torsdag 26 januari 2017

Jag kan knappt bärga mig!

Någon gång idag får vi läsa Katarinauppropet, det som har som mål att frågan om svensk vapenexport ska bli en, håll i er, kyrkovalsfråga.
KG Hammar är med på uppropet ihop med fd pingstvännen Olle Carlsson, nu kyrkoherde i Katarina i Stockholm. POSK-are i kyrkomötet. Vem som är den kloke av dessa två hade jag tidigare inte funderat över. Men nu!

En humanare flyktingpolitik och mot svensk vapenexport. Det tar sig.
Jag frågar bara: Vilket vapen blir du helst dödad av? Ett svenskt, ett tyskt, ett franskt, ett brittiskt, ett amerikanskt eller ett ryskt? Och vilket vapen, om nu något, skulle du vilja att fienden blir dödad av? Finns det inte något grundläggande viktigt med att det svenska stålet biter och moskoviter får lägga märke till det?

Jag kan fråga på annat sätt.
Ska vi ensamma bära kostnaderna för vårt eget försvars beväpning?
Ska vi köpa från utlandet?
Eller är de egna kostnaderna bara möjliga att bära om vi efter reglering kan sälja utomlands?
Om vi inte säljer, vem tjänar på det, dvs vilka andra länder exporterar?
Är inte den rimliga hållningen att reglera vapenhandeln - så gott det nu går.

Frågorna om vapenexport är komplicerad och utredda i omgångar.
I Sverige har vi försökt väga intressen mot varandra, fredens, våra egna och andras. Vi har haft som målsättning att rusta för krig för att undvika det. Vi har en försvarsminister, ett försvarsutskott och har genom värnpliktssystemet haft en betydande demokratisk insyn i hela det militära systemet. Samtidigt är annat hemligt, nämligen vapensystemen som utvecklas av försvarsindustrin, Kockums, SAAB, Svenska Philips, Bofors, Hägglunds, Scania, Volvo ... Annat inte lika hemligt. Hiabs kranar, fast de stämplades som krigsmateriel när det begav sig.

Så vad har frågan om vapenexport i det svenska kyrkovalet att göra?
Den frågan ska alltså tränga undan andra frågor.
Jag vet inte om Frimodig kyrka har något svar att ge. Vi har aldrig röstat om saken. Jag återkommer strax till varför.

Nu tror jag det är något lurt med alltihop. KG och Olle utnyttjar kyrkovalet i eget, dvs i högre, intresse.
Man kan lura all någon tid, några all tid men inte alla alltid.
Några fattar att frågor som är viktiga för Svenska kyrkan försummas när de viktiga frågorna om vapen export och flyktingar ska ta intresset. Egentligen tycker jag detta är helsjukt.
Det kan vara ett bönesvar också, jag undviker alltid att vara tvärsäker.
Den lärde docenten O ber nämligen: "Gode Gud, låt dom inte hindra sig utan gå för långt!" Är det detta som händer och folk fattar? Då tycker jag synd om KG. Igen.

Om KG Hammar läser jag i Johan Sundeens bok om 68-kyrkan. Hans namn finns med - men egentligen ingenting om hur vänster han var och är. Det beror på att KG satt på Finngatan och skrev avhandling och sedan gick han hem och skötte barnen. Fint, men vad som är vänster, socialistiskt eller bolsjevikiskt läste han? Frasradikalismen triumferar och passar väl i de kyrkliga salongerna.
Så noterar Ottestig att Hammar är relativt osynlig i 1960- och 70-talens tidsningsmaterial (Dagen 4 mars 2015). Jojo.

Sundeen själv noterar att Hammar förekommer anmärkningsvärt lite i den bok han nu skrivt, 68-kyrkan. Svensk kristen vänsters möten med marxismen 1965-1989, Bladh By Bladh 2017. Den som vill jämför not 335 s 412. Har Hammar och Lind i egentlig mening mött marxismen? Har de läst band 1 av Kapitalet, Bohmans översättning när de kom ut? Sandlers översättning har de nog inte läst. Kanske Marxismens politiska ekonomi? Nä, det är nog att ta i. Tidsignal - på den tiden när de lösa klamrarna från Aftonbladet förmodades skola användas för Tidsignal, som alls inga klamrar hade, inte ens lösa? Läste FiB/K från första numret och framåt? Zenit? Pro Orthodoxia? Betalade de och deras familjer något till SDS bötesfond? Jobbade på Bokcaféet på S:t Petri Kyrkogata i Lund?

Nu hoppas jag att Frimodig kyrka orkar stå emot och kan säga att frågan om vapenexport hör till det politiska liv där vi måste kräva ansvar av de politiska partierna och menar att just i det politiska arbetet har politiska partier mycket att göra. Gör det då, politiker! I rätt forum. Minns att abusus non tollit usum. Och bekämpa den klerikala patetiken, för Guds skull! Det finns inget ställföreträdande kristet förnuft i det politiska. Där står vi ihop med goda hedningar och de mer indifferenta för att föra besinningsfulla och komplicerade/komplicerande samtal.

Humanare flyktingpolitik?
Nu ska de överträffa varandra. Så konstigt att de inte skrev motionerna om medel för Svenska kyrkans flyktingarbete. Det gjorde Frimodig kyrka! Snacka går ju, som vi frimodiga säger. Det innebär att vi menar att man inte bara ska säga tulipanaros utan göra också. Det gör vi. Då återstår bland slagorden att göra de kritiska men konstruktiva analyserna, de som tar in också ovälkommen information och styrs av förnuft, inte fördomar. Inte ens kristliga sådana.

Nästa gång jag ser KG går han väl omkring med skitig tygkasse på bokmässan i Göteborg. Han tror att radikaler ska se sådana ut. Jörn Svensson var rätt tydlig med att radikaler inte ska se sådana ut.

POSK-are tänker jag över. Bengt Olof Dike och Olle Carlsson.
Så det kan gå.

Nu kan jag knappt bärga mig innan jag får läsa hela uppropet och inte bara få det refererat för mig.
Jag fortsätter läsa Sundeens bok. Den ska presenteras i Borås den 31 januari, har jag fått höra. Stalltips: jag återkommer i ärendet för att ge några indiskretioner på vägen. Till båtnad för vad? Det återstår att se.

I morgon får jag väl reflektera över kyrkohandboksarbetet, det Antje bestått en krönika i det organ som påverkar torsdagars sinnesstämning. Jag ska läsa med stor noggrannhet.

34 kommentarer:

  1. Kanske har vi också att göra med relevanssökande?

    Om man inte har något i den kyrkliga påsen, måste man söka fylla den med något. Eller om man anser att det kristna innehållet är osäljbart, måste man byta ut det mot något smakligare. Här har vi organisationen SvK med resurser och anställda. Något vettigt måste man väl ändå kunna producera förutom konserter?

    Nyttiga åsikter kanske?

    PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imorgon är det Förintelses dag. Läste i lokalbladet att regnbågsflaggan ska gå i topp på stadens största kyrka Sankt Petri i Västervik. Föredrag om HBTQ, konsert och annat. Vad månde bliva vid nästa firande, den romska flaggan, den arameiska . Eller Davidsstjärnan ? Den sista blir väl lite problematisk, man får nog kanske gardera sig med den palestinska.
      Det är inte alltid så lätt att hänga med i de kyrkliga trenderna


      Radera
    2. Föga förvånande gör den antisemitiska och HBTQ-hedonistiska nomenklaturan Förintelsedagen till en "Pridedag"!
      Antony

      Radera
  2. Ja va säger fraskonservatismens Dike om vapenexporten? Går de att bluffa där också? Marcus

    SvaraRadera
  3. De ärenden som hör hemma i kyrkomötet är sådana som KM har beslutanderätt över.
    Rena tyckandeärenden borde begränsas till kyrkans verksamhetsgrenar Gudstjänst, Mission, Diakoni och Utbildning.
    Krigsmaterielexport faller inte inom någondera, ej heller territoriella konflikter i mellanöstern.

    SvaraRadera
  4. Jag får kanske räkna det som en merit att jag gav första bandet av "Kapitalet" i julklapp till en måg ''in spe''? Själv läste jagi varje fall "Kommunistiska manifestet" i dess helhet i min tidiga ungdom. Jag vet inte hur mycket det påverkade mig. Måhända i ungefär samma utsträckning som "Min kamp" (alltså det verk som Karl Gerhard anspelar på i "Den ökända hästen från Troja").

    SvaraRadera
  5. Hur många utträdda ger den nya kampanjen? Utträdena lär hagla i trakterna runt Bofors, Karlskoga, Örnsköldsvik, Karlskrona och Linköping. Tiotusen? Fler?

    Hur många gör en Pascalidou som reaktion på utspelet? Kan de räknas på ena handens fingrar, eller behövs rentav två händer? En eller ett par Pascalidour gör dock ingen vår.

    Vinner man cred hos det gränslösa och värdelösa etablissemanget? Säkert. Detta etablissemang har emellertid redan gått ur, och bidrar ogärna till kyrkans ebbande kassor. Men det känns kanske bra för det kyrkindustriella komplexets chefer och kommunikatörer att mötas med vänlig respekt av kollegorna i det socialterapeutiska komplexets ledning? Att befinna sig på rätt sida i den progressiva kampen? Att visa att man går före?

    Det militärindustriella komplexet får väl flytta till mindre upplysta länder. Sverige av idag behöver kanske varken försvar eller gränser. Vår upphöjda, gränslösa, moraliska överlägsenhet är vår identitet och fullt tillräckligt försvar?

    Vilken blir nästa kyrkliga kampanj? Att ge Israel och juden en vänsterkrok? I så fall en på många håll väl beprövad hit.

    /smun

    SvaraRadera
  6. Vi i FK heter det!

    -Nu hoppas jag att Frimodig Kyrka kan stå emot...
    Nej, bloggaren uttrycker inte förhoppningen att "vi i FK kan stå emot" Märkligt; han är ju en del, närmare bestämt en tolftedel av FK:s ordinarie KM-grupp och den förmodligen mes tongivande, såvitt jag förstår.

    Men när det gäller POSK fölrutsätter han tydligen alltid att alla som står på en POSK-lista skall tänka som ledningen bestämt. Då måste jag ta honom ur den villfarelsen: att tänka själv borde många fler göra än ledamöter på POSK-listor.

    För övrigt vore det intressant att få studera anteckningar från FK-möten; jag funderar på att begära ut dem med hänvisning till att gruppen, liksom de andra KM-grupperna, erhåller bidrag från kyrkomedlemmarna för sin verksamhet. En del av pengarna har, såvitt jag vet, använts för resor i Europa. Studieresor förutsätter jag förstås.

    En av skribenterna ovan, Marcus, kallar med "fraskonservatismens Dike". Vad föranleder uttrycket?

    Om han tror att jag står bakom Hammar och Olle Carlsson i vapenfrågan, måste jag göra honom djupt besviken.
    Lika besviken som ibland blir vid läsningen av flera kommentatorers på denna blogg ovilja och oförmåga att förstå - och ens sätta sig in i - den djupa folkkyrkosjälens värnande och omsorg om vår fina kyrka.

    Det är tråkigt med människor - tillika teologer - som blundar för en synlig verklighet och alltså inte ens försöker förstå den.
    Sådant kan kanske kallas fundamental fundamentalism!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. " - Den djupa folkkyrkosjälens värnande o omsorg om vår fina kyrka."
      Jag har försökt förstå det. Det enda jag förstår är att det handlar om att mer vända sig efter vinden än efter Guds ord många gånger.
      O även om jag då inte är teolog, vilken "synlig verklighet"? Är det ännu ett sätt att säga att vi (SvKs alla) ska sätta fingret i vinden o känna efter?
      Det är sannerligen inte ovilja o jag tror mig kunna säga inte heller oförmåga men jag förstår inte vart du vill ha SvK. Eller så förstår jag alltför bra, jag är lite osäker där.
      Eva H

      Radera
    2. OM alla kyrkopolitiker tänkte så mycket själv att de struntade i nomineringsgruppens huvudpunkter så samma sätt som BOD struntar i POSKs, så skulle väl existensen av nomineringsgrupper spelat ut sin roll?
      Nomineringsgruppers programförklaring är ju den minsta gemensamma nämnare som väljarna kan förvänta sig att alla på nomineringsgruppens lista är ense om.
      På samma sätt som trosbekännelsen är den minsta gemensamma nämnaren för kristnas bokstavliga tro.

      Radera
  7. "Fundamental fundamentalism": Jag tror på vår underbara
    svenska kyrka, där hon står i vår underbara, svenska miljö och pekar upp emot den ständigt blåa himlen. Hon
    garanterar fullständig demokrati, så att alla -utan hän-
    syn till tro och religion - har fullständig rätt att
    styra henne mot vårt demokratiskt beslutade mål. JAMEN!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, du anonyme kommentator! DIKEismen i ett nötskal!
      JAMEN.
      /MisterT

      Radera
  8. Dag må nu bräcka en annan utmärkt välformulerad bloggare:

    http://stillsam.blogspot.se/2017/01/arkebiskopen-pucklar-pa-kyrkomusikerna.html?m=1.

    Hur kan det komma sig att en sådan stjärnakademiker som vår hyllade ÄB tar till billiga tjuvtricks i sin argumentation? Är det inte därifrån vi skulle förvänta oss djup reflektion och lärdomens generösa nyfikenhet?

    /TD

    SvaraRadera
  9. Det känns inte längre som en kyrka där några politiker råkar vara medlemmar. Det känns som ett politiskt parti som råkar ha några kristna medlemmar, vilket alla andra partier också har.

    Det är inget samfund. Det är ett åsiktspaket.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett postkristet samfund, styrt av en heretisk "kyrkoindustriell" korrupt elit!
      Antony

      Radera
  10. Varför dessa utbrott?

    -De anonyma utbrotten mot vår demokratiska folkkyrka fortsätter i oförminskad takt. Jag undrar ofta varför de gör det. En avsändare har känslan av en kyrka, där "några" politiker "råkar" vara närvarande. Alltså är de i grunden inte välkomna.

    En annan ondgör sig över nomineringsgruppernas arbeta, medan Eva H på fullt allvar hävdar att kyrkan hellre vänder kappan efter vinden än att hålla sig till Guds ord.
    Ännu en kommentator uttrycker sig fult och hånfullt om kyrkan.

    Vad skall man säga om denna flod av förklenande, fräcka och osanna ord om kyrkan? Eva H ombedes precisera när kyrkan övergav Guds ord; det lär bli svårt för henne.

    Jag bara frågar - gör det igen: vad är ni, alla Svenska kyrkans dödgrävare, ute efter? Vad vill ni åstadkomma? Vilket är syftet? Tror ni att era utbrott har effekt?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bengt Olof kanske kan svara på den enkla frågan vad som är nomineringsgruppernas roll och ansvar inför valmanskåren?
      För det är väl inte att säga en sak i programförklaringen och sedan låta de valda förtroendemännen plädera för motsatt åsikt?

      Radera
    2. Det var väl mer ett sorgset konstaterande än ett utbrott.

      Radera
    3. Kan det ha varit när S i början-mitt förra seklet bestämde att SvK skulle bli en organisation med mer "allmänreligiös" framtoning kanske?
      Den ambitionen har sannerligen fortsatt vilket bevisades av en S-politiker högt på kyrkvalslistan här för några val sedan. Jag ringde denne efter att ha läst citat i lokaltidning. Citat som löd "Vi kan inte låta de kristna styra i kyrkan!". Jag hoppades journalisten spetsat till men politikern ifråga bekräftade o ville/kunde inte alls se det underliga i den tanken.
      På rak fråga från mig ansågs också att SvK mer skulle följa Riksdagsbeslut o liknande. Så tanken om att Guds ord är det som i grunden ska styra SvK finns sannerligen inte överallt. (Denna tanke/syn om att inte låta kristna styra har i senare val bekräftats av S här, åter på rak fråga från mig.)
      Eva H

      Radera
  11. Dike är flitig, det medges lätt beundrande.

    Dike är tydligen enligt Google rättvisans och moralens gudinna i grekisk mytologi.

    I Nederländerna är dike/dijke en kultirens skyddsvall mot havets anlopp.

    Känner sig BENGT OLOF kanske förpliktigad att leva upp till sitt namn?

    Eller är det helt enkelt bara fråga om Urban Dictionarys toppdefinition av "dike"?

    http://www.urbandictionary.com/define.php?term=dike

    /smun

    SvaraRadera
  12. Det framgår ju tydligt att Dike varken är fraskonservativ eller konservativ på något annat sätt. Han bejakar helhjärtat den socialdemokratifierade politikerkyrkan och flykten från kristendomen.
    Riktiga konservativa har funnits i kyrkan - inte för att man inte kan ha andra politiska uppfattningar också, de skulle nog haft ett och annat att anföra om Dike.
    Vad skulle en biskop Billing sagt? (Vilken som av dem)
    Canutus Hahn

    SvaraRadera
  13. Frågorna kvarstår definitivt!

    Jag frågade lugnt vilket syftet är med de aggressiva utbrotten mot kyrkan och vad avsändarna vinner med detta.

    Inget svar. Då skall jag precisera mig ytterligare:
    -Varför skall kristna personer - erfarna präster, teologer och andra sparka på en kristen kyrka, landets enda heltäckande samfund. Ser de (ni) något konstruktivt i detta fullständigt absurda trampande. Vad har Svenska kyrkan gjort er och alla oss andra för ont? Ser ni inget som helst värde i att vi har en kristen kyrka, som omfattar drygt sex miljoner människor och som är en fantastisk klenod, en makalös tillgång och med mer än tusen år på nacken?

    Vad är det för krafter hos er, mina kritiker, släpps loss från ert inre när ni gör så här. Jag respekterar till fullo, att ni inte tycker om kyrkan, men för den skull behöver ni väl inte sparka, skrika och önska kyrkan allt annat än en god framtid.

    Är en sådan attityd kri9stlig?

    Jag emotser vänligen konkreta svar på frågorna utan flera utbrott och sparkar - eller karaktärsomdömen om min ringa person vilka inte ett dugg har med saken att göra.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Jag gör ett försök.

      Syftet är att försöka peka på det som jag upplever som svårigheter när jag närmat mig kyrkan. Detta av omsorg om kyrkan och folket. Jag tror inte att det är gudslängtan som saknas i Sverige. Men om vi inte hittar Gud eller Jesus för att de göms bakom HBTQ-grejer, "självklara" upprop och en lång räcka av socialt arbete tills vi stupar så kan vi inte heller få någon väckelse. Det är sorgligt och upprörande, men inte hatiskt.

      Radera
    3. Vem är det som rent statistiskt mest sällan svarar på frågor på denna blogg?

      Sedan undrar jag om Svenska kyrkan verkligen är den enda kyrka som finns i hela landet?
      Kanske den enda kyrka som i varje kommun firar gudstjänst varje söndag?
      Om man buntar ihop de tre stora frikyrkosamfunden så får man nog en väldigt god geografisk spridning, även om landsbygden är avfolkningsbygd även där.

      Radera
    4. Skulle det kanske kunna bero på att vi bl.a. kräver att SvK ska leva upp till det som sägs om att vara till för alla? Verkligen alla då o inte bara de som snabbt o snällt hoppar på alla tåg som går o som helt klart ofta är mer åsikt än tro.
      Kan det vara så att vi är så många som ser hyckleriet i att kallas välkomna men samtidigt helt o fullt motarbetas, från KM o ner till församling?
      Kan det vara så att vi tagit orden om att olika tolkningar ska respekteras o kunna leva samman på allvar men sedan blir bra besvikna när vi ser att så inte är fallet? (O så är verkligen inte fallet när t.ex. jag inte har samma rätt finna präst som respekterar mig/min tro helt o fullt som andra har att finna präster efter sitt tycke.)
      Varje gång jag läser BOD slås jag av hur lätt det måste vara att sitta där o hålla med majoriteten (i SvK då) o tycka allt är så bra så o ha vad det verkar absolut ingen förståelse/vilja att ens försöka förstå de som blir utmobbade o exkluderade. Vilket då i o för sig är vanligt fenomen för den inkluderade som själv slipper erfara utfrysningen.
      Eva H

      Radera
  14. Alphadeltagaren,

    -Men skall man för den skull trampa ned kyrkan i smutsen, sprida hånfullheter, glåpord, odugligförklara biskoparna och de förtroendevalda?

    Om du inte hittar Gud i kyrkan, är det en slutsats utan någon som helst grund. Varför läses trosbekännelsen, Fader Vår och varför välsignar prästen församlingen?

    Så, påstå inte, att Gud ej finns i Svenska kyrkan! Det är ju till Hans ära som kyrkan har byggts upp. Till vilkens ära annars?
    Jag ber vänligen kritikerna att besinna sig. Gärna saklig granskning av kyrkan men inte ett slags brända-jordens-taktik bara för att vissa av er tycks - jo, jag nämner det igen - just hata kyrkan. Utövare av kristen tro bör ju vara glada och tacksamma över kristna kyrkor, inte baktala dem ständigt.

    BENGT OLOF DIKE

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men både trosbekännelse, Herrens bön o välsignelse kan ju då läses även om helig Ande inte skulle vara närvarande.

      Här visar sig också det stora missförståndet - det är inte hat det är tvärtom kärlek, omtanke o vilja att SvK ska hålla sig närmare Gud. På det att det må gå henne väl.
      Utövare av kristen tro kan visst vara glada över kristna kyrkor, om de innehåller församling, men icke in absurdum. (Jag blev t.ex. inte alls glad över den präst som vägrar syndabekännelse för "synden är inte relevant i SvK längre" för att bara ta ett ex. på när glädjen inte är självklar.)
      Eva H

      Radera
    2. Hur blir jag ens en utövare av kristen tro om ingen berättar för mig om det? När prästerna inte har tid, för de sitter i olika projektgrupper i kommunhuset? När barnverksamheten marknadsförs med orden "det enda kristna är en barnvisa där Jesus nämns, mer bli det inte, vi lovar". Och när Bibelstudier betyder "liberalteologisk slakt av Johannesevangeliet"?

      Det är inte alls enkelt. Att berätta om det kan väl inte vara hat?



      Radera
  15. BOD - Det är inte lätt att ge Dig ett svar! Det främsta problemet är att den verklighet som Du beskriver, inte (längre) existerar i sinnevärlden (vilket Du borde ha upptäckt). Dina frågor är helt enkelt verklighetsfrämmande och föråldrade. "Vi har en kristen kyrka, som omfattar drygt sex miljoner människor" påstår Du. Men hur många av dessa miljoner finns i kyrkan en vanlig söndag? Hur många delar egentligen Kyrkans tro? Och hur många finns bara formellt registrerade där att de - sig själva ovetandes - i barndomen anslutits till den och - ännu - inte kommit sig för att utträda (i även administrativt avseende - rent faktiskt har de ju lämnat den för länge sedan)? "Vad har Svenska kyrkan gjort er och alla oss andra för ont?", frågar Du. Jo, den har förlorat - delvis kanske t.o.m. medvetet och avsiktligt - gjort sig av med sin kristna identitet - "saltet har förlorat sin sälta" - och omvandlats till en allmänreligiös samhällsfunktion, som inte längre förmår väcka tro och engagera till kristet liv (bortsett från mindre öar av kyrkligt medvetna och aktiva grupper/församlingar som ofta står främmande för, eller rentav i opposition till, den "officiella" kyrkan). SvK är, säger Du, "en fantastisk klenod, en makalös tillgång". Men vilket värde har den, annat än sin historia? Vad hjälper det att ha "mer än tusen år på nacken", när majoriteten av nutida svenskar struntar i den? Detta samtidigt som den kyrka som FAKTISKT har ca. TVÅtusen år på nacken - nämligen den sant katolska och apostoliska - numera finns här, om än i form av för SvK "främmande trossamfund"? Basera Dina frågor på verkligheten, inte på drömmar om "fornstora da'r", så kanske Du finner svaren./Paul

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva H och Paul,

      Omtanke och kärlek att vräka ur sig otidigheter om Svenska kyrkan, Eva? Vad betyder då orden och innehållet för Dig?

      Paul kanske äntligen skall förklara hur många gånger man skall delta i gudstjänster för att enligt honom kallas kristen.

      Som om man inte kan vara kr8isten och ha en djup övertygelse om Guds existens och närvaro utan att varje söndag besöka gudstjänsten!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. BOD,
      om någon syndar och, mänskligt att döma, är på väg till en evighet i helvetet är det oändligt mycket mera omtänksamt och kärleksfullt att påtala detta än att säga att allt står väl till.

      Vad gäller kyrkogång VILL en kristen inte annat än att varje söndag delta i gudstjänsten. Enda laga förfall är egentligen sjukdom och det kan jag, av egen erfarenhet, garantera att det är roligare att gå i gudstjänsten än att sitta hemma med laga förfall.

      Radera
  16. Ett grovt påstående utan grund!

    Paul, Ditt påstående att Sven ska kyrkan "gjort sig av med sin kristna identitet" - är precis lika osant, som om Du skulle påstå att en dokumenterat vit katt är svart. Vid åtskilligha tillfällen har jag upprepat fakta om kyrkans självklara - utan diskussion - kristna identitet och frågat kritikerna om vilken identitet den har, om inte Gud och Jesus står i centrum.

    Aldrig ett svar på frågan har kommit.

    Ditt påstående är alltså så grovt osant, orättfärdigt och oacceptabelt att det är fullständigt obegripligt att Du hävdar det. Trosbekännelsen, överlåtelsebönen, Herrens bön, Välsignelsen, evangelietexterna och annat - varje söndag hör vi dem i varje öppen kyrka.

    Och Du har mage att på fullt allvar hävda att kyrkan inte har någon identitet!
    Man häpnar över denna intellektuella ohederlighet.

    Skulle för övrigt - om det hade funnits ett litet uns av sanning i Ditt påstående - detta ursäkta förtrampandet av kyrkan, hatet mot den, påhoppen och utbrotten som präglar flera kritikers texter på denna bloggs öppna torg?

    Jag frågar igen om en slik attityd är kristlig, omtänksam och solidarisk?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu behövs det lite lugnande DIKEs-terapi igen:

      https://www.youtube.com/watch?v=WoQFUBgAMyo

      /smun

      Radera