Vill någon backa bandet går man till Make my Day - really, 19 okt och till Två anmälningar, 14/11. Björn Fyrlunds analys av bloggen finns, som ni kanske minns som Helgläsning, 27/10.
Till Domkapitlet i Växjö stift
351 06 Växjö
Ang anmälningar. Ert dnr 13-974-345 och 13-976-345
Domkapitlet har, efter rubricerade
anmälningar, beslutat inleda ett tillsynsärende och åberopar KO 31 kap 12 §.
Jag ska svara lite utförligt men avvisar
helt påståendet att jag med fritidssysslan Bloggardag på något sätt ”i avsevärd
mån har skadat det anseende en präst bör ha”. Jag måste dock inledningsvis
uttrycka min förvåning att dessa anmälningar över huvud taget tas upp till
behandling. Jag anklagas tydligen för ”kvinnofientlighet” och återkommer
naturligtvis till den frågan, men efter mina 42 år som präst i stiftet skulle
domkapitlet kunna ha någon lite aning om att anklagelsen är grundlös.
Vid kyrkorådets i Nordölands
församling sista sammanträde fick vi lära oss att ”en diplomat är en person som
kan be någon dra år helvete på ett sätt som gör att vederbörande med
förtjusning ser fram emot att få anträda den resan”. Jag ska sålunda formulera
mig diplomatiskt.
För tydlighets skull numrerar jag
min framställning.
1.
Rättsordningen
Jag konstaterar inledningsvis att
kapitlets domarledamot fått i uppdrag att med hjälp av stiftskansliet utreda
ärendet (DK protokoll 8 nov 2013 § 174). Att den som utreder också är den som
dömer i domkapitlet, noterar jag. I andra sammanhang skiljer man mellan
rollerna. Jag finner detta i kyrkoordningen stadgade system principiellt rättsosäkert.
2. Bloggardag
och dessförinnan Dagblogg – en genrebeskrivning
Bloggen är en slags enmanstidskrift
där de olika bloggposterna i någon mening hör samman. Bloggardag – liksom
föregångaren på tidningen Östran ”Dagblogg” – hör till en viktig genre av
polemik och uppmuntran. Den läses och har en viktig funktion för att göra klart
att alla in Svenska kyrkan inte sjunger med de för tillfället aktuella och
populära änglarna. För en präst måste det vara viktigt att visa de betryckta
att alla inte står för den teologi och praxis som föröder Svenska kyrkan, utan
bevarar det som söndagsskolfröken och konfirmandprästen en gång lärde ut. Det kan
dock ifrågasättas huruvida bloggskrivandet utgör något annat än personliga
funderingar av Dag Sandahl. Enmanstidskriften
har en generös policy vad gäller kommentarer. Den är nämligen i hög grad ett
dialogforum där bloggposterna utgör samtalsinledningar.
Formen för polemik försöker bloggaren
lära av större andar som t ex H.B.
Palmér, Bengt Lidforss, August Strindberg och Jan Myrdal men också Jan Redin
och Axel B. Svensson. Självfallet är bloggen inte till för att glädja Makten.
Perspektivet är det omvända och ett sådant perspektivskifte är grundläggande
bibliskt och (därmed) förargelseväckande. Ska jag här inte hänvisa till
Psaltaren (Ps 77-82, t ex) kan det räcka med Marias lovsång, Magnificat, Lk
1:46-55.
Bloggardag syftar till att vara en
käck, pigg och munter blogg som inte viker för svåra frågor. Några stildrag har
under årens lopp tillförts. Efter Dag Sandahls vid Lunds universitet avlagda
doktorsexamen i tyska, har tyska ordvändningar och meningar blivit mer frekventa
än tidigare.
Av ungefär 2000 bloggposter är det
ett fåtal som nu anmäls. Detta blir förståeligt för den som ser den
Facebooksida jag strax refererar till. Beställningsarbete, alltså. I
normalfallet läses och debatteras bloggposterna i sitt sammanhang. De anmäls
inte.
3. Bakom
kulisserna: kyrkopolitisk strävan att tysta opposition.
De två anklagelserna skulle sålunda
lätt kunna uppfattas ha varit i säck innan de kom i påse. Av bifogad skärmdump
från Facebook (bil 1) framgår att
anmälningsvägen var att föredra framför en debatt med mig. Vad gäller
frågan? Det klassiska: ”Ordnung muss sein.” Dissidenter ska ha vett att hålla
käften. I grund är detta en hållning bland Svenska kyrkans präster och
kyrkopolitiker som är oförenlig med villkoren i en demokrati och de
grundlagsfästa fri- och rättigheter en svensk medborgare åtnjuter. Jag förstår
saken så, att anmälarna i svepande och oprecisa texter egentligen uttrycker en
kyrkopolitisk traktan att få tyst på Bloggardag. Jag menar att bil 1 bestyrker
saken.
4. Anklagelse
I:
Anmälaren Toivo Jokkala deklarerar
upplysningsvis att han inte är kyrkligt engagerad men har en svärfar som är.
Vilken intresseklubb noterar saken? Jag anklagas, utan exemplifiering, för att ha fällt ”tillmälen” om Antje Jackelén
inför och efter ärkebiskopsvalet. Det förnekar jag i den mån saken utan
exemplifiering alls kan förnekas.
Jag anklagas dessutom för att ha
skrivit att det är ett opassande oskick att kalla Kyrkans Hus i Uppsala för ”Führerhauptquartier”.
Men jag har explicit skrivit: ”Det får ni inte säga.” Satsen är tydligt
negerad. Nu är jag inte sämre själasörjare än att jag vet att själavårdande råd
av detta slag med fördel ges för en begränsad tid för att därefter förnyas.
Ungefär som med avvänjning av svordomar eller rökning, alltså. Vilket råd jag
kommer att ge i början av juni månad, vet ingen. Tills vidare gäller att så ska
man inte säga. Är Domkapitlet av någon annan mening?
Så kommer en anmälarens smått
obegripliga uppräkning av tyska ord i rubriker ”och en rad kvinnofientliga och
nazianspelande inlägg”. Vad är det som anmäls? 100 miljoner människor talar
tyska. ”Ermutigung” anspelar på en sång av Wolf Biermann, som jag senast hörde
i Hamburg i maj och knappast kan kallas ”kvinnofientlig” och alls inte nazist.
I bloggposten uppmuntras de svårmodiga till frimodighet.
”Machtübernahme” är en bloggpost som
markerar att vi nu står inför något annat och i bloggposten redovisas ett antal
obesvarade frågor och viktiga problemställningar.
Bloggposten ”Oberst Busse” är
anmäld, alldeles oklart för vad. Jag ska (Deo volente) till Berlin i januari
månad och hoppas kunna träffa min vän Dietrich Busse, som är i färd med att
skaffa sig sommarhus på norra Öland. Jag undrar vad han säger, när jag berättar
för honom att han på något sätt och för n ågot odefinierat anmälts till
Domkapitlet i Växjö. Hans favorituttryck blir nog den kommentar jag får:
”Lächerlich” och ”fabelhaftig”.
Anmälaren anför alltså, utan belägg,
att det på Bloggardag finns en rad kvinnofientliga och nazianspelande inlägg.
Det återstår för anmälaren eller Domkapitlets utredare att visa på dem. När jag
får besked om vad som avses, kan jag ta ställning till den bisarra anklagelsen.
Vad som återfinns i anmälarens egen förståelse, brist på förståelse eller egen
föreställningsvärld är nämligen inte utan vidare att förstå som vad den
begåvade texten säger.
4. Anklagelse
II
Kyrkoherden Gunilla Aquilon Elmqvist
och församlingspedagogen Linda Nilsson menar att jag ”ondgör” mig ”över valet
av kvinnlig och tyskbördig ärkebiskop”. Jag uppfattar begreppet ”ondgöra” som
ett moraliskt begrepp och det är möjligtvis på ett metaplan adekvat. På ett
enklare plan har jag ställt frågor och pekat på problem. Det är en moraliskt
sett aktningsvärd syssla.
Det heter i anmälan att jag antyder
”att man med nazistliknande metoder tillsatt en kvinnlig ärkebiskop”. Alls
inte. Har jag ens någonstans skrivit att valet var ett riggat ärkebiskopsval så
är det faktiskt inte bara nazister som sysslar med sådant. Tanken om nazism
torde ha uppkommit hos anmälarna därav att de inte läst Vermes bok Han är tillbaka, men jag ser den
annonserad som julklappstips. Den som läst referensen kan lätt förstå
sammanhanget. Vermes låter Führern vakna i Berlin år 2011 och gestaltar så en
rolig samtidskritik. I bloggposten ges en korrekt referens. Bloggaren har inget
ansvar för det rika känsloliv som somliga läsare kan ha, det är en tillgång
eller belastning de själva har att hantera.
När det gäller Aleksander Radler
insinuerar jag alls ingenting.
Antje Jackeléns akademiska
meritering som teologie doktor vid Lunds universitet ifrågasätter jag på intet
sätt. Däremot förnekar jag uppgiften som lämnats att hon varit professor i Lund
och vill veta den sakliga meriteringen efter doktorsexamen eftersom hon inte är
docent vid ett svenskt universitet – och professor kan i USA betyda lite av
varje; från universitetslektor till docent och (självfallet) professor. Trots
frågor i skilda fora om titlar och meriteringar har sakupplysningar märkligt
nog aldrig lämnats. Att notera detta är inte att gå till angrepp mot någon. Det
är sakfrågor.
Sedan kommer ytterligare en svepande
anklagelse: ”Läser man vidare i hans blogg får man gång på gång bevis på hans
motstånd och hans kränkning av kvinnliga kollegor.” Jag antar att det är rätt
allmänt bekant att jag inte tror riksdagsbesluten 1958 om kvinnas behörighet
till prästerlig tjänst vara gudomliga beslut och att jag respekterar beslutet
vid kyrkomötet 1957. Det är jag i min fulla rätt att som präst i Svenska kyrkan
göra. På inget sätt strider detta mot Svenska kyrkans ordning och detta framgår
tydligt av kyrkomötesbeslutet 1958 men också av senare statliga utredningar. Så
är rättsläget fram till dess ett nytt bekännelsekrav införts, och det har inte
skett eftersom det knappast varit möjligt. I stället har administrativa
åtgärder vidtagits, åtgärder som moralteologiskt torde stå i strid med de
utfästelser som gjordes 1958.
Det diplomatiska svar på
anmälningarna som jag nu avgett, leder till slutsatsen att de kyrkopolitiskt
betingade anmälningarna mot mig ska läggas till handlingarna utan åtgärd. Detta
borde Domkapitlet i Växjö begripit utan att behöva inleda ett tillsynsärende. Vi
lever i ett land med en grundlagsfäst tanke- och yttrandefrihet. Frågan om det
anseende en präst bör ha gäller inte en punkt som styr in mot kyrkopolitik
eller majoritetsuppfattningar om snille och smak utan på frågor om sanning –
dvs Bibel och bekännelse. Om domkapitlet skulle finna att jag agerat i strid
mot stadganden i just Skriften och bekännelsen, inväntar jag preciserade
besked. Jag gör det med viss munterhet eftersom jag efter ett helt prästliv i
stiftet avtackats på ett sätt som nog och övernog visat att jag räknats som en
präst med det anseende en präst bör ha. Därtill har jag på nytt valts till
kyrkomöte och stiftsfullmäktige. Det säger också en del. Det är dessa väljare
och andra sympatisörer som får och ska få berättigad uppmuntran till
frimodighet på Bloggardag.
Jag ber att få upprepa: På bloggen
Bloggardag har jag inte på något sätt skadat det anseende en präst bör ha. Jag
har där utövat uppmuntrans ämbete genom profetians gåva, vilket är förmågan att
skilja mellan sanning och lögn och demaskera lögnen.
Moheda den 4 december 2013
Bil 1
Skärmdump från Facebook. Utlämnas här
Noteringen i inledningen, att det är rättsosäkert med en och samma person som utredande och dömande, är oerhört viktig! Det kan bara försvaras om domarledamoten får i uppdrag att klargöra vilka bestämmelser som gäller och vilken rättspraxis som råder, men avstår från att ytterligare utreda innehållet i anmälan.
SvaraRaderaJag minns ett tillfälle då Henrik Svenungsson blev upprörd över ett beslut i någon kyrklig instans. Han menade att man inte hade utrett saken tillräckligt innan beslutet fattades. Men han fick till svar just detta, att en dömande instans inte också får vara utredande.
Enligt svensk rättspraxis får en domstol får alltså inte vara utredande. Den har att ta ställning till vad som föreläggs den. I det här fallet borde domkapitlet, i varje fall vad gäller första anmälningen, konstatera att eftersom inga konkreta bevis lämnas, så finns inget underlag att avge fällande dom. För det är ju dessutom enligt svensk rättspraxis så att det är anklagaren som har att bevisa sin sak, inte den anklagade som har att visa sin oskuld.
Mja, det är en sanning med modifikation. Förvaltningsdomstolarna har utredningsskyldighet. De allmänna domstolarna har det i familjemål (mål om vårdnad, boende och umgänge) samt i viss mån till den tilltalades fördel i brottmål.
RaderaMen då handlar det om mål av civilrättstyp. Det domkapitlet här har att hantera är av brottsmålstyp. Då gäller vad jag anfört. Det är ju dessutom så att domstolen inte får döma annat än vad åklagaren yrkar. Därför anger de alltid lindrigare alternativ, om domstolen inte skulle anse att han lyckas bevisa ett svårare brott (t.ex. grov misshandel alt. misshandel alt. övergrepp).
RaderaJag lärde mig hos systrarna i Alsike i dag att det finns ett undantag till. Det gäller brott mot staten, t.ex. i fall som gäller skattelagstiftningen och utlänningslagen. Då blir det, åtminstone i praktiken, så att den svarande har att bevisa sin oskuld.
RaderaSocialtjänstlagen ligger på gränsen t.ex. då föräldrar efter orosanmälan utreds av socialtjänsten i kommunen.
RaderaÄven om utredingen ger rekommendationer kan beslut fattas av tjänstemän om omhändertagande av barn utan beslut av folkvalda. Frågan är om man skall se olika tjänstemän (oftast kvinnor) inom samma förvaltningsenhet som oberoende?
Den som ger sig på Bloggardag, ger sig på Brunkebergspumpen...
SvaraRaderaThis made his day!
Tant Svart
Ledarna i "skenkyrkan" Svk är beträffande likt Sanhedrin och dess janissarier på Jesu tid.
SvaraRaderaElias
Kan man inte få se skärmdumpen?
SvaraRaderakonstigt att även formalia kan vara så roligt.
// John
Instämmer, intressant att se vad skärmdumpen innehåller./Sven-Åke Nilsson
RaderaSkulle domkapitlet på något sätt fälla dig då är det bara att konstatera att nu har förföljelsetiden börjat efter årtionden av uppladdning.
SvaraRaderafFanns inga janissarer på Jesu tid.
SvaraRaderaDet förefaller som om Svenska Kyrkan som
SvaraRaderaförändrat sin trosuppfattning får på moppe av en specialist och som i ämnet är klar och tydlig.
Som medlem av Svenska Kyrkan kan man undra var ledningen har "kommit på" den nya given. Kanske politikerna är inblandade?
Med tanke på anmälningarnas torftiga innehåll borde domkapitlet redan ha lagt dem till handlingarna. När man nu ändå valt att gå vidare med saken, säkert inte utan en viss vånda, visar detta att politiken, kyrkopolitiken, numera trumfar allt annat.
SvaraRadera"Jag har där utövat uppmuntrans ämbete genom profetians gåva, vilket är förmågan att skilja mellan sanning och lögn och demaskera lögnen." Just så Dag! Och för det är jag skyldig dig ett STORT, STORT tack! Tänk om alla förstod sitt prästämbete på samma sätt, då kunde man ju gå omkring saligt leende var eviga dag i trygg förvissning om att Kristi kyrka var den genomsyrande surdeg den skulle vara, till förargelse och omvändelse, istället för som nu, ett ljummet grötomslag på en varig böld. Jag gratulerar dig till din upphöjelse, att få svara inför domkapitlet. Den tillkommer inte alla.
SvaraRaderaStackars domkapitel!
SvaraRaderaEftersom detta är ett alibi för att inte ta debatten blir det ju snart lite Kafka över hela Svenska kyrkan.
SvaraRadera
SvaraRaderaDe kyrkliga domstolarna är inte självklart rättfärdiga och rättssäkra. Hur var det med Jeanne d'Arc? Vad betyder egentligen en så kallad "avkragning".Det sakramentetala ämbetets outplånliga karaktär kommer inte den politiskt sammansatta gruppen åt. Det är bara den sekulärt grundade kyrkogemenskapen som drabbas av en fortsatt avklädning.
Dag, det inledande med diplomatin och resan till ett varmt ställe var en riktigt "femetta"! Att med varmt hjärta, friska tag och en härligt grov sarkasm bemöta Segloragänget och resten av dårarna som snart tycks ha tagit över Svenska kyrkan helt. Men en allvarlig fråga till alla oss som står för en traditionell kristen tro - när slår vi riktigt hårt näven i bordet och säger stopp, nu accepterar vi inte mer av den här smörjan och snömoset. Det är Dag och Marcus Birro och några fler som sätter sig till motvärn och får ta mycket skit för det. Men vi andra tycks mest knyta handen i byxfickan och suckar. Hur länge systrar och bröder?
SvaraRaderaHur kan man lämna in en anmälan utan konkreta exempel på vad den anklagade gjort sig skyldig till? Men det skulle väl bli alltför känsligt..
SvaraRadera.
Svaret på tal är ju storartat! Och kul!
LG
AJ klagar ju själv över "näthatet", men har hon inte själv givit stöd åt den uttryckligen näthatande smedjan Seglora? Vad har inte f Dag och Marcus Birro fått utstå? Church of Sweden (CoS) tycks alltmer bli Centraliserad och Sekulariserad.
SvaraRaderaDet kanske inte är anmäleinnehållet som är det viktiga i detta fall utan i stället är det den stämpling en anmälan innebär, oavsett resultat, som man eftersträvar.
SvaraRaderaAtt bli anmäld är oftast värre än att bli fälld. När domslutet väl kommer, är saken redan bortglömd. Skamstraffet utmäts i förväg genom gatlopp. Frikännande tjänar till föga. Vem bryr sig? I varje fall inte pressen.
RaderaÄr det en tillfällighet att Domkapitlet i Växjö ej meddelade DS om anmälningarnas existens, förrän han grundligt avfirats på Norra Öland? Så kunde man åtminstone hoppas att inte uppretade folkuppbåd skulle samlas till stöd för den hotade och avhållne komministern?
Tant Svart
Det kanske inte är anmäleinnehållet som är det viktiga i detta fall utan i stället är det den stämpling en anmälan innebär, oavsett resultat, som man eftersträvar.
SvaraRaderaArgus, jag instämmer i att innehållet i anmälan för anmälarna förmodligen inte är det viktiga, men med den skillnaden att det inte är en "stämpling" man har i sinnet utan vetskapen att när väl anklagelsen förts fram och tagits upp då är mycket möjligt eftersom domkapitlet numera inte är en domstol i vanlig mening utan mer att likna vid ett förtroenderåd i ett politiskt parti där man utan några mer omfattande beviskrav kan kasta ut var och en som befunnits ha i ord och handling skadat partiets intressen dvs. om nu inte själva utkastandet bedöms göra större skada än att ha den besvärlige kvar ett tag till! Lyndon B Johnson lär vid ett bestämt tillfälle ha sagt om en kontroversiell demokratisk politikers närvaro på valbar plats att det var bättre att ha med honom för då stod han åtminstone inne i tältet när han "pissade" istället för att stå utanför och "pissa in". Ingen jämförelse i övrigt med den ene eller andre :-)
SvaraRadera