Trovärdigt heter bladet från Svenska kyrkan i Växjö. Det ska komma i brevlådorna men å lantegendomen fungerar inte detta. Jag stannar vid Örs kyrka för att se om det finns något för barnen att få. Det kan fungera. Det fungerade senast. Alltså har jag fått mig något till livs för min andlighet. Men vad?
I stället för att skriva minnesteckningar över döda präster, som han skulle gjort för flera år sedan, ägnar sig biskop fd Johansson åt annat. Nu vikarierar han tydligen som domprost. Han påstår i bladet att "kyrkportarna är mer öppna än vanligt" och efter den långa vintern har fd Johansson krupit ur sitt bo, får vi veta. Varje söndag firar vi att livet vann.
Redaktören för publikationen beskriver också sommaren.
"Känn in sommaren, längtan, glädjen och närheten. Gärna i en kyrka nära dig."
Bloggardag kan följa tankegången:
"I kyrkan får alla plats och Gud tar aldrig semester. Det kan låta som en klyscha men kyrkportarna är öppna för alla som behöver och vill känna trygghet, gemenskap, glädje eller bara lite närhet av någon eller något."
Vi måste väl ändå vara många kyrkokristna som alls inte känner igen oss i denna verklighet? Varför skulle vi? För det första har vi inte så mycket plats i kyrkorummen att alla får plats, inte ens alla som bor i Sverige. Trygghet, gemenskap och glädje – tja. Det är minst sagt att ta i. Närhet om man sitter ensam i en kyrkbänk? Eller avser saken egentligen Gud; Fadern och Sonen och Anden, som inte tar semester? Bloggardag ogillar talet om "gemenskap" som försäljningstrick. Saken är allvarligare än så. Apg 2:42
Bloggardag känner igen det terapeutiska budskapet. Vart tog det moraliska vägen? Operasångaren Larsson intervjuas och han kommer oss till hjälp. Det finns en passion hos alla: "Det gäller bara för alla att hitta den där passionen som gör att man vaknar på morgonen och känner att man är glad för att gå och göra det man ska, och ser fram emot dagen som kommer." Det kan man säga, men den som kämpar med sin sommardepression blir inte glad över budskapet.
Därefter slås ett slag för friluftsgudstjänsterna och oron att man inte skulle höra vad som sägs avhandlas. Däremot inte oron för att man skulle höra just vad som sägs. "När vi är utomhus tvingas vi präster vara rakare, tydligare och kortare i det vi säger, om någon ska ha en chans att hänga med. Och så bjuder sammanhanget in till att hålla formen för gudstjänsten enkel." Vi förstår. Fast kanske inte riktigt. Betyder detta att "vi präster" inte är raka, tydliga och korta i vanliga gudstjänster?
Sedan får vi repliken från en man som är i kyrkan "en hel del". På sommaren. Han åker runt lite och han kan besöka en tom kyrka. Att ingen annan är där tycks honom viktigt. Pastoralchefen lägger ut texten. Kyrkan är Guds hus. "Kyrkan är också församlingsbornas och medlemmarnas hus. Det är hit man ska kunna gå för att andas, för att be, för att tända ett ljus, dela gemenskap, vara själv."
Pastoralchefen broderar på temat: "Kyrkan är ju din, och förhoppningen är att du ska finna det du söker och kunna andas lite djupare efter det. Att du ska få något med dig av stämning och känsla eller tankar och ord. Gud är alltid hemma, så stanna till en stund och lyssna på tystnaden eller dela gemenskapen kring något av det som händer i våra kyrkor och i vår verksamhet. Välkommen hem."
Nuförtiden i denna religionsform talar tystnaden. Kyrkorummen byggdes för att Guds Ord skulle höras och gestaltas och detta var något bortom känslor och ljuständning. Stämning var något lätt suspekt, stämningskristendom sågs nog som opium för folket i vart fall av gammalkyrkliga präster. Förhoppningen är att jag ska hitta det jag söker. Den gamla förkunnelsen gick ut på att Gud sökte mig.
I natursköna Öjaby, till vilken del numera Ormesberga församling hör, är det underhållning och kaffe hela sommaren: sommarsånger, musikquiz, musik och berättelser från Kenya, blandade visor till dragspel, Taube och andra svenska favoriter, Gott och blandat med den kände pensionären Leif Adolfsson, bondkomik, Värends spelmansgille samt pastor Selinder med Taube, Winnerbäck och jag – och några till.
I Ormeberga kyrka? Gudstjänst 15 juli kl 14 och den 26 augusti samlas man vid kyrkan för att åka på friluftsgudstjänst. Kaffekorg och något att sitta på får man ta med sig själv. I den för ansenliga pengar nyrenoverade Bergs kyrka (som Ormesberga tidigare var annexförsamling till) är det tre gudstjänster under sommaren, men tydligen firas ingen mässa. Däremot samlas man för friluftsgudstjänst på gamla kyrkogården i Berg tillsammans med hembygdsföreningen den 12 augusti kl 14. Det blir kaffe.
Temat för Trovärdigt är "Blomma ut!". Redaktionens sammansättning borde vara föremål för en genusanalys och ska det ändå analyseras kunde det eventuella sambandet mellan att bära den frukt som består och maningen att "Blomma ut!" klarläggas rent religionsvetenskapligt.
Bloggardag höll på att glömma att komminister Nordmark "med personal och en massa ankor" har ankrace och friluftsgudstjänst i Tofta kanal den 26 augusti kl 10. "Kom med din plastanka och tävla!" Onekligen kunde det locka att se Anders Nordmark med personal ha gudstjänst i kanalen, ankorna inte att förglömma.
"Trovärdigt var ordet", sa Bill. "Värt att tro", sa Bull. Bland alla namnen i bladet fanns namnet Jesus inte med såvitt Bloggardag kunnat se. Men Trovärdigt är tryckt i 46 000 ex på FSC-märkt papper och av svanenlicensierat tryckeri. Det är förstås trovärdigt.
Försumma inte de lokala bladen från Svenska kyrkan. De är den lilla låda man kan öppna för att se hur det verkligen går till och vilket budskap som torgförs. Vill någon skicka en publikation av detta slag är adressen
Bloggardag
Östra Järnvägsgatan 18
342 61 Moheda
Jag saknar Jesus i "Trovärdigt" Även i många av våra kyrkor. Här råder MTD-religionen.
SvaraRadera"Se, jag står för dörren och knackar. Om någon hör min röst och öppnar dörren, ska jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig." Upp 3:20
"Jesus är ute och söker. Vem skall han finna i dag?"
Svenska Psalmboken 225:1
Eric
Inte helt få ämbetsbärare verkar ha blandat ihop begreppen kyrka och kyrkobyggnad.
SvaraRaderaEtymomogin dör dwt förra visar ett tydligt samvand med det grekiska ecclesia - de som samlas.
En kyrka är alltså de som samlas, underförstått till gudstjänst i Herren Jesu Kristi namn.
En kyrkobyggnad är en plats som byggts för ändamålet att hysa sådana sammankomster.
Att gå in i en tom kyrkobyggnad av annat än arkitektoniskt intresse är lika mycket kyrka som att gå in i en nedlagd systembutik för att inhandla något stärkande.
Något säger mig dock att det sistnämnda kan behövas för någon som läser min kommentar, trots den tidiga timman.
Så illa är det inte Peter T. Liksom ett hem präglas av dem som bor där, präglas och helgas kyrkobyggnaden av Fadern och Sonen och Den helige Ande, som möter sitt husfolk där. Kyrkobyggnaden skall hållas heligare än Jerusalems tempel! Templet var skuggan, Kristus är uppfyllelsen och kyrkan är hans kropps boning.
RaderaJag håller med M. Liljeström. Är det inte ngt gnostiskt att nedvärdera det materiella så fullständigt? (Obs, seriös fråga, inte fjompig sarkasm) /Daniel
RaderaFrågan är hur heligt man ska hålla kyrkorummet om det nästan aldrig firas gudstjänst där?
RaderaOrmesberga kyrka lär väl knappast ha något "husfolk" längre, för att ta ett exempel.
Att dyrka skaparen och inte det skapade (byggnader) är för övrigt knappast gnostiskt. Om man nu inte blandar in demiurgen i det hela.
Det är inte utan att man undrar över vad som hände med barndomens kyrksamma Kronobergs län. Det kanske inte firades nattvard varje gång, men söndagsgudstjänst var det allt varje söndag. Då stod dörrarna öppna.
SvaraRaderaDet var mitt sjuttiotal, nu tycks det gammalkyrkliga Småland vara lika borta som v-jeans och brunaburriga tapeter.
Hur ska förfallet stoppas?
Canutus Hahn
Jonas WE Andersson f d lektor vid Konstfack, författare till serien "Söders hjältar", grafisk designer, krönikör m m tycker så här om vår tid.
Raderahttps://www.facebook.com/jonas.we.andersson/posts/10155614554023994
Lyckan är dock att "vi" har vår bloggare Dag som en frisk fläkt som kritiker av Svenska kyrkan. Och alla ni andra som ägnar tid och intresse åt vår samtid. Friskt vågat är hälften vunnit.
Demokratia
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaJag har inte följt med utvecklingen i Visby stift de senaste åren, men dessförinnan var det under sommaren ett rikt utbud av ”ta med kaffekorg”-gudstjänster. Man skulle bege sig till allsköns ängar och dungar, stränder och gårdsplaner, i stället för att samlas i kyrkan.
SvaraRaderaDetta under den tid då mänger av turister kommer till Gotland, inte så få för att besöka de medeltida kyrkorna. Men då är de alltså ofta övergivna som gudstjänstlokaler och står som museer.
F.ö. menar jag att Gotlands kyrkor borde bli ett världsarv. Det är fullständigt unikt att ha 90 välbevarade medeltidskyrkor samlade på ett begränsat område. Med två undantag står de i det skick de hade på 1350-talet, då omständigheter ledde till att kyrkobyggandet upphörde (även om inredningen har förändrats genom århundradena).
Tyvärr är det många änges- strand- och fiskelägesgudstjänster också nu och allt färre huvudgudstjänster i kyrkorummen. I söndags på väg till Lye från Anga passerade vi Kräklingbo, Ala, Andre, Alskog och Garde gudstjänsttomma kyrkor utöver Anga, vår egen sockenkyrka, som inte heller hade gudstjänst.
RaderaSkulle, så klart, rekommendera att du börjar läsa paxat, Värnamo pastorats tidnibg. Dels är den 28 sidor o utkommer 6 gånger per år. Och Jesus skriver vi många gånger i varje nummer. Sen ska man betänka att den kan hamna på varje köksbord, att vi har olika sätt att närma oss både Gud och kyrka. Du kommer inte gilla allt i paxat, men jag tycker den siktar lite högre - om inte annat så i omfång.
Raderahttps://issuu.com/svenskakyrkanivarnamo
/Emilia
Svkys postkristna prelater har en fantastisk, t.o.m. ledande, förmågor. De är otvivelaktigt "bäst" i landet på att producera floskler och pekoraler!
SvaraRaderaAntony
Nu smickrar Antony prelaterna. Politikerna är läromästare. Prelaterna eftersägare. /smun
Raderasmun, politikerna leder nog knappt gällande floskler, men de postkristna MTD-prelaterna når egna "höjder" (eller avgrundsdjup) i kategorin pekoraler.
RaderaAntony
Varför är det prästbrist när man söker samtal för själavård och bikt men inte när det ordnas ankrace?
SvaraRaderaAlpha, det är väl meningslöst att gå i bikt till en "präst" som saknar apostolisk vigning, då både absolution och bot blir innehållslösa!
RaderaAntony
Själavård ger ingen uppmärksamhet i media. Kan gå snett. Kan vara början på längre engagemang. Kanske jobbigt. /smun
RaderaAntony, är Gud bunden till (sakramental) bikt för att ge förlåtelse?
RaderaTillägg till +Görans fråga: på vilket sätt måste botgöring en åläggas av ämbetsbärare?
RaderaAnonym kl. 15.44,
Raderavad har botgöring med saken att göra? Är det lite romersk-katolsk (eller för den delen MTD-isk) gärningslära som gör gott eller?
AV tron kommer goda gärningar men utan tron tjänar gärningarna ingenting till. Gärningarna är inte saliggörande.
+Göran, Gud förlåter så klart syndare på fler sätt än genom botets sakrament (även om det har en särskild "garanti"). Vad jag menar är att det är meningslöst, det kan t.o.m. vara farligt, att gå till en prelat i det postkristna samfundet i tron att denne kan förmedla absolution och ge en sakramental bot.
RaderaAntony
Elisabeth, det är så klart Katolskt, samt Ortodoxt och Bibliskt....dvs inget som ni protestanter riktigt begriper! ;)
RaderaAntony
Antony, naturligtvis skulle inte heller jag anförtro min själs salighet åt någon MTD-präst.
RaderaElisabet, synd medför inte bara skuld utan förorsakar också skada. Bot har inte med skulden att göra, utan innebär att i någon mån gottgöra skadan.
En motsvarighet ur livet: Om man är skyldig till en krock, kan man möjligen slippa att bli åtalad för ovarsamhet i trafik, men man har ändå att ersätta skadan.
Anthony, jag tror tt du har missförstått vad in kyrka tror och lär.
RaderaInte ens påvenkan hindra Gud från att använda lutehrska prästinnor om han vill-däremot kan de lutherska prästinnorna göra det, eller åtminstone försvåra det. alla kyrkor värda sitt salt slår vakt om sin integriet och vården av de heliga handlingar som blivit anförtrodda. Därför ställer man krav på dem som kommer fråan andra sammanhang: man måste kunna vara trygg med att det de fått i sina tigigare sammahnag verkligen är det som den egna kyrkan gör. Om det inte är så, då finns inte "validiteten". Mendet säger inet om hur det kan fungera idet andra sammanhanget:det vet bara Gud, och ibland en och annan åskådare. Och vi ser ju att nåden faktiskt kan verka så: jag kan berätta en hel del om det! Men ändå kan inte svenskkyrkaliga präster passa in i att vara ortodoxa eller roemrskkatolska präster. Och dett verkar vara fallet att många av de som nu på allt underligare sätt blir biskopar och präster i landets största samfund, inte ens själva fungerar inom detta. Det är egentligen inte så svårt att se att detta händer.
Men det går inte att applicera romerskkatolsk kanonistik på dem:Den är trots allt, en "lokal ordningsstadga". Den Allheliga Treenigheten, däremot,uppehåller den universella frihetens lag: "Gud vill att alla människor ska bli frälsta och komma till kunskap om sanningen" . Rentav de romerskkatolska!
-När ska du blir riktig katolik, Anthony, dvs bli ortodox och fullkomligt katolsk kristen?
"Elisabet, synd medför inte bara skuld utan förorsakar också skada. Bot har inte med skulden att göra, utan innebär att i någon mån gottgöra skadan."
RaderaDär är vi helt eniga. Tyvärr har jag fått uppfattningen att romersk-katolska kyrkan kräver bot som är mer eller mindre att se som gärningslära och inte att gottgöra skadan. Har jag missförstått det så är det bara bra.
ML, sluta larva dig om "romerskkatolska", antingen är du obildad (vilket jag inte tror) eller så vet du hur ortodox den Katolska kyrkan, i full kommunion med Petri Stol, verkligen är - schismen är ju över.
RaderaDet handlar inte om kyrkorätt utan sakramentalitet, men visst kan Gud verka genom heretiker och icke-kristna, det står ju honom helt fritt i sin allmakt.
Antony
Elisabeth (ursäkta felstavningen i förra inlägget), det är i Romersk-katolska kyrkan (som i andra kyrkosamfund) skillnad mellan teori och (pastoral) praktik. Det är också skillnad mellan vad kyrkan egentligen lär och vad som predikas och vad som uppfattas av dess medlemmar.
RaderaAntony, vilken schism är över?
Tyvärr, Anthony, är inte kommunionen återställd mellan de ortodoxa katolska kyrkorna och den romerskkatolska kyrkorna. Det sker den dagen då alla era och våra biskopar kan frambära det ena och eviga Offret tillsammans.
RaderaDet är de ortodoxa som pga av sin sekteristiska nationalism saknar "katolicitet" och därför skapar problemen, men den stora schismen är över.
RaderaF.ö. undrar jag hur stort förfallet är i den ortodoxa familjen då de prästviger en person som lever i sitt tredje äktenskap?!
Antony
Om man undrar, så kan man ta reda på. Studera, Anthony! Det höjer dessutom kvaliteten på dina inlägg här!
RaderaML levererar "ortodoxa" floskler utan innehåll och undviker den stora "ortodoxa" skandalen där Putinkyrkan vigt en seriemonogamist!
RaderaAntony
Elisabeth må vara ursäktad, som den protestant hon är.
RaderaAntony
ML undviker att svara mig. Det finns en enorm skandal i den rysk-ortodoxa kyrkan i Sverige. Det handlar om en man sm var biretta-clown i Vadstena som nu har "lyckats" bedra Moskva och blivit prästvigd trots att han lever i sitt tredje äktenskap. ML och resten av de "ortodoxa" är hycklare!
RaderaAntony
Med tanke på Antonys "guilt-by-association"-resonemang om att en (lögnaktig?) präst inom ortodoxa kyrkan gör alla ortodoxa till hycklare, så kanske man inte ska nämna någon om majoritetskyrkan i Chile och jag man i samma anda bör kalla den kyrkans följare?
RaderaPT du är så mycket protestant att du inte begriper skillnaden mellan att öppet prästviga en seriemonogamist och att gömma undan sodomitiska präster (en stor skandal, det erkänner jag, samt ytterligare ett bevis på att bögar inte ska vara präster).
RaderaML och andra ortodoxa sitter gärna på höga hästar vis-a-vis Petri Stol men de håller inte alls rent runt egegen kyrkport. Vad som hänt i Stockholm är en enorm skandal!
Antony
Antony, mitt syfte var snarare att peka på att man inte kan dra alla ortodoxa ( eller vilken kyrkogren som helst) över en kam p.g.a. EN prästs leverne.
RaderaDet står visst något i den vägen i Joh 4.
Få se nu, i vilket av evangelierna står det att Jesus och apostlarna anordnade ankrace för folket?
SvaraRaderaVisst kan man få anordna roliga saker i kyrkan, men tillsammans med bloggarens övriga redovisning av det lokala församlingslivets torftighet blir detta exempel bara som pricken över i:et....
svenskkyrklig dissident
I Svky borde det väl heta Antjrace?!
RaderaAntony
På tal om "ankrace". Min svågers barn hade ingen kyrklig förankring, men Linus 10 år bjöds med en kompis på kyrkligt läger.
SvaraRaderaNär han hämtades av föräldrarna så hade det varit både roligt och tråkigt. Han tyckte inte om kvällarna, då valde han att vare ensam i tältet medan hans kompisar var iväg och hade roligt.
Varför då? undrade föräldrarna. "Dom sa att dom skulle ha 'Andjakt' vid lägerbålet och jag tycker att det är otäckt om dom ska skjuta änderna vid sjön"
Ankrace verkar ju mera oskyldigt än andjakt.
Jo, sannerligen är det "Trovärdigt"!
SvaraRadera-Trams, gnäll, dumt och ovärdigt mot biskopen emeritus Johansson att gyckla och fjanta över hans varma. vänliga och välkomnande ord om öppna kyrkor och allt vad de kan ge!
Var detta nödvändigt, hr bloggare? Vad är konkret fel, fult eller föraktligt i det Johansson skriver?
Inget, inte ett ord av vad jag kan se i
bloggarens av utrymmesskäl förstås korta redovisning.
Tror bloggaren sedan på fullt allvar att Johansson, denne vänlige och tillmötesgående präst, medvetet vill utestänga Jesus?
Naturligtvis inte; det skulle han inte ens kunna drömma om!
Det är midsommar om ett par dagar. Det är den fantastiska och ljusa tiden med just friluftsgudstjänster och de alltid öppna och välkomnande folkkyrkorna, det är gemenskapen där och gemenskapen runt sillen och jordgubbarna. Tror inte bloggaren, att Gud är med oss då? Han finns ju där alltid och tar som sagts aldrig semester. Det skall vi, bloggaren, jag, HH, Elisabeth, Peter T och alla andra kända, vassa och även missnöjda kritiker vara djupt tacksamma över!
Midsommarnattens ljus! Svenska kyrkans katedraler är Guds hus. Öppna för oss, för vår själ, skapande trygghet, styrka och mod att möta framtidens bördor.
Tack Gud för allt detta men fy på sig, bloggare över uppstötningarna mot Johansson!
Men jag önskar honom, alla de nämnda och onämnda signaturerna en verkligt glad och fin midsommar - i kyrkor, friluftsgudstjänster eller i den vackra naturen, Guds skapelse!
Och tack, biskop Johansson - det som Du skrev är Trovärdigt med versaler!
BENGT OLOF DIKE
Hos oss är det ekumenisk gudstjänst med nattvard på söndagen efter midsommardagen.
RaderaDå kommer de svenskkyrkliga till oss och predikanten hämtas från Equmeniakyrkan några kilometer bort.
Kyrkan blir väl knappt halvfull jämfört med en vanlig söndag, så det dyker nog upp 50 personer. Lite folkfest för de svenskkyrkliga som omväxling.
Ett SKAMLÖST HYCKLERI av BOD
Raderaatt yra om "öppna katedraler" när han själv aldrig nånsin går dit!
Sjufaldigt FY!
Berit
Hos oss är det pilgrimsvandring, d.v.s. vanlig hederlig kyrkvandring (vanligt i protestantiska Sverige på 15-1800-talen) till gudstjänsten i Långvinds kapell på Annandag Midsommar alias Johannes Döparens dag. Se det var en friluftsmänniska (fattade aldrig varför just en sådan förebild skulle petas från Midsommardagen...)
RaderaTittade in i en anrik stadskyrka norr om Stockholm strax efter huvudgudstjänstens slut. Turisterna inbjöds påpassligt och vänligt av en församlingspedagog till kaffebordet. Sedan följde välinformerad kyrkvisning. Damerna i den gudstjänstfirande menigheten var mycket rara och välkomnande. Hela trettiotalet var de. Ingen man och ingen under 70. Prästen, märkligt nog en man och endast i trettioårsåldern, höll sig på sin kant. Mitt sällskap suckade vid utgående: "Ja fy vilket liv det hade varit att vara präst! Meningslöst" Sedan fortsatte han: " Fast mitt jobb är nog ännu mera meningslöst."
SvaraRaderaDet är nog där vi är. Kyrkans dagar är räknade. Snart är 70+arna borta. Inga nya kommer i deras ställe. En känsla av meningslöshet breder ut sig i samhället utan Gud.
"I väntan på barbarerna", skulle nobelpristagaren Koetzee ha sagt.
Lars Jensen
I min församling är nog medelåldern ca 40 år en vanlig söndag då barnen/ungdomarna har undervisning och ca 45 år då de har "sommarlov" (många barn/ungdomar kommer hela året och vi har "kö" för att tjänstgöra som ministrant) och vi är sedan många år eländigt trångbodda.
RaderaNåväl, min församling tillhör den sanna Katolska och Apostoliska Kyrkan, men jag förstår att sitiationen är något helt annan i det postkristna samfundet. Hur var det nu, det där med sanning och frukterna?!
Antony
Nå Antony, det där med idel tanter över 70 är nog trots allt inte typiskt ens för alla församlingar i Svenska kyrkan. Men all heder åt tanterna!
RaderaOch ska uppslutningen i sej vara något slags sanningskriterium finns det nog åtskilliga sekter och religioner - eller icke-religioner! - som kan vara ännu mer triumfalistiska än du ;o)
https://www.youtube.com/watch?v=pQ6CsTtEMu4
SvaraRaderaEn högst rimlig avrättning av Svenska Kyrkan ...
/Ryszard
Påpekas bör, att En Arg Blatte för fram det vanliga påståendet att staten betalar kyrkounderhållet genom den kyrkoantikvariska ersättningen om 530 mkr. Dessa miljoner är en ersättning för antikvariska MERKOSTNADER, t ex att renovera med spåntak i stället för billig plåt, för underhåll av antika textilier i stället för inköp av nya. Denna ersättning räcker till mindre än hälften, snart bara en tredjedel, av dessa merkostnader. Medlemsavgifterna betalar alltså hela underhållet av det svenska kulturarvet i kyrkorna och mer därtill. Medlemstappet är ett direkt hot mot kulturarvet!
RaderaPP
Det som Bloggardag tar upp åskådliggör hur det i gudstjänsten är det subjektiva som är det enda viktiga, inte det objektiva.
SvaraRaderaJonas M
Vår kyrka blir inte på allvar trovärdig om/när Jesus manövreras bort i alla publikationer och många predikningar. Hörde f ö biskop Johanssons predikan från yttre kyrktrappan när stan firade Jesus-manifestation. Väntade att NÅGOT väl ända skulle sägas om Jesus, men icke så. Eftersom det var den 6 juni var det i stället nationaldagsfirandet som stod i centrum. Gick besviken därifrån tillsammans med många andra som hade väntat sig en tydlig predikan med Jesus i centrum åtminstone denna dag. Nej, SvK är illa ute med sådana ledare! BOD får säga vad han vill, men nog borde väl grammofonskivan vara utsliten snart så som han kör samma race i alla sina kommentarer!
SvaraRaderaVilka kör "samma race", Perax?
SvaraRadera-Tala om utsliten grammofonskiva, Perax! I dagar, veckor, månader och år har den slitits ned av de ideligen återkommande angreppen på ärkebiskopen och med attackerande kompletteringar gällande andra biskopar. När tackades och berömdes Antje Jackelén på denna blogg? När fick hon en klapp på axeln av kommentatorerna, vilka - utom i stort sett en person - annars är kvicka som möss med att klappa varandra på axeln och, naturligtvis, tacka bloggaren? Han är ju rättesnöret för dem, tycks det. Vad Dag säger är alltid rätt! Kritisera inte far! Men stiftens kyrkliga fäder skall ständigt ställas vid skampålen; det är delar av den uteslitna skivan, Perax. Och så givetvis också de förtroendevalda, de som fått kyrkfolkets och övriga väljares förtroende. Att få andra människors förtroende är ju bland det finaste en person kan få. Men ingalunda enligt denna bloggs kommentatorer.
Du kan klaga, liksom bloggaren och andra gjorde det, över att biskop Johansson inte nämnde Jesus vid namn.
Är Johanssons tro mindre för det? Är Johansson inte trovärdig därigenom? Tror Du, Perax, på fullt allvar att Johansson har valt bort Jesus ur sitt bedjande liv, eller att han anser Jesus inte vara värd att nämna?
Tror Du verkligen det, eller varför skall den vänlige och varma biskopen få flera nålstick på denna blogg.
Jag begriper det ej. Inte ett dugg!
Ej heller förstår jag vitsen med att skjuta med ett antal ärtbössor mot ärkebiskopen. Vem tjänar på sådana kanonader? Har Antje Jackelén gjort något ont? Har hon brutit mot sina vigningslöften? Eller mot kyrkoordningen? Har hon, kort sagt, misskött sitt ämbete?
Om svaret är ja på någon eller alla dessa frågor, så anmäl henne då till den instans, som enligt KO skall behandla sådana anmälningar.
Om svaret är nej, är det äntligen dags för klagokören att - just det! - byta skiva. En skiva om ljuset och hoppet, om tacksamheten mot vår kyrka (och dess ärkebiskop), Svenska kyrkan, Guds ombud och förmedlare på jorden!
En glad och ljus midsommar önskas alla mina vedersakare!
BENGT OLOF DIKE
Bland alla dina frågor angående Johansson glömde du den viktigaste och i sammanhanget enda relevanta: Är han en sämre präst eftersom han inte nämner Jesus i en predikan?
Radera/Per H
BOD,
SvaraRadera"...de som fått kyrkfolkets och övriga väljares förtroende."
Du kan nog räkna bort "kyrkfolket" när det gäller de förtroendevaldas röster. Deras kandidater ser ni till att rösta ner alternativt obehörighetsförklara.
"...När fick hon en klapp på axeln av kommentatorerna".
Tja de enda som kan tycka hon är värd en klapp på axeln är ju ni "förtroendevalda" politruker och era anpasslingar till prelater och de snålar ju inte precis på klapparna.
(Du kanske inte har förstått det men här prövar vi politrukernas och deras anpasslingars göranden och låtanden utifrån skrift och bekännelse inte som Du och dina kollegers enda "rättesnöre" KO´s gummiparagraf ".. och annat av KM bestämt.".
Ett KM bestående av biskopar utan rösträtt och i övrigt "förtroendevalda" sällan sedda i en gudstjänst. Många dessutom uttalade ateister och andra högst ljumma och i stort helt okunniga om vad den kristna tron innebär /lär och förväntar sig av den kristne. Inte nog med denna skamliga tillställning bestående av ateister, agnostiker ,på papperet kristna , där sitter även utövare av annan tro än den kristna och bestämmer över såväl vad SVeK skall lära som vad den inte får lära.
Vad skall vi vara tacksamma mot vår "Ärkebiskopinna" för?
Att hon fortsätter i synkretism och gnostisism och förnekar i gott sällskap med andra anpasslingar trosbekännelsen. Fortsätter i KG Hammars fotspår och hellre yvs över akademiska meriter än över att vara apologet, ja det sistnämnda fasar hon väl för att vara liksom ni politruker direkt skulle obehörighetsförklarat henne om hon varit en sådan.
Tyvärr , trots politrukernas önskningar, hittills med råge uppfyllda är vad Kyrkan behöver just apologeter och ut med politruker vars lojalitet räknas i arvoden och förr kallades för vad det var Simoni. (Man betalar för all del kyrkoavgiften men ser till att med råge kompensera sig arvodesvägen).
//HH