Denna morgon vaknade Bloggardag i en romersk-katolsk bädd. Den måste väl vara så om hemmet är välsignat av en RKK-präst eller om välsignat folk bor i huset. Sömnen har i vart fall varit god och denna måndag kan alla ladda för att söka sig till de revolutionära församlingar som med högmässa slår vakt om Annandag Pingst och Andens vind över världen.
Jag säger inget om högmässan jag for till i går. Något nytt? En nyöversatt trosbekännelse men god och undervisande predikan. Prästen hade varit präst i 60 år. Takterna sitter i. Så bytte några av oss lite insikter om kyrkohandboken. Om upphovsrättsfrågorna egentligen inte är lösta kan det komma besked om 1. kyrkohandboken tills vidare inte ska användas eller 2. att hela upplagan ska dras in. Minns att frågor om upphovsrätt är allvarliga och svåra frågor och har det storslaget gjorts fel är det storslagna lösningar som tarvas. Svenska kyrkan spelar ett mycket högt spel. Bli inte arga på Bloggardag som säger detta. Här talar vi om grundläggande åtgärder vid upphovsrättsbrott och alla andra (mindre) insatser betyder att brottslingen går fri.
På väg hem avnjöt Bloggardag senare delen av högmässan i P1. Pater Ulfs sonora stämma identifierades. Den stora folkkyrkan som tar sin nya kyrkohandbok får alltså inte utrymme i radio – de 6 miljoner medlemmarna till trots. Intressant. Men det var onekligen en annan kyrkohandbok och gamle Hippolytos fick ett ord med i laget.
I TV var det gudstjänst kl 10. Den såg jag inte. Eftersom den är inspelad i förväg kunde självfallet kyrkohandboksfrågan inte ägnas någon särskild uppmärksamhet, böcker bäras fram och så, menar jag. Jag letade efter den storståtliga högmässan i Uppsala domkyrka, den som sänts på webben. Jag hittade en agenda. Det var dock mer de konkreta åthävorna jag var ute efter. Denna morgon kunde jag läsa Antjes predikan, ett polemiskt mästerverk, som tvivelsutan kommer att fungera som en replik vid överläggning i Babel om hur torn ska byggas efter raset. Allt som sades i predikan var inte riktigt sant om man med sanning menar något annat än ideologisk sanning.
https://www.svenskakyrkan.se/nyheter/predikan-pa-pingstdagen
En mindre uppsluppen ansats gjordes i ett antal radiokanaler. Jag hittade en från Halland. Undras vad kommunikatörerna säger nu.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=6956711
På eftermiddagen tycktes det mig som om denna stora dag gått många förbi. I Björklinge var det inte en kyrkohandbokstrogen högmässa utan i stället spelmän och som vanligt kan högmässan heta mycket men tydligen inte just högmässa, När jag förstått detta, for jag för att ha bordsgemenskap med de romerska katolikerna och njuta vilan i deras bädd. Dessförinnan hade hundarna fått pröva flytvästarna. Loke, en pigg, käck och munter kooikerhund; kastade sig i sjön och drog i väg 25 meter rakt ut. Sammanlagt avlade han provet för simborgarmärket på kort tid genom att simma långa sträckor närmare land. Något säger Bloggardag att kommande simturer får han företa fastknuten i lång lina. Detta har pånågot sätt bäring på arbetet med kyrkohandboken och erfarenheterna av processen men fråga mig inte hur
Allt var trevligt i går kväll, vi var långt ifrån det kato-ilska, det tillstånd som råder i Vatikanen. Jag läser att min vän Frasse alls inte är så trevlig som han ser ut. Han var inte trevlig i Argentina och han är bakom kulisserna inte trevlig nu. Jag tycker synd om honom, särskilt när det sägs att han har ett "bad language". Bara inte Växjö domkapitel får tag på Frasse, för då får han både fem fiskar och två kornbröd varma.
När Frasse valdes berodde det på att ett kardinalgäng bedrivit sällskapsliv i St Gallen och följden har för somliga kardinaler, som tidigare aktades högt, blivit en lek som påminner om "Påven bannlyster". Så har de romerska katolikerna det. Marcanrtonio Colonna har avslöjat, som ni vet. Bloggardag tog inte upp saken utan nöjde sig lycklig med att sippa (eller hinka) champagne och se vänlig ut. Solen gick ner i väster och detta förhållande väckte också viss uppmärksamhet.
Den champagnebakrusige Bloggardag ägnar sig åt att, på sedvanligt pubertalt vis, "kasta pilar" på Katolska kyrkan. Tja, hur ska han annars dränka sorgerna då Svky infört en gnostisk gudstjänstordning?!
SvaraRaderaAntony
Pseudonymen Colonna:
Raderahttp://www.catholicherald.co.uk/commentandblogs/2017/12/12/the-dictator-pope-a-mixture-of-hearsay-and-insight/
/smun
Antony, Rom har väl sitt problem alldeles oavsett att Svenska kyrkan har sitt? Att säga: "Du skall inte kritisera, när du själv har så mycket att kritiseras för", är visserligen högst mänskligt, men inte rätt för det.
Radera"50/50" insikter och elakt skvaller, det är väl knappast den mest välgrundade inblicken i Franciskus (inte helt oproblematiska) pontifikat, och inte en färsk nyhet men jäklar vad Bloggardag kan mjölka "Colonna", särskilt i ett pubertalt champagnebakrus!
RaderaAntony
+Göran, visst har även Katolska kyrkan sina problem, framförallt med att reformera Curian, men hon går inte bort från kristenheten och inför en gnostisk handbok. Det är enorma skillnader på problemen!
RaderaAntony
Anthony har du missat att påven kramar svenska ÄB och gillar henne? Det som är skillnaden mellan SvK och Rom är att den förra inte påstår sig vara ofelbar. Det gör den senare, därför blir varje anmärkning ett hot mot självförståelsen.
RaderaRedan Augustinus, han som räddade Rom, insåg skillnaden, det som Luther m.fl. plockat upp.an
an, din kommentar är så typiskt protestantiskt obildad att den nästan inte förtjänar något svar. Läs på om läran om påvens ofelbarhet (ex cathedra), så förstår du, möjligen, vilket nonsens du skriver?!
RaderaAntony
PS. Hur räddade Augustinus Rom?
Om du inte tror på skillnaden mellan Roms sanningsanspråk och Svenska kyrkans så blir även Augustinus avgörande betydelse för hela västkyrkan för mycket. Ställningstagande till Augustinus har inte sällan betydelse varför man blir ortodox. an
Raderaan.?????
RaderaAntony
Antjes retoriska begåvning firar triumf i Pingstdagens predikan! Visst leds åhöraren till acceptans av Handbokseländet, men snyggt hantverk är det. Och den kristna undervisningen i övrigt är det inget fel på. MVG.
SvaraRaderahttps://www.svenskakyrkan.se/nyheter/predikan-pa-pingstdagen
Lars Jensen
Åja, nåågot kan väl uppsjön av kommunikatörer och avdankade journalister ha att bidra med? Högdjur brukar sällan skriva sina tal själva. Möjligen sätter de sin egen touche på dem.
Radera/Ryszard
Nu tror jag inte att Frasse behöver rädas Växjö domkapitel speciellt mycket. Karln kan väl inte tyska?
SvaraRaderaI artikeln hos sr påstår någon luttrat att SvK inte efterfrågar musikalisk kompetens. Frågan är då vilken kompetens SvK efterfrågar?
Liturgisk eller kanske havlighet?
Det sistnämnda är dock ingen kompetens utan en förmåga. Har SvK koll på skillnaderna mellan Competence och Competency?
Intressant "predikan" av ÄB. Polemiskt och gnälligt föredrag är en mera korrekt benämning. En predikan ska rätt dela lag och evangelium och utgöra en genuint kristen förkunnelse. Istället väljer hon att göra något som en präst absolut inte får göra, nämligen att från predikstolen tvåla till sina meningsmotståndare. Av det kristna budskapet syns inte mycket.
SvaraRadera"En predikan ska rätt dela lag och evangelium och utgöra en genuint kristen förkunnelse."
RaderaUUUSCH! så Sur-Jante-Protestantiskt!!
/John
John - jag vet att du är för en riktning som säger att den enda möjligheten som gives oss för frälsning är att man är en gay kommunistisk romersk-katolik, så här har jag hittat ditt sitz-im-Leben att njuta av: https://www.youtube.com/watch?v=JDCgNx0h5rQ
RaderaDu verkar stå mycket nära BOD, då ni båda anser att är man bara medlem i "kyrkan" (Romersk katolska kyrkan-Folkkyrkan) då är allting klart för evigheten skit samma hur man lever. Varför finner ni inte varandra...? Ni säger ju exakt samma sak.
https://kyrkligating.blogspot.se/2018/05/524-en-eloge.html?spref=fb&m=1
RaderaHär var fem personer i kyrkan på Pingstdagen, betjäning oräknad.
SvaraRaderaHandboken försäkrades vara mycket lik den föregående. Inga skillnader skulle märkas. Fader och Herre var likväl försvunna. Om fler än jag märkte det hela, vet jag inte. En pensionerad präst fick ta helgens stötar. Som vanligt undvek de fyra kvinnliga prästerna söndagens gudstjänst. Det schemalagda veckoarbetet är krävande. Inte ens det entusiastiska mottagandet av Handboken kunde få dem till kyrkan på röd dag. Endast kyrkomusikern fyrade av en kommentar om att musiken nog kommer att bli bättre efter revidering. Rabarberpajen var god.
PP
Om inte de kvinnliga prästerna kommer till kyrkan ens om det serveras rabarberpaj, ja då är det illa.
RaderaKan det kanske vara större fokus på LCHF än JESUS?
Härligt med prästinnor som vet att hålla sig undan! /John
RaderaTrots, enligt bloggaren, kardinalgänget hade fest, tror jag vår Herre har mer med påvevalet att göra, än vad Han har i svenska biskopsval. När det statsbärande partiet plus C har bestämt sig för en kandidat, så blir det så.
SvaraRaderaDet är klart, att påven inte har en så angenäm situation. Att själv leva i stor (självvald) enkelhet och sedan söka förenkla inom rom.kat. kyrkan måste ju föra med sig en viss impopularitet bland dem som lutar åt det bestående.
Stig W.
Varför,varför, vaffö, ska dä vare så svört att fatta e enkel katta!
SvaraRaderaI mörkret är alla kattor grå! Ropa di.
Inte alla, anse lilla lolla söta ja.
Med gula falska ögon. Sittande på barocklådans tak. Ser ända till Byttan. Sandras hak likaså. Ponerat om så måste.
Vad blev det av dem som maldes ned?
Kattamat!
Kan ingen slå ihjäl katta som jamar?
Hartzfiol. Marskatt.
Alla skall med. Honung till alla. Tvinga dem.
Tvång, tvång, Spong. Dingelidong. Dingdongdingtingeling.
Alla h ar fel, ingen förmer.
Jo, en del.
Svart katt är salt katt och har lärt sig säga
NÖFF
/ utan signatur
Nej alla har inte fel, faktiskt. Därmed dras marken undan för dina litanior. Marken under dig bär.an
RaderaSvart katt citerar "Nej alla har inte fel,faktiskt" och lolla lilla söta ja instämmer.
RaderaSalt katt citerar "Alla h ar fel,ingen förmer" och lolla lilla ja instämmer.
Du är inte söt när du är salt! Ropar min människa i sina reformerta kalsonger.
Lilla söta rara ja, går inte med svansen mellan benen när ja ponerar mig till barocklådans tak.
/ utan signatur
Jodå, den går ned i väster, och ljuset sprider sig från öster!
SvaraRadera-Här är det lätt att instämma i bloggarens text, som också är en redovisning av hans gudstjänstbesök live, radiolyssning på gudstjänst och kanske googlesökning, också på gudstjänst.
Vem kan göra en sådan gudstjänstbesökare rangen stridig? Jag bara undrar, ensam och stillsamt framför datorn,detta: om man samlar fler poäng i himlen då, ifall varje gudstjänstbesök är en s k poängaddition eller inte. Bloggaren kan säkert ge oss ett besked hur det förhåller sig med saken. Ett antal andra kommentatorer på bloggen kommer ju inte att göra det, eftersom de i ett slags flockmentalitet har bestämt sig för att inte diskutera kyrkofrågor med undertecknad.
De utgår ju bara från sina egna åsikter, höjer dem till skyarna och har inga som helst problem med att också sätta sig över ett stort antal andra kyrkors åsikter. Dessa har ju trampat fem i den teologiska jorden, inte lyssnat på Björn Fyrlund, HH, Perax. Eva H och allt vad de nu heter eller kallar sig.
Och mina synpunkter går deras ära för när. Att värna Svenska kyrkan är en sådan synpunkt. När någon biskop, "vanlig" präst eller förtroendevald försvarar denna kyrka, som har varit, är och kommer att förbli, en nerv i Sveriges historia, kultur, tradition och utveckling, går kommentatorerna i taket, reagerar som stuckna av en jordgeting, och dundrar enskilt och i kör, att försvararen av Sven ska kyrkan är en rabulist, vilken därtill är tröttsam, upprepar samma sak alltid, har inget förstått och "ockuperar" bloggen.
Alltså sprider den ovälkomne grov disharmoni i de teologiska tonerna. Särskilt obehaglig är vederbörande, därför att han tycker att det är självklart att också kvinnor skall få sprida Guds ord från predikstolen.
Fy för en sådan röst i konformismens öppna torg hos bloggaren digitala röst!
Nu skall alla känna till, att ovannämnda signaturer utom en eller annan (Elisabeth är en, +Roland en annan) under mycket, mycket lång tid har tigit still inför alla de upprepade och allt grövre personangrepp, som försvararen av Svenska kyrkan har utsatts för, liksom ett antal fabricerade texter i dennes namn.
Den tystnaden är intressant i ljuset av den nu påbjudna munkorgen och kan uttryckas så här:
-Den som konsekvent och sakligt försvarar kritikernas hatobjekt Svenska kyrkan och lika konsekvent undviker just personangrepp skall attackeras på olika sätt och förmås att tystna!
Men de som uppträder med falskt visir och ständiga förtalsliknande texter och formligen frossar i detta utan att ha något annat att komma med, hutas inte åt ens med en mild smeksam kommentar!
I sanning avslöjande! Här gäller det inte att rakryggat stå upp för hederlighet och stil i debatten! Inte att fördöma smutskastning, eftersom måltavlan för den inte faller in i den konformistiska kören.
Här ser vi alltså hur medmänniskor bedöms och behandlas med olika mått, hur rösten höjs i falsett och texten formligen exploderar mot den som vågar hävda åsiktsskillnaden och slår vakt om det höga taket i debatten.
Men är tyst mot dem som har satt personangreppen och falsarierna i system och gjort nedsmutsningen i meningsutbytet till det allt överskuggande mantrat.
Tystnaden säger mer än tusen ord, heter det. Det stämmer faktiskt i verkligheten!
BENGT OLOF DIKE
BOD, inte visste jag att jag kunde uppfattas så omnipotent; att jag skulle vara uppbragt över att andra kyrkor inte konsulterar mig.
RaderaJag misstänker att jag skall ta det som en komplimang att bli listad med för och efternamn som den först nämnde och främste av kritiker.
Att BOD ser sig föranlåten att behöva försvara Svenska kyrkan genom att nyöversätta Credo, och på så sätt genom nyspråk göra ömsesidig förståelse av argument omöjliga, är talande.
Att BOD vidare vill få oss andra att utan invändningar acceptera BODs beskrivning av Svenska kyrkan som den enda sanna, den enda invändningsfria, den enda med verkligheten överensstämmande, den enda realistiska osv är häpnadsväckande.
Att BOD dessutom är den ende som vet vad högkyrklighet osv är och att alla som opponerar mot BODs beskrivning inte försvarar demokrati och att Svenska kyrkan är Kristi kyrka är märkligt.
Om BOD vill ha en dialog, börja då med definiera ord och begrepp och vinnlägg om att använda dem i samma betydelse över tid och tillerkänn debattmotståndaren verklighetsförankring.
Björn Fyrlund
Hur i Herrans namn kan herr "förtroendevalde" Dike kalla sig för "försvarare av svenska kyrkan"? I synnerhet när han aldrig nånsin går dit??? Vad är det för försvar herr Dike syftar på? Nej, nu galopperar hyckleriet!
RaderaSöndag efter söndag kan alla på bloggen läsa herr Dikes dravulösa "inlägg", medvetet postade så pass nära 10-slaget att alla klart och tydligt ska förstå och inse att den patinerade tjafsmajan i Mörrum definitivt inte deltar i sin hemförsamlings söndagsgudstjänst. Detta trots att han trixat in sig som så kallad “folkvald” i församlingens råd och fullmäktige och för detta uppbär en högst ansenlig ersättning inklusive andra möjligheter att förgylla tillvaron ekonomiskt.
Det är hög tid för herr Dike att inse att BloggarDag aldrig kommer att bli det forum där han kan vänta sig några ovationer för sina häpnadsväckande motvalls-kärrings-åsikter (förutom från kanske Bettan och någon ytterligare vankelmodig).
I själva verket gräver herr Dike en stor avgrundsdjup grop för sitt eget anseende och har vid det här laget kommit långt, långt ner. Vem på bloggen tar BENGT OLOF DIKE på allvar?
Herr Dike, var vänlig sluta gnäll om den kritik som kommer av detta. Kritiken är både rättmätig och rättvis. Oavsett tonläge och innehåll verkar den ändå rinna av som vatten på en gås. I likhet med prinsessan på ärten verkar herr Dike inte alls förstå vad det är som gnaver. /John
Vänd inte på begreppen, Fyrlund!
Radera-Vem har hävdat att Svenska kyrkan är den enda sanna, rätta och invändningsfria?
Inte jag i varje fall. Här gör Fyrlund en präktig saltomortal och försöker komma ifrån att det är han (och många andra på bloggen) som istadigt hävdar att vår kyrka är den osanna, gör orätta teologiska tolkningar och alltid måste klandras.
Jag har under lång tid läst Fyrlunds texter, omdömen om och ständiga kritik mot Svenska kyrkan. Den sitter djupt, mycket djupt, och är knappast möjlig att eliminera genom saklig redovisning av elementära fakta om kyrkan. Det är ju rent absurt att vi på denna blogg - av alla! - skall generellt behöva läsa inlägg efter inlägg om att Svenska kyrkan INTE är en KRISTEN KYRKA. som om bondens traktor på åkern skulle kallas en båt! Påståenden av detta slag hör naturligtvis inte hemma i en seriös kyrkodebatt.
Och, Fyrlund, den som lika ständigt dömer ut andra lutherska kyrkors beslut att tillåta kvinnliga präster, sätter sig till doms över deras tolkning av Den Heliga Skrift och upphöjer sig själva till sanningsvittnen.
Märk väl, att kritikerna, dvs bland andra Du, uttrycker sig inte så här:
-Ja, dessa kyrkor gör en annan tolkning än vad vi gör, men vi håller fast vid vår.
Mjukt, saligt och diplomatiskt.
Nej, här höjs pekpinnarna, samtidigt som piskan mot dessa kyrkor (och Svenska kyrkan) viner, rappen är hårda och skall svida:
-Kyrkorna har fel, de är avvikare, de följer inte Gud, vi har rätt! Detta i koncentrat.
Jag ser alltså inte ett enda litet uns av lyssnande eller ödmjukhet! Inte en gnutta medgörlighet och försök att förstå andra och deras tolkning och beslut.
Och när såg vi en positiv text av Dig om Svenska kyrkan, som Du ändock under lång tid varit präst i och tjänat?
Känner Du ingen som helst tacksamhet mot vår kyrka? Eller är den som höstlövet bortblåst?
Och, som jag skrev, ingen av dem jag nämnde (plus många andra) har riktat någon kritik och fördömt de utstuderat grova personpåhoppen gällande min ringa person eller falsarierna genom användandet av mitt namn. Hade Du varit tyst, om de hade riktats mot exempelvis någon kritiker av Svenska kyrkan?
BENGT OLOF DIKE
Dr Fyrlund kan svara för sig själv om han gitter, men anklagelsen att han och vi som någon gång riktat kritik mot det rådande kyrkosystemet inte skulle ha Svenska kyrkan kär är orimlig.
RaderaBegreppen BOD. Åtminstone jag har gång på gång försökt få dig att precisera vad du menar med att Svenska kyrkan är Kristi kyrka (bestämd form). Det handlar i mina texter inte om ifall hon är en kristen kyrka, utan om på vilket sätt Svenska kyrkan är liktydigt med begreppet Kristi kyrka. Det är du som gång på gång går förbi själva frågeställningen och tolkar den som att den handlar om att ifrågasätta om hon är en av de kristna kyrkor som finns i vårt land exv.
RaderaSaltomortaler och annan luftakrobatik är det BOD som är mästare på genom att döma ut alla andra tolkningar än sina egna som ej med verkligheten överensstämmande, och att BOD är det enda vittnet om den sann verklighetsbeskrivningen.
Fortsatt vägrar BOD att tillstå att föreslagen nyöversättning av Credos allmännelig är ett hemmabygge.
Björn Fyrlund
Och när såg vi någon ödmjukhet från hr Dike? När såg vi något annat än mästrande, åsikter framställda som fakta, nonchalerande av saklig kritik, etc. etc. från hr Dike?
RaderaHr Dike håller händerna hårt för öronen och skriker ut sitt önsketänkande som vore det fakta.
den Lea
Jag undrar vad Bengt Olofs dom blir över den som i alla lägen dömer ut alla andra lutherska kyrkors beslut om hur ett kyrkomöte som beslutar i lärofrågor ska utses?
RaderaSätter sig denne till doms över Kyrkans tradition och sig själv på pedistalen som sanningsvittne?
Någon gång och på vilket sätt?
Radera-Nej, bästa bloggare, min kritik är alls inte orimlig; den är faktiskt välunderbyggd genom alla de oräkneliga påhopp på, och beskyllningar mot, Svenska kyrkan, ärkebiskopen och övriga biskopar som passerat daglig revy på bloggen och i dess kommentarsfält.
-Vi som "någon gång" riktat kritik mot kyrkosystemet, skriver bloggaren. Och Fyrlund vrider sig som en mask genom att efterlysa beskrivningar på "vilket sätt" begreppet Svenska kyrkan är liktydigt med Kristi kyrka.
Jojo, någon gång är alltså en produktion en masse av fördömanden och underkännande av Svenska kyrkan!
Den som slår, piskar, stampar på Svenska kyrkan som ni, mina båda herrar, länge har gjort, alltfort gör och förmodligen avser att göra också framöver håller knappast denna kyrka kär. Eller skall man kanske se texterna nu som en hänvisning till uttrycket att "den man älskar agar man"?
Jag har skrivit och sagt det förut, Fyrlund. Många gånger. Här kommer det igen: En kyrka, som i mässor och gudstjänster, andakter och bön tillber, ärar och bekänner sig till Herren Kristus är förstås en kristen kyrka.
Vilken kyrka är det annars? Vilken, vilken, vilken annars?
Kritisera gärna problem och olika frågor i kyrkan men påstå vänligen ALDRG MER, att Svenska kyrkan inte är kristen!
Det är inte min kritik som är orimlig, bästa bloggare.
Det är kritiken mot att kyrkan inte är kristen som är det!
BENGT OLOF DIKE
Det finns en distinktion som gått Dike förbi, den mellan Kristi kyrka (absolut anspråk) och "kristen kyrka". Det fanns en tidnär Svenska kyrkan definierades som Kristi kyrka i Sverige. Så är det inte längre. Detta sagt kan vi ägna oss åt att diskutera de aktuella heresierna. Hade professorn och biskopen Anders Nygren rätt i sin analys om gnostiker och svärmandar? Kan man med professor Lindroth då försöka fixera vari det gnostiska i Svenska kyrkan består? Detta ter sig som en enkel seminarieövning i dogmatik.
RaderaBOD, ang mask kan kanske först en referens till Psalt 22:7 vara på sin plats.
RaderaDet var att begreppen skulle definieras jag efterlyste och ett samtal om mete i grumliga vatten, med eller utan mask. Men i vilket grumligt vatten har BOD hittat nyöversättningen av allmännelig? Och för det andra, när har jag påstått att Svenska kyrkan inte är en kristen kyrka? Begreppen, Dike!
Björn Fyrlund
Ägnar sig den bedjande troende åt övningar i dogmatik?
Radera-Tron är den enskildes möten med Herren. Den troende kan och skall inte avkrävas seminarieövningar i dogmatik och ett, kan man säga, teologiskt finlir, innan vederbörande börjar be.
Ingen, inte ens BloggarDag, kan någonsin förneka det som jag - rakt, enkelt, kortfattat - slog fast i min tidigare kommentar: att Svenska kyrkan helt och fullt bekänner sig till Herren Kristus.
Men uppenbarligen menar bloggaren, att den bedjande inte tillber Kristi kyrka trots denna på olika sätt uttryckta bekännelse.
Således är min flera gånger ställda fråga ännu obesvarad:
-Om Svenska kyrkan inte är Kristi kyrka, vad är den då?
BENGT OLOF DIKE
Det är en bra fråga Dike nu ställer och svaret är nog att Svenska kyrkan inte är Kristi kyrka men att Kristi kyrka fortfarande finns i Svenska kyrkan. Vad det andra är, kanske vi kyrkokristna inte behöver definiera. Det räcker måhända att se att det inte är kyrkokristendom hur fromt och fint och belevat det än framträder?
RaderaNär vi ändå talar om begreppsdefinitioner så blir jag lite konfunderad över utsagan "att Svenska kyrkan helt och fullt bekänner sig till Herren Kristus".
RaderaDet finns en rad möjliga tolkningar.
- Alla medlemmar i SvK helt och fullt bekänner sig till Herren Kristus.
- Alla förtroendevalda i SvK helt och fullt bekänner sig till Herren Kristus.
- Alla anställda i SvK i SvK helt och fullt bekänner sig till Herren Kristus.
- Alla bekännelseskrifter antagna 1593 av SvK helt och fullt bekänner sig till Herren Kristus.
- Alla läromässiga beslut sedna 1593 i SvK helt och fullt bekänner sig till Herren Kristus.
De första två utsagorna faller på sin orimlighet, vilket i det andra fallet är lite tråkigt.
Det tredje uttalandet är en from förhoppning, men avkragningen i Lund senast tyder tyvärr på att så inte är fallet.
De två sistnämnda påståendena faller på att beslut inte kan bekänna sig till Herren Kristus, det kan bara människor göra.
Difinitionen av registrerad verksamhet hos bolagsverket för 252002-6135 nämner inte Herren Kristus.
Så hur definierar sagespersonen Bengt Olof Dike sin egen utsaga?
Den, Peter T, definierar jag som redan betonats!
Radera-Dina semantiska tolkningsalternativ är faktiskt ointressanta i det perspektiv, som jag tidigare har pekat på.
Du rekommenderas att åter läsa KO, som ger besked om vad Svenska kyrkan är, står för och att det är Herren Kristus som kyrkan bekänner sig till.
Vad mer begär och kräver Du egentligen? Skall den djupt troende 90-åriga mor Agda presenteras en lista, likt Din, på vilken "utsaga" hon skall bedja? Eller vad menas?
Vi gör ett kort jämförande experiment, Peter T:
-Betyder det faktum att Volvo tillverkar bilar av märket Volvo, att samtliga anställda där fullt ut gillar bilen och själva vill köpa den?
-Innebär det samma sak för Volvos styrelsemedlemmar? Samtliga?
-Skall alla decennier gamla dokument och föreskrifter om Volvo följas till punkt och pricka vid dagens tillverkning av bilen?
-Gäller samma förhållningsregler för de anställda i Volvo som de, vilka fanns exempelvis 1950?
BENGT OLOF DIKE
Hr Dike jämför alltså på fullt allvar en kristen kyrka med ett företag?!?!?!
RaderaDu är inte klok på en enda fläck!
den Lea
BOD blandar ihop företaget Volvo med bilmärket Volvo.
RaderaDet blir även en sammanblandning mellan det gudomliga och det världsliga. Men även BOD borde vara medveten om att Volvo inte skapat himmel och jord och faktiskt inte ens dött och återuppstått. En så löjeväckande liknelse förtjänar faktiskt inte ett svar.
När jag nu läser KO, så sammanfaller §1 med mina två sista ansatser. Med det viktiga undantaget att gummiparagrafen på slutet skulle kunna betyda precis vad som helst "samt i andra av Svenska kyrkan bejakade dokument".
Det står dock ingenstans att "Svenska Kyrkan helt och fullt bekänner sig till Herren Kristus", något som t.o.m. BOD borde kunna läsa sig till.
Vad gamla mor Agda ska bedja och bekänna sig till står faktiskt nämnt i §1 kyrkoordningen, så där kan jag inte förstå varför jag skulle få kritik från en svenskkyrklig folkkyrkoivrare.
Min enda rimliga tolkning är att BOD anser att BESLUTET att anta kyrkoordningen §1 (1998?) "helt och fullt bekänner sig till Herren Kristus".
Inte för att jag för ett ögonblick tror på att alla som röstade igenom beslutet gör detsamma.
Bloggardag och biskop Göran; Anthony har helt rätt. De problen som Katolska kyrkan må ha är verkliga petitesser jämfört med Svenska kyrkan. Sen kan man nog inte tala om Katolska sängar men det är klart att man torde sova extra tryggt när hemmet är välsignat av en präst. Men lutherska präster torde väl kunna välsigna själva enligt den rådande uppfattningen?
SvaraRaderaJonas M
Ursäkta mig men med tanke på anspråken förhåller det sig tvärtom.
RaderaDet säger inte att inte Svenska kyrkans problem är mycket allvarliga men däremot något om Roms dito (Sverige kan ev vara ett undantag då flera kompetenta svenskkyrkliga snabbt fått förtroenden. Ett av de starkare namnen är ju gammalkyrkligt fostrad).an
Smärtan i handboksskiftet handlar inte minst om kontrasten mellan den rikedom man nu förväntas lämna och det armod som ska föreställa regel.
RaderaDet visade sig vara möss som lagat den goda maten och sådana kan man ju inte ta in igen. De måste bara bort. Några av recepten tog man med sig.an
Är det verkligen en petitess för Rom, när det framkommer kritiska frågor om påven? Det är ju kring hans ofelbarhet (i lärofrågor) och position att styra hela kyrkan, som Romersk-katolska kyrkan bygger. Påven har fått en position som vida överstiger vad en patriark av gammalt hade (t.ex. utnämner påven varje biskop – de gamla patriarkerna hade att godkänna stiftens val).
RaderaOm man nu menar att påven har fått Petrus position i arv – att vara den klippa som kyrkan bygger på – blir det väl utomordentligt problematiskt, om den klippan börjar vackla? Man kan naturligtvis ha is i magen och tänka att Franciskus inte har så många år kvar, så han hinner inte göra så mycket – men problemet kvarstår.
+Göran, det finns en fråga där man kan kritisera påven för att vara oklar i en lärofråga och det gäller kommunion för omgifta (som ej fått sitt tidigare äktenskap annulerat) att, under mycket särskilda omständigheter, få motta kommunion. Där är kag kritisk till att påven inte svarat på dubian från fyra framstående kardinaler.
RaderaGämför det med den tokhedonism som råder i Svky, med tusentals prelater som lever i seriemonogami och/eller sodomistiska relationer. Där människor ingår seriemonogama och sodomistiska "äktenskap" på löpande band och där de nu producerat en gnostisk handbok för att bekräfta den postkristna hedonismen.
Visst, den Helige Faderns spontana och pastorala sätt kan ibland bli lite problematiskt men jämfört med det fria fall som råder i alla de samfund sm tillkom som ett resultat av "reformationen" är det förra ett litet höstrusk och det senare en orkan!
Antony
PS. Bra artikel som belyser påvens pastorala personlighet och hur den sekulära världen älskar att misstolka/förstora dess innebörd.
m.ncregister.com/daily-news/popes-reported-gay-doesnt-matter-comment-furthers-shadow-magisterium#.WwPTBNC5nqB
+Göran, dt var intressant om biskopsutnämningar. Om jag inte minns fel så nämns biskopsutnämningar i kanoniska lagrn redan i Nicea 325.
RaderaHur kan Rom ha ändrat pracis och samtidigt påstå att man följer kanon från Nicea och att kanon aldrig ändrats utan bara kompletterats?
Det är inget unikt för vår nuvarande påve att det höjs kritiska röster av olika slag. Det hände även fordom, dock att det i vårt mediasamhälle lättare kommer till allmänhetens kännedom världen över.
SvaraRaderaJonas M
Läs den intervjun med påven Franciskus!
SvaraRadera-Nu rekommenderar jag samtliga kommentatorer på denna blogg att läsa en intervju med påven, som Tagesspiegel, den ledande tidningen i Berlin, återger (onsdag 23/5)
Det han säger om homosexuella där tolkar åtminstone jag som en påtaglig förändring i den katolska kyrkans synsätt, om man nu skall likställa hela kyrkan med påven. Och det skall man väl, då det inte finns några på denna blogg förkättrade '"partipolitiker" som styr denna den största av alla kristna kyrkor.
Se alltså Tagesspiegel.de
BENGT OLOF DIKE
BOD du är sannerligen inte rätt person att tolka påven. Att äktenskapet är för man och kvinna och att utlevd homosexualitet är rn svår synd är en evig sanning söm påven inte talat emot. En annan tro är inte kristen överhuvudtaget.
SvaraRaderaJonas M