fredag 22 juni 2018

Alla tycks arga på Björn Söder

Statsrådet Bucht trädde fram med deklarationen att han var "förbannad". Det var att förstå på det vanliga svenska sättet och inte som det kristliga folket skulle tänka, att han var "utan Gud och utan hopp i världen". Statsrådet framträdde mycket konkret som svensk, alltså. I detta sinnestillstånd är det inte lätt att ägna sig åt sval intellektuell reflektion, än mindre försöka komma på vad det är Björn Söder menar när han definierar svenskheten. Statsrådet Bucht förklarade sig vara både svensk och tornedaling.

Willy Silberstein var lika upprörd. Han är jude och svensk. Det dyker upp samer i debatten också, kan man tänka. Det hela blir lite underhållande för Björn Söder är väl, det hörs på namnet, söderifrån. Det betyder att han är skåning. Och svensk.

Vi som läser Kaj Skagens bok Norge, vårt Norge, Dreyers Förlag, Oslo 2018, kan få lite tankestimulantia för bruk på midsommarafton. Skagen skriver "et lands biografi" och det kan bara göras om han skriver historiskt om fenomen han ser i samtidens Norge. Vad nationaliteten är framgår av idéhistorien.

Man kan vara norsk medborgare utan att vara kulturellt norsk. "Det statsborgerlige er ikke detsamma som det identitetsmessige." (aa s 22) Den kulturella identiteten är sammansatt. "Nasjonalidentieten oppstår gjennom inlevelsen i et felles språk, en felles kulturell och litteraer bakgrunn og samtid, en felles historie og et felles hjemland." (aa samma sida) Detta är inte något statiskt. "Forandringen hører till vaesendet" heter det (kursiv i texten aa s 23). Skagen väljer att mejsla fram det norska med start kring år 1800.

Det fanns en tid när barnen var små och familjen reste utomlands. Då gällde varningen: finns det svenskar i närheten talar vi inte svenska. Flickorna var snabba på att identifiera potentiella svenskar. Varför denna hållning? Hur kul på en skala till två var det om svenskar kom på att de hade en livs levande präst ibland sig och kunde tala om allsköns kyrkliga frågor, som på någon nivå intresserade dem – enkannerligen kv*nn*pr*stfr*g*n. Skulle de nu vuxna åtspörjas hur de identifierade svenskheten, kunde de svara som Augustinus om tiden. "Jag vet vad den är men jag kan inte förklara. Men de kunde alltså se svenskheten inkarnerad.

Ett annat sätt att pröva tankekomplexet är förstås att se Lasse Åbergs filmer om semestrande svenskar eller svenska män på rep-månad. Den som skrattar, kan förmodas vara svensk för det är en kärleksfull skildring av något svenskt...

Den gemensamma kulturen med dess historiska/idéhistoriska bakgrund sätter spår. Några står i viss utsträckning utanför denna enhet. Samerna med sametinget t ex. Judar förstås, eftersom de har en medveten religiös och etnisk identitet. Det är inte så upphetsande. Tillsammans är vi medborgare. Tornedalingar på samma sätt. De odlar en egen kultur med eget språk. Så inte hallänningar, gutar, blekingar och skåningar. De har knådats in så rejält i det svenska att deras försök till nationella särdrag bara uppfattas som pittoreska.

Hur blir det om det i de stora (eller mindre) städerna byggs enklaver, som styrs av egna lagar och där egna sedvänjor är vad som ska följas för att stenkastning och speglosor ska undvikas? Vad ska vi säga om stora grupper etablerar sig, får svenskt medborgarskap men upprättar egna kulturella områden med egen och medvetet exkluderande kulturell identitet, dvs egna kulturella sedvanor som språk, klädedräkt, matkultur, kulturliv i stort och aldrig avser bli en del av den svenska nationen. Ett annat narrativ med andra referenser, kan det ingå i vad det är att vara svensk? Kan det göra så i samtid, inom överskådlig framtid eller hur lång tid tar en sådan process? Om denna kulturella identitet medvetet avgränsar sig, tar det hur lång tid som helst och skapar ett helt annat Sverige. Det kan inte vara så svårt att förstå.

Alltså: vem firar midsommar med sill, lax, räkor, nypotatis dill, öl, OP, jordgubbar, vispgrädde och därtill kanske grillar fläskfilé? Har denna person därmed visat sig vara äktsvensk? Kanske. Vallonättlingar firar midsommar så. Är det orimligt att definiera svenskhet på detta sätt, ett sätt som nog Björn Söder kan tänkas gilla? Svenskt medborgarskap gäller de avvikande också. Nykterister, samer och judar lika.  Och dessa kunde tänkas vara urvalssvenskar, de tar från den svenska midsommarmenyn vad de gillar utan att bråka med dem som tar rubbet men också utan att bygga en egen exkluderande nationell identitet.

När det kommer till fotboll kan vi alla hålla på Sverige. Det finns några svenska medborgare som håller på sitt fädernesland. Riktigt svenska är de alltså inte. Ska det vara något att bråka om? Kanske om fäderneslandet ställs mot Sverige för då avgörs vad som egentligen gäller, det gamla eller det nya riket.

Vad gäller om hets mot folkgrupp? Sådant finns det en lag mot. Det är inte heller den saken Björn Söder funderar över. Vad utlöste han? Hets mot Söder. Det verkar lite onödigt. Bättre men mödosammare är förstås att resonera förnuftigt, förstå vad han menar och, om man inte håller med, kritisera i sak. Det är nu inte alldeles enkelt om samerna markerar sin särart med eget parlament och egen flagga. Nåt lurt är det.

Eller kanske inte. Den politiska klassen med sitt politiska hojtande behöver sina hatfigurer i alla väderstreck. Men då kanske saken inte är intressantare än så.

Läsningen av Kaj Skagen får fortsätta under helgen. Boken presenteras i baksidesreklamen. Den, heter det, ruskar om den norska kulturmiljön (kulturmiljøet) som "en torpedo under den artsfattige norske arken". Överste Eriksen går igen. Det var han som var kommendant för ka-batteriet Oscarsborg i Oslofjorden, ni minns. Snacka torpeder. Och kanoner. Kanonerna var två. Mose och Aron. Namnen kom sig därav att den ena kanonen föll i vattnet när den skulle komma på plats och blev sålunda Mose, räddad ur vattnet. Klart den andra kanonen, brodern, skulle bli Aron då. De bibliska kan! Här är något som också hör det norska till, två gestalter från Mellanöstern.

46 kommentarer:

  1. Det är nog upornbart att man kan vara en del av rn nationell minoritet och samtidigt 100% svensk.
    Det Björn Söders resonemang saknade var ett ord som beskrev västgermansk folkstam, luthersk religion och svenska som modersmål. Kanske var ordet "arier" opassande?
    Judar, katoliker och samer är enligt ovanstående definition inte "arier", men därmed inte automatiskt inte medborgare i Sverige och därmed svenskar.
    Så Björn Söder och hans åsiktsfränder som vill rita upp gränser mellan svenska medborgare rekommenderas att använda mindre generella begrepp som "svenskar", till förmån för det mer väldefinierade "protestantisk, svensktalande arier".
    Åtminstone om det är det man faktiskt menar.

    SvaraRadera
  2. Frågan är knepig. Dock har jag ingen som helst sympati för Söder, som helt enkelt är ute efter att utestänga och skapa konflikter mellan olika grupper. Knepig för att jag under ett fb-inlägg som upprört ondgjorde sig över att Söder inte såg samer som svenskar frågade "Är det självklart att samer ser sig själva som svenskar"? Varpå en same svarade att "problemet är svenskarna har koloniserat vårt land". Då blev det som sagt lite knepigt för mig. Svenskarna är "dom" och dom har koloniserat VÅRT land. Då blev det som sagt lite knepigt för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sa jag att det blev knepigt för mig?

      Radera
    2. Vid bad i Kymmene Älv - språkgräns mellan finskt och svenskt i södra Finland och riksgräns mellan Ryssland och Sverige 1743 - 1809 - blev jag inbjuden till hembygdsfest dan därpå av lokalbefolkningen. På något märkligt sätt antogs vårt rikssvenska sällskap ha gemenskap med och automatisk tillhörighet till det lokala finlandsvenska landsbygdssamhället.

      En bondmora såg misslynt på en grupp högljudda, öldrickande, finsktalande ungdomar:

      -De där blir bara fler och fler, väste hon. Före kriget fanns här inga. Sen blev de evakuerade från Karelen. Nu håller de på att ta över svenskbygden. De breder ut sig överallt. Men i morgon på Hembygdsdagen slipper vi nog finnarna, log hon uppmuntrande och lugnande till de rikssvenska, förmodade meningsfränderna.

      Hembygdsdagen kändes mycket exotisk. En god svenskspråkig predikan avhölls utomhus. Vi rikssvenskar upplevde oss nära nog som hedersgäster. Föga finska hördes. Och alla funderade vi rikssvenskar på det svenska medan den blå-vita korsflaggan fladdrade över tunet i hembygdsparken.

      Lars Jensen

      Radera
  3. Bloggardag är en mycket välbehövlig frisk fläkt i det sorgligt konformistiska och nihilistiska Sverige.

    Glad midsommar!

    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är tydligen dags för rasbiologisk forskning igen, kanske kan man använda sig av skallmätning efter känt mönster. Släktforskning är ett annat sätt. Och därefter avgörs vad som ska ske med de oönskade. Några kanske kan användas som arbetskraft, andra ska utrotas enligt känt mönster. Det slutar förstås i katastrof och om världen överlever så kommer tidigare medlöpare påstå att "vi visste ju inget, hur skulle vi kunna veta..." Och Bloggardag försvarar sig som vanligt med "så har jag aldrig sagt". Jag önskar också en glad midsommar. Och hoppas slippa skämt om döda judar och döda grisar - sådana skämt som Björn Söder och hans kompisar brukar skatta gott åt.

      Radera
    2. Insinuerar du att släktforskning generellt har något att göra med rasbiologisk forskning? Du vet inte mycket om verkligheten och kör bara en massa floskler. Släktforskning går ut på att man vill veta mer om sin egna personliga historia, när de som man kunde fråga inte längre är kvar i livet. Att förvrängda ideologier av olika slag från tid till annan har missbrukat detta och undersökt om man är hel-, halv-, fjärdedels-, åttondels- av något slag är ett avskyvärt sidospår, men dra inte in det i det personliga egna intresset för sin bakgrund och historia. Du borde skämmas. Stig J.

      Radera
    3. Till Antonys syn på ett konformistiskt och nihilistiskt Sverige vill jag foga att dessa svennar envetet personangriper, etiketterar och brunsmetar, mer ju mer progressiva, vänster och däruppe de identifierar sig som.
      Omvänt blir ilskan stor, när de progressivas likheter med DDR-systemets människor förs på tal. Att gå i vägen för de progressiva kostar. Det har såväl talmannen Urban Ahlin som vice talmannen Björn Söder fått känna på.
      Att sedan Antony någon gång framstår som onödigt spetsig och tvärsäker kanske kan förklaras med en fortgående kamp med det svenska språket?

      Glad Midsommar!

      F ö anser jag att Annandag Pingst bör återinföras och nationaldagen sammanfalla med Midsommardagen! /smun

      Radera
    4. Bäste smun, tack för din kommentar. Det är inte helt enkelt att föra en diskussion på mitt "andraspråk", även om kag fick en först från New College 1982.

      Antony

      Radera
    5. En "first"....
      Antony

      Radera
  4. Kan man vara svensk om man inte har någon förankring i den svenska/nordiska historien och dessutom är muslim? Svårt att få ihop det hela. Kan jag som etnisk svensk bli kines om jag blir kinesisk medborgare? Knappast! Jag har ju ingen del i den kinesiska historien.
    Kanske kan tredje fjärde generationens invandrare känna sig svenskar???

    SvaraRadera
    Svar
    1. På Sturkö upphör man med femte generationen att vara utsocknes, sägs det ...

      PP

      Radera
  5. När jag som en nysvensk hör och ser debatter om den svenska kulturen som man skall anammas som kriterier för att bli en svensk , då blir jag förvirrad.Över 40 år i landet och rest runt i olika sammanhang och deltagit i otaliga konferenser, retreater, studiedagar, innehaft flera tjänster , studerat och undervisat med bruten svenska utan att blivit angripen för det och fortfarande inte begriper det speciella med svenskhet.

    Ja, det finns vissa gemensamma beteendemönster med lokala variationer, men någon djupgående olikhet som skiljer svenskarna från resten av mänsklighet har jag inte funnit.

    Och dom berömda svenska värderingar? Vilka av dom är inte den europeiska kulturens gemensamma gods?

    Idag ca 25% DVS CA 2 500 000 av svenska medborgare är första andra eller tredje generations invandrare vilka har kommit till Sverige efter början på 70-talet.

    Redan på 60-talet försökte finnar skapa en subkultur med statens goda vilja.Det blev några skolor och språkklasser vilka numera håller på att försvinna. Det blev bra många församlingskretsar med finska präster , även dom är utdöende. Det blev aldrig en subkultur i still med finlandssvenskar fast vi var som mest ca 250 000 - 400 000 ,utan redan andra generations majoritet hade blivit försvenskade och hade inga ambitioner att hamna i en kulturell getto.

    Numera boende i Solna och innan dess i Eskilstuna, kan jag ser samma tendens bland andra invandrargrupper. Dom kommer att bli lika äkta svenskar som valloner blev och ge sitt bidrag till samhället som valloner gjorde. Deras ungdomar anstränger sig att bli försvenskade och det blir konflikter inom familjer och det är föräldrar som förlorar som det har alltid blivit.

    Med oss i landet förändras svenskheten, vilket skrämmer infödingar och populister gör politik av det. Men vi är här för att stanna och så småningom , finns det flera med kyrkliga erfarenheter som kan debattera men BloggarDag och hans klan om SvK s väsen.

    Ärkebiskopen är ett bra exempel. Hon har tillfört nya och ickesvenska tankar till den svenska kyrkliga kulturen. Jag känner också mig främmande för många av dom tankegångar, men sen då? Dom skall bemötas och hon skall försvar sina åsikter i den demokratins anda som kyrkan har svurit sig till.

    Mina frikyrkliga vänner berättar , att det är invandrare vilka räddar deras församlingar att dö bort i ålderssvaghet och det samma , åtminstone i invandrartäta områden , gäller den Svenska Kyrkan.

    Det är det stora bidraget från invandrare för Svenska Kyrkan, frisk blog till lokala församlingar. Detta är betydligt viktigare än dom teologiska funderingar, krångligt formulerade, som dom utifrån kommande teologer kan prestera.Det finns dock positiva undantag beträffande teologisk import,t ex finlandssvenska hållet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta nyanlända som kommer från Afrika och Mellersta Östern är muslimer, och torde väl knappast bidra med något till Svenska kyrkan eller andra kristna samfund.

      Radera
    2. Det är sant ,men av en okänd anledning kyrkorna fylls av flyktingar vars utseende avviker från infödingarnas.

      Radera
  6. Klargörande bloggpost av Bloggardag av det som egentligen är rena självklarheter. Men det finns de som inte vill förstå och så rena idioter som har problem med logiken (man kan inte till fullo tillhöra både majoriteten och minoriteten samtidigt).

    Vad man måste komma ihåg är att Söder inte pratade om medborgarskapet och inte om individer utan om grupper. Inte heller värderar han olika etniciteter som bättre eller sämre.

    På individnivå går det alltid finna ömmande fall dubbla nationella identiteter (adoptivbarn och andra) men de är inte definierande för helheten och det finns nog ingen riksdagspolitiker som är intresserad av att utreda etniciteten på individnivå hos dem som är etablerade medborgare. Däremot är det intressant att se vilka folkgrupper som bor i Sverige och naturligtvis är den etniska folkgruppen svenskar särskilt skyddsvärd just här.

    Något jag särskilt betackar mig för är det sliskiga argumentet som ofta kommer från invandrare om att de minsann har betalat så mycket skatt och tillfört Sverige så mycket. Det må vara hänt men man kan inte köpa eller tigga sig till en etnicitet, den får man.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skall svenskarna skyddas för?

      Radera
    2. Det pågående befolkningsutbytet.

      Radera
    3. Niklas, det är väl snarare så att det är där folkspråkgrupper är i minoritet som de är särskilt skyddsvärda?
      Svensktalande i Gammalsvenskby i Ukraina, på Dagö i Estland och svenskbygder i Finland?
      Inte någonstans är väl majoritetsbefolkningen mer skyddsvärd än minoritetsbefolkning?
      Speciellt inte när det gäller minoritetsbefolkning som är ursprungsbefolkning och inte bara funnits i landet sedan 1860.

      Radera
    4. I en normal och välfungerande nationalstat behöver inte majoritetsbefolkningen oroa sig för sin egen utplåning men så är det tyvärr i Sverige. Vår egen nativitet är låg samtidigt som våra politiker inbjuder till kolonisation av landet. Lägg därtill historielösa opinionsbildare som försöker relativisera begreppet svensk så att det kan betyda allt och ingenting. I det perspektivet tycker jag att jag har anledning att oroa mig för mitt eget folk. Paradoxalt nog måste det till stor del skyddas från sin egen naivitet.

      Svenskarna har otacksamt nog hamnat i den situationen att de hatas oavsett om de befinner sig i majoritet eller i minoritet. Här i Sverige baktalas vi som förtryckare och rasister. I Finland är de svensktalande illa tålda eftersom de ses som rester av en gammal elit med för stort inflytande.

      Alltså finns det just i Sverige orsak att värna om majoritetsbefolkningens existensberättigande. Det finns även några andra befolkningsgrupper som av historiska skäl är särskilt skyddsvärda, vilket också Björn Söder försökte förklara. Med dagens invandringspolitik kommer dessa dock inte att inneha någon särställning länge till. I absoluta tal övertrumfas de redan av nyanlända grupper. Således är inte längre finska, utan arabiska, det näst största språket i Sverige.

      Radera
    5. Att den svenska majoritetsbefolkningen behöver oroa sig för sina kulturyttringar har svagt underlag rent statistiskt.
      Bland de etniska kulturyttringarna torde rennäringen och den traditionella livsföringen bland samer vara mest hotad. Ett antal rättsprocesser om nyttjande- och äganderätt tyder på det. Dessutom vill ett av de tre stora riksdagspartierna inte tillerkänna samer några speciella rättigheter som ursprungsbefolkning.

      Om vi tittar på religiöst-etniskt betingade hot och förföljelser så sker det viss vandalism mot kyrkor, men i proportionellt högre grad mot moskéer och synagogor. Det mest hotfulla våldet utan tvekan mot synagogor. Dessutom har man inte funnit någon koppling mellan vandalism mot kyrkor och förövar av annan religiös etnicitet.
      Det är nog snarare ateister eller asatroende som ligger bakom denna vandalism än judar, muslimer eller katoliker.

      Ur ett religiöst-etniskt perspektiv så torde "svensktalande ateistiska arier" vara den största religiöst-etniska gruppen i Sverige.
      Då ateismen i princip var olaglig i Sverige fram till 1953, så torde den ur ett historiskt perspektiv vara avsevärt mindre skyddsvärd än t.ex. katolsk religiös tillhörighet.
      Asatron har ingen historisk kontinuitet i landet så den får betraktas som mycket ung och har få registrerade följare.
      Skyddsvärdheten bör enligt min mening utgå från historicitet och grad av förföljelse och hot.
      I det perspektivet så kan inte jag finna att vare sig "svensktalande protestantisk arier" eller "svenskatalande ateistisk arier" skulle ha någon större skyddsbehov för sina kulturella yttringar i dagen Sverige.

      Radera
    6. Enligt SCB har 24,1 % av befolkningen utländsk bakgrund (är själva födda utomlands eller har två utrikes föräldrar). Jämför man med förhållandena bara för några decennier sedan så inser man att ursprungssvenskarnas andel av totalbefolkningen minskar i rask takt och att det visst finns statistiska skäl att oroa sig för deras status. I enskilda bostadsområden med tillhörande skolor är befolkningsutbytet fullbordat. Det finns enklaver i Sverige som inte längre är svenska.

      Så visst finns det statistiska skäl att oroa sig, i synnerhet som så många av de kvarvarande svenskarna (fortfarande miljontals) har så låg självbevarelsedrift, så lite kunskap om sina egna "kulturyttringar" att de inte vet vad de håller på att gå miste om.

      Vandalismen (alltifrån klotter till mordbränder) mot religiösa byggnader är ett kapitel för sig. Innan man anklagar några "ateister eller asatroende" för att stå bakom den måste man vara medveten om den utbredda antisemitismen i arabvärlden, fiendskapen mellan olika riktningar inom islam och rensa bort alla fall av vådeld.

      När det gäller traditionella kulturyttringar måste dessa för övrigt jämkas mot moderna krav på hållbarhet och effektivitet. Att 40 % av Sveriges yta ska utgöras av renbetesområde förefaller orimligt och den samiska identiteten måste gå att bevara på ett mindre resursslösande sätt. Vi svenskar har ju i och med industrialiseringen fått göra avkall på mycket av våra förfäders jordbruksmarker och den livsstil som hörde bondesamhället till. Motsvarande anpassning måste andra grupper också acceptera.

      Att asatron i sin ursprungliga form är utdöd och därför inte i behov av något skydd håller jag med om. Däremot är det rimligt att skolan uppmärksammar den fornnordiska mytologin.

      Eftersom Sverige är ett land med lång historia och stor geografisk utbredning blir begreppet svenskhet också komplext och ibland motsägelsefullt. Både luthersk fromhet och socialdemokratisk kristofobi kan ses som typiskt svenska särdrag. Men fenomenet som betecknas saknas inte bara för att definitionen är svår att göra, något som emellertid ofta hävdas i debatten. Denna förnekelse är kanske det största hotet för när medvetenheten om det svenska försvinner försvinner också det svenska även om folket får efterkommande.

      Radera
    7. "Vi svenskar har ju i och med industrialiseringen fått göra avkall på mycket av våra förfäders jordbruksmarker och den livsstil som hörde jordbrukssamhället till."
      Det där är väl en sanning med modifikation?
      Med viss professionell inblick i både mjölk- och skogsbruk så vill jag påstå att den brukade arealen är näst intill lika stor som peaken.
      Att så få jobbar inom jordbruket idag beror på att mekaniseringen gjort maskiner billigare än arbetskraft, i synnerhet efter statarsystemets avskaffande 1945.

      Att svenskfödda, svenskkyrkliga ateister i många fall är omedvetna om sina egna kulturyttringar håller jag med om.
      Fruktbarhetsriten igår har ett ursprung som de flesta hoppar jämfota förbi.

      Radera
  7. Så den etnologiskt rätta benämningen av den
    Svenska majoritetsbefolkningen är svennar ?
    Eller också saknar vi ett begrepp för företeelsen,
    liksom vi förlorat benämningen av det folk som
    Innefattar romer och sinti ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken av svenska majoritetsgrupper Nilsson syftar på?

      Radera
    2. "Svenskar" är åtminstone en mångtydig och inadekvat benämning för "svensktalande protestantiska arier".

      Radera
    3. T ex Sveriges befolkning det ominösa
      året 1975 då mångkultur blev ett mål för
      politiskt beslutsfattande.Då var vi svenskar.Ska vi idag
      kalla oss svenskar med svensk bakgrund

      Radera
  8. Söder skulle ha begränsat sig till att tala om samer som såvitt jag förstår, i vart fall en del, talar om sig själv som samer och inte som svenskar.

    Jonas M

    SvaraRadera
    Svar
    1. JM, det är mycket komplicerat och ogenomtänkt att ge vissaa etniska/religiösa grupper en särstatus. Det lär ha bott ett "europeskt/keltiskt" folkslag i norra norrland tusentals år före samerna kom invandrande från öster.
      Judar, finländare etc borde knappast alls ha någon särställning, då det bara ställer till det för dessa folk.

      Antony

      Radera
    2. Om Antony hyser den åsikten så är den snarast förvånande att han anser att katoliker ska få förekomma inom landets gränser.
      Katolikskräcken var ju så sent som vid millenieskiftet bara överträffad av rysskräcken.

      Radera
    3. PT, din protestantiske sekterist, jag har väl aldrig hävdat att vi katoliker ska ha en etnisk särstatus. Vi är ju ca 150 etniciteter i det tragiskt konforma landet i norr. Undertecknad är urbritt, kelt, nordbo och möjligen några få procent germansk-slavisk ashkenazyjude.

      Antony

      Radera
    4. Med tanke på hur bra Antony tar en pik, så skulle jag nästan tro att han i sina keltiska gener även är några procent pikt.

      Radera
  9. Kommentar till tidigare inlägg: Tror herr Dike och Anonym att jag (ioch andra) sitter under en predikan med penna och papper och antecknar hur många ggr Jesus nämns? Så är det förstås inte, men jag/vi kan konstatera vad som är predikningarnas ärende/budskap/esse. Så pass mycket intellekt har vi Kan se/höra/förstå detta. Ibland frestas man faktiskt att efter gudstjänsten fråga prästen: vad ville du säga/framhålla, vad hade förutom för budskap att förmedla idag? Det är då jag och många med mig tvingas konstatera att budskapet är ganska långt ifrån Jesu evangelium många gånger. Det är mest MTD-religion som inte befriar och saliggör. Till sist: jag vägrar att i alla lägen inkorporeras i Bliggardags gäng, men jag jan många ggr hålla med denne i analyserna om vad som sker i SvK. Han har en sällsynt förmåga att se det som få andra ser. Enl BOD är allt frid och fröjd och han har bara positiva saker att skriva om allt och alla. Att se kyrkans svaghet i kyrkans skilsmässa från staten (som ju inte märks ett dugg i kyrkomötet) är en urusel analys. Beror ingenting på SvK själv? Beror ingenting på svagheten i kyrkans ledning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din egen svaghet då, Perax?

      -Men tänk om beskrivningen av kyrkan från Dig beror på Din egen svaghet, Perax?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  10. Jag trodde faktiskt att till och med Bloggardag och hans vänner skulle hålla ett visst avstånd till nazisternas rasideologi, men så är det alltså inte. Här diskuteras nazismen som en ideologi bland andra - med sympati och stor förståelse. Och nazismen har en plats även i det kristna livet antar jag, eftersom bloggen påstås ha kristen anknytning. Så fel jag hade, men jag är egentligen inte förvånad, tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte se att nazismen diskuterats i denna bloggtråd däremot etnicitet. Var finns sympatin och den stora förståelse annat som en anonym kommentators inläsning en sen midsommarafton? Den som inte blir förvånad av vad han/hon kommer på, bör misstänka sig själv, inte andra!

      Radera
    2. Även om samtalet knyter an till etnicitet så är väl ändå kärnan etymologi?
      Vilket ord eller led av ord borde Björn Söder använt för att kunna uttrycka sin åsikt utan att orsaka det missförstånd kring nationalitet som uppstod?

      Att inte kunna föra ett civiliserat samtal om etymologi utan att bli beskylld för nazistiska strömningar känns löjeväckande PK.
      Rasism är att ge olika värde till olika folkgrupper.
      Nazism är att genom våld förändra numerären för vissa folkgrupper.
      Mångkultur är att identifiera folkgrupper och att aktivt sätta in skyddsåtgärder vid hot.

      Så det är snarare mångkultur än nazism som är den ideologiska ledstjärnan för samtalet om vilka etniciteter som är mest skyddsvärda i Sverige idag.

      Radera
    3. Vissa ser brunt i allt. De skrämmer andra med sina bruna spöken. Mest är de själva skrämda och ofta hatfyllda. Deras progressiva, ljusröda värld rämnar och mister lystern. Kvar blir en bajsbrun sörja. Äckelkänslorna tar över. Känslan av meningslöshet .

      Lugn, du totalt anonyme! Disgust och projection kan behandlas. Hjälpen är nära. Vänd dig gärna till närmsta St Lukasmottagning:

      https://sanktlukas.se/

      /smun

      Radera
    4. De progressiva förnekar sig sällan:

      https://www.document.no/2018/06/20/lagde-svensk-flagg-av-hoyballene-kalt-for-rasist/

      /Ryszard

      Radera
    5. Det enda stödet för Björn Söders uttalande kommer från Nordfront, organ för Nordiska motståndsrörelsen som är en öppet nazistisk organisation. Och så från Bloggardag och hans anhang. Trivs ni i sällskapet?

      Radera
    6. https://www.svd.se/fragan-om-vem-som-ar-svensk-ar-oundviklig?utm_source=SvDNYH1DT&utm_medium=email&utm_campaign=2018-06-23

      Radera
    7. Överlevnadsreflexerna börjar sätta in i både S och M. Men SvK tuffar nog progressivt som vanligt på och går före utför stupet:

      http://www.svensktidskrift.se/det-goda-med-att-vara-nagonstans-ifran/

      PP

      Radera
    8. Hakelius medger att Björn Söder har en poäng: https://www.fokus.se/2018/06/bjorn-soder-utnyttjar-en-motsagelse-och-sager-att-kejsaren-ar-naken/

      Var och en med grundläggande kunskap om partierna och rörelserna på den yttre högerkanten (inom den nya högen och "alt-right") vet också att det finns en djupgående klyfta mellan SD och NMR. De skiljer sig åt i flera avseenden - i synen på demokrati, svenskhet, Israel och kyrkans betydelse för Sverige.

      Radera
    9. Thomas Gürs utmärkta artikel för den som drabbas av betalspärr:

      https://www.facebook.com/thomas.gur.5/posts/1958174704234046

      Apropå att se nazism överallt, den svenska hatvänsterns favvosyssla, påminner den om den norska folksagan om budeien/pigan pa kongens slott. Hon gick i sitt dagliga slit på gården i slörp og söle/smuts och avfall. Så skickades hon i ett ärende till kungens slott och tillfrågades vid hemkomst om vad hon sett. "Slörp og söle" svarade budeien, för går man i slörp og söle, ser man bara just slörp og söle vart man än kommer. /smun

      Radera
  11. Ja, Björn Söders rasideologi har fått stöd av två enskilda personer (enligt vad ni fått fram) men av partier, kyrkor och organisationer är det bara nazistiska NMR som håller med. Och BloggarDag och hans vänner! Alla Bloggardags vänner?

    SvaraRadera
  12. Anonym 08:51

    Jag ser ingen "rasideologi" i Björn Söders skriverier och menar att du inte förstår eller vill ta till dig enkla fakta.

    Många av våra invandrare upp till både andra och tredje generationen talar själva om "svenskar" och menar då inte sig själva. Ofta handlar det då också om förakt för det svenska och svenska maner.

    Som en skrev i ett inlägg, han hade intervjuat en jude i Malmö, juden påpekade att det mesta han hade upplevt av antisemitism var av svenskar. (Han var själv svensk medborgare sedan ngn / ngr generationer tillbaka men helt klart menade han inte svensk i den enkla betydelsen medborgare i landet Sverige.)

    Vilka han syftade på när han talade om svenskar behöver jag väl inte utveckla?

    Mycket av Söders påpekande är vad även andra tagit upp nämligen att vi här är ordfattigare än många andra länder och därför bara med ordvalet skapar dilemman när vi sedan försker tala om minoriteter och deras speciella krav / behov/ önskemål om/av undantagslagar.

    Samer t ex. Det de begär och får är samtidigt något andra med lika stor rätt(?) kan tycka är ohemula krav / förmåner som inte tillfaller någon annan svensk medborgare.

    Finnar och finländare, tja det börjar luckras upp nu men åtminstone för inte så länge sedan fick ingen finne bosätta sig på Åland. (Man skilde/ skiljer mellan "finne" och "finländare" även om båda är medborgare i staten Finland.

    Samerna i SVerige är förvisso svenska medborgare med de rättigheter det innebär samtidigt har de som samer rättigheter som inga andra svenskar har.

    Sedan mera roande och inget som ställer till problem(?) är till exempel hur boende på Gotland skiljer mellan Gutar och Gotlänningar. Roande kan också vara att tänka på hur jag själv när jag växte upp på Gotland,(N.B jag är varken Gute eller gotlänning), idealet då var att lära sig tala och skriva rikssvenska och att det åtminstone för oss innanför ringmuren ansågs extra fint att kunna tala som stockholmarna. (det var mest dem man hade kontakt med under sommarmånaderna och då båt och färjetrafiken var minimal, ja då framförallt på den tiden när det var små ångbåtar som uppehöll trafiken mellan gotland och fastlandet.)

    I dag anses det som status att kunna tala gutamål och att inte "fördärva" dialekten. Oavsett det är inga direkta problem utan bara en statusfråga(?) men hur skall vi reagera om gotlänningarna begär "undantagslagar" för "äkta" Gutar?

    Det är ingen omöjlig utveckling eller...Kan tänka mig fall som husköp, arbetsplatser och en del annat. Om de favoriseras är det ngt önskvärt?

    //HH

    SvaraRadera