fredag 30 december 2016

Juluppropet har nått dryga 0.5%

Juluppropet har nu passerat 0.5% lite drygt om man räknar Svenska kyrkans medlemmar. Nu är det dock fler kyrkor och samfund som står bakom detta upprop riktat till "politikerna", för att de ska "tvingas lyssna" (Dagen 14 dec). Så mycket mer intressant blir det då när just politiker skriver på uppropet. Det finns kritiker av uppropet eftersom det är oprecist och inte har lösningar på uppenbara problem. Dagens problem är tydligen att en asylsökande kan vara dömd under en identitet men söker asyl under en annan. Om Migrationsverket ändrar en persons ålder, får polisen ingen information om det, läser jag också. Det är inte utan att jag blir förvånad. Eller inte. Men vilken är den kristna meningen om dessa problem?

Sveriges Kristna Råd tog ansvar. I Dagen berättas (22 dec) om bakgrunden. En förtvivlad pastor ringde om afghaner som var på väg att utvisas och det fick pastorn Lasse Svensson att springa "runt i vredesmod". Vad hände så? "Pang, bom, bang", skriver Dagen. Den 14 december fanns uppropet men det är inget hafsverk för det. Det beror på att migrationsfrågorna "ligger i vårt DNA", säger pastor Svensson. Han vill markera att den politik som bedrivs, inte bedrivs i hans namn.

Uppmaningarna är tre.
* Ge barn och unga rätt till trygghet och framtidstro.
* Ge alla som beviljas asyl i Sverige rätt till familjeliv.
* Undanröj praktiska hinder mot familjeåterförening.

Har vi problem med den första punkten?
Kanske är det fel på våra asylregler, men hur vet vi det. Kan det tänkas finnas också unga som inte har skäl att få asyl och därför inte ska vara just i Sverige? Är det ett skäl att de ska vara kvar därför att de fått vänner  här?
Jag fruktar att politiska beslut måste tas på ett annat sätt, som regelsystem. Då ska alla som tagit sig till Sverige inte stanna här. Mitt problem är att jag inte riktigt litar på handläggarna. Det beror på egna erfarenheter av deras verksamhet, men det är erfarenheter 15-20 år tillbaka i tiden. När jag hör om människor som utvisas efter 10 år i Sverige, anar jag att det fortfarande är något fel som är trasigt i den svenska politiken och de svenska ämbetsverken.

Den andra punkten är väl en vettig punkt. Beviljas 70 000 unga uppehållstillstånd och deras familjer ska komma, betyder det att bostadssituationen utmanas och det handlar om familjer som måste få utbildning i svenska, arbete och allt annat. Handlar det om 300 000 eller 400 000 människor? Och vad är familj? Ska farmor, som är änka, lämnas kvar eller ska hon också få flytta med?

De praktiska hinder ska förstås bort - om inte regeringen ska säga att det ska vara så svårt som det bara är möjligt för familjer att återförenas i Sverige. Hur är det egentligen? Men om familjer inte återförenas, får vi antagligen en hel uppsättning rotlösa och skadade unga pojkar i vårt land. Ska vi då få familjer där kvinnan sitter hemma och mannen försöker få arbete och alla hamnar i utanförskap? Om det ens finns bostäder. Har vi problem eller har vi problem?

Det är dock inte den nuvarande asylpolitiken som berövar barn och unga hopp och framtidstro. Det är krigen och konflikterna. Vad gör vi då? Bortsett från flyktinglägren i Turkiet, Italien och Grekland liksom ansamlingen av flyktingar i Libyen. Och hur hanterar vi att somliga är på flykt undan kriget i Syrien medan andra är migranter. Flyktingen har ett skyddsbehov. Det har inte migranten, som har ett intresse. I lyckliga fall sammanfaller migrantens intressen med våra. Hur ska vi annars se det?

Att pastor Lasse Svensson springer runt i vredesmod kanske ändå inte kan vara grund för ett upprop ens vid jul. Det mer besvärande för  många vore om det fanns konkreta svar på utmaningarna och inte bara utmaningar. Hur ska vi göra? Och vad ska vi säga om flickorna i Afghanistan, de som inte tagit sig till Sverige? Pastor Svensson kunde göra något eftersom han just nu är ordförande för Sveriges Kristna Råd. Han anser "personligen" att vi kan ta emot fler. Så kan man tycka och ambitiösa kan fotografera stora skogsmarker där nyanlända i mängd för gott om utrymme. Men några frågor återstår och en del av dem är stora och svåra.

Några är små och förhållandevis enkla. Jag ser att pastor Lasse Svensson bär prästskjorta. Prästvigd är han inte. Han är ordinerad till pastor. Så varför har han just prästskjorta då?

Påskuppropet fick ihop 160 000 underskrifter. Ska Juluppropet hamna där också?  I så fall motsvarar väl detta antalet nyanlända 2015. Om uppropet inte slår det antalet, hur ska saken då tolkas? I procent av Svenska kyrkans medlemmar blir det inte så mycket - allra minst som vi nu talar om fler kyrkor och samfund. Plötsligt misstror jag uppropet som metod. Det beror inte bara på att politiker skriver på...

Jag misstror Svenska kyrkans julkampanj också. Den presenterades den 24 december i den ansedda tidningen Östra Småland. Ett av kraven är "Rätten till sin kropp". Kvinnor ska själva få bestämma när de vill försöka bli gravida. Det låter fint, men jag blir osäker. Handlar saken också om abort? Så vad tycker Svenska kyrkan egentligen om aborter? Jag vet inte vad jag tror att Svenska kyrkan egentligen menar, slår det mig. Borde jag inte veta det? Vill jag veta det? Jag blir alltmer konsternerad.

37 kommentarer:

  1. De här kristenhetsmarkörerna kommer att distansera fler människor än som faktiskt skrivit på, rent numerärt. Inte blir det bättre när påskrivarna i vanlig ordning börjar etikettera "de andra" som inhumana. Jag har själv - till allmän beskådan- redan fått en fariseisk känga på Facebook.

    SvaraRadera
  2. Jag saknar krav på permanenta uppehållstillstånd i uppropet.
    Jag stöder dock uppropet, som inte får bli en kollektivansluten handling.Applåderna i Linköpings domkyrka uppfattar jag som stötande.
    Dagbloggens ständiga kriarättande är väl inte stötande men fastmer irriterande och som ett lätt insomningspiller...
    Ulf H Berggren Lund /Snarkarbo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med och verkar inom mitt parti för detta:
      https://gront.mp.se/debatt/inhumant-med-tillfalliga-uppehallstillstand/

      Radera
  3. Svky har väl ca 30.000 anställda och förtroendevalda övriga kyrkor och samfundsledare kanske kommer upp i 5.000 dito.

    I Svky viner inkvisitionens ideologiska (och heretiska) piska varför en stor del av de 30.000 säkert kännt sig tvingade att skriva under det naiva och långsiktigt destruktiva uppropet. I övrigt har några tusen, kanske tiotusen "önsketänkare" gått på de blå dunsterna. Uppropet ser ut att bli ett praktfiasko som förstärker bilden av hur kyrkorna och samfundets ledare (särskilt de överbetalda i Svky) lever i sina bubblor!
    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Noterar att bara Svenska kyrkan, men inte den lika starkt inblandade romersk-katolska kyrkan får kritik för sin inblandning i juluppropet. Du glömde dock att som du nästan alltid gör avsluta inlägget med att detta är ett exempel på att Svenska kyrkan är heretisk och postkristen. / Markus

      Radera
    2. Markus: Om du läser lite noggrannare så ser du nog en generell kritik mot kyrko- och samfundsledare. Lugn, bara lugn, inget är glömt. Längre ner i kommentarsfältet hittar du både heretisk och postkristen!
      Antony

      Radera
  4. Svkys nomenklatura vågar inte ge ett svar i abortfrågan, då detta skulle visa vilka människofientliga nihilister som tagit makten i det postkristna samfundet!
    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anders Wejryd och Christina Grenholm har gjort det. De trollade med orden och sa att det som aborteras är en människa i vardande. Alltså är abort OK. Så förstod jag dem.

      Radera
    2. Men ve och fasa!
      Vad är då en pensionär? En människa i avveckling? När blir det ok att skynda på processen? En spruta, någon?

      Radera
  5. Ja, vi borde vilja veta vad Svenska kyrkan tycker om provocerade aborter, det som även Rfsu tidigare kallade fosterfördrivningar (i sin slogan "hellre preventivmedel än fosterfördrivningar") som ju har vissa likheter med flyktingmottagandet - vilka ska få komma och inte; jfr Danmarks flykting- resp. Downspolitik.

    Har till slut skrivit på juluppropet (med min egen tolkning i tankarna, ungefär som vissa partiledare) men finner särskilt första punkten pinsam i sin allmänna välvillighet (och i kombination med de övriga, eljest inte ovettiga, önskemålen). Jag kan inte finna att de som inte vill skriva på slikt därmed på något sätt behöver vara okristliga eller omänskliga, jfr Olof Edsingers likaledes relevanta frågor: http://blogg.varldenidag.se/opinionsbloggen/juluppropet-lovvart-men-i-behov-av-konkretion/

    Relevanta frågor måste få ställas och alternativa förslag ges. Däremot ska vi ju inte, vare sej om enskilda, kyrkor eller stater - blunda för flyktingars nöd och skaka av oss hela problematiken med Kains ökända ord.

    SvaraRadera
  6. Om man vill veta vad SvK tycker aborrer så får man skriva en motion till kyrkomötet.
    Tillbaks får man ett utskottsbetänkande med den åsikt som hyses av en betryggande majoritet i Riksdagen.
    Kyrkan kan ju gudbevars inte skuldbelägga någon.

    SvaraRadera
  7. 32000 underskrifter är ett totalt haveri. Som nämnt är det fler anställda och förtroendevalda i kyrkan. För att inte tala om de i frikyrkorna och katolska kyrkan.


    Med uppropet blir det tydligt att man har förflyttat sig helt bortanför den verklighet som kyrkobesöksrna upplever. Det är inte fel för en kyrka om det gäller en transcendent upplevelse.

    Men här försöker man vara vänsterpolitisk, och då går det som det går.
    Jag kommer att hånglina hela dagen.
    Canutus Hahn

    SvaraRadera
  8. Ta då upp frågan i KS!

    -Påskuppropet och julkampanjen faller inte bloggaren väl i smaken - och ej heller många andra.

    Men jag förstår då inte varför DS tiger i KS, som han tillhör, visserligen som ersättare men ändå. Kritisera uppropet och kampanjen där, begär svar på de frågor som tas upp i dagens blogginlägg och försök internt påverka höga vederbörande. Det är mitt förslag. Annars blir ju bloggaren medskyldig, som det heter.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Herr Dike borde fundera ordentligt över innebörden av begreppet "medskyldig". /John

      Radera
    2. Kyrkostyrelsen ska inte och bör inte hantera denna typ av gemensamma uttalanden från Sveriges Kristna Råd.
      Hur skulle det se ut om alla kyror i SKR först fick godkänt av sin egen styrelse innan ett gemensamt uttalande skulle göras? Det blir lite väl mycket EU över det hela.
      Till SKR utser man representanter som har mandat att föra samfundets talan i denna typ av gemensamma upprop. Vanligtvis kyrkans mänskliga överhuvud som då får vara ställföreträdande tyckare.
      Det kanske är lite för odemokratiskt för vissa, men det är så samarbetsorgan måste fungera.

      Så frågan är om bloggaren kan anses medskyldig till valet av nuvarande ÄB? Eller är kanhända någon annan här vanligt förekommande elektor mer skyldig till just detta?

      Radera
    3. John och Peter T,

      Och den förstnämnde bör fundera över vad begreppet "skyldig" innebär - skyldig till groteska och osanna beskrivningar av Svenska kyrkan och de av en art, som slår alla bottenrekord!

      Peter T försöker göra sig lustig över ordet "medskyldig genom att hänvisa tillvalet av Antje Jackelén till ärkebiskop,

      Något fel i valet som ägde rum enligt gällande regler?

      Självklar kan - och borde - DS ha tagit upp den aktuella frågan i KS. Svenska kyrkan är den helt dominerande aktören i SKR och bör ha sådana här upprop förankrade i den egna organisationen.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  9. Dödsryckningar:

    http://ledarsidorna.se/2016/12/ann-heberlein-svenska-kyrkan-gar-mot-sin-undergang/

    PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra och konkret skrivet av Ann Heberlein.

      "Högmodigt styr hon (Jackelén) skutan käpprätt åt helvete!" /John

      Radera
    2. Hur många går p g a uppropet in i kyrkan? Något tiotal?

      Hur många uppskjuter utträdesbeslutet? Något tusental?

      Hur många får här ännu en anledning att gå ur? Fler än de som skriver på?

      http://gutezitate.com/zitate-bilder/zitat-wer-zu-spat-kommt-den-bestraft-das-leben-michail-gorbatschow-134939.jpg

      Jag förmodar att det kommer att gå den progressiva kyrkoeliten som det gick för DDR-eliten. Anpasssning till en ny realitet eller en bitter avsidestillvaro som pansjo. Blir Seglora Smedja deras nostalgiska Neues Deutschland, där de kan gråta ut över tidens ondskap och det förlorade paradiset?

      /smun

      Radera
    3. I varje diktatur, i synnerhet vår USA-Wall Street-styrda och krigshetsande marknadsdiktatur, behövs alltid kritiska röster.
      För dagens Tyskland är Neues Deutschland en både viktig och intressant tidning: https://www.neues-deutschland.de/

      "Die soziale Revolution kann ihre Poesie nicht aus der Vergangenheit schöpfen, sondern nur aus der Zukunft" (Karl Marx).
      /John

      Radera
    4. Ur kommentarerna till Heberleins artkel:

      "Antje Jackelén är idag för övrigt samma sänke för svenska kyrkan som t ex Åsa Romson var/är för MP. Självgodhet och hyckleri är nämligen ingen storsäljare nu för tiden."


      "Mitt utträdespapper ur Svenska Kyrkan ligger här bredvid mig på köksbordet, undertecknat och klart och ska skickas in idag. Jag gör ett litet tillägg att det är p.g.a. Antje Jackelèn och hennes agerande och ställningstagande FÖR sekteristisk islam och hennes politiserande av kyrkan som är anledningen till att jag inte längre vill vara medlem i hennes klubb."

      "Hjälp kyrkan att finansiera sin migrationspolitik genom att omfördela medel från kyrkoskatten till din snart kraftigt höjda kommunalskatt. Det kan de väl knappast ha någonting emot?"

      "Ett rituellt självmord."


      När kyrkan upphör att vara kyrka, lovprisas den av politikerna, men överges av folket, tycks det.

      Allahu Akhbar!

      Radera
    5. Allahs Akhbar! Bra sammanfattning av Heberleins artikel, vilken tydligt visar på hur de sekulära nihilistiska heretikerna tagit makten i Svky!
      Antony

      Radera
    6. Neues Deutschlsnd har onekligen fräschat upp sig och har numera ett välbearbetat stuk av tänkande vänster. En alternativ sorts "alternativmedia"?

      DDR-maktens män och kvinnor är åldringar eller borta. Ostalgi blir allt mindre gångbar. Intelligent analys och begåvade kulturartiklar har dock alltid en marknad i Tyskland.

      Tack för länken, John!

      /smun

      Radera
  10. Jag vill inte - vilket faktiskt är uppropets innebörd - att vi återgår till den migrationspolitik som skapade kaos i slutet av 2015. Den som flyr från krig är faktiskt inte flykting enligt konventionerna. Flykting är den som är utsatt för ett personligt hot. Naturligtvis behöver hela området ses över så att vi får både en rättfärdig och för vårt eget land rimlig ordning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hela området behöver ses över. Och de som inte har asylskäl måste kunna avvisas - det är ju främst där legitimiteten för vårt system har fallerat, liksom vad gäller den märkliga definitionen av "barn" som ju innebär att vårt land, tydligare än t.o.m. Turkiet, tillåter sex med barn, även ensamkommande flyktingdito. (Dan Andersson skickades f.ö. av sina föräldrar till USA redan vid 14(!!!) års ålder för att sondera terrängen inför en eventuell utvandring).

      Men frånsett detta är det givetvis rimligt att inte skilja makar åt o.s.v. Och vad som "faktiskt" är uppropets innebörd verkar kunna tolkas lite olika, avsiktligt eller ej, och med största säkerhet har så skett av t.ex. de partiledare som skrivit under. Det innebär tydligen inget absolut krav på permanenta uppehållstillstånd till alla som beviljas asyl (även om det onekligen pekar i den riktningen).

      Radera
    2. "Den som flyr från krig är faktiskt inte flykting enligt konventionerna".
      Det är ju enkelt att sitta och påpeka när man sitter trygg i ett land fritt från krig och elände. Bilderna från Aleppo som visats oss nu i juletid får väl vem som helst att förstå varför människor flyr därifrån?
      KM

      Radera
    3. Visst är man flykting om man flytt från östra Aleppo, men det innebär inte att alla unga stridsdugliga män från Syrien är flyktingar eller de afghanska "barn" som skickats till Europa som "ankare" räknas dit, om vi ska följa FN-konventionen.
      Antony

      Radera
  11. Jag har ibland här men också i andra sammanhang funderat över vad jag uppfattar som rena attityd- och åsiktsreflexer. Alltså att något som i sig är bra men kommer från någon eller något instans som inte faller en på läppen bedöms dåligt. eller omvänt: Att man accepterar dumheter från någon eller något man annars gillar.
    Jag tror att vi alla frestas till detta och då och då faller. Att uppropa för familjeåterförening är väl inte fel bara för att det kommer från svenska kyrkoledningar - eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingenting av detta är fel! Det jag personligen vänder mig emot är när vi får detta ISTÄLLET FÖR frälsning, nåd och styrka. Tänk vad stärkta vi hade kunnat bli om vi hade börjat där. Växtnäringen först så spirar vi sedan! Nu har vi ett samhälle och ledare som kräver att vi spirar, men tar ifrån oss näringen.

      Radera
  12. Har en invandrare funnits i Sverige 10 år, då är det huvudlöst att utvisa en sådan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt Ludvigs "logik" bryter man tydligen mindre mot lagar och förordningar ju längre brottet/överträdelsen kan pågå. I en sådan anarki kommer snart den starkes rätt vara alenarådande!
      Antony

      Radera
  13. Bengt Olof Dike påstår att SvK borde förankrat uppropet i sin Kyrkostyrelse.
    Skulle det bli några upprop alls om alla kyrkor i SKR gjorde sammalunda?
    Knappast!
    Finns det då någon anledning för SvK att sätta sig på höga hästar och ha en annan ordning för SKR-uttalanden än andra kyrkor?
    Nej, enligt min mening så är SvK i SKR en av flera likställda parter. Om man vill hävda sin storlek så går det bra att göra egna uttalanden.
    Att hävda företräde inom SKR vore kyrklig kulturimperialism, ett ord jag knappast tror att kyrkoledningen vill förknippas med.

    SvaraRadera
  14. Peter T,

    -Nej, SKR är en organisationskonstruktion av yngre datum, som Svenska kyrkan är störst finansiär av. Du menar uppenbarligen att kyrkor med ett fåtal tusen medlemmar vardera skall vara likställda den som 6 miljoner tillhöriga bakom sig.

    Att använda ord som "kulturimperialism" om kalla sifferfakta är naturligtvis fel. I den aktuella frågan borde därför Svenska kyrkans företrädare i SKR först förankrat uppropet i KS innan klartecken gavs i SKR. Och KS-företrädare, som DS, hade då kunnat reagera och möjligen ha stoppat kyrkans uppslutning bakom detsamma. En KS-styrelse måste vara aktiv, ledamöterna ha ögon och öron öppna, se det stora i det finstilta, opponera, reagera men aldrig resignera.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt den logiken finns det ingen anledning för SvK att få med SKR på ett upprop.
      SvK är ju mångdubbelt större än de andra tillsammans.

      Radera
    2. Nåjo, kanske bör det beaktas att somliga medlemskyrkor i SKR har miljontals fler medlemmar än SvK. Dock bor dessa mest utomlands. Men kyrkan sägs ju vara "allmännelig"./Paul
      ./Paul

      Radera
    3. Det är väl det som är att vara territoriell. Svenskt postnummer gäller nog :-).

      Radera
  15. Det kristna svaret kan inte vara annat, än attden som kommer och behöver hjälp får detta. Världen står i brand! -och det är inte i enlighet med Herrens undervisning att uppehålla en lyx-ö av överflöd i Sverige-eller Europa- medan folk dör i drivor utanför. En människa för blir alltid en MÄNNISKA och övegår ALDRIG i statistik -om inte vi upphör att vara kristna (och människor!) själva. Det värsta med det "ortodoxa" Putin -Ryssland är just, att man försöker spela bort människovärdet för "högre" (dvs statliga) intressen och avhumanisera de icke-bekväma. Se Matteus 5: 42 ff. 25:31-46 !

    SvaraRadera