onsdag 17 maj 2017

Älmhult pridar och sängkammarliv därtill

Älmhult ska ha egen Prideverksamhet och det blir en manifestation för mångfald och öppenhet. "Var vem du vill - älska vem du vill!" Vi måste vara vänta till 1 juni, en torsdag. Vem arrangerar? Det gör Älmhults kommun tillsammans med Studieförbundet Vuxenskolan, Rhythm in Motion, Handelsplats Älmhulr och ABF. Drivmedlet är uppenbarligen i hög grad offentliga medel.

Kommunen utlovar på sin hemsida en färgsprakande fest och det finns en musikvagn i tåget. Man kan öva in stegen ihop med Rhytm in Motion måndagen samma veka. Alla ska kunna dansa med i tåget. Dessutom uppmuntras alla att tillverka egna plakat hemma - "gärna av återanvänt material". Man är uppenbart inte främmande för att bära ett gammal slitet lakan i paraden med en hederlig paroll målad på tygstycket. Och fritidsgården Fenix har öppet på onsdagen för en workshop: "Gör ditt eget Pride-plakat".

Nu undrar ni över programmet!
Start kl 17.00 med färgkastarfest på Linnéskolans grusplan.
17.30 Avmarsch från samma grusplan.
Från cirka 18 blir det program från torgscenen med flera lokala artister och en av Sveriges bästa komiker, Umit Dag. Det kallas kvällens "stand up".
Detta tycker jag artar sig till en lustifikation redan nu.

Det är klart att det hela, med start i färgkastarfest, är ett löjligt tilltag. Som sexualpolitiskt program för Älmhults kommun duger det inte mycket till, om det nu är sexualpolitik som manifesteras. I Älmhult finns det språkkunnigt folk, möbelaffären på platsen är inte längre begränsad till kommunen, så det finns folk som fattar att "dignity" inte betyder värde utan värdighet. Och det kunde tänkas att några skulle vilja tänka några varv till över formuleringen i FN:s deklaration och vilja veta vari värdigheten består och varför. Varför är en människa djupast sett okränkbar och varför är vi förpliktade att slå vakt om hennes värdighet? Deklarationen kom till sedan människans värde fastställts i Reichsmark sedan hon kremerats. Där och då hade människans värde fastställts och värdet var under 10 Reichsmark, någon kom fram till RM 4, när människan reducerats till sina beståndsdelar rent kemiskt och det kemiska utfallet värderats ekonomiskt.

Till Älmhults försvar ska nog sägas att det måste finnas begåvat folk i kommunen, sådana som vet att fundera över värdigheten, den egna och andras. Göteryd, Pjätteryd och Hallaryd ingår ju i kommunen. De som firar gudstjänst utgör exempel på begåvat folk, sådant folk som inte tänker människan endimensionellt, som kropp, inte ens tvådimensionellt, kropp och själ, utan tredimensionellt; kropp, själ och ande. Men de som tänker så komplext är nog de enda som på ett seriöst sätt kan tala om människans värdighet som något annat än ett slagord, dvs en felöversättning: "dignity" som "värde" ("value")! Alltså blir den moraliska maningen till de begåvade att var de sitter, var de står, var de går precisera och komplicera talet om både kärlek och värdighet. Det var Kyrkan som lärde folk tänka och det projektet måste fortgå. Också i Älmhult.

Det sägs att kyrkoherden i Virestad-Härlunda traskar med. Är han med på färgkastarfesten också? Då finns det sådana som lockas att vara med på Linnéskolans grusplan, har jag förstått. Han ägnar sig mest åt att lägga ner Virestads församling av det enkla skälet att folk inte går i kyrkan där. Det behöver man inte ha några synpunkter på. Men det finns sådana som har. Jag undrar egentligen varför präster ska vara med på detta jippo för kan någon av kvinna född uppfatta att saken gäller något annat än ett jippo? Kommunen anordnar. Vilken roll har då kulturnämndens ordförande, stiftets 1 v ordförande och strukturutskottets tidigare ordförande Anton Härder i sammanhanget? Är det han som betalar färgen med ett kulturanslag? Förra året tror jag nämnden la 50 000 på det viktiga ärendet.

I det kyrkliga är väl fortsatt slagordet "var vem du vill" (bortsett från den undermåliga svenskan) komplicerat. Livet är en Guds gåva till mig. Jag ska väl vara den Gud vill då. Det är rimligtvis skillnad på en kallelse och ett i grunden privat självförverkligande? Och då ska väl prästerskapet instruera mig hur det ska gå till att uppfatta Guds kallelse i och med mitt liv. Är det Robert Lind i Kramfors som ska forma mitt liv? Och det där med "älska vem du vill" har jag fortfarande svårt för, men det kan bero på  att kärlek är ett relationsbegrepp, om det inte handlar om att älska pengar eller så eller så beror det på min snuskiga fantasi.

Från fantasi till verklighet kommer jag osökt över till mitt sängkammarliv. Ungefär 04.30 vaknar den gamla hunden, foxterriern, och hoppar upp i min säng. Har jag tur gräver hon ner sig i sängen, men dessa ljusare morgnar kan hon också vandra runt i sängen. Då väcker hon övriga hundar och de människor som för tillfället befinner sig i sängen. Det betyder slut på sängkammarlivet eller i varje fall avbrutet sängkammarliv. Vad var det för snuskigt med detta? Inget hos mig. Det var, min läsare, du som visade att du tänker snusk. Fy skäms! Ska du som botgöring delta i någon lämplig pridepromenad eller nöjer du dig med att dina skattepengar nog finansierat spatserandet? "Ego te absolvo" hur som helst.


35 kommentarer:

  1. Från den som råkar bo ett kvarter från detta festande, nej, jag kommer inte att delta. Den offentliga finansieringen anser jag kunde använts bättre.
    Ylva Willborg

    SvaraRadera
  2. Pride betyder högmod eller stolthet. Jag är heterosexuell men känner inget behov av att stoltsera med det i någon gatuparad. Och högmod är en synd. Kyrkan borde väl snarast ordna en botvandring, med bön och rökelse för att fördriva högmodets ande från Älmhults gator.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att heterosexualitet inte är något att stoltsera med.
      Jag tolkar högmod som att döma andra och bortse från sina egna brister. Marcus

      Radera
    2. Hear-hear, men då måste det utföras av en kristen kyrka!
      Antony

      Radera
    3. Så bra, då är vi ju överens. Högmodsparader är onödiga och folk bör upphöra med att döma dem som inte bejakar utövad homosexualitet.

      Radera
    4. Nej anonym, Marcus med flera, ni känner inget behov av att stoltsera med er heterosexualitet. Vet ni vad det beror på? Jo det ska jag berätta, det beror på att ni utgör normen och aldrig blivit förtrycka, trakasserade, sjukdomsförklarade eller fängslade (i andra länder) eller dödade för att ni är heterosexuella.

      Är det så svårt att förstå att den skillnaden? Har ni lika svårt att förstå att svarta har haft en väldigt annorlunda situation i USA än vita ha haft och att detta lett till att svarta både marscherat och känt behov att att stärka sig genom att säga sig vara stolta över sin hudfärg?

      Radera
    5. Obegriplig kommentar av Antony. Marcus

      Radera
    6. Jag har full förståelse för att (groupien och oraklet) Marcus inte begriper min kommentar, då han uppenbarligen inte känner någon kristen kyrka utan håller sig till det hedonistiska och postkristna samfundet.
      Antony

      Radera
    7. Nej Anna, förtrycket mot homosexuella kan inte likställas med förtrycket mot svarta. Homosexualitet är inte medfött eller oföränderligt. Det är ett beteende, inte en genetisk egenskap. Människor har ansvar för sitt beteende, inte för sin hudfärg.

      Stolthet kan man med rätta känna över något gott man presterat för andra människor, inte över sina lustar eller intressen. Och även om man skulle känna en stolthet, berättigad eller inte, behöver man fördenskull inte paradera på gatorna.

      Paraderna är inte psykoterapi till tröst för trakasserade eller förtryckta homosexuella, utan de är ett politiskt maktmedel. Det gäller att uppbåda folkmassor och skrämma eventuella kritiker till tystnad (jfr Tyskland 1933) och vad gäller sjukdomsförklaring borde de homosexuella veta bättre än att använda det, när de ju själva blivit utsatta för just det.

      Homosexuella har (liksom alla andra avvikande) förtrycks och trakasserats av intoleranta människor. Nu har HBTQ-rörelsen lyckats få slut på det mesta av det aktiva förtrycket. Men det räcker inte. Nu begär de tolkningsföreträde - och alla som har invändningar utmålas som intoleranta förtryckare. Målet är att dra bort uppmärksamheten från den sakliga etiska och vetenskapliga kritik som finns mot HBTQ-agendan. Medlen är skrämseltaktik, känslopjunk och halmgubbar.
      Varkenkyrklig

      Radera
    8. Varkenkyrklig:"Homosexualitet är inte medfött" - du vet du sannerligen mycket du! Det du skriver strider mot vad forskningen i de flesta fall säger - hur kommer det sig att du vet bättre? Eller handlar det i själva verket om en ÅSIKT som en del religiösa grupper håller sig med, för att på så sätt ursäkta sin inställning?

      Det finns sådana som menar sig ha "omvänt" homosexuella, vilka då träder fram och säger att de blivit "botade". Men om du tror att det är föränderligt kanske du själv hör till de bisexuella? Jag själv är nämligen hundraprocentigt säker på att jag är heterosexuell, att jag varit det sedan tidig barndom och att inga förböner i världen skulle ändra på detta - helt enkelt för att jag inte tror att Gud skulle vilja ändra på detta.

      För övrigt handlade inte min kommentar om kritik mot paraderna utan jag förklarade varför jag tyckte att det var så dumt skrivet att "jag som heterosexuell inte har något behov av att paradera":

      Radera
    9. Det står väl fortfarande skrivet i stjärnorna ifall homosexualitet är medfött eller ej. Har Anna någon ny forskning att hänvisa till så hoppas jag att hon kan länka till den.

      Något som däremot är statistiskt bevisat är homosexualitetens faror, både sjukdomstal, kriminalitet och självmord. Det kan aldrig Anna och andra hedonistapologeter förneka!

      Antony

      Radera
    10. Anna, du refererar inte vad forskningen säger utan vad media påstår att forskningen säger. Det är något helt annat. Medföddheten är omtvistad och dessutom av tveksam relevans. Oföränderligheten, som förr var en ivrigt omhuldad dogm inom HBTQ-rörelsen, har nu även RFSL övergivit.

      Jag tycker fortfarande att min invändning mot stoltserandet med sexuella preferenser är uppenbart klok. Varför ska man gå på gatorna och basunera ut vem man vill ha sex med? Och varför måste det ta sig sådana löjeväckande former, som med risk för att förolämpa närbesläktade primater, har kallats ”apcirkus”?

      Varkenkyrklig

      Radera
  3. Att människornas kroppar i Älmhult är befriade betyder således inte att människornas tankar i Älmhult är fria. Ergo moralisk utpressning.

    SvaraRadera
  4. Är det smyghomofoben Sandahl som tittar fram här?
    Marcus

    SvaraRadera
  5. Har bloggaren en kennel i sin säng?

    Det kan verka så, när man läser avslutningen av dagens text.
    Under alla förhållanden har han då fullständig kontroll över situationen, ty i varje fall väldresserade jyckar lyder slavist husse, vilket ju långt ifrån Svenska kyrkans drygt sex miljoner kyrkotillhöriga gör, när husses namn har initialerna DS.

    Drömmen om hans nomineringsgrupps genombrott i kommande kyrkoval, förblir nog därför en dröm. Bloggaren får nöja sig med att blicka tillbaka till den kyrkoherde i Virestad (tyvärr har jag för ögonblicket glömt hans namn) som aldrig skulle deltagit i ett Pridetåg och som brukade förse tidningar med återkommande artiklar. Bloggaren är säkert bekant med hans namn.

    Men visst kan DS blanda sina ämnen, så det förslår: i dag Pride, x antal jyckar i Mohedasängen, Virestadsprästen och ett mindre utbrott mot alltför öppna kommunkassor.

    Hundar kan han förvisso dressera men att dressera kyrkoväljarna till att ta FK-sedlar lyckas han inte med.
    Det skall vi vara tacksamma för. Dresserade väljare vill vi inte ha. Upplysta, tänkande och självständiga väljare är bättre, som frivilligt lockas av nomineringsgruppernas program.
    Det ställer krav på de sistnämnda och pressar dem att presentera lockande, konstruktiva och framåtsyftande texter, som ser kyrkans möjligheter och på bästa sätt tillvaratar folkkyrkans resurser.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hör ni vänner, en vädjan. Kverulanten i Mörrum är ett hopplöst fall. Det går inte en dag utan att broder Dags välbehövliga blogg kapas. Ofta redan tidigt på morgonen och därefter kantrar diskussionen ofelbart åt Mörrums håll. Ambitiöst hållna svar bemöts bara av nytt dravel. Det är som att hälla vatten på en gås.

      Det är hög tid att fler reagerar. Bloggen är Dags och inte Dikes. Låt oss arbeta för att det också ska vara så. Arbeta aktivt: undvik konsekvent att diskutera med denne förment “demokratiske” statskyrkokramare som närmast stoltserar med att han sällan eller aldrig sätter en fot i en kyrka.
      I annat fall upphör detta aldrig. Berit

      Radera
    2. Dressyr
      Vad säger BOD om att det stora partiet SAP dresserar sina riksdagsväljare att välja i frågor på "kyrkomötet" så som partiet gör? Det kanske är fler som idkar partidisciplin?

      Radera
    3. Tja, de 88% av medlemmarna som inte röstade i senaste val kan väl knappast anses vara väldresserade ens av de partianknytna nomineringsgrupperna?

      Radera
    4. Varför tas sånt här in? Nästan rent dravel. Marcus

      Radera
  6. Den nazistiske korpralen (eller var det hans nedknarkade flygvapenchef?) hade nog rätt, svenskar är de mest "lättmarscherade" av alla folk, då alla vill "tillhöra" och ingen vågar avvika.
    Dagens totalitära ideologi kallas för "pride" och alla ska med, särskilt det postkristna och hedonistiska samfundet som kallas för Svenska kyrkan!
    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åter en nazi-anstruken hat-kommentar av Antony. Var går gränsen Sandahl? Marcus

      Radera
    2. Nazi-anstruken? Referenser till katastrofen i vårt södra grannland och försök att reflektera över dem betraktar jag inte som nazianstrukna. Och minns att också demokratier kan bli totalitära, det som var 30-talets insikt när diktaturerna analyserades.

      Radera
    3. Tack för din kommentar, dr Sandahl. Min groupie, oraklet Marcus, verkar lida av många samtidsåkommor bl.a. en oförmåga att hålla isär sak och person.

      Mina referenser till Tredje Rikets undergång beror på den tragiska likhet jag ser hos Svkys nomenklatura (dess totalitära kultur och "visionära" arrogans, liknar nazisternas). "Der Untergang" händer nog inte under Jackeléns führung utan snarare då den bokpärmssamlande "hovnarren" i Strängnäs sitter på "tronen".

      Undergången kommer, frågan är hur vi då bygger nytt bland ruinerna?!

      Antony

      Radera
  7. Varför tillåts BOD överhuvudtaget skriva här? Visst visst öppna ordet och så vidare, men jag har följt bloggen i åratal och till 95% av inläggen kommer en kommentar av BOD som 95% av gångerna gör något helt eget. Meningen med ett kommentarsfält är något annat. Om BOD regelbundet vill outa sin sina åsikter, varför kan han inte skapa sin egen blogg?

    Oh, i know. Ingen skulle följa den och hans namn skulle inte synas någonstans. Hans åsikter är vanligare än gräs och de är nästan alltid helt ointressanta. Istället cruisar han på SvKs mest lästa blogg/sociala plattform, och skriver under helt i versaler för att skylta med det. De flesta vet som en följd av det vem BOD är och vad han tycker, och vi får läsa hans tankar varje dag. Hade han inte haft BloggarDag så hade världen besparats det.

    Vi vet redan vad du vill BOD, att alla ska vara snälla och att den öppna demokratiska folkkyrkan är bäst. Gå vidare nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåja, det finns kommentatorer som är värre än BOD. En del spyr bara galla. Dessutom är det ju så att bloggen är Dags; det är han som avgör vad som bör publiceras. Dessutom - en gång till - tillför BOD mycket genom att visa på hur illa ställt det är i Svenska kyrkan.

      Radera
    2. Elisabeth
      Bloggardag står för teologiskt underbyggda resonemang.
      Det nyhetsmässiga är ibland på tå med Kyrkans Tidning.
      På senare tid har det blivit för mycket pengagnäll.Att praidandet utmanar kan jag förstå...men dessa långa litanior tröttar i varje fall undertecknad. (som f ö inte är minst trött på mig själv. Jag gör en nystart med att ta en ny signatur av min favoritanfader som utöver att vara torpare var hellörad och tillika orgeltrampare i Hälleberga kyrka.
      Ludvig på Hälleberget

      Radera
    3. Instämmer med sign. Elisabeth ovan. BOD ger intressanta inblickar i SvK:s tankevärld. Och bloggen är som sagt Dags./Paul

      Radera
    4. Kaparen Dike 'ger intressanta inblickar i svk-s tankevärld'? Var får han dom ifrån när han aldrig går dit? Och vad tillför han? Med Dikes minst sagt suspekta politiska bakgrund bör han granskas ordentligt i sömmarna. Marcus

      Radera
  8. Jag inväntar med svårmod och viss bävan den dag, då ingen känns vid ordet "pride" (utom möjligen på konserver) och får något jagat i blicken när saken kommer upp. Ty den dagen kommer. Det är vist att hålla "sputteravstånd" från färguppkastningarna! Mene mene tekel.
    Man kan läsa in sig i hur det var i det efternazistiskta Tyskland.
    Hur avstyr man, på barmhärtigaste vis, detta elände?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Liljeströms fall är det genom bön. Något samhällsinflytande för mörkermän finns tack och lov inte längre. Marcus

      Radera
  9. Varför exemplifierar mina kritiker inte vad som de anser vara fel och osakligt i mina rader?

    -Stoppa honom, få tyst på honom, stäng bloggen för honom! Tig Dike, tig!

    Ja, nu ser vi texterna igen, de som vill tysta en uppenbarligen obekväm röst. En röst som får dem att ingalunda tydligt och konkret visa vad som enligt dem är fel och osakligt i min aktuella text och vad jag skulle ha skrivit i stället.

    Nej, här gäller inte lugn och städad saklighet, försök att ord för ord vederlägga vad jag satte på pränt. Att väljarna inte skall vara dresserade? Fel i detta? Att vi vill ha självständiga och tänkande väljare? Vill månne inte signaturerna ha sådana?
    Att bloggaren näppeligen lyckas locka över många nya väljare till Frimodig Kyrka? Fel i den slutsatsen? Förklara då varför!
    Etc, etc, etc.

    En debatt om kyrkliga realiteter måste vi ha. Inte semantiska känsloutbrott. De tyder bara på att sakskälen ej finns.
    Och finns de, var då goda och kläm fram dem! Att tysta vissa röster i en (kyrklig) demokrati vill bara de som inte accepterar andra åsikter än sina egna.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men snälle lille hr Dike. Vad alla är trötta på är din totala oförmåga att ta till dig vad andra skriver. Och din tjatighet. Och din vägran att acceptera svar som inte faller dig i smaken. Etc...
      För övrigt skulle jag råda hr Dike att avstå från att försöka exemplifiera med hundar, emedan du uppenbart inte vet ett dyft vad du talar om. Eller visst ja, det gäller ju det mesta du skriver.

      Den Lea

      Radera
    2. Frimodig kyrka får väl runt 10% av rösterna av de 12% av medlemmarna som röstar.
      Så runt 60000 röster blir det nog.
      Räknar man på 4 miljoner kyrkobesök per år delat med i snitt 40 gudstjänster per år och person för en kyrkokristen så får Frimodig Kyrka runt 60% av rösterna från de flitigaste gudstjänstbesökarna.
      Jag tycker att det är en ganska hög siffra.
      Att de icke-kyrkliga medlemmarna väljer att lägga sin röst annorstädes förvånar åtminstone mig föga.

      Vad gäller sakargument så är det en sak att läsa dem, en annan sak att förstå dem och en tredje att låta sig övertygas av dem.
      Jag tror inte Bengt Olof Dike övertygat någon läsare av denna blogg med sin argumentation någonsin.
      Tills någon säger sig ha upplevt motsatsen förstås!

      Radera
    3. Peter T, har du hört uttrycket "lies, damn lies and statistics"? Det är knappast 60% av den ringa skara gudstjänstbesökare som är "traditionalister" (vad nu det betyder i ett luthersk samanhang där FK är för prästinnor)?

      Uttrycket gudstjänstbesökare är talande då det ju knappast är mässfirande församlingar vi talar om?!

      Antony

      Radera
    4. Äveen om Antony underkänner nattvardselementen i SvK, så firas dock nattvard i alla dess kyrkor i landet. Dock inte varje söndag.
      Varför man samlar in statistik om antalet nattvardsmottagare förstår jag inte. Nu kanske Antony inte går till kyrkan så ofta som 40ggr per år, men jag känner många som gör det. Bland de som gör det i SvK är det inte otroligt att Fk får avsevärt fler röster än från redten av medlemmarna.
      Men visst är jag bekant med ett antal citat av Samuel Longhorne Clemens. Även om Antony just nu fiskar på andra djup än två famnar.

      Radera