tisdag 21 november 2017

Lyssna, lyssna, förstå!

Ni kan gå in någonstans och hitta kyrkomötet på nätet och spela upp gårdagen om ni ine njuter av denna dag live. http://svenskakyrkan.tv Ni ser kroppsspråk och del annat. Men mest kan ni lyssna.

Karin Perers, C, var utomordentligt tydlig i sitt lilla hälsningsanförande. Det var en kongressinledning med de dagsaktuella frågorna på tapeten. #metoo förstås, mänskliga rättigheter.
Bertil Persson fokuserade i sin andakt på kyrkoårstiden, sv ps 490 och Ps 139 växelläst. Inga konstigheter.

Jacob Schwarz, Svenska kyrkans unga, hälsningstalade. Han dissikerade frågan om det finns en skillnad mellan samtal och diskussioner? Nja. God ton pläderade Jacob för. Brukar inte kyrkomötet ha det? Kyrkan kommer alltid att bestå, sa han och det gemensamma är att vi tror på Jesus Kristus. Inga beslut får ha negativa konsekvenser för barn och unga. Jag känner mig nu lite som Ingmar Ström, han som påpekade att Kyrkans ungdomar var alla döpta barn och unga, inte bara de i en kyrklig organisation organiserade. Och så när jag en tanke att Svenska kyrkans unga är en liten rörelse med stora anspråk.

Det var en rörande debatt under förmiddagen. Medlemstalen sjunker och detta problem måste hanteras. Så kan man säga. Men vad ska göras? Medlemsvärvningskampanjer eller en kulturanalys? Kristen tro föses ut i marginalen i hela västvärlden och det finns ett (odefinierat) intresse av detta. Låt oss knäcka koderna och låt oss se vad som sker i det som synes ske. Kunde jag tycka.

Flyktingbarnsfrågan, där barn nu också skulle kallas unga, innehöll inga nya fakta. Kolla Kl 2017:7 Modéus II var högtstående moralisk. Han fick brev och mejl om behjärtansvärda fall och tydligen finns det många familjer som tar sig an ensamkommande. Han manade oss att se in i ett par mörka barnaögon. Därmed var tydligen migrationspolitiken avklarad. Öppna gränser? Modéus II var klart och tydligt passionerad. Jag läser Plutarchos, Om religion (Atlantis 2017)."Varje falskt omdöme är ett otyg, men om även passioner är inblandade är det särskilt illa. Varje passion är ett slags självbedrägeri som blir som en varböld, och liksom ledluxationer är svårast när de sker i samband med sårskador, så är förvridningar av själen värst när de är förenade med känslor." (s 320)

Ingen försökte förklara vilka asylregler som måste ändras. Välviljan triumferade. Jag beskrev ett faktiskt förhållande, fullastade plan med familjer (med barn) landar i Kabul. Familjerna ska på ferier eller semester. Det var en information som överraskade mig när jag fick den från Kabul. Jag hade tänkt mig folk iförda skyddsväst och hjälm på Kabuls flygplats. Verkligheten var en annan och, förstod jag, i ett klansamhälle finns det skydd i klanerna.

Hur är egentligen säkerhetsläget? Antje visste besked. Hon hade vid någon mottagning träffat en fin person i presidentens närhet när hon var i Pakistan och hade frågat om Afghanistan var ett säkert land. "Nej", hade prominensen svarat. Ja, vad hade han annars kunnat säga. Landet har plågats av krig i decennier och i provinserna finns krigsherrar.

Men vad hade prominensen sagt om Antje frågat: "Är Afghanistan ett osäkert land?" Lika självklart "nej". Antje har vi ett tillfälle frågat en person. Jag har under flera år kunnat fråga och läsa på. Jag har  fått informationer jag annars inte hade haft, alldeles bortsett från att jag har en vän som redan på 1960-talet skrev reportage från Afghanistan. Jag fick för mig att Antjes tillfälliga bekantskap i Pakistan är en som min kontakt arbetar rätt nära. Det måste jag fråga. Däremot behöver jag inte fråga om Antjes sakkunskap i Afghanistanfrågan. Den gav hon besked om, inte minst genom att visa sig oförmögen att korrekt citera det hon skulle polemisera emot. Jag beskrev hur familjer flyger till Kabul. Jag sa aldrig att Kabul eller Afghanistan är ett lämpligt semestermål. Men det finns alltså familjer som reser dit. Vad fick Antje att hitta på något ingen sagt och polemisera mot det?

Jag upprepar min enkla fråga:
Vilka särskilda informationer har vi som Svenska kyrkan som andra inte har så, att vi kan tala för alla (samtliga) våra medlemmar och säga hur det ska vara? Att det är problem för pojkar från Afghanistan i det svenska utbildningsväsendet, hade Antje inga synpunkter på. Hur nu det kan komma sig. Gymnasiefolk som ser problem och kvinnliga lärare som ogärna rör sig i korridorer där ungdomar uppehåller sig, det är en icke-fråga, förstår jag. Godheten segrar likväl.

Jag inser vilket handikapp det är att vara läkarbarn. Vi är fostrade till både empati och en hållning som sakanalyserar. Så jag vill fortfarande veta vad i sak nytt vi fått fram som inga andra vet. Det fick vi inte veta i detta godhjärtade kyrkomöte. Det behövdes liksom inte.

Efter lunch blev det underhållande. Då skulle enligt förslag idiotförklaringen gälla alla arbetsledare. TU 2017:1 Ingen, säger ingen, kunde peka på konkreta problem även om Bo Hanson, smickrad över att jag uppmärksammat hans ringa person, hade exempel, som han inte tänkte nämne. Halmgubbe, sa väl Evelina Johansson och avsåg då inte Hanson utan den konstruktion som ska bekämpas. Vilka konsekvenserna av denna kamp kommer att bli, har inte kyrkomötet fått veta. Inte heller åtvarnats när det gäller grundlagbrott, det där med att inte behöva ge religiösa eller politiska övertygelser det allmänna tillkänna. Finns det inga stridsdugliga komministrar som kan driva denna fråga i domstol? Eller skulle vi begära att idiotförklaringen anmäls till ett europeiskt sammanhang utifrån tanken att avsikten är att komma åsikter till livs. Och det får man inte.

Sara Waldenfors hämtade styrka utifrån tanken att min misstanke att beslutet som förelogs inte var särskit kloktvar ett skäl för att fatta just det beslut som föreslagits. Hon är socialdemokrat. Lasta inte socialdemokraterna för detta. De kan i normalfallet antingen argumentera bättre eller ha vett att inte gå upp i debatt i sakfrågor som de kommer att förlora. Min vän Lars Jonsson, s, praktiserade det senare.

I en annan debatt kom kyrkbolsjevismen till tals och krävde lojalitet. TU 2007:11 om ni vill bläddra er fram. Socialfascism skulle mer hårdhänta vänstermänniskor kunna säga. Och prästerna har blivit lönearbetare av vilka lojalitet krävs. Det är konsekvent vet den som läöst Kommunistiska Manifestet. Vi som vet att det finns en vänster på riktigt, en som står solidarisk och slår vakt om solidariteten. Jag fick nämna Kjerstin Norén också. Kolla själva. http://www.alba.nu/sidor/32259
Den debatten slöt med att Visk och SD fann varandra. Molotov-Ribbentrop-pakten på nytt inför våra häpna ögon.

Frimodig kyrkas representanter var uppe i talarstolen då och då. Det blir nog på samma sätt idag.




27 kommentarer:

  1. Skall "fårskocken" också idiotförklaras?

    Ja, vilka står näst i tur att idiotförklaras i Svenska kyrkan? Kan det möjligen vara folket, kyrkoväljarna, som vid några tillfällen på denna blogg har kallats "fårskock" på grund av att de stärkte partiernas ställning i valet och försvagade Frimodig Kyrkas?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. BOD och hans maktkorrupta anhang är upphovet till allt som nu drabbar svek. Berit

      Radera
    2. Kan detta verkligen vara möjligt eller är krafterna värre än så?

      Radera
  2. BOD,

    Tja det heter ju dum som ett får eller... Politrukerna tycks ju väljas därifrån fast nogra väl kanske mera är getter och tom ulvar i fårakläder.

    Om Du någon gång tänkte på Kristi Kyrka i stället för arvoden och rösträtt skulle Du kanske fundera över efter vilka kriterier fårskocken väljer. De som likt den sällan eller aldrig bevistar en mässa.

    Hur var det t ex när Wejryd valdes. Var inte bevisligen en av politrukerna helt okunnig om vem han med sin röst förväntades stödja? Han visste inte ens namnet och hade rimligtvis ingen aning om andra meriter än att han av övriga politruker ansågs ofarlig och inte skulle störa er politruker i era ambitioner att längre fram sätta "kvinnan" i högsätet och den vägen beundras av era väljare. Vad kyrkfolket tyckte och tycker rör er tydligen inte. De skall tiga och inte störa era visioner om folkkyrka och folkreligion.

    //HH

    SvaraRadera
  3. Så många får utanför, så många vargar innanför,...

    (Johannes Chrystostomos)

    /Snow

    SvaraRadera
  4. Den självgode, moraliserande, antimaterialistiske sportbilsfantasten, MTD-ritualisten stiftchef Modéus II är närmast en symbol för Svkys förfall!
    Antony

    SvaraRadera
  5. Berit och HH,

    Förmår ni alls inget annat än att dagligen utgjuta er över Svenska kyrkans påstådda förfall, min lika ofta påstådda och upprepade personliga uselhet samt idisslade oförskämdheter om våra biskopar?

    Är slikt den övre gränsen för era kommentarers intellektuella nivå?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här ser man svart på vitt hur den Vedervärdige viskar varje försåtligt ord i BODs öra innan det kommer på pränt. Berit

      Radera
  6. BOD,

    Det är inte fråga om "påstått" förfall utan ett reellt sådant. Alltså inget frågetecken efter. HUvudorsaken till förfallet ligger hos er politruker som dock räds ansvaret men älskar makten.

    Detta oavsett hur ni skadar Kyrkan direkt och indirekt och samtidigt motarbetar alla de som kämpar för en Kristi Kyrka.

    Ni "ber" om råd och draghjälp men Ni vägrar följa de råd som kan bota.

    //HH

    SvaraRadera
  7. Alphadeltagaren21 november 2017 18:30

    Är det detta Håkan Sunnliden ska genomlida i fyra år? Och det heter att han VANN?!
    Jag kryssade honom, och det känns som att jag kanske borde be om ursäkt. Till honom alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller be Gud utrusta honom med ett rikligt mått av sinnesro för mandatperioden...
      /Per H

      Radera
    2. Håkan har ju varit med i KM förut, så han få i så fall skylla sig själv som kandiderade.

      Radera
    3. Alphadeltagaren21 november 2017 21:28

      Peter.
      Så klart. Men vi slösar bromsmedicin på en ytterst otacksam patient. Sanningen är ju att organisationen rätt tydligt betackar sig för sådana som oss.

      Radera
    4. "Men vi slösar bromsmedicin på en ytterst otacksam patient."

      Bra analys av Alphadeltagaren!

      Radera
    5. Alpha, jo att både tjänsremanna- och förtroendemannaorganisationerna betackar sig för gudstjänstfirare är tragiskt.
      Jag påstår att en sådan inställning är början till slutet på vilken kyrka som helst.

      Radera
    6. Gudstjänstfirare är besvärliga. De vet ofta vad sakerna handlar om. Det vet numera sällan tjänstemanna- och förtroendemannaorganisationerna. /smun

      Radera
  8. Svenska "kyrkan"! Ha ha haa!!! Ingen behöver er längre! När ska ni inse och förstå det?!? /John

    SvaraRadera
  9. Jag vill inte tro annat än att BOD vill vår kyrkas väl med alla sina åsikter. Men det är illa när han tuggar om samma gamla argument om och om igen. Utan ta intryck av andras. Vi som försöker ffå BOD att se och ta intryck av något nytt och annat sätt att tänka häler mest bara ”vatten på en gås”. Det rinner bara av och är därför tyvärr fruktlöst. Ett enda exempel. BOD ser mest bars fördelar med att prästerna nu är lokalt anställda. Argumenten för den gamla ordningen med stiftsanställning är så överväldigande att jag hör inte har plats att utveckla dem. Helt kort: 1) det visar tydligt att vi vill vara en epidkopal kyrka, 2) arbetsgivarkompetensen är utomordentligt svag i många pastorat 3) prästen ska i prästutövning inte vara beroende av sin lokala arbetsgivare i vad som är av mera principielll/teologisk natur. Han är ytterst Krist kyrkas representant och är biskopens utsände. Mycket mera vore att säga! Men det är väl tämligen meningslöst för många kyrkopolitiker. En annan sak till sist: hur kan den som blivit utesluten ur sitt eget parti äga en så naiv tilltro till partipolitiken i vår kyrka? Ser man inte sammanblandningen är man blind!

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Perax, det du skriver har många skrivit och undrat om och om igen länge nu. Att Dike "tuggar om samma gamla argument om och om igen. Utan ta intryck av andras" beror dessvärre på en naturlig utveckling hos äldre människor på väg in i livets stora slutdimma. Med den ibland påfallande omdömeslöse statskyrkoprästen Sandahls goda minne får han ändå hålla till här på bloggen. Man får ta det som det är men lugnast är att göra som Luther med hatten och gå vidare. /John

      Radera
  10. BOD.

    Peter T ovan har ju poängterat en sak och jag är enig med honom där . Han påpekar också vilket är viktigt att det finns mycket mer att tillägga. Själv skulle jag vilja påpeka vissa saker re dina argument och påståenden.

    När t. ex jag talar om hur politrukerna har förstört och raserat det som en gång var SvK och gjort detta till ett SVeK fjärran från ens ambitionen att vara en Kristi Kyrka på jorden talar Du vitt och brett om alla dessa ideellt arbetande politiker.

    Det är verkligen en sanning med modifikation. Ideellt arbetande politiker hittar Du eventuellt på lokalplanet där de stort sett bara har att effektuera direktiv från ovan. Direktiv från politruker som verkligen inte är ideellt arbetande och där mångas agenda verkligen inte är att sprida Guds ord och verka för en apostolisk kyrka. Deras agenda är att omforma SVeK till något som passar tidsandan och motiverar deras positioner och fortsatta möjligheter att ta del av köttgrytorna.

    Jag har själv hört rena ateister uttala sig om att de ser som sin uppgift att förhindra prästerskapet att mot tidsandan, väl de uttrycker sig något mera politrukiskt men andemeningen är denna, sprida meningar och åsikter som visserligen har stöd i bibeln men inte passar den "moderna" människan.

    I övrigt. Jag har inget emot att ledamöter får arvoden eller på annat sätt får rimlig ersättning. Jag är helt enig i det bibliska-arbetaren är värd sin lön men och det är ett viktigt men. Jag vill inte vara med och betala för de som raserar och har en annan agenda än att verka för Kristi Kyrka på jorden.

    Det är en skam att SveK tillåter att partier som verkat och verkar för sekulariseringen i Sverige skall styra över Kyrkan ja att överhuvudtaget ett parti direkt eller indirekt skall kunna göra det liksom att rena ateister skall kunna sitta i ett KM.

    Sedan vill jag också påpeka att Du gravt missbrukar begreppet ideellt arbetande. Är man arvoderad är man knappast ideellt arbetande. Vill Du hitta ideellt arbetande hittar Du många bland de pensionerade prästerna och organisterna. Åtskilliga av dem ställer upp gratis och utför de tjänster som de anställda av någon anledning anser sig inte ha tid eller lust med. Personligen känner jag flera som på sin höjd begär reseersättning och då handlar det om resor med egen bil åtskilliga mil. Resor där de då också ofta plockar upp kyrkfolk.

    För all del, även på lokalplanet bland politruker finns några som jobbar ideellt men som skrivet -deras uppgift eller snarare möjlighet att göra något annat än att effektuera direktiv uppifrån av i sanning inte ideellt arvoderade politruker är minimal.

    Det är din folkkyrka. Du har svårt(?) att inse att folkkyrka är något annat än Kristi Kyrka. Inse att det inte är folket som skall styra över Kyrkan utan folket som skall av Kyrkan styras och styrkas. Inser man inte det ja då blir det som nu. En Kyrka som predikar ett annat evangelium än det som Kristus och i hans efterföljd och på hans uppdrag förmedlade, levde och dog för. Det blir en folkreligion som på sin höjd lånar lite från skriften där den passar tidsandan men i övrigt vränger eller helt förtränger Guds ord.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH, det kanske vore rimligare att arvodera förtroendevalda per bevistad gudstjänst än per sammanträde?
      Jag tycker att det skulle vara ett utmärkt framsteg.

      Radera
  11. Hur är gången med Bo Hanssons förslag? Gick det igenom eller ska det röstas om det senare?

    SvaraRadera
  12. Bo Hanson satte igång den färd som nu tryggt anlöpt hamn. 198 ja, 29 nej och 5 som avstod. Färden bort från utställda löften 1958 till komplett avveckling av löften 2017 kan beskådas och nya frågor ställas. För vad med åsiktsfriheten och vad med grundlagsskyddet mot att inför det allmänna behöva ge sin mening i en religiös fråga tillkänna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 198 ja-röster tyder på att även POSK röstade ja.
      Snacka om politiskt oberownde och vara en ännu värre kappvändare går nog an i människors ögon, men hur ser det ut i Guds ögon?
      Undrar när förste arbetsledande kyrkogårdsarbetare får skriva på idiotförklaringen?
      Om vederbörande vägrar så kan det bli intressanta prejudikat i AD.
      Det enda praktiska sättet at hålla det utanför AD blir att införa ett "arbetsledarämbete" med tillsynsansvar hos Domkapitlet.

      Radera
  13. Perax m fl återkommande kritiker,

    -Argumenten för stiftsanställning är övervägande, skriver Perax och är arg för att jag inte tar till mig dem; på samma sätt påstår jag att han - och andra här - vägrar ta till sig de sakligt överlägsna argumenten för lokalanställning. Här räknar jag också upp tre av dem:

    1. Arbetsgivaren finns på platsen och inte tio eller hundra mil bort. Därmed kontinuerlig och fruktbärande kontakter mellan arbetsgivaren KR, särskilt dess ordförande, och kyrkoherden.

    2. Genom denna ständiga närhet kan schismer och konflikter förebyggas. Om de ändock uppkommer, kan de lättare lösas. Som jag har påpekat flera gånger tidigare är denna anställningsordning förekommande i de sekulära beslutsinstanserna. Att mina kritiker ogillar den beror blott och bart på att de ännu inte accepterar att kyrkorådet är kh:s arbetsgivare och KR:s ordförande i praktiken dennes chef. Påståendet att arbetsgivarkompetensen hos KR är svag, är på förhand oförsynt och nedvärderande mot väljarnas företrädare i KR. Är kompetensen kanske bättre hos kommunstyrelsen och landstingsdito? Båda instanserna är ju också förtroendevalda?

    3. Det saknas helt teologiska motiv för stiftsanställning: kyrkoherden har när som helst på sin församlingsplats möjlighet att ha kontakt emd biskopen vid behov. Vilken skulle skillnaden ifråga om detta vara, om domkapitlet/stiftet är arbetsgivare.

    Sedan nämner Perax min partiuteslutning för 15 år sedan. Vad har den med saken att göra? Men jag har inget att skämmas för med tanke på de totalt ogrundade anklagelserna mot mig som resulterade i uteslutningen, anklagelser som åtta (8) partivänner också skriftligen har dementerat men som partiledningen utan kommentarer lade åt sidan. Endast tre veckor efter det att jag enhälligt av partiet nominerats till ledande kyrkliga uppdrag för den fyraåriga mandatperiod som skulle börja, beskylldes jag för att allvarligt ha skadat partiet i de organ jag satt eller hade suttit i.
    Bakgrunden till uteslutningen var att jag avslöjat en praktskandal i kyrkliga samfälligheten i Norrköping, där tre ledande företrädare, två moderater och en centerpartist hade skott sig med ersättningar för förlorad arbetsförtjänst utan att kunnat styrkas förlusten. En av dem hade varit riksdagsman.

    De som skott sig fick vara kvar, men jag åkte ut. Så enkelt - och allvarligt - var och är det!

    Och tala om att upprepa saker och ting! Hur många gånger har vi inte läst folkkyrkokritikernas litanior om kyrkans förfall, dess okristlighet och bedrövlighet? Men kyrkan lever - med Kristus och evangeliet i centrum och den varma, öppna famnen som signum!

    Det VET svenska folket, medan de fåtaliga kritikerna på denna blogg inte VILL att den skall leva. Kyrkan välkomnar nämligen kvinnor som präster.
    Det kommer kyrkan att göra också i framtiden!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att det skulle saknas reologiska motiv för stiftsanställning motsäges enkelt av studier av pastoralbreven i NT.
      Om man nu gör kopplingen mellan NT och teologi vill säga.
      Den kopplingen är tydligen inte viktig för alla.

      Radera
  14. Peter T,

    -Du får nog vara snäll och redovisa vilka BÄRANDE motiv det finns för att arbetsgivaren skall finnas så långt bort ifrån prästerna som möjligt. Och vilka är de åberopade teologiska motiven för detta? Konkretisera dem vänligen!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera