söndag 19 november 2017

Kyrkohandboksförslaget är ett Stålverk 80

"Stålverk 80", säger jag. Det skulle byggas och bygget startade i Luleå, men huxflux stoppades allt. Det går så till  i politiken, när politiker fattar att allt styr fel. Betyder det inte en massa bortkastade pengar? Visst. Men det kan politiker bära med jämnmod. Det är ju vi som betalar. Ibland kallas våra pengar "EU-bidrag", men likväl har några gått i våra plånböcker och försett sig. Att lite av pengarna från oss skickas via Bryssel tillbaka till Sverige, tycker jag är av underordnad betydelse.

Så vad med handboksarbetet? Uppförsbacken är enorm. Det har sagts att så många vill ha en ny kyrkohandbok, men nu sägs att tiden för kyrkohandböcker är förbi. Katarinamässan firas utan handbok och gudstjänsthandläggarna i Stockholms stift utlovar att i Katarina får man göra som man vill. Det enda porblemet tycks vara enkelt lagtekniskt. Det är det där med att något kallas "huvudgudstjänst". Men om Katarina församling ska få en gräddfil, varför ska inte andra församlingar få?

Kollar ni på kyrkligdokumentation.nu ser ni docenten Pahlmblad varna för att den kyrkliga enheten spricker just här. Svenska kyrkan framstår inte längre som en kyrka. Nä, det är väl inte längre så. Det hette på stiftsfullmäktige att det är gudstjänsten som gör oss till en kyrka. Det kan man säga. Och då blir detta att gudstjänst inte längre firas i kyrkor, där gudstjänst regelbundet (sön- och helgdag) firats i århundraden, ett ecklesiologiskt problem. Det vore det värt att tala om. Vi kanske helt enkelt inte ska låtsas längre? Vi tror inte detsamma och vi gestaltar inte detsamma. What´s the problem? Låt oss då bygga nerifrån med olika handböcker. Huvudsaken att de få som firar gudstjänst inte protesterar. Och det gör de sällan. Varför skulle de? Det funkar ju, det allmänkyrkliga.

Kan man säga det så enkelt, när man ser "dom bitarna i det hela", som Mats Nilsson, C, säger? Men dom bitarna i det hela är ju beskedet att kyrkomusikerna säger emot. Prästerna då? Jag kan förklara för komminister P har klargjort saken för mig:

Prästerna vet att passa sig. De är hårt selekterade. Musikerna har man släppt igenom och de talar nu fritt och säger för sin professionalitet det prästerna inte vågar för sin. Det förklarar musikernas frimodiga tal och prästerna missmodiga tystnad. Nu tar de fram revisionsrapporten och utbyter synpunkter. Bara gamla kyrkoherdar försöker frenetiskt skilja mellan kritik av processen och kritik av innehållet. Det har de och ska de inte ha något för. Processen, själva katastrofen, har påverkat innehållet katastrofalt. Hur skulle det kunna vara på annat sätt? Man borde inte behöva ha militära meriter som blågul, stridsdomare, för att fatta när vi hamnat i ett omöjligt läge. Andas djupt och lägg ner Stålverk 80!

Men är det inte söndag och har inte Strukturutskottet bestämt att Bloggardag ska vara snäll då? Problemet är att med detta utsagt visar sig Bloggardag vara snäll. Alla andra varianter på lösningar för oss nämligen djupare ut i elände. Receptionsprocessen avgör om detta ska lyckas eller misslyckas men om det hela redan före receptionsprocessen redovisas misslyckanden är ssaken körd

Kommer den som svarar på ett (eventuellt) kyrkomötesbeslut om ny kyrkohandbok med ett klart utsagt: "Vi vill inte använda den" att ge sysselsättning år trospoliser i åratal framöver när den nya boken ska drivas igenom? Lycka till. Då sprids missmodet över vallarna och stiften får ägna sig åt detta med anmälningar till domkapitlen. I ett sådant läge vet vi att översåtarna förlorat och ett trospolissystem kommer att effektivt fördärva legitimiteten i kyrkosystemet. Ingen stoppar folkens flodvåg! "Det är aldrig poeten som går under, det är polisen. Det gäller alla slags poliser", har jag lärt mig av Kjerstin Norén.

Präster och musiker kan ta fram färgschemat ur revisionsrapporten. Då fattar folk. Körkort har de flesta och vet att vi inte får köra mot rött men inte heller mot gult. Berätta för folk hur det. Denna transparens kan väl inte strida mot snällhetskriteriet en söndag? Skriv ut färgbilden från revisionsrapporten (finns på kyrkligdokumentation.nu) och sätt bara upp den i vapenhuset eller församlingshemmet. Folk fattar. Det vill säga, folk fattar inte hur rött och gult kan bli grönt. Underminera mera!

Klokast är förstås att tills vidare stoppa Stålverk 80.




20 kommentarer:

  1. Men om man är riktigt snäll så kan man säga att den liturgiska färgen fortfarande är grön.
    Då de kyrkligt välutbildade kyrkomötesledamöterna vet detta så röstar det liturgiskt.
    Det ät kanske därför kyrkomötets beslut fattas under trefaldighetstid och inte på Annandagen?

    På förekommen anledning, när röstade kyrkomötet senast emot en proposition från kyrkokansliet, .... förlåt kyrkostyrelsen?

    SvaraRadera
  2. Föga förvånande faller Svky sönder i kongregationalistiska sekter. Det är helt enkelt en logisk följd av "reformationen".
    Antony

    SvaraRadera
  3. Jag bad Mats på stationen och nu ber jag också dig: stoppa hbf.
    Vi får ägna tågresan till bön, ty vår Herre kan skapa kosmos ur kaos.

    Nåd och frid!
    Klasentorparn

    SvaraRadera
  4. Det är väl att förmoda att kyrkohandboken trots allt antas. Men då får det nog betraktas som en pyrrhusseger för kansliet. I framtiden kommer dess agerande inte att tas för givet. Det kanske är så att vår vän har fått svar på sin bön: Låt dem gå ett steg för långt!

    SvaraRadera
  5. Handboken är en "Röda Boken" - fast åt andra hållet:

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Liturgiska_striden

    SvaraRadera
  6. Handboken får ses som ytterligare ett tydligt bevis från avfall från den allmänneliga tron.

    Jonas M

    SvaraRadera
  7. Bland det stora problem som troligen nu kommer att märkas är det att i den gällande kyrkoordningen (som inte har mycket gemensamt med den som med prydnad bär det namnet) så har de lokalt förtroendevalda getts mycket makt över gudstjänsten. Därför kommer nog snart präster och musiker på ett eller annat ställe att beordras använda alternativ som är reformerta och av usel kvalitet därför att någon som sällan går i kyrkan tror att de ska locka dit dem som ännu mer sällan syns där, till förfång för den församling som faktiskt syns där och som ofta inte är politiskt aktiv. Alla protester kan lätt avvisas med ”Det står i Handboken”. Är de som vill ha detta så dumma – eller vill de lägga ned denna kyrka?

    86:an

    SvaraRadera
  8. Bra rutet, folk fattar ju!

    -Nej, handboksförslaget är långtifrån bra, däri har bloggaren helt rätt. Han vill att revisionsrapporten skall sättas upp den i vapenhusen. Folk fattar ju, summerar han denna helhjärtade uppslutning till demokratins essens: folk fattar!

    -Jajamen, precis som de fattar i demokratiska kyrkoval och där säger ifrån hur de vill ha det. Bra att bloggaren därmed i efterhand indirekt reagerar mot dem, som på hans blogg karakteriserade valet som en fårskockens triumf.

    Folk fattar ju! Demokratin i kyrkan gör framsteg! Folkets protest mot handboksförslaget också, hoppas ju både bloggaren och jag. Därmed bekräftar vi med ett fast, symbolist handslag hr Sandahl, den levande kyrkodemokratin!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, BOD, folk fattar. Kanske är det därför som så få röstar i kyrkovalet?/Paul

      Radera
    2. Paul,

      -Har Du redan glömt att valdeltagandet i år ökade mycket kraftigt?

      Så visst fattar folk.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    3. Nej, BOD, jag vet att det "ökade mycket kraftigt" (sannolikt tillfälligtvis). Trots detta är det skrämmande - och närmast skandalöst - lågt./Paul

      Radera
    4. I Mörrum-Elleholm ökade "valdeltagandet" inte alls särskilt märkvärdigt, till 15%. Märkbart lägre än på andra håll. Fårskocken var uppenbarligen förståndigare här och höll sig hemma. Berit

      Radera
  9. Mitt bekymmer är att SvK disintegrerar på ett sätt som är mera direkt och allvarsamt än vad även de buttraste hade kunnat förutse ens för ett år sedan.
    Alltihopa har varit "kul" som snackis, som punkt man kan hålla med om och ryggdunka varandra med, "vi är i alla fall vettiga" eller "nu är de igång igen...". Man får sin kyrkliga självförståelse ganska snabbt som dissident, kritiker, och det är ju också en roll att spela. Men är det föda för en själv och för kyrkan att leva på i längden?
    När man är mera insyltad som kristen - det här är ju våran kyrka, det ska vara ett sorts centrum för vårt andliga liv. Ännu värre för de som på olika sätt tjänar i SvK.
    Kraschen är tillräckligt akut och omedelbar för att vara kännbar hela tiden, men tillräckligt lågintensiv för att inte trigga folk en masse att vidta åtgärd. Det mesta är fortfarande kvar men musten har gått ur på nästan alla håll, som ett hummerskal som ser identiskt ut med en levande hummer, fastän vårat nu är helt utsuget. "köttet" har antingen lämnat eller förlorat sin sälta.

    Hur detta är bekymmersamt kan uttryckas på olika sätt. Ett är: vare sig man vill det eller inte är SvK landets största kristna samfund. Följdaktligen borde SvK hysa, numeriskt sett, flest antal av de som har till uppgift att bära och leda landets kristenhet. Vilken oerhörd påfrestning de utsätts för, hela tiden, vilka små utsikter till återväxt, vilket liv av att ständigt slita och hålla tillbaka, vilken sorg att se allting bli så fel.
    Vad blev det av kampen nu, organiseringen? aKF hänger kvar vid sin sista tråd. FK är i bästa fallet kvar vid 4% framöver. Vettiga präster som går i pension varje år, i den kullen lär förhållandet mellan ovettiga och vettiga vara 7:3, kanske 6:4 rentav. Som försvinner. Och för kullen som blir vigda, hur är det där? Mest troligen 9:1, men säg 8:2 för att vara generös. Kvinnor är redan i stor majoritet i SvK, snart är de det också inom ämbetet och troligen också, om fem-tio år, så har de tricklat upp i kollegiet med lila skjortor. Nu handboken, sedan avskaffandet av samvetsklausul II, sedan psalmboken. En psalmboksremake i den här tidsandan skulle jag se som fullständigt outhärdligt.

    Vad har SvK då att erbjuda rimliga teolstuds? Särskilt när RKK svennefieras på varje front. Och vad är då oddsen att samma teolstuds, om de till äventyrs skulle känna att SvK är ett öde de vill gå till mötes, skulle antas som prästkandidater? Och av de fina prästerna, de 8:2 eller 9:1, förblir de fina och isåfall i SvK?

    Det går snabbare än vad till och med jag hade kunnat förutse. Det är en sak att prata om att vara kvar på Titanic, en annan att vara det. Det är ödsligt, idel dåliga nyheter, få framgångar, och för egen del har jag så små befogenheter eller utsikter att påverka min församling att det troligen inte spelar så stor roll om det är jag som är präst eller en helt slumpvis utvald kristen person. Alla kan prata om Guds godhet i allmänhet för 5-15 tanter, tio-femton minuter i veckan. Alla kan prata om dopet i allmänhet med dopföljen, eller vad det nu är för kyrklig handling man ska göra. För egen del, jag vill något mer.

    SvaraRadera
  10. Men det vore i varje fall skönt att slippa Improperierna. Och Litanian blir kvar, kanske värd att börja bedjas som allmän kyrkobön året runt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart att en modern kyrka inte vill ha Improperierna. De består ju nästan helt igenom av bibelcitat.

      Radera
    2. Hear-hear, +Göran!
      Antony

      Radera
    3. Slippa???


      Jag i Halland

      Radera
    4. Andreas Holmberg - säga vad man vill om litanian, men den har dock betydligt högre densitet än den sk "Miljö-litanian" - alltså Gud vår fader, - den med "...skydda luften och vattnet och marken och det som växer på marken..." och annan poesi av den högre skolan. (Förbön nr 9, antagen av 1986 års Kyrkomöte).

      Radera
  11. Instämmer, träffsäkert! Ja den nya ordningen är att handboken och liturgin är så lite Biblisk som möjligt.

    Jonas M

    SvaraRadera
  12. Jag ska inte uttala mig om hur det gått till överallt i remissrundorna, men det lilla jag fått del av avskräcker. Församlingarna uppmanades att prova de nya ordningarna men gjorde nig detta i ytterst begränsad omfattning. Sedan ska man i ett systematiserat remissorgan uttala sig om ALLT - dop-, konfirmations-, vigsel-, begravingdordningarna och allt annat utan att ha en susning om dessa. Är dessutom kyrkoherden ointresserad eller lat blir resultatet därefter. Jag känner till ett exempel där en pensionerad präst ombads skriva och skicka in remussvaret!!! En klen nen dock anmärkningsvärd iakttagelse är att även BOD är missnöjd ned hbf. Tråkigt bara att han är fullständigt ologisk i sin motivering (demokratiargumentet) när det är de ”demokratiska” politiska partierna som med stor sannolikhet kommer att rösta igenom hbf. Och man undrar i sitt stilla sinne om ich VAD biskoparna kommer att säga på kyrkomötet. Troligen något menlöst eftersom de är ett offer
    för systemet.

    SvaraRadera