torsdag 24 maj 2018

Så tänkte unga arbetsvilliga högkyrkliga

Vi går 45-50 år tillbaka i tiden och möter studenter. Där fanns i Lund de unga och arbetsvilliga. Det var studenter som diskuterade inte bara kyrkoliv (skvaller) utan också församlingsliv (strategier). De skrev i PO, Pro Ortthodoxia. De läste förstås PO Sjögrens böcker och Gunnar Rosendals. De höll sig med SPT.  Några läste också SKT, STK, KÅ, Göteborgs Stiftstidning, Kyrka och Folk, Vår Kyrka, Norrskensflamman, SDS, DN, Smålandsposten, Tidsignal, Aftonbladet liksom materialet från Religionssociologiska Institutet. De hade sålunda inte någon helt obetydlig kännedom om politiska frågor både nationellt och internationellt. De besökte antikvariat. Icke helt få bodde så till att de hade fri tillgång till tideböner och mässor. På sommaren var de engagerade till exempel i det som kallades "Sommarkyrkan" med insatser av den typ som praktiserades i västra Tyskland med beteckningen  Kirche Unterwegs. Det sagda räcker för att ni ska förstå typ eller art.

De unga tänkte sig komma ut i vanligt församlingsliv och menade att evangeliet var själva ärendet. I grund och botten fanns tilliten till att vanligt folk skulle genomskåda de enkla propagandistiska slagorden mot dem, de som var osanna. De var till exempel inte "emot kvinnor" eller ens "dörrstängande elitister" och allt vad som sades. De visste av egen erfarenhet att andra präster och blivande präster  inte var särdeles ambitiösa när det gällde. Teologi roade dem inte. Inte slitjobbet heller. Kunde de hålla sig undan, gjorde de så. Deras egentliga tillgång var att de intog korrekta (men teologiskt omöjliga) ståndpunkter i dagsaktuella frågor. De undvek debatter. Någon förklarade glädjen över att få vara präst med orden "ostkaka, grädde och sylt". De läste inte Sjögren eller Rosendal.

De ambitiösa var inte så oroliga. Folk skulle fatta vilka som ville bygga och hurdana de andra var. Och visst fattade folk även om det tog tid, men de fattade också felaktiga beslut. När de såg vilka som tog över kyrkosystemet, begrep de att det inte fanns goda skäl att vara kvar längre. Vi är uppenbarligen mitt i den processen. Bloggardag förvånas över att hätska inlägg inte riktas mot dem som från maktpositioner skandaliserar Svenska kyrkan inte därför att evangeliet är en skandal utan däför att dessa mellanskiktets människor agerar destruktivt när de propagerar sin MTD-religion i formen för dagen. En sak är om folk drar iväg därför att de inte tror att Jesus är Herren. En helt annan sak är om de drar därför att de upptäcker ett bedrägligt krkosystem, ett som inte tar dem eller ens sig självt på allvar.

Sålunda kunde vi nu tala om Limhamn och Malmö. Floskler som nya trossatser, skriver Fradrik Haage om i en ledare i SmP.
http://www.smp.se/ledare/floskler-som-kyrkliga-trossatser/

Haage undrar vad högre kyrkliga företrädare har att säga om det officiella twitterkontot och något har de kanske sagt, för twitterinlägget är borta. Saken gällde dock P18 som återuppstått på Gotland. Detta var, meddelade Svenska kyrkan i Limhamn, ett misstag. Rysslands militära kapacitet innebar att Ryssland aldrig kunde besegras militärt och friheten måste försvaras på annat sätt. Detta var budskapet. Twittern är alltså borta. Men problemet att ett officiellt svenskkyrkligt konto kan användas för den här sortens utspel borde diskuteras. Några tar det gemensamma i anspråk i eget intresse. Och detta är ett grundmönster för det opålitliga mellanskiktet, det mellanskikt som i Svenska kyrkan utgör det högre skiktet.

Ska vi tala om Malmö är det förstås nyheten att ny kyrkoherde utsetts. Han ser fram emot att få vara med på den resa som Svenska kyrkan i Malmö håller på att göra.
http://svenskakyrkanmalmo.se/blog/2018/05/22/ny-kyrkoherde-utsedd-for-svenska-kyrkan-malmo/
Utmaningen, den största, som regionen har är att "få ihop det multikulturella samhället till en välfungerande gemenskap". "Där tror jag att vi som kyrka har en stor och viktig uppgift att fylla. Visionen för Svenska kyrkan i Malmö är att bidra till fred i världen." Den nyvordne kyrkoherden Svensson – av alla namn Svensson! – riskerar med denna programförklaing att en del människor i Malmö finner detta vara ett statement som inte motiverar fortsatt medlemskap. Kunde vi nyttja tidsmaskinen och föra aposteln Paulus till den multikulturella staden Malmö, hade han känt igen miljön men inte budskapet från det som ska vara Kyrka.

Vi kunde också tala om kommunikatörer av den typ som kommunicerar broccoli. Broccolin blev den grönsak som välte medlemskapet för en skrivkunnig person och han meddelade sitt utträde socialt. Fler kan följa. Inte för att de har något emot Jesus, själva ärendet, eller står främmande för vad Svenska kyrkan gestaltat i högmässor, diakoni och undervisning utan därför att de finner kommunikationsutspelen vedervärdiga och alls inte värda ekonomisk support. Har Svenska kyrkan problem eller har Svenska kyrkan problem? Och det är faktiskt inte de präster som slitit med det vanliga som ställt till det. Inte ens de som kallats kv*nn*pr*stm*st*nd*r*.

Danderyd, som satsar på att bli kvitt plast, kunde också vara exempel. Församlingsbladet gick ut och effekten blev minst ett utträde.
https://danderydsforsamling.se/wp-content/uploads/2014/10/Livet-2-18_web.pdf
Vem kunde bemäktiga sig det gemensamma bladet för att köra plastbantningskonceptet? Var det en fiffig miljöpartist? Själva reaktionen att lämna Svenska kyrkan kan man förstå också som en reaktion mot att alltid utsättas för snubbar av de miljömedvetna. Vi är ju några som sedan barnsben är för miljö men som lika länge varit emot påståeliga miljömuppar. Jorden slits som en klädnad. Vad är problemet? Och varför kan de problemet inte tas upp i den oöverträffade form som samtalet innebär och som församlingshemmet skulle kunna vara en ypperlig plats för. Nu ställer dom bara till det och får folk att lämna. Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Det är skillnad på kyrkliga grovarbetare och de kyrkliga joddlarna.

45-50 års erfarenheter ger besked. Det var verkligen skillnad på präster och präster. Somliga klättrade sig upp. Folk reagerade dock inte som de högkyrkliga tänkt. De såg och trodde det var bäst att ta sin kyrkoavgift och gå. De högkyrkliga tänkte att folk skulle fatta och markera mot klättrare, anpassliga, lättjefulla och i den meningen moraliskt korrupta, att de lät det sägas oemotsagt som dock icke var sant om deras medkristna.  Det är rätt ynkligt alltihop. Inte minst som sammanbrottet drabbar oss alla. Men det ska nog i klartext sägas vilka som inte fattar vad de ställer till med årtionde efter årtionde. En levande, folklig Kyrka är något annat.

Bloggardags fråga är egentligen rätt enkel. Ska idioterna obehindrat få förstöra? Andra ser. Ser inte ni? Eller hör ni till förstörarna? Vi tänkte ju dåförtiden inte fel även om vi inte fick rätt. Tid att rätta till något?
https://www.aftonbladet.se/a/xREVkj

Det tycker tyckmyckenchefen på Torsdagsdepressionen. "Haverikommission för kyrkans gudstjänster vill han ha. Det är torsdag. I söndags togs ny kyrkohandbok i bruk. Lite gudstjänststatistik fick vi oss till dels också. Minus 30,4% på 15 år. Torsdagsdepressionen är verklig. Xiomara får fart på gudstjänsten i Barkarö. Då kunde det också gjorts ett reportage om de tidigare gudstjänstfirare som nu tar sig till andra ställen. Bensinen kostar över 16:- per liter. Varför kunde Svenska kyrkan inte lyssna på dem som sa hur det måste gå om ingenting gjordes skulle det bli precis så här och värre. Svaret är: fel personer, fel, fel, fel. Torsdagsdepressionen är verkligen verklig.

33 kommentarer:

  1. Läste icke Lundastudenterna FBT (För biblisk tro), Ergo och Lundagård?

    Elof S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. FiB och Nya Väktaren samt Kyrka och Hem också i somliga fall.

      Radera
  2. Kyrkoherde Staffan i Danderyd ställer trons grundvalar på sin spets: "Kyrkan utgår som alltid ifrån Kristus och
    Gud, men även ifrån skapelsen."
    Det låter lite som att demiurgen varit i farten och det vet vid vad Irenaeus av Lyon skulle tyckt om.
    Noterbart är också att församlingen använt den av kansliet föreslagna texten om ny kyrkohandbok. Undrar om den stackars "intervjuade" prästen ens visst om tilltaget att lägga orden i hennes mun.

    Peter Kadhammar i Aftonbladet reagerar mycket riktigt på svamlet, men som välbetald konsult skulle jag nog hellre önskat att han hittat en mer relevant benämning på floskeleländet som svämmar över i de kyrkliga skrivelserna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. -Den där Peter T borde ensam kunna ersätta alla de 36 kommunikatörerna i Röda Kyrkbunkern! säger Rickard från Rickomberga med en retsam blick på Bill, min kommunikattör. Han skulle ensam höja både produktiviteten och den språkliga nivån. Och spara stora pengar och utträden upptill!

      Bill, min kommunikattör, ser lite ledsen ut, men förblir för ovanlighetens skull tyst. Inte ens ett litet, litet försök till spin.

      Elaka Katten Måns

      Radera
  3. Kanske får Bloggaren i Guds Rike sin belöning för visad ståndaktighet, kampvilja med Andens vapen och utståndet lidande och hån från de rättänkande fariséernas och det havliga prästerskapets sida. Mest förgripligt har givetvis varit, att Bloggaren oftast har haft rätt i sak, men ännu mer oförlåtligt har varit en kommunikativ färdighet som överträffar de flestas.

    Att det inte är lätt att se klart och över det provinsiella och matnyttiga visar fallet Heléna Edlund:

    https://detgodasamhallet.com/2018/05/24/hon-overlevde-den-doende-kyrkan/

    Läs gärna kommentarerna!

    /Ryszard

    SvaraRadera
  4. I Limhamn råder kh Jonas Persson med bakgrund i Vänsterpartiet:

    http://malmo.lokaltidningen.se/nyheter/2014-01-24/-Kontrastfull-herde-leder-Limhamn-239381.html

    Här är vi välsignade med km Heléna Myrstener, som bl a hävdar prästers rätt till ett sexliv på kontaktsajter och är mera allmänt känd för sin församlingsbladsartikel "Var en stolt fitta!".

    https://twitter.com/helenamyrstener/status/923643399235932162

    Nyss hade vi biskopskandidaten och satirtecknaren Kent Wisti, bl a känd för sin konstnärliga utställning "Kyssen", som behandlar oralsex.

    Personsalen tycks vara ett ljus i en mörk, hotande och förtryckande värld, ett framåtsyftande urval av generösa, progressiva och gränsöverskridande andar bland idel snöda girigbukar, intersektionella förtryckare, -fober av alla de slag och allmänna bakåtsträvare.

    Boende på Limhamn

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://www.expressen.se/kvp/ledare/csaba-perlenberg/limhamns-kyrkas-vulgopacifism-sprider-otrygghet/

      Radera
  5. Skulle tro att Svenssons i Malmö är synnerligen försiktig. Jag tror han kan vara bra för Malmö. Älska människor och älskar Jesus hörde jag någon säga. Skitbra. Sen kan man välja hur man vill referera till Svenska kyrkan i Malmö. Allmänt om världens fred och sedan specifikt till Limhamn. Men bemödar man sig endast så lite mer så vet man att där finns ett otal människor, anställda och oanställda som har Jesus Kristus som både Herre och frälsare och som absoluta fundamentet för sina tjänster. Och som vanligt skiner solen i Malmö.

    SvaraRadera
  6. Undrar om inte Stockholm och Malmö är Sveriges Sodom och Gomorra.

    Glad göteborgare

    SvaraRadera
  7. Off topic så har den Helige Fadern uttalat sig om att Katolska kyrkan inte ska anta homosexuella seminarister. Jag undrar vad fru dr Jackelén och resten av hedonisterna i Antjeborg tycker om det?!


    http://www.lastampa.it/2018/05/23/vaticaninsider/se-c-il-dubbio-di-omosessualit-meglio-che-non-far-entrare-in-seminario-Zo0TEdZ66tQ4DGQK5gUunO/pagina.html

    För ni som inte läser italienska finns denna engelska bloggkommentar.

    /05/pope-francis-on-homosexual-seminarians-this-bridge-is-closed/

    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Länken" till engelsk bloggkommentar är ingen länk.

      Av Google Translate framgår, att Franciscus i Stampa-artikeln lägger ansvaret för prästutbildning och livsval i första hand på seminaristen själv. I andra hand skall biskoparna "vid tvivel" avstå från att viga. Påven varnar "Det finns killar som är psykiskt sjuka och söker starka strukturer som försvarar dem."

      Så långt har alltså de upprepade sexskandalerna drivit Katolska Kyrkan att homosexualitet nu utpekas som riskfaktor redan innan något belastningsregister kan konsulteras. Den övervägande delen av avslöjanden om sexskandaler gäller visserligen annan personal än präster, men allmänhetens förtroende rubbas särskilt när präster är inblandade. Gay seminarier har funnits, där homosexuellt beteende accepterats, gärna i samband med alkoholbruk. Pedofilioffren har till övervägande delen varit ynglingar, mera sällan barn. Att påven nu går ut med generella varningar för starka homosexuella preferenser bland prästkandidater, kan ses med oblida ögon i svensk och västlig kontext och ytterligare förvärra prästbristen i den Katolska Kyrkan. Påven har att välja mellan två onda ting. Fortsatta skandaler eller dramatisk prästbrist. Tydligen väljer Franciscus det senare.

      Lars Jensen

      Radera
    2. Nåja, han kan ju också öka antalet prästvigningar av gifta män (en praxis som ju redan finns, men väl ännu inte blivit vanlig). Men hur skall kyrkan då kunna försörja ett stort antal (sannolikt barnrika) familjer?/Paul

      Radera
    3. Herr "förtroendevalde" Dike krystar så han storknar när han stöter upp sina halvsmälta blålögner om det grovparasiterande prästinnepatrasket i sin genomfalska "folkkyrka". Ett ställe där han för övrigt själv aldrig sätter sin fot - trots saftiga judaspengar för nån timmes sumprunkande då och då vid det gravt besudlade sammanträdesaltaret. /John

      Radera
    4. Antje och Ankeborgarna, liksom den pratande klassen i Sverige, får sina fördomar om det nattsvarta medeltidsmörkret i KK bekräftat. Kanske får de på köpet lite färre skandaler att kittla skadeglädjen med?

      PeKå är de godas opium. Värdegrunden deras religion.

      /conspirator

      Radera
    5. Johns poetiska text tvekade jag inför men så tänkte jag att den bör godkännas med argumentet poetica licentia men jag tror därmed att den har samma djupa innehåll som t ex "Jag längtar marken, jag längtar stenarna där barn jag lekt. Hur långt en sådan poesi bär, har skriftställaren August Strindberg klarlagt.

      Radera
    6. LJ, någon dramatisk minskning av prästvigningarna lär det väl inte bli om kyrkan motar Olle vid grind och stoppar bögarna.

      Antony

      Radera
    7. Att försöka kamma hem poänger med sådan skit placerar hela bloggen på gödselstacken. Den kan göra nytta om den får brinna ett bra tagg och sedan spridas finfördelad. an

      Radera
  8. "Ska idioterna obehindrat få förstöra?"

    Jag anser att det är frågan vi får lov att återkomma till. Man ställde sig den för hundra år sedan och för femtio år sedan. Slutsatsen var då: upp till kamp. Av allt att döma har man inte vunnit kampen, vare sig för hundra år sedan eller femtio år sedan. Då hade man ändå större män och kvinnor i fronten, än vad det finns att tillgå idag. Vi kan inte konfrontera Goliat på Goliats villkor.

    Jag föreslår att vi återvänder till frågan "Ska idioterna obehindrat få förstöra?", genom att istället svara "ja!".
    Accelerationism som strategi. Vi kan inte utprestera dem i präster, biskopar, resurser, institutioner. Och när vi riggar vårt tankesätt så, misslyckas vi. Men om vi istället är nöjda med att hålla vårat fort, skapa enkla mässor och gudstjänster där alla kan få ett hem, och att avprenumerera oss själva från alla kontroverser, inte kännas vid tramset utan bara göra vårt jobb, så tror jag att vi kommer ut med fötterna på jorden på andra sidan.

    Av alla tider så tror jag att det här är tiden, uber alles, att hålla fast extra hårt. Morgonen bräcker snart fram, inte för att den gör sig märkvärdig utan därför att mörkret som pastoralt program helt enkelt inte bär. Kyrkan står kvar alldeles orörd, askan efter allt trams blåser bort i den Helige Andes vind (Birgitta).

    Bemöt inte idiotin. Belöna inte ont med ont. Låt den styra sig själv, insistera på sig själv. Isolera de goda sammanhangen (tillfälligt) från den. De är i färd med att dribbla bort sig själva. Den här pokalen vi söker ska vi inte strida för eller slita ur någon annans händer, ens genom argument. Guds sätt att ge full upprättelse, är att de själva överlämnar den till de som står med kyrkan. Det sker redan. Särskilt unga överlämnar sig, en efter en.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller bönen "Låt dem gå ett steg för långt" på att få svar?

      Radera
  9. Nej, kyrkan och KM, lyssnade inte på dem.

    Bloggaren slår ned en förtvivlad fråga i sluten av sin text: varför kunde inte kyrkan lyssna på dem som visste hur det skulle gå, om inget gjordes.

    Tänk, samma fråga har jag ställt många gånger: varför lyssnade man inte på alls oss i folkkyrkogruppen och församlingarna som varnade för skilsmässan mellan kyrkan och staten?

    Därmed är också sagt att Svenska kyrkan inte har lidit något medlemstapp på grund av beslutet 1958 om kvinnopräster som antyds tidigare i dagens bloggtext.
    Man måste skilja mellan orsak och verkan, som bekant.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  10. Till Anonym 1453 (klockslaget påminner om ett sorgligt årtal, en tisdag i maj; därför var tisdagar olycksdagar, på den tiden greker kunde sin egen historia):

    Ju värre, desto bättre!

    Var det inte så Lenin skrädde orden?

    SvaraRadera
  11. BOD,

    Det är nog så riktigt att man måste skilja mellan orsak och verkan men det är ju något du är oförmögen till som politruk.

    Du tjatar om ditt skiljande från staten utan att ens en minut reflektera över dels rimligheten i att en utpräglat/ uttalat sekulär stat skall råda över en kyrka som kallar sig Kristi Kyrka. Inser inte att skilsmässan var nödvändig.

    Tyvärr kom sedan du och dina politrukkolleger och saboterade hela "ide´n" med skilsmässan och istället för att minska politrukinflytandet ökade det.

    En annan sak som du sedan borde funderat över är på vilket sätt staten skulle förhindrat en medlemsflykt. Med metoder utanför din omhuldade demokrati?

    Slutligen noterar jag att du varken vill definiera ditt begrepp om kristen eller vad du menar med fakta. Jag ser mest förvrängda fakta och missbrukad statistik.

    Inte heller vilka "oss" du uttalar dig om när du t ex ber mig svara på en av dig ställd motfråga utan att först försökt ens svara på de till dig ställda frågor.

    Är det i din värld bland politruker det enda framkomliga? Svara inte på frågor men ställ sådana och om de inte passar påstå "lögnaktigt" att du inget svar fått.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Politruk-Dike har ännu inte svarat på den fråga han fick den 22 maj 2018 kl 09:59:

      "Är BOD kristen? Bekänner sig BOD till Fadern, Sonen och den Helige Ande? Eller är BOD företrädare för en annan religion?"

      Inte ett ord till svar från den annars så mångordige.
      "En talande tystnad" - som han själv brukar uttrycka det. /John

      Radera
  12. Alla oavsett konstitution uppmanas att till varje pris undvika varje kontakt med svenska "kyrkan". Den som mot allt förnuft när tanken att "utbilda" sig till en “tjänst” där som "präst" eller prästinna måtte ha en skruv lös. Ni som är unga, förstör inte era dyrbara liv genom att ge er in i denna falskhetens pseudovärld med sina oerhörda problem.

    Det ruttna och likbesmittade råttskeppet sjunker och det sjunker mer och mer. Bara under april månad insåg 9.115 "medlemmar" den stora meningslösheten och befriade sig genom att gör det enda rätta: att utträda. Det betyder samlat 36 miljoner kronor att göra något vettigt av i stället för att slänga dem på den stinkande protestantiska helveteselden.

    Bra gjort alla ni som därmed visade fingret åt ärkekommandoran och hennes genomfalska “andliga” pajasverkstad!

    Vi har underbara dagar framför oss!
    /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du borde få pris i oförskämdhet och ett kok . an

      Radera
  13. Anders Lundberg24 maj 2018 kl. 21:16

    Beträffande de tidigare gudstjänstdeltagarna just i Barkarö är jag inte säker att dessa tar sig till andra ställen. Det börjar nu bli ganska långt att åka någon annanstans över dagen om man bor i trakterna. Åtminstone om man är till åren kommen och inte orkar på samma sätt som när man var ung.

    SvaraRadera
  14. ...och John fortsätter kräka istället för att kommunicera något positivt. "Talande tystnad" skrev han visst något om 20.30 ikväll...

    SvaraRadera
  15. Att en sekulär statsmakt fortsatt skulle vara SvKs räddning och förhindrat många utträden är BODs ståndpunkt. Man tar sig för pannan över sådan stollighet! ”Tappet” beror bl a på att det evangelium som på många platser förkunnas har förlorat sin sälta och inte duger till annat än att ignoreras och lämna likgiltighet och utträden efter sig. En kyrka utan Kristus i centrum som herre och alla människors frälsare kan inte kallas kristen. Vi som försökt hålla fast vid trons centrum verkar vara ett släkte i kyrkans periferi när fokus läggs på allt möjligt annat; hbtq, miljö, fred... Sådana ämnen kan behövas men får inte bli så till den grad överskuggande att det centralaste förbigås med tystnad. Ibland verkar det ”generande” tystnad. När hörde vi senast kyrkans centrala ledning tala om Jesus som ALLA människors frälsare? Det anses intolerant att hävda det! Men vi har inget annat att vänta från en politiserad kyrka som hellre förkunnat MTD, M=moraliskt snusförnuft, T=terapeutisk psykologi, D=deism, en profillös gudom. Slutligen - känner inte BOD till den klassiska definitionen av ”allmännelig” (den som mina konfirmander en gång fick lära sig: att kyrkan har allt som behövs för att alla människor i alla tider och överallt ska bli frälsta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren. an

      Radera
  16. Det verkar som att alla i Svenska kyrkan väntar på att ”andra” ska reagera och att ”några andra” inte kommer att stå ut längre utan agera (om än förstås Bloggardag själv såväl reagerat som agerat mer än de flesta). /Utifrånbetraktare

    SvaraRadera
  17. Nej, nej, nej Perax - Du har dokumenterat fel!

    -Jag, och säkert andra med mig, förstår inte att det finns präster och kyrkfolk som knyter medlemsminskningen i Svenska kyrkan till beslutet 1958 och därmed till att prästämbetet öppnades för kvinnor. Eller, som Perax gör, till predikoinnehållet.

    Jag har påmint om dokumenterade statistiska fakta tidigare och gör det igen:
    -Ingen som helst märkbar minskning, bara marginell, konstaterades mellan 1958 och 42 år framåt, dvs till år 2000. Då slogs det långvariga, trygga, stabila och medlemstäta äktenskapet sönder. Medlemmar började utträda i starkt ökad omfattning och minussiffrorna blev större och större i kyrkan.

    Jag ber vänligen att kommentatorerna måtte hålla sig på fast och realistisk mark i medlemsdiskussionen och se verkligheten, sådan den är och inte sådan de vill att den skall vara.

    Egentligen är det ju enkelt: acceptera dokumenterade fakta, se sanningen i vitögat, erkänn de allvarliga fel som begicks, när kyrka-statäktenskapet, den trygga relationen, som fungerade utan nämnvärt klagan och som betydde så mycket slogs sönder.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vi är åtskilliga som upplyst hr Dike om att korrelation INTE är detsamma som kasualitet. Me lyssnar hr Dike och tar rättning? Ingalunda.

      den Lea

      Radera
  18. Jag kan hålla med om att skiljandet stat-kyrka har betytt en hel del men då bl a i betydelsen att kyrkoavgiften blev synlig i deklarationen och många inte ansåg att kyrkan var värd tusenlapparna. De borgliga begravningarna är på frammarsch och det kan ju räcka att endera parten tillhör kyrkan för att få en kyrklig vigsel. Det här tydliggörandet vill inte BOD skulle komma till stånd eftersom det uppenbarligen medverkat till utträdesviljan. Undrar om BOD egentligen ville att dopet skulle vara porten till medlemsskap i SvK? Kan tänka mig att han föredrog den gamla kollektivanslutningen som innebar automatiskt medlemsskap om endera föräldern tillhörde kyrkan. Och bäste BOD: jag har aldrig nämnt årtalet 1958 i mina kommentarer och skulle önska att du i dialogen med mig inte heller gjorde så.

    SvaraRadera