tisdag 12 juni 2018

Ingen åska! Ett intro Ingen åska!

Det har påpekats att Bloggardags läsekrets borde få ett tips om den video, där Dag Sandahl utfrågas. Dag Sandahl är den skrockande äldre farbrodern i höger i bild. Han har skrivit en bok som introduceras. Risken är förstås att läsekretsen ser filmen utan att köpa boken. Då blir den trevliga förlagschefen ledsen. Men vi tar risken.

Borde detta inte varit en flash? Jag trodde inte det. Alltså presenteras saken som uteblivet åskväder. Ja, vad ska man göra?

https://youtu.be/JvhHfr7SpZ8

6 kommentarer:

  1. Härligt!

    Själv har jag nu läst ca 50 sidor av boken och kan bara konstatera att Märta Lejon har sina efterföljare på BloggarDag. Hennes bristande förståelse av Jesu gärning var så häpnadsväckande att jag kallade ut maken (präst) i uterummet för högläsning av citaten. Han såg helt chockad ut och konstaterade sedan att "ja, men det är ju precis som XX på BloggarDag". Jo, så är det, tvingades jag konstatera.

    Vidare, vad gäller Yngve Brilioth, undrar jag hur han egentligen tänkte. Bibelns ord var mindre viktigt än vad man gjort i kyrkan under 1900 år. Hmm? Då klarar man sig "snyggt" undan Guds ord och kan samtidigt försvara vilka nymodigheter som helst eftersom "så har vi alltid gjort" är ett uselt argument.

    Slutligen har jag, så långt, fått en oändligt mycket större förståelse för de kristna präster som var verksamma då. VI sitter med facit men hur skulle DE kunna veta hur det skulle gå. De gjorde säkert, i bästa välmening, så gott de kunde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elisabeth,

      -Jag har också hunnit ett stycke in i boken men väntar - i motsats till Dig, som jublar "Härligt" redan nu - med helhetsomdömet.

      Men Ditt jublande tillrop kanske får ses som direkt knutet till författarens namn i stället för till hans litterära gagn?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. "Härligt" var knutet till videon, dvs. att vi som inte kunde närvara ändå fick ta del av samtalet.

      Radera
  2. Mycket trevlig timma! Särskilt för oss som var förhindrade att komma. Nu skall jag kontakta Anna Ehde för försändelse av det digra verket. (90 kr frakt...) /smun

    SvaraRadera
  3. Intressant!

    En välanvänd timmes lyssnande. Trots allt gott humör och flyt blir intrycket de äldre herrarnas specialintresse, lite av gårdagens människor med gårdagens frågor. Ändå troligen en rik gruva för den som vill veta hur Svenska Kyrkan hamnade där hon hamnat, en inspirationskälla för den kyrkliga nygestaltning som, kanske, kommer.

    Jag tänker beställa - och läsa - boken.

    Lars Jensen

    SvaraRadera
  4. Tack för klippet, unikt i sitt slag på många sätt.
    Riskfyllt t.o.m. att framträda på Youtube även (just) som man producerat själv.
    Bara de inblickar som gavs av gårdagens kyrkoliv livar upp denna dag.an

    SvaraRadera