Dagens Seglora (ett namn som omedelbart ger två uttalsformer, en västgötsk/svensk och en stockholmsk/svensk) finns inte. Inte nog med att redaktionen tog ordentligt julledigt, som vanligt, när jag gick in för att kolla hur lång ledigheten skulle bli, möttes jag av beskedet Fatal errror. På något sätt kanske det sammanfattar läget.
Mattias Irving blir ny chefredaktör efter pastor Carlsson. Och nya skribenter ska rekryteras till nättidningen, vars syfte är "kärlek och kritik". Den övertygelse som bär är att "skrivande hjälper till att bredda, pröva och fördjupa tankar om tro i ljuset av samtidens brännande frågor."
När vi ser tillbaka på seglorianernas år 2014 - och bortser från det juluppehåll som inledde, sommaruppehållet som låg där i mitten samt juluppehållet som avslutade året (hur var det med påsklov?) - klarnar något. Nättidningen handlar inte om tro utan om tankar om tro och det är ett samtidens raster som läggs över tron. Inte tvärtom, alltså. Men det kan det väl inte bli när det handlar just om tro. Kristen tro däremot skulle mena att det som kommer ur mötet med Verkligheten själv i Kyrkans liv kastar ljus över samtidens brännande frågor. Möjligtvis också påpeka att samtidens brännande frågor på djupet är alla tiders brännande frågor.
Blir frågor det som kastar ljus över tron är den uppenbara risken att tron blir ideologi för sin tid. Det är inte heller något okänt fenomen. Kyrkosystemens upprätthållare brukar gilla att få uppträda som aktörer i ideologiska statsapparater och på sitt fromliga sätt säga just det som just då ska sägas. Fromlighet betyder i sammanhanget inte bara att lägga orden rätt utan också att lägga rätt religiösa ord för att beskriva det som just då ska beskrivas.
Dagens Seglora tar de utsattas parti när främlingsfientlighet och rasism breder ut sig. "Därför är Dagens Seglora en antirasistisk, feministisk och maktkritisk nättidning som ställer sig i den befriande teologins fåra."
Det låter något. Men ligger befrielsen någonsin i en teologi? Ligger den inte i Kyrkans liv, det där som Gud gör med oss? Om teologin som bäst blir tron som försöker förstå, är den aldrig frikopplad från gudstjänst, bön, meditation och det handlande som kommer ur allt detta. Liturgi och diakoni, som mottot för Hjelmserydsstiftelsen lyder. Dagens Seglora slår fast: "Modiga handlingar inspireras av modiga ord" - och det kan sägas. Men vems ord syftar vi på?
Jag letade efter den lilla rännil pengar som flyter in till Seglora Smedja och Dagens Seglora. Stockholms stift ger 250 000:- nästa år. Lunds stift har gett tidigare - hur är det nu? Åkersbergs stiftsgård hörde också en gång i tiden till bidragsgivarna liksom ett antal församlingar. Sofia var bas för seglorianerna och nu är det Nacka - ett arrangemang som väl är ekonomiskt gynnsamt för seglorianerna, kan man tro, för det ter sig otroligt att seglorianerna skulle stötta församlingarna, om man så säger. Till detta kommer Sensus med bidrag/anslag/stöd. "Follow the Money" är en god princip för att pröva och fördjupa sina tankar. Vem beslutar att de allmänna medlen ska tillfalla seglorianerna och för vad?
Att Svensk Pastoraltidskrift står fri och får medel från den stiftelse som skapades för att stötta tidningen, vet vi.
Att Svensk Kyrkotidning brottas med problem har varit uppenbart länge. Hur det avtal ser ut som via Kyrkans Tidnings kapital säkerställer SKT, vet vi inte.
Men det tycks rätt uppenbart att Dagens Seglora får medel från givare som aldrig öppnat sina ymnighetshorn för att stötta de tryckta tidningarna. Beror det kyrkliga stödet till segliorianerna på att det nu handlar om tro i ljuset av samtidens brännande frågor men inte om kristen tro och kyrkoliv?
Jag vet verkligen inte vad jag ska tro om detta.
Fatal error är det begrepp som skapade oron i mig, tror jag dock.
Ska jag mig till tröst läsa Pickwickklubben och där närläsa berättelsen om Mister Blotton?
När får BloggarDag, säg, 200.000/år av Växjöstiftet och 10.000 ur ärkebiskopens PR-skapande fonder? Bloggarens produktivitet förefaller smått enastående i Kyrkosverige. Samtidigt kan sponsorerna kanske hoppas på mera positiv behandling i bloggen? Man biter väl inte den hand som föder en?
SvaraRaderaNähä...
Då blir det väl inga bidrag då. Det pigga, muntra och orädda behandlandet av det mesta fortsätter alltså. Inga Fatal Errors här inte.
Ytterligare en tanke slår mig:
Får månne den idoge BOD stöd från någon kyrklig instans för sin renhållningsiver?
GG
SvaraRaderaI festskriften till Erik Petrén på 80-årsdagen, skriver sonen Per:
"Det finns teologer som menar att bibelutläggningens uppgift är att med det vanliga livets hjälp tolka det som står i Bibeln. Erik säger att det är precis tvärtom.
Det är livet som är svårt. Det är livet som behöver förklaras och tolkas. Livet är rörigt och oklart. Men i Bibeln finns ljuset. I Bibeln finns ljuset som hjälper oss att förstå livet. Det är inte livet som hjälper oss att tolka Bibeln, det är Bibeln som hjälper oss att tolka livet."
Mycket klok kommentar!
Radera/Antony
Apropå den västgötska uttalsvarianten av Seglora, säger Maja, att det är typiskt för så'na där som Sandahl att tycka att "slika" skämt är kuliga.
SvaraRaderaReceptiv som hon är, lägger hon sig osökt till med uttryck från besökande blekingar och åsikter från sina genuskursare.
Men hon gillar ändå om man säger att hon är söt (Åtminstone om den där Svanslösingen säger det).
Nä, nu drar jag med BoB till Antjes garage och ser om där finns nå't att trösta sig med.
Elaka Katten Måns
GG,
SvaraRaderaNä Du, BOD får inget som helst stöd i sin iver att få bort oborstade okvädingsord, taffliga tillmälen, oförskämda okvädingsord och höga hästars hat mot Svenska kyrkan.
BENGT OLOF DIKE
"...höga hästars hat...".
RaderaMmm! Den rent fornnordiska allitterationen satt:-)
GG
Nacka församling har avskiljt 25 % av en komministertjänst för att arbeta för Seglora smedja. Från och med 2015 är Seglora smedjas redaktör anställd av Nacka församling. Oklar kostnad. Pengarna i sig stör mig inte. Svenska kyrkan bekostar mycket som är av dålig kvalité. Problemet är att perspektiven är så extremt snäva och att det är en församling i Svenska kyrkan som gör det möjligt. Seglora smedja borde, precis som all annan kulturverksamhet, prestera bra kvalité för att förtjäna stöd.
SvaraRaderaHar överskriften "Därför hatar vi Birro" i åtanke. Rubriken ändrades visserligen senare, men frågan är om Nacka församling vill stå bakom själva andemeningen i det som publiceras.
RaderaFör övrigt anser jag att BOD borde tystas (eller tystna).
SvaraRaderaDet där var en mycket dum kommentar. Begreppet att "tysta" någon brukar betyda att någon ska tas av daga. Låt du Dag avgöra hur mycket eller lite av BOD:s alster som ska publiceras.
RaderaElisabeth ANSER ngt annat "ska tas av daga". Låt mej avgöra vad jag anser.
SvaraRaderaDitt eget anseende sköter du -dumheten också.
Apropå debatterna här så har väl både HH och BOD skrivit samma saker så många gånger att de borde kunna kopiera gamla inlägg. Men debatten är fascinerande. BOD är en person som skriver i eget namn med allt vad detta innebär av tillgänglig historia, medan HH skriver anonymt. Ingen kan komma åt honom, och han kan på ett kränkande sätt dra fram gamla saker i BOD:s historia utan att visa sin egen identitet. Det finns säkert en hel del att säga om HH också, utan det där anonyma skyddet. Ganska fult, tycker jag!
SvaraRaderaElisabeth har rätt! För övrigt har BOD skrivit i opposition till ensidighet på Dagens Seglora - om jag inte missminner mig - och ska ha kredit för det.
SvaraRaderaA-K Roth eller varför inte
Snälla katten
Tack, A-K!
SvaraRaderaJag önskar dig och din familj ett riktigt gott nytt år! Glömmer aldrig hur du förklarade det amerikanska jurysystemet för mig och fick mig att inse att det inte alls är så tokigt som jag trodde och antagligen t.o.m. överlägset vårt svenska nämndemannasystem.