Lorentz hade inte kollat när Fältöversten öppnade på söndagen så han kom för tidigt och satt, efter äldre herrars sed, på en parkbänk och slumrade. Plötsligt ringde det i kyrkklockorna och klockans helga maningsljud kallade syndaren till Gud. Lorentz gick i kyrkan när det var högmässa (om det nu var det, Bloggardag är inte säker på att Lorentz riktigt kan terminologin). Det var minst 50 år sedan sist.
Hur var det? "En ganska jolmig tillställning". Lorentz hängde nog inte riktigt med och skapade sig problem. Han hade alternativa kollektändamål i tanke utan att kolla församlingens budget för diakoni och fastighetsunderhåll. Nu var det behövande i Syd-Sudan som skulle få änkans och Lorenz' skärv.
Predikan, och vi talar nog om Sankt Oscars församling i Stockholm, var "ett veritabelt sömnpiller". Det är svårt att ta ställning till påståendet, Lorentz slumrade ju redan på parkbänken. Men tog den verkligen större delen av högmässan i anspråk? Det verkar vara en upplevelsesanning och inte klocktid. Upplevelsesanningar kan inte diskuteras, påpekar professor Hägerström.
Efter 50 år upptäcker Lorentz till sin häpnad att han inte kan mer än en psalm. De andra har anpassats till "svensk dagisfrökennivå". Högmässan gav "noll och ingenting". Lorentz vet att människor behöver "tröst och styrka men det var det nog ingen som kände just här och idag". Inte Lorentz i alla fall. Men går verkligen folk i kyrkan för att få tröst och styrka? Går vi inte för att få insikter och i högmässan för att ta emot Kristus när han kommer till oss i sitt heliga sakrament? Är inte Lorentz en tydlig exponent för ett förhållande på Östermalm: borgerlig religion och den billiga nåd, som ett annat överklassyngel så häftigt kritiserade, nämligen Dietrich Bonhoeffer. Där kunde Lorentz ha en auktoritet att utmanas av.
Var har Bloggardag imhämtat all denna kunskap? Det Goda Samhället förstås.
https://detgodasamhallet.com
Vad lär vi oss?
Vi lär oss att bara det bästa är gott nog, det som utmanar en sådan som Lorentz och lockar honom in i mysteriet. Det högkyrkliga alternativet, evangelisk-katolicitet, den som är intellektuellt hederlig därför att den möter mysteriet, tystnar och tillber, är det verkliga alternativet. Det är inte vi som sett den himmelska synen för Svenska kyrkan i fädrens spår och som sedan hanterats illa av kyrkosystemet som lider mest. Det är folk, karlar, av Lorentz' slag. De som gillar svensk dagsifrökenkultur sitter förstås kvar i kyrkbänkarna till dödagar. Men vi andra lockas inte. Lorentz har antagligen dock inte alls begripit att äldre herrar, sådana som en gång undfått prästvigningen sakrament i Svenska kyrkan (Apologien till CA!) kan förstå vad han erfarit i den där högmässan han avlade ett studiebesök i. Om man nu ska nöja sig med ett studiebesök. Lärjungarna bjöds aldrig in till ett enda studiebesök. "Kom och se!" löd maningen och så slog de följe med Mästaren. Det de fick vara med om var i vart fall inte en jolmig tillställning. Den hade egentligen passat Lorentz, men det missar han nog för den svenska folkkyrkan är inte bra på folk och inte bra på kyrka heller. Citera mig gärna.
Annars kan Lorentz med många andra svenskar meditera över sitt namn, det som kommer från ett kristet och tufft helgon, Laurentius. Han visste vad han trodde och han stod för det också när bödeln lagt honom ner.
På söndag kl 19 överlämnas den handskrivna bok (60 sidor i storformat) som Erik Nordblom fick av sin forne konfirmand, komministern Johan Hultskog i Källa. Då kan man också köpa Stanley Johanssons nya bok. Ta er till norra Öland. Vi lägger ner blommor på Hultskogs grav därtill. Vi? Ja vi och kanske överste Salander kan ta sig loss också. Det blir inte en jolmig tillställning, Lorentz kommer inte att somna (om Lorentz alls kommer) och kollekt tar vi inte upp. Boken En annan kyrka kan också säljas. Helt diskret naturligtvis.
Lorentz är välkommen till frizon på Marsfjället.
SvaraRaderaSniff
Idag är BloggarDag rent genuint hycklande osmaklig:
SvaraRadera"prästvigningens SAKRAMENT i svenska kyrkan"!?!?
Ha ha haa!!
Vad i all sin dar bygger du denna generallögn på? Larv och unken statskyrkopanik i kvadrat!
Ord betyder faktiskt någonting, Dag, det borde du veta mycket väl. Och respektera.
/John
Johns läsförmåga behöver förbättras så att han ser att bloggaren anför ett citat från Apologien för CA.
RaderaRespektera. Tänk att du kunde stava rätt till det ordet. Men det verkar inte som om du vet vad ordet betyder.
RaderaStig W
"Apologien för CA", ha ha ha, jo visst, jo visst...
SvaraRaderaär det den ni kör det gamla öket mot avgrunden med?
/John
"Ren genuint hycklande osmaklig" -smaka på den formuleringen! Lyssna till hånskrattet!Se och hör hur de kristna älskar varandra.Tyder och tolkar allt till det bästa. Stöder, hjälper och uppmuntrar varandra. Erbjuder generöst att dela med sig, är beredda att lära och ta emot vad den andre har att ge. Gestaltar eller strävar mot en enhet för att världen skall tro.
SvaraRaderaFör benägen kännedom
RaderaVarken i Sverige eller på den här bloggen ställs några krav på dem som yttrar sig när det gäller eventuell trosuppfattning eller samfundstillhörighet.
Alla i Sverige har en grundlagsstadgad rätt att uttrycka vilka åsikter de vill och att villkorslöst kunna yttra sig i en diskussion oavsett ämne.
/John
Riktigt så "villkorslös" som John verkar teo är inte lagstiftningen.
RaderaÄven om där inte finns uns av någon form av kyrklig anständighet så förväntas du iallafall fall erkänna och förhålla dig till en naturrättslig respekt (förutom att man kan tycka att man inte gärna hånar rena citat).
RaderaHär behöver man inte ens trycka kattfiguren i sitt eget piss den sätter själv till nosen.
Är det så långt 2000-talets första decenniums kreativitet nådde? an
Folke T olofsson
SvaraRaderaHåller med om att det inte är vackert men är en kyrka som lämnat Kristus, styrs av politrker varav en del inte ens själva anser sig kristna "vacker"?.
Varför inte fundera över hur en såda fallen kyrka skall leda s in på Kristi väg? Eller tänker du likt BOD bara på arvoden och eventuell lön från detta okristliga sammelsurium?
Vad svarar du den dag Kristus frågar dig? Att biskop den oc den sa att det var OK?
//HH
Vilken är Din källa, HH?
Radera-Du svarar Folke T Olofsson med bland annat en hänvisning till min person: "Eller tänker du likt BOD bara på arvoden och eventuell lön från detta okristliga sammelsurium?"
Nu frågar jag Dig, HH, om vilken Din källa är till påståendet om mina arvodestankar? Var vänlig uppge vad Du stödjer påståendet på!
BENGT OLOF DIKE
Bara en fråga,
SvaraRaderanog är jag disträ men faktum är att hur jag än försöker erinra mig att jag igår skulle skrivit inlägget 27 juni 2018:21:04.
Helt visst är det mitt inlägg såtillvida att jag skrivit det och vidare tycks det stämma som svar på inlägget av Folke T Olofsson samma dag 18:19 men jag har för mig att åtminstone mitt inlägg var som svar på något ännu tidigare inlägg.
Oavsett, ingen skada skedd såvitt jag kan se men som skrivet, antingen har jag varit mer än vanligt disträ eller har på något sätt ett gammalt inlägg uppdaterats.
Oklart hur eller varför.
//HH
Vad jag reagerat mot är tonen i de ständigt återkommande konfessionellt betingade verbala uppkastningarna med ett starkt begränsat ordförråd. Jag kan sympatisera med en del av budskapet,förhåller mig kritiskt till en del och tar definitivt avstånd från den hånfulla, triumfalistiska tonen. Vad jag själv tänker, tror och bekänner har jag gett offentlighet åt i min bok CREDO I,II,III. Där finns jag, det är den tron och kyrkan jag talar om. Möt mig där. Placera mig inte någon annanstans! Man kan och får visst säga vad man vill i detta land. Med det är ytterst en fråga om saklighet, sanning och stil!
SvaraRaderaIntressant blogg. Skribenten själv är läs- och tänkvärd, kommentarsfältet dock som att sitta bredvid alkisgänget på min lokala pizzeria. Vilka hålor tittar de fram ifrån? Ingen stabil kristen förankring direkt...
SvaraRaderaVarken i Sverige eller på den här bloggen ställs några krav på trosuppfattning eller samfundstillhörighet.
Radera/John
John kan ju notera att Folke T Olofsson efterfrågar allmänt hyfs och folkvett, om nu de begreppen är bekanta.
RaderaApologin till CA talar om prästämbetet som ett fakultativt sakrament; endast om man ser prästämbetet som ett predikoämbete. Det är inte det katolska och ortodoxa prästämbetet där prästen är offerpräst.På sin höjd skulle detta ämbete motsvara diakonämbetet då diakonen bland annat har till uppgift att predika.
SvaraRaderaJonas M
Jag kan tycka att lika stötande som du verkar uppfatta begreppet predikoämbete minst lika stötande är förenklingen av ämbetet till ett ”offerämbete”. Det är orden i handlingen som klargör att akten gör ett anspråk i den Treeniges namn.an
RaderaNå, HH, vilken är källan?
SvaraRaderaJag noterar att Du med tystnad gått förbi min fråga om varför Du påstår att jag bara tänker på arvoden?
Vilken är Din källa för slik slutsats?
BENGT OLOF DIKE
BOD,
SvaraRaderadina egna ord där du i ett inlägg tom beklagade att arvodena var alltför låga. Dessutom kan du ju svara på varför du engagerar dig i det politrukiska inom SVeK när du inte bryr dig om dess gudstjänster.
Vill du antyda att det är av idealism du beklagar "låga(?)" arvoden?
//HH
Alltför låga, HH?
Radera-Har jag beklagat mig över "alltför låga" arvoden, HH? Det lär Du inte kunna styrka. Men för gärna ett försök, så får vi se.
BENGT OLOF DIKE
Prästen verkar med Jesu fullmakt när han bär fram mässoffret och gör Jesu Kristi offer gällande på nytt. Inget konstigt med det.
SvaraRaderaJonas M
BOD,
SvaraRaderaNej jag räknar inte med att du som politruk skall vara ärlig. Det är ju otaktiskt.
Annars gjorde du det i ett sammanhang där du menade att eftersom KR´s ordförande ju var kyrkoherdens arbetsgivare var arvodena alltför låga.
//HH
Identitetsdogmatism, HH?
SvaraRadera-Jaså, HH, Du anser att förtroendevalda inte är ärliga i motsats till prästerna.
Ett grupp- och identitetstänkande. Rollen och yrket styr personens handlingar. Inte det egna ansvaret.
BENGT OLOF DIKE
Omndet egna ansvaret styrde så borde väl både präter och förtroendevalda läst SKB innan de lät sig nomineras till uppdraget?
Radera