tisdag 16 maj 2017

Det måste väl sägas

Det var Pridevecka i Växjö förra veckan, en vecka som gick mig förbi i det stora hela. Parollen var att vi skulle få älska vem vi ville. Det fann jag på ett sätt okomplicerat men på ett annat sätt komplicerat. Fungerar det är det väl bra att jag får älska vem jag vill, men kärlek är en relation och det tarvas att en annan också vill. Annars blir det liksom inget. Eller helt fel. Jag kan naturligtvis älska mig själv och det gör jag utan att någon brukar lägga sig i det mer än biktfadern, som har en del frågor i ärendet. Och då fattar alla att också egenkärleken, den som kunde tänkas vara ytterligt privat, inte riktigt är det.

Nu är det inte heller riktigt självklart att man verkligen får älska vem man vill och politikerna som ställde upp på pridandet har inte ens agerat i frågan att vi ska få. Förra året satt en kyrkchef häktad, misstänkt för grovt barnpornografibrott. Det var inte OK att älska på det viset, dvs titta på bilder. En annan man bedrev sexuellt umgänge med en häst i en hage utanför Ljungby. Det var inte heller i sin ordning, såg jag i tidningsrapporteringen. Pedofili och tidelagsbrott kunde kanske avkriminaliseras om man ska vara fri att älska vem man vill, det som var parollen i Växjö i ett av Länsstyrelsen rekommenderat och stöttat evenemang? Ska bolsjeviklandshövding Burman anmälas för att ha uppmuntrat till brottslig gärning? Eller betyder ord något annat i pridesammanhang? I så fall finns det goda skäl att dra öronen åt sig. När orden ändrar betydelse, brukar det vara makter å färde och det sker alltid någons intresse. Skrämmande!

Som vanligt var det mycket folk i Pridetåget. 9000 förra året och "det känns som om" det var fler i år, får läsarkonsumenter av Smålandskomposten veta. 100 anmälda ekipage, någon minns kanske att det var en homosexuell traktor som deltog förra året. Östregårdskolan deltog, ser jag på en bild. Men i år fanns i rapporteringen dagen efter inget om det kyrkliga. Lite snopet.

Nu tror jag att jag fått kläm på räknesättet. Alla som är ute på gatorna när tåget går fram, inräknas i antalet. Nolens volens. Så en solig dag i Växjö, när folk vill gynna handeln i centrala stan och väljer bort I 11-området, Norremark och Grand Samarkand, blir de medlöpare, fast de alls inte löper utan kanske står stilla eller går på trottoaren. Det kan ju också tänkas att någon agrar vill se den homosexuella traktorn eller någon hund som går i paraden, men det blir en anhängare också av denna traktoriella eller kynologiska nyfikenhet. Så fungerar det, har jag räknat ut.

Nu har säsongen bara börjat. Det blir mer Pride i olika sammanhang. Kunskapen om hbtq-frågor ska öka, det är målet. Därigenom ska vi kunna skapa ett öppet samhälle. Det lilla problemet, att detta är statligt styrd ideologiproduktion och ideologidistribution, behandlas inte närmare. Vi ska allihop köpa resonemanget om att vi ska få älska vem vi vill och det ska ingen lägga sig i. Borde inte Kyrkan ha något att säga då? Om Gud. För Gud kan ju tänkas ha synpunkter som gäller skapelsen. Så har saken uppfattats av rabbiner och präster. Imamer också för den delen. Själva den nya tankemodellen utgår från en ateistisk eller som bäst agnostisk syn på tillvaron. Är det något jag inte förstått? Eller har bolsjeviklandshövdingen gått och blivit religiös på gamla dar? Vad hade hänt om Svenska kyrkan i Växjö problematiserat slagordet, själva devisen, och hävdat att hur eller hur så riktigt fria att älska efter eget gottfinnande är vi inte. Vad hade hänt om de rättsvårdande myndigheterna sagt detsamma? Riktigt enkelt är det inte.

Bland alla siffror, nå, så många var de kanske inte, saknas dock en redogörelse för Prides ekonomi. Det måste komma in pengar någonstans ifrån till personal och flaggor. För att inte tala om de blommor som delas ut till deltagarna. Sånt kostar. Då har jag inte ställt frågan om samhälleliga kostnader. Det vore inte ointressant att få en siffra på medelåldern på deltagarna i tåget heller. På bilderna tycks alla vara unga och pigga. Det bådar gott för framtiden. Entusiasmen är också stor. "Det är så mycket glädje och kärlek överallt. Man blir så glad." Det är väl roligt. Här fördystras inte dagen av kriget i Ukraina, flyktingströmmarna över Medelhavet eller robotuppskjutningar i Nordkorea. Inte ens Trump gör växjöborna trumpna. Ingen påminner heller om problemet med massan, den som uppträder gemensamt, motiveras av massmedier och utgör ett samfällt och samtida hot. Jag ger inte de lärda referenserna, men en vän gav i går en hävisning till en bok jag inte läst, Eric Hoffer, The True Believer. Den fanns att ladda ner, så jag gjorde en snabbkoll. Hoffer studerar massrörelserna och ser gemensamma drag hur massrörelser hålls ihop och ger värde åt individen. Massrörelser har inte alltid visat sig vara entydigt positiva. Jag tror jag ska läsa Hoffer.

"In every act, however trivial, the individual must by some ritual associate himself with the congregation, the tribe, the party, etcetera. His joys and sorrows, his pride and condence must spring from the fortunes and capacities of the group rather than from his individual prospects and abilities. Above all, he must never feel alone. Though stranded on a desert island, he must still feel that he is under the eyes of the group. To be cast out from the group should be equivalent to being cut off from life."
Har Pride blivit en ritual där man, driven av den kraft massmedia mäktar, ska ansluta sig till massan och livet? Det där "man vill" blir inte något individuellt ens en gång?
Jag ska fundera. Det måste väl ändå få sägas utan att jag ska bli klassad som homofob?
Och skulle man i det offentliga som Kyrka kunna fråga om vad Gud har för mening om Pride? Är detta över huvud taget möjligt eller visar slagordsanalysen att det är fel tänkt från början? Är det i vår tid vettigt att tro sig skapa ett öppet samhälle så här? Jag ska verkligen fundera. I Älmhult var det tydligen inget pridande i år. Fritidspedagogerna hade kanske annat för sig. Men förra året var det lyckat. Deltagarna fick kasta färg på varandra.



27 kommentarer:

  1. Säg vilka gränser Guds nåd sätter. Nog omfattar den såväl hög(er)kyrkliga som hbtq-are. Det hindrar inte att jag är tveksam till ytterligheter som Prideparader och partikonstellstionen Frimodig Kyrka ;varför bildar ni inte Kyrkan Frimodig Kyrka?
    Pride-ytterlighet.Barnperspektivet sätts åsido:barns rättighet till både en mor och en far.Rättvisan ligger inte i att alla ska ha allt alltid...
    Ulf H Berggren, har inte ens barn på bygden... såvitt jag vet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ens på bygden? Vad menar herr Berggren? Undersök detta noga. Rannsaka sig ordentligt. Begär att få ut alla gamla biktprotokoll. Följ upp allt där minsta tveksamhet råder. Betänk att det annars är hög tid då att gå till verket. /John

      Radera
    2. Vad svarar jag på sådant??!...
      herr B

      Radera
  2. Fast nu var parollen inte "vi skulle få ha sex med vem vi ville" utan älska och om man älskar någon (inte känner åtrå) inbegriper det ordet för de flesta att vilja den andres bästa, inte att se på när barn utsätts för brott som kommer att skada dem för resten av livet.

    Om svenska folket tycker att prinsessan Victoria ska få gifta sig med vem hon vill betyder det inte att man godkänner att hon gifter sig med Alfons Åberg utan att hon inte måste gifta sig med någon från ett annat kungahus.

    Pridedeltagarna får inte vara glada, menar du, med tanke på kriget i Ukraina. Får kristna vara glada på påskdagen när det är krig i Ukraina? Och jag undrar hur det går till när du firar GT-måndag: Dricks drinkarna under dystra tankar på robotuppskjutningar i Nordkorea? Och är det i så fall lämpligt att dricka i ett sådant tillstånd? Det kan ju lätt bli för många drinkar om man alltid alla dagar måste tänka på världens elände och lidande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får vara glad och plantera äppleträd som alla förmodas göra. Fast när det sägs att det är så mycket kärlek och glädje ÖVERALLT ska det nog kompliceras något.

      Radera
    2. Jag mötte, tillägg, en kvinna som var på väg till ett land som väl är att betrakta som en krigszon. I packningen hade hon hjälm och väst samt en flaska champagne. Bunkerchampagnen kallades den. Den skulle hon dricka om hon var i livsfara! Jag kunde inget annat än med ett leende beundra henne. Bönen då? Det finns väl förbön också för dem som dricker champagne om människor älskar varandra på ett mer seriöst sätt än i en Prideparad.

      Radera
    3. För några år sedan delade Svenska kyrkan ut kondomer i anslutning till en prideparad. Tror någon att de skulle blåsas upp och användas som festliga ballonger?

      Radera
    4. Ursprungligen var det väl ett seriöst sätt, i alla fall ett sätt att solidarisera sig med förtryckta och trakasserade och fira framsteg som gjorts, om man nu inte tror att de bryter mot Guds vilja. Jag själv delar dock viss kritik mot jippot som förefaller ha urartat i en del fall, i alla fall i Stockholm.

      Apropå alkohol och andra länder så är det lite rart med mina kristna elever som alltid ska deklarera vilken sorts sprit de ska dricka i helgen när jag frågar om detta (som språkträning). De ska alltid dricka whisky och vodka säger de - för att jag på så sätt inte ska ta miste på att de är kristna och inte muslimer.

      Radera
    5. Rättelse: Jag frågar inte om vilken sorts sprit de ska dricka i helgen, jag frågar vad de ska göra i helgen, och då är svaren ofta att de ska dricka whisky m.m.

      Radera
    6. Det här påminner mig om vad en Indienmissionär berättade (bakgrundsinformation: hinduer dricker inte sprit):

      Några missionärer på resa stannade och drack var sin öl på vägkanten. Deras 'driver' (man sade så i Indien) kom fram till dem och sade: "But I am also a Christian!"

      Radera
  3. Ulf, du tycker om att skriva här och jag släpper igenom. Men borde jag inte dra en gräns när jag ska antydas vara hög(er)kyrklig och en gräns när en som tillhör ett annat samfund vill att Frimodig kyrka ska bilda egen kyrka. Det är ju bara dumt. Borde inte politikerna snarast bilda egna kyrkor, de som inte ens kan skriva något om Jesus i sina valprogram? Jag är också kyrkopolitiskt en produkt av Svenska kyrkans normala dopundervisning och står för det pastorala program jag arbetat efter (och reflekterat kring) också i Frimodig kyrka liksom en gång i POSK, innan POSK blev salongsfähigt och inte ville ha med sådana somliga...

    SvaraRadera
  4. Stig Walldin16 maj 2017 09:51

    Människors lika värde
    var det man framhöll som det väsentliga, i en politisk debatt jag deltog i härstädes. I en tid då man definieras som ett personnummer eller fall inom sjukvården, har det blivit viktigt att hävda människans värde.

    Men varför människan skulle få ett bättre värde av att vuxna halvnakna karlar med strutsplymer i rumpan dansar fram i ett tåg, begriper jag inte.

    Och jag som trodde det mänskliga livet fick ett värde, när kristendomen kom till vårt land, då medan man ännu satte ut oönskade barn - särskilt flickor - i skogen till mat åt rovdjuren!

    Men är det egentligen så mycket annorlunda nu, när man i vårt land avbrutit livet - på både pojkar och flickor - i decennier. Människovärde?

    SvaraRadera
  5. Bloggardag
    Tack!
    Jag fick mig ett par tankeställare!!!
    Ulf

    SvaraRadera
  6. Visst måste ALLA prida! Och ALLA offra i migrationskulten. ALLA vara genderkorrekta och genusdekonstruerande. ALLA måste sky tankar på alternativ!

    Alla samhällen har alltid och överallt skyddat sitt sammanhållande kitt, religionen. Det gör också vi. Problemet idag är att vi inte är medvetna om vår religiositet. Vi tror vi är utan. Mycket av pekåismen är religiöst förtryck och övervåld. Utövarna av pekåism tror sig vara religionslösa. Offren för pekåismen igenkänner inte inkvisitionens nuna, ens när det religiösa hatets flammor slickar deras fötter. Aldrig har religionen varit farligare, än när den definierar sig som icke-religion. Kyrkan har gett upp, och inkorporerat samhällets religion som sin egen. Quislingarna i kyrkan beviljar sig stora förmåner. Det kan vara välförtjänt. De har nämligen ingen sympati att vänta. Vare sig från kvarvarande, förföljda kristna eller från den segrande, sekulära tron i Värdegrundslandet.

    Någon enstaka gång kommer något gott från Timbro:

    https://timbro.se/smedjan/valkommen-till-vardegrundslandet/


    Lars Jensen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt började med den blodbesudlade "reformationen".
      Vakna, Jensen! /John

      Radera
    2. Att vakna är en bra uppmaning, John. Men från vad?

      Timbro-libertarianismen, som jag haft svårt för i decennier?
      Kritik av samhällets sekulära civilreligion?
      Ifrågasättande av några tvingande Måsten i Värdegrunden?
      Kvarståendet i Fädernas Kyrka, även om hon kidnappats och nu säljs ut?

      Att det skulle vara så enkelt att Problemet vore reformationen, har jag svårt att tro. Snarast får sägas att Rom, tack vare reformationen genomförde sin egen variant av reningsprocessen, kallad motreformation, och nu står förhållandevis stark.

      Lars Jensen

      Radera
  7. Tack Dag, för analysen av den fria kärleken och Pridetåget med den homosexuella traktorn! Jag skrattade så jag fick kramp. You made my day!
    Präst i Halland.

    SvaraRadera
  8. Angående om skralt gudstjänstbesökande, som nämns ibland på den här bloggen: http://www.gronkoping.nu/arga-prasten-succe-tv.html
    Frågan jag ställer mig efter läsningen av artikeln är om man i Grönköping tror att Martin Luther King skrev en katekes. Annars var visst husförhöret en succé.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte utan att man (dvs. jag) önskar att SvT skulle ta upp idén. :-)

      Radera
  9. Faktafråga till broder Dag: Vad hände med den "häktade" "kyrkchefen" "misstänkt för grovt barnpornografibrott" förra året? Blev han dömd eller friad? /John

    SvaraRadera
  10. Min källa Deep Throat påstår att åtalet kommer inom någon vecka. Det tar alltid längre tid då någon inte är frihetsberövad och åklagaren har nu fått lägga möda på ett försök till mord, som alltså går före i pipeline. Antagligen blir förundersökningen i stora delar sekretessbelagd, kanske hela. Det betyder att en kyrkokristen övar sig i förbön för alla som har det svårt, misstänkta gärningsmän och dömda lika. Människohjärtat är ett illfundigt ting. Och Pridetåget gick i år precis som vanligt, som om ingenting hänt. De kyrkliga glömmer lätt, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan någon är dömd är vederbörande i lagens mening oskyldig. Vad säger broder Dag om denna princip? /John

      Radera
    2. Den är jag för men ska den gudomliga lagen vara måttstock för våra liv är det annorlunda. Då är mina synder beskrivna i himlen och bedrivna på jorden. Moralisk indignation över andra är väl inte det viktiga. Vi borde förstås mest vara sysselsatta inte med att hantera andras synder utan med egna.

      Radera
    3. Men John dömer friskt!

      -Oskyldig, innan någon är dömd, trumpetar John överlägset.

      Själv dömer han dock friskt, stämplar och karakteriserar andra som vore han en enmansdomstol.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  11. Alphadeltagaren16 maj 2017 19:56

    Det borde varit fler traktorer ute i den här paraden, stärkta av den förste som vågade slå på tändningen, spränga snökedjorna och komma ut ur garaget förra året. Traktorer, om några, känner nog kravet att alltid vara kraftfulla och maskulina. Det är svårt att leva upp till den där "John Deer-normen" som råder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi skall inte tala om hur förintad man känner sig som vanlig, smutsifierad Fiat-traktor, när den blänkande Lamborghinin på granngården spinner loss i vårbruket.

      Fiat Lux

      Radera
    2. Alphadeltagaren17 maj 2017 07:55

      Jag vet. Gamla Grålle har känt sig distanserad på sistone. Jag försöker förklara att alla är lika mycket värda. Inte på marknaden, då, men egentligen.

      Han litar inte riktigt på det där att man får harva var man vill, heller.

      Radera