tisdag 3 januari 2017

Skärpning, Antje!

Det drar iväg. Juluppropet engagerar positivt - och negativt. Till det kommer kyrkomusikerna, som skriver upprop de också. Rapporterna om utträden, förstås. Och så den heberleinska smockan rakt i nyllet, som det heter efter julaftonemeftermiddagens kultutövning.

Om vi prövar det i teorin så älskade, att tolka allt till det bästa, kanske kritik ska uppfattas som kärlek som kommer med baksidan först? Visst var Ann Heberleins personangrepp verkligt, men var det personligt eller var det riktat  mot ärkebiskopen och därmed av annorlunda slag? Påhopp på funktion mer än person? För hur det än är. Antje styr en hel del i Svenska kyrkan men inte allt. Det verkliga problemet kan vara det en initierad tidningsman sammanfattade om Kyrkans Hus: "en herrelös byråkrati, som löper amok." Antje får kritiken därför att hon har ansvaret. Det är konsekvent också när det inte är rättvist.

Är jag kallsinnig?
Nej, men jag har lärt mig hur det går till också på de lägre nivåerna.
Och jag har förstått att det finns något skäl till att folk vigs till sina tjänster och ämbeten under åkallan av den Helige Ande.
Det var dock inte Antjes ansvar att kyrkklockorna ringde i nio timmar i den stängda Bergs kyrka strax efter midnatt den 2 januari och ringde oavbrutet i nio timmar, tills personal från Växjö pastorat kom och stängde av dem. Så hörbar kan den kyrkliga organisationsförändringen bli. Har Modéus II något ansvar också om det inte är hans fel att klockorna krigsringer?

"Skärpning, Antje!" betyder kanske att i ett skarpt läge, som det vi upplever, samla ihop resurserna och ta några nya tag med Kyrkostyrelsen.
Den avhåller sina sammanträden efter plan och ägnar lång tid åt formalia. Kan sammanträdena kortas med ett par timmar, blir några ledamöter nöjda. Andra går på stan ett par timmar och väntar på tåg, för de har rest utan ombokning för att hålla nere ,kostnaderna. Det är då de blir misslynta och undrar vilka viktiga beslut styrelsen tagit och uppfattar att styrelsen försetts med handlingar i nonsensfrågor, som mest tagit tid. En del får styrelsen veta, men annat kan bara anas. I min kyrkliga värld borde styrelsen utmanas att fortlöpande göra situationsanalyser. Här kunde Antje enkelt skärpa till arbetsformer.

I åratal har det ropats på det som i sak syftat till att bli en kriskommission.
Med den logik som gäller har förslagen avvisats för det finns ju ingen egentlig kris och finns den, är krisen Kyrkans normalläge.  Alltså inrättar vi oss för normaliteter, vardagslunk, i stället för att ta allvaret på allvar.
Har ni inte styrelsen tillsatt utredningar? Jo.
Så vad saknas då? Det andra greppet.
Nu administreras den dysterhet som ofelbart är på väg och som Ann Heberlein varsnar och skriver om. Men det räcker inte att administrera den, lika lite nu som alla decennier tidigare. Jag skrev en liten bok, Inget för någon. Den blev som bok själv vad den sa om Svenska kyrkan.
Jag var för många år sedan mer positiv i anslaget och skrev Den stora berättelsen, en bok om vad vi faktiskt skulle kunna göra.
Det har funnits förslag om folkevangelisation, men mest minns jag den styrelse som leddes av Gunnar Weman där de bemärkta polemiserade mot evangelisation, eftersom alla var med i Svenska kyrkan och muslimerna inte skulle utsättas för sådant. Då vacklade Weman, den gamle missionären, häpen till kaffepausen. Detta hade han inte kunnat föreställa sig bli sagt på ett sammanträde med dåvarande kyrkostyrelsen.

Vi kanske inte ska tillsätta kommissioner utan låta kyrkostyrelsen ta de djupa tagen och definiera vad som är de egentliga problemen? Lagar vi symtomen i stället för att ta itu med skadan? Hur skulle klinisk pastoralteologi se ut för oss just nu?

Jag medger att jag inte är lycklig över den nuvarande situationen i Svenska kyrkan.
Nästa vecka ska jag ägna några dagar åt Frimodig kyrkas analysarbete i kyrkomötesgruppen.
Jag antar att Kjell Petersson och jag kommer att upprepa insikten att de som tror sig styra verkligen tror på vad de säger. Några av oss tänker reflexmässigt att det som sägs är så fel och dumt, att så kan ingen på allvar mena. Vi har kommit på att vi har har fel. Så dumt kan också de styrande tänka och vara nöjda med det.
Här är problemet:
De menar faktiskt vad de säger med sådan övertygelse att de är insiktsfulla och har rätt, att larmrapporterna inte går in utan avfärdas som utslag av personlig illvilja.

Andrew Greeley och andra kyrkosociologer skulle mena att det är så det alltid går till i de högre kyrkliga sfärerna.
Jag har varit med länge, så länge att jag förstår att dekankollegiet på sin tid förde spänstigare diskussioner och gjorde bättre lägesanalyser än biskopsmötet och att uppfattar att Frimodig kyrkas diskussioner är spänstigare än kyrkostyrelsens. De diskussionerna resulterar i kyrkomötesmotioner, som ibland får framgång...

Vad skulle hända om Antje krävde skärpning i Kyrkostyrelsen, så att styrelsen strukturerat hämtar upp de informationsbärande replikerna och ser vad de egentligen beskriver. Tag repliken från Härnösand, att en kyrkoherde inte har en prästtjänst. Är detta den bibliska frågan till Strukturutskottets medlemmar: Vad har du gjort? (1 Mos 4:10)
Skulle styrelsen be de tidigare ärkebiskoparna komma, Weman, Hammar och Wejryd, och be dem vara kyrkokritiska? Vad skulle de säga nu?
Eller skulle Kyrkostyrelsen samlas till ett seminarium på temat "Vad är det vi inte vill höra?" Eller bara fråga "Var är välviljan i det vi uppfattar som illvilja?"

I det lokala har vi ibland haft små övningar på temat "se, bedöm, handla".
Det kanske vore en bra grundhållning i ett skärpningsprogram.
En annan övning har varit att beskriva oss som om missionärer som kom till Sverige för att kristna landet. Ingen lång kristen historia, ingen organisation på plats, ingenting. Vad skulle vi göra då? Var börjar vi? Vad är det verkligt viktiga. Vilka lierar vi oss med?
Detta har dock inte varit sällskapsspel utan ett försök att se vad som bör göras.

Så där kan man fortsätta i ständig kamp mot de nyheter som når oss på många olika sätt och som skulle kunna komma att uppfattas som att vi inget annat bevittnar "än kyrkans vandring mot sin egen undergång".

Sitts (obs! slug passivform) det i Biskopsmötet och beklagas att Antje blir illa åtgången eller lyckas biskoparna samla sig till något mera? Jag vet inte. Jag vet inte ens om biskoparna valts i tanke på att Svenska kyrkans läge är allvarligt och att de har att hantera den problematiska samtiden, inte bara den framtid de önskar. Att de är professionella optimister vet jag dock. Just nu varsnar de förväntan på en ny kyrkohandbok ute i församlingarna. Kyrkomusikerna har då per definition fel, eller?

Själv kan jag inte bestämma mig för om vi skulle låta sv ps 90 vara osjungen några år eller om den skulle sjungas så mycket mer ihärdigt nu.

Ibland, inte ofta men ibland, funderar jag över folk på sammanträden med frågan: Vilka av dessa skulle jag vilja ha som officerare och i vilka befattningar i KAB 44, ett av den svenska krigsmaktens gamla nyckelförband. Det är en rolig övning. Ni vill inte veta hur den utfaller, men den jävar inte min önskan om skärpning.

49 kommentarer:

  1. Säga vad jag vill om Antje Jackélen men skärpt är hon.Det starkaste kortet i Biskopsmötet, väl värt att spela ut även i vår offentlighet.
    Men hur är egentligen ärkebiskopen ställning? I Biskopsmötet är hon den jämlikheten bland jämlikar. Personligen tycker jag att hon är mer än jämlik. Jag har understundom klagat på att vi har ett svagt biskopsmöte och i varje fall "Elisabeth" vet mina konkreta exempel. Men Antje (och min egen favorit till hennes efterträdare Fredrik M) reser sig över den Fjortonhövdade mängden...
    Jag har avlagt ett nyårslöfte att inte tala mer om "Strukturutredningens implementering" (HOPPSANSÀ) så jag avstår från att tala om vad jag tycker är Svenska Kyrkans huvudproblematik.
    För dagen nöjer jag mig med några slagord :
    -Låg-och folkkyrklighet
    -Tröskellöshet
    -Gudstjänstfirarförsamlingsmakt
    -Kvinnoljudsskälla
    -Evangelium
    -Treenigefaldigeguden
    Tack för ordet
    ORDET
    Ulf H Berggren Orreforsare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är kvinnoljudsskälla och treenigfaldig? Och är du, Ulf H Berggren SVENSKKYRKLIG?
      Är vi i samma klase i vinstocken, du och jag? På riktigt?

      Radera
    2. Berggren är mycket men allt annat än kristen.
      Antony

      Radera
  2. I Fil. 4:7 talas det om den frid som övergår allt förstånd. Jag beder om den frid som övergår allt oförstånd.

    GAF

    SvaraRadera
  3. Se där, en konstruktiv åtgärd.
    Kanske varje församling skulle samlas till krismöten?

    Själv har jag under julen träffat en mängd unga utan kontakt med kyrkan. De enda som uttryckte någon form av engagemang var de slm var hånfulla och talade om sagor och kringflygande andeväsen. Gemensamt för dem var en skriande okunskap om kristendomen och den kyrkliga traditionen.
    Det får mig att frukta att det kommer att bli sämre, mycket sämre, innan det vänder.

    Upprepar vad jag sagt tidigare: Konfirmationsläsningen räcker inte som kundkapsbas. Jag tror Svenska kyrkan borde satsa pengarna på en bred uppbyggnad av konfessionellt lutherska friskolor. Inte för att indoktrinera utan för att garantera att fler överhuvudtaget har en kunskap som kan bilda grund för väckelse.
    Canutus Hahn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svky är väl knappast "konfenssionellt luthersk" (längre) så varför skulle den satsa på dylika skolor, då det är hbtq- och (muslimsk) identitetspolitik som är "evangeliet"?!
      Antony

      Radera
    2. Peter Isaac Beens stiftelse driver friskolor i Luthersk anda.
      Så några hundra ungdomar per årskull är inte okunniga om den lutherska trons innehåll.

      Radera
    3. Se där en mycket rimlig identitetspolitisk lösning!

      Om nu särrättigheter skall ges, och det kan det i ett alltmer värdegrundsbaserat och ideologiserat samhälle finnas skäl till, bör även SvK satsa på svenskkyrkliga skolmiljöer för att bevara sitt folk. Om dessa skolor höjer sig kvalitetsmässigt över andra skolor, är framgången given.

      Problemet blir att det värdegrundstroende majoritetssamhället aldrig kommer att tillåta en sådan utveckling, inte heller den värdegrundstroende politiska ledningen i SvK. Om detta vittnar exempelvis misstänksamheten mot det i övrigt utmärkta L M Engströms Gymnasium i gamla biskopshuset på V Hamngatan i Göteborg:

      http://skolvarlden.se/artiklar/undervisningen-ar-inte-konfessionell-den-ar-professionell

      Lars Jensen

      Radera
  4. Har Kyrkostyrelsen  varit med på julupproret (det stod så på kyrkans hemsida fast det heter väl juluppropet. NU har det ändrats) eller är det ett ordförandebeslut av Antje?
    Har ingen tänkt på konsekvenserna? Vem ska ordna bostäder om 35 000 ensamkommande barn får rätt att ta hit 4-5 familjemedlemmar var?  Vad jag förstår så fick vi här ännu en anledning som folk uppger för att utträda. Och de är varken inhumana eller rasister. De tycker bara att vi ska tänka efter ( som Anna K B och Löfven) hur mycket vi kan klara av.  

    Har vi någon slags DÖ-överenskommelse i Svenska kyrkan på nationell nivå?
    Observator holmie

    SvaraRadera
    Svar
    1. En afghansk familj består inte av 4-5 familjemedlemmar utan snarare av 14-15 dito!
      Antony

      Radera
    2. Så spännande, Anthony! Vad heter hon?

      Radera
  5. Våga ta avstånd från det kränkande påhoppet!

    I förrgår skrev jag snabbt en replik på Ann Heberleins personangrepp mot ärkebiskopen. Men mannen bakom ledarsidorna.se, Johan Westerholm, säger sig inte ta in repliker, därför att hans sajt inte har "det formatet". Jag undrade då vad som menades och i vilket format hans skribenter skriver. Inget svar. Till slut framkom också att det är han personligen som väljer ut skribenterna och att de, märkligt nog, förmodligen, alla är arvoderade. Bra för dem, och Heberlein, i så fall. Men det är naturligtvis åt skogen, att replikmöjligheten på hans skapelse saknas.

    Ty är det någon som behöver, måste, skall konfronteras med sina egna anklagelser mot kyrkan, är det just AH. Medan hans biskop redan reagerat, noterar jag att DS INTE har tagit damen i örat riktigt ordentligt. Är hon månne skyddad av sin akademiska titel, vilken dock i sin tur alls inte - det har vi sett många exempel på i kyrkan och genom historien - utgör något värn mot dåligt omdöme, osaklighet, känslomässiga utbrott och alltså rena personangrepp.

    På punkt efter punkt har hon fel, skjuter både över och under målet, beskyller ärkebiskopen för att ha förorsakat de höga utträdessiffrorna under 2016, anklagar henne för sorglöshet och passivitetet och för att vända ryggen till problemen.

    Men reagera då, bäste bloggare och ni andra på bloggen - annars måste er tystnad tolkas på det enda sätt den kan översättas, nämligen att ni ler inombords och anser att ärkebiskopen förtjänar sådana här skopor väl utnyttjat diskvatten över sig!

    Vår älskade kyrka är sannerligen värd - hur ofta skall detta behöva inskärpas? - ett bättre öde än att, tillsammans med sin ÄB, dras i fjäder och tjära. När skall denna bloggs röster förstå vad det är de sparkar på?

    Läs då vänligen min längre artikel i det nummer av tidskriften Evangelium, under fliken Prosa och Poesi, som kom ut strax före den gångna julen.

    Tänk vänligen också på det tydligen alltid lika aktuella rådet om vådan att såga av den gren, som man sitter på.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. BOD kan skriva kommentarer på ledarsidorna.se som alla andra, men det duger nog inte för den gamle politiken?!
      Antony

      Radera
    2. Låt de döva begrava sina döva. /John

      Radera
    3. För att ha jobbat ett par år som opinionsjournalist förefaller Dike omedveten om praxis. Man tar inte in debattinlägg med anledning av fasta krönikörers inlägg. Antje själv hade kunnat få ett genmäle, men inte dn vänstervriden kyrkopolitiker i Blekinge som Dike.
      Själva ansatsen att det skulle vara ett personangrepp är ju dessutom ointressant eftersom den är uppenbart falsk. Man får förstås argumentera för makthavares ansvar i en sakfråga utan att anklagas för personangrepp. Skulle man inte få debattera Anders Ygemans eller Dan Eliassons ansvar för poliskrisen?
      Canutus Hahn

      Radera
    4. Jag hörde i radio ÄB Antje beklaga de höga resekostnaderna i församlingarna som de lokalt förtroendevalda gett budgetmedel till.
      Det verkar som om hon och jag är överens om att alla utträden p.g.a. församlingsresors oerhörda kostnader ska skyllas på lokalt förtroendevalda.

      Vad gäller Heberleins kritk över den internt kyrkliga debatten, så tycker jag att Antje hanterar kritik sämre om med långt större härskarteknink än Bengt Olof Dike.

      Radera
    5. Canutus Hahn med pekpinnen i handen!

      -När vederbörande ikläder sig magisterns roll, borde han vara säker på att kunna mer än den han överlägset mästrar. Nu är helan Hahn inlägg präglat av sakliga felaktigheter och förnekanden av fakta.

      -Dels är han okunnig om min tid och bakgrund som opinionsredaktör, dels hade ledarsidornas vägran en helt annan orsak än den Hahn spekulerar i, och dels är han tydligen så totalt främmande för min politiska plattform, att hans beskrivning av den kan jämföras med påståendet att Anna Kinberg Batra och Jan Björklund tillhör Vänsterpartiet.

      Som om alla dessa klavertramp inte är tillräckliga, hävdar han också att Heberleins artikel inte är ett personangrepp.

      -Vilket oslagbart hopp i galen tunna!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    6. Jag förstår inte, förnekar du att du anser att vänsterpolitiker ska styra kyrkan? Och har du inte uttalat dig positivt om diverse märkliga gudstjänster i vänsteranda?

      Fasta krönikörer är varumärkesskapande för ledarsidor eller opinionssajter, och det gäller oavsett om de verkar i linje med ledarsidans åsikter eller går på tvärs mot dem.
      Därför ger man inte replik så där i allmänhet.

      Och om du anser att man inte får ställa ärkebiskopen till svars för läget i svenska kyrkan, får man då heller inte ställa rilkspolischef Dan Eliasson till ansvar.

      Radera
    7. Anonym,

      -Förstår Du inte skillnaden mellan kyrkans alla självstyrande och lokalt valda ledningar och polisens organisation?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  6. Det är inget ovanligt, vare sig i affärsvärlden eller i det offentliga, att en styrelse är i händerna på sitt kansli. Det är naturligt att lita på sitt kansli, det är ju till för att betjäna styrelsen.

    Men det gäller samtidigt för styrelsen, i första hand ordföranden, att reagera, om det blir uppenbart att det är kansliet som styr och betraktar styrelsen som ett transportkompani. Då har ordföranden ett ansvar att återföra beslutsfunktionen till styrelsen. Gör inte Antje det, eller någon i presidiet i övrigt, om hon inte tar frågor från andra styrelseledamöter på allvar, då fullgör hon inte sitt ansvar.

    Eller är hon för sin position så beroende av (kärnan i) kansliet, att hon inte vågar utmana dem som regerar där?

    SvaraRadera
  7. Sitts det i Kyrkostyrelsen till någon annan nytta än personlig insikt?
    Jag läste på lite om reseskandalen i kyrkan på sverigesradio.se och förvånas över de många anställda och förtroendevalda som åker på resor.
    Solna församling med fyra mindre kyrkor (och en stor kontorsbyggnad) lyckas med konststycket att ha 82 anställda.
    Inte konstigt att det saknas pengar i kassan med 20 anställda per kyrka. Detta kan givetvis inte Antje lastas för, men vad är det för kultur som präglar en församling som har fler anställda är högmässobesökare en vanlig söndag?
    Det sitts tydligen i kyrkorådet till nytta, för de anställda som får sina löner.
    Det låter inte som något helt omöjligt uppdrag att spara in på de 365 anställda nationellt som en halv miljon per dag motsvarar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om Solna församling har fler än 82 gudstjänstbesökare en söndag, de anställda borträknade?!
      Antony

      Radera
    2. I Solna församling finns det 1 kyrkoherde, 8 komministrar och 2 sjukhuspräster (summa 11 präster). Där till finns 6 kyrkomusiker. Det tycks dock sällan vara gudstjänst i alla fyra kyrkorna, utan på nyårsdagen var det endast 1 gudstjänst och på trettondagen 2 gudstjänster, 2 gudstjänster söndagen 8/1 men faktiskt 4 gudstjänster söndagen den 15 januari. / Markus

      Radera
    3. I Solna finns tydligen hyfsade kneg?

      /smun

      Radera
    4. I Solna finns det absolut hyfsade kneg! Det är en av Sveriges mest välmående kommuner med en skattesats på 29,2%, den tredje lägsta i Sverige. Det stora antalet gnidna medel- och höginkomsttagare gör att medlemskapet i sv"k" i Solna också är rekordlågt: endast 47,9% av befolkningen (31/12 2015). Med tanke på rekordutträdena hamnar förmodligen siffran för 2016 på något drygt 45%. Räknar man bort pensionärer, arbetslösa och unga under 20 år i Solna finner man att hälften av medlemmarna är kapabla att fullt ut betala den likaledes låga kyrkoavgiften på 0.69%.
      Varför det finns så många som 11 prästinnor i Solna är en bra fråga. Någon slags P-plats eller reservat för den stadigt växande gruppen omöjliggjorda? Troligen är antalet prästinnor, som under statskyrkotiden, beräknat på antalet kommuninvånare, inte på faktiska sv”k”-medlemmar. I praktiken en slags verklighetsflykt, en komponent i sv”k”:s uppblåsta självbild. /John

      Radera
    5. Nu är det iofs så att kyrkoherden och 3 av 8 komministrar är män så termen prästinnor, som de flesta nog också anser nedvärderande, bör undvikas. Likaså är det onödigt att hela tiden skriva Sv"k" för att demonstrera sitt förakt för detta samfund.
      Däremot är det intressant det du lyfter fram med konkreta siffror om ekonomi och medlemstal. När det talas om att antalet anställda bör dock tilläggas att församlingen driver tre heltidsförskolor och dessutom har fyra konfirmandgrupper (som till stor del bygger på läger) vilket båda delarna är resurskrävande.
      Vore jag kyrkoherde i Solna skulle jag dock omedelbart införa söndaglig gudstjänst i samtliga fyra kyrkor, och ändå överväga att ändå minska antalet prästtjänster. / Markus

      Radera
    6. Och varifrån kommer uppdraget att prästinnorna i sv"k" i Solna ska driva förskolor? /John

      Radera
    7. Och så kom en uppenbar nonsensfråga för att försöka frångå ämnet. Varje läsare som vill förstå kan förstå att de tre förskolorna har att göra med hur det kan vara 80 anställda i Solna församling. / Markus

      Radera
    8. Jo men åter igen, varför ska sv"k" parasitera på områden som hör till samhället? /John

      Radera
  8. Jag fruktar att det kvarvarande kyrkfolket som våga läsa dig finner "Inget för någon" vara för tungt för att orka läsas. Kan den inte ingå i ett paket lektyr för Påskfastan, tillsammans med lite mera Något för åtminstone Somliga?

    SvaraRadera
  9. F. Dag är en profetisk röst som ropar i samtidens andliga öken. En sådan röst pekar på problem. Men den vet litet om deras lösning. Vad som behövs är en väckelse. Om detta råder ingen tvivel. Men väckelse administreras inte fram. Kommisioner eller initiativ i rikskyrkan är meningslöst. Väckelse uppstår lokalt. Vilka exempel finns på väckelse skapad uppifrån i historien?

    Jag tänker ibland på Henric Schartau. Var han ens särskilt välkänd i sin samtid? Ändå ligger han bakom en väckelse som pågick under 100-150 år, i stort sett helt efter hans egen död. Vi är kallade att så inte att skörda.

    SvaraRadera
  10. Förra veckan var jag lite väl tidig till en begravning i en höglandskyrka. I vapenhuset låg en Juluppropslista och en kristlig förmaning till att skriva på. Antagligen hade det varit en turistbuss där för de som skrivit på hade danska namn och angivna bostadsorter i Danmark. Känns enkelt på något sätt, oavsett hur det går så kommer det ju inte att svida för dem.

    SvaraRadera
  11. "Vilka av dessa skulle jag vilja ha som officerare och i vilka befattningar i KAB 44"
    En sådan märklig jämförelse! Kristendomen brukar annars anses vara en fredlig religion.
    Väckelse går knappast att kommendera fram. :-)
    Ett illvilligt personangrepp, som Ann Heberleins på Antje Jackelén, är inte detsamma som saklig kritik. Det är bara beklämmande att se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåjo, som vapenfri (numera överårig) vpl vill jag väl ändå hävda att militära liknelser inte är helt främmande för Kyrkan. Hängivenhet (utan hänsyn till ens eget väl) och vilja att följa order från högre ort, är knappast oförenliga med att "kämpa den goda kampen"./Paul

      Radera
  12. Kanske nu efter nyåret och de kommande festligheterna lite historia om vår "älskade" kyrka vore på sin plats.
    Var hittar man detta om inte....

    https://www.facebook.com/LWFHistory/?hc_ref=NEWSFEED

    Fast detta är ju utanför Svitjods gränser .Någon kanske vill repetera eller lära om på nytt

    God fortsättning önskas från " mitt europa "

    Hoppas nu bara att Eulalia inte får på moppo.

    SvaraRadera
  13. Detta är inte lätt! Jag har just sett ett klipp - på sajten https://detgodasamhallet.com/ - med Annika Borg och Helena Edlund, där dessa (såvitt jag förstår) högst begåvade, välutbildade och ytterst sympatiska kvinnliga präster samtalar om bl.a. det destruktiva i att "staten", dvs. sekulära politiska krafter, beslutar om Kyrkans inre angelägenheter. Samtidigt är ju det faktum att just dessa personer är präster, ett övertydligt exempel på just destruktivt statligt inflytande över Kyrkan. Varför ser de inte (hur kan de undgå att se) denna uppenbara konflikt? Är statliga övergrepp acceptabla när de överensstämmer med ens egen personliga politiska övertygelse? Eller bäddar de för en framtid när det - utifrån kyrkfolkets horisont - inte längre är självklart att kvinnor är präster. Om man nu är motståndare till tanken att de för stunden "politiskt korrekta" dikterar villkoren för Kyrkan? SVP - hjälp mig förstå!/Paul

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite tragikomiskt då "konservativa" kvinnliga "präster" kritiserar Svkys förfall utan att vilja begripa att deras "vigningar" är en av de värre heresierna i det allmänna förfallet!
      Antony

      Radera
  14. Well, the freedom of the press applies to anyone who owns one. Vem är förvånad?/Paul

    SvaraRadera
  15. Om frågan gäller styrelsearbete måste det till prioritering. "Kris" är inte tillräcklig analys. Ibland är det handling att inte handla.
    Det räcker inte med att tävla om de smartaste brainstormningarna. Framför allt handlar det om att handlingsprogrammet måste vara möjligt att verkställa.
    Men jämförelsen med det militära är så otidsenlig att hela resonemanget faller. Vet inte bloggaren att vi inhiberat all form av eget försvar - vi leasar nu?! Frågan är väl vems tankeramar vi lånar, inte är det skriftens ivarjefall.
    En ofrånkomlig, avgörande fråga för ÄB, ännu denna dag, är vilken Kristus hon bekänner? Är det inte Faderns Son, Herren Jesus Kristus, kan hur många planer och strategier som helst produceras, de är andligt verkningslösa i bästa fall, i värsta fall är de direkt skadliga. Om sådana tveksamheter skulle befästas i handboken kommer det att bli en av SvKs verkliga floppar.an

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske Dag insinuerar att det kommer att gå för SvK som för KAB44?
      Den sistnämnda har tappat minst en bokstav och skulle med störsra välvilja kunna kallas K-B44.
      Om SvK inom en framtid nedmonteras i lika snabb takt kanske det blir Sv- av det hela?

      Radera
  16. Antony,

    Jag håller med i din kommentar re kvinnliga präster även om jag är tveksam till om de kan kallas "konservativa". Dock , jämfört med rena rödstrumpor så kanske..

    Oavsett nu sker oftare och tom tidigare än jag kunnat föreställa mig det jag redan tidigare "förespått". Hur de ,när den dagen kommer-(har tydligen redan kommit) att deras protester möts med påpekandet varför nu hänvisa till skriften? Det var ju inte så viktigt när det gällde att vigas till ämbetet.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH: Det är höjden av hyckleri då "konservativa" prästinnor hänvisar till skriften och traditionen utan att låtsas om att deras "vigning" är följden av allvarliga heresier!
      Antony

      Radera
    2. I sv"k" förekommer inga "vigningar". Det nödvändiga grundläggande sakramentet bakom togs bort för 500 år sedan. /John

      Radera
    3. Ett polemiskt påstående som saknar täckning i fakta. Läs vad båda sidor säger, John! Det är en kristen plikt att tala sanning och vara rättvis. Gäller även i påven av Roms kyrka.

      Radera
    4. Rom underkänner alla Svkys "vigningar" vad är det för lögnaktiga insinuationer som ML här kommer med?!
      Antony

      Radera
    5. HH - så kränker man kvinnliga präster!

      Signaturen hävdar - det är ju inte första gången, och han är tyvärr inte ensam - att kvinnoprästvigningar är resultat av irrläror.

      Vad innebär en slik dömande slutsats? Jo, att en ung kvinna, som har genomgått prästutbildningen tillsammans med sina manliga teologiska vänner, gjort samma tentor och godkänts på samma sätt som de sistnämnda och vigts av biskopen tillsammans med dem, är irrlärornas företrädare, ovärdiga präster, olämpliga att stå framför altaret och i predikstolen.

      Orsaken? De är kvinnor, har alltså inte samma kön som de manliga prästvigda!

      Detta, men inget annat, får HH att ropa ut sin dom, sin fördömelse. Han struntar totalt i den av kyrkan sedan snart sextio år tillbaka stadfästa ordningen i vårt land och i att ett stort antal lutherska kyrkor i världen välkomnar kvinnor som präster.

      Vad ger HH rätten att sätta sig över allt detta, rätten att kränka dem som intet ont har gjort och som inget hellre vill än att få tjäna Gud?

      Gör deras kön dem till irrlärornas vandrande företrädare?
      Vad har de prästvigda kvinnorna gjort för ont?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    6. Den "prästvigda" kvinnorna har nog, generellt sett, knappast gjort något ont utan blivit offer för Svkys heresier!
      Antony

      Radera
  17. Ord betyder faktiskt något och kan inte ges vilket innehåll eller betydelse som helst allt efter dagsformen. Das ist weg ist weg. /John

    SvaraRadera
  18. Det vore väl något för kyrkostyrelsen ps.90!
    PS-90 är en mobil spaningsradar som kan ge en bild på vad som är på G

    SvaraRadera