fredag 12 maj 2017

På de högre höjderna

Min vän pastor Kent Wisti har kommit upp på de höga höjderna, själva rymdimperiet. Inte bara så att han ett par dagar fått dväljas i Kyrkans Hus i Uppsala och träffa folk där, lite av sparv i tranedansen förstod han sig nog vara. Han har kommit sig upp och skrivit i DN alltmedan tranorna dansat. Det är fint. Vi har kanske läst artikeln också om hans insikter låg under tidningens ekonomiska censur. 1:- satsade jag för att få läsa. Sådan är kapitalismen!
http://www.dn.se/kultur-noje/prasten-kent-wisti-darfor-maste-svenska-kyrkan-do/?

Jag tänkte inte grotta ner mig i artikeln, men när jag såg författarens perspektiv (eller perspektivlöshet) insåg jag vilket ansvar jag måste ikläda mig. Pastor Wisti förstår inte folkets villkor. Han fick för sig, att den för stora konfirmationskostymen var för stor eftersom den var ärvd. Hur borta kan man bli när man ska förstå sitt eget folk? Den var för stor för att konfirmandpojken skulle ha den att växa i. Här var pojkens första kostym, en betydande utgift i hushållet. Inte kortbyxor längre. Kanske en sup också. Men det visste inte pastorn. Var har pastorn hållit hus? Inte med folket i vart fall. Detta kunde för de radikala räcka för att för lång tid framöver avfärda pastor Wisti, men han är min vän, så jag fortsätter omtänksamt.

Kent Wisti väljer Einar Billing för att illustrera (där fick jag till det, igen!), men folkkyrkoteologerna var fler. Han kunde funderat över J A Eklund också, polemikern och satirikern bland folkkyrkomännen. Eller den reaktionäre Manfred Björkquist. Frågan kunde med fördel ha ställts vad Björkquist menade i sina minnesord över Einar Billing att Sveriges kyrka "blott begynt att lyfta hans arv" och att Einar Billing "förblir vår vägledare under kommande hårda år".  (Manfred Björkquist, Biskop Einar Billing, Vår Lösen 1939 s 466) Det var inte bara romantik, tydligen. Eller var det?

Vad ska vi då säga om Gustaf Wingrens bok Einar Billing (Gleerups 1968) och om Wingren själv? Hade dessa båda, Billing och Wingren, uppfattat något av Svenska kyrkans egenart som är värt att slå vakt om? Och finns det, i de motsatserna spel som Svenska kyrkan är, något som borde bevaras när en hel del annat ska dö, för det kommer det att göra. Jan Redin skrev om saken i Rundbrev om Kyrklig förnyelse år 1954. Hans inlägg återfinns i boken Kyrklig Förargelse,  utg Dag Sandahl, Bokförlaget Pro Veritate Uppsala 1978 s 35-36: Du tronar på minnen från fornstora dar. Kritiken är så gammal att den snart går i pension även om den alls inte är pensionsmässig. Men då var den sprungen ur en församlingsprästs lidelse och vånda. Nu?

Jag blev osäker om Einar Billing i sitt herdabrev talar om prästen på prästgårdens veranda och kollade som hastigast, men fann inget i den vägen. Minns jag rätt är det prästen som vid morgon- eller aftonbönen sitter med församlingsboken för att inte glömma be för någon. Och församlingen handlar mer om prästens församling och ansvar. Jag tror det är feltänkt som modell för en pastoral, men det har jag skrivit om för länge sedan. Fast jag förmådde aldrig i texterna läsa in vad Wisti hävdar, nämligen att Billing menade att alla omsluts av Guds nåd och syndernas förlåtelse genom prästens förbön! Einar Billing är inte riktigt av det slaget. Wisti tydligen! Men är det prästens förbön som frälser, då är det ute med oss. Tro mig.

Kyrkan kommer alltid att finnas. Hur då? Pastor Wisti tror att det beror på att människor alltid kommer att berätta om befrielse genom den poetiske snickarsonen från Nasaret. Denna man, Wisti alltså, ska missionera. Jag har sällan sett en så tunn vattvälling serveras med så pretentiösa gester. Det är an anrättning som bara håller att dö, inte leva, på. Orden blir för övrigt för stora. Svenska kyrkan "har betytt och betyder oerhört mycket för väldigt många varje timme på dygnet". Ta i måttligt!

Pastor Wisti talar om Anden, inte om Den Helige Ande eller Guds gode Ande. Hans trinittesteologi föranleder frågor. Har pastorn egentligen någon kyrkosyn eller nöjer han sig enbart med en syn (sin egen) på "kyrkan"? Läsaren får lite svårt att orientera sig. När han klargör att han menar att det finns en journalistik också efter papperstidningens död, förstår vi själva Ähnlichkeiten. Det kyrkliga lika esoteriskt som begreppet journalistik? Journalistiken inkarnerad i papper?

Det är tredje artikeln som är pastorns svaga punkt. Tror han kyrkan eller läser han bara några fraser? Vi mer stabilt högkyrkliga tror Ecclesia svecana; Kyrkan inkarnerad här. Vi tänker oss också att just denna Ecclesia tagits om hand av några som inte vill henne väl utani stället vill utnyttja henne för egna syften. Må vara att kulisserna ramlar, det håller just på att hända. Men det är alls inte säkert att något kommer att återstå, lika lite här som i Turkiet eller Nordafrika. Denna insikt ska upprepas. Mothållningen innebär idogt församlingsarbete för varje meddelande om att motståndet ska upphöra, är falskt.

Detta tror inte pastor Wisti. Kyrkdöden uppfattar han vara ett fullbordande av Billings kyrkotanke och Luthers kyrkosyn, "där var döpt är präst och själv bär ansvar för sin relation till det gudomliga". Om jag själv bär ansvar - vad ska jag då med en frälsare till? Bortsett från att Luther alls inte menade så. Om han verkligen menade det, varför ska pastor Wisti uppbära lön för att göra något som folk klarar väl så bra utan en präst? Eget ansvar var ju parollen.

För övrigt menar jag att det bara är högkyrkliga präster det är någon egentlig glädje med. Det vet vad de tror, de vet vad en präst är och de mödar sig att bygga församling. Om de inte gör så, är de inte högkyrkliga i meningen kyrkligt förnyade.

33 kommentarer:

  1. Hög(er)kyrkligheten misslyckades med att bruka Svenska Kyrkan för egna syften. Nederlaget fullbordan var när människor av båda könen började prästvigas.
    Dagbloggaren vrider sig i själv(?)plågor inför evangelium enligt Kent publicerat på DN kultur.
    Är inte tiden äntligen mogen för att bilda egen kyrka -kunde kallas t ex Frimodig Kyrka.
    Fram för pluralismen!!!
    Ulf H Berggren Lund Hälleberga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till den ständigt gnällande UHB så vill jag påpeka att det var inte för egna syften Högkyrkliheten verkade och verkar.

      Det var och är för FOLKETS, för dess frälsnings skull man verkar. Det är inom Högkyrklighten folket får plats. Som Gudsfolk.

      Det är ju de som förvandlat och förvandlar Svensk kyrkan till oigenkännlighet som skulle bilda eget!

      Radera
    2. Stig!
      Ett (sär)eget syfte som högkyrkligheten hade var att hindra kvinnor från att bli präster- i kyrkfolkets intresse?!
      Var och ens relation till Gud är unik.Högkyrklighetens frälsningsschema är motsatsen till folklig!
      UHB

      Radera
    3. Absolut NEJ till fler kvinnliga präster.
      Moberg

      Radera
    4. Hög tid att få väck den uppblåsta Margit Sahlinballongen!
      Moberg

      Radera
    5. Moberg - Vadan denna animositet? Margit Sahlin var ju ändå - "på sitt lilla sätt" - något slags högkyrklig./Paul

      Radera
    6. UHB!
      Varför måste vi polarisera oss? Det för ju inte vidare.
      Om vi slutade med det, skulle vi finna, att vi bägge har bra saker att bidra med och verkligen samtala.

      Radera
    7. Helt riktigt, fast inte som Ulf tror: Högkyrklighetens intention är just att kyrkan ska brukas för kyrkans egna syften: inte andras.
      Högkyrkligheten är inte politisk höger: det har varit ganska gott om vänsterfolk på det hållet. Exempelvis bloggaren här. Kollar du aldrig något innan du skriver, Ulf?

      Radera
    8. Mikael,Mikael...
      Jag är uppväxt i ett kompakt högkyrkobälte. Det är bara det lilla jag då och då förmedlat om det i denna blogg med början på Östrantiden.
      Undantag gives alltid. Jag har också en högkyrkodjävul i mig t ex.
      Vore det möjligt att sända en bild kunde jag stoltsera med min svans...
      Ulf H Berggren, liturgiskt inspirerad av svenskkyrklig högkyrklighet. (och vad är jag mellan 8.15-8.30 dagl om inte Dagblogglärjunge...)
      Ps Jag kommer gärna och hälsar på när ni äntligt bildar eget Ds

      Radera
    9. Stig
      Jag ser mig som polemiker, inte polarisering.
      Samtalet har sin plats, polemiken sin på denna blogg.
      Hoppas vi ses någon gång för just samtal;du har en poäng...
      Ulf

      Radera
  2. Vännen Wisti bjuder nog inte på middag ändå. /smun

    SvaraRadera
  3. Tack Dag, det andas nu desperation. Är Wisti den siste revolutionsromantikern i 68-kyrkans spår? Håller fast vid gammalt bråte när vi för övrigt i pressen varje dag kan följa hur dess innehållsliga tomhet genomskådas och nedmonteras inte minst av yngre skribenter.

    /TD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Revolutionen är inget tea-party.
      Den börjar vid kyrkkaffet där Kent Wistis tankar s s s är på vaxduken.
      Det är du TD som förfaller till romantisetande.
      UHB

      Radera
    2. Om kyrkan är revolutionär föredrar jag att den rörelsen börjar vid altarbordet. Kaffe, rulltårta och möjligen Wisti framstår som småborgerligt i jämförelse.

      /TD

      Radera
  4. Jo, men varför inte, smun? Eller också kanske Dag...?

    SvaraRadera
  5. http://www.svensktidskrift.se/68-kyrkans-revolution/

    SvaraRadera
  6. Jag hoppas att sista stycket skall fattas skämtsamt för visst finns det goda präster av alla de olika slag som håller sig till Bibel och bekännelse. Annars är stycket ett exempel på småskuret partisinne av värsta slag./Gustaf Björck

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kanske är "anonyma högkyrkliga", eller, troligen, att just veta vad en präst är idag och att vara seriös med församlingsbygge osv osv är att bli högkyrklig Latae sententiae vare sig man vet och vill det eller inte.

      Radera
    2. Jag tänkte i mitt stilla sinne att det var väldigt många gammalkyrkliga präster som plötsligt blev högkyrkliga här.

      Radera
    3. "...att vara seriös med församlingsbygge osv osv..." skulle leda till automatisk exkommunicering (latae sententiae)??

      Lars-Gunnar

      Radera
  7. Alla nu anställda och emeritusar i Svenska Kyrkan -ju högre upp i hierarkin de befinner sig -behöver tas i örat då och då. Vi gör det vid kyrkkaffet. Vi gör det vid Kyrkovalet. Här är partipolitiken särskilt viktig.
    Icke minst sossar och centerpartister är härvidlag viktiga.
    Och måhända är det det enda pastorerna Sandahl och Wisti har gemensamt:de behöver tas i örat ibland...
    Ulf H Berggren, sosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så herr Berggren är för fysiskt våld? Mot en i den svenska krigsmakten utbildad, nationens ende präst som obeväpnad avväpnat en pistolman. Jag säger som Clintan. Make My day.

      Radera
    2. Jag är och förblir KG-Hammarlärjunge trots att jag gör uppror ibland.
      Du ska tolka mig metaforiskt, Bloggardag...
      (Och kanske utanför dagens ämne:gissa vilken KG och Kent jag firade mässa med i morse?...)
      Ulf H Berggren, vapenvägrare

      Radera
  8. Först sa några att SvK som vi känner den kommer att dö. De blev hånade och marginaliserade. Nu börjar det bli accepterat att på olika vis (inte minst statistiskt) framföra samma synpunkt, och PK-folkets gunstling kan göra det till och med i DN.

    Som alltid annars, också inom politiken. Säg A, alla säger -A i ett eller tre decennier, alla som först sa A blir marginaliserade, efter ett antal decennier visar sig A vara sant och då kommer mobbarna och säger A och får applåder. Då är det förstås redan försent. Då kommer de smarta och säger B, varpå hela maskineriet börjar igen. De hånas, B negeras i decennier, någon svennecreddig kappvändare upptäcker att det kan ha funnits något i B, får all cred, men insikten är för sent kommen och några säger C för att lösa problemet, och så går det runt runt runt.

    SvK kommer att vara ett steg för sent ute hela tiden tills dess att den är uträknad, en starkt bidragande orsak är att man är så sjukt osäkra att man hela tiden räknar ut de som säger A först. Man vågar inte hoppa på något annat tåg än ynkedomets, ty de är, som ett gyllene lejon uttryckte det, "beasts of unending estrogen". Framgång tror jag, i hög grad beror på att man förmår att sätta just klarsynta människor och deras nit och driv till användning. SvK har gjort det till en sport att sätta dem ALLA på pottkanten, och i deras ställe tillsätta människor som numera i bästa fall, säg 20-30% av gångerna, är av median-förmåga. Så har man gjort sig av med all förmåga till kritisk självreflektion (givetvis säljs det in med att beskriva sig själv som just normkritiska, gränsöverskridande och inkluderande).

    Om Wisti, om än han är ultraberäknat PK och en av jordens mest förutsägbara människor som vet att frossa i precis median-svennens intuitioner om ostbågar och ingenting därutöver, så ser man ibland tecken på någon sorts självmedvetenhet, självkritik, rannsakan och, ja, tecken på att han är mera insiktsfull om kyrkans brister och egenheter än vad han låter komma till uttryck. Han är uppenbarligen inte av maintenance-snitt (i.e. gör andrakarriär, berätta om ditt känsloliv mot 40-50k i månaden, med en församling som sakta går under, bli prima-facie populär genom att lämna de allvarliga frågorna till "nästa kyrkoherde", inte bry sig och sedan gå i pension och dricka rödvin, i.e. ytterligare en prästerlig ynklig utsugare) utan av reflektions-snitt. Ja, han förtjänar kritik, men bränn inte broarna helt för honom till en normal kyrklighet. Jag kan förstås ha fel, men jag tror inte att han är "bortom räddning", om ni förstår vad jag menar. Han har en näsa som han är duktig att nosa med, och så snart (i.e. nu) han fattar att PKismen varken kan betala hans lön eller ge trovärdighet, kommer han att flirta med oss. Just wait for it. Alla med näsor kommer att göra det. Kappvändare och spineless? Troligen, och om rätt ska vara rätt ska det förstås sägas. Samtidigt, om han och andra med honom kommer till en sen insikt om 68s brister och vill lägga sina sista decennier på att försöka ge tillbaka något av vad de tagit så är det bra.

    Wisti, jag vet att du läser det här. Jag gillar dig.
    Du har fått en bra hjärna, tänk hårt. Du vet att du, och de flesta vars namn är ens halvbekanta i SvK, kommer behöva göra en estetik-pudel inom kort. Om du gör det nu kan du göra det med mer trovärdighet. Do it! Koden för att det är genomfört kan vara t.ex. om du twittrar "Jag har hört att bp Williamson idag ska konsekrera Ryssland till jungfru Marias obefläckade hjärta idag. Om ändå våra biskopar kunde göra samma för Sverige!". Nej men srsly, något sånt. Do it :D

    SvaraRadera
  9. Wisti är inte helt på pottkanten i sina tankar.

    Inte heller först. Liknande har av och till framförts, ibland öppet, under kanske 40 år. Många har gjort analysen att detta kyrkliga inte är hållbart. De flesta har tigit. Väntat ut pensionen. Blivit terapeuter eller lärare. Sjukpensionerats med luddiga diagnoser. Omskolats till sjukvården. Tagit upp tidigare yrke. Tagit utvägen genom forskning. Grottat ner sig i privata favoritprojekt. Hållit sig undan så långt görligt varit. Gått i väggen med långtidssjukskrivningar. Hamnat i olösliga personkonflikter. Inte så få kvinnor i andrakarriär har sett skriften på väggen.

    Att gå ut i DN tyder på att Wisti känner stöd från det vänsterliberala etablissemanget i kyrka och åsiktsproduktion. Kanske blir han biskop i den tid av masslakt på kvarvarande kyrko- och tjänstestruktur som förestår? Eller varför inte superintendent, en position som ligger mera i linje med både hans egen och rådande syn på kyrkans ämbete i Sverige?

    Man kan med fog fråga sig varför biskoparnas "tomteutstyrsel" fortfarande tycks höra till rekvisitan i en alltmer kongregationalistisk organisation, som endast till nöds gör skäl för beteckningen kyrka. Finns fog för de biskopliga leendena, eller är de mest vargasmil?

    https://www.svenskakyrkan.se/bilder/biskopar(5).jpg

    PP

    SvaraRadera
  10. Bra om samsynen om DN-artikeln!

    Bloggaren är kritisk mot Kent Wistis DN-utbrott. Det är jag också och har alltså för flera dagar skrivit en replik. Tar inte DN den, för jag över den i omarbetat skick till annan forum.

    Mitt och folkkyrkoanhängarnas budskap är enkelt men klart: folkkyrkan skall inte dö. den skall leva och visa Guds närvaro från norr till söder i vårt land.

    Fast visst har jag mina dubier vad gäller inställningen hos vissa av denna bloggs kommentatorer. Kanske delar de Wistis uppfattning, eftersom flera konsekvent brukar ta heder och ära av vår stolta kyrka.

    Men det skall de i så fall inte lyckas med!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stolta?

      Radera
    2. Först exempel på dikeskörningar i Svenska Kyrkan:
      -Biskopsmötet håller på att göra sig överflödigt -@):- det episkopala är på väg ner i ett slukhål
      -Kyrkoval där inte ens var femte medlem röstar visar på ett demokratiskt underskott. Sverigedemokraterna och Frimodig Kyrka t ex får inflytande och makt som driver Svenska Kyrkan mot avgrunden.
      - Strukturreformen leder till maktkoncentration och centralisering.Se denne världens furstes höga svansföring.
      -Nytt vin förvaras i gamla läglar och gammalt vin i nya läglar. Läglar sprängs och vinet surnar.
      Vi med apostlahästar står för uthållig motkraft.
      -Vi röstar med fötterna.
      -Vi håller oss kvar på den väg som leder till sant liv.
      -Vi häller nytt vin i nya läglar.
      -Vi förnekar inte vår historia. Vi inspireras av hur de första kristna levde. Se Apg.
      -Vi visar vår framtidstro med vårt motto :Se vi gör allting nytt.
      Vi håller oss kvar på den väg som genom Honom leder till Fadern. Och vi överger inte Honom- vi vet och förstår att han är Guds helige.
      Vi slinker inte hit och dit.Vi får styrsel av den Hjälpare han sänt oss.
      Inga dikeskörningar N B...
      Ulf H Berggren -vid kyrkkaffet...

      Radera
    3. Bengt Olof talar här, som ofta, om att Svenska kyrkans uppgift är att "visa Guds närvaro". Hittills har Rinkeby i nordvästra Stockholm varit en vit fläck på kartan. Men snart gör det ingenting att där inte finns någon kyrka. Nu skall inte bara en utan två moskéer byggas. Så nu kommer även folket där att bli visade på Guds närvaro.

      Radera
  11. Efter skandalen i Malmö för drygt en vecka sedan har herr “förtroendevalde” Dike raskt skuttat vidare till nya projekt, denna gång att ta heder och ära av herr pastor Wistis reflektioner över sakernas tillstånd, ety icke i Mörrum, men på de flesta andra håll i den “stolta kyrkan”. Den sedvanligt förmätne kverulanten utlovar nu ett riktigt storverk: "tar inte DN den, för jag över den i omarbetat skick till annan forum".

    Tråkigt att denna Herkules-energi inte var med herr Dike under Malmökonferensen där han under två innehållsrika dagar inte verkar ha tillgodogjort sig någonting alls av alla föredrag och seminarier. Förutom en tankeblixt om arvoden och apanage för några medverkande. Enligt besked uteblir därmed även all utlovad Malmökonferens-rapportering enligt devisen om den blindes oförmåga att leda. Med all sannolikhet gäller detta minst sagt trista besked även Mörrum-Elleholms församling som borde kunna se sig rejält blåsta på de dryga fyra tusenlappar den bortkastade dikeskörningen enligt uppgift kostade dem.

    Vi andra lite mer lyckligt lottade kanske kan se fram mot full DN-refuserad anti-Wisti-valuta redan på söndag förmiddag här på bloggen när Mörrums-klockorna ringer samman. Vid den tiden brukar ju som bekant herr Dike garanterat finnas här. /John

    SvaraRadera
  12. Det faktum att shamanen Wisti är en auktoritet i Svky säger en hel del om tillståndet i det postkristna samfundet!
    Antony

    SvaraRadera
  13. Och vem är auktoritet för dig Antony?
    Pappa Papa?!
    UHB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knappast UHB, med ett sånt dokumenterat hat spelar man avgjort i en annan liga. Allt är inte guld som glimmar. /John

      Radera