onsdag 10 januari 2018

Beklaganden

I dag måste jag nog ringa Dagen och fråga för när jag kom hem från min resa i söderled (och västerled därtill) fanns ingen el-cykel. Jag misstänkte det. Vår vänliga vän, som tagit in posten, hade inte ringt eller skickat sms. Ingen speditör hade hört av sig till mig heller, men jag var osäker på om de har mitt telefonnummer. Någon narras med mig aprillo. I december och januari! Jga drar mig lite för att ringa. Tänk om den värsta misstanken, den om ohederliga pingstvänner, besannas? Men vi ska inte tro det värsta, menar jag. Jag ringer!

En flitigt återkommande kommentator uppfattas vara en positivhalare. Denna musik uppskattar inte alla och vill ha den tystad. Bloggardag kan beklaga både det ena och det andra, men det unika med denna bloggsida är inte bara tillträdet till den lärda värld som blogginläggen utgör utan också tillgången till intressanta reaktioner. Hur tänker en företrädare för POSK? Hur funderar den som suttit i kyrkomötet? Vilken slags folkkyrka är det en sådan person står för? Hur gestaltas världsbilden? Vad har en sådan beslutsfattare förstått och vad inte? Hur tillgodogör han sig invändningar? Till det innevarande eländet har dock inte bara biskopar bidragit utan också de förtroendevalda. Det var för deras önskemål och nycker som biskoparna, väktarna på Sions murar, vek ner sig. Finner ni inte detta fascinerande? Eller bara beklagansvärt?

Nu behöver ingen läsa kommentarerna och reta upp sig. Vill någon kommentera vad bloggposten avhandlat, går det fortfarande bra. På något sätt är alltihop informationsbärande. Det finns sidor på nätet som kommunikatörer regisserar. När något ter sig olämpligt för domprosten i Västerås, för att ta ett exempel ur högen, eller för någon administratör i Antjeborg, tas det bort om det alls kommit med. Allt läggs till rätta genom uteslutningsmetoden. Så ska vi väl inte ha det? Det vildvuxna har sin säregna charm och får ha det. Det betyder att var och en får ha tillit till sitt eget goda omdöme. Jag har tagit bort väldigt lite. Upprepade personliga påhopp mot meddebattörer hör till den kategorin. Men också i den genren har rallarsvingar varit tillåtna. Åskådarna förstår då argumentens bärkraft.

Grundläggande misstror jag numera det tillrättalagda och läser och lyssnar med stigande misstänksamhet vad jag ska få mig till livs. Det bedrivs kampanjer, det heter så, där jag ska fösas i någon riktning. I år är det valår och en kategori som kallas "yrkespolitiker" stiger fram. Hur kunde det i en demokrati blir en särskild klass av yrkesutövande i förtroendebranschen? Var inte tanken att några under ett antal år gör sin politiska värnplikt genom att sköta polis, staden/staten? Själva förutsättningen för detta ansvar var samhörigheten med medborgarna för  det var en medborgare som tog hand om frågorna. Journalister förväntades berätta om vad som hände och i mer djuplodande analyser förklara hur det kunde hända. I det demokratiska samtalet ställdes allehanda frågor, bekväma och obekväma, och folk visste vilka som var förutsägbara när de begärde ordet men visste också att lyssna efter väsentligheter både i det som sades och det som utelämnades.

Till denna demokratiska livsform hör inte bara mötesplatser utan också revisorer, som granskar och ställer fram problem som Makten helst av allt skulle vilja sopa under mattan. Grundtanken är antagligen en insikt, den att makt korrumperar. Blir den fria debatten då ett maktinstrument med budskap som medborgarna ska bibringas för att på så vis domesticeras, är det fara å färde. Till det demokratiska ansvaret hör att sortera intrycken och ställa de frågor som behöver ställas.

I går talades det om åldersbestämningar av ensamkommande flyktingbarn. Ja, det talades om Lars Ohly, som lämnat sitt parti också. Det senare med ett moraliserande tonfall som om fenomenet "full och kåt" skulle vara en ny upptäckt. Jag har sett journalister och kulturfolk i den belägenheten dock. Men detta var en stor nyhet i fosterlandet, tydligen. Som gjort för avståndstaganden. Men åldersbestämningarna?

De sågs inte vara rättssäkra. Vems rätt? Kunde man till nöds tänka sig, att den som söker asyl förväntas kunna visa vem han (för det är en han) är? Vilken rätt har den som slängt sina identifikationshandlingar att få sin sak prövad i en process som kostar det landets medborgare inte bara stora belopp utan uppenbarligen ger problem i minst ett par generationer och skapar ett utanförskapets samhälle (och därmed inte ett samhälle) av mått vi inte sett på länge? De kristliga blir till sig när frågor av detta slag ställs. Jag blir osäker.Jag vill veta hur det egentligen är. Ska migranten kallas flykting? Och vem betalar priset för migrationen till Sverige? Mina barnbarn, kan jag anta. Med vilken rätt tas då nu beslut som uppenbarligen ger dem nya påfrestningar att hantera om 10 eller 20 år, givet att världen består. Finns det en sund hållning av protektionism, som är en vällovlig egoism? Jag vet inte. Borde jag inte få underlag för att få veta? Eller ska frågor av detta slag endast mötas med beklaganden att någon ens ställer dem? Och ska kristen tro praktiseras som måttlös godhet av godhetsentreprenörer/godhetsmarodörer vars uppenbara insats blir att de förstör tilliten till det öppna samhället, när nämligen inte medborgarna fritt vågar samtala om samtiden utan riskerar repressalier?

Läkarbarnen har det värre än många andra. De styr från sin hemmiljö på kliniska frågor i syfte att i första hand bota, i andra hand lindra och i tredje hand trösta –– eller hur var det? På ett sätt är det självklart att de möts av beklaganden.





31 kommentarer:

  1. De kristliga tycks vara lättlurade. Delar av sitt samhälle och folk, alltså. KD slits sönder och går under i kampen mellan de godtrogna och realisterna. Sverige likaså. De menlösa lammen är långt fler än de listiga ormarna. Profeter saknas inte, men de falska profeterna är överlägset fler och sitter stadigt på Makten. Kanske förtjänar helt enkelt de kristliga och de godtrogna svennarna sin undergång?

    Exit Ecclesia Svecana! Exit Svecia!

    SvaraRadera
  2. Då var det klart:
    Allt ljus på blogginläggen - inte på andra kommentatorer!

    Torbjörn Lindahl

    SvaraRadera
  3. Ännu en gång oroar bloggistens attityd gentemot flyktingar mig.

    Visst tänker han en smula för mycket på pengar ,i ett läge, där statsfinanser visar rekord stor överskott på , enligt den senaste prognosen, sextiotusen miljoner kronor?

    Nej det är inte barnbarn som betalar notan , utan det är vi själva som betalar från den statliga överskottet.
    Det har vi råd med.

    Men, som kristna, har vi råd att inte betala ? Oavsett hur mycket tveksamt det än är, om flyktingar fyller dom snäva formella kriterier för flyktingskapet, som statsmakten har dikterat i sin rädsla för att förlora regeringsmakten.

    Det är våran privilegie att slippa döma och plocka bort ogräset från ängar där Gud låter det regna både för dom onda och goda.

    Tvärtom ,vi skall hjälpa även dom hårt, på gränsen brottsligt organiserade, tiggare, som inte har något annat sätt att försörja sig.
    Att låta sig att bli lurad några tior, är ett ynnest, när det är välviljan och empatin bakom givandet och när det lugnar våran dåliga samvete.

    Snålheten kan leda till, att vi kan förlorar våran själ i hantering . Vi skall inte äga hela världen, vi skall förvalta det vi har för allas bästa.

    Naturligtvis, det finns en och annan variant av amerikasvenskar som kommer hit för att få ett bättre liv. Dom ryms med.

    Sandahl förordar Kabul som semesterort. Fint , det kan passa för någon som har pass och pengar att komma därifrån. Men om man först är en jagad flykting i Afghanistan genom att man tillhör i en fel lokal stam (Afghanistan är är ett klan och stam samhälle) och landar i Iran som vill tvångsförvärva unga pojkar till sin arme , då är läget ett annat.Dom är flyktingar även när dom har fyllt arton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl inte helt klarlagt att migranter ska betraktas som flyktingar med asylskäl. Jag begär egentligen bara att få en korrekt verklighetsbeskrivning. När folk träder fram och kallar det som händer i Sverige för "mörkläggning" finns det kanske skäl att bli – mörkrädd. De nordiska grannländerna tar emot 3-4000 och vi mer än 40 000. Hur blev det så? Och konsekvensen blir ett helt annat land. Ser vi inte det? Ska vi ha det så?

      Radera
    2. De gamla gråsossarna var kloka. De såg till att man i SvK endast kunde anslå medel till egen verksamhet. Man visste att det fanns fullt av människor i ansvarig ställning som hellre än gärna skänkte bort andras medel, eftersom det då kliade så gott i det generösa och goda. Engagemang fick man alltså betala själv och av eget.

      En god princip i både kyrka och samhälle, och i synnerhet i migrationsfrågan, tycks det!

      Lars Jensen

      Radera
    3. Markku, dr Sandahl är en sanningssägare vis-a-vis de självgoda MTD-ritualisterna som gör allt de kan (med andras pengar) för att fördärva Europa. I det katolska Centraleuropa (där kyrkan växer) begriper man dårskapen i att islamisera vår civilisation. Detta börjar även Magisterium i väst begripa http://www.breitbart.com/london/2018/01/09/italian-archbishop-uncontrolled-immigration-will-crush-european-society/

      Med en tredjedel av kostnaderna (jämfört med vårt svindyra destruktiva experiment) hade vi, i närområdet, hjälpt miljontals fler samt hjälpt att återuppbygga MENA-länderna. Nu blir det Ryssland och Kina som gör dessa insatser, samtidigt som de islamistiska ghettona växer i Sverige!

      Antony

      Radera
    4. Ja, vi skall ha det så. Barmhärtighet kolla inte vad grannen gör, utan slår vakt om sitt samvete.Grannarna skalla svara för sina underlåtenhets synder.Vi skall slå vakt om våran själar och inte snåla när vi har råd med detta.

      Radera
    5. Markku, det handlar först och främst om civilisation, sekundärt om kostnader. Det är märkligt att MTD-feministerna applåderar islamiseringen av Sverige!
      Antony

      Radera
    6. Markku, det är lätt att säga att inte barnbarnen betalar när man inte är ett barnbarn, för det kommer vi få göra. /Ett barnbarn

      Radera
    7. De kristliga tycks vara som gumman som tyckte synd om räven, mården, vargen och lon som måste vara ute i den kalla vinternatten. Sen blev hon förvånad att hon inte fick några ägg morgonen därpå.

      Lars-Gunnar

      Radera
    8. Lars-Gunnar - En höjdare! Tack!/Paul

      Radera
  4. Ack, dag för dag känner jag mig redo för ättestupan, i år fyller jag sextion, arma människa.
    Tydligen följer många överstar Dags blogg men jag är nog den ende generalen. I oktober går jag i pension. Kanske bjuder jag då Dike på en drink och luskar ut vad som är fel på honom.

    GAF, som önskar alla ett nåderikt år

    SvaraRadera
  5. Det tycks finnas en och annan prelat som vågar vara "okristlig" i en godhetssignalerande tid:

    http://www.breitbart.com/london/2018/01/09/italian-archbishop-uncontrolled-immigration-will-crush-european-society/

    Sen skall vi inte glömma all falskflagg. Det är lönsamt att signalera godhet man inte tror på. När de "kristliga" signalerar, möts de troligen av ett inre hånflin hos företrädare för media och politik, de som förmodas applådera och också gör det. Tills något nytt signalspel är mera lönsamt. Kvar står de korkade "kristliga" med skulden för uppkommen situation.

    PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. PP . Det egentliga innehållet i artikeln är attack mot påven. FD archbishop Negri är en av dom som anser att påven borde abdikera.Dessutom , jag tror på godhet , jag har aldrig blivit besviken på godhet.

      Radera
    2. Jag tror på Kristus. När blev suicidal naivitet "godhet"?!
      Antony

      Radera
  6. Nyligen vurmades det för vetenskap och forskningsresultat på denna blogg.
    Läkarvetenskapen lyckas tydligen inte med åldersbestämning på ett evidensbaserat sätt med den noggrannhet och precision som det juridiska läget kräver.
    Frågan är då om juridiken ska påstå att det finns medicinsk evidens när läkarvetenskapen inte gör det?
    Läkarvetenskapen har aldrig behov av att skilja en 17-åring från en 18-åring och har därmed inget intresse av noggrannhet i dylika åldersbestämningar.
    Problemet med åldersbestämningsmetoderna är att de inte är evidensbaserade. Troligen beroende på att referensgruppen varit för homogen och för liten.
    Juridiken kan endast hantera detta med sin digitala bedömning "rättssäkert", eller inte.

    Liberalteologin har likaledes inget intresse av om Jesus faktiskt föddes av en jungfru. Men rent juridiskt och teologiskt kan det vara av intresse ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Danmark och Finland är det "barnen" som har bevisbördan och om migrationsmyndigheterna tvivlar på deras uppgifter blir de registrerade som 18-åringar. Det är knappast förvånande att Finland tagit emot 1.500 "ensamkommande", Danmark 5.000 och Sverige 50.000!
      Antony

      Radera
  7. Informatörernas upprop: 5 kvinnor per man.
    Stiftssamling nyligen: 3 kvinnor per man.
    Senaste årens prästvigningar: 3 eller 4 kvinnor per 2 män.

    Demografi-projektionen i kyrkan är glasklar. Det mest intressanta är att forskning säger att tjejer ogillar kvinnodominerade arbetsplatser.

    Vad Sveriges demografi beträffar, etniska Svenskar i minoritet om två eller tre decennier. Folkkyrkan i Derrida-möter-Butler tappning kommer säkert nå ut till 3-5% av vår framtida demografi. Folkkyrkans avskaffande måste föregås av dess restlösa förverkligande, indeed. Henjesus framstår som en begriplig kontextualisering. Om man är kaplan för Konstfack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De senaste åren har väl mer än 70% av de "prästvigda" i Svky varit kvinnor, och idag är väl kvinnor i majoritet bland de tjänstgörande MTD-prelaterna!
      Antony

      Radera
  8. "Breitbart" av alla källor...nuff said! För övrigt har nog en hög del av landets katoliker en bakgrund i ett annat land och är den största anledningen till att den romersk- katolska kyrkan växer.

    /hannes

    SvaraRadera
    Svar
    1. hannes, Visst är det så att de flesta katoliker har sina rötter i ett annat land, framförallt i de sunda Centraleuropeiska länderna. Det handlar inte om geografi utan om civilisation, dvs den omöjliga kombinationen Västerländska civilisationen och Islam!
      Antony

      Radera
    2. Är det verkligen så? Jag har fått för mig att flertalet nya romerska katoliker kommer från 'tredje världen', särskilt från Latrinamerika.

      Radera
    3. +Göran, jag tror att polackerna fortsatt är den största etniska gruppen i Stockholms katolska stift. Katolska latinamerikaner är många i landet men de är inte proportionellt representativa som medlemmar i stiftet. De senaste åren har arabisktalande katoliker vuxit kraftigt, och de om några vet hur farligt Islam är!
      Antony

      Radera
    4. Är Breitbart värre som källa än DN?
      Just askin'.

      PP

      Radera
    5. För 80 år sas det att judendomen och den ’västerländska’ civilisationen inte gick ihop.. jag tror vi behöver akta oss för att generalisera. Även inom kristenheten har det inte fungerat klockrent, 30 års kriget var ingen större hit eller nordirlandskonflikten för att ta ett något nyare exempel ( och ja, jag är full medveten att dessa inte handlade enbart om religionen..)
      /hannes

      Radera
    6. Hittills har aldrig något exempel funnits på att den goda islam gått ihop med någon annan tro eller något annat system. Visst berättas sagan om det andalusiska paradiset. Något annat än en fiktion är det dock inte.

      Ett stort problem blir just 'godhet'. Nog är det så, att våra -ismer, i synnerhet de totalitära, gör anspråk på godhet? "Man måste knäcka ägg för att göra omelett", menade Lenin. Tror någon fortfarande att nazitopparna förespråkade och menade sig stå för annat än godhet? Så gick det som det gick och det kommer att gå som det går.

      När jag hör tal om godhet, förväntar jag mig det allra värsta. "Endast Fadern är god."

      Skallagrim

      Radera
  9. Nej, jag tycker inte att "den flitigt återkommande kommentatorn" skall tystas (undras om jag inte rentav instämt med honom någon gång?). Han illustrerar ju - övertydligt - tillståndet inom SvK och hur dess makthavare resonerar, så att man förstår varför medlemsutvecklingen ser ut som den gör. Nästan varje inlägg från honom får mig att med tacksamhet minnas den dag jag lämnade SvK (även om jag fortfarande har ett nostalgiskt intresse för vart min bortgångne fars kyrka är på väg)./Paul

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer fullständigt med Paul. Dikes inlägg är informationsbärande och bör tillåtas, androm till varnagel.

      Radera
  10. Kyrkoherden i södra Tysklands pastorat har sagt upp sig till sommaren och det söks en ny som ska vara stationerad i Frankfurt med tjänstgöring ibland även i Heidelberg och München. Just saying. Det skulle vara fint med en som är lite trevlig och inte försöker införa ölförbud för medlemmarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom ett underskönt landskap och en bra plattform för vidare kyrklig karriär.

      Erst kommt das Fressen!

      Radera
  11. Oavsett om man tycker att Afghanistan är ett ok land att utvisa folk till eller ej, så borde väl annars kloka och sanningssökande personer tycka det är tveksamt att ej evidensbaserade metoder upphöjs till norm av en svensk myndighet? Eller är det så att ändamålet helgar medlen? I så fall blir jag lite orolig. //Signe

    SvaraRadera