måndag 21 september 2015

Insikter

Jag ska denna morgon sätta mig på tåget i Alvesta. 1 klass är billigare än 2 klass, synes det mig. Det är mycket som ter sig svårt att förstå. När jag kommer till Uppsala, ska jag släpa min väska till hotellet för att sedan försöka få tag på lite lunch innan kyrkomötesgruppens sammanträde. Kyrkostyrelse därefter.

Det är mycket att stå i. Jag missar den fromma delen av kyrkomötesgruppen, som hinner till mässa och får äta etiopisk pepparsås. Man kan inte få allt. Och själv lider jag i tysthet. Tror ni jag kan hetsa laestadianerna genom att ta en stor stark till lunchen? Men då måste jag ju berätta att jag gjorde det - och det är väl inte så kristligt att hetsa upp just laestadianer? Dom är känsliga. Dricker helst vatten. Men så har de ju sin liikutuuksia när vi andra med enklare medel får jaga efter yrslan, den vi alla är ute efter.

Jag såg på Facebook att min lilla anmälan av radiogudstjänsten på Bloggardag fallit i god jord. Jag får ge ett kort referat.

Karolina Larsson var glad att jag nämnde musikvalet. Väl bekomme. Har hon träffat Cornelis eller haft en skolkamrat till Peps i församlingen? Det har jag. Pastor Wisti gör boskillnad mellan psalm och sång. Det kan man göra. Psalmer och Wisor kunde det heta. Men håller vi inte före att sångerna i den svenska gudstjänsten är att förstå just som psalmer? Jag menar, psaltarfromma som vi är?

Ludvig Lindelöf, som presenteras med en bild som en verkligt from kristen skulle uppfatta vara en skymf mot Skaparen, men jag är som bekant inte en from kyrkokristen utan uppskattar just den bild som lagts ut på Fejjan (no offence!), är analytiskt klar:
"Gubbigheten is strong with this one."
Man kunde få den meningen översatt av Facebook, noterade jag. Jag tyckte det var onödigt. Men så tänkte jag att docenter bör pröva allt, så jag lät meningen översättas av Google: "Gubbigheten är stark med den här." Det var väl det jag trodde. Pastor Wisti håller sig med vänner som inte är mina.

Den ende Lindelöf jag mött var en polis i Lund. Honom lyckades jag nita i tingsrätten på ett skojigt - och gubbigt! - sätt. Jag gör utvikningen här.

Polisinspektör Lindelöf kallades internt Sänghästen. Han uppfattades nog i det polishus, som kallades Pentagonkopian, kvalificerad för detta namn, som alltså närmast var ett omdöme. Innan han kom in i rättssalen, vi talar Brottmål 813/69 vid Tingsätten i Lund, ställde ordföranden frågan till mig vilken polis som lett insatsen mot demonstranterna på Kiliansgatan.
- Jag minns inte säkert vad han heter, sa jag, men han kallas Sänghästen.
Efter viss förvirring och med kamraternas hjälp dök namnet Lindelöf upp i alla fall.
Polisinspektören kallades då högtidligen in i rättssalen och fick den obligatoriska frågan av rättens ordförande.
- Vet ni om ni är ni släkt med någon av de tilltalade?
Lindelöf tittade sig omkring och avgav så svaret:
- Inte vad jag vet.
En rungande skrattsalva, där också rättens ordförande hade svårt att hålla sig allvarlig, förvånade stackars Lindelöf, som alls inte förstod vad alla hade så roligt åt.
Till en mer sentida Lindelöf kan jag alltså erkänna en långt gången och länge odlad gubbighet.
Är ni släkt eller inte?
Beklagar hur som helst.

Så kommer de kommentatorer upp som vet att ingenting är beständigt.
Lisa Billerby (Bullerbyn?) tycker  med ett "sedärja"att det är fint att det finns ett facit "och att han sitter på det..."
Nu sitter jag på en stol, men Lisa kanske skulle läsa prästvigningsordningen för Svenska kyrkan. Den är lika utmanande som vigselordningen är heteronormativ. Präster är vigda för att förvalta Guds Ord som är Sanningen. Det gäller Wisti och det gäller mig. Det är detta själva sysslan går ut på. I boken i vart fall, den som gällde vid prästvigningen. Läs den! Kolla vad som sägs om både prästämbete och äktenskap i gällande kyrkohandbok och i den som gällde när jag prästvigdes. Då förstår man. Eller inte.

Sigurdur Hafthornsson, lustigt namn skulle Hasse Alfredsson säga, kommer väl från Island och är sannolikt släkt med biskopen Gerekssons mördare och ättling till biskopen därtill. Islänningar brukar vara det. Biskopen var ju den i Sverige avsatte ärkebiskopen Jöns Gereksson, som ni vet., han som hade harem i ärkebiskopsgården i Uppsala. Johannes Gerechni på fint språk, dansk ursprungligen tror vi. När han fattade att bönderna ville lyncha honom för hans vidlyftiga liv, klädde han sig i mässkläder men bönderna tog honom vid altaret och dränkte honom i en säck med sten i. Resolut folk, islänningar. Och moralen bland ärkebiskopar har blivit högre än vad den var just när det handlar om sex och våld. Läser ni Yngve Brilioths band om medeltiden i den svenska kyrkohistorien, märker ni Brilioths avsky för Gerechini.

Välan, Sigurdur vet att han /jag, alltså/ inte respekterar sina meningsmotståndare utan med oerhörd arrogans proklamerar Sanningen som inte kan vara annorlunda ön (ska nog vara "än" men är man islänning så är man) vad han tolkar den.
Tja.
Hur vet han det?
Noga taget.
Men det är intressant att det i sak är sanningsfrågan vi kolliderar på.

Så kommer vi till religionsdialogens översteprästinna Helene Egnell. Henne gillar jag. Vi har varit i Cambridge tillsammans och tänkt djupa tankar. Hon ville, läste jag på Fejjan, inte läsa Bloggardag om radiogudstjänsten.
"Nej, jag orkar inte läsa! Däremot ska jag lyssna på gudstjänsten på SRPlay!"
Jag finner det lustigt med dessa religionsdialogens stora.
Orkar inte läsa?
Har hon inte dialoger med de stora skriftreligionerna som intresse och arbete? Då måste man väl orka läsa betydligt mer än vad som ryms i enda bloggpost på Bloggardag?
Förunderligt och märkligt, omöjligt att förstå.
Orkar inte läsa - hon är väl inte sjuk eller så?
Annars kunde jag tänka mig att dialogglädjen var livsluft för en som arbetar med religionsdialog.

Nu har vi följt Facebook.
Jag tyckte det var riktigt roligt, som ni märker. Hela mitt gubbiga kunde blomma ut.
Nästa roliga jag ska försöka göra är att titta på vårt hus när X2-tåget susar förbi. Det kallar jag roligt. Och fort ska det gå. Kanske missar jag huset, men då beror det på att jag just då serveras frukost.
1 klass.
Ni förstår.
Kyrkomötet väntar.

16 kommentarer:

  1. -Farligt vad Sandahl engagerar och upprör! spinner Maja. Han kanske ändå har en poäng alltsomoftast?

    Ja som hon kan gå i taket efter lite BloggarDagsläsning! Hon är då för söt!


    Elaka Katten Måns

    SvaraRadera
  2. Varför är det alltid OK att åldersdiskriminera oss män som är 60+. Med tillmälen som gubbe och så vidare?/ Sven-Åke Nilsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då behöver man inte lyssna till vad gubbarna har att säga.

      GG

      Radera
    2. Jag funderade när jag först läste dagens bloggpost vad jag skulle kallas, jag som inte heller uppskattar flumreligiositet. Om jag också är en gubbe? Eller en gumma? Kanske en 'kärring'? Hittills har det nog i alla fall inte gått så långt i kyrklig följsamhet mot samhället att kritikerna skulle måla ut hur jag skulle våldtas och dödas. Det är ju annars kutym i samhället så fort en kvinna uttalar sig.

      Men det är klart, så hemskt som att bli kallad gubbe är inte sådana hot, det förstår man ju ...

      den Lea

      Radera
    3. den Lea sätter fingret på en viktig, öm punkt. Fast gubbar är väl ofta lite mera ömhudade än kvinnor?


      GG

      Radera
  3. Leastadianer känsliga? Du vet lite om livet du Sandahl. En tornedaling är knappast känslig, en laestadiansk tornedaling minst av alla. Det är bara att här BEHÖVS inte rusdrycker, vi behöver inte bedövning mot livets smärtor och prövningar, dessutom är vattnet rent och drickbart utan alkoholdesinfektion.

    Men herr Sandahl är av den vekare typen och hans vattuskräck ska hädanefter respekteras. Inget tal om vatten här ty i södern tycker man ju : "Vatten är ett farligt gift vilket omger Visby stift" (Falstaff Fakir)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att citera G. K. Chesterton:
      "Alkoholisten och absolutisten gör samma misstag; de betraktar vinet som en drog och inte som en dryck."

      den Lea

      Radera
    2. Tacka vet jag den schartauanska fromheten där det går an att ta en sup för att reta de frikyrkliga, men är rådigt att avstå från den andra för att reta Satan.

      Radera
  4. Men Kent Wisti var väl ändå väldigt snäll i Fb-inlägget (som jag inte kunde låta bli att kolla upp?) Jättesnäll faktiskt. Lika snäll som Dag själv är. Det rör sig om två jättesnälla unga män som inte har något ont att säga om någon i båda fallen.

    Och hans mening om ÄB när hon ännu var electa var väldigt rolig: "För att flirta med islamisterna vägrade Antje att ha med tomtar och pepparkaksgubbar i processionen på Första advent i Lunds domkyrka".

    SvaraRadera
  5. Hur skall vi då tolka Anton Niclas Sundbergs uttalande, att Svea rike alltid haft utmärkta ärkebiskopar?

    SvaraRadera
  6. Det stora antalet nämnanden på fejjan - bloggläsare eĺler inte - borde väl glädja en smålänning?
    Gratis reklam för författaren Sandahl.
    Men den läsekretsen kanske tycker att bokurvalet är Inget för någon?

    SvaraRadera
  7. Skriver pa en maskin utan aa,ae och oe men finner det mera lattlast att skriva t ex lattlast an laettlaest. Hoppas ni kan lasa det skrivna, Citaten ar inkopierade fran Rune Imbergs recension for ca 10 ar sedan.

    https://www.google.ro/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0CC8QjBAwA2oVChMIzsTMi_aIyAIVCfByCh2S6wxD&url=http%3A%2F%2Fbrogren.nu%2Fspong2.htm&usg=AFQjCNHRzjH9HnxoAnqKQL2knwZtuVf1tg&sig2=hq_Ibfj7MSfEUiRfJRXGoQ

    Det ar ju kyrkomote och Du ,DS sitter ju dar. Vore det inte en ide att ta pulsen pa ledamoterna och deras kristendom genom att citera valda delar ur Spongs bok ”Kristendom for var tid” och fraga dem om detta ar vad de stravar efter? Fraga dem hur mycket som redan de facto inforts jfr tex citat:
    • Dopet blir irrelevant; ett sakrament som utformats för att tvätta bort konsekvenserna av ett syndafall som aldrig ägt rum. Nattvarden blir ett teologiskt nonsens… (s. 132).
    Slut citat
    Vidare citat:
    • [Om försoningen:] Det mänskliga livet behöver ingen gudomlig räddningsaktion. Vad vi behöver är ett liv som är så öppet, befriat, helt och kärleksfullt att vi möter kärlekens kallelse så fort vi upplever livet… Jag kallar denna kärlek Gud. (s. 147)
    Slut citat direkt foljt av ett annat
    Enligt Spong är bönen en illusion (”teismens viktigaste illusionstrick”, s. 197), medan den kristna missio¬nen fördöms som ”illegitim, förkastlig, till och med ond” (s. 185).
    Han vill ta fram liturgier för abort, skilsmässa och eutanasi (barmhärtighetsmord), och människor skall kunna straffas om de inte använder familjeplanering (s. 221, 215).Slut citat.

    Nytt citat fran recensionen:
    Hur kan ledningen i Svenska kyrkan bejaka denna vidriga teologiska smörja? *Att Jonas Gardell gillar Spong, överraskar väl ingen. Men biskopen i Västerås, Claes-Bertil Ytter¬berg, har skrivit det svenska förordet till boken, och K G Hammar välkomnade honom till Upp¬sala domkyrka i september förra året. Dessutom medverkade Spong vid Svens¬ka kyrkans riksmöte i Väs¬terås och diverse samlingar i Rättvik, Bräcke diakonigård, Sofia kyrka, Haga kyrka o s v.
    Slut citat
    • Detta skrevs alltsa for tio ar sedan men har nagot forandrats till det battre? Till nagot mera kristet? Till +Goran vill jag aterigen paminna att Krister Stendahl var hans elev och arbetade i hans anda och i bl.a ett tal i TV av alla stallen klart fornekade uppstandelsen. Jag behover val inte paminna om vilken betydelse t ex Paulus lade i uppstandelsen dar han bl.a just papekar att vore den inte sann sa vore vi alla de mest omkliga varelserna och kvar i vara synder men…
    //HH

    SvaraRadera
  8. Den glade bloggaren DS skall ge sig ut på SJ-äventyr.
    Nu väntar jag på spännande upplevelser och iakttagelser.
    Detta äventyr kan väl inte sluta helt spårlöst.

    Karl-Alfred
    .

    SvaraRadera
  9. Usch vad jag känner mig desillusionerad... jag trodde, när jag nu för första gången gick in för att läsa din blogg, att jag kanske inte skulle hålla med dig om allt, men att jag skulle få intellektuell spis, att texterna skulle ha kvalitet och hög nivå (denna teori baserat enbart på ett tal jag hörde dig hålla vid förra årets kyrkomöte som jag tyckte var bra, samt det faktum att du är docent, och man hoppas ju, trots det svenska utbildningsväsendets förfall och inflationen i dylika titlar som gör att de numera inte innebär samma sak som de en gång gjorde, att titeln ändå innebär en viss kvalitetsmarkör.)
    Så möts man av först en serie generaliserande uttalanden om laestadianer, utan gadd eller humor. Kom men något nytt liksom.
    Skämt om laestadianers alkoholvanor, tänkte att du skulle hålla lite annan nivå. Men det går att komma över.
    sedan kommer vanligt bekräftelsebehov och skryt, kanske det gubbigaste och mest ömkansvärda man kan ägna sig åt:
    "Har hon träffat Cornelis eller haft en skolkamrat till Peps i församlingen? Det har jag."
    Jag undrar vilka typer din vanliga läsarskara består i egentligen, som du förväntar ska lägga sin tid på att läsa om vilken svensk musikers klasskompis du haft i församlingen..? har de inget viktigt att göra alls??
    och helt osammanhängande, som om du bara måste få fram den "poängen", det har ju inget med Karolina Larssons kommentar att göra? Får hon inte uttala sig, för att hon inte gått i söndagsskola med peps sysslings svåger? Eller tycker du ätt det är SÅ HÄFTIGT att du TRÄFFAT Cornelis att det liksom ger dig något slags immunitet? Detta utspel från dig antyder att det var p g a dina möten och kontakt med herrarna peps och Cornelis som du kritiserade sång/psalmvalet i radiogudtjänsten? Snacka om att gräva sin egen trovärdighetsgrav...
    Sedan följer att du gör dig lustig över folks namn, märker ord och stavning (någon hade skrivit "ön" istället för "än" och du väljer att lägga ditt bemötande av dessa människro åsikter på den nivån - stavning och fördomar kopplade till var de kommer ifrån; "är man islänning så är man" , något slag halvrasistisk retorik från förra seklet. Och så det här med att hänga upp sig på folks släktskap.. vad är poängen med det. ska det vara kuriosa? det är otroligt dammigt och härrör sannolikt från en tid (då Dag kanske genomgick sin intellektuella utveckling) där man skrev "till fru järnvägsingengör Karl Andersson" på breven och frågade folk "och vad sysslar din far med då". Det är gammaldags, och inte på det där trevliga sättet.
    Så slutar denna mångordiga med sorgligt poänglösa text med ett antagande om Helena Egnell, som skrivet att hon inte orkar läsa Dags blogg och Dag blir naturligtvis oerhört kränkt. "Förunderligt och märkligt, omöjligt att förstå." Är man nu docent, hade jag hoppats och förväntat mig att man kanske kan förstå att det inte handlar om att Helena inte orkar läsa text, hon kanske bara inte orkar lägga sin dyrbara tid på att plöja igenom ditt skryt och skämt om folks namn och släktskap? I likhet med nästan hela övriga svenska folket. Är det omöjligt för docenten att tänka sig att det finns akademiker som har viktiga texter att läsa. I vilken liga försöker docenten tävla med sina blogg-poster? Jag vet ingen intelligent person som väljer att ta citat ur sitt sammanhang på det sättet "orkar inte läsa - hon är väl inte sjuk eller så". När Helena skrivit att hon specifikt inte orkar läsa DIN bloggpost. Men, lille vän, ägna dig du åt ditt ordmärkande och tagande ur kontext och berätta för dina barnbarnsbarn hur du i din församling hade ingen mindre än Peps gamla klasskompis, så kan vi andra ägna oss riktiga texter.

    SvaraRadera
  10. Här gör jag ett undantag för att ta in en värdefull men anonym kommentar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. -Värdefull var ordet, sa Bill allvarligt.

      -Värdefull! sa Bull och försökte se "intligent" ut.

      -Det är inte mycket en del begriper,

      säger

      Elaka Katten Måns

      Radera