tisdag 23 september 2014

Korridorsnack

Korridorsnack betyder på vanlig svenska skvaller. Ett kyrkomöte ägnas åt betänkanden men lever på skvaller. Det är mellan skål och vägg mycken väsentlighet uttrycks. Kanske utslungas där också några oväsentligheter, det håller jag inte för otroligt.

Frimodig kyrkas gruppmöte dan före dan var som vanligt, roligt, kreativt - men jag kunde inte vara med så mycket för det var kyrkostyrelse till kl 21.30. Jag hann i alla fall klaga över Läronämnden, som försummat att ge vägledning i ett betydande antal teologiska motioner men i övrigt sagt nulliteter till andra. Ja, ni kan väl gå in på Svenska kyrkas hemsida för jag antar att dokumenten bör ligga där. För den som tror att Läronämnden gör en betydande insats, skulle ett studium av dokumenten fungera som ett riktigt depressivum. Den som satt tro till Läronämnden har uppenbart satt tro till ett bygge av halm och strå.

Jag ska kanske konkretisera. Om nattvardssynen har Läronämnden ingen mening men det har den om lönepolicyn i Svenska kyrkan, där Kyrkomötet får det klargörande beskedet att Svenska kyrkan bör ha en genomtänkt lönepolicy. Att ingen tänkt på den saken tidigare! När det handlar om vigselrätten heter det - och det är sålunda Läronämnden, biskopar som och tillsamans med den teologiska gräddan lagt pannorna i djupa veck - att det "ur läromässig synvinkel är möjligt at både behålla vigselrätten och att avsäga sig den." Jag ser inga referenser till Bibel eller bekännelse i de beslut Läronämnden kommit fram till Det är något av Sibyllans tal över utläggningarna och man skulle vilja, eller kanske inte, veta vilken princip Läronämnden följt för att kommentera somliga motioner men inte några som uppenbart handlar om teologi/lära, Jag ber om ursäkt om detta korridorsnack nu deprimerat läsarna men då förstår ni hur vi har det dagligdags i kyrkomötet. Skillnaden är den, att ledamöterna får betalt för sin depression.

I går kväll satt jag och längtade till Öland när jag på nyheterna hörde att det är storm på norra Öland. Det är något det.

Kyrkomötet i dag då? Gruppmöten och så start med inledningsgudstjänst i domkyrkan. Kungen och drottningen ska komma men jag blev plötsligt lite osäker på hur själva öppnandet ska gå till för vid
kongresshuset las det ut röda mattor. Det har tidigare sagts att kyrkomötet ska öppnas i domkyrkan, en stund efter gudstjänsten. Och de där inledningsgudstjänsterna är jag ju allergisk mot. Det blir lätt så för oss andligt känsliga.


Jag ska sluta med känsligheten. Det påstods att jag skulle vara upprörd över Växjö domkapitels beslut att ge mig en skriftlig erinran. Det är jag alls inte. Jag borde inte heller vara förvånad över att domkapitlet vill nypa till. Men det är jag inte heller. Min förvåning gäller den kapitulära klantigheten. En ledamot som inte varit med vid det illfälle när saken föredrogs muntligt (kapitlet förde inga minnesanteckningar och advokatens plädering är en sammanfattning av vad han sa men inte över annat som sades vid tillfället, dömer. Det skulle hon inte ha gjort, förstås. Och så kör domkapitlet i sitt domslut fram ett nytt påstående som jag inte fått ta ställning till trots att jag två gånger frågade om det fanns något mer eller annat än det jag fått i brev. Det fanns det inte, svarade biskop Johansson, och kom det något nytt, skulle jag få möjlighet att svara på det.  Jag är inte ens upprörd över att vi har en kyrkopolitisk justis i Svenska kyrkan och att rättsosäkerheten är grundkategori. Varför skulle jag vara upprörd? Om detta med rättsosäkerheten skrev jag motion till ett tidigare kyrkomöte. Men min förvåning är motiverad när jag är förvånad över hur illa rättssakerna sköts rent hantverksmässigt. Domkapitlet borde lära av käringen. "Man måste bruka list", sa käringen, tog lössen med tårna.

23 kommentarer:

  1. Men Dag, varför kritiserar du läronämnden, den är ju demokratiskt tillsatt, så det kan inte vara några problem med den...

    Rudbeckius

    SvaraRadera
  2. Undertecknarna till uppropet mot kyrkohandboken är till antalet 864. Precis lika många som "kalinarna". Någon nitisk åsiktspolis torde liksom UG vilja undersöka i vilken mån dessa grupper sammanfaller. Några kanske till och med tar anstöt av uppropet och läser i stället uppror. Det är det som sker i det postmoderna tolkningarnas hus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kyrkomusiker hör inte till vigningsämbetet. Det kan, åtminstone somliga bland dessa 864, undertecknarna vara evinnerligt tacksamma för eftersom de annars väl hade att se fram emot domkapitelsförhör.
      /Sub versus/

      Radera
  3. OT

    Sakernas tillstånd är inte bättre i Danmark, man tror knappt att det är sant:
    http://denkorteavis.dk/2014/folkekirken-i-odense-spaender-ben-for-populaer-muslimmissionaer/

    SvaraRadera
  4. Varför du skulle vara upprörd? Det tyder dina långa utläggningar om saken på Dag! Hur ska man annars tolka det? Att du är likgiltig?
    Man överklagar väl inte något som man inte är upprörd över och som man tycker är fel? Annars kan man ju bara rycka på axlarna och gå vidare. Vilket jag anser att du borde göra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dag gör rätt som kräver korrekt behandling, inte i första hand för sin egen skull, utan för alla andras, som riskerar att råka illa ut i den oordning som råder, och inte har Dags resurser. fm

      Radera
    2. Jag tycker dessutom att han bör gå vidare till Europadomstolen för att påvisa hur ynkligt dåligt en kyrklig domstol agerar här i Sverige.
      Svenska kyrkan förtjänar att skämmas ut i omvärlden för sin rättsröta. Det är dags att det röjs upp med besked.

      Kyrkoherde på åskådarbänken

      Radera
    3. Ja, det skulle säkert ha högsta prioritet i Europadomstolen vad en handfull personer i Växjö domkapitel har för sig!
      Kan man för övrigt göra detta? Jag frågar juristerna här. Kan man gå till Europadomstolen med en dom från ett domkapitel?

      Radera
    4. Europadomstolen tar upp fall där en enskild hävdar att staten kränkt hans eller hennes rättigheter enligt Europakonventionen. Svenska kyrkan är inte längre en del av staten och därför blir mitt svar på nya tant lilas fråga ett nej.

      Radera
    5. Men "nya lilla tant", inte behöver man väl bli upprörd och hysterisk för att reagera på felaktigheter. Inte alls. Men detta för oss andra kända faktum tycks vara tämligen okänt för "Nya Lilla Tant" men då uppmanar jag "Nya Lilla Tant" till att gå en nonaggressionskurs av något slag. Vi andra får väl i all lugn slå upp en kopp té och luta oss tillbaka (som jag i stilla lugn nu precis gjort, och lika lugnt påtalat detta för "lilla nya tant". Håhåjaja....

      Radera
  5. Och så, Rudbeckius, består läronämnden av samtliga biskopar, alltså teologer, och några till.
    Alltså inga politiker, måste förtydligas för de obotfärdiga!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Politiskt tillsatta biskopar är inte fria teologer som står på Sions murar till vakt mot heresierna, det vet du likaväl som jag, även om du är bra på att inte låtsas om det.

      Rudbeckius

      Radera
  6. Är du ålderspresident nu då?
    Kan du inte skriva en historisk bok om Kyrkomötena sedan Prästeståndets avskaffande? Jag tillåter mig en oförvägen gissning att du redan har allt källmaterialet tillfinnandes i Moheda.

    GAF

    SvaraRadera
  7. ….”Till detta kom en starkt växande kritik från kyrkligt håll mot Eriks (af Pommerns) oblyga sätt att självsvåldigt dirigera alla viktiga kyrkliga utnämningar; en skarp konflikt rasade om tillsättningen av ärkebiskop i Uppsala.”…(Sverige, 1430-tal!..)…

    JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är källan till detta intressant citat?

      Radera
  8. Saknar Er givetvis när jag tänker på mötena i FK-gruppen. Hoppas min efterträdare sköter sig.

    SvaraRadera
  9. DOA-DOA-DIKE! Tror du inte som jag, att läronämnden inkl.
    biskoparna består mest av folk som är accepterade av våra
    största politiska partier och därför tillsatta, direkt eller indirekt?
    Men visst var det bättre förr med statskyrka och utan doa-körer!

    SvaraRadera
  10. Läronämnden har utlåtande om Lönepolicy men inte om Nattvardssyn.

    Dråpligt!

    Man undrar ju vilket bibelcitat de kunde tänka sig använda för att kommentera lönepolicyn? Matt 22:21?

    Det visar ju med all tydlighet att Läronämnden inte har med kyrkans lära att göra, alldeles oavsett vilka som sitter där och hur de utnämnts.

    SvaraRadera
  11. Skulle inte förvåna mig om politikerna undersöker vem / vilka de nu kan få in i läronämden. Det skall ju vara en som med visshet inte är "svartrock"
    Det måste vara en som inte är så noga med vad bibeln lär- ny tid-nya tolkningar=tidsandan. Det är vad som gäller.

    Vem kan De då tänkas pressa in. Personen måste trots allt ha inte bara lämpliga åsikter och därtill förväntas vara hörsam mot allt vad politikerna kan tänkas vilja ha igenom.Någon verifierad teologisk kunskap måste han /hon ha .Annars blir myglandet väl uppenbart och kan slå tillbaka på dem själva.

    Undrar om inte en viss Gardell är tänkbar, kanske tom bröderna Gardell.

    Det vore väl toppen- den ene känd israelhatare och den andre, ja alla vet ju vad han är känd för ,hedersdoktor- visserligen en titel som säkert tilldelades honom av en viss dekan och efter åtskillig möda för att reda upp kvarvarande svartrockar.

    Frågan är väl mest - törs politikerna ? Är de möjligen rädda för att det är för tidigt, för utmanande tom för våra politiskt tillsatta lakejer till biskopar. För tidigt för deras väljare även om de är mycket ljumma och egentligen totalt ointresserade av en helig, allmännelig och apostolisk kyrka. Tom de kan komma och tycka att det vore att gå vväl långt.
    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bröderna Gardell förkroppsligar den nya religionen i Svky då den ene är hedning och den andre är sodomit!
      /Antony

      Radera
  12. Ja, Sven Andersson, det var bättre utan osjälvständiga doakörer men bättre med statskyrka!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera