söndag 14 september 2014

Dystert på valdagen

Jag har röstat. Visserligen hette det mästrande i Alvestabladet från komminister Carcamo att det var min plikt - och jag hör till dem som menar att komministrar, kyrkoherdar och kleresi i allmänhet inte ska vifta finger åt folk. De är till för att förkunna evangelium, inte för att huta åt mig. För åthutnings skull har vi lärarkår och polismakt. Ungefär så. Jag var nära att strunta i plikten bara på pin kiv. Men jag röstade. Vid vallokalen stod Nisse och plockade oss på pengar till Världens barn. Utanför vallokalen fanns valsedlarna - och jag tog varenda en, så som magister Rubin lärt oss i just den skolbyggnad där valet förrättades. Jag noterade en familj som bara tog valsedlar med partibeteckning. Jag misstänker att de röstande faktiskt inte visste vad man skulle göra.

Det för över till journalisternas insatser denna valrörelse. Lika usla som vanligt. Humöret sjönk när jag hörde meningslösa inslag från Bromölla till Kalix där röstande skulle uttala sig. Meningslös journalistik - som det mesta. Jag får ju inget sakmaterial att ta ställning till. Jag betraktas inte som medborgare utan som en konsument som ska övertygas/luras. Jag är sur.

Och så Svenska kyrkans idoga insatser för Svenskarnas Parti! Klockringningar och uppmärksamhet. Men den fråga som vi borde fått utredd är en annan. Svenskarnas Parti drog ihop 681 röster i förra valet och kan nu ägna sig åt valarbete med valmaterial till oss. Fint tryck och tre omgångar olika broschyrer har lämnats i vår brevlåda. Vem har finansierat detta? Kunde jag få veta det? En skogsbonde som sålt skog eller bidrag från nationella grupper ute i Europa? Frankrike? Ungern? Storbritannien? Danmark? Är det vettigt att tänka att de högernationella kanske håller ihop internationellt? Follow the Money! Fast den omfattande uppmärksamheten finansierades av Svenska kyrkan och av oss alla som bär kostnader för de stora polisinsatserna. Vad har de kostat? Jag frågar därför att AFA, biskopar/kyrkoherdar och vänsteryttrarna kanske vill se vad deras insatser kostat?

Dysterheten kulminerade på Grytan i Moheda. Det måste till lite inköp inför en valvaka. Jag löpte runt bland hyllorna och kom till sist till kassorna och Expressen. Löfvens valbudskap skulle återges där. "Gör som oss" hette det och det innebar att vi skulle rösta. Gör som oss! Vem är det som inte kan svenska? Löfven eller Expressens redaktör?

"Jag är det nya svenskläraret"-syndromet har hamnat på Expressens förstasida. Kanske kunde Fridolin låna ut sin griffeltavla och den till språkfelet skyldige 20 gånger fick skriva "Gör som vi".

9 kommentarer:

  1. Stackars Svenskarnas parti, som bara fick 681 röster. Tacka vet jag den valkampanj för klimatet, som Svenska kyrkans unga och Svenska kyrkans Ageravolontärer (?) drivit – enl. KT:s hemsida fick den 1 940 underskrifter! Det gick som vi hoppats, säger Tinde Carlbrand, handläggare för klimat- och engagemangsfrågor på kyrkokansliet i Uppsala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den postkristna organisationen bedriver verkligen en tydlig "mission"!
      /Antony

      Radera
    2. Med tanke på all pr som Svp fick av Svky så är det knappast förvånande att ökningen blev drygt 600%?!
      /Antony

      Radera
  2. "Gör som oss" är ungefär lika elegant som "ta tillvara på". Det senare användes ett antal gånger av S-ledaren i gårdagens s k debatt på TV4. Innebär detta att vi alla förväntas formulera oss så om valresultatet ger Sverige ett regimskifte?

    Jag i Halland

    SvaraRadera
  3. Sandahl förstår inte, att det hela är subtilt och helt enkelt skitsnyggt!

    På det här sättet framstår Löfvén som den folklige, snälle ursvensk han verkligen är. Ännu något för högern att ta efter. Den gamla, elitistiska högern lockade ingen. Först snodde moderaterna arbetarkonceptet och den ursvenska förenklingen av de politiska budskapen, sedan fullföljde man vänsterns retorik i skol- försvars-, kyrko- och migrationsfrågor. Det dröjer inte länge innan både Reinfeldt och Bildt vänligt hörs säga:

    -Gör som oss!

    Gullan från Arkadien påstår för övrigt att man visst kan uttrycka sig så. Och hon hade MVG i svenska!

    Elaka Katten Måns

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så, Gullan säger det, men vad säger svanslösingen?!
      /Antony

      Radera
    2. Varför bry sig om vad en så'n tycker?

      Det gör i varje fall varken Bill eller Bull.


      Elaka Katten Måns

      Radera
  4. Komminister Carcamo gör helt enkelt sin plikt. Han tillhåller allmogen dess skyldigheter gentemot överheten. Så har det lutherska prästerskapet gjort sedan reformationen?

    Vare sig lärarkåren eller polisen vågar väl numera ha så mycket åthutande för sig?

    Honi soit qui mal y pense!

    GG

    SvaraRadera
  5. Spännade och lite oroande valvaka har det varit. Jag önskar lycka till till Sverige-mitt land. På Dags inlägg vill jag säga att det också är allas ansvar att informera sig. Inte bara journalister påverkar opinionen. De "högernationella" har internationella kontakter med europeiska fränder. Det kan man läsa om från de som följer dem.
    http://research.expo.se/intolerans-13_105.html

    SvaraRadera