måndag 2 april 2018

Sorpresa con Pasqua: Modéus II har blivit religiös

Modéus II hävdade på Påskafton i tidningen Barometern/OT att "religiösa människor får inte avfärdas som dumma". Då undrar de upplysta självfallet: Varför inte det? I Smålandskomposten hade Modei II:s text fått rubriken "Vi behöver ett vuxet samtal om religion". Fortfarande kanske man skulle vilja veta varför och vad som driver Modéus II att slå vakt om religionen just. Asaläran är till exempel en religion. Avfärdades inte den som en dumhet? Bara för att fråga.
http://www.barometern.se/debatt/fredrik-modeus-religiosa-manniskor-far-inte-avfardas-som-dumma/

Redaktören Mats Andersson i Kalmar fann det "riktigt trevligt" att i anledning av "en trevlig helg med god mat och mycket godis" publicera biskops Modéus påsktankar. "En väldigt bra och tänkvärd påskkrönika." Fast, det kan jag säga som läst den, föga sägs om verkligheten. Vi får dock en skön själs bekännelse: "Som troende kristen går jag dessa dagar in i trons centrum; Kristi död och uppståndelse."  Hade docenten Bengt Lidforss i Lund läst detta, hade han frågat a) finns det andra kristna än troende och b) går inte en biskop in i trons centrum alla dagar, är det inte detta som är själva tron och dessutom biskopens välbetalda syssla? Nu är Bengt Lidforss död, så Modéus II slipper den sortens invändningar. Och förresten handlar artikeln om religion, som sagt, inte om det som hände och blev till en "trevlig helg".

Han tycks lite upphetsad, Modéus II: "Förlegade uppfattningar om Svenska kyrkans hållning till homosexualitet och kvinnor som präster lever kvar." På vilket sätt är dessa uppfattningar förlegade? Det rycker allt i Bengt Lidforss lik nu! Hur många som företräder den sortens förlegade uppfattningar finns bland pålästa präster i Växjö stift? Och borde inte Modéus II ha ett svar på hur "dessa generaliseringar om missförstånd om religion" alls kan vara möjliga? Kan det bero på att själva Frågan använts som verktyg för att komma åt somliga?

Ska jag förstöra den trevliga helgen genom att räkna upp ett antal präster som faktiskt i Svenska kyrkan hävdar vad som påstås att Svenska kyrkan inte hävdar? Hävdar och hävdar, en del smyger sig undan också. "Det finns manliga präster som inte tar mig i hand, men det fokuserar jag inte på", som kyrkoherden i Alvesta Elisabet Cárcamo Storm visste att berätta i samma nummer av Smålandskomposten. Hon är född 1 april. Say no more! Men om denna uppgift sprids i samma tidning och samma dag som Modéus II undrar, kan vi säga att svaret har uppenbarats. Folk får besked och vet  därmed mer än Modéus II.

Hur många avvisar undrar Bloggardag (för att visa sin undrande natur) att det skulle vara mer förlegat att verkligen ha dessa uppfattningar än till exempel vara av uppfattningen att Gud själv kallat Modéus II att vara biskop och inte partierna? Om det nu ska jagas förlegade uppfattningar, menar jag. För på vilket sätt ingrep Gud i t ex biskopsvalet? Lade sig Gud över huvud taget i eller är den tanken, som vi säger, förlegad? Vilka förlegade uppfattningar om detta utväljande för sittande på en biskopsstol och ordningar som upprätthålls med skrudar och later finns det? Är en biskop egentligen någonting speciellt eller är det en förlegad uppfattning det också?

Bloggardag konkluderar: Så var det alltså religionen Modéus II ville slå ett slag för i den trevliga påskens tid och i stiftets högertidningar. Han börjar låta som Antje (och Antje lät i DN i något som skulle vara svar till Maria Schottenius så att någon präst trodde hon skämtade aprillo, men detta får vi återkomma till). Varför blir det så viktigt för de kristna att kämpa för religion? Hävdar inte de kristna att judendomen med alla stora löften faktiskt missade när Messias kom, fast alla tecknen fanns att se med egna ögon? Hävdar de inte också att djup ropar till djup och att religionssamtal kan föras, men när allt kommer till allt så avvisas islam som villolära? Den bekänner nämligen inte Jesus som Herren. Den bekännelsen är just den kristna trons poäng eller har varit. Kan den vara förlegad så att kristendomen numera hävdar att det är förlegat att tänka att Jesus sa, att ingen kommer till Fadern som inte tar vägen genom honom – eller är detta numera ett fromt men dock påhitt? Förhåller det sig på samma sätt att det är förlegat att tänka att Jesus sa att han är vägen, sanningen och livet? Om det är förlegat, är förklaringen då att någon som kallade sig Johannes långt senare hittade på att Jesus sagt så? Man vill gärna veta.

Lite brydd hade Bengt Lidforss varit – men också rätt uppmuntrad – när han sett en religiös ledare (biskop) beskrivit situationen så, att det de troende är många och att de är "kritiskt tänkande, rationella människor med vitt skilda uppfattningar, med i grunden en religiös tro." De religiösa hör samman tydligen oavsett vitt skilda uppfattningar och håller ihop Det är nog därför alla måste hjälpas åt för att motarbeta "den religiösa beröringsskräcken"? Religiös beröringsskräck kan betyda vad orden säger. Antagligen avser Modéus II något annat, nämligen skräcken att beröra religion. Han leds till denna slutsats efter att ha presenterat 15 miljoner gudstjänstbesök och så kör han fram barn, unga och diakoni för att visa Svenska kyrkans oerhörda betydelse. Herre, du var förr ditt folk nådig! Att gudstjänststatistiken för alls inte länge sedan var 25 miljoner och att denna då låga siffra bekymrade ärkebiskop Werkström, ska vi inte låtsas om. Huvudgudstjänsten drar ihop 4 miljoner.

Modéus II har förstått av en doktorsavhandling och en licenciatuppsats att skolans religionsundervisning sker utifrån ett distanserat förhållningssätt. Det har vi andra förstått sedan länge. Jag upprepar: KU-tjejerna kom och frågade om de inte av religiösa skäl kunde begära befrielse från religionskunskapen. Detta skedde för flera decennier sedan. Modéus II har kommit fram till att "religiösa människor bör inte bemötas som ett homogent kollektiv". Men är det inte just detta som sker när de kristna ska motas in i det religiösa facket? Vore det inte bättre men mer dumdristigt att ta upp kampen mot den imbecilla sekularismen och dess än mer imbecilla följder?

Det finns skäl att ställa frågan vad Modéus II kunde ha fått ur sig så här i påskens tid om han valt att inte skriva om religion just. Om han inte velat riskera anseende (och karriär) kunde han skrivit mer fromsint, för det finns sådant en biskop kan skriva även om inte så många förstår det och än färre bryr sig om det. Gudstjänstsiffrorna Modéus II publicerade var ju snudd på vilseledande för allt var inräknat.

Nu kan man också kolla hans påskhälsning på Växjö stifts hemsida. Ni som vet att analysera, nog är detta MTD-religion så det smäller om det. Uppmärksamheten vänds från Jesus till oss. Och jag kan bara konstatera att Modéus II och jag alls inte är ett i tro. Han är nämligen religiös. Det är inte jag.
Kolla själva. Det låter fromt men lockar ingen till efterföljelse och lärjungaskap. Om ni inte tror mig så läs som motbild Bonhoeffer, som gjorde upp med denna obarmhärtiga borgerliga religion, som rätteligen ska kallas MTD.
https://www.svenskakyrkan.se/vaxjostift

Visst kan man förstå att Modéus II inte förmådde skriva eller säga det som Frimodig kyrkas bönenätverk fick be och som ter sig som en annan hållning, en påskhållning. Bara som ett exempel, Helge! Och Helge, vi har det gemensamt att vi inte är religiösa. Vi nöjer oss inte med något annat än The Real Thing.

Med Påskens vittne vill vi gå ut i världen och förkunna din Uppståndelse, och att du är den Levande mitt ibland oss idag som kallar till tro och helgelse. Kom och möt oss med din närvaro och förvandla våra hjärtan genom ditt Ord. Tänd i oss, genom den helige Ande, trons glöd och eld.

Herre, du som alltid lever i din kyrka, led henne genom den helige Ande in i hela sanningen

Kristus är Uppstånden!
Ja, han är sannerligen Uppstånden!


24 kommentarer:

  1. Modéus II är inte "välbetald" utan horribelt och korrupt överbetald med en lön i närheten av en miljon om år. De postkristna "kyrkoherdarna" tjänar snitt ca 700.000:- och de onödiga övriga prelaterna över en halv miljon i snitt. Om denna information kommer ut till medlemmarna i det postkristna samfundet så blir det säkerligen en fördubbling av medlemsraset?!
    Glad Påsk!

    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Styr Din tunga, Antony!

      -Diskutera gärna biskoparnas lön. Men gör det då i anständig ton och inte med påståenden som att lönen är "korrupt". Vem är korrupt eller har gjort sig skyldig till korruption?

      För övrigt informeras Du härmed om att deras löner är offentliga och att löneinformationen sålunda redan är tillgänglig för alla de sex miljoner tillhöriga Kristi svenska kyrka i vårt land.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  2. Det var mycket 'liksom' och 'hoppas på' i de högstämda funderingarna från Växjö.

    Man kan konstatera att det är djupare innehåll i Påskdagens ledare i The Sunday Telegraph. Där handlar det om offer – där Jesu offer har fått en efterföljd i RAF:s (aktuellt med sitt 100-årsjubileum) piloter som offrade sig under Blitzen och i polisen som offrade sig i Frankrike, när han ersatte en annan i gisslan – och om det hopp om liv i stället för död som Jesus ger (vilket är något annat än att 'hoppas på').

    Kristus är uppstånden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han är sannerligen uppstånden!

      Antony

      Radera
  3. Ja, han är sannerligen uppstånden.

    Inte är han förlegad bara för att han legat i graven?
    Däremot kan man väl mycket väl kalla folk för dumma om de vill kalla sig kristna och samtidigt slänga bibel och tradition på ateismens altare vid Odenplan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anders Stenström2 april 2018 kl. 19:48

      Eftersom jag är blid och konciliant kallade jag inte folk dumma i min inlaga om odenplansateismen, men jag undvek inte heller begreppet dumhet.

      Radera
    2. "Odenplansateismen" var en fullträff som bör införlivas med svenska språket. Hallå SAOL!

      Radera
    3. Anders Stenström2 april 2018 kl. 20:08

      Men nu känner jag mig själv litet dum som inte lyckades få in länken till mina kloka ord, så jag försöker igen: http://www.kyrkanstidning.se/debatt/en-kampanjateistisk-ide-som-fordar-aktiv-fordumning

      Radera
    4. Här ett annat ordtips:

      -Skall vi också införliva detta ord i vårt språk: "klokhetsdogmatismen"?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  4. Go pösk!

    Det är viktigt att kommentera när de frekvent långrandiga ännu sova fängslade i sin sömn och själv synas. Titta! Här är jag. Se mig. Det borde jag skriva 70 ggr 7 ggr så min kommentar blir fängslande och sömndrucken. Bara för att det känns fint och rätt så skall jag också kommentera med söta ord att här på Bali är det underbart. För Bal böja jag inget knä men i mig finns också Bal. Påsk var visst inte avgörelse utan början på tålamod.

    Nu litar vi till den som inte sov och inte lät sig fängslas och följer honom.

    Titta! Jag syns inte längre.

    I honom jag försvann i en slaskespann som övervann!

    / utan signatur jourhavande poet

    SvaraRadera
  5. Är det inte Paulus som hävdar någonstans....(?), när han då förmodligen talar till de - troende - , att:
    - Det som - vi - , de kristna, tror på (att Kristus är Uppstånden?), är en - dårskap - , för den s.k. - världen - ? Och en dårskap för s.k. - världens folk - och för s.k. - världsliga människor - ?.....
    ....
    Begreppet dårskap förknippas väl oftast med olika slag av idioti i olika grader och varianter, samt med ett slags förblindat seende av det som inte kan ses, inte höras, inte uppfattas, och därmed inte hysas någon - tilltro - , till, i egentlig mening?...
    Det som de flesta människor, som då inte vill bli kategoriserade som - dårar - , i större eller mindre grader, då vill relatera till när de vill tala om - verklighet - ? Alltså då det vad med de fem sinnena som människan är utrustad med, nämligen det som då anses vara mätbart, kännbart, hörbart, synbart och luktbart osv., ....(alltså grunder för s.k. vetenskapliga sanningar...?)...

    Men, men, så heter det ju också: - Människan lever inte av bröd allena.....(utan av varje ORD som utgår från Guds Mun....)...(som då anses kunna leda till vägledning och till uppbyggelse, samt kunna leda till att människor kan komma att kunna inse skillnader mellan gott och ont, sant och falskt, bra och dåligt, rätt och fel osv., et cetera...(och särskilt då vad som vill identifieras eller betecknas vara dessa - värden - , i den samtid och i den - nutid - , den - moderna tid- , som människor för tillfället råkar leva i ...?)...
    ....
    Men, det finns ju som sagt, i en gammal mänsklighet, med många olika folkstammar, språkstammar och folk, just många berättelser. Det finns både skapelseberättelser och s.k. Gudaberättelser och folk- och stam- och släkt- berättelser, samt då också även existentiella berättelser och också s.k. science fiction berättelser. Alla är då berätttelser om - Vem Människan Är, (vilka familjen är, vilka släkten, klanen, ätten, stammen, nationen är, samt vad som är dess historia, dess framtid, samt vilka dess inbördes relationer och dess släktskapsförhållanden är osv., )... Så finns också då berättelser om - Vem Gud Är - ...

    JB

    SvaraRadera
  6. forts.
    Det anses ju t ex att vara en mycket, mycket - smal väg - , som över huvud taget kan - leda till Gud - , eller till ett - Himmelskt Rike - (där då Guden menas - Ha Sitt Vara...?)

    En - mycket smal väg - , anses då vara till för att där lära människor att kunna - utskilja - , att kunna göra - bedömningar - , och kunna göra - avvägningar - , osv.....
    Inom vissa berättelser sägs även att den s.k. - Smala Vägen - , (som då anses kunna lära människor att kunna - urskilja - , eller att just kunna - se - skillnader mellan vad som verkligen är - gott och ont - , bra eller dåligt, sant eller falskt, rätt eller orätt, osv...), den - vägen - beskrivs då inom en del berättelser för att vara så smal, att den beskrivs t.o.m. vara - rakbladsvass - ....(!) ...(Så - smal - (!), kan alltså i vissa fall skillnaderna vara mellan det som då vill tilltros och vill anses vara gott eller ont, bra eller dåligt, sant eller falskt, rätt eller orätt osv., et cetera..)

    Det skulle ju kunna anses innebära att en s.k. - kristenhet - inte egentligen alls längre vill vandra på någon slags - smal väg - ?....(Som därmed rentav kan framstå som en slags s.k. - samhällsfientlig väg - ? Eller kanske även som en slags fientlig väg till - det världsliga - ?...Men vissa idela på en stram, eller en asketisk, eller återhållsam livshållning - i detta livet - , (till förmån då för - Det Himmelska Livet - , som kräver - Den Smala Vägen - , för att kunna - uppnås - ?)....

    En väg där då alla de s.k. - mänskliga fallgropar - , (eller s.k. - Dödssynder - ?), i den mänskliga naturen och karaktären i form då av Högmod, Girighet, Avund, Vrede, Lättja, Kättja och Frosseri, lockandes av en s.k. - Världslig Värld - , då ständig försöker och vill lura och förvirra människor bort från den s.k. - Smala Vägen -, som då antas kunna leda fram till - Den Himmelska Världen - ?)...
    Det - världsliga livet - , alltså - Detta Livet - , (dvs., det mätbara, synbara, kännbara, hörbara och luktbara livet på - Jorden - ), menas då vilja - sättas före det s.k. - Himmelska Riket - ?...

    (Är det inte det som en judendom önskar sig? Att - Guden - , skall uppenbara Sig i varje människa, men inte alls i något - Himmelrike - , utan just - på jorden - ?...(Genom att den - efterlängtade Messias - äntligen ska kunna - Uppenbara Sig Själv - , just på Jorden...?..Enligt vad som läses i bönen .....- .Såsom i himlen så och på jorden - ...?)...

    Men, men den - kristna läran - , eller - den kristna berättelsen - , (Om Himmelriket, och om att: - Mitt Rike är icke Denna Världen - , osv. ..), så kanske det inte längre är så - lockande - för alltfler människor? Eller att - Det Himmelska - , då kan bli en alltmer - Svårbegriplig Värld - , för alltfler antal människor...?
    ...
    Det är då istället - Denna Världen - som vill - gälla - för alltfler? ...(Det är - Gott och Bra - , att vara Högmodig, Girig, Vred, Avundsjuk, Lättjefull, Kättjefull och Frossande ?..Det är - Gott och Bra - , att - vandra på den Breda Vägen ?.....)

    Att ett s.k. - Det Himmelska Riket - för alltfler människor verkar ha minskat i både - värde - , och betydelse, (tillsammans med ett ökande slags - obegriplighet - inför vad Den Himmelska Världen - egentligen talar om, samt till förmån då för vad en s.k. - Vetenskaplig Värld - , talar om?.. Alltså allt vad gäller den mänskliga - naturen - och - den mänskliga tillvaron och det mänskliga livet - här och nu - , osv...?), det är nog en verklighet?........

    Vem vet....

    Svåra saker...

    Och särskilt i en s.k. - modern värld? .. Eller särskilt i en s.k. - vetenskaplig värld - i en s.k. - vetenskaplig tid - ...

    JB



    SvaraRadera
  7. Anders Lundberg2 april 2018 kl. 13:53

    På tal om att sprida legender om kvinnoprästmotståndare: När jag läste teologi i Lund påstod en lärare på en lektion (en islamolog) att en präst i Halland hade vägrat att begrava en släkting till läraren för att släktingens dotter var präst. Eftersom jag har haft flera släktingar tillika kvinnoprästmotståndare som tjänstgjort i Halland blev jag nyfiken på om det kunde vara någon av dem. Jag mailade därför läraren och frågade. Då visade det sig att det var en släkting till honom som i sin tur hade hört historien från sin makes släkting på ett kalas. Han visste därför inte vem prästen var. Där någonstans kände jag att min magkänsla att alltihop var uppdiktat i något av leden nog stämde. Jag har åtminstone inte gjort fler efterforskningar i saken.


    Kunde inte GAudete vara intresserad av en bok där alla dessa märkliga historier om kvinnoprästmotståndare kunde samlas? Det lär ju finnas ett gäng.

    SvaraRadera
  8. Men för inte Modéus II en metadiskussion; det vill säga det är själva uppfattningarna om Svenska kyrkans hållning till homosexualitet och kvinnor som präster som lever kvar och är förlegade?! Inte den uppfattning om homosexualitet och kvinnor och präster som avviker från Svenska kyrkans hållning?! Ty den är ju sannerligen inte förlegad.

    Jonas M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hear-hear! Glad Påsk, Jonas M!

      Antony

      Radera
  9. Nedan finns länkar till MTD-stiftschef Modéus II:s påskhälsning samt president Donald Trumps dito. Det är tydligt vem av dessa herrar som levererar ett tydligt kristet budskap och vem som levererar religion!

    https://www.youtube.com/channel/UCc4HGgxeDm51IQ4qQtNRJ0A

    https://youtu.be/B4gRPIupN8A

    SvaraRadera
  10. Glad Påsk Anthony!

    För övrigt minns vi idag Barbro Lillbabs Svensson, må hon vila i frid. Intressant är att hon hade den heliga Moder Teresa som förebild och från henne lärde hon sig skillnaden på att vara god och att vara snäll. Behöver inte nödvändigtvis vara liktydigt.

    Jonas M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan all annan jämförelse, så är jag av övertygelsen att både du, JM, Bloggardag, +Göran, Lill-Babs m.fl. samt (ytterst självkritiskt) undertecknad är "goda" då vi undviker att vara "snälla", något som tyvärr inte går att använda som benämning på Svkys gnostiska nomenklatura eller (än värre) på gummiryggade "högkyrkliga" karriärister- de senare är nog bara snälla?!

      Antony

      Radera
    2. Ursäkta mig, bäste Antony, men vad menar du med att det är "än värre" med "gummiryggade 'högkyrkliga' karriärister", som du tidigare har benämnt bl.a. som hycklare? Är inte högkyrkliga inom Svenska kyrkan, enligt dig, mer "korrekta" än övriga i Svenska kyrkan, i synnerhet gnostiker och andra kättare, i och med värnandet av liturgin, sakramenten och ämbetet (katoliciteten och det allmänkyrkliga) i Svenska kyrkan? Eller är det just där det brister, kanhända utifrån tanken att högkyrkligheten befinner sig någonstans mitt emellan lutherdomen och romersk-katolska kyrkan och därför hycklar genom att vara "halvkatolsk" och inte fullt ut katolsk?

      Är vi "gummiryggade" just genom att inte stå för fullfjädrad romersk-katolsk kristendom?

      Nog torde du väl anse att vi, inom högkyrkligheten såväl som inom gammalkyrkligheten, som värnar traditionell kristendom, dock ur lite olika perspektiv, har mer att komma med och bär på större äkthet, om man kan säga så, än vad andra gör, såsom lågkyrkliga och FRAMFÖR ALLT liberalteologer, gnostiker och MTD-anhängare?

      Avslutningsvis vill jag, som så många andra, proklamera att Herren Jesus Kristus, vår Frälsare, är uppstånden, oss till frälsning, liv och salighet! Det är visst och sant!

      Ung präststuderande

      Radera
  11. I detta blogginlägg, precis som i så många andra som är fantastiska och upplyftande, men ack, så tragiska i detsamma, lyfter BloggarDag en viktig fråga, som välan är avgjord på förhand i traditionell teologi, nämligen frågan om hur Gud ingrep i exempelvis biskopsvalet. "Vi" (konservativt teologiskt lagda) skulle väl intuitivt säga att Herren genom sin Helige Ande verkar i allt av vikt som sker. Så hur förklarar vi då att sådant sker som går emot kristendomen, som synes i ämbetsfrågan och äktenskapsfrågan, för att inte tala om MTD-religiositeten och liberalteologin, som välan är de största hoten mot Kyrkan? Är det Satan som frestar oss och söker vilseleda oss, eller är det Herren som prövar oss för att befästa oss i tron (för att se om vi, så att säga, "står pall"?). Kunde man dra paralleller till teodicéproblemet?

    I vart fall bekänner jag mig tro på att Herren Gud för vår saliggörelses skull har låtit sin enfödde son, Jesus Kristus, vår Herre, broder och Frälsare, uppstå från de döda, oss till frälsning, evinnerligt liv och salighet! Kristus är uppstånden! Herren vare tack och lov!

    Ung präststuderande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anden verkar, men inte ensam. Om somt får man konstatera, med Matt 13 och Olov Hartmans skapelsepsalm 587 "en ovän kom och gjorde detta".

      Radera
  12. Till den unge präststudenten!

    -Tror Du inte att Gud överlåter de demokratiska kyrkovalen, inklusive då biskopsdito, till dem de vederbör, dvs Svenska kyrkans tillhöriga, respektive dem som äger att rösta där (biskopsvalet).

    Jag kan visst förstå Dina funderingar, som säkerligen delas av flera kommentatorer här. Men om Gud hade ingripit skulle väl, enligt de sistnämnda, FK:s valresultat i septembervalet i fjol blivit annorlunda, eller hur?
    Och i biskopsvalen har ju resultaten aldrig blivit som kommentatorerna önskat.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det verkar onekligen vara som du säger, och därur kommer frågeställningen "var är Gud i det hela?". Skulle Gud verkligen lämna sin kyrka i händerna på oinsatta väljare som inte förstår att eller ens vill rösta för Kyrkans bästa? Vad händer då med den traditionella tanken att Gud verkar i allt, eller åtminstone alldeles särskilt i sin kyrka?

      Så visst, kanske har Han överlämnat styrandet av Svenska kyrkan till oss, men att vi (åtminstone helt själva) skulle styra kyrkan tror jag nog rent ut sagt vore en heretisk tanke, eftersom Hans Helige Ande städse verkar i kyrkan, enligt traditionell teologi. Eller är det så att Andens verk syns i de konservativa som är lärotrogna?

      Med andra ord, hur kan Gud låta heresin breda ut sig i Svenska kyrkan när vi nu tror på Hans Andes fortsatta verk i Kyrkan? Eller är det som så ofta i kristendomens historia (dock inte vid 300- och 400-talens koncilier), så att Gud låter det rätta visa sig i en minoritet?

      Ja, vad säger du, Bengt Olof (och andra)? Överlåter Gud verkligen valen till oss? Är det kanske Han som i det fördolda sållar fram rätt kandidater? Varför breder då heresin ut sig? Kan det vara så "enkelt" att människor inte rätteligen lever ut Guds kallelse och helt "enkelt" misstolkar Herrens vilja? Hur mycket styrs kyrkan av Herren Gud och hur mycket styrs kyrkan av oss människor? Är det inte Herrens kyrka? Är det inte i Bibeln och kyrkans lära vi tror att Hans vilja framträder?

      Jag skulle nog ändå säga att den demokratiska styrningen av kyrkan är en del av Herrens välvilja, så tillvida att Han ger oss valmöjligheter. Att Herren uppenbarligen låter en majoritet välja fel vore då kanske en underförstådd uppmaning från Honom att vi må vända oss rätt. Kanske är det med Svenska kyrkan som i Gamla Testamentet, där kungar och folk inte förmår följa Herrens vilja, men likväl är Han med dem och det når sin kulmen i Kristi död och uppståndelse, vari frälsningen bjuds oss.

      Ung präststuderande

      Radera
  13. "Men om Gud hade ingripit...", skriver BOD.

    Det KAN ju vara så att Gud ingriper genom att INTE ingripa. Han kanske - obs kanske - ser Svenska kyrkan som förlorad och redan har flyttat ljusstaken...

    SvaraRadera