Jag kan väl inte bara i långa drapor ägna mig åt Växjö stifts biskopsaspiranter. Jag nödgades av bloggkommentatorn Gunnels inlägg se gårdagens helgsmålsbön från prosten Åkerlunds köksbord i Rättvik. Jag hade hellre nöjt mig med att se köksbordet än att höra Åkerlund. Han lärde läran om alltings återställelse och påstod att den tanken stöds av många bibelord. Han nämnde inga. Han nämnde inte Jesus heller. Och inte ett ord om Kristi återkomst. Var det någon bön över huvud taget så gick den mig över huvudet. Min stilla reflektion blev den att vad Svenska kyrkan lär lämnas besked om i lärodokumenten, oförändrade, men vad som lärs ut, skiftar allt efter lärarna. Och var och en lär som han eller hon vill. Ska jag få höra att det inte blir en himmel om inte alla är med också i dagens högmässa? Kyrkoherde G kanske är mer på, mer på G, liksom.
Jag såg en liten citatblaffa i kyrkoattraktionsannonsen, helsidan, i Smålandsposten. Där hette det "Döm inte allt du ser!" Vad betyder det? Så gammal är jag och så lite begriper jag. Begriper ni?
"Döm inte allt du ser!"
SvaraRaderaAha! Domssöndagen handlar alltså om att vi skall döma/inte döma, vilket och vad det nu kan vara. Det beror kanske på "wer das Sagen hat, sozusagen".
Åtminstone blir förargelsen runt kyrkans budskap mindre, i så fall.
En fortgående uppenbarelse i en demokratisk kyrka, rent av?
Argus
För att göra karriär i den postkristna organisationen måste man numera vara en relativistisk universalist, helst med feministiska förtecken!
SvaraRadera/Antony
"Döm inte allt du ser!"
SvaraRaderaÄr det nya slagordet inom SvK som hädanefter ska praktiseras av domkapitel, i synnerhet vid åsynen av en kvinnoprästmotståndare.
Eller?
En av våra altartjänare (akoluter, för dem som talar grekiska) i S:t Stefanus koinonia var inte i kyrkan i dag. Han kom efteråt, för då skulle vi ha kyrkostämma. Han hade varit i sin församlingskyrka, eftersom det var tacksägelse för bl.a. hans bortgångna mor (han var naturligtvis propert klädd, med mörk kostym och vit slips).
SvaraRaderaOm den predikan han tvingats lyssna till berättade han, dels att prästen, utifrån epistelns ord om Gud som skall bli "allt, överallt" (ingen lyckad översättning!), naturligtvis meddelade att ingen kommer att dömas, dels att han, utifrån evangeliet om fiskafänget vid tidens slut, menade att liknelsen skildrar hur det är här i världen, i Guds rike kommer det inte att ske någon sortering. Att läsa innantill är uppenbarligen en svår konst!
En god predikan av Fr Hans-Åke Holmberg, som kommer på S:t Stefanus hemsida, kan vara värd att ta del av (fast den bygger på evangeliet i 1983 års evangeliebok, från Joh. 5).
Här kommer predikan att finnas: http://www.stefanuskoinonia.org/?p=4674675
RaderaSjälv tröstar jag mig med Psaltaren 9: Lovsjung Herren som bor på Sion,
SvaraRaderaförkunna hans gärningar för folken!
13-21Han som hämnas blodsdåd minns,
han har inte glömt de förtrycktas klagan.
Var barmhärtig, Herre,
se hur jag förtrycks av mina fiender,
du som kan lyfta mig bort från dödens portar,
så att jag får sjunga ditt lov,
jubla över din hjälp i Sions portar.
Folken föll i den grop de grävt,
de fastnade i snaran de gillrat.
Herren gav sig till känna, han skipade rätt,
i sitt eget dåd blev den gudlöse snärjd.
Ner i dödsriket skall de gudlösa fara,
alla de folk som glömmer Gud.
Ty den fattige är ej för evigt glömd,
de förtrycktas hopp inte borta för alltid.
Herre, grip in! Låt inte människor ta makten!
Ställ folken inför din domstol!
Herre, fyll dem med fruktan!
Låt folken veta att de är dödliga!"
Lästips på Domsöndagen i stället: http://judithfagrell.blogspot.se/2014/11/domssondagen.html?showComment=1416762991675#c7964196107224315721
SvaraRaderaVärdefullt med tips till goda predikningar, dåliga är det inte svårt att hitta. Domssöndagen är väl märkligt/typiskt nog en av de söndagar som det är lättast att skjuta ner predikanten: för mycket eller för lite dom. Det som är lite inspirerande är att skiljelinjerna inte går enligt gängse mönster. Rekapitulatio-tanken hävdas ju starkt av predikanter som knappast skulle skjutas ner här, eller? Vad är det som gäller, egentligen? Har SKB något besked i saken? Och hur kommer det egentligen att sorteras i Guds rike? Det kan ju bli många inlägg denna dag!
SvaraRaderaFast recapitulatio handlar ju om det Paulus skriver om att hela skapelsen befriades av Jesu död och uppståndelse, inte att det inte blir en dom innan skapelsen blir fri från ondskan. Inom ortodoxa kyrkan betonas Racaptulatio men inte förnekar man Matteus 25 för det.
RaderaRekapitulatio=hela skapelsens befrielse? Jag tror jag följer ortodoxins tanke om alltings återställelse men där har ju domen redan verkställts: de som lever med i kyrkan och de som inte gör det. Är inte frågan om kyrkan lär att det faktiskt finns ett alternativ att hamna utanför, och om jag själv kan ha del i skulden varför jag skulle hamna där? En aspekt av Domssöndagen är väl ansvarstagandet för mina egna misslyckanden? Räcker det med att "kyrkan" påminner om Jesu gärning - vad väger den enskildes ställningstagande?! Är det lättheten i den avgjordes hjärtas det handlar om?
RaderaJag är lutheran i grunden och tror på varje individs egna ansvar men recapitulatio BEHÖVER inte betyda att Gud inte dömer. Jag ser inte att ortodoxa kyrkan "hoppar över" Domsöndagen.
RaderaVi ska pröva allt och behålla det som är gott och här tycker jag östkyrkan har en poäng som vi länge missat-Hela skapelsen längtar efter befrielsen, Jesus dog för att upprätta HELA skapelsen.
Antar att det är någon utarbetad tjänsteande på kyrkliga centralförrådet i Växjö som knåpar ihop de små minnesvärda orden som numer ska beledsaga predikoturerna. Det kan t o m vara en en präst som har för lite att göra som drygar ut sina timmar med en dylik syssla. Jesus i Sv Kyrkans tappning gör allting ljumt.
SvaraRaderaArg kyrkomedlem
Ja, vi är nu i den situationen att kyrkans ledning och dito publikationer mer och mer liknar en mykologisk föreningsstyrelse som inför varje svampsäsong går ut offentligt med att all svamp är ätlig bara man kokar den (med åtföljande dementiansvar nerskyfflat på de alltmer förtvivlade medlemmarna). Varför kan vi inte avsätta dem utifrån vår kyrkas grunddokument? Och allt som släpps fram i radio och TV ska vara av samma slag (i dagens radiogudstjänst gick Upp 21:1-5 tydligen bra enligt annonseringen, men naturligtvis inte Upp. 21:6-8 - man undrar ju om 22:19 inte också borde läsas någon gång?).
SvaraRaderaSka vi snart inte gå ihop med ateisterna och be om att få bort de "folkreligiösa" gudstjänsterna och radioandakterna inkl. helgmålsbönen? (Trots att vi fick tre gudstjänster från Åh stiftsgård häromsistens - eller två om man räknar bort Arborelius?). Ungefär som EFS och BV 1937 vädjade om att "Var jag går" inte skulle tas in i psalmboken - bearbetad till oigenkännlighet som den var av Emanuel Linderholm...
Enligt Kaj Munk, som utan alla jämförelser i övrigt sköts ihjäl av nazisterna för sin frispråkighet, tvingar den Helige Andes censur oss inte att tiga utan att - tala. Men jobbigt är det.
Jag har tidigare påmint om den härliga anekdoten (källa Strömstedt: Löpsedeln och insidan) om nystratade Expressens löpsedel vid Per Albin Hanssons död: KUNGEN I TÅRAR. På frågan om huruvida man var riktigt säker på den saken blev svaret: Nej, men tror du hovet skulle dementera? På samma sätt vräks nu alla Jesus´ varningar för en osalig evighet överbord - eller vantolkas in absurdum, var inte de kloka jungfrurna enligt Helle Klein usla egoister? - i förhoppningen om att ingen ska orka dementera det nya förbannade evangeliet. (Gal. 1).
Det värsta är väl att det som förbannelsen uttalas över i Gal 1 är den som för fram detta "nya evangelium".
Radera/Per H
NEJ, jag vill inte vara utan morgonandakter och helgsmål i radion. ALDRIG! De är en ständig påminnelse om att det finns ett folk som envist följer Jesus (och ger en inblick i islam, judendom och lite annat ibland) dessutom följer jag dem troget och möter där mycken god teologi också, inte bara flum. Elakhet slipper man också, det är skönt.
RaderaVi behöver sannerligen en påminnelse om helg och vila i denna stressade tid. Inför Domsöndagen läste Maria Küchen ur Hesekiel 47:6-12, vad var fel med det? Att tala om självrannsakan och om att empatiskt omfatta andra människor. Är det inte vad Jesus lär? Bör vi inte längta efter friskt vatten och den plats och tid där alla kan leva gott som Hesekiel profeterar om? Det finns kanske bättre låtval än Enya enligt mig, men det är ju snarare smak än teologi. Varför är det fel att ta upp självrannsakan vid kyrkoårets slut ur kristen synvinkel, enligt dig? Maria Küchen har ju en profetisk tjänst och nådegåva och hennes helgsmål håller den linjen mycket tydligt. "Vi står inte i kontrast till varandra vi människor, vi hör ihop" är väl ett ytterst relevant budskap med hög kristlig validitet. Ska vi känna rädsla inför domen anser du? Självrannsakan i skräck är inte kärlek, för rädslan driver ut kärleken och gör vi saker utan kärlek, ja, då är det värdelöst.
Bönen i slutet är just vad jag behöver just nu vid kyrkoårsskiftet. Nog med den recensionen=)
Nu tycker mina barn att jag är som Elvira Fattigan i Dunderklumpen som alltid är så tacksam för allt möjligt och det kanske är sant, men jag är mer tacksam för radioandakten 06.45-06:55 och helgsmålet varje lördag klockan 18.00-18-15 än för mycket annat. Då gör jag precis som min farmorsmor gjorde: släpper allt jag har för händer och sätter mig ner vid radion låter stressen släppa och låter helgen och vilan strömma in.
Kanke bättre att Klein & co får hållas. De ger trots förargelse "lä" åt den lilla resten av kristendom i Sverige.
RaderaLars Jensen
Andreas
RaderaVarför ska man räkna bort +Anders?
Han vart bäst IMHO.