torsdag 20 september 2018

Illustrera det löjliga. Wingren, Hammar och Lind frisch vom Fass!

Bloggardag blev pärmbärare. Han beredde sig väg in i en av garderoberna å Lantegendomen för att se vad som kunde dölja sig längst in. Det var inte ointressant. Dagboksanteckningar från kyrkomöten med indiskretioner. Tidningsurklipp av sådant som tedde sig intressant dåförtiden och kanske av intresse också nu.

Bloggardag läste med förtjusning en artikel, som i och för sig låg utanför ämnet i boken En annan Kyrka, men som inte var ointressant för det. Gustaf Wingren anmälde KG Hammars   Är kyrkan för religiös? Mot slutet av Gustaf Wingrens anmälan driver han en definition av begreppet frälsning, som Bloggardag kan bli förtjust i: "Den som är frälst har inte respekt för någonting." Kan man inte uppfatta detta som en apostolisk hållning och vad gäller Gustaf i detta stycke gäller vad prosten Pehr Edwall undslapp sig då och då: "Också en blind kan få korn på en höna."

Lyssna på på Gustaf när han breder ut sig i Sydsvenska Dagbladet Snällposten den 20 april år 1975:

"Efter disputationen flyttade den unge docenten, som heter Karl Gustav Hammar, till Singapore i Sydöstasien. Där har han nu i snart tre år fungerat som professor i snart sagt alla ämnen vid en ekumenisk teologisk fakultet. Snart är han tillbaka ibland oss."

Alla i religionsfenomenologi orienterade inser, att så här hälsar Gustaf en storhet i vardande. "Snart är han tillbaka bland oss."  Det är dessa två, Gustaf och KG,  som i ämbetskonflikten konstruerar den lundensiska linje som får genomslag och utmönstrar högkyrkligheten. Det är två dödgrävare som håller ihop, men riktigt överens är de inte. Gustaf ser att KG:s kyrkokritik leder till ett avståndstagande från den traditionella prästrollen (vilken den nu var, men KG är prästbarn...) Gustaf kommer dock fram till slutsatsen att varje läsare av Hammars bok förr eller senare måste ställa frågan: "Varför skall man alls fira gudstjänst?" Gustaf ser här en svaghet i Hammars framställning: "Kyrkan är för honom problematisk men det världsliga samhället är inte lika problematiskt." Hur kommer sig detta? Och får detta några konsekvenser för fortsättningen? Inte undra på att man undrar...

Gustaf ser att vårt samhälle liksom det romerska är fyllt med avgudar, "livlösa ting som tillbedes utan förnuft." Detta kan man nog få till ett ord om i predikan i Göteryd på söndag. Gustaf vill se frigörelse både i kyrka och värld.

KG:s omskakande bok gavs ut på Håkan Ohlssons förlag i Lund, förlaget "varifrån nästan all omskakande teologi numera kommer". Gustafs böcker gavs ut på – Håkan Ohlssons förlag i Lund. Om inte allt Gustaf skrivit är informationsbärande så är det i vart fakl muntrationsbärande.

Senare tiders barn kanske förvånas över att Gustaf Wingren skrev teologiska artiklar i Sydsvenskan och att Olov Hartman skrev likadana i Aftonbladet. Men det var en annan tid. Gunnar Hillerdal kunde fylla en sida i Smålandsposten med teologi och kyrkoliv, som dåförtiden räknades till kultur. Och ett antal stora tidningar hade specialiserade kyrkoreportrar. Därtill borde den teologiska debatten på tidningarnas insändarsidor analyseras. Några stiger fram som extra intressanta, Smålandsposten bland dem. Vad gör egentligen Linneuniversitetet och FOJO?

Martin Lind bad om ordet i Sydsvenska Dagbladet Snällposten den 5 augusti 1972 och skrev på temat "Kristendom och socialism". Han vill visa hur nära en kristen tro kan komma det socialistiska alternativet. "Och slutmålet, som i socialismen kallas ett klasslöst samhälle, har förbluffande många likheter med bibelns tal om en ny himmel och en ny jord, där rättfärdighet bor."

Hur är det då med Karl Marx och Jesus? Martin Lind kan ge besked:
"För Jesu budskap röjer Marx den största respekt, men för hans lärjungar som går de rika industriägarnas ärenden, hade han inte mycket till övers. Det måste då innebära att försåvitt kristen tro i dag ger människor mod och inspiration att arbeta för större gemenskap och rättfärdighet i dagens samhälle, då är de första stötestenarna mellan kristendom och marxism borta."

Docenten Johan Sundeen gläder sig över citat som dessa. Men varför skrev Martin Lind i Sydsvenska Dagbladet Snällposten? Lars Halldén har i en insändare om Broderskapsrörelsens familjepolitik tagit upp ideologiska frågor om kristendom och socialism och menat att socialismen medför tvång och ofrihet. Pastor Martin Lind kontrar med att tala om all ofrihet som skett och sker i Jesu namn. Exempel? "korståg, inkvisition, dop under våldshot, rasism med kristet förtecken speciellt i nazismens Tyskland men också i dag i bl a Sydafrika och USA." Till detta kommer att det klart kan visas "att människor blivit både ofria och sjuka av sitt engagemang i kristna församlingar."

Säga vad man vill, men Bloggardag lockas inte särskilt att bli en kristen efter denna apologi. Hur tänkte Lind? Handlar saken mer om psykologi är filosofi och teologi? Det är svårt att veta. Nu slutar Bloggardag för att inte ha sagt för mycket om Hammar, Wingren och Lind. Vill man läsa mer, läser man En annan Kyrka. Ses vi på Bokmässan om en vecka? Och när folk hinkar bag-in-box på torsdagskvällen ska Bloggardag höra Dag Sandahl i Vasa församlingshem.

Hur är det med Torsdagsdepressionen idag då? 19 prästtjänster annonserades det om. Ingen baksida från Växjö stift denna vecka heller. Och så egendomligheter som Bloggardag får smälta innan han vågar skriva att somligt är direkt skamligt. Man får inte förhasta sig när det gäller något så allvarligt som en pigg, käck och munter blogg. Men varför ter sig så mycket kyrkligt som fånigt? Torsdagsdepressionen slår till som vanligt.

16 kommentarer:

  1. BD:s djupddykning i garderoben gav intressanta inblickar, och påminner om varför en del blev som det blev. Det är viktigt. Jag tror, jag tidigare hänvisat till en amerikansk framtids-förutsägare, Rick Joyner, som skrivit en bok med titeln "The shadow of the future" där han påvisar, att man utifrån det som varit, kan se vad som kommer att ske i framtiden.
    Därför så viktigt att BD kröker(?) ryggen i garderoben till påminnelse för och hjälp till oss.
    Stig W

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte sätta så stor tilltro till Rick Joyners profetiska förmåga. Att basera framtiden på det som har varit påminner om väderprognoser. En bra prognos för vädret i morgon är att det blir som idag. Men det säger inget om två veckor. Rick Joyner besökte bl a Sverige för många år sedan som en av ”Kansas City prophets”. Spåren efter dessa blev inte så bra. Jag köpte boken Det finns två träd i Lustgården. Slängd i sopen numera. Det finns inget som jag sett som legitimerar honom som profet.

      Radera
  2. Tidningsartiklar och debattsidor är väl så avslöjande för vissa teologers inriktning och ambitioner.
    Exempelvis så lär ju Linds ord vara solitt bevis för hans socialistteologi oavsett hur han yttrar sig idag.

    Lite på samma sätt kan man i dagens elcykelpublikation läsa när en allt annat än svenskkyrklig teolog får en liten drapa av undertecknad.

    Peter T

    SvaraRadera
  3. Kan det möjligen vara det inlägg som talar om vikten av tomburkar och skräp i skogen (och därför per analogi vikten av politiska och kommersiella budskap inne i kyrkan) som BloggarDag syftar på?

    Dä finns fôlk te allt

    SvaraRadera
  4. Beställ boken "Mässa för obekväma" och läs om Lena! Bara gör det. Sondera lite och googla. Lägg i hop ett och ett. Använd hjärnan och...


    Frälst i Piteå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frälst i Piteå

      Jag har googlat mig ej hittat om Lena.

      Stig W

      Radera
  5. Det där med att kyrkoreportrarna försvunnit är upplysande. Bortsett från pedofilskandaler i KK fångar idag endast kyrkliga upprop till stöd för civilreligionen Migration och Alla Människors Lika Värde medias uppmärksamhet. Därav denna kyrkans sista relevanta domän. Verklighetens folk struntar högaktningsfullt i kyrkan. Tänker man ö h t på något kyrkligt, tänker man med rätt eller orätt på dumhet och hyckleri. Sånt vill man inte betala till. Alltså gör kyrkoledningen rätt, som håller taget i den politiska ledningens förklä. Den sista, allra sista hjälpen att hålla sig upprätt.

    Skallagrim

    SvaraRadera
  6. Javisst var Martin Lind politiskt naiv!

    BloggarDag har arbetat som en riktig journalist och plockat fram graverande citat från Martin Linds produktion. Han ändrade ju åsikt från (mörk)blå till röd i ung ålder, denne biskop, som jag faktiskt har tampats med en hel del i Linköpings stiftsstyrelse i ett antal år.

    Citaten avslöjar också Linds politiska naivitet. därom är BloggarDag och jag överens, fast BD inte använder nämnda ord. Fast visst funderar jag inför läsningen av dagens text, varför jag inte en gång hörde något i KM:s talarstol, när jag hade plockat fram liknande citat om en annan biskops Kinaresa och alla vackra ord om den kommunistiska regimens värld hade satts på pränt av denne: Jonas Jonson.

    De stod också för övrigt samma dag att läsa i en Expressenartikel, som jag - naturligtvis tidsmässigt medvetet - hade skickat och fått publicerad. Jonas var arg som ett bi på mig. BloggarDag var tyst. Förfasade sig inte över biskopens naivitet.

    Nu skall jag snart leta bland alla mina papper och handlingar efter gamla citat av BD. Jag är då helt säker på att hitta intressant citat och texter.
    -Den som är fri från olämpliga texter, må ju kasta första stenen . . .

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  7. BloggarDag har ur sin garderob grävt fram viktiga tidsdokument, som visar att vänsterns (Hammar, Lind, Frostin, m fl) ambitioner tidigt var att påverka och omforma kyrkan. Artiklarna blir bevismaterial för deras planer och i många fall klart omstörtande, revolutionära verksamhet.
    Tyvärr fick vänstern ett alldeles för stort inflytande inom SvK, och har så alltjämt!
    (Läs vidare i Johan Sundeens utmärkta bok "68-kyrkan".)
    / Ville i Momåla

    SvaraRadera
  8. Antony, titta här! Den Helige Fadern talar om dig, vilken ära!

    http://dlvr.it/QkpkFS

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.lastampa.it/r/Pub/p4/2018/05/21/VaticanInsider/Foto/83e84472-5cfa-11e8-bc7e-7258419bb68e_e790be32-5ce1-11e8-9c3d-bbaf47bff8e1_papa%20foto%20ombra%20diavolo.jpg

      Radera
    2. Två anonyma ding-dong heretiker som är mina "groupies", jag borde känna mig hedrad?!

      Antony

      Radera
  9. Minns att vi, ett antal intresserade, fick kommentarer från Bloggardag gällande fortgående kyrkomöten. Nu vill jag inte att han hänger ut någon speciell person (så även dåtida biskop) han bevitnat i graverande situation från sin balkong, men det vore onekligen intressant att höra hur det gick till bland ”högdjuren” på den tiden. Det räcker att du bekräftar att du bevittnat sådant som skulle få även BOD att rodna av skam. Men det är kanske att begära för mycket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst. Men prosten R har förbjudit mig. De goda berättelserna ska sparas till memoarerna. Dike skulle dock icke rodna av skam men väl av upphetsning.

      Radera
  10. Perax,

    -I en granskning av politikers, kyrkliga företrädares och andra ledande samhällsföreträdare är ett blottläggande av anmärkningsvärda och avslöjande uttalanden normal journalistik, jag vill faktiskt betona att det är god, granskande sådan, och inte att "hänga ut" dem.

    Jag må rodna av skam då, men låt gå. Och jag kan berätta för Dig, att det finns nog sådant i fataburen, som Du nog också skulle komma att rodna över - kanske av både skam och besvikelse. BloggarDag har själv fått finna sig i att bli granskad på detta sätt men har inte alltid - kan jag berätta - rodnat av skam, kanske inte ens rodnat.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  11. Det finns lik i alla garderober och att berätta om dem gynnar kanske mest bara MTD-religionens apostlar som verkar angelägna att göra vår kristna tro till en fråga om moral (M-et i MTD). Att det handlar om en Frälsare som förlåter synder betyder föga. Det räcker ju så väl med att tala om Gud som kärleken där Jesu död och uppståndelse sällan nämns ((T-et som står för tron som terapi). Att det sedan också blir D (deism, en gud utan Jesus) är liksom bara konsekvent. Men min fråga till Bloggardag kvarstår och väntar på svar.

    SvaraRadera