måndag 12 oktober 2015

Back home

Flygplatser är fascinerande ställen. Ett myller av människor på väg mot lla möjliga håll. Och väl uttänkta så att allt ska löpa smidigt. Egentligen är flygplatser lika fascinerande som trafiksystem, det som ersatte vägar. Vägar förenade platser. Man gick på vägen. För att klara alla bilar, måste det byggas system med trafikplatser och utifrån ett helikoptersystem måste allt konstrueras för att flyta smidigt. Kör man bara rätt, brukar det göra det och hur klarade vi oss utan navigator? Det gjorde vi ett tag för navigatorn var ovillig. Hur tar ni er till Bix? Jo, en hederlig stor kartbok i resväskan tas fram och resglädjen återvänder.

Det var väldigt. Nu är det måndag och snällheten sitter i! Snart börjar jag skriva naturlyrik, tror jag. Men vänta, jag fick inte någon depression i torsdags för jag var ju inte hemma och Kyrkans Tidning såg jag inte i Oxford. Homeland avkollad var det bara att gå till tidningshögen och fördärva kvällen i går. Det var Berget igen - och Gotland. Att Arborelius fick sina fiskar varma, har jag fattat. Nu var det debattsidorna som fascinerade.

Vad en stiftelse är och hur den fungerar, är en sak. Är det korrekt att om stiftelsen upplöses tillgångarna ska till Västerås stift? Då har väl kopplingen till Svenska kyrkan blivit tydlig.  Det är inte så dumt om fakta kommer på bordet. Till faktainformationen hör också det Agneta Lejdare skriver, hon som kom att betrakta "Berget som ett land som ockuperats av hängivna motståndare till Svenska kyrkans ordning". Så såg en uppsättning kyrkopolitiker tidigt saken. Berget kom till trots dem. Motarbetarna var inflytelserika. Och är, tydligen.

Jag ogillar de där fasonerna att präster kommer och kräver att få leda gudstjänster på annan ort. Det är en rimlig ordning med en präst och ett altare och en grupp som kommer till en gård får inte automatiskt ut mer helighet av att den egna prästen får spela Tarzan. Det tror präster kanske. Egotripp utspökad i liturgiska paltor, ni vet. Det är närmast lika upphetsande som kyrkoherdar som förklarar sin roll som att de är VD, verkställande direktör. Det ger lite poäng i Rotary men inte mer.

Hållningen "här kommer jag och jag ska fram" tror jag vi fick undervisning mot i söndagsskolan - eller var det scouterna eller rentav skolan? Väljer man att se en hållning som uttrycker vad Berget kom till för som ockupation, finns det behov av perspektivförändringar. Eller inte. För vi lär oss för varje debattinlägg något om den ämbetsreform som riksdagen beslöt om och som innebär att Svenska kyrkan växlades in på främmande spår. Här ville det till att vara uppmärksam. Autokorrigeringen ville få främmande till fröätande eftersom jag kom fel med nedslagen på min fina dator. Men korrigeringen kan väl på sitt sätt ses vara tankeväckande?

Ett debattinlägg - eller snarare en sorgsen bekännelse - belyser hur det är att bli främmande i sin egen kyrka. Det är märkligt att det inte finns en journalistisk drivkraft att undersöka och skriva om den alienationsprocess som pågår i Svenska kyrkan. Många blir främmande för det de en gång var hemma och engagerade i. Det är de medkristna som utan vidare är utbytbara och vet det. Det behövs inga protokollfästa beslut för att inse vad Entfremdung i det svenskkyrkliga innebär. Jag antar att deprimerande artiklar om den saken får vi inte läsa för då skulle bilden av den öppna kyrkan krackelera.

Vad har jag nu författat? En kria på temat att det är roligt att vara hemma igen - eller?

17 kommentarer:

  1. Fröätande är inte så dumt. Svenska kyrkan har ju blivit mes-ig.

    SvaraRadera
  2. Lejdhamre. Var det autokorrigeringen som spökade igen?

    Kul att du är hemma igen!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att en flygplats blir en intressant bild av livet. Man är på väg, och vart man skall bestämmer man inte själv (i varje fall inte just då), utan det är den biljett man har köpt som gäller. Det gäller att ha sin papper i ordning. I många avseenden är det inte man själv som bestämmer, utan man har att följa först flygplatsens, sedan flygbolagets tjänstemän. Det blir en hel del väntan tills det är dags. Man försöker göra det så behagligt som möjligt under tiden – man äter lite mat, dricker kanske en öl (fast det brukar jag inte göra, så att jag slipper gå på toaletten under timmarna i luften). Kanske kan man hitta en soffa att slumra till en stund, men det gäller att vara beredd när det är dags för avfärd. Man har ett slags hem i avgångsterminalen för en kort tid, men måste ganska snart lämna det. Kanske ringer man hem, och säger att nu bär det av om några minuter. Man hoppas att det man har fått veta om målet stämmer. Har man en sådan biljett att man är berättigad till att besöka VIP-rummet, får man en försmak av vart man är på väg (om man reser med ett bolag, som hör hemma dit man skall). Så här kan man fortsätta …

    SvaraRadera
  4. 13 kardinaler har skrivit till Franciskus och varnat för att Romerska Kyrkan inte skall följa det exempel i riktning mot kollaps om vi liberala protestantiska samfund utgör. Francuskus lär inte ha lyssnat. Visst behövs även en "Paulus" vid sidan av "Petrus". Det är ju på det viset kardinalskollegiet måste verka.

    SvaraRadera
  5. Att Arborelius nu bestigit Berget är fullt i sin ordning.
    Han har länge hört hemma där.

    Måtte nu bara inte det gamla uttrycket" Om inte berget kan komma till Muhammed får Muhammed komma till berget" på sikt realiseras.

    LG.

    SvaraRadera
  6. +Göran,

    -Finns det då inga biljetter med destination Svenska demokratiska folkkyrkan?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svenska Demokratiska Folkkyrkan låter snarlikt Deutsche Demokratische Republik, ett projekt som varade lika länge som ökenvandringen dvs 40 år.

      Radera
    2. BENGT OLOF DIKE,
      Det finns säkerligen sådana biljetter också.
      Jag tror dock att många som destination hellre ser Himlen i evig gemenskap med den trenige Gud.

      Jan Johansson

      Radera
    3. Med det använda bildspråket blir väl Svenska kyrkan snarast som säkerhetskontrollen, där man inte släpps igenom, om man har felaktiga grejer med sig.

      Radera
  7. Thomas Andersson och Jan Johansson,

    -Jag beklagar djupt den förstnämnde ej kan skilja mellan den äkta demokratins kyrka och den av diktaturen styrda kyrkan, samtidigt som Johansson meddelas, att det ena ej behöver utesluta det andra.

    Alltså ej det ena eller andra utan både och. Skall jag fixa en biljett, hr Johansson?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Biskop Lars Carlzon var ordf efter ateisten Stellan Arvidsson i vänförbundet mellan Sverige och DDR. Sedan har vi Alexander Radler. Nog har det skett mer än en otillbörlig sammanblandning mellan den du kallar äkta demokratin och diktaturen. Var det förresten inte det som Wilhelm Moberg såg redan på sin tid och kallade "demokratur"?

      Radera
  8. Svenska demokratiska folkkyrkan! Var får du alla geniala idéer från BOD? Varför inte försöka med namn som faller i jorden hos vart och ett av de politiska lägren? Några tips: Nya moderata kyrkan hos (m), Liberala folkkyrkan hos (fp), Gröna hembygdskyrkan hos (c), Socialdemokratiska religionsinstitutet hos (s), Ideala miljöjkyrkan hos (mp), Röda korskyrkan hos (v), Svenska nationalkyrkan hos (sd), Svenska feministkyrkan hos (fi). Namnet hos Kd överlåter jag till läsaren att komma på. Det enda namn som verkar helt omöjligt är Kristi kyrka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De enda länder som behöver demokrati i namnet är de som inte är det... Och vad innebär en demokrati där man har en Herre?

      Radera
  9. Thomas Andersson och Perax,

    -Har den förstnämnde inte observerat bland annat BloggarDags stiftsinitiativ att kritiskt granska kyrkans mellanhavanden med DDR. Detmynnade ut i ett intressant och konstruktivt symposium, som verkligen tog itu med vissa kyrkoprofilers naivitet. Bloggaren skall ha ett uppriktigt tack för detta. Själv gjorde jag ett KM-försök för 15 år sedan att kyrkan skulle granska sina kontakter med kommunistiska regimer.
    Så, bäste Th A blanda inte samman den fria kyrkan med den styrda!

    Perax gillar uppenbarligen inte att Svenska kyrkan är demokratiskt styrd och att min benämning på den därför är korrekt. Och, såvitt jag vet, finns inga moderata, liberala eller S-kyrkor, varför signaturen slår ett präktigt slag i luften genom sin ironi (som säkerligen bottnar i kritik mot vår demokratiska folkkyrka).
    -Ironi skall ha helst ha verklighetsgrund, Perax. Inte vara baserad på individuell ilska eller motvilja mot något eller någon.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  10. Den demokratiskt styrda folkkyrkan måste inse sina kompetensgränser. När inte Guds folk kunde inse det, de ville till och med stena Mose ( se 4 Mos 14:10) och återvända till de "statskyrkliga" villkoren i Egypten. Hur skall då normalsekulariserade KM- ledamöter kunna vara annorlunda under svenska kyrkans ökenvandring? Nu är frestelsen att göra svenska kyrkan till en kompromissprodukt som bygger på tillfälliga demokratiska beslut. Då får vi våra inskränkta erfarenhetsbaserade "guldkalvsprodukter" som gör att vi blir trötta på allt vårt eget.

    SvaraRadera
  11. "Är det korrekt att om stiftelsen upplöses tillgångarna ska till Västerås stift? Då har väl kopplingen till Svenska kyrkan blivit tydlig."

    Detta visade sig inte stämma. Se artikeln "Paragrafen om att tillgångarna ska tillfalla stiftet gäller inte" i Kyrkans tidning:

    http://www.kyrkanstidning.se/notis/paragrafen-om-att-tillgangarna-ska-tillfalla-stiftet-galler-inte

    SvaraRadera
  12. Instämmer i Thomas svar på BODs kria. I KYRKAN har demokratin sin gräns för kompetens och beslutsfattande om den vill vara KRISTI kyrka. I det politiserade Kyrkomötet där inte ens biskoparna har rösträtt blir - likt riksdagen - majoritetsbeslut den övergripande normen i st f Guds ord som våra bekännelseskrifter hävdar.

    SvaraRadera