fredag 11 november 2016

En som heter Arne

Pastorer i Missionsförbundet - Missionskyrkan - Equmenia får man tycka vad man vill om. Några håller jag uppriktigt av. Och så har vi Arne.

Arne begår sig i Dagens Seglora. Jag tror han är typisk för  en art av det frireligiösa, det som folkskolläraren och skolkantorn Henmark i Ör kunde stå för. Hans öknamn "Hönmark" beskriver hur han uppfattades. Det var på pricken. I varje skämt ligger ett uns av sanning.

Arne upprörs över Frasses skämtan på planet till Rom och ser hur Frasse inordnar sig i en "hegemonisk maskulinitet". Arne uppfattar en välbekant reaktionär ståndpunkt, den att män och kvinnor är lika mycket värda men har olika uppgifter - män ska vara präster och familjeöverhuvud medan kvinnor ska tjäna, lyda och sköta barnomsorgen.

Det låter något. Men stämmer dikotomin?
Vad skulle Arne svara om han fick frågan om en präst verkligen inte ska tjäna (församlingen t ex), lyda (Guds Ord t ex) och sköta (förkunnelse, sakramentsförvaltning och de människor som behöver vård om sina arma själar)?

Nu bortser jag från scopus, den situation i rum och tid där Frasse svarade på en fråga.
Arne själv är inte intresserad av den lilla komplikationen.
Han kastar sig med det allvar som präglar den som skådat in i PP Waldenströms blida anlete på någon byst på den frikyrkliga skola där han inhämtat livsvisdomen över varje förgripligt tal. Nu vet alla, för det har Helena Myrstener klargjort, att celibatären Frasse har en sexistisk kvinnosyn. Så som Frasse sagt, kan en man som heter Ove få säga, "men det är knappast försvarbart av Jesu Kristi ställföreträdare", slår Arne fast. Vän av ordning undrar då om Arne verkligen kan veta vad Jesus och hans ställföreträdare bestämt om vad som får sägas...

Arne vet att berätta, att Frasses yttrande kan uppfattas som ettsätt att förminska männen till att inte klaar jämlika relationer. Men det kan också, i lika mån tydligen, uppfattas som "att pådyvla svenska kvinnor ansvaret för svenska mäns sexturism och utnyttjande av utsatta kvinnor i andra länder." Arne är på flera sätt gränslös, det förstår jag. Men är inte detta med tanke på att det är Den Helige Fadern han beskriver lite mycket? Sa Frasse verkligen detta - utsagt eller insagt?

Arne försöker tolka det sagda i sitt sammanhang. Frasse (Jorge Bergoglio) inordnar sig "i den hierarki där män relaterar till andra män av rädsla att bli betraktas som omanlig". Problemet är dock ett, litet kanske, men i alla fall. Frasse sitter i utgångsläget som påve allra högst upp i den hierarkin. Arne erbjuder en alternativ förklaring: "Kanske rentav en reaktion på mötet med den svenska ärkebiskopens briljanta och starka ledarroll?"

Där kom ordet om det briljanta igen.
Intresseklubben noterar.

Arne är mycket för att ta i.
Den Helige Faderns gubbiga "könsrollsskämt" - observera att ordet "gubbiga" är Arnes och citationstecknen kring könsrollsskämt också Arnes - avslöjar (och jag citerar): "en farlig ideologi som stöder den nationalistiska, antifeministiska vind som blåser över västvärlden." Det är en människosyn som en gång gjorde slaveriet möjligt.

Arne vet också berätta, att "påvens försmädliga skratt ... avslöjar skräcken att bli betraktad som en icke-man, som en svag man i förhållande till en stark kvinna."
Då vet vi.
För egen del, Arne, är jag hellre en svag man än en svagsint.

Helt apropå: en massa frikyrkliga pastorer och predikanter går runt iförda prästskjortor - men prästvigda är de inte. Hur ska detta förklaras?
Falsk marknadsföring? Inget ont om frikyrkopastorer därmed. Bara rätt sak på rätt plats, om ni förstår hur jag menar.
Detta är förmodligen lika illa som den anglo-katolska präst som i Skottland praktiserade celibatet offentligt. Saken påtalades av en upprörd kvinna. Hur gjorde prästen detta?
Han gick iförd cassock.
Så det kan bli.
På söndag praktiserar jag, Deo volente, celibatet offentligt före, i och efter högmässan i Göteryd kl 10.

Ytterligare läsning, förresten!
https://rebellasandra.wordpress.com/2016/11/09/aldrig-bedoma-pave-pa-plan-yttrande-innan-man-sett-transkriptet/



11 kommentarer:

  1. Sagt av nu död komminister i Uppland: frireligiösa avfällingar är värst.

    SvaraRadera
  2. Denne Jorge Bergoglio på friarstråt.
    Han uttrycker förstås besvikelse över att ha blivit nobbad till slut.
    Förhoppningens kram kunde ju ses i Lundadomen. Ärkebiskopmannen Heinz lär dock ha ingripit enligt vad som förljudits mig från vanligtvis välunderrättat håll.
    Detta håll meddelar också att blogginnehavaren äntligen dragit konsekvenserna av sin teologi och bildar eget i Geteryd.Det förljuds också att Eva Solid i Högby fått kalla fötter. Det senare är ännu inte bekräftat...
    Ulf H Berggren med både öländska och småländska underrättelsepersoner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulf, du har en fullständigt unik humor! Fundera gärna på om det är en komplimang.

      Radera
    2. Jag är en seriös person.
      Jag fick
      Just bekräftat att den nya Göterydskyrkan får en avläggare på norra Öland.När jag lämnade in
      min Porsche på Liljas bil i Borgholm -efter vådlig färd Sthlm -

      Öland -mötte jag en av mina sagespersoner. Löts kyrka ryktas vara till salu.
      Ulf

      Radera
  3. Journalisternas "Goddag yxskaft" tolkning av påvens kommentar om "starka kvinnor", visar som vanligt att de hör vad de vill höra och så sprids deras navelskådande tolkningar vidare i det oändliga, nu senast av denne Arne. Läs här om sammanhanget för påvens svar och vad han verkligen sa för den som ville lyssna till annat än sina egna förutfattade meningar om vad en påve förväntas säga.

    www.svd.se/forstod-jounalisterna-pavens-svar

    S. Pilt

    SvaraRadera
  4. Det är uttryck för en otrolig journalistisk fattigdom att alltid bara fråga efter inställningen till prästinnor. Man anar dessvärre att samma klichéartade enfald slår igenom även på många andra områden. Med påven Franciskus framför sig finns det väl åtskilligt intressantare saker att fråga om: Hur överlever kristendomen i ett av världens mest mammoniserade länder? Hur överlever en politikerstyrd kyrka? Hur missionerar man bäst på hemmaplan?
    Slutet för ”Sveriges största konsertarrangör” verkar för sin del närma sig med allt snabbare steg. Idag diskuterar kyrkorådet i Säby i norra Småland (med 18.700 invånare) en höjning av kyrkoavgiften med inte mindre än 10%. I annat fall kan verksamheten, som idag sysselsätter 50 anställda, inte fortsätta som förut heter det. Fler sådana diskussioner lär följa. KT har på nätet idag fler artiklar i ämnet: Fram till 2030 måste 2.6 miljarder sparas om man vill ha en ”handlingskraftig kyrka”, främst genom förmånligare inköp och fastighetsavyttringar. Om tretton år, 2030 beräknas sv”k”:s medlemsantal vara 45% av befolkningen, 4.9 miljoner (en otroligt hög siffra det också). Inget nämns om andliga utvecklingsmöjligheter. Medlemmarna försvinner, so what?! Har man helt gett upp nu efter påvebesöket? /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, situationen i Svenska Kyrkan är minst sagt kritisk - av många skäl. Medlemstappet på mer än 20 00 personer är ett, ett ännu större är att allt som har med bibeltrogen förkunnelse har rationaliserats bort. Så visst känner vi oss vilsna, parias.
      Lite komiskt blir det nu med marknadsföringen i Bonniers Bokklubbs av Kristina Kappelins bok "Påven som kom ner på jorden": "Journalisten Kristina Kappelin tecknar här ett porträtt av en annorlunda påve som valt en annan väg än sina företrädare. Hans omtalade värme gör honom till en fascinerande, modig och mänsklig påve.". Detta såväl boken som denna presentation skrev förstås före påvens besök i Sverige och framför allt före hennes frågeställning ombord på planet.

      Jag i Halland

      Radera
    2. Minus 20.374!
      Hurra! /John

      Radera
    3. Femtio anställda!? På ca 15000 medlemmar. Har sett en mycket stilren graf över korrelationen mellan antalet anställda i kyrkan och antalet besökare på gudstjänster och andra aktiviteter. Från 1950 och framåt. Korrelationen var 1.0, typ. Ju fler, desto färre. Utgår från att kyrkoledningen hade tolkat det som ett "icke kausalt orsakssamband". Finns rätt många sådana "samband", är jag rädd för.

      Radera
    4. Det där är en granska skarp kontrast till min frikyrkoförsamling med 6 anställda på 600 medlemmar. Verksamheteen avstannar om det blir brist på volontärstimmar då nästan all utåtriktad verksamhet har kvoten 10:1 mellan volontärer och anställda under genomförandet (gudstjänst med söndagsskola, sopplunch, musikafton, alphakurs).
      Men då är ju också den obligatoriska medlemsavgiften väldigt låg, samtidigt som de frivilliga gåvorna är höga i tid och pengar.

      Radera
  5. Jag förundras över journalisters enfald. Påven är INTE liberal eller vänster. Inte heller feminist enligt den gängse definitionen. Hur vet vi det? För att han sagt det själv. Påven är snarare socialkonservativ, med ett stort hjärta för fattiga. Det har å andra sidan många påvar haft före honom. S:t Pius V är ett exempel, en annan påve på 1600-talet var så frikostig med allmosor att Kyrkostaten nästan ruinerades. Även Benedikt XVI framförde ett liknande budskap. //Robert

    SvaraRadera