fredag 7 november 2014

Valanalys

Jag går från gårdagens Norrland till det mer lokala. Och lokalt är det, ser jag. Kalmartidningarna hade korta artiklar om utgången av biskopsval rond 1 och Smålandsposten en större. I Växjö uppfattas Växjö stifts biskop som Växjös. Det börjar bli tid för folk i Kalmar, Oskarshamn, Jönköping och Värnamo samt på Öland att knyta upp svansarna på Växjöborna och näste biskop måste fundera över vad det är att vara stiftets biskop contra Växjö.

Jag såg i Kyrkans Tidning att biskopsaspiranten Modéus var trygg: Det kommer att bli bra, vem som än blir biskop. Hur kan man säga så?  Det kommer inte att bli bra vem som än blir biskop, inser alla detta utom biskopsaspiranten så är vi illa ute. Och det är vi antagligen.

Hur blir den nye biskopen i Växjö i frågor som gäller rättssäkerhet?
Biskopsaspiranten Petersson vet inte vad saken över huvud taget gäller. Han är en av Överklagandenämnden fälld domkapitelsledamot. Han är förvunnen till grovt rättegångsfel, så grovt att det inte kunde läkas i nämnden. Han tycker att det känns "jätteroligt" att vara biskopsaspirant, säger han till Kyrkans Tidning.

Biskopsaspiranten Modéus kan jag inte bedöma när det kommer till allvarliga frågor om rättssäkerhet. Han har aldrig suttit i ett domkapitel. Men jag hajade till när jag begrep att han på sin facebooksida länkat till valresultatet i Växjö. Den samtida ego-kulturen förnekar sig inte. Inte ens för biskopsaspiranter, kanske numera minst för dem. Vad det betyder vet jag inte - men något betyder det.

Men hur var det med valet?
Fem ogiltiga röster varav fyra från Allbo-Sunnerbo. Var det röster som tidigare lagts på Lejon?
Och vilka utgjorde de som lät bli att rösta? Några sjuka och några som bestämde sig för att strunta i valet? Hur många av dem var präster? Kan det vara så som det sägs, att prästerskapet uppgivet inte bryr sig särskilt mycket medan elektorerna uppskattar att få vara med. Tja, PRO och SPF kan väl inte helt fylla behoven av att vara sedd och uppskattad.

Tio valkretsar finns i stiftet. Modéus vann i Kalmar-Öland, Södra Möre, Tveta, Vista samt Östbo-Västbo. Det är det gamla Kalmarstiftet och Jönköpingsområdet.
Petersson vann i Östra Värend, Växjö, samt i Domkapitlet & Stiftsstyrelsen, som alltså går i otakt med stiftet - eller stiftet i otakt med dem. Välj själv. Nå, av de 16 rösterna gick nio till Petersson och därefter tre till Wänehag och två vardera till Modéus och Göranzon.

Andraplaceringar i kontrakten fick Wänehag i Allbo-Sunnerbo (övertog alltså Lejonröster), i Njudung (Vetlanda) i Kalmar-Öland och i Stranda-Möre.
Göranzon kom tvåa i Njudung, Tveta och Östbo-Västbo.
Meakin kom tvåa i Östra Värend (Växjö)
Modéus kom tvåa i Allbo-Sunnerbo.
Petersson kom inte tvåa någonstans-

Det betyder att vi borde kolla var Modéus och Petersson återfinns när vi kommer till plast tre.
Modéus är nummer tre i Östra Värend, alltså stiftsstaden och har en delad tredjeplats i Stranda-Möre samt i Domkapitel & Stiftsstyrelse!
Petersson är trea i Allbo-Sunnerbo, Tveta, Vista och Östbo-Västbo och delad trea i Stranda-Möre

Fjärdeplaceringarna för Modéus och Petersson då?
Modéus är fyra i Njudung.
Petersson är fyra i Kalmar-Öland

Vilka slutsatser kan man dra av detta?
Väldigt många röster ska omfördelas. Några elektorer kanske hämtar vägledning av rösterna i stiftsledningen och röstar på Petersson - eller Modéus, beroende på om man uppfattar stiftsledningen som omdömesgill eller omdömeslös. Hur går Meakins röster i Växjö? Vart tar Göranzons röster, 17,77%, vägen och vart går Wänehags 16.32%?
Modéus kan ha en fördel av att ha vunnit första ronden - men inget är klart ännu.

Hur ska valet hanteras under den knappa månad som återstår?
Finns det fler informationstillfällen där frågorna om framtiden kan skräpas och ge verklig information? Eller ska man, som aspiranten Petersson menar i Kyrkans Tidning, ringa? "De får gärna ställa frågor för att ta reda på mer." Om hur man stänger församlingar eller hur man organiserar Pridefestival eller om domprostens kvinnoprästmotstånd - vad ska man fråga, tror ni?

Modéus säger inget om att man gärna får ställa frågor. Vad betyder det? Han ska invänta valet - och det kan tyckas vara en sympatisk hållning. Ansvaret är väljarnas, inte aspiranternas. Men på vilket sakunderlag kan de röstande välja?

Men varför röstade inte stiftsledningen på Modéus, det skulle jag vilja veta.

8 kommentarer:

  1. Stiftsledningen kanske inte röstar på Modéen för att han är så dyr i drift?

    SvaraRadera
  2. Har man i Växjö fått ett 100-millarsbygge att gosa i på arbetstid, är det väl rimligt att visa någon erkänsla?

    Elaka Katten Måns

    SvaraRadera
  3. Ledningen håller väl på sin man i det här fallet, inkletad överallt och känner alla politiker. Undrar bara varför man skulle bekosta Modéus doktorandstudier när man sedan ratar honom i biskopsvalet?? Är det väl placerade pengar det??! Den frågan kanske skulle sparas till kyrkovalet??! Ska man bekosta påläggskalvarnas doktorshattar så att de platsar i poolen av biskopsaspiranter med garanterad karriärväg i den svenskkyrkliga överheten?!! Jag vet andra som får bekosta sina studier själva. Förr i tiden beskyllde man högkyrkliga för att kasta ut pengar på "det yttre", d v s kyrklig paramenta, mässhakar, stolor och kalkkläden. Då hette det att de pengarna kunde göra mer nytta hos Lutherhjälpen. Nu är det den kyrkliga överheten som öppnar kyrkans pengapåse till sina egna. Fundera på vad stiftets nätta summa till Modéus kunde göra för nytta i t ex Liberia.
    Arg kyrkomedlem

    SvaraRadera
  4. Kan det vara så att ledningen känner sin domprost och vet vad man har men inte vad man annars får - eller menar man sig veta att Modéus vill något man inte själv vill? Om så är fallet och stiftet vill något annat är det sannerligen fråga om otakt.

    SvaraRadera
  5. Om folk på den här bloggen ögnade igenom Skrifterna skulle de "förstå" att i staden på Sions berg, finns inget tempel utöver Gud själv men en enda överstepräst, som är som Melkisedek och inte söker det som varit och inte spanar efter det som kommer. Folk här är så ängsliga inför sina tillverkade helgon att de glömmer vad helgelsen är, och därmed riskerar att få vandra med varandra utanför staden upptagna av sina jag och nekande sig själva att gå in i staden som är helt obevakad, tillskillnad från paradiset som bevakas av änglar sedan människan kört ut Gud ur det. Den gångna helgens ärende förlägger inte uppståndelsen ensidigt mellan två världar, utan låter den vara i den andra, för de som släpp frågan "hur går det med henne?" eller "hur går det med honom", som den formuleras en annan gång. Varför nekar ni er att redan nu, stiga in i templet? / Magnus Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra skrivet Magnus Olsson! Tillbaka till bibelns sammanlagda budskap!

      Radera
    2. Bra skrivet? Vad vill han ha sagt, Magnus? En utläggning blir inte bättre för att den är obegriplig för de flesta! Olsson eller Splats får nog förklara närmare.
      /K

      Radera
  6. Rättegångsfel är väl inte lämplig beteckning i den konflikthantering ni tillämpar inom ert samfund? Lokala idrottsföreningen här har haft många konflikter men inte har jag hört talas om rättegång och rättegångsfel. Vad säger den som kan lite juridik? Jag verkar få rätt i min profetia om 2014. Utfärdar en ny. Inte heller år 2015 kommer Jesus tillbaka.

    SvaraRadera