fredag 29 april 2016

Arabjäveln i Emmabodaskogarna

Tio polisbilar skickades till flyktingboendet i Emmaboda för stökigt var det. I stöket bestämdes att en kille, Ahad, som försökt ta sig in på flyktingboendet, skulle skjutsas bort från platsen och gränsen för sådana bortskjutsningar tycks vara att personen ska 3 km bort. I polisbilen blev det gråt, ordväxling, skrik och förolämpningar. Polismannen som förolämpade är nu placerad i inre tjänst och utredning pågår. Han tyckte nämligen att arabjäveln skulle åka hem till sitt  jävla land. Polismannen ville inte ha sådana som han här. "Jag tål inte sådana som dig. Jävla pack är det. Åk hem." När Ahad ville bli skjutsad i stället för att få gå, erbjöds han i stället en omgång stryk, riktigt stryk. "Passa dig, för helvete."

Eftersom den tidigare stökige Ahad, nu offer, hade satt på inspelningen i sin mobiltelefon, kunde alla höra vad som sagts när ljudfilen kom till medias kännedom. Ett litet problem är det förstås att Ahad vet att samtalet spelas in medan polismannen inte fattat det. Ahad tillbringade tisdagskvällen på akutmottagningen på Länssjukhuset i Kalmar och finns blodig i ansiktet på bild i tidningarna. Polisledningen tar förstås avstånd från uttalandena. De strider mot värdegrunden.

Jag förstår inte om det är underförstått att Ahad är samme man som kommit utifrån och funnits med vid två tillfällen av oroligheter på flyktingboendet, som det heter. Någon sådan person har "bidragit till att trissa upp stämningen".  (Barometern 28/4) Menar tidningen att diskret antyda att den mannen är just Ahad?

Om vi lämnar det förhållande arabjäveln Ahad förnekade, nämligen att han skulle vara arab, och om vi skrattat färdigt åt det faktum att polisledningen inte kan förneka vad som hänt (vilket annars är formulär 1A i sammanhang som detta) kanske saken inte skulle gälla polismannens uttryckssätt utan något betydligt mer intressant. Att arga människor skriker dumheter borde inte förvåna någon. Vi kanske bortom skrik och skrän skulle söka sakinformationer? Är det inte något betydligt allvarligare som nu kommer upp till ytan?

Må vara att folk lär sig att förhålla sig till det som kallas värdegrund på ett stillsamt sätt. Låt konsulenterna och HR-ledningen prata på värdegrundkurserna, vi lyssnar och så skiter vi i deras bullshit för det är inte dessa som är ute i verkligheten. Poliser är som folk är mest och kanske lite mer reaktionära. Det är klart att betydande delar av det svenska folket har tröttnat på flyktingar och misstror journalister, när det ska sägas vara problemfritt kring flyktingfrågan. Klokt folk undrar över notan - om de ska ta den eller deras barn och barnbarn. Klokt folk ser också omsvängningen i flyktingfrågan, vilken skulle kunna förfära många. Så lite höll de fagra orden i höstas för!

Problemet är nog att polismannens hållning är en majoritetshållning. Inte gentemot familjer med barn från Syrien men gentemot de som kallas "barn". Konstigt språkbruk. När jag var 15 år ville jag inte definieras som barn, än mindre åren därefter. Så kommer beskeden om hur det fuskas och körs med många identiteter, så att flyktingarna kan hämta understöd också från andra europeiska länder. De som följer nyheterna funderar förstås också över flyktingar som åker hem till Irak på semester/ledighet, fast de riskerar sina liv där. Om detta och mycket annat talas det. Och till det myckna annat hör frågan om hur somliga kan bli rika på flyktinghanterandet.

Vad folk häver ur sig, i uniform eller utan, ser jag som det mindre problemet.
Det egentliga problemet är den flyktingfientlighet som inte kan snackas bort. Den artikulerar sig inte officiellt, men den finns. Jag antar att en majoritet av Svenska kyrkans medlemmar delar hållningen. En majoritet av medlemmarna, inte en majoritet av gudstjänstfirarna.

Varför blev det så här?
Därför att rasiststämpeln omedelbart togs fram och dödade varje samtal.
Då kan det bara bli uschlighet av det mesta.
Det är egendomligt men det är när vi vill väl, som det blir fel.

Svenska folket är inga rasister. Det är ett folk som gärna står upp för de utsatta men det är också ett folk som vill tas på allvar och inte leva med en känsla att någon försöker oavbrutet lura oss.
Det är en politisk uppgift att ta sig det problem, som detta utgör, an.
Det förmådde inte politikerna.

Och grundorsaken?
Kan det vara så enkelt att när svenska folket inte firar gudstjänst, blir tankemönstren andra och en faktisk värdegrund som byggt kultur ersätts av värdegrundsnack men det är ett snack som inte grundas i något annat än konsultativ och för konsulenterna lukrativ pratsamhet.
Det har sitt pris när människor reduceras till kropp och själ. Och någon får betala det priset. Jag menar då inte bara arbjäveln eller polismannen i Emmabodaskogarna. Jag menar oss alla.


26 kommentarer:

  1. Svenska folket finns inte. För övrigt har svenskarna, som alltså inte finns, ingen kultur. I den kulturen, som alltså inte finns, är man god och snäll och sätter inga gränser. Moral finns f ö inte heller. Men det är självklart djupt omoraliskt att sätta gränser.

    Vi får vara glada att åtminstone en del av våra nyeuropeer har lite kraft och kultur!

    https://www.youtube.com/watch?v=psfMLKIjGTY


    P


    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhållandena i Tyskland och Sverige är likartade. De GODA mot de ONDA.

      Problematiskt blir det för de GODA med invandrad rasism och herrefolksmentalitet. Dock är de in-hemska ONDA väl nedbankade?

      Inte bara det Stor-Osmanska Riket från Berlin till Beijing, särskilt nu med stor-osmanen Erdogan som turkisk president, är levande utopi. Israels utplånande och islamistisk rensning av den muslimska världen ligger högt på dagordningen i MÖ och i migrationens Sverige, inte bara för Margot Wallström och Svenska Kyrkan.

      Kul om Tyskland:

      https://youtu.be/HMQkV5cTuoY

      Kul om Erdogans Stor-Osmanska Rike:

      https://www.youtube.com/watch?v=R2e2yHjc_mc&app=desktop


      /Skallagrim

      Radera
  2. Den svenska mentaliteten tycks nu vara det fejade huset, till vilket den Onde Anden återvänder med sju andar, värre än han själv. Där Jesus går ut, går annat in.

    Onekligen en intressant och spännande tid att leva i.


    Lars Jensen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det något sådant du anser vara "spännande", Lars?

      http://ledarsidorna.se/2016/04/ni-far-faktiskt-tanka-sjalva-nu/

      /Gunnar

      Radera
    2. Att vi skulle få ett Beirut eller Libanon inom överskådlig tid, är knappast troligt. Med 'spännande' menar jag hur den politiska eliten och kyrkorna nu måste anpassa sig till en ny verklighet. Med andra ord ett avskaffande av välfärdsstaten och låga löner för s k enklare jobb. Kristendomens försvinnande som gemensam kulturbakgrund. Gynnade av migrationen blir "de däruppe", som får billig arbetskraft och kraftigt minskande skattebördor, när nu omsorgen monteras ned. Gårdagens svaga får det nu svårt på riktigt. Och just detta var väl avsikten med eliternas migrationsprojekt. En oåterkallelig samhällsomvandling och mer än en konspirationsteori. De f d Moderatledarna Ulf Adelsohn och Bo Lundgren tycks dela denna uppfattning om det nymoderata migrationsprogrammet.

      https://www.youtube.com/watch?v=fAv2oULdQo0

      Som jag ser det. blir gryende rasism, grupptänkande och etniskt hat en svår framtida utmaning för Europa. 1900-talets klasshat ersatt med nygammalt etniskt hatande?

      https://www.youtube.com/watch?v=_nMH6W69qCI


      Lars Jensen

      Radera
    3. Lars, nu förstår jag inte riktigt. "De däruppe" är ju fullt sysselsatta med att begränsa invandringen.

      Radera
    4. Nja, så mycket aktivitet tror jag knappast pågår "däruppe", och ännu mindre av resultat kan förväntas.

      Anhöriginvandring lär knappast kunna förhindras. Migrationstrycket består, det sörjer demografin för. För avvisningen av de 80.000 har regeringen anslagit drygt fyra hundralappar per person för hantering och transport till respektive hemland, vilket säger en del om allvaret bakom de lugnande/hotfulla orden.

      När Danmark genomförde sitt i Sverige demoniserade totalstopp, lyckades man bara minska den utomeuropeiska migrationen med 20 %. Vi bör förvänta än lägre resultat.

      De däruppe kan utan större problem öppna sina hjärtan och njuta av en globaliserad värld. Det blir andra som får ta smällarna.

      Lars Jensen

      Radera
    5. "Däruppe" är man global. Ju mer global, ju mer uppe. Det lokala och nationella är något för dem som blivit kvar. De som inte fattat ett smack: losers, left overs, rejects och human garbage.

      Människoföraktet är däruppe monumentalt. Man kan lura dem därnere hur många gånger som helst, anser man. Säga ett. Göra ett annat. Fack, klasstänk, folk, familj, religion, likhet och nation är hinder för det globala och för makten.

      Divide et impera, sade romarna och behärskade sin värld.

      Divide and rule, sade britterna, flyttade runt folk, och behärskade sin.

      Dagens migration ger vår tids finanseliter och härskande grupper samma möjligheter.

      /Grelber

      Radera

    6. Nyss råkade jag se detta..

      www.redmoonrising.com

      JB

      Radera

    7. Ps.

      Ex. ur texten:

      ..."As we related in Part One, the British used Islam to legitimize their puppet rulers in Jordan, Iraq, Saudi Arabia and Palestine after taking over the Middle East in World War I. Because of this Islam was seen by much of the Arab populace as just another part of the corrupt colonial establishment. That is why the legitimate anti-colonial movements, such as those of Nasser, Mossadegh and Bhutto, were primarily secular in nature. When these nationalist movements began to succeed outside of the British sphere of influence the British turned to their Islamic allies to subvert these independent regimes. The Muslim Brotherhood stands out as the most important counter-revolutionary movement of this period in the Middle East, and one of the British-based Globalists' most important strategic assets today."...

      Märkligt...

      JB

      Radera

    8. Ps.2


      Mer intressanta utdrag:

      ..."Freemasonry appeared in Egypt soon after Napoleon's conquest in 1798 when General Kleber, a French Mason and top commander in Napoleon's army established the Lodge of Isis. French Masonry dominated Egypt until British lodges began to appear after the British occupation in 1882. Freemasonry was very popular in the first half of the twentieth century, and many important Egyptians were Masons, along with the British rulers and aristocrats who occupied the country. In fact the Egyptian monarchs, from Khedive Ismail to King Fouad, were made honorary Grand Masters at the start of their reigns. From 1940 to 1957 there were close to seventy Masonic lodges chartered throughout Egypt. At one time the leaders of the Nationalist and Wafd parties were Freemasons, and many members of the Egyptian parliament were Masons as well, where they mingled with the military commanders and aristocrats of the ruling British occupation. (2)

      Two very important Islamic leaders in Egypt, Jamal al-Din al-Afghani and Mohammed Abdou, were also Freemasons. Al-Afghani was a foreigner who had been the prime minister of Afghanistan before becoming an activist in Iran and Russia prior to his appearance in Egypt. He is considered "the founder of the political pan-Islamic movement," and his movement is known as the Salafiyya movement. He agitated against British imperialism but at the same time he advocated modernization for the Muslim world. Before being expelled from Egypt he became an important figure at Al-Azhar University in Cairo and his most important disciple was Mohammed Abduh. Throughout his life he was an activist for Muslim self-determination, but several times he visited London where, according to one biographer, "he reestablished ties with his lodge members." When al-Afghani died in 1897 he left behind a large body of political and religious writings that would form part of the basis for the later Islamist movements. (3)"...

      Mycket märklig, och intressant, bakgrundsinformation, kan man ändå tycka...

      JB

      Radera
    9. Visst. Och kanske minnas hur Kyrkans hållning inför det spekulativa alltid varit något kyligt reflekterande. Men vi som håller det för sant att det finns en idog fiende kan läsa maningarna till vaksamhet i de apostoliska breven.

      Radera

    10. Ps. 4

      Ber om ursäkt för felaktig sidohänvisning...

      Dessa nedanstående 2 sidor var vad som gällde den refererade texten:

      http://www.redmoonrising.com/Ikhwan/BritIslam.htm

      http://www.redmoonrising.com/Ikhwan/MB.htm

      JB

      Radera
  3. Nu var Ahad inte arab utan en pärs och kanske även en pers?
    Men det väcker frågan om utomstående ska få besöka flyktingförläggningar?
    Utan besök, hur ska de kunna lära sig svenska och få intryck från det svenska samhälket?
    Med tillåtna besök, vad hindrar IS-rekryterare eller kristna evangelister att dyka upp och att det då blir oroligt?

    Man kanske skulle be Soldiers of Odin att bevaea lugnet på flyktingförläggningarna?
    En koncentratipn av boende delvis baserat på ursprung och med hopplösa utsikter att sjäva påverka sitt öde. Det ger vissa historiska förnimmelser som man skulle kunna komma att uppfattas som olämpliga associationer. Inte minst om det nämns på denna blogg.

    SvaraRadera
  4. Jag var på många arbetslöshetsprojekt för en 10-15 år sedan. De flesta kollegorna var invandrare. Nuförtiden träffar jag en hel del på stan. De arbetar och betalar skatt. Partnern har jobb. Barnen har det bra i skolan.Du behöver inte oroa Dig för kommande generationer. Tack vare invandrarna kan vi fortsatt föra en välfärdspolitik värd namnet.Jag går ofta på gudstjänst.Jag träffar ofta de som inte gör det. Jag uppfattar att icke-gudstjänstbesökare är lite mindre främlingsfientliga, lite mer invandringsvänliga.
    De flesta jag känner anser att de som beviljas asyl ska få permanent uppehållstillatånd.
    Dom jag känner-de flesta går inte till Gudstjänst-vill ha en generös invandringspolitok och att invandrarnas villkor ska vara generösa.
    Dina försök att göra Dig till tolk för svenska folket är misslyckade Som levde vi i skilda världar...
    Ulf Berggren

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Tack vare invandrarna kan vi fortsatt föra en välfärdspolitik..." Vad menar du? Snarare blir det väl ökade kostnader i vård skola och omsorg och bostäder m.m.,speciellt om inte alla nyanlända får jobb och kan börja betala skatt inom en rimlig tid.
      I övrigt tycker jag att Kyrkans framtida roll blir intressant gentemot främmande religionsutövning.

      Radera
    2. Alla undersökningar hittills visar att invandring bidrar samhällsekonomiskt positivt på sikt. Men alldeles oavsett det ska vi ha en human och generös invandringspolitik-det har vi råder med. Vi har religionsfrihet. Det är väl intressant och spännande samsas över religions-och kulturgränser. ..
      Ulf

      Radera
    3. Tja. Ulf tillhör de lättlurades skara. Föralldel. Hans problem. Och Sveriges.

      http://cornucopia.cornubot.se/2016/05/bokforingstrix-statens-finanser-varre.html

      Grelber

      Radera
    4. Det är ett europeiskt problem:hur fördela flyktingarna EU?
      Det är ett globalt problem:hur fördela alla världens flyktingar? Vi i Sverige måste leva upp till de konventioner som finns. Vi måste visa vår solidaritet-inte minst som rikt land-med de flyktingar som kommer hit.
      På vad sätt är jag lättlurad s i g n a t u r Grelber?
      Ulf

      Radera

  5. Vem som är vem kanske kan vara nog så svårt i dagens läge särskilt bergsäkert ha någon egentlig aning om?...

    Kanske är mannen en - utsänd - , (av vem, av vilka?), s.k. - provokatörsagent- ?...
    Vars enda syfte, mening, mål och uppdrag, då eventuellt skulle kunna handla om att fösöka skapa - missnöje - , i största allmänhet, men samtidigt också - missnöje - , (eller kanske kollektiva s.k. - skamkänslor - hos polismyndigheten som helhet?...De - ONDA- ?...), eller också kanske helt på alldeles eget - bevåg - vilja skapa frustrationer i det svenska samhället mellan invandrargrupperingar och infödda?..Och varför skulle någonting sådant, i så fall, vilja skapas alldeles - medvetet - , genom olik konfrontationsskapande - åtgärder - , (som t ex att vilja - uppvigla - människor, dvs., flyktingar, på flyktingboenden..), genom att - lyckas fånga på bandinspelning en polisman, som i ett affekterat tillfälle uttalar sig nedsättande, ilsket och argt, om - grupperingen araber - ?... (Kanske även polisen själv är - medarbetare - , i en - tillrättalagd show - , för - kulisserna - , som själv kanske också tycker att det inte vore så dumt om Sverige, som s.k. - självständig och självbestämmande nation - , faktiskt nedmonterades, till förmån då för en - Europeisk Nationalstat - ? Alltså till förmån för ett - United States of Europe - ?...Alltså en - Federationsbildning - av europeiska stater, där allt mer myndighet, makt, inflytande, polismakt, militärmakt (?), beskattning och lagstiftning överläts till just en sådan övergripande - nationalstatsbildning - =...

    Vem vet...

    Vem, (av alla alldeles vanliga, inflytelelösa, maktlösa och därmed insiktslösa (?), medborgare, inom t ex Sverige, men också inom alla andra nationalstater inom - EU - , kan i dessa dagar och i dessa tider verkligen veta någonting särskilt säkert...?...)..

    Det mesta av olika mer eller mindre dramatiska politiska steg, handlingar och drag, som kan ske inom nationalstater i Europa, verkar kunna ske utan att stora majoriteter av medborgare egentligen har några större möjligheter att kunna veta så särkilt säkert vad, vilka, vem, hur, när och varför, som ligger bakom sådana - skeenden - ?.. Eller vilka som ligger - framför - sådana - skeenden - ? Som kan - se till - att olika skeenden, händelser, aktiviteter, med efterföljande - propaganda - , kan ske just när de sker, och just på det sätt som de sker. ...
    Hela världshistorien är full av s.k. - strategiska politiska drag - , liksom t ex också vanlgia fotbollsmatcher kan vara....

    Någon dribblar, siktar och försöker skjuta - mål - , genom att verka skjuta en boll i ett helt annat - hörn - , än där sedan - bollen - , verkligen skjuts i - mål - ...

    Det mesta är sig nog ganska så likt genom mänsklighetens historia. Majoriteter inom och av de allra flesta befolkningar har nog oftast, för att inte säga alltid, varit ganska så ovetande om vad - ledarskikten - , av alla olika slag, har för planer, strategier och viljor, önskningar, drömmar och - mål - , med sina steg, drag och mått.

    Svårt när och om man, som vanlig, s.k. - röstberättigad - , men samtidigt s.k. - maktlös medborgare - , som en mer eller mindre enbart s.k. - åskådare - som helt enkelt befinner sig - framför en kuliss - , (och inte - bakom en s.k. kuliss där en politisk föreställning framförs, skriven, regisserad, dikterad av människor med just - makt och inflytande - (?), där då en social och politisk (nödvändig?), - Show -, utspelar sig inför - massorna - , (för att få alla dessa att gå, att vandra och att rösta och välja, i en viss, önskad politisk - riktning - ?...)..

    Vem vet....

    Ingenting, sägs det, lär visst vara - Nytt under solen - ,,,

    JB

    SvaraRadera
  6. Luther behandlade frågan om islam/"turken". Luthers tankar kan vara aktuella. Han var inte rasist och ansåg att muslimen skulle omvändas till Kristus.

    Kamp och försvar mot islamism var en nödvändig uppgift för staten/"kejsaren". En kristen kunde enligt Luther med gott samvete ställa in sig i denna kamp. Islam hade just gjort Ungern till islamistiskt lydrike, och det såg ut att vara en tidsfråga innan Wien föll och islamisering också av de tyska länderna skulle börja.

    Motståndaren skulle man känna väl. Luther utgav två koran-översättningar och ett verk om islam och islamisk rätt. Han anklagades av sina motståndare rent av för att vara muslim eller åtminstone muslimvänlig.

    http://luk.se/LuthTurk.htm

    Pär Lundahl

    SvaraRadera
    Svar
    1. ”Vår religion är blott en skugga i jämförelse med deras, och vårt folk är klart världsligt i jämförelse med dem.” konstaterade Luther om muslimer och islam.

      Han oroades av att kristna, bl a i Ungern, i stor omfattning konverterade till islam, lockade bl a av religionens allvar och stränga kompromisslöshet. Förfärliga skildringar av grymheter, övergrepp och massakrer var i omlopp om islam, spridda av strida strömmar av överlevande flyktingar från islamkontrollerade områden. Luther försökte se bakom dessa skildringar. Han insåg att islam med sin omutliga gudsfruktan och moral var ett lockande alternativ för många kristna med löst förankrad tro.

      Luthers tankar om islam/"turken" är idag helt visst aktuella. Riktigt über-aktuella, faktiskt.

      Lars Jensen

      Radera
  7. Den här mannen talade anmärkningsvärt bra svenska för att vara "nyanländ". Men vad sa han egentligen? Jo, att det är en förolämpning att bli kallad "arab".

    Sedan återstår ju frågan, vad den här utlandsfödde rasisten hade att göra på flyktingförläggningen, om han tillhörde de nyanlända?

    Kanske han värvade väljare till miljöpartiet i kommande val?

    Det har begåtts ett antal mord på flyktingförläggningar. I ett fall var mördaren en "besökare", som alltså inte själv bodde på förläggningen.

    I ett annat fall var den mördare en anställd, som själv kommit som invandrare till Sverige, men med annan etnicitet än de boende.

    Det har också varit en del bränder, som har anlagts av någon av de boende. I andra fall pyromanerna varit utomstående, med okänd etnicitet. Men utpekas alltid som rasister. Det är de säkert.

    Men alla rasister är inte etniska svenskar eller ens nordeuropéer. Rasismen bland vissa invandrargrupper borde diskuteras på ledarsidorna, som däremot har valt att fokusera på de förmenta rasismen inom poliskåren.

    Att ta seden dit man kommer, handlar inte om sättet att hälsa, vilket är en bagatell i sammanhanget, utan att respektera våra asyllagar. Det är ju de förföljda och inte förföljarna som ska ha asyl.

    Men självaste kyrkostyrelsen varnar präster, som vågar säga att flyktingar har rätt till skydd mot sina förföljare. Och polismannen hade helt rätt i att de, som tränger in på flyktingförläggningar och ställer till med bråk, borde åka tillbaka till sina hemländer.

    Här tar de bara upp platser (bostäder, jobb, försörjningsstöd, etc) från de verkligt skyddsbehövande.

    För det är väl meningen med asylsystemet. Att ge skyddsbehövande skydd, så länge de behöver skydd. Men för Ulf Berggren handlar asylsystemet om att rädda den svenska välfärden.

    Ett hyckleri utan like.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Asylsystemet för mig handlar främst om ett mänskligt och respektfullt mottagande.Uppehållstillstånden ska vara permanenta. Familjeåterförening ska prioiteras.
      Gentemot dom som anser att välfärden hotas för framtida generstioner har jag invänt.Jag upprepar inte min argumentering.
      Signaturerna har en tendens att tillvita mig vissa negativa egenskaper. Nu är jag hycklare också. Jojo. ..

      Radera
    2. Svar till sign Anonym
      Eftersom Anonym hänvisar till sina tidigare invändningar och inte upprepar sin argumentering, vore det önskvärt om Anonym använder samma namn eller signatur som tidigare, så att man kan ta del av hans /hennes tidigare framförda klokskaper.

      Jag har invändningar mot Anonyms åsikter om mänskligt och respektfullt mottagande. Det är varken mänskligt eller respektfullt att låga invandrade rasister springa omkring på flyktingförläggningarna och trakassera nyanlända.

      Det är inte heller speciellt mänskligt att neka akut skyddsbehövande skydd för att platserna är upptagna av tidigare skyddsbehövande med permanenta uppehållstillstånd. Det är inte heller speciellt mänskligt att prioritera familjeåterförening före akut skyddsbehov. Familjeåterförening kan komma senare.

      Radera
    3. Jag är inte anonym. Min"argumentering"finns under mitt riktiga namn:Ulfs Berggren. Döpt av kh Harry Broddmar i Hälleberga, Växjö Stift.
      Jag anser inte att invandrande rasister har rätt att trakassera någon.Jag håller också med Dig i resten av det Du skriver.
      Men det råder ingen motsattsställning mellan familjeåterföring och akut skyddsbehov.
      Ironin"klokskaper" tycker jag var onödig!
      Ulf Helmer Berggren
      Örnvägen 3 2
      2 2 7 3 1 LUND

      Radera