lördag 19 maj 2018

Mitran kantad med korvaskinn

Till sist läste jag vad Sören Dalevi i Karlstad fått ur sig. Två insatser i Torsdagsdepressionen, den ena inte mer begåvad än den andra. Nu kanske vi främst inte ska lägga oss i bråket mellan Dalevi och Jan Eckerdal, de skulle tydligen mötas på barrikaderna för Folkkyrkan 2.0 och så blir det nog. Men på varsin sida– för Jan Eckerdal är specialist på folkkyrkoteologi, detta som Dalevi mest poserar med.

Vad gör Dalevi? Han uppfattar att vi som luthersk kyrka "inviger" den nya kyrkohandboken. Vigvatten? Rökelse? Vi evangeliska brukade fordomdags mest "ta i bruk". Men då slår det Bloggardag att den gamle kavinisten Dalevi nog inte riktigt har pejl på detta faktum. Då brukar orden ofta bli för stora.

För Luther och hans evangeliska följeslagare är orden viktiga. De tydliggör. Kyrkohandboken ska göra evangeliet klart och tydligt så att människor kan tro. Kolla Deutsche Messe. Dalevi menar häpnadsväckande nog att framtagandet av en kyrkohandbok tydligen fått "en något olycklig betoning på de skrivna ordens betydelse". Han talar om en övertro på de nedskrivna ordens betydelse. Men, Herre, du var förr ditt folk nådig, har denne man inte alls förstått vad en kyrkohandbok är, nämligen nedskrivna ord?

Kalvinisten Dalevi drar på. Det helt avgörande är "hur orden sägs, hur orden framförs." Stor teater sålunda. Jag har mött sådana aktörer. Det brukar bli vämjeligt. Svenska kyrkan har försökt distansera sig från den sortens oratoriska konstspel. Men för kalvinister är det inlevelse och närvaro som skapar orden. Var hittade dom Dalevi?

Ordtrött är vår tid. Det heter så. Så hette det redan på 1930-talet (läs Yngve Brilioths artikel Vår kyrkogång i Svenska Dagbladet den 30 dec 1934). Bloggardag tror inte att detta är riktigt sant. Det trodde inte Brilioth heller; trots störtfloder av ord och tal bevarar predikan sin ställning, skrev han. Ord som utsäger väsentligheter blir människor inte trötta på. Det är de andra som dränerar, kanske mest därför att de är ord utan mening. Dalevi ska nu reducera ordens mångfald och mer förlita sig på musikens och den meditativa bönens språk. De brukar säga så, de pretentiösa mystikerna som inte är mystiker i Kyrkans mening utan mer mysteriösa. Det finns folk som går på det. Bloggardag inte.

Dalevi landar efter sin mångordighet (sic!) i utmaningen att inte "rent mekaniskt" ta den nya kyrkohandboken i bruk. "Utmaningen handlar om att göra innehållet levande och relevant." Det är inte utan att jag ömkar prästerna. Här gäller det att sångens och musikens glädje tar överhanden. Så vad ska då den stackars prästen göra? Joddla?

Nu tänker jag inte låta mig undervisas om gudstjänstgldäje av den gamle frikyrklige Dalevi och jag hoppas vi är många som håller gränsen, som Fälldin manade oss till när det handlade om U-137. Dalevi är en personlig förolämpning mot varje seriöst verksam prästman i Svenska kyrkan och mot en hel del andra också. När Dalevi träder fram ska ni observera mitran kantad med korvaskinn och bete er därefter. Kom också ihåg att handboken ska framföras med inlevelse och närvaro och kom ihåg var ni läste den kritiska reflektionen kring denna dumhet först!

Kyrkohandboken tas i bruk i "Himlabromässan" i Alvesta pastorat (vad nu Himlabromässan är, men det ser man väl om man kollar i den handbok jag faktiskt inte själv har – trots dubbla löften! – men kan det verkligen förhålla sig så att kyrkohandboken tas i bruk i en gudstjänstform som avviker från kyrkohandboken?). Det i sammanhanget klart informationsbärande är att det hela annonseras i Smålandskomposten som "Gudstjänster söndag 20 maj". Kyrkligt sett är det faktiskt Pingstdagen vi firar. Kommer begreppet Pingstdagen inte med i annonsen har antingen en hundhedning eller en kalvinist hållit handen på tangenbordet. Tertium non datur.

Hur det går med de juridiska turerna om kyrkohandboken? Fråga inte mig men med tanke på hur allvarligt upphovsrättsbrott betraktas, kan det finnas skäl att vara försiktig med stöldgodset. Så vad händer i mrogon om någon i det lokala anmält brottet och polisen några minuter innan sammanringningen kör fram till kyrkporten med målad bil och uniformerad personal för att bevissäkra och av utredningsskäl  tar kyrkohandboken (kyrkohandbok, missale och musikbok) i beslag? Jag säger som en gång biskop Gottfrid Billing: "Jag får diarré bara jag tänker på det."


60 kommentarer:

  1. Det är väl klart som 17 att det är fokus på orden i nya handboken när kyrkomötet antar den samtidigt som man med andra handen återremitterar musiken tilm kyrkostyrelsen. KM har ju då beslutat att musiken är mindre viktigt och det ska väl biskop Sören rätta sig efter?
    Angående hur inlevelsefullt orden ska användas kan nog den gode Dalevi behöva meditera över Hebr 4:12.
    Han skulle då inse att det inte är BloggarDags kritik som är skarp.

    Nyfiken på nya handboken? Nä imorgon passar det nog väl så bra att fira gudstjänst i en Pingstkyrka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imorgon vill jag inte för allt smör i Småland med angränsande landskap missa mässan. För en gångs skull framträder prostinnan, annars så upptagen med administration. Prinsesstårta lär det också vankas! Kanske slinker Handboken ned med lite kaffe och lent mumsmums? /smun

      Radera
  2. Jag förstår inte kritiken mot Dalevi!

    -Vi ses på barrikaderna för folkkyrkan, lyder rubriken på biskop Sören Dalevis artikel i KT i torsdags. Bloggaren kritiserar Dalevis kyrkosyn, nästan hånar den (och hånar delvis biskopen också).

    Men det Karlstadsbiskopen betonar igen är ju det som egentligen borde vara självklart även för bloggaren: att det inte blott är den gudstjänstfirande församlingen (dvs de som deltar i gudstjänsterna) som är kyrkan och församlingslivet. Ungefär som om bara motorn på traktorn skulle framhållas, medan godset, hjulen, hydraulsystemet och allt det andra skulle vara vara luft.
    Kör en sådan traktor i Moheda eller Öland, den som kan!

    Svenska kyrkan är nämligen så mycket mer än den (oftast) lilla skara, som på söndagarna deltar i gudstjänsten/mässan. Svenska kyrkan är en odelbar helhet, kan man enkelt beskriva den: En helhet bestående av historiens trygga förankring, traditionens oumbärlighet, den genuina folkförankringens stabilitet, samhällsbyggets och demokratins fundament, för att nämna några exempel.

    Den som förnekar denna odelbara kyrkliga helhet, förminskar Svenska kyrkan å det grövsta. Och den som vill att bara de som går till gudstjänsterna på söndagarna skall anförtros att styra kyrkan, företräder en i grunden oacceptabel elitism, vilken är raka motsatsen till kyrkans mål och syften, nämligen att vara just en kyrka för alla.

    Det måste här återigen - på förekommen anledning - betonas, att i kyrkan är ingen förmer än den andre. Den gudstjänstfirande församlingen är alltså inte, kan inte utnämna sig själv, eller utnämnas av andra, till en exklusiv beslutsklubb, isolerad från kyrkans alla andra miljoner medlemmar.

    Sören Dalevis artikel påpekar med andra ord bland annat detta. Varför skall biskopen häcklas för sina åsikter, som - vågar jag skriva - delas av alla andra än den krympande skara, som fortfarande och än i dag, anno 2018, förträder det kyrkliga elittänkandets filosofi.

    Vad står det i trosbekännelsen: att vi tror på en "allmännelig kyrka". Kan också översättas till en "folklig" kyrka - eller "folkets kyrka".

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vart tog Gud vägen i allt vad kyrkan är?
      Nu har jag väl förstått att du tycker det är viktigare att lyssna till vad "folk i allmänhet" tycker än efter Guds ord men den beskrivning du ger av kyrkan här är ju rätt bedrövlig. "Folkförankringens stabilitet"? Stabiliteten i Guds ord då? Nej, förlåt, Guds ord kan o ska ju (enligt vissa) ändras på det att ingen må ta anstöt. Viktigare att behålla medlemmar, oavsett om de tror eller ej.
      "Demokratins fundament"? Nej, fundamentet måste vara Guds ord o inget annat!
      Tyvärr, kristen tro, tron på Gud, innebär inte att vi i demokratisk anda kan rösta fram det vi tycker är bekvämast.
      Och jodå, jag hör redan dina protester. Dock visar du ju igen o igen o igen din bra klena förankring i den verklighet som råder i SvK, både vad gäller vilka som välkomnas (som präster/diakoner eller vanliga gdtj-besökare) o vad gäller verkligheten i vad som röstas om i KM/utskott.
      I SvK är sannerligen vissa förmer, de som "tror rätt" enligt det för tillfället gångbara.
      Biskopar o många andra borde påminna sig om Matt.23:5-7 samt 25-27.
      Eva H

      Radera
    2. I vilken verklighet kan "allmännelig kyrka" översättas "folkets kyrka". I BODs enda sanna verklighet i vilken vi andra inte lever eller i en allmän, allomfattande verklighet där vi alla har tillgång till samma etymologi vad gäller exempelvis ords betydelser?
      Björn Fyrlund

      Radera
    3. Det är väl skönt då att kyrkans medlemmar och befolkningen i övrigt aldrig utsätts för elitistiska moraliska eller teomogiska pekpinnar från biskopar, präster, kanslipersonal, lokalanstllda eller förtroendevalda?
      Inga pekpinnar om en "rätt" äktenskapssyn, jungfrufödelsens historicitet, inkluderande gudstjänstspråkbruk eller narrativ bibelsyn har ju ägt rum på 2000-talet, Gud vare tack och lov.
      Eller finns det kanske en hel strutsfarm i Blekinge?

      Radera
    4. Ännu enklare: en ”kyrka” utan att Jesus ombeds undervisa i mitten är fejk. an

      Radera
    5. Alphadeltagaren19 maj 2018 15:30

      Tur att inte denne Dalevi var med vid Genesarets sjö när Jesus predikade. Typ "nu räcker det, du har snackat för länge, nu tar vi en sång".

      Radera
    6. Men - SNÄLLA BOD - Du vet väl ändå att trosbekännelsen INTE har svenska som originalspråk??! Översättningen "allmännelig" gör INTE rättvisa åt (den grekiska) originaltextens "katholiki", som dock sannerligen INTE kan översättas med "folklig" - allra minst i den innebörd Du vill ge detta ord!/Paul

      Radera
    7. Ja, Alphadeltagaren, det är inte utan att man undrar hur många Dalevi eller, för den delen, de "normalkyrkliga" prästerna mättar.

      Men det är ju rätt vanligt inom Svenska kyrkan att tysta Jesus genom att, helt enkelt, förvandla honom till en mespropp. Det där med stötesten verkar de inte tänka på.

      Radera
  3. Det lönar sig väl knappast att tala om Kyrkan för dig, Bengt Olof. Många har på den här bloggen sökt göra det.
    Självklart ska Kyrkan vara "folklig". Men Kyrkan får jag - och kan - tillhöra endast av nåd.
    Jag vet att de aktivt kyrklig ofta beskylls för att företräda en s k "elitkristendom", vilket visar att man inte alls har förstått. En känd prästman säger att ordet "elitkristen" innebär att man är "en liten kristen", d v s man är helt beroende av Guds nåd.

    Ordet i trosbekännelsen är "katolsk" och kan inte översättas, så som du föreslår.
    Stig W.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget argument, Stig W!

      --Lönar sig inte att beskriva kyrkan för dig, du har inte förstått, etc, etc.

      Detta är inte sakargument, Stig. Det är allmänna floskler, levererade för att leverantören känner sig trampad på tårna i debatten.

      -Skulle inte, menar du på fullt allvar, kyrkan vara något mer än gudstjänsten, en helhet som jag betonade? Hävdar Du verkligen att min beskrivning är felaktig? I så fall ber jag Dig att vänligen förklara vad som är fel i min text.

      Du kan ju även passa på att förklara för oss - om Du nu verkligen innerst inne anser att gudstjänstdeltagarna har en särskild prioritet - hur kyrkan då skall se på alla andra medlemmar och deras ställning.
      Vad är folkets kyrka för Dig, Stig? Den frågan är väl inte främmande för Dig. Är folkets kyrka en kyrka för alla eller bara för vissa?
      Jag värdesätter ett uppriktigt svar på spörsmålet.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. BOD
      Jag känner mig absolut inte trampad på tårna, som du tror. Men jag värnar om att människor ska förstå detta med Kyrkan. Den uttrycker sig genom gudstjänstens firande.

      Man kan uppfatta dig på så sätt, att du talar hela tiden om organisationen vi har i Svenska kyrkan. Och visst behövs organisation, eller skrovet, för att nu anknyta till ditt tidigare inlägg.

      Om jag kommer ihåg rätt från mina studier, så innebar den ursprungliga folkkyrkotanken här i Sverige, att Kristi nåd skulle erbjudas hela svenska folket. Jag tror inte på en prästkyrka, men jag tror på prästernas nödvändighet för att "Ordet rätt skall förkunnas och sakramenten efter Kristi instiftelse förvaltas". Allt enligt vår bekännelse.

      Det gäller inget mindre än FRÄLSNINGEN !!!
      Stig W.

      Radera
    3. Ingen här behöver "vänligen förklara" någonting för BOD. BOD är inte det minsta intresserad av nåt annat än sina egna papepgojmantran och tar aldrig till sig något. Allt syftar bara till att hålla grytan kokande så länge BOD tycker det är roligt.
      Berit

      Radera
  4. BOD;

    Det du beskriver är en organisation , ett företag inte en Kyrka och att vara allmännelig betyder inte att vara folklig eller något som är "folkets".Kyrkan är Kristi där vi får vara / skall vara delaktiga men då enbart på Kristi villkor inte efter vad "folket" sekulärt, agnostiskt, gnostiskt eller "bara" utövare av annan religion för tillfället råkar tycka är PK och rätt.

    Tyvärr lär Du nog aldrig förstå detta.

    //HH

    SvaraRadera
  5. Ännu ett solklart exempel på hur BloggarDag kryper och fjäskar för BOD och släpper in hans sanslösa snicksnack. Kom sen och tala om FALSARIER! Ska BOD som aldrig sätter foten i en kyrka uttala sig om den “lilla skara som på söndagen deltar i gudstjänsten/mässan”. Hur långt ska falskheten och hyckleriet få pågå? Nu handlar det snart om DIN trovärdighet, BloggarDag!

    ANTONIUS BLOCK

    SvaraRadera
  6. Alphadeltagaren19 maj 2018 13:07

    Behåll traktorskrovet, Dike. Vad du nu ska göra med det utan motorn. Det kommer bara att stå och förfalla någonstans. Vi som är mer intresserade av motorn kan ju lyfta över den till något annat fordon och fortsätta vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra bild. Jag skulle nog precisera skrovet till lokal organisation. Att byta församling är att byta skrov.
      an

      Radera
    2. Alphadeltagaren19 maj 2018 15:06

      Exakt, an. Hellre en mindre med motor än en dyr, stor och vräkig som är tom inuti.

      Radera
  7. Om Dalevi med sin aversion mot överbetoning av det skrivna ordet skulle avse den totalt obibliska principen Sola Scriptura vore allt gott och väl men så lär det tyvärr inte vara.

    Jonas M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du inte fått höra traditionsdistinktionerna? Sola scriptora - som den enda normerande traditionen?! Men därtill finns fler!

      Radera
    2. 1 Kor. 4:6, Jonas. F.ö. är jag less på högkyrkliga eller romerska sammanhang som gladeligen försvarar uppenbart oriktiga teser som "Om Maria kan man inte säga för mycket" (i SPT uttytt: så länge man inte säger för mycket, vilket gör det hela till en plattityd), men inte förmår ge den bibliska om än tillspetsade principen "Sola Scriptura" sin lutherska kontext (i vilken mening Sola Scriptura? Sola Fide? Sola Gratia? Solus Christus?) utan istället - även biskop Biörn - hackar på den som om den vore grundlös och tokluthersk. (Trots 1 Kor. 4:6 och alla Kristi svar till djävulen i öknen).

      Radera
    3. Det är väl så, Andreas, att de romerska måste missförstå Sola Scriptura, för annars måste de överge ett antal påviska hittepå.

      Radera
  8. De som hävdar att gudstjänsten är central i en kyrka, gör det så av elitistiska orsaker, eller försöker de bara åtlyda Jesu ord "kom till mig.."?

    Om det elitistiska består i att försöka lyda Jesus efter bästa förmåga, så får vi väl anta att Jesus vill ha sin kyrka så elitistisk.

    SvaraRadera
  9. Jaså, mina ärade kritiker, är alltså inte kyrkan något MER än gudstjänsten och församlingslivet?

    -Är det verkligen någon av er, som hart när gå i taket efter mina rader, som vill, kan och vågar förneka, att kyrkan är MER än gudstjänsten och församlingslivet? I så fall är vederbörandes perspektiv inskränkta och HELHETEN icke tillstädes.

    Jag har inte förnekat gudstjänstens självklara plats i kyrkan. Varför skulle jag göra det. Men uppenbarligen gick det många förnär vid det fullständigt naturliga påpekandet, att kyrkan har en långt vidare roll och betydelse, är större och omfattar just en helhet. Jag gav några enkla exempel och kan lägga till flera, om det nu behövs för dem, som sannerligen borde veta hur inbegripen kyrkan är i vårt lands historia, kultur, civilisation och demokratiska utveckling.

    Detta skall vi vara oerhört tacksamma för och varje dag glädjas åt. Vad symboliserarm katedralen på landsbygdens trädbevuxna och vackra kullar för kritikerna? Vad tänker de, när dess klockklanger hörs? Räknar de bara gudstjänstbesökarna på söndagarna, summerar antalet och konstaterar att de och inga andra, inget annat är kyrkan?

    Ser, hör och känner de inget mer, blinkar inga lampor hos dem och som vittnar om Guds närvaro i just HELHETEN, i just historien och i all vår omgivning?

    Om inte ber jag vänligen mina kritiker att försöka hitta kontakter och tända lamporna.

    Jag önskar alla en glad och välsignad Pingst, som vädermässigt också synes vara för nästan hela vårt land en fantastisk bild och ett solljuslysande bevis på Guds skapelse!'

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Framför allt, BOD, så är väl kyrkan något mycket mer och mycket större än den lilla återstod av kristenhet som ännu finns kvar i Sverige (och då till stor del utanför SvK). Ditt perspektiv tycks så inskränkt, nationalistiskt och lokalpatriotiskt att man baxnar.../Paul

      Radera
    2. Frågan har varit uppe här förut: är det verkligen den verklige Dike som skriver här? Här är ju inte ens stilen den vanliga. Skämtar någon med oss aprilo?

      /John

      Radera
    3. Kag för min del tror faktiskt att Jesus struntar fullständigt i kyrkan del i Sveriges "historia, kultur, civilisation och demokratiska utveckling".
      Jag tror att han endast är intresserad av individen och dennes vandring i efterföljd.

      Radera
    4. Det enda du har missat är att gudstjänsten har med hela verkligheten att göra. I gudstjänsten omsluts alla av förbön. Det är t.o.m. så att gudstjänsten kan rannsaka även de som inte är med och inspirera dem som inte kunde komma. Man gläder sig för och hedrar dem som prioriterar levande gudstjänst! Det är verkligen precis det motsatta mot det som du diktar..an

      Radera
  10. Calmar expressbyrå var en fin liten firma som lilla söta ja, lilla ja, anlitade när trucken från Calmarverken inte räckte till.

    Från Djurängen till Kattrumpan.

    Pladdra inte ropar min människa sittande i sola i sina reformerta kalsonger.

    Men ja, lilla söta ja, bara måste.

    Alla h ar fel!

    En del flyttar aldrig hemifrån.

    / utan signatur

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intrycket är att du bara driver med dig själv och den som försöker läsa vad du skriver. an

      Radera
  11. Vadå "skrivna ord"? Jag har kyrkohandboken som ljudbok och har den jämt i lurarna när jag diskar och städar här hemma! Rekommenderas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Handboksreceptionen går mot nya höjder!

      PP

      Radera
    2. Ja. Det är Mikael Persbrandt som är inläsare, för övrigt. Det gör han bra. Han fick ju sparken som Gunvald p g a drogproblem men jag tror inte han ser detta som ett nerköp och han använder sig också lite av samma stil och tonläge som Gunvald hade.

      Radera
    3. Anna, om fu kunde lägga upp ett smakprov på ljudfil med Persbrandt på din blogg och lämna härifrån så skulle det vara underbart. :o

      Radera
  12. Driver BOD medvetet med kommentarsfältet? Är det bara för att få reaktion som ord och begrepp byter innebörd och används utanför sina ordinarie ramar? Först idag en hemmasnickrad definition av trosbekännelsens allmännelig, och nu kl 16.51 startpunkt i st 2 vad kyrkan är, för att i st 5 tala om vad som vittnar om Gud.
    Vill BOD verkligen samtal och att det skall komma till någon brygga mellan de olika verkligheter som BOD menar sig se. Jag betvivlar detta mer och mer.
    Björn Fyrlund

    SvaraRadera
  13. Vänner, gör som jag – sluta att kommentera vad Bengt Olof skriver. När han får motargumenet är det som knark för honom – han bli påtänd. Låt honom komma med sina kommentarer. De är, som Dag brukar säga, informationsbärande. Men låt det vara med det. Låt inte Dags blogg övergå till meningslös diskussion, som blir som en grammofonskiva som har hakat upp sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är hög tid för Sandahl att bestämma sig för hur han ska hantera sin galopperande gunstling i Mörrum. Fler och flera reagerar nu mot det alltmer osammanhängande tramset. Så här kan det inte fortsätta. Fyrlunds inlägg ovan är mycket talande.

      /John

      Radera
    2. Ja, jag håller helt med dig, +Göran, och har följt den principen själv i flera månader nu. Jag vill inte vara med och "mata" honom mera - just för att våra protester/emotsägelser fungerar som bränsle för honom och han blir alltmer yvig och platskrävande. Det allra mesta i den s k Dikeskanten torde ha tröskats alltför många gånger nu. Jag skulle gärna vilja följa och ev delta i vettiga samtal på bloggen i stället för att behöva sortera bort så mycket trams varje dag.

      Jag i Halland

      Radera
    3. Jag håller också med.
      Avhöll mig från kommenterande länge men så glömde jag visst att sådana som envist upprepar "Jag har ju sagt..." (eller ska det skrivas "JAG..."?) de är det faktiskt inte idé att försöka debattera med.
      Även om då hoppet ofta är det sista som överger även mig så får det vara slut nu. Så slipper jag rodna över hur dum jag är som ens hoppas.
      Nu mot förs. där prästen igår glatt konstaterade han hittat en syndabekännelse som faktiskt kan fungera även denna sorgens dag med nya KHB.
      Eva H

      Radera
    4. +Göran – jag har nog utökat skaran av de som man gladeligen kan hoppa över här som kommentatorer utöver BOD: Vad sägs om
      • John/Berit
      • /K
      • /utan signatur
      • ANTONIUS BLOCK
      Ingen fullständig lista, men dessa läser jag inte längre. Och då blir kommentatorsfältet plötsligt sådant att jag blir frestad att kommentera blogginlägget isf kommentarerna.

      Radera
  14. Grammofonskivan, +Göran, vilka spelar den?

    -Tala om grammofonskiva som hakat upp sig! Vilka står bakom dess toner, Göran? När jag kommer med sakargument, som är i annat tonläge, skriver Du att det är en "meningslös diskussion".

    Fortfarande har ingen kunnat exempelvis sakligt förneka det jag påmint om: att kyrkan är större än gudstjänsten på söndagarna. Är det så irriterande att någon har andra åsikter än Du och mina andra kritiker?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kyrkan är större än gudstjänsterna (endast!) i akt och mening att den helige Ande bot i hjärtat hos de som firar gudstjänst och låter hans verk bli synliga i deras liv i vardagen.
      Kyrkan är nämligen inget annat en ett samlingsbegrepp för alla som firar kristen gudstjänst.
      Alltså inte organisationsnummer 252002-6135 som är ett religiöst samfund.
      Även om vissa personer har beröringspunkter med dem båda.

      Radera
    2. Utesluter Anden alla andra, Peter?

      -I en predikan i dag, betonade prästen att "kyrkan är vi".

      Vänligen, Peter, begränsa, förminska och förringa inte kyrkan till att bara gälla dem, som regelbundet firar gudstjänst.

      Tror Du verkligen att Gud gör sådana avgränsningar?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    3. Denna min åsikt baserar sig på uttolkning av skrifterna i nya testamentet som ligger i linje med Kyrkans tradition alltsedan Ignatios av Antiokia.
      292002-6135 fanns inte på hans tid.

      Radera
  15. Instämmer med flera skribenters kommentarer. Jag är innerligt trött på det fullständigt innehållslösa ordsvall som BOD presterar. Det fungerar just som knark för honom och är i ALLA delar förutsägbart. Var får han allt ifrån, som detta med ”den genuina folkförankringens stabilitet”? Efter att ha tagit del av hans synpunkter en längre tid borde nog Bloggardag fundera på om det inte vore klokt att inte publicera sådan usel analys av verkligheten. Hur tänker du om fortsättningen?

    SvaraRadera
  16. Är bloggen forum för åsiktsgemenskap och ryggdunkning?

    -Ja, på annat sätt går det inte att tolka några kommentatorer ovan. Den som har andra åsikter än högkyrklighetens och exempelvis försvarar vår mer än tusen år gamla kyrka, vilken i lika lång tid har varit kristenhetens stabila fundament i vårt land och som står upp för demokratiska val i kyrkoorganisationen, beskylls för att prestera innehållslöst "ordsvall", vara "yvig och platskrävande", för att göra om trosbekännelsen till "hemmasnickrad" m fl anklagelser.

    Är det alltså för dessa röster ovälkomna loppor i det som de tror skall vara blott och bart en hundraprocentig åsiktsgemenskap - som jag är övertygad om att blogginnehavaren inte vill administrera - som skall utrotas genom refusering och censur?

    -Stoppa honom, ropar de i kör! Han förstör, saboterar, är yvig och tar plats!
    -Bort med sådana för oss avvikande röster och åsikter!
    -Sådant skall vi inte behöva läsa!.

    Nej, det behöver de inte heller. Har inte den teologiska konformismens intensiva försvarare fattat att de inte är TVINGADE att läsa vad de betraktar som svordomar i deras kyrka? Ett av demokratins signum är just denna frihet, rätten att läsa det man vill, liksom yttrande- och tryckfriheten,

    Ett annat demokratiskt signum är friheten/möjligheten för varje medlem i Svenska kyrkan att med röstsedeln säga sin mening om hur den kyrkliga administrationen skall styras - och med vilka. Den som har mage att påpeka detta är ovälkommen och skall portas.

    -Åsiktskonformismens advokater på bloggen är ännu en påminnelse om att tryck- och yttrandefriheten ständigt måste försvaras. Fienden har många ansikten. I det aktuella fallet är de dolda bakom den akademiska och teologiska erfarenhetens bildning eller, kanske rättare, den personifierade självöverskattningens: att den egna åsikten på piedestal är rättesnöret, medan andras på sin höjd finns på en låg mjölkpall eller kanske ända ned i syn.

    Så ser vi alltså att varken bildning eller erfarenhet är garantier för försvaret av grundläggande fri- och rättigheter.
    En sanning som måste djupt beklagas.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  17. Vad ni håller på och larvar er, Göran och andra! Ni är många här som ÄLSKAR att hata det som BOD skriver och jag misstänker att ni hänger på bloggen varje morgon för att få motkommentera på samma sätt som A-lagaren säkert har infunnit sig minst fem i tio på måndagsmorgonen utanför Systemet. Dessutom skulle BloggarDags besöksstatistik halveras om inte BOD var här och gjorde "jobbet" som måltavla och ett sådant öde önskar ni väl inte vår "Moheda-son". Dessutom spelar han sin roll ypperligt väl på så sätt att han vet att vara maximalt provocerande, vilket alltid får 15 kommentatorer efter varandra att känna sig manade att skriva samma sak som svar. Hyckla inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna har rätt! Dock är +Göran oskyldig till trollmatning. Övriga bör följa biskopens kloka råd! /smun

      https://theterrellmims.files.wordpress.com/2016/09/dont-feed-the-trolls-meme-03.jpg?w=640

      https://i0.wp.com/www.mabucom.ch/wp-content/uploads/2015/12/3c36c7f-e1449123220345.jpg?resize=825%2C401

      Radera
    2. Nu kan jag ju bara svara för mig själv...
      Egentligen skulle jag kanske låtit bli svara alls men dina slutsatser stämmer så illa på mig o medveten om att jag är en av dem som ifrågasatt BOD en hel del vill jag ändå påtala det.
      För det första hatar jag inte - bara dumt o skadar mest en själv.
      För det andra hänger jag inte på Bloggardag direkt på morgonen. Faktum är att jag numer inte ens läser varje dag, inte ens var vecka alltid, p.g.a. att jag tröttnat på BOD o hans totala faktaresistens o vilja att själv styra allas tankar. (Även om han ovan försöker säga annat.)
      "Maximalt provocerande" vet jag inte om jag håller med om heller. "Maximalt dumt" ibland dock.
      Så jag vill verkligen inte kallas hycklare!
      Eva H

      Radera
    3. OK - det pastorala rådet är alltså att negligera allt vad BOD skriver? Jag ska göra vad jag kan för att hålla skrivandet i styr, men - om det ändå inte fungerar i längden..? Man kan väl ändå inte tiga hela tiden...det kan ju tolkas som att man samtycker?/Paul

      Radera
    4. Nej hycklare ska du verkligen inte behöva kallas, Eva H! Och så klokt du skriver om hat! "Bara dumt".

      Är också tacksam över att få ha tagit del av dina morgonrutiner och att du inte hänger här "direkt på morgonen". Kan man då säga att du hänger här indirekt på morgonen?

      Radera
    5. smun: Jag tvår mina händer när det gäller Göran men du har säkert rätt. Dock menar jag inte "trollmatning". BOD representerar allt det ni är kritiska till inom SvK (och som även jag är kritisk till, i många fall) och alla här får genom hans kommentarer chans att förklara precis vad det är man ogillar och är kritisk mot. Han hjälper till att tydliggöra skillnaderna i synsätt och hjälper på så sätt "er" sak, om jag nu ska ta mig friheten att bunta ihop er.

      Radera
  18. Så i yttrandefrihetens namn är det försvarbart att torgföra teologiska nymodigheter och påståenden om trosbekännelsens alternativa översättning som dagens sanning utan att ens darra på manschetten? Är det inte övermaga att ens tänka sig att sådant skall få fortgå på en kyrklig blogg utan att bli motsagd?
    Björn Fyrlund

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva h och Björn Fyrlund,

      -Varför försöker Du, Eva H, att bedriva karaktärsbedömning av undertecknads person i stället för att i sak diskutera det jag skriver?
      Det är kanske därför att det är lättare att avfärda obehagliga åsikter såsom dumma och provocerande än att nagelfara dem sakligt.

      Sedan, Björn Fyrlund, är yttrandefriheten så vid och generös, att även teologiska nymodigheter i dess namn får torgföras i den fria debatten.

      Jag ber Dig att inte i sammanhanget bortse ifrån att Svenska kyrkans högsta beslutande organ har antagit handboken och således uppenbarligen inte darrat på manschetten. Är det möjligen Dina egna manschetter som darrar, eftersom Du med texten ovan inte synes alls respektera ett legitimt kyrkligt handboksbeslut?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. BOD, det minsta man kan begära är att den man diskuterar med respekterar och kommenterar det som är skrivet och inte det mannläser in i den andres text. Min kritik gällde BODs nyöversättning av Credos allmännelig. Min text handlade inte om kyrkohandboken.
      Björn Fyrlund

      Radera
  19. Anna,

    Ja som provokatör är du inte långt efter BOD. Vill i övrigt inte betygsätta innehållet.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH: Du vill väldigt ofta betygsätta innehållet, HH! Men ja, jag vet också exakt hur man kan provocera till det yttersta, om jag är på det humöret. Det är jag faktiskt inte särskilt ofta, nuförtiden. Problemet är att du inte bryr dig om vilket humör jag är på, utan blir lika provocerad oavsett. Fast lovvärd bättring på sistone har jag sett.

      Radera
  20. Mässan i Alvesta som nämns följer nya kyrkohandbokens ordning exakt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alphadeltagaren21 maj 2018 07:32

      Jag såg bilder från Växjö pride och där hade Alvesta församling en stor banderoll med budskapet "Vi var först". Det kanske är deras grej.

      Radera