söndag 8 januari 2017

Gran, söndag

Nu trodde ni att jag skulle plädera för att julprydnaderna måste vara kvar till Tjugondedag Knut - och det måste de - men Gran är platsen där jag befinner mig. Norge, sålunda.

I förrgår las Kirkelig Fornyelse ner. 12 medlemmar var kvar. De kyrkliga alternativrörelserna kanske skulle må väl av en självkritisk granskning - vad åstadkommer vi när vi håller förtvivlan och missmod tillbaka genom frivilliga insatser för att visa att allt i det kyrkliga inte är kört. Skulle problemen göras vassa som trasiga flaskor och kastas i biskoparnas knä genom att lägga ner? Inte minst de pensionerade biskoparnas knä. Vi vet ju att det finns biskopar som är djupt kritiska mot vad som hänt och händer i och med Svenska kyrkan. Varför erbjuda just dem ett alibi att slippa se och inse...

Det finns sådana som med kyrkopolitiska aktiviteter försökt hålla förtvivlan tillbaka. Jag är själv ett exempel. Det är alltid nyttigt att fråga varför och vilket ansvar som följer med att försöka stå sönderfallet emot.

Jag ska säga något här på stevnet i dag, styrkt av måltidsrasterna på Sanner Hotell. Här är en miljö att rekommendera. Vackert. Och så finns Söstrakirkerne. Undrar ni över semester- eller uflyktmål för vila, pröva Sanners Hotell, Gran. Käket - rummen - miljöet!

Vi inte bara äter gott (och dricker gott - norskt vatten) utan för också begåvade samtal. Msgr Broadhurst är här. Biskop Flemestad med konen hans. Jag skriver konen för det låter roligare än att skriva Kirsten. Här finns fler men och ni får inte hela katalogen.

Jag har varit här tidigare. 1977 första gången, trodde någon deltagare, och det betygas hur viktiga ett par böcker på 1970-talet varit. Om jag förstod målet rätt, hade jag skrivit dem. Man blir nästan lite generad, men tänker på Frälsarens ord om förförelser som måste komma. Nu hörde jag om en ny bok, Godhetstyranniet, skriven av Terje Tvedt. Tyranni hotar demokratin. Stackars Tvedt fick många emot sig. Han skrev sådant som inte fick skrivas. Det skrivna skulle väl kunna komma att tolkas som ett ifrågasättande av själva godhetsnormen, snällismen.

Den insikten för över till frågor som ställts på Bloggardag.

Hur värderar människors värde?
Gav inte Göran Beijer ett fullt begripligt svar, konkret inte minst. Människors värde fastställs dagligen ekonomiskt. Det värdet sätts också efter tillhörighet, förstås. Klass och kön, t ex. Kolla lönekuverten så ser ni.

Kunde man inte tänka sig att vi dock föds med lika värde och samma värdighet? Nej, inte i Sverige. Där aborteras väl omkring 20% av dem som har samma värde. För somliga ligger människovärdet i rondskålen. Detta borde vara mer än ett filosofiskt problem.

Annars är svaret på frågan samma svar som när det undras vad som är synd. Det klara svaret lyder: "it depends". Ska det firas mässa, behövs en präst och inte en förtroendevald trotjänare. Behövs någon som sitter i kyrkbänken med sin familj, är trotjänaren omöjlig att ersätta och betyder allt. Är den förtroendevalde trotjänaren trogen sitt politiska parti, är värdet väsentligen mindre än om den förtroendevalde trotjänaren ser sitt uppdrag som en kallelse från Gud att tjäna sin församling.
Vad är mest värt - vatten eller bensin? Det svaret vet vi. Bensinen är dyrare att köpa. Ska jag köra bil är bensinen värdefullare. Är jag törstig, slår vattnet bensinen - och det kan jag själv mycket enkelt värdera.

Har jag nu skurit skivor så tunna att Dike inte riktigt kan uppfatta vad jag svarar, kan jag bara beklaga. Då får vi nöja oss med +Görans svar bland kommentarerna.

Till frågan om en högkyrklig präst är mer värd en en liberalteologisk Guds tjänare skulle jag kanske avstått från att komplicera det svaret, men gäller frågan salighetens grund, medel och ordning är en liberalteolog närmast värdelös.
Gäller frågan om den liberala teologins förespråkare kan jag bara bekänna min osäkerhet. Blir Jesus något annat än Frälsaren, ett moraliskt dygdemönster t ex, har väl ingen någon egentlig glädje av den prästen. Skälet är enkelt. En sådan präst tjänar inte Guds Ord och är bara i skruvad mening en Guds Ords tjänare, VDM. Verbum Divini Minister.
Jag kan lägga till ett enda. Det kommer en tid när världens tid är förgången då Gud ska värdera både präster och förtroendevalda och fler därtill. Men det är Guds sak. Jag behöver alltså inte värdera vem som var mest värd, Hitler, Stalin eller Churchill. Jag kan ha en mening om den saken ändå. Preliminärt. Lika värde har de inte.

Vad krävs för att kristligheten ska passera den intellektuella gränsen?
Det kravet kan kristligheten aldrig uppfylla för det är kravet på intellektuell redlighet. Den hållningen kan fortfarande värnas i det kyrkliga livet. På Gran i Norge, t ex. Här är de som hade gjort skillnad om Den Norske Kirke hade haft vett att ta vara på deras kompetenser. Nu blev det inte så. När jag tänker på dem som tagit sig fram får jag ett ord i sinnet: "Det är ynkligt att höra små möss nysa". Jag borde haft en konkordans tillgäng för att kolla vem som sa det - en profet eller en apostel eller Frälsaren själv? Det spelar inte så stor roll. För har de inte sagt det, borde de ha gjort det, som ni förstår.

På Gran hörs rejält norskt hostande och harklande i vart fall. Samt skrattsalvor.

Det hördes gregorianik också.
Henrik Ødegaard föreläste och instruerade. Jag gick i ungdom när jag påmindes om att kyrkotonarter och folkmelodiernas tonarter överensstämmer. Vem hämtar vad hos vem? Är det så här en verklig och genuin folkkyrka avslöjar sig, något helt annat, djupare och mer spännande än den kyrkopolitkska glosan. Folklig i själsdjupet, i skapnaden?

Om ni bokar in er på Sanner Hotell i Gran för lite rekreation, så glöm inte att hälsa från mig. Eftersom det är söndag och Strukturutskottet bestämt att jag ska vara snäll blev det så här. Dessutom fick jag mig en kulturafton i går kväll och ska denna eftermiddag försöka klura ut hur jag ska ta mig till Gardermoen. Det sägs att min vän Ottar Myrseth i Ålesund är fena på att fixa sådant. Lycklig den som har vänner i Norge!






26 kommentarer:

  1. Den Norske Kirke har väl runt 6000 anstäööda och i runda slängar långt mer än halva medlemantalet jämfört med SvK och dess 25000 anställda?
    Jag undrar därmed tre saker.
    Vilka kategorier anställda har man så oerhört mycket färre av i Norske Kirke jämfört med SvK?
    Hur många anställda per gudstjänstbesök jämfört med SvK?
    Hur många huvudgudstjänster per medlem jämfört med SvK?

    SvaraRadera
  2. Eg vet slet icke. Noen der vet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nynorsk: Eg veit slett ikkje. Nokon kva veit?

      /

      Bokmål: Jeg vet slett icke. Noen som vet?

      /Petimeter

      Radera
  3. Peter T: Kanske inte svar på allt men en början:

    https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/statistikker/kirke_kostra/aar/2016-05-04

    /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fin statistik det där.
      62000 gudstjänster med i snitt 93 deltagare. (5,7 miljoner besök på 3,8 miljoner medlemmar, en kvot på 1,5 besök per medlem och år).
      80% av gudstjänsterna på helgdagar.
      1,7 miljoner besök på konserter och liknande.
      Det mest nedslående var nog antalet gudstänstbesök under påsken på 199000.
      Finns det bara tvåhundratusen "practicing christians" i DNK?
      Tyvärr saknas info om antal anställda, så alla eftersökta nyckeltal går inte att härleda. (En siffra från 2005 säger 7000).
      De stift som sett en ökning i antalet gudstjänstbesök kan koppla det till ökningen av antalet söndagsgudstjänster.
      Antalet dop sjunker kraftigare än antalet konfirmationer, vilket troligen få effekt på konfirmationerna inom några år då det idag sker fler konfirmationer än dop.

      Kan man anta att en ersättare i kyrkostyrelsen vet var man hittar motsvarande statistik om SvK?

      Radera
  4. I Norge vågar man se mer klarsynt på sina problem och samhällsutveckling, varför inte Svkys paradgrenar, hyckleri och Potemkinkulisser, är lika utbredda i nabolandet!
    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://www.youtube.com/watch?v=AsMgKP-ZWSQ

      /smun

      Radera
  5. Jo, skivorna är så tunna, att de varken kan uppfattas eller är något värda!

    Bloggaren, som förmodligen av mig kände sig nödd och tvingad därtill, försöker försvara sin uttryckta åsikt, att människors värde är olika. Nu heter det att värdet fasställs ekonomiskt.

    Nej, absolut inte: människovärde mäts inte med materialistiska mått. Således är trotjänaren i kyrkbänken och tillhörig ett politiskt parti, precis lika mycket värd som exempelvis den prästvigde docenten, som leder mässan. För övrigt fick vi inte veta av bloggaren hur trotjänaren i bänken som råkar vara prästvigd OCH samtidigt tillhör ett politiskt parti eller en gruppering i KM (vilket ju också är ett parti (bara namnet skiljer ju, gagnet är detsamma)skall värderas.

    Men det gör å andra sidan inget. Klass och kön, som bloggaren också likt kommunistiska Åsa Linderborg i Aftonbladet åberopar, har heller inte ett skvatt med värderingen av en människa att göra.

    Nå, vad är då summan av kardemumman?

    Jo, att människovärdet,för det första:
    -inte, aldrig, går att värdera ekonomiskt;
    -för det andra, därmed inte heller kan skifta mellan olika personer;
    -för det tredje, aldrig någonsin kan bli föremål för några klubbslag på en auktion, likt dem som förekom i slaveriets USA; Således faller det på sin egen orimlighet att en person i exempelvis Moheda kan vara värd mer än en medborgare i Mörrum;
    -för det fjärde, att ekonomiska beräkningar enligt dagens bloggtext, bara är att se som hugskott, vilka ej skall tas på allvar. Möjligen är de något allvarligare som emanerar från prästvigda personer, men det kan vi å andra sidan också bortse ifrån.
    (Inte alltför sällan tvingas vi ju ta det som kommer från präster med en nya salt i debatten).
    Och, för det femte:
    -att människovärdet är heligt och okränkbart - och ovärderligt!

    Har jag varit tydlig? Det är ju inte annars så lätt att vara det, när man serveras tunna, tunna skivor.

    För övrigt önskar jag bloggaren trevlig vistelse i Norge, där kyrkan tyvärr nu går samma väg som den har gjort i Sverige: skilsmässans.

    Jag betvivlar starkt att kyrkan vet vad den har gett sig in på. Må Gud vara med den!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske vi också kan få en förklaring av vad det är som ger människans lika värde?

      Radera
    2. Människors olika värde synliggörs inom sjukvården genom prioritering och bortprioritering.

      Sjukvårdsekonomerna räknar ständigt. Insats/ålder, hälsotillstånd och samhällsstatus-kontakter inom vårdapparatens ledning. Resultaten av räkneoperationerna och beslutsfattares enskilda avgöranden förtigs eller bagatelliseras inför en värdegrundstroende allmänhet. Sakta sprider sig ändå insikten om människors olika värde, och alltfler svenskar omfattas av privata försäkringar som leder till snabbfiler för de flesta behandlingar.

      I Tredje Riket förtegs resultaten av sjukvårdens prioriteringar till gagn för folkhushållet för allmänheten. Statistik friserades. Även svensk statistik friseras. Om detta kan man (ännu) inte tala öppet.

      Prioriterad eller bortprioriterad, det blir förr eller senare den avgörande frågan för många av oss.

      Lars Jensen

      Radera
    3. BloggarDag,

      -Den absoluta likheten inför Gud, den Högste1
      Den sanningen trodde jag var självklar för en präst.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    4. Men vad är det som åstadkommer detta - eller enklare: varför? Nu för du ju bara ett cirkelresonemang. Mer behövs för förståelsens skull. Motivering, sålunda.

      Radera
    5. BloggarDaq,

      -Födseln, käre vän. Människan kommer till världen som Guds avbild och inte som ett ting, vilket kan åsättas ekonomiskt värde.
      Varken då eller senare. Varje människa är dessutom unik.


      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    6. Så kan vi väl inte tänka om vi ska tänka med Kyrkan? Jag kom till världen en oktobermorgon och fick då människovärde. Hur kan man då få för sig att jag är Guds avbild? Födde gjorde min mamma. Om någon är unik måste detväl kunna betyda att somliga unika är mer värda? De kan ju, som precis allt annat, prissättas. Det mesta ter sig problematiskt.

      Radera
  6. BOD,

    När börjar då människovärdet? Har ett foster inget värde eftersom det saklöst kan aborteras enligt en stor majoritet ? Majoriteten har ju alltid rätt enligt Dig oavsett hur långt från Guds bud och den apostoliska läran den än avlägsnar sig.

    Vackra ord är oftast tomma ord som politruker svänger sig med men som inget betyder när de tas upp till granskning.

    //HH

    SvaraRadera
  7. Denna blogg tar upp väsentliga frågeställningar. Gör som jag, hoppa över alla DIKESRESONEMANG (vi kan ju allt sedan flera år - om vår älskade kyrka och dess ädla "för-
    troendevalda", som i demokratisk ordning fattar bättre
    beslut än kyrkans Herre). Hoppa också över inläggen av
    en Ulf i fårakläder och du har intressanta, kyrkliga
    meningsutbyten.
    Ser fram emot nya,djupsinniga analyser och synpunkter
    på vår arma Svenska kyrka. All blessings to Dag for 2017

    SvaraRadera
  8. HH,

    -Men Dina ord att det är irrläror, när kvinnor vigs till präster är förstås inga tomma ord, eller hur?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  9. Om vi ska diskutera Guds marknadsekonomi... en vara har det värde någon är villig att betala... Nu är vi inte varor, utan skapade till Guds avbilder. Den värld vi lever i och våra val har gjorda oss värda att dö i vår synd.

    VILKET pris har då Gud varit villig att betala för oss, vad kostade det Jesus??
    I det ljuset ser vi vårt värde som människor!
    Det får åtminstone mej på knä.
    I det ljuset må vi också se våra medmänniskor!
    Prästänka

    SvaraRadera
  10. BOD,

    Inga vackra ord.....

    Kanske Du skulle lära dig läsa innantill och förstå vad Du läser.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH,

      -Om Du förstår vad Du själv skriver om kvinnor och irrläror och ändock skriver det, förstår inte jag, varför Du inte förstår att låta bli att skriva slikt!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  11. Vilken intressant men något märklig debatt. Tänkte aldrig mer skriva, då jag tidigare sagt vad jag tycker, men blev så frestad. I en civilisation, ett kristet samhälle tillerkänns människan ett humanvärde.Det har tagit lång tid att komma dit, att människor med någotsånär goda jagstrukturer, inte slår ihjäl varandra på fläcken. "Du skall icke dräpa",fick så småningom fäste i skuldsamhället. I en marknadsekonomi har vi också ett ekonomiskt värde. Är vi närande eller tärande? Varande gammal fattigpensionär är jag klart tärande.
    Vi har också ett socialt värde, under förutsättning att vi kan bidra med något för någon annan. Omvårdnad, omtanke, kärlek etc. Det sociala värdet syns t ex tydligt om vi lyckats få våra avkommor till goda samhällsmedborgare eller de som arbetar som volontärer o liknande.
    Jag önskar att ovanstående diskussion kunde enas om att människans humanvärde är ett axiom.//Länsmansdjäveln

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wikipedia:

      "Ett axiom (lat. axioma, av gr ἀξίωμα 'värde', 'åsikt') är i vardagliga sammanhang ett självklart påstående vars sanningshalt inte kan betvivlas. Inom logik är ett axiom en grundsats i ett deduktivt system som inte kan bevisas inom ramen för systemet i fråga."

      Människovärdet blir snarast ett antagande eller en tro, möjligt att betvivla. Ofta motiverat ur kristen skapelsetro, numera allt mera självgående. I svensk retorik en väsentlig del av offentlig samhällsideologi/Värdegrunden och civilreligionen HR - Human Rights.

      /smun

      Radera
  12. I en marknadsekonomi så återspeglar lönen inte en människas värde. Den återspeglar värdet av den produktion arbetet åstadkommer.
    Arbetsinsatsen från individen kan variera kraftigt utan att lönen gör det. Vid tillfällen då en eventuellt ytterligare anställd skulle bidra med stor produktion med en liten arbetsinsats så får man påminna arbetsgivaren om det uppenbara.
    "Du anställer väl inte folk för att de ska ha jobb, du anställer väl dem för att tjäna pengar?"
    Ur det perspektivet kan bara det s.k. jobbskatteavdraget skapa nya jobb genom en Keynesiansk penningvändning. Mer pengar i plånboken skapar högre konsumption som ger fler jobb och dessutom momsimtäkter.

    En människas värde är helt subjektivt och troligen något helt annat i mina ögon än i Guds ögon. Finns begrepp som människovärde i kulturer präglade av Hinduism, Buddism eller Islam?

    SvaraRadera
  13. Ack ja BOD,

    det är mycket Du inte begriper det är bara att konstatera. Mest beror det väl på att Du älskar att synas som den store BOD där det du skriver enbart skall framhäva dig själv.

    Sedan -vad har irrläror och kvinnopräster med frågan om människovärde att göra? Bara en önskan att få tala om något annat? Om människovärde kunde Du visst inget säga annat än stapla vackra tomma ord utan mening ?

    //HH

    SvaraRadera
  14. HH,

    -Det är ju du som påstår att irrläror och kvinnopräster har med varandra att göra: de senare är utslag av de förra, har Du ju frankt påstått.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  15. BOD,

    Läs innantill! Frågan var Vad har irrläror och kvinnopräster med människovärde att göra?

    Framförallt Du hävdar ju att människovärdet är detsamma för alla individer -något jag med viss tvekan kan acceptera om vi då först klart definierar begreppet mäniskovärde. Ett foster tycks ju enligt majoriteten inte hanågot sådant och en Hitler, Stalin , Pol Pot m.fl å andra sidan ha samma människovärde som t ex en Franciskus.

    Vi skall älska och be även för de som vill oss ont -det är förvisso sant men om vi anser att allas "värde" är detsamma så får vi allt göra klart för oss vad vi menar med "värde".

    Dock återigen-läs innantill!

    Diskussionen om irrläror och hur kvinnopräster är en del av detta är en annan fråga.

    //HH

    SvaraRadera