torsdag 18 september 2014

Förvunnen till brottslighet

Texten hade jag tänkt att ni skulle få rätt utförligt, inklusive bakgrunden också. Ni minns att Överklagandenämnden röjde undan beslutet att ge mig en skriftlig erinran, men domkapitlet är ihärdigt och drar resonemanget en gång till.
Dessvärre levererar inte Växjö domkapitel en fil jag kan kopiera. Vi får se om jag under dagen kan få till det - Svenska kyrkan ska ju stå för transparens. Någon enkel sak kan dock enkelt konstateras.

För den som gillar juridiskt finlir konstarerar jag enkelt att i domen upprepas nu resonemanget om koppling mellan ärkebiskopen och nazityskland.
Jag frågade vid den muntliga förhandlingen om detta fortfarande var anklagelsen, eftersom den inte upprepats i den text från kapitlet som jag fått att besvara efter Överklagandenämndens beslut - och det var det inte. Sa biskop Johansson själv! Så var det så likväl. Domkapitlet i Växjö gör om det trick som Överklagandenämnden avvisade det tidigare fattade beslutet för.

Advokaten Andreas Stenkar Karlgren försökte ge kapitlet en utväg, nämligen att i största allmänhet lamentera över bloggen/bloggvärlden/sociala medier utan att kritisera mig.
Den chansen försatt domkapitlet.
Så då får vi överklaga och en gång till säga att det i domen hävdas sådant jag inte fått ta ställning till - för det man dömer mig för är något som "kunde komma att uppfattas".
Vad i all världen kan inte kunna komma att?
Men vi har på papper att det jag nu dömts för inte var en anklagelse riktad mot mig i senaste omgången, dvs i det papper jag skulle besvara.

Hur jag känner mig?
Antagligen som mannen som stod inför rätta åtalad för tjuvjakt. Han hade påträffats i skogen med gevär på axeln. Han dömdes för tjuvskytte och begärde då att också bli dömd för våldtäkt. Domaren blev konsternerad och förstod inte. "Jo", sa gubben "jag har ju redskapet med mig."

Vad Växjö domkapitel egentligen borde ägna sig åt är helt andra och viktigare ting. Den kyrkliga kollapsen i Växjö stift, till exempel. Och ska jag jagas för att ha varit ute efter någon ärkebiskop, så ska jag jagas för att ha varit ute efter KG och Anders. Det har jag nämligen under årens lopp varit. Men inte fått skriftlig erinran (varning) för det.

Arma domkapitel, vad ska kapitlet ta sig före, när jag fortsätter blogga?
Läsa dagligdags för att kunna klippa till nästa gång eller bara sitta lugnt vid bordet och vänta på nya anmälningar i uppgjorda kampanjer?

Och jag då?
Ska jag säga att präster uppenbarligen inte få delta i fri debatt och allra minst satirisera över de bästa av kyrkliga förhållanden och därmed lägga ner Bloggardag?

Men vad sker om Överklagandenämnden än en gång nödgas konstatera att jag fällts för en anklagelse som inte återfanns i det dokument jag anmodades svara på (och som kan företes Överklagandenämnden!) - det som biskop Johansson vid den muntliga föredragningen försäkrade inte fanns kvar?
Han narrades, lurades eller ljög rakt av - väl själva. Eller säg att han inte kollat vad som stod i dokumentet. Och så döms jag. Kafka hade gillat läget.

Naturligtvis blir jag dömd så fort någon nu anmält detta blogginlägg och hävdat att vad jag skrivit "kunde komma att uppfattas" som att jag kopplat samman Växjö domkapitel med rena idiotin. Och om vad jag skrivit kunde komma att uppfattas så, måste jag medge att det kunde komma att uppfattas vara rätt snappat.

Nästa vecka skulle jag gått på stiftsmiddag och suttit ihop med biskop Johansson, ledamoten Andersson och ledamoten Lindén. Jag ringde återbud till biskopssekreteraren Elisabeth som åtgärd två efter att jag av stiftsjuristen fått beslutet.

Jag äter middag hos mina vänner i stället. Ram-Boo i Uppsala. Om inte någon i Uppsala kvickt bjuder in mig på middag med en mängd alkoholhaltiga drycker. Det tarvas nu. Då kan stiftsgruppen sitta där med sina två glas...

Återstår att se om jag under dagen kan få beslutet på ett sådant sätt att ni kan få läsa det. Annars får ni begära det själva. Jag gör vad jag kan. Och till Johansson, Andersson och Lidén återstår att hålla distansen fortsättningsvis. Har biskop Johansson, min vän, handen på hjärtat gjort något annat än glidit fram hela sitt liv? Vi andra slet i församlingar. Han satt vid skrivbord och bar portfölj - eller är jag njugg i överkant? Men hur skulle det jag nu skrev kunna komma att uppfattas? Som att jag förhåller mig distanserad till biskop Johansson?

13 kommentarer:

  1. När biskop Johansson svarar "Nej", vet han ännu inget om formuleringar i en framtida skrivning. Han har helt enkelt råkat säga för mycket. Juristerna vill få till något som ser hållbart ut. Det är deras jobb.

    Stasi-spåret kan inte användas. Radler och Carlzon-kopplingar finns. Det har slirats på sanningen. Kopplingarna skulle vid granskning svärta ärkebiskopen. Påtalandet av oklarheter med utbildning likaså. Även här har det slirats på sanningen från ärkebiskopens sida. Nazispåret är däremot uppenbart orimligt ( Har f ö Bloggaren antytt något sådan vid något endaste tillfälle??) och ärkebiskopen blir härmed tvättad ren som snö, de pekå får sin beställda vara, och bloggen och Bloggaren får sin allom synligt fladdrande pestflagg.

    Domkapitlets jurister har gjort sitt jobb.
    Beställd justis och advokatyr levererad.

    Hette inte någon av kapiteljuristerna Freisler, f ö? (Givetvis utan varje association, koppling eller ens minsta antydan).


    Argus

    SvaraRadera
  2. Gefundenes Fressen!

    Elaka Katten Måns

    SvaraRadera
  3. Rechtshaberei.

    Från Domkapitlets sida, alltså.

    Jag ber Domkapitlet att notera, att användning av tyska språket implicerar en nazikoppling till Svenska Kyrkans Ärkebiskop. Därför bör Domkapitlet tillse, att inte bara DS, utan även kommentatorer på denna blogg, inte vidare tillåts använda detta uppenbara nazist-språk!
    En granskningsnämd bör omgående tillsättas. Inget bör vidare få publiceras utan vederbörligt imprimatur på föregivet kyrkliga bloggar!


    GG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår dej GG.???
      Jag trodde nazisterna på sin tid talade tyska!! Nuvarande tyskar är alltså nazister för de talar ju tyska. Svårfattligt på min ära.

      Sammanfattningen av GG:s förslag blir då alltså: Förbjud det tyska språket, stoppa det fria ordet, öka Gestapos makt!
      Var det rätt uppfattat GG?

      "Präst från Skara stift"

      Radera
    2. Mitt förslag var givetvis ironiskt och inte allvarligt menat.

      Wollte nur zum schmunzeln und lachen bringen.

      Men vem vet? Kanske kapitularerna tar min rekommendation på allvar?

      GG

      IMPRIMATUR 20140918/DomkVäx/Inkv/CencKom

      Radera
    3. Aha, sorry, inte lätt att veta ibland. Det var väl för väl då att det var ett skämt. Men man kan ju aldrig vara för säker på hur idiotiska ledamöter domkapitlen har nu för tiden. Se bara på Wäxjö vilken "elit" de har där, jag mena dumhuven förstås.

      "Präst från Skara stift"

      Radera
  4. Finns det ingen som kan döma ärkebiskopen för hennes klara partipolitiska ställningstaganden och hennes märkliga människosyn att människor med en viss politisk syn ska uppfostras och tas om hand? Detta efter artikel idag i Kyrkans Tidning!

    SvaraRadera
  5. Franz Kafkas "Processen".
    I Sverige, inom Svenska kyrkan, år 2014.
    Man vill liksom inte tro det och nyper sig i armen.
    Och Kafka ler - om nu den mannen kan le - och säger: Ja, det är helt sjukt.
    Fast på tyska då, men det språket vågar man ju inte använda.
    Man kan bli indragen och kallad på förhör för mindre.
    I dagens Sverige och inom Svenska kyrkan.

    Lille John

    SvaraRadera
  6. Gratulerar!

    Upplagt för ännu en retur.

    Hur kapitularerna än handlar blir det fel. De har dragit ut på det. Ruvade på ärendet medan DS satt tryggt i Nordölands Församling. Har fortsatt sitt ruvande och lär väl nu tvingas fortsätta så. Hoppas de att DS skall tappa orken under tiden? Ge upp? Andra har gjort det. Hoppas de på falska erkännanden, som under Moskvaprocesserna 1936?

    Har Sandahl likt Ikaros svingat sig för högt mot skyarna?
    De som kom nära Stalin försvann, förr eller senare. Sådana kunde vara hot mot Ledaren och Partiet. De som upplevs hota Ärkebiskop och Kyrka år 2014 likaså?

    Brända av solen?

    (Om någon fortfarande inte sett Nikita Michalkovs "Brända av solen" från -94, ladda hem den!)


    Lars Jensen

    SvaraRadera
  7. Jag har ett svag aning om att självaste Söderblom lär ha yttrat något i stil med "att kommunicera med domkapitlet är som att pinka i motvind". Varför försöker vissa domkapitlet än idag leva upp till detta? Att förkunna Kristus "skulle kunna uppfattas som" anstötligt. Självaste Bultmann strävade med sin avmytologisering att bevara kerygmat och Korsets anstöt men blev mer eller mindre medvetet misstolkad. K G Hammar ville hamra fram nya tolkningar i tolkningarnas hus men inte bevarades Korsets anstöt utan allt blev till ett närmast nihilistiskt ecce homo. AJ vill visa på att Gud är större och att vi måste tänka utanför boxen. Hur tänker kapitularerna?

    SvaraRadera
  8. Folkdomstolen i Växjö har talat! En av dess ledamöter vill hemskt gärna bli biskop i Växjö eller annorstädes. Tänk er för, ni som har rösträtt!! Människor som har så dålig koll på lagar och förordningar borde inte ens få driva en korvkiosk!!
    Arg kyrkomedlem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vara den där Freisler!


      Elaka Katten Måns

      Radera
    2. De får de inte heller, driva korvkiosk alltså. Hade Svenska kyrkan sysslat med kroppens spis och hälsa hade hon mist tillståndet för länge sedan. Nu är det bara människors eviga liv som står på spel och det bryr sig lagstiftaren inte stort om nuförtiden, så hon får hållas...Livsmedelslagen och kvacksalverilagen däremot, det är potenta grejer!

      Radera