måndag 30 april 2018

Det översåtliga

Gustav Natt och Dag är kyrkomusikern som får på moppo av rättschefen i Antjeborg. Han har nämligen "tagit på sig en mycket tveksam roll genom att så tvärsäkert uttala sig om rättsläget i frågan om kyrkohandboken". Detta kan nämligen bara svensk domstol göra. Skriver hon. Eller någon instans i EU kanske? undrar Bloggardag.

Tagit på sig en roll? Men han pekar ju på svagheter i processsen, är det verkligen att ta på sig en roll? Hur tänker rättschefen då? Har rättschefen några synpunkter på luthersk kallelselära? Hör inte frågor och invändningar till det demokratiska samtalet, är inte visselblåsare prisvärda och har inte Gustav Natt och Dag på fötterna när han vet att alla upphovsrättsliga frågor inte är avgjorda? Är rättschefen trygg om saken skulle bli ett fall för åklagarkammaren, vilket det kanske borde bli? I vart fall om det ska till belägg för vad som påstås om kyrkohandboken. Det vore kanske bäst för alla om den saken avgjordes i god rättslig ordning?

Borde inte rättschefen  ha kommit fram till något mer substantiellt än att "distributionen av kyrkohandboken sannolikt inte står i strid med upphovsrättslagen" om Gustav Natt och Dag förmår uppröra? Om distributionen inte står i strid med upphovsrättslagen hur är det då med själva kyrkohandboken? Är upphovsrättsintrånget ett faktum men inte så allvarligt att distributionen behöver stoppas, var det detta rättschefen egentligen skrev och detta som kyrkostyrelsen menar?

Handlar det om ett medvetet lagbrott? Det kan naturligtvis i svensk domstol bli bedömt som ett sådant. Vad sker då? Det är väl ändå allom uppenbart, att förhandlingar om upphovsrätt inte förts och det skulle ju redan ha skett. Så vad var beskedet som för mer än ett år sedan gavs i kyrkostyrelsen på direkt fråga egentligen värt? Det svarades då att upphovsrättsfrågorna var klara. Det var uppenbarligen inte på det viset när nya experter skulle kallas in och distributionen tillfälligt stoppas ett år senare.

Nu är det ju lite tramsigt att tala om att kansliet "så snart vi fick kännedom om de nya upphovsrättsliga anspråken" har granskat frågorna. De nya upphovsrättsliga frågorna dök upp därför att Svenska kyrkan hävdade copyright och upphovsrätt. Då undrade några, som författat texter och några som förvaltar rättigheter till musik, hur de så enkelt kunnat frånhändas sin egen upphovsrätt. Det var Svenska kyrkan som i iver att trycka tillbaka det kyrkligt förnyade, försatte sig i detta läge. Det är en uppseendeväcknade oskicklighet, men det blir så när fördomar och ideologiska preferenser får styra. Plus det där med att det finns somliga som etablissemanget ogillar. Voldemort till exempel. Vi kallar det olika kyrkosyn, men egentligen är det så, att vi inte tycker om varandra. Detta är Svenska kyrkan. Generositeten brister i grund och förmågan att integrera andliga traditioner likaså.

Gustav Natt och Dag tycker att det ska rensas upp i det som inte gått rätt till.
Vad menar rättschefen om detta?
Vad säger Antje när kyrkohandboksarbetet kantats av så många sorger och bedrövelser? Hur ska det bli om tre veckor när allt ska tas i bruk? Glädje och entusiasm? Folkfest?

Bloggardag misstror kyrkosystemet, det som tror att denna kyrkohandbok är svaret på folklig önskan. Den är en anpassning efter det läge som är, dvs till en MTD-religion. Men anpassningen är inte folklig av det enkla skälet att den inte svarar mot människors djupaste längtan. Det är inte pekoral och usel syntax som folk vill ha. Trodde ni det? Den som lever får se. Antagligen får vi se de kyrkliga arbetslagen lägga oändligt med tid på att konstruera nya gudstjänst för gudstjänstkonsumenterna. När de presumtiva gudstjänstkonsumenterna trots detta inte kommer, återstår att ta nya tag. Det betyder: mer av samma. Det blir ett perpetuum mobile. Tröttnar prästen eller organisten först?

Lekfolket då? Det kan bli riktigt underhållande när medvetet lekfolk börjar ställa teologiska frågor om vad som utsägs i gudstjänsterna. Om nu lekfolket gitter. Alla gör inte det.

Varför ännu en drapa om kyrkohandboksarbetet, det med "högsta kvalitet i såväl text som musik"? Främst därför att rättschefen fann skäl att banna en kyrkomusiker som inte höll tyst. Det är illavarslande. Nu får nog Bloggardag bannor också...

Valborgsmässofirande får förjaga all dysterhet. Överste Salander tyckte vi skulle ta oss till någon av de brasor som ska brinna på Norröland. "Det blir väl Kroken", sa jag."Om det finns någon nykter som kan köra", sa Salander. Ibland har översten inte riktigt kunnat ta till sig att norr om Alböke gäller andra regler för trafiken. Men vi är fina pojkar och hittar säkert någon som kan köra. Det gäller bara att se upp för dem som inte hittat någon chaufför. Det är alltså samma förhållande som med kyrkohandboken, kan man säga.


42 kommentarer:

  1. Från de större katolska församlingarna har jag förstått att det är fler som nu kommer på konvertitutbildningarna, i rätt många fall pga "kyrkohandboken" och då denna MTD-sörja väl är genomförd måste nog Katolska kyrkan mångdubbla antalet vuxenkateketer!

    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. För alla som eventuellt lockas av dylika konvertitutbildningar finns skäl att fundera över händelsernas gång nere bland kullarna. Under ytan på det franciskanska regementets framgångssaga finns många kyrkokristna, både med och utan krage, som oroas. Somliga av dessa har som bekant redan fått på moppo av högsta ort och fler lär det bli. Man drar sig inte ens för att skoja med Papa emeritus för att nå vissa mål. Inte en ursäkt har det hörts om. I stället får skandalkommunikatören stanna på samma sekretariat.

      https://cruxnow.com/vatican/2018/03/21/vatican-communications-head-resigns-over-benedict-xvi-letter-scandal/

      https://cruxnow.com/vatican/2018/03/17/vatican-bows-to-pressure-releases-retired-popes-letter/

      /Sub versus/

      Radera
    2. Det finns förvisso problem i Vatikanen, magisterium består förvisso endast av människor. Men Katolska kyrkan är, lever och lär vad hon heter, till skillnad från Svky vars inträde i gnosticismen 1958/61/94 nu fullbordas genom handboken!

      Antony

      Radera
    3. Liten sakupplysningen: gnosticismen kom inte i n i kristenheten 1958/61/94. Den fick då här ett nytt spelrum men sanktionen sattes inte förrän 2000 med Kyrkoordningens behörighetskrav. 1958 satte tvärtom garantier för att den inte skulle kunna driva bort andra.
      (Som inte alla trodde på skulle hålla och de har sedan 00 fått rätt.) Det är kritikerna som kan fira triumferna - inga andra.an

      Radera
    4. an, det handlar, som oftast i dogmhistorien, om en utveckling, i detta fallet om de små stegens tyranni. Det går dock att konstatera att alla "biskopar" är gnostiker sedan 1994, varför inga av Svkys prelater som vigts efter 94 kan anses vara lutherskt kristna dito utan just gnostiker (även om en öiten minoritet nog förkunnar hygglig kristendom). Intressant information om år 2000, varefter ingen "prästkandidat" med samvetet i behåll borde låtit sig "prästvigas"!

      Antony

      Radera
  2. Det kan tyckas lite märkligt att en rättschef på det nationella kansliet har synpunkter på en i lokal församling anställd kyrkomusiker som nyttjar sin grundlagsskyddade yttrandefrihet.
    Man undrar ju om rättschefen i församlingen har samma syn? Det skulle kunna bli en arbetsmiljöfråga av rang.
    Tur då att ingen nationellt förtroendevald inom SvK numera får lov att vara kritisk mot SvK i sociala medier.

    SvaraRadera
  3. Rättschefen Maria Lundqvist Norling är ju Svenska kyrkans ombud i denna fråga och argumenterar självklart för Svenska kyrkans sak. Skulle tvist slitas i domstol skulle hon sitta på ena sidan och motparten på den andra. En partsinlaga således, även om hon säkert anser sig ha stöd för sin uppfattning.

    SvaraRadera
  4. Frågar folk som kan tänkas veta. Ingen är ju säker på vad som får göras och vad inte. Får församlingen sjunga "Herre jag är inte värdig..." före kommunionen? Bibelsånger under kommunionen? Den viktiga och folkligt omtyckta salutationen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste bli en förteckning över lämpliga hymner. Tänk om hela upplägget omintetgörs därför att någon väljer dominerande lovsång till Fadern??an

      Radera
  5. Nu är snart boken på plats. Vad gäller då?

    Kyrkohandboken är alltså snart ett faktum i kyrkans församlingar, precis som många av oss (exempelvis jag) förutspått. Detta trots ett stort antal kritiska bloggtexter, arga kommentarer och nedlåtande omdömen om den.

    Nu undrar jag stillsamt, om bloggaren anser att boken skall gälla, dess texter följas och att striden är förbi?

    Eller menar bloggaren, att församlingarna skall protestera, vägra anta boken och således sätta sig upp emot KM:s med stor majoritet demokratiska beslut?
    O.s.a vänligen. Frågan är ju inte oviktig.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörs Gud Faern åkallas som ”mor” i förbönen lämnar en kyrkokristen och kommer inte åter till en församling som ber så. I största allmänhet gäller att den nya handboken på flera sätt, oavsett majoritetsbeslut, saknar legitimitet. Ansvariga präster förhåller sig till detta faktum och minns attest är rätt att göra uppror. Med Hippolytos tex. Att sedan präster kommer att bläddra borstig i det ohanterliga missalet är en ren bonus. Dixi et salvavi animam meam.

      Radera
    2. Vad i all sin dar har herr Dike med den här frågan överhuvudtaget att göra? Som aldrig sätter sin fot frivilligt i en kyrka när det firas gudstjänst. Och har fräckheten att åberopa "demokratiska" beslut tagna av en bortkollrad fårskock! Ibland är herr Dike bara alltför genomskinlig. /John

      Radera
    3. Välgörande att Bloggardag tydliggör sin ståndpunkt:
      - kyrkokristna deltar inte i denna mässa
      - präster gör aktivt motstånd samt använder sig inte av handboken.

      Radera
    4. Kommer Bengt Olof Dike att glatt lästa med i texter om "Gud moder" under gudstjänsten?
      Eller kommer han att fortsätta kampen mot den nya kyrkohandboken?

      Radera
    5. @Anders Lundberg: Problemet är bara att kyrkfolk kan tänkas vara fysiskt närvarande men inte säga något hörbart amen. Det är långt svårare att kontrollera jämfört med kommunionstvånget.an

      Radera
    6. Hr Dike har väl aldrig kämpat mot kyrkohandboken?

      Undrar för min del om hr Dike tycker att 2+2=5, eller kanske 7 eller 329 om majoriteten vill det? Tyngdlagen kanske vi kan rösta bort? Och vad gäller geografin finns mycket att göra! Bara majoriteten instämmer, så!

      den Lea

      Radera
    7. AL: vilken mässa och vilka präster?

      Antony

      Radera
    8. Huvudet på spiken, Lea. :-D

      Radera
    9. Bäste BOD, om inte jag med så lång erfarenhet av att leda kyrkans huvudgudstjänst (från 1962) vet vad som gäller, måste läget sägas vara prekärt. Den nya handboken innehåller så många alternativ och variationer, att ett urval måste ske för såväl prästen som församlingen. Jag skall inte ha någon sådan huvudgudstjänst förrän 10 juni i det enda kyrkorum jag invigt, Fridhem på Gotland.Så jag måste veta. Eller strunta i det och göras som jag brukar. Och jag är ju bärare av läroämbetet och kan rimligtvis inte använda texter och handlingsmönster som inte är katolskt-apostoliska. Men jag tänker använda Fader vår och nattvardsböner med tydlighet i frågan om den Heliga Treenigheten, Fader, Son och Helig Ande. Artos mässbok kommer först i juli

      Radera
    10. an: utveckla gärna hur du menar. Jag förstår inte.

      Mvh
      Anders Lundberg

      Radera
    11. "Gud moder"? Finns den formuleringen verkligen i nya handboken? I så fall har jag missat något, men låter mig gärna undervisas.
      Men det är ju illa nog att "han" upprepat ersatts med "Gud", att "Fader" och "Herre" ersatts med "Skaparen" osv.

      Radera
    12. BOD. det måste finnas vägar till sanktioner. Föreslår höjd lön till dom präster och musiker som följer ordningen. Bör uppmärksammas vid löneförhandling.

      Lite svårare med gudstjänstdeltagarna- åläggas extra kyrkobesök? Någon form av kyrkotukt är nog önskvärd. "Handbodksförhör" jfr katekesförhör för att säkerställa kunskapsnivån.

      Radera
    13. Jag har redan fått Livgiverskan över mig. Det var välsignelse med Skaparen, Räddaren och Livgiverskan. Jag mår illa. Finns det ingen handbok i hur man hanterar förvirringen och olusten som uppstår?

      Radera
    14. Själv reste jag mig och lämnade kyrkan när Livgiverskan uppenbarade sig.
      Som Bloggaren skrev: "Dixi et salvavi animam meam."

      Boende på Limhamn

      Radera
    15. @Anders Lundberg 30 april 2018 16:57
      an: utveckla gärna hur du menar. Jag förstår inte.

      Vad jag kan se drog du ut linjen precis så mycket längre som blir en omöjlighet: att inte använda handboken och att inte delta.
      Den första formuleringen fanns inte med i kommentaren 12:33.
      Jag drog slutsatsen att din påföljande kommentarer 13:15 vred formuleringen ett snäpp för mycket:
      - präster gör aktivt motstånd samt använder sig inte av handboken.
      Din slutsats vad kyrkfolk gör är också ett snäpp för mycket: kyrkfolk deltar inte i denna mässa.
      Bloggardag talar om att man går ifrån och om man på förhand vet går man inte dit.
      Lirkande kommer att ligga i att folkkyrkans präster med kyrkoherde kommer att leka kurragömma med det kyrkfolk och de präster som är uppmärksamma.
      På vilket sätt menar du att dina slutsatser är välgörande?an

      Radera
    16. Livgiverskan infördes i prästutbildningen i Lund i början av 90-talet. Det lär ta tid innan den lämnar oss.an

      Radera
    17. BloggarDag, den Lea, Elisabeth och +Biörn!

      -Nej, jag gillar heller inte vissa texter i kyrkohandboken. Men min fråga var, om dess legitimitet accepteras av de många kritikerna på denna blogg.
      Nu hävdar någon att KM inte genom sitt siffermässigt starka majoritetsbeslut att godkänna handboken (som enligt bloggaren nog inte skulle bli klar i planerad tid)kan ge boken just legitimitet.

      Men då undrar jag vilken instans, som är den rätta för att handboken skall godkännas av. och tillämpas i, Svenska kyrkan. Vad säger exempelvis Elisabeth, som tycks ha tagit för vana att klappa i händerna (eller på datortangenterna), när den Lea siktar på mig.

      Om, läs nu noga Elisabeth, en domstol utdömer ett visst straff till en person, skall han då strunta i detta, precis som skribenter på denna blogg inte erkänner LM:s legitimitet.
      Alltså frågar jag igen, den Lea kan rusta sig för att svara, vilken kyrklig instans kan legitimera handboken?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    18. BOD, självklart har handboken svenskkyrklig legitimitet efter beslutet i KM.
      Om den har upphovsrättslig legitimitet rent juridiskt är en annan sak, som vi får se om det någon gång prövas i domstol.
      Legitimitet är dock ingen garant för (högsta möjliga) kvalitet. (Host, host)
      Ekumenisk legitimitet lär den dock aldrig få.

      Radera
    19. Självfallet, Bengt Olof, ska en person som ådömts ett straff inte strunta i det. Vägrar han inställa sig vid anstalten kommer farbror polisen och hämtar. Detta har dock inget med kyrkohandbokens legitimitet att göra. Kyrkohandboken saknar legitimitet eftersom den strider mot Guds ord. Så enkelt är det.

      Radera
    20. Den har kyrkans legitimitet, Elisabeth!

      -Nå, tack för svaret, Elisabeth. Men nu är vi där igen: kyrkans högsta beslutande organ med läronämnden som föregångare efter dess granskning har godkänt handboken. Märkligt då att ingen i denna stora församling har upptäckt att boken strider mot Guds ord.

      eller är det så, att Du och några andra på denna blogg har vetorätt i frågan? Jag bara undrar en smula ironiskt - det medges - för att klargöra saken.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    21. Ja, ja, ja,
      fortsätt du att kalla Gud för mor. Tro bara inte att det har något med kristen tro att göra.

      Radera
    22. Att som BOD påstå att "ingen" opponerar sig är desinformation/fake news/lögn (välj själv), för nog förekom det reservationer i gudstjänstutskottet?

      Radera
  6. ”Gudstjänst är ett prioriterat område” heter det hos oss. Tvivlar på att det är en vanlig högmässa som avses.
    Och ändå är det inom ramarna för den som det verkligen går att göra nåt bra./Organist

    SvaraRadera
  7. Kan nog inte erinra mig en enda präst som inte är stiftsanställd eller suttit i KM som uttryckt någon glädje eller entusiasm över boken. De flesta säger "jag är ändå (snart) pensionär, så det där kan nog inte gälla mig. Jag fortsätter som jag alltid gjort." Någon frågade mig när man måste börja använda den, och mitt svar blev: "När samvetet bjuder dig! (fast biskopen skulle nog svara 'till Pingst')". Mitt intryck var att vederbörandes samvete nog inte snart skulle tvinga till detta.

    Alla församlingspräster jag känner (tar på allvar) bekymras väl över hur de ordinarie gudstjänsterna krymper till både deltagarantal och frekvens och hur främlingskapet till det kristna gudstjänstspråket ökar bland dem som kommer bara vid dop och begravningar. Hur ska vi predika och gestalta gudstjänst så att Guds nådesverk blir angeläget och inte bara så att vi känner igen oss i gårdagens Hosealäsning. Men ingen av oss ser hur handboksprojektet skulle kunna hjälpa oss det minsta med detta. Den manar oss ju att liturgiskt tala försiktigare om Herren, frälsningen, gudsfolket, vår käre Fader i himmelen, om barnaskapet med Sonen genom dopet och tron. Alla dessa nådeskatter vi önskade vi kunde duka fram till allas deras glädje som finns i våra församlingar, men som handboksingenjörerna mest vill problematisera. Så en sådan handbok måste man väl främst hindra från att sänka ens mod och glädje, och således hantera i små doser och tillämpa med mycket urskiljning och förstånd.

    Att det uttryckligen framhålls att det ska vara minst två psalmer vid dop, vigslar och begravningar, är det enda jag hört någon (musiker) tycka är till nytta - om det vänder trenden när det kommer till förrättningsgudstjänsterna på extraordinarie platser (fäbodar o.d), återstår dock att se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt.
      Det värsta är att detta ska firas just den dag då Herrens väldiga gärningar ska förkunnas på alla språk. Med HB17 ska istället alla språk språkgranskas.
      Det kan vara lämpligt att just på Pingstdagen vägra språkgranskning. Det är inte svårt att låta Herrens Nåd tala högre. Att inte tala om Herrens verk är helt enkelt en annan Gud.
      En tröst är dock att Bibelöversättningen som sådan inte genomgick någon sådan behandling, Albrektsson menade att det var ovetenskapligt. Det är regel i många internationella översättningar.an

      Radera
    2. 14Därför vill jag falla på knä för Fadern, 15efter vilken allt vad fader heter i himlen och på jorden har sitt namn. an

      Radera
  8. Valborg: Hoppas att Bloggaren som den kustartillerist han är håller landet häxfritt.
    Särskilt från dem som har kyrkans flagga försåtligt monterad på kvasten.

    LG

    SvaraRadera
    Svar
    1. LG: Kan "häxor" också visa sig i kommentarsfälten på bloggar, under anonyma signaturer som två versaler? Har du månne undersökt vilken flagga du själv har på kvasten, eller är du övertygad om att det är "rättfärdighetens och den sanna kristenhetens" flagga du har? Om så, varför vågar du inte ens stå upp för den med ditt namn i ett simpelt kommentarsfält på en blogg?

      Radera
    2. LG. Dock ville jag inte med detta peka ut dig eller någon annan personligen, men historien kom obehagligt nära när kyrkans män använder ord som "häxfritt" och vi har en kvinnlig ärkebiskop. Det såg obehagligt ut, därav min kommentar.

      Radera
  9. Vad är det för skillnad mellan namnet Anna på fyra bokstäver, två vokaler och två konsonanter, och LG med två konsonanter?
    Vi skulle väl säga felstavat om det inte började med versal?
    Varför skulle det vara fel att kallas vid två konsonanter?
    Blir det tillräckligt om man stoppar in en vokal?
    an

    SvaraRadera
  10. Helige fader, bevara dem i ditt namn, det som du har gett mig, så att de blir ett, liksom vi är ett. (5 i Påsk III Joh 17:11).
    Namnet som syftas på är Herrens namn vilket inte kan ersättas med det allmänna El-Gud därför att det var just i Herrens namn Israels specifika kallelse låg.an

    SvaraRadera
  11. Att kalla Gud Fader för Moder är ren och skär heresi; vår moder är Maria och ingen annan. Om man nu accepterar att kyrkohandboken innehåller uppenbara heresier erkänner man sig själv som heretiker. Då hjälper det inte att säga att man ogillar vissa böner. Hjälper kanske inte heller göra som Robin Williams i Döda poeters sällskap att riva ut vissa sidor.

    Jonas M

    SvaraRadera