Midsommardagens tema "Skapelsen" drar tydligen inte folk för Svenska kyrkan kör på mininivå när det kommer till mässfirande. Man kunde ju annars tänka att detta vore en ypperlig dag att bära fram jordens frukt och människors arbete och fira kraftfullt genom att ta frälsningens bägare och tacka för skapelsen. Om Bloggardag förstår saken rätt är det avnämarna som inte tycker att detta är särskilt viktigt och då anpassas produktionen därefter.
I Kalmar är det friluftsgudstjänst för hela stan (ekumenisk gudstjänst kallas den också av något oklart skäl). Vid regn blir evenemanget i Södra kapellet. Det betyder att en högst begränsad skara förväntas komma. Gudstjänstmässigt är skapelsen inte prioriterad uti Calmare stad.
I Moheda är det hembygdsparken kl 17 med nyckelharpa och fiol som gäller. Detta stöttar vi med 10-12-14 000:-/år inses lätt för den som tänker folkkyrkligt, dvs tänker familj. De församlingar som firar en vanlig högmässa tycks få, men det där med att medta kaffekorg (alternativt "fikakorg") och sittunderlag tycks frekvent. Nå, om Gud vill och vi får leva blir det en vanlig högmässa i morgon, men själva den bloggardagska poängen var egentligen att kolla om "skapelsen" fått ett mässfokus. Det har den inte. Faller inte det mesta snacket om klimat, miljö och skapelse då? Jag menar, kyrkligt sett?
Å andra sidan: om folk inte kommer, ska det sitta en handfull och skramla lite här och var i en högmässa, som bara ett fåtal tycker det är viktigt att ta sig till? Fast det är nog en felfråga. Multitudinismen frågar så för den är en mängdlära. Inte en Kyrka som vet, att den också kan vara en lite hjord och att Gud har en tanke också på den lilla hjorden som ställföreträdanbde för rubbet, hela skapelsen, om ni vill..
Grundmodellen skulle väl vara att varje röd dag kan vara en mässdag. Folk är lediga från arbetet dessa dagar för att verkligen få tillfälle att fira gudstjänst. Och stora röda dagar, som nu, borde det satsas rejäl så att den som inte kommer efteråt fattar, att uteblivandet var ett misstag.Jag menar, när alla bland grannar, vänner och arbetskamrater pratar om hur fantastiskt det var i kyrkan vill man ogörna stå fram med sin ignorantia.
Om det bara kommer en handfull till sockenkyrkan (om ens det) är det likväl Kyrkan på plats som firar – och Kyrkan har den (kanske egendomliga) vanan att oförtröttligt fira gudstjänst. Det är det som är grejen. Jesus kommer till sockenkyrkan och jag vill vara där för att gestalta vem jag är i min församling: kyriakä. Alternativen är betydligt sämre för den som vill vara en lärjunge.
Jag ser en grundläggande brist på dels helighet, dels folklighet. Detta är en helt förödande brist för en folkkyrka, skulle Einar säga. Och Einar är då inte en smakrik whisky (där kom spritskämtan igen, sablar!) utan Billing. Kyrkans sanna skatt är det som människor på djupet längtar efter eller på djupet avskyr. Den som vet detta, kan veta att i det heliga ligger det folkliga men inte det medelklassmässiga. Den opålitliga medelklassen vill underhållas, stimuleras, också av det andliga. Detta är något annat än den djupa mänskliga längtan efter Liv. Denna längtan möts med Livets bröd. Den andra traktan räcker det att erbjuda kaffe och ibland räcker det till och med att förklara att kaffekorg ocg situnderlag ska medföras. Så mycket för allvar i salighetssaken. Och så lite av respekt för dem som från andra sidan fattat vad evangeliet handlar om och på bästa sätt därför vill bekämpa saken. De borde respekteras så mycket att de bjuds på motstånd. Det medelmåttiga är ingen till glädje.
Då kan saken ljudillustreras:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=5092&artikel=6976329
För Bloggardag återstår att längta till morgondagens högmässa. Kunde han inte farit till Rydaholm i går eftermiddag och firat midsommar? Det gick inte på grund av iråkad midsommarlunch. Den sillen, den sillen och till den... Då lax det föga när det handlar om bilkörning.
Sveriges Radio är ju allt lite lustiga med sin bildsättning. Exteriörbilden visar en lite träkyrka i Malung och interiörbilden visar domkyrkan i Lund utanför gudstjänsttid som sägs symbolisera tomma bänkrader.
SvaraRaderaVem förväntar sig att kyrkan ska ha annat än tomma bänkrader när det inte är gudstjänst?
Resonemanget från kyrkvärden i Malung är inte heller direkt lysande, tror hon att folk vill komma på gudstjänst om man tonar mer gudstjänstinslagen till förmån för lättsamheter och fokus på kaffe, saft och kakor?
Ja, så kan det nog faktiskt vara!
Radera/John
På Gotland – i Visby stift – är det i dag, förutom i Domkyrkan (som har högmässa kl. 11 alla sön- och helgdagar), en enda (hög)mässa, kl. 14 i Fardhem på södra delen av ön. Det betyder att mer än 90 kyrkor står tomma.
SvaraRaderaVid kontroll visade det sig att inte riktigt alla av Gotlands över 90 kyrkor står tomma – det är gudstjänst i två (2) av dem (förutom högmässan i Fardhem). Dessutom äger två av raden av friluftsgudstjänster rum i ödekyrkor (det finns fem sådan på ön).
SvaraRaderaI Järfälla församling firade vi mässa i går morse kl 09.00, vi gör det i dag kl 11.00 och vi kommer att göra det i morgon kl. 11.00. Dagens högmässa är en särskild miljömässa som vi kallar "Hållbarhetens mässa".
SvaraRaderaDock måste jag erkänna att vi endast firar mässa i en av våra kyrkor mot det normala i alla fyra kyrkor. Det är i vart fall max 30 minuter mellan våra kyrkor med kommunala färdmedel på en röd dag. Med bil eller elcykel tar det kortare tid.
"Hållbarhetens mässa" - ja jäklar vilket sekulärt tema. Nåväl, vad ska man förväta sog från den utrerade MTD-prelaten i Järfälla?!
RaderaAntony
Vad är det exakt du menar, Antony?
RaderaDu har ingen aning om vem jag är, vilken teologi jag har eller vad jag står för. Fråga dina katolska vänner i Järfälla, om du har några.
Nog har vi katoliker koll på MTD-prelaten i Järfälla, inte för inte satte f.Piltz honom på plats för ett antal år sedan, och sedan dess har det studsats runt i ett antal sodomikarnevaler!
RaderaAntony
Nu blandar du ihop mig med någon annan.
RaderaDu lider väl av ADIH.
Jag har aldrig deltagit i nögon karneval och kommer aldrig att göra det.
RaderaUnder mina år har f Piltz inte varit präst här. Jag har samarbetat med f Emanuelsson, f Benoy och nu med f Chrystian.
RaderaDu är helt enkelt helt fel ute, men å andra sidan är det inte första gången på den här bloggen. Förmodligen är jag mer katolsk än vad du är.
Så länge bloggaren håller sig med kommentatorer som Antony behöver han inga fiender eller motståndare.
RaderaTrist för en klok präst som förtjänas att läsas och lyssna på.
ADIH (Allmänt Dumma I Huvudet)
RaderaBloggens flitige katolik Antony bör kunna lära en del om kyrklig umgängeston av Den Ranghögste eller f Thomas (Idergard) och inte minst av f Anders (Pilz) eller varför inte av själve BENGT OLOF som kan konsten att linda in gift i smakligaste kolapapper? Det är midsommar och själve John är nu len som en kattungepäls.
RaderaLars Jensen
Antony är absolut ingen katolik. Det inser alla. Längre bort från Arborelius och Idergard kan man inte komma.
RaderaIDIH
Vem är då Anthony?an
RaderaBilden av Piltz 23/6 12:51 är anmärkningsvärd.an
RaderaI den sörmlandsbygd jag växte upp, slet inte bönderna ut sina skosulor på kyrkvägen, men de visste att det var bra, att deras fruar och andra firade gudstjänst på söndagen. Det var bra för skörden. För skapelsen. Så de ville inte ha några inställda gudstjänster. Och ringde inte kyrkklockorna (på grund av tekniskt fel)så undrade man missnöjt varför.
SvaraRaderaStig W
Men visst kan man köra bil efter en snaps eller två! Det är bara sur-jante-protestantiskt larv att man inte ska få dricka något, inte ens den ringaste centiliter påstår de värsta nykterhetsstollarna.
SvaraRaderaOm du ursäktar framfusigheten tror jag att vi har liknande hyddor bägge två och då ska det rätt mycket till innan man känner av något. Praktiskt när det ska skålas. Härliga norska Löjtens och Linie-akvaviten står på bordet här under helgen.
Glad midsommar Dag och alla ni andra!
/John
Jag håller faktiskt med. Har man druckit lite och lagom så får man köra lite och lagom (om man måste). Lite lägre fart, lite mindre vägar, lite kortare sträckor, lite extra försiktighet osv. Har man däremot druckit mycket och häftigt så ska naturligtvis bilen stå. Allt handlar om omdöme.
RaderaDe allra flesta alkholrelaterade olyckor orsakas nog tyvärr av människor som tappat kontrollen över både drickande och bilkörning.
Bäst att vara anonym här...
Hade det inte varit för repliken ovan så hade jag blivit övertygad om att John är ett troll.
RaderaKanske allra bäst att beställa en VPN-(anonymiserings)tjänst? Eller ännu hellre alkolås till bilen??
RaderaOm John är ett troll vad är då Peter T?
RaderaBerit
Berit kan ju fråga om någon av de på bloggen som mött mig AFK.
RaderaVare sig John eller Berit har ju inte ens avslöjat sin församlingshemvisst.
I Fuxerna kyrka firas varje sön-och helgdag högmässa utan undantag. Så även idag. Och även i Västerlanda. Roland K
SvaraRaderaKliv fram ur garderoberna alla ni som måste rubricera er som ”Anonym”. Själv har jag signaturen Perax och det står för Per Axel, prästvigd 1973 och nu pensionär. Heder åt BOD vågar framträda med namn men vars åsikter jag inte alls delar.
SvaraRaderaPerax,
SvaraRaderabara ett påpekande. BOD "vågar" inte framträda med namn. Han gråter blod om han inte får synas som BOD, f.d redaktören och numera poltruken. Som sådan är det livsviktigt att synas och höras annars blir man inte "förtroendevald". Inte ens om man själv nominerar sig.
Själv har jag inga sådana ambitioner och är i övrigt i framförallt kyrkliga sammanhang en totalt ointressant person utan någon som helst position.
//HH
Tänkvärt blogginlägg! Jag måste erkänna att jag alltid uppfattat saken så att den nya Midsommardagen (idag firar vi ju den gamla i dubbel bemärkelse) är till för friluftsgudstjänster. Det var den enda helgdag på året då jag som kyrkoherde inte firade högmässa när jag var i tjänst (det vill säga inte hade semester eller därmed jämförbar ledighet, något som inträffade högst tolv gånger per år, sommaren inräknad).
SvaraRadera