fredag 24 november 2017

Sorgliga nyheter från kyrkans värld

I går fick jag en svart kasse från Kyrkans Tidning. "Dagliga nyheter från kyrkans värld", stod det. "Sorgliga" läste jag. Det måste ha berott på iråkad torsdagsdepression. Jag fann sålunda tygkassens svarta färg passande i sammanhanget. Det är en fin kasse. Jag kan använda den just på torsdagar för att förstärka effekten jag bibringas av tidningen.

I går var det torsdag, det har jag klart för mig. Några var uppriktigt ledsna, när de funderade över vad som övergått Svenska kyrkan. MTD-religionen har infört modergudinnan, bortfört tanken på Den Heliga Skrift (som det stod på min konfirmationsbibel), homo-geniserat vigselordningen (vad säger de vanligaste brudparen när de fattar det, tror ni?), skapat språkliga förskräckligheter genom att inte våga säga "han" om Gud, kopplat loss från ett antal svenskkyrklighetsmarkörer (in kommer reformert tänkande och MTD) samt tonat ner sådant  som handlar om efterföljelse i konfirmationsgudstjänsten. Med mera.

Det var paus i röstandet så att alla samtidigt skulle kunna dricka kaffe, för det skulle inte fungera om hälften röstade medan de andra var ute, sa ordföranden. "Åjo, åjo", sa jag. Det hade naturligtvis gått mycket bättre! Vi hade ju troget suttit kvar och röstat. Men medge att det är underligt att de som tillhör ett politiskt parti plötsligt har samma uppfattning när det gäller gudstjänstteologi! Det måste bero på något, en sinkadus eller en vana att uppträda samlat oavsett vad saken gäller. Vart tar då MPA vägen: Med Personligt Ansvar? Det körde farbror Sven med och han var min konfirmationspräst. Nu är det MTD.

Man kan lura alla någon tid och några all tid men inte alla all tid. Nog kan vanliga kyrkokristna se vad som är utmönstrat och uppfatta vilka tendenser som döljer sig i denna mångfaldiga kyrkohandbok som icke var så mångfaldig att Christer Pahlmblad, Michael Isacson och Mikael Löwegren rymdes i arbetet. Alla skulle verkligen inte vara med, och när saken påtalats har förhållandet bemötts med tystnad, inte med argument varför just dessa tre inte skulle tas i anspråk. Här ljugs och döljs mycket som försiggått i Kyrkans Hus, Antjeborg.

CO2e kan man kanske skriva mer tekniskt fulländat, men under ett kyrkomöte som redovisar koldioxidekvivalenten för vad vi ätit och vilket detta jämförelsetal varit om vi fått kött till varje måltid, i ett sådant kyrkomöte är allt möjligt när det handlar om kyrkohandbok, tror jag. 23.1 kg CO2e blev alltså 10.7 eftersom vi inte åt kött....

Folk som har intresse för sådant, kan förmodas vilja ha en kyrkohandbok av det antagna slaget, men får svenska folket klart för sig hur de väljer mat, blir det knepigt. Kommandomeny kan fenomenet kallas. Men vad är det man gör? Det fattar jag inte riktigt, men så här förklaras saken:

"När man uttrycker utsläppen av en viss växthusgas i koldioxidekvivalenter anger man hur mycket koldioxid som skulle behöva släppas ut för att ge samma inverkan på klimatet." Men det var alltså inte CO2-utsläpp egentligen utan vad då? Är detta en galen värld? Och då tas inte alls den omständigheten upp, att den svenska skogen binder stora mängder koldioxid och att detta är bra för alla. Jag känner nog att miljömupparna driver med mig och det är jag känslig för. Lika känslig som när det gäller kyrkohandboksdribblande. Men skönljugeriet blir så lätt en andra natur, när det ska vara fint, fromt och progressivt. Var inte denna fina nyhet egentligen just en sorglig nyhet från kyrkans värld. Någon/några sitter i Kyrkans Hus och driver hejdlöst med oss, alternativt driver hejdlöst sin egen agenda.

I dag ska det väljas kyrkostyrelse. I går valde kyrkomötet presidium. Det blev det tidigare presidiet, Karin Perers och Levi Bergström presenterade med partipolitisk etikett. POSK:s Carina Etander Rimborg därtill. Efter mig, men som ordinarie, kommer från Frimodig kyrka Leif Nordlander. Nu får alltså KR ersättarplatsen, besatt av Kalle Svensson. Färe platser i kyrkomötet men en mer inflytelserik post i styrelsen.

Förresten. Någon hade fått för sig att saken var klar, när kyrkohandboken antagits, och nu skulle det inte längre slåss på några stränder. Det är för varje vapenför man i min ålder en fullkomligt omöjlig tanke: Varje meddelande om att motståndet skall uppgivas, är falskt. När biskop Mogren gav klartecken till Katarinamässan som huvudgudstjänst i radiodebatten eller vad det var, så begrep jag dock alls intet. Menar biskoparna att de ger dispens från bestämmelserna i och om kyrkohandboken? Det kan knappast vara korrekt uppfattat.

En klok iakttagelse gjordes: när kyrkomötet sjunger av kyrkomötet självt icke antagna psalmer, då är alternativa missalen fullt möjliga att använda. Oss emellan: Bakom mig i kyrkomötet satt en man som under 50 år icke regelbundet återfunnits i Herrens sköna gudstjänst. Han har haft viktigare ting för sig. Nu röstade mannen om vilken högmässa jag ska fira. Den auktoriteten saknar han och kunskapen/erfarenheten dessutom. Direkta heresier varsnar han inte som heresier.  Kanske, men det vet jag inte, omfattar han dem och tycker att de verkar bra.

Den som ser heresierna har ett att göra: uppträda som en kyrkokristen, som är medveten om att räkenskap ska avläggas inför Kyrkans Herre. Tillbaka till framtiden eller tillbaka till 300-talet, skit samma vilket. Men nog är det en poäng med att leva upprätt. Förbered era församlingar för frihetlighet, lekmän såväl som präster. Vi är ju svenskkyrkliga, det är det som är vår specialitet.


25 kommentarer:

  1. Den gode kh Leif kan behöva en intensivkurs i att skriva reservationer.
    För det är väl i fortsatt fördröjande strid i sandlådan Kyrkostyrelsen?
    Man kan med visst fog säga att där fick de kyrkokristna en oas i kyrkostyrelsen, som förhoppningsvid kan leda de andra till de friska källorna.

    SvaraRadera
  2. En fråga.

    I allt detta inkluderande . Gäller nu ännu den apostoliska trosbekännelsen?

    Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
    himmelens och jordens skapare.
    Vi tror ock på Jesus Kristus,
    hans enfödde Son, vår Herre,

    Där benämnes ju Gud som fader, Jesus som son och omtalas som Herre.

    Skall detta nu förvanskas? Vill man fortfarande hävda att SVeK är en apostolisk kyrka?

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mycket länge sen som Svky var en apostolisk kyrka, si sådär 500 år sedan!
      Antony

      Radera
  3. Läs om Pauli brev till romarna kapitel ett. Läs därefter samma kapitel ännu en gång. Upphör sedan att förvånas, ty när de trodde att de åstadkom något gott avsatte deras arbete onda frukter.

    SvaraRadera
  4. Dr Sandahls analogi vis-a-vis Churchill är missvisande då Svky i snart 500 år gladeligen stått under den världsliga makten, till förmån för dess heretiska prelaters materiella välbefinnande.
    Den sanna Katolska och Apostoliska Kyrkan i Sverige, under biskop Anders ledning och i full kommunion med Petri Stol, för den "Churchilliska" kam som hon alltid fört i snart 2000 år!
    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Churchilliska kam"?
      Konstigt då att katolikerna som framträder här tycks vara så okammade ...

      den Lea

      Radera
    2. Vad är ditt syfte med att kommentera här? Att vara elak? Trycka till den som redan är nedtryckt? För det kan väl inte vara romersk-katolsk mission? I så fall har du misslyckats. När jag en gång begravs finns det stor risk att det sker i romersk rit. Jag har inte tro stor nog att hoppas att det skall finnas en kristen begravning att få i Svenska kyrkan då. Men du skall veta att om jag en gång konverterar så är det _trots_ alla Antony jag mött, inte tack vare. Fundera på vad det betyder.

      /Laikos

      Radera
    3. Tack Lea och Laikos för era svar till Antony! Det högmod han (och vissa andra) visar upp här får mig ibland att fundera över hur det står till med kristenheten inom den romersk-katolska kyrkan. När jag läser sådant undrar jag om Schartau ändå inte hade rätt vad gäller den kyrkan.

      Radera
    4. Antony, vad är din bedömning av de ortodoxa kyrkorna vad gäller att gladeligen stå under den världsliga makten? Och förresten, varför höll påvarna till i Avignon under 1300-talet?

      Radera
    5. Laikos, jag uppmuntrar dig att ta den "risken"!
      Antony

      Radera
    6. +Göran, de ortodoxa kyrkornas beroende av "kejsarmakten" är djupt beklaglig, men de är inga heretiker. Avignon rättades till!
      Antony

      Radera
  5. Poängen med koldioxidekvivalenter är att kunna jämföra hur bra eller dåliga olika saker är för klimatet. När det gäller mat så tittar man på hela kedjan. Växter absorberar koldioxid när de växer upp, men när vi skördar dem och äter upp dem så frigörs koldioxiden igen. Så långt har det inte skett något nettoutsläpp till atmosfären.

    Men växter behöver gödning, som kostar koldioxid att framställa. Traktorer och fordonen som transporterar dem till affären släpper ut koldioxid.

    Kor äter växter och släpper ut metan. Metan är en växthusgas som har starkare effekt än CO2, därför räknar man att 1kg metan motsvarar 25kg CO2. Största problemet med kor är att de äter mycket växter under sin livstid, och en del av dem odlas och orsakar på så sätt egna koldioxidutsläpp.

    Man kan rangordna vilket effekt olika livsmedel har på klimatet. Med reservation för att man får äta lite mer vegetabilier för att få samma näringsinnehåll som olika sorters kött. Kort sagt:
    1. Nötkött - värst, ca 25-30kg CO2/kg kött
    2. ost - ca 10kg
    3. fläskkött - ca 6kg
    4. fågel (kyckling, kalkon) - ca 2-3kg
    5. fisk, ägg, mjölk - ca 1-2kg
    6. grönsaker - mindre än 1kg

    En minnesregel är att ju mindre djur man äter, desto bättre för klimatet. Vi kan åstadkomma stor förändring genom att lägga om kosten ganska lite. Byta ut nötkött mot kyckling eller fisk en dag i veckan skulle ge en dramatisk skillnad. Jag tycker kyrkomötet är rätt ute (även en blind höna, typ)

    http://www.sll.se/Global/Om%20landstinget/Informationsmaterial/Bildspel/bildspel-klimatpaverkan-fran-livsmedel-lang-version-.pdf (diagram på sida 11)

    /David

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kossorna ingår i det naturliga kretsloppet. Och behövs för att hålla landskapet öppet.

      den Lea

      Radera
    2. Vilken "växthuseffekt"?!
      Antony

      Radera
    3. Alldeles rätt, Lea. Det stora felet är att korna föds upp på spannmål. Spannmål är inte någon artegen föda för vare sig kor eller människor. Båda tar skada till hälsan. Dessutom utarmar spannmålsodlingen jorden totalt. Nej, kor ska äta gräs och vi ska äta kor. Det är bäst för både hälsan och miljön.

      Radera
  6. Mycket informativt av Mogren. Med honom i släptåg ska vi utnyttja vår kristna frihet och fira betydligt bättre gudstjänster än vad Antjeborg levererar. Hövdingen där var obetalbar på presskonferens som sändes online. Hon vill kommendera fram gudstjänstglädje men är snarstucken och sur som en citron vid frågor. Men något fel har hon inte gjort och någon försoning med musiker är hon inte intresserad av. Svenska kyrkan har en grälsjuk femåring som andlig ledare.

    /TD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och därtill tillsatt endast på grund av sitt kön. /John

      Radera
    2. Andlig ledare??! Nåja, bara för att man klär upp nån med mitra, kors och kräkla innebär inte det att de blir andliga ledare. Det är något som måste bevisas först!!
      Arg kyrkomedlem

      Radera
  7. De ortodoxa kyrkorna är kyrkor i egentlig mening med ett giltigt apostoliskt ämbete

    Jonas M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hear-Hear!
      Antony

      Radera
    2. Även den rysk-ortodoxa under Sovjetiden?
      Drevet håller inte. an

      Radera
    3. Tja, bolsjevikerna försökte utplåna kyrkan, inte re- eller deformera den (vilket verkar vara den "svenska modellen"). De misslyckades./Paul

      Radera
    4. Stalin genomgick en religiös kris och reformerade/återupprättade fr o m 1941 den ryska kyrkan. Han avsåg att Kyrkan skulle ha en väsentlig framtida roll i Imperiet. Putin fullföljer idag Stalins tanke.

      PP

      Radera
    5. Tja, PP - varifrån har Du fått uppgiften om en "religiös kris" hos Stalin? Det handlade nog snarare om ett högst pragmatiskt, realpolitiskt val: han ville mobilisera folkligt motstånd mot den tyska invasionen, och behövde då kyrkans stöd. Starka ryska (liksom även ukrainska, baltiska etc.) kyrkliga grupper i exil stödde ju Hitler.../Paul

      Radera