Högt uppe på berget kan man se långt.
Men alla kan inte tolka det de ser. Jag hör hur det nu planeras. Stiftsadjunkten löper runt för att få folk att bli medlemmar i Stiftelsen Berget (eller vad den kan heta). På årsmötet i januari ska så dessa nya medlemmar rösta igenom ett normaliseringsprogram. Det betyder att kommuniteten ryker, men också att det som varit Bergets signum går samma väg. Som en rök, en dunst. Detta blir resultatet. Inte ekumenik, några blir romerska katoliker och Berget blir svenskkyrkligt normalt, likt de andra stifts- och konferensgårdarna.
Konceptet "mer av samma" kommer att ge samma resultat som tidigare.
Men det är konsekvent, givet att biskop Nygren såg verkligheten. Svenska kyrkan är på främmande spår, agnostikers och svärmandandars. Då finns det inga kompromisslägen. Och ska något över huvud sägas om Kyrklig Samling, aKF och många av oss är det inte att vi varit stridslystna utan alltför kompromissvilliga. Vi har sett människor men inte varsnat idékampen. Ingen av oss, mer än möjligtvis sektentusiasterna. Det var ett handikapp att vara svenskkyrklig i den situationen. Vi tänkte inte riktigt att biskop Nygren hade bokstavligen rätt utan att saken gällde något mindre, ett missförstånd om Kyrkans ämbete och dålig läsning av Luther och påven - för att nu inte tala om apostolisk tro och ordning. Vi ser bättre nu - och värre.
Det är som med grodorna. Våran groda las i lagom tempererat vatten och det var ingen fara. Allt var som tidigare. Efterhand ökades gradantalet. Så har det fortsatt. Några har varit ljudligare i sin klagan och ivrigare i sina försök att hitta vettiga vägar ur dilemman de identifierat men förgäves.
Nu när det hettar till - vad gör vi då?
Hoppar ur grytan? Eller ser till att någon som hoppat för länge sedan ser till att stänga av spisen?
Ska det alls talas ekumenik, kanske det finns kristna på andra ställen som kan säga ifrån? Ett stort kyrkosystem, som inte längre känner för tyst diplomati? En kongregation som tar ansvar för vad kongregationen varit med och styrt ihop?
Kongregationen kunde resa till och representeras i Rättvik för att förbereda konversioner. Det var allt. Det är rätt ynkligt. Säg det nästa gång ni möter en romersk katolik. "Ynkligt" kan bli hälsningsordet. Då blir allt begripligt. Slutresultatet efter turerna på Berget blir inte ekumenik. Det blir inte ens katolicitet.
Nu byter jag perspektiv igen.
Är det så att Svenska kyrkan växlades in på främmande spår, måste väl färden på det främmande spåret fortsätta ända ut till stoppbocken i främlingslandet? Då kommer några efterhand att upptäcka att färden går åt fel håll medan de, som först begrep hur fel allt var men sedan anpassade sig, bekymrade kommer att fortsätta sin tysta ut i det främmande. Detta ville de inte, förstås. Men vad ska de nu göra?
Är då Svenska kyrkan förlorad?
Inte som ideologisk apparat. Den kan tas över av nya intressenter som dekorerar sina intressen med det som tycks vara kristlig fernissa. Det behjärtansvärd blir det kristna.
Men det där katolska i Svenska kyrkan?
Det är i uppenbar fara också därför att de romerska katolikerna så envetet vägrar se det katolska och ser de det, avvisar de saken. De förstår inte att upptäckten av det katolska under 1900-talet var upptäckten av något som fanns i Svenska kyrkan. Där hittades det. Inte i Rom. Till den romersk-katolska kyrkan togs sig på 1950-talet kulturfolk mer än kyrkfolk, som bekant. Och till dels var deras katolicitet en urvalskatolicitet. De hade föga erfarenhet av svenskkyrklighet, evangelisk katolicitet.
Vad som uppenbart var kyrkfolksbekymmer, var inte kulturfolkets bekymmer. Och vad hade de romerska katolikerna att säga när Svenska kyrkan ockuperades och fördes bort på främmande spår? Deras hållning var snarlik den svenska, när norska skidåkare avslöjas som dopade. Vi uttrycker vår besvikelse och sorg utåt och jublar därtill i den hållning som karaktäriseras av ett "det kan dom gott ha!"
Än en gång - vad med Svenska kyrkan?
SAAB och Volkswagen är exempel på hur stora strukturer kan gå under eller skakas i grunden.
Gäller inte då att befrielsen är vårt eget verk?
Då hickar de evangeliska till för befrielsen är Kristi verk - men det hindrar inte att det finns en falsk kvietism och pietism. Det är den jag är ute efter.
Varför reser så få präster till stiftschefen och berättar hur de mår och vad de ser?
Varför går de inte med och försöker göra en kyrkopolitisk markering - Frimodig kyrka, alltså. Kostar en hundralapp per år och ger oss i vart fall en lyssnarpost.
Varför säger de inte i de råd där de sitter - kyrkoråd eller församlingsråd - vad de egentligen menar och är beredda att rakryggat stå för det?
För handen på hjärtat, de som uppträder med så stora ord och later har egentligen inte så mycket att komma med. Den kyrkliga överheten är inte ens charmerande, för rädda människor är sällan charmerande. Demaskera eländet.
Om det inte kunde uppfattas vara ren kyrkopolitisk propaganda, skulle jag vilja utbrista: Kasta inte bort er frimodighet.
För egen del vill jag inte stå med blygsel då min Herre undrar varför jag inte sa något när Svenska kyrkan var "at risk". Min Frälsare gillar att tala ekumeniska då och då, nämligen.
Paula Bielers bild hoppas jag att jag får lägga ut.
"Stuff for Thoughts" skulle det heta på den ekumeniska Frälsaren gillar att tala.
Det var i S:t Jacob Göran Beijer var präst. Högkyrklighet ut och detta, vad det nu är, in.
Tycker ni inte att stormen klarnar sikten?
Säga vad man vill om Svenska Kyrkan, den levererar åtminstone det tiden kräver: Kristen fernissa.
SvaraRaderaMen hur går det då med Jacobs regnbågsprofil?
J
Det kanske Shiraf Sebaie kan ge besked om??
RaderaF Pierre
Inte vet jag vilka informationskanaler du har Dag, men det de skrev om Berget var inte mycket rätt. Mer än att stiftet försöker få folk att bli medlemmar i Vänföreningen med suspekta avsikter.
SvaraRaderaKunde man vänta sig något annat med Berget? De vände sig till Svenska kyrkan utan att få någon reaktion. Så vänder de sig till Rom, som genast hör av sig. Som jag ser det, får Svenska kyrkan skylla sig själv.
SvaraRaderaJag är inte ensam om att se förbränd mark bakom mig. S:t Jacob hade söndaglig högmässa (med så där 75 kommunikanter) och daglig mässa vid lunchtid (med vanligen över 10 kommunikanter, sällan under 5). Nu firas ingen högmässa och bara någon enstaka veckomässa. Jag var på 70-talet informationssekr. på Svenska kyrkans mission. Nu har Svenska kyrkan ingen missionsstyrelse längre. Jag var med om att bygga en småkyrka i Visby. Den stängs numera under sommaren, just den tid då Gotland översvämmas av turister.
Ja, Gotland förresten … På sommaren tunnas gudstjänstlivet ut, och man ger sig dessutom gärna ut i terrängen för 'kaffekorgsgudstjänster'. Turisterna får nöja sig med att se kyrkorna som konsthistoriska föremål, får sällan se dem som levande kyrkor. (Det är på motsvarande sätt på de flesta håll i landet.)
Jag är inte ensam om att se hur mödan är förspilld. Jag behöver bara nämna Ove Lundin, som var domprost i Visby. Och den småkyrka (i en fin källarlokal), som han verkade i under vår tid tillsammans i Visby, stängdes för några år sedan. Man skulle dela kyrka med dåv. Missionskyrkan. Nu har denna, num. Equmeinakyrkan, sagt upp kontraktet, så stadsdelen står utan kyrkolokal (i Svenska kyrkans regi).
Det blir alltmer tydligt att det som Svenska kyrkan rör vid förlamas. Lyckas man 'ta tillbaka' Berget, kommer man ganska snart att ha byggnader utan verksamhet. Vad skall man göra då? Sälja anläggningen till romarna?
Det hade ju tagit priset (att sälja till romarna alltså...)!! Skulle tro att stiftet tar över lokalen och vräker kommuniteten som straff, eftersom det sker efter upplysningstiden så slipper de bål och tortyr, men lite pisk ska de ju ha. Sedan installerar Biskopen Mogren/Migrän en lesbisk stiftsadjunkt med piffig regnbågsstola som sköta stället och det kommer att bli så bra, kommer stiftet att försäkra (förmodligen blir det en fin artikel om nystarten i Kyrkans tidning och alla förföljda kvinnliga präster kan komma dit nu. Fråga är om de högkyrkliga ens får fira sin mässa i matsalen...). Sedan får man lägga ner hela härligheten efter nåt år och tacka Gud för vad Berget fick betyda. Snipp Snapp Snut, så var sagan slut!
RaderaArg kyrkomedlem
Det var viktigt det här, Göran. Du lämnade Svenska kyrkan när Du blev pensionerad och gick till det fjortonde stiftet, Missionsprovinsen. Men hur blev det med folket, de frälsningssökande människorna som förstod att uppskatta Din gärning? Gick de tvärs över Kungsträdgården, följde de Dig till Missionsprovinsen eller stannade de kvar bland ruinerna? Du är ju inte den ende prästen som har sett hur det Du i trohet mot Kristus sökt bygga upp raseras på kort tid. Därför dessa frågor./Bartholomeus
RaderaBroder, låt mig först säga att jag inte har lämnat Svenska kyrkan. Som ett tecken på att Missionsprovinsen fullföljer vår svenskkyrkliga tradition, är jag fortfarande medlem (ett förhållandevis dyrt tecken, konstaterar jag). Däremot har jag fråntagits min behörighet som präst. Det skall också noteras att jag var aktiv i provinsen ganska länge innan behörigheten togs, det skedde efter min biskopsvigning.
RaderaVad gäller folket, så följde kärnan i S:t Jacobs kyrkfolk med in i S:t Stefanus (som etablerades innan provinsen kom till). Några gick över Kungsträdgården (intressant stockholmsk variant av 'att simma över Tibern').Det gick hela tiden en liten rännil dit. Det som dock bekymrar mig mest, är att många bara försvann, inte minst gäller det ungdomar.
+Göran, om det kan lindra bekymmren över de som bara försvann så är vi några som nog aldrig hade hittat till S:t Jakob men som hittat till koinonian. I alla fall gäller det för mig personligen.
RaderaMen det är ett svek mot människor när kyrkan bara försvinner på en plats. Man vill helst inte fundera på vilka konsekvenser det kan få för människors eviga väl.
Robert Cardinal Sarah levererar en så kallad intervention till den pågående familjesynoden där han benämner både genderteorin och islamism i termer av "demoniska apokalyptiska tecken". Vad skall vi då kalla den svenskyrkliga kampen mot allt som kan uppfattas som katolskt? Får vi inte associationer till Koras, Datans och Abirams uppror (4 Mos 16). I Stockholm studerar man gnosticism och läser Koranen i svenskyrklig kontext. Är detta månne av samma skäl som Luther angav? Luther menade att Koranen skulle läsas inte till uppbyggelse utan så att alla skulle se den stora skillnaden mellan Bibeln och Koranen. Har inte stockholmarna upptäckt detta?
SvaraRadera"Upptäckten av det katolska under 1900-talet var upptäckten av något som fanns i Svenska kyrkan." Javisst, men när andra i SvK upptäckte att det katolska fanns där, så började de väl snabbt arbeta för att mota bort det? Hört talas om t.ex. pastor(?) Onsäter? Hur många av dagens katolska kommuniteter har ursprungligen verkat inom SvK där de inte känt sig välkomna? Och "bortmotarna" fick makten och ser ut att lyckas, medan (eftersom?) allt fler av de bortmotade tappar sugen och går till ett sammanhang där de är välkomna. Vilket väl var vad bortmotarna ville - egentligen? Jag upplever gråten över Berget som mest krokodiltårar./Paul.
SvaraRaderaJag vet inte hur det är med präster och stiftschefer, det är möjligt att stiftscheferna lyssnar till präster mer än till andra människor, men jag kyrkomusiker har försökt komma i kontakt med stiftschefer och andra styrande i Svenska kyrkan. Den enda biskop jag hittills har kunnat utbyta några ord med (i en blogg) är Ragnar Persenius. De som styr i Uppsala Kyrkans hus ordnar gärna möten med övernattning och vin med oss som tycker annorlunda, men de tar inte till sig vad vi säger. Lyssnar utan att höra, stänger in diskussioner i aspekter av tid och bestämmelser... Att ständigt höra att Svenska kyrkan är folkets kyrka, öppen för alla, kristna, muslimer, whatever, samtidigt som man inte vill ta med tång i dem i de egna leden som vill ta bibelns ord på större allvar, det är så falskt och man förvånas inte över att grodan försöker hoppa ur. Önskar det kunde bli annorlunda...
SvaraRaderaBloggarDag,
SvaraRaderaBara enkel fråga:
-Vem eller vilka har ockuperat Svenska kyrkan och fört den på främmande spår?
Notera särskilt vid svaret betydelsen av ordet ockupera!
BENGT OLOF DIKE
Jag är uppriktigt förvånad Bengt Olof Dike! Inser du inte det? Man behöver inte vara Einstein för att inse det.
RaderaVår käre BOD är nog mycket, men nå'n Einstein är han då rakt inte. Inte vi heller för den delen...
Radera;-)
GG
Det enkla och bibliska svaret är förstås: Djävulen, Ond Makt, Själafienden, Lögnens Fader. Det är, som bekant, inte mot varelser av kött och blod vi har att kämpa utan mot härskarna, mot makterna, mot herrarna över denna mörkrets värld, mot ondskans andekrafter i himlarymderna.
SvaraRaderaStiftelser har inga medlemmar. Detta skvaller - förlåt, denna information - tycks ha förvanskats en smula på vägen.
SvaraRaderaAha, det var en vänförening som avsågs. Frågan är vad denna vänförening kan uträtta. Knappast så drastiska saker som utlovas i denna text - för inte har väl vänföreningen någon makt över stiftelse eller kommunitet. I så fall har man verkligen en udda konstruktion på Berget.
Så varför tycks det så angeläget att trumma ihop folk inför årsmötet i januari? Mystiken tätnar. Kan någon gräva igenom sammanhangen? Jag vill veta.
RaderaDag - årsmötet är inte i januari och det är inte årsmötet som utser styrelsen utan väljer representanter till en huvudmannaförsamling, som i sin tur utser ledamöter till styrelsen. Och till huvudmannaförsamlingen väljs endast några få varje gång.
RaderaVarför denna krångliga konstruktion? En lämplig sådan om man vill bygga in tröghet i systemet. Väldigt svårt att kuppa. Har man förutsett behov att skydda sig mot kupper?
RaderaExakt vad är, för den delen, en huvudmannaförsamling?
RaderaNE vet inte vad det är men säger om huvudman
inom civilrätten en person som kan bli bunden av avtal som annan fullmäktig ingår för hans räkning. Huvudprincipen är att sådan bundenhet föreligger endast om den som ingår avtalet håller sig inom de gränser som framgår av uppdraget till fullmäktigen (uppdragsfullmakt), av en skriftlig fullmakt eller av fullmäktigens ställning (ställningsfullmakt), eller om huvudmannen har godkänt fullmäktigens åtgärder (ratihabition).
Det blev vi väldigt mycket klokare av. (Inte.)
När jag googlar "huvudmannaförsamling" hittar jag mest saker där man på olika sätt styr vilka som får sitta i den, genom olika grader av representation osv.
"Enligt sparbankslagen är det högsta beslutande organet i sparbanker en huvudmannaförsamling, som till hälften utses av kommunen/kommunerna/landstinget i sparbankens verksamhetsområde." etc.
När bildades vänföreningen?
Varför man nu försöker engagera sig för vänföreningen. Kanske stiftsfolket helt enkelt söker efter vägar att ha inflytande på verksamheten?
Radera+Göran, jag kommer även ihåg de engagerade och kunniga lekmän och lekkvinnor som gemensamt tog ansvar för gudstjänsten i S:t Jacob under den tid jag tjänstgjorde i Domkyrkoförsamlingen. Nu bor jag där, inget mer. Men jag vill ändå tro att inte allting är förspillt. Men kanska har jag bara en sådan dag idag. /Annika B
SvaraRaderaÄr inte Berget en stiftelse? Vad säger stiftelseurkunden? Är det tänkt att vänföreningen ska stjäla stiftelsens tillgångar? Grov ekonomisk brottslighet i så fall. På uppmaning av stiftets biskop?
SvaraRaderaSom jag fötstår det försöker den aggressive, totalitäre och gnostiske stiftchefen i Västerås att utöva ett slags pöbelvälde vis-a-vis Bergets stiftelse och kommunitet!
RaderaAntony
Tack BOD för att du vill medverka med dina kommentarer i denna blogg. Det gör det tydligt hur du tänker. Och intrycket skrämmer mig för det blir så tydligt att du har en romantiskt naiv syn på Svk idag. Du närmast drömmer dig bort till ett förflutet där kyrka-stat-bandet var det som tryggade kyrkans framtid. Att staten bör vara religiöst neutralt i ett mångkulturellt samhälle finns inte på kartan. Tvärtom: staten ses som respiratorn som ska hålla liv i patienten (kyrkan). Du lever tyvärr inte i nuet där kristen tro är marginaliserad. Den är en mycket tunn fernissa för de flesta. Du drömmer "folkyrkokatedraler" på våra vackra höjder men ser inte att kyrkorna för de flesta är museala byggnader från en svunnen tid. Du drömmer om att Sverife fortfarande är ett kristet land. Det är romantik fjärran från realism. Det är skrämmande att så många beslutsfattare i Svk lever i det förgångna. Lyft blicken och upptäck att folkkyrkan är en kyrka utan folk. När det t o m ibland blir svårt gör de politiska partierna att hitta personer som vill ställa upp på sina nomeringslistor (trots stordriftstänkandet med allt större pastorat) borde det väl locka till insikt om hur illa det är ställt. Inte underligt att vi är på väg mot en sekulariserad civilreligiosutet där saltet mist sin sälta. Tack BOD för att jag fått se hur du tänker. Inte ett ord om behovet av mission i vårt eget land. Inte
SvaraRaderaBOD har tidigare mångfaldigt och på mångahanda sätt lagt ut texten om behovet av mission. Visserligen är han ingen Einstein, och visst har han en romantiserad, orealistisk kyrkosyn, men tro inte att han är vare sig blind eller okunnig, Perax!
RaderaGG
Rätta felstavningar m m före publicering
SvaraRaderaRätta själv!
RaderaEn stiftelse kan inte ha medlemmar.
SvaraRaderaNej, Anonym kl. 17:13, en stiftelse äger sig själv och har inga medlemmar men den styrs med nödvändighet av människor av kött och blod. Jag vet inte hur man tänker i fråga om Berget men kanske hoppas stiftet på att ta kontrollen via styrelsen?
RaderaJag vet inte hur den gnostiska ledningen i Västerås tror att de kan ta kontroll över en stiftelse som konstituetar sig själv?! Det hela är dock mycket obehagligt och säger en hel del om vilken förfärlig petson som den postkristne stiftchefen är!
RaderaAntony
Vad man skulle kunna åstadkomma är väl möjligen att övertyga Länsstyrelsen om att Stiftelsen Berget i sin nuvarande inkarnation inte uppfyller stiftelsegrundarens syften, vilket är ett av tre möjliga kriterier för att reformera en stiftelse. Med tanke på att stiftelsegrundaren rimligen är Västerås stift känns det väl inte helt off. Skulle bättre representation i vänföreningen kunna utgöra stödbevisning? eller det kanske bara är första steget i den praktiska planen Ta Tillbaka Stiftelsen, och vänföreningen är något man vill använda när Stiftelsen väl är reformerad.
RaderaVi förutser nu en intrig om tre delar - Stiftelsetrilogin - som småningom sväller ut till fem. Vi tar fram popcorn och sätter oss i soffan. Föreställningen kan börja.
"Jag vet inte hur man tänker i fråga om Berget men kanske hoppas stiftet på att ta kontrollen via styrelsen?"
RaderaFinns det inte ett brott, som heter Trolöshet mot huvudman? Men det tycker jag att hela kyrkoledningen redan har gjort sig skyldig till. Men det är kanske svårt att bevisa inför en världslig domstol?
Men om man iscensätter eventuella planer på att ta kontroll över en stiftelsen via styrelsen, så torde det bli en lätt mach för en åklagare att få en fällande dom.
Någon hög moral hos Västerås.biskopen (och ärkebiskopen?) tyder det inte på.
Den där skylten var en fullträff måste jag säga.
SvaraRaderaSå här kan det också gå till...
SvaraRaderahttp://ettsotareblod.se/kollekten-gick-till-kostfonden/
Jag tryckte av misstag på publicera före både rättstavning och avslutande meningar. Så kan det gå!
SvaraRaderaJag har väldigt svårt att förstå upprördheten över att Västerås stiftsledning försöker använda de lagliga medel som finns för att behålla kontrollen över Berget. Från deras synvinkel vore det snarare väldigt dumt att inte försöka. Ska det förresten vara fel att ragga medlemmar till en vänförening?
SvaraRaderaDock ser man redan nu hur ogenomtänkt och egocentrerad det beslut som kommuninteten på Berget tog är. Vilka ska nu rusa till deras hjälp genom att också bli medlemmar i föreningen? Sveriges romerska katoliker? Brinner de tillräckligt för Berget? Med ett annat val hade det funnits gott om stödtrupper.
Kanske en utväg?
SvaraRaderahttp://www.kyrkanstidning.se/debatt/dags-att-stilla-vagorna-pa-berget
/Paul
Jag fick mig en länk tillsänd. Utgår från att Dag redan fått detta utrett av någon annan i det privata, men ändå.
SvaraRaderahttp://www.berget.se/bergets_juridiska_status
"Det sägs vidare i stadgarna att styrelsen är stiftelsens högsta beslutande organ. Styrelsen väljs vid stiftelsens vänners årsmöte för en tid av fyra år."
Det står visserligen inte att stiftelsens styrelse väljs AV vänföreningens årsmöte. I så fall hade det varit otvetydigt. Nu kvarstår en viss osäkerhet om vad det där betyder, men om det borde stått AV istället för VID gör stiftet nu alltså det man borde ha gjort första gången som bisp Ytterberg började muttra om att det är meningslöst att sitta i den där styrelsen. Stiftet uppfattar uppenbarligen stiftelsen som kapad och vill återta sitt inflytande i den. Det bör vara högst legitimt. Stiftet är ju stiftelsegrundare. Jag tror sällan man säger till sådana, och dess representanter, att hålla sig borta. Om däremot Rebellas rebelliska anhang massanslöt oss till Bergets vänförening för att få inflytande i stiftelsen vore det lätt ögonbrynshöjande.
Vi lär oss i KT att den ursprungliga paragrafen som tillförsäkrade stiftets biskop en plats i stiftelsens styrelse är bortplockad ur stadgarna. Man undrar hur det gick till.
BloggarDag och Perax,
SvaraRadera-Djävulen och onda makter ockuperar vår folkkyrka, skriver den förstnämnde.
-Denna kyrka är en kyrka utan folk, påstår den andre.
Slåss alltså bloggaren med ledande position i den ockuperade kyrkan ständigt mot dess ockupationsmakt, som en S:t Göran mot draken och alltså permanent kreerande djävulsutdrivarens roll?
-En kyrka utan folk, hävdar Perax trosvisst.
Räknas inte drygt sex miljoner medborgare som "folk"?
BENGT OLOF DIKE
Jag antar att Bengt Olof Dike också är med i den kampen - för de som är döpta och följer de apostoliska förmaningarna fattar ju att detta är den egentliga kampen. Folk behöver kanske i Kyrkans sammanhang inte vara riktigt detsamma som medborgare. Hellre medlemmar med det som kännetecknar en lem, en kroppsdel. Den sitter synligt fast i kroppen, konkret i söndagens högmässa.
SvaraRaderaI kyrkan finns inga medborgare. Möjligen motborgare eller medproletärer. Jesus själv...
SvaraRaderaIntressant detta med Berget. Tror de att en stiftelse är ett slags ideell förening, med indirekta val via en vänförening. Detta börjar likna den trotskistiska Fjärde internationalens intrigerande i syfte att ta makten över det socialdemokratiska partiet i Sverige. Det satte den dåvarande partiordföranden Olof Palme stopp för.
Tillvägagångssättet kallas entrism. Se Wikipedia.
Nu är det väl så, att lagstiftningen kring stiftelser är konstruerad för att motverka entrism. Därför väljer grundarna av stiftelser stiftelseformen just för att stiftelsen ska fortsätta att verka sitt ursprungliga syfte, oavsett personförändringar.
Katolska kyrkan i Sverige är juridiskt sett en stiftelse. När lagstiftaren införde den nya associationsformen "trossamfund", så var nog syftet att trossamfunden skulle ha likheter med stiftelser, och bl.a. hålla sig till samma Gud, oavsett hur de politiska vindrarna kan komma att blåsa.
Politiskt kallas alltså fenomenet entrism. Juridiskt kallad det trolöshet mot huvudman. Vanligen förknippas brottet med ekonomisk trolöshet. Men ideell trolöshet förekommer också, fastän mer sällsynt.
Med förbehåll att jag inte har sett stiftelseurkunden.säger jag: Kul att biskopar i Svenska kyrkan ägnar sig åt sådant.
Frågan är bara vilken av sidorna som ska anklagas för entrism. Det är ju inte som om kommuniteten Den heliga treenigheten tog initiativ till och skapat kursverksamheten på Berget. I en stiftelse har stiftelsegrundarens ursprungliga mål med stiftelsen alltid en överordnad roll. Eftersom stiftelsegrundaren här torde heta Väserås stift blir trotskist-liknelsen en smula haltande.
RaderaStiftets synd är i så fall att man en gång i alltför hög grad släppt och dragit sig ur.