tisdag 15 maj 2018

Klipp till frimodigt!

Hört talas om den kristliga mähä-ismen? Det är prisad hållning att ta vad skit som helst i tanke att detta är det kristliga. Jesus gjorde dock inte alltid så. Inte apostlarna heller. Så jag tror hållningen är helt felaktig. Förljugen. Ibland står de kristna upp. Som nu?

I kyrkostyrelsen är socialdemokraterna den stora gruppen. Detta parti drar igång en kampanj mot religiösa friskolor med parollen: "Skolan ska få barn att tänka – inte tro." Jag känner igen tankemodellen. "Tro får du göra i kyrkan". Det är en korkad tankemodell, tanklös närmast. Det var Kyrkan som byggde universiteten eftersom tron vill veta. I grunden tänkte Kyrkan att allt hör ihop och att kunskap kunde systematiseras för att vi skulle förstå mer om Guds verk – och mer om Guds osynliga egenskaper. Rom 1:19-20. Det var inte idioterna som blev kristna. De var de som ville veta mer; de nyfikna, de vetgiriga. Det dessa vidsynta kunde, universitetsutbildade som de blev, gick sedan att använda för att organisera kungamakt och stat på samma sätt som klerkerna organiserat kyrkostrukturerna. Vi byggde inte bara landet. Vi byggde Europa på ruinerna av det romerska riket.

Nu är det tid för uppgörelse med Sverigesocialdemokraterna inte bara i flykting/migrationsfrågan och Löfvens tal om att Sverigedemokraterna har en annan människosyn. Nu ansluter han ju till SD-hållningarna – så vad då med människosyn? SD är ett högerparti, det är en sak. Det uppstod i glappet när moderaterna flyttade sig mot mitten. Det var en politisk utmaning, som dåvarande socialdemokraterna kunde skött väsentligen bättre och mer lyhört och analytiskt gjort begåvade framtidsanalyser. Så blev det inte. Det är uppenbart alltför länge sedan Tage Erlander höll sina dagliga seminarieövningar med sina pojkar! Seminariekulturen är mer bildande än reklambolagens frenetiska sätt att formulera slagord. Så blev det Sverigesocialdemokraterna med ett reklambolag som man själva äger!

I kyrkostyrelsen häckar sossar, kanske av det tidigare slaget (det är svårt att veta vad partimedlemmarna gör när partiet vänder). Frimodig kyrka och POSK får väl kräva att frågan om tro och tanke tas upp innan övriga frågor behandlas på nästa styrelsesammanträde. Gör räkenskap för er förvaltning! Nu vill vi veta på vilka premisser vi sitter i samma kyrkliga styrelse.

Håller ni oss, du Margareta Winberg t ex, som tankemässigt slappa eller helt inkompetenta när vi tror?
Tror ni att vi inte kan tänka och att det därför vi tror?
Ska vi då sitta i kyrklig samlingsregering med er eller ska vi gestalta konflikten? Ge klara besked? Hur tänker ni om tron?
Missa inte: vi uttrycker vår misstro när vi frågar. Ett valår ska man inte bara vara försiktig med orden (Palme). Vi måste pröva vad orden står för. Och vi behöver inte vara kyrkokristna docenter för att uppfatta den personliga förolämpningen när tanke ställs mot tro i er lilla kampanj.

Så ungefär. Det kan bli en intressant timme i kyrkostyrelsen. I vart fall kommer den inte att bli trist.
https://twitter.com/BiskopAntje/status/995918102188654592

Samma förolämpning om oss som tror men inte uppfattas kunna tänka kan med fördel aktualiseras på Pingstdagen. Röstsiffrorna i gudstjänstutskottet var i de teologiskt undermåliga ställningstagandena 8-7. Sossar i block och ÖKA därtill. Här faller talet om stor enighet. Det blev annorlunda i plenum. Det beror på att posk-arna lät lura sig. Det är med en majoritet bestående av ett politiskt parti, som i sina politiska ställningstaganden håller oss som tror att Jesus är Herren vara slappa i tanken. Detta är en personlig förolämpning av varje gudstjänstfirare, också av dem som röstar S! Tar ni verkligen sådant? De som hånar tron i friskoledebatten röstade igenom kyrkohandboken, det är saken på söndag.

Vi kyrkokristna. som direkt avvisar talet att kristendom är en religion utan idogt hävdar, att vi gör den korrekta verklighetsbeskrivningen och att den som beskriver världen utan att tänka och tala om Gud far vilse (Romarbrevet igen!), behöver inte förfalla till kristlig mähä-ism mot det personligt oförsynta. Men Jesus fick ju ta en del? Jo, men vi är faktiskt kyrkokristna i en demokratisk stat där vi har tanke-, tro, åsikts- och insiktsfrihet. Det sista betyder forskningsfrihet! Vi tar ingen skit. Allra minst från Makten! När vi ser ett tidigare folkrörelseparti förfalla och bli överhet och åsiktsproducent med egen reklambyrå uppifrån, i grunden en apparat för Makt, då upplivas vi till kraftfull opposition. Inte mot partiet utan mot de tanklösa. Detta är i djupaste mening en respektfull hållning inför svensk socialdemokrati men inte inför Sverigesocialdemokraterna.

Varför blir det så här illa?
De insiktslösa är lössen i arbetarrörelsens fana. Skaka lössen ur fanan!

Nu återstår frågan hur livligt det blir på nästa kyrkostyrelsesammanträde när denna grundläggande profilfråga får inleda dagens arbete. Klipp till frimodigt! Och vad ska Antje säga, stackars Antje. För hon är väl med på sammanträdet och inte ute och reser?

Vill ni veta något annat som det skvallras om?
Från familjen Göransson lär det ha kommit en ny skrivelse med frågan om hur kyrkohandboken kunnat sändas ut innan upphovsrättsfrågorna är lösta. I Antjeborg fortsätter problemen. Handläggaren är sjuk. Av oro? Som det heter på ålderdomshemmet: "Ropa inte hej förrän du hoppat över bäckenet!"

Fattar ni vad som hävdas? Kyrkohandboken är resultatet av lagbrott. Detta ska somliga fira på söndag. Fram med den nya skrivelsen så att alla kan bilda sig en uppfattning. Klipp till frimodigt en gång till! Jag kan förstå om man i Antjeborg vill fördröja att skrivelsen blir känd till nästa vecka. Tänk om Schottenius får tag i skrivelsen och DN gör en insats. Då blir det smolk i glädjebägaren. Skrivelsen bör alltså hållas undan till efter festen. Låt inte det tricket lyckas, sa överste Olofsson när han tipsade. Glöm nu inte var ni läste detta om brevet först. Vad vore den kyrkliga världen utan överstarna, förresten?

Bloggardag såg denna morgon att Dag Sandahl skrivit ett inlägg i Östra Småland/Nyheterna.  "Starka känslor" hette det i bildtexten. Mer än så, menar Bloggardag. Uppbragthet är mer  existentiellt än bara något känslomässigt. Det är kropp, själ och ande!
http://www.ostrasmaland.se/debatt/kyrkohandboken-gor-gammal-prast-uppbragt/


48 kommentarer:

  1. Är öppenheten ett problem?

    -Nej, bästa bloggare, den är en tillgång och skall inte problematiseras. Den är avslöjande också därför att bloggaren tar upp situationen för kyrkans präster, cirka 3.000, medan jag och alla andra öppenhetens försvarare sätter sex (6) miljoner tillhöriga i centrum. Det gäller ju att skilja mellan siffrorna. Vilka är prästerna till för? Sig själva eller de angivna miljonerna tillhöriga?

    En sak är att kyrkans budskap ibland kan och bör vara tydligare. Jag har många gånger på olika sätt skrivit om detta. Men öppenheten och - erkänner bloggaren att kyrkan har - och de låga trösklarna är Svenska kyrkans styrka: alla är välkomna på samma villkor, ingen sortering sker vid kyrkporten eller vid valurnorna (gäller alltså alla som tillhör kyrkan) En man, en röst - en kvinna en röst. Vid altaret och i predikstolen är män och kvinnor välkomna. Varför skulle för övrigt inte en kvinna vara skickad att lägga ut Guds ord lika bra som en man? Ingen stoppad, ingen får underbetyg, alla välkomna!

    Inför Gud är vi alla lika, hr bloggare. Eller, om man så vill, smålänningar - Mohedabor och andra.
    Visst är Svenska kyrkan fantastisk, om vi skall vara ärliga!
    Och varför skall vi inte vara det?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. BOD - hittade just din signaturmedlodi, som säkert kan ersätta predikan också! https://www.youtube.com/watch?v=QuNoAqVwCa8

      Radera
    2. 1. Vad är det för sortering vid kyrkporten Du menar?
      2. Vid altaret och i predikstolen sorteras det däremot friskt!

      LG

      Radera
  2. Nu Dike går du i cirklar kring dig själv. Sitt ner i stället och fundera över vad som skrivs på Bloggardag. När har Bloggardag kritiserat öppenhet? I blogginlägget pläderas just för denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är inte Dag konservativ i frågor om öppenhet? Tänk att den föreställningen har jag levt med i alla år som han stått i debattens centrum.

      Skall vi hädanefter därför beskriva honom exempelvis med dessa ord:
      -Högkyrklighetens främste företrädare, den radikale Dag Sandahl, har ånyo levererat ett inlägg mot att kvinnor har tillträde till prästämbetet?

      Har radikalismen månne många ansikten?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. Nu är du bara pinsam! Öppenhet är att öppet tala om problem och möjligheter och ställa e radikala frågor Svenska kyrkn inte förmår formulera.

      Radera
    3. -Jag kan förstå om vissa andra kommentatorer, fördomsfulla och delvis förblindade av kritik mot Svenska kyrkan, påstår att den styrs - också dess teologi - av de politiska partierna.

      Men att en docent, som själv tillhört kyrkans läronämnd och där varit med om att fatta många beslut, faller in i denna kritikerkör, är mig näst intill obegripligt. Han sitter ju, till skillnad från ryggmärgskritikerna, inne med fakta, heltäckande fakta. Och jag minns många teologiska markeringar i KM-debatterna från nämnde docent, som därmed symboliserade läronämndens inflytande.

      Vad har hänt, sedan denne docent som en i den "tunga" läronämnden talade om var skåpet skulle ställas, därest någon hade flyttat det?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    4. Vilken docent avses? Den enda docent jag ser i matrikeln är docenten Grantén.

      Radera
    5. Läser Dike överhuvudtaget bloggtexterna?

      8.01 lade BD ut en relativt lång, innehållsrik text. Exakt 10 minuter senare dyker en kommentar upp som överhuvudtaget inte har med dagens ämne att göra.

      Nedladdning, genomläsning, eftertanke och svarsformulerande, allt på under 10 minuter. Det går uppenbarligen väldigt väldigt fort...

      Radera
    6. Journalister lär sig skriva under press. Takterna sitter i. Fast så var det det där med läsförståelse ... /smun

      Radera
  3. Vanliga kyrkokristna struntar fullständigt i för maktkampen i kyrkans högre sfärer.När dom 70plusare kommer och lyssnar vad som erbjöds gör funktionärer sitt job.

    Finliret är för DS och hans kompisar och jag har bode sympatier och respekt för DS i hans vånda för sin kyrkosyn.Kyrkan, utan att någon sticker ett nål i midjan, kan bli övermodig.

    Men eftersom även jag har råkat på ett antal präster som i sitt dagliga värv svettas med sitt job, vågar jag påstå att dom gör allt vad dom kan och orkar.
    Deras problem är inte ÄB s senaste skrift eller föredrag, utan det att folket har uteblivit och att folket vill inte veta av dom och kyrkan. Dom, präster, är tacksamma varje gång, när dom lyckas att samla människorna att lyssna på vad dom har att säga.Dom är inte där för att propagera för revolution ,utan dom är där för att vårda sitt flock. Det är världen som skall komma till tron inte Kyrkostyrelsen.

    Och dom predikar vad dom tror på. Det är inte alltid "renlärigt" enligt vissa teologer men sen då ? Det är inte läran som får Jesus barnet födas på nytt i människornas hjärta. En vårdande predikant kan i bland vara ute och teologiskt cykla, men budskapet är inte bara ord utan deras väsen , den vårdande väsen.Och det är där något av Frälsaren finns med och församlingen förstår.

    SvaraRadera
  4. Marrku,

    man kan önska att Du hade rätt men jag tror tyvärr att du har fel. Du blandar tydligen ihop vad som kan kallas prästagnabb och som i sina avarter inte är något som behöver vara av vikt framförallt inte för lekmannen utan kan betraktas som futiliteter. Typ hur många änglar som får plats på ett nålhuvud och andra barnsligheter.Blandar ihop detta med ren heresi och talet om en Gud som ursäktar allt. Gud förlåter visserligen allt, ja utom det speciella med den Helige Ande, men förlåtelsen är något som måste tas emot, visserligen för intet men kräver uppriktig ånger. Betonar man inte det utan i MTD-religionens anda enbart talar om den Gode Guden och att allt ordnar sig är det kanske(?) god terapi mänskligt sett men det är heresi och något som inte leder till frälsning.

    Kyrkans uppgift är att visa vägen till frälsning inte att i första hand ägna sig åt terapi. Det är som om en doktor skulle ägna sig åt att på olika sätt dölja symptomen istället för att försöka finna roten till symptomen och den vägen kunna klara att eventuellt kurera den sjuke.

    Det är mycket möjligt att "symptomdöljaren, kanske ,ja ganska säkert även smärtlindraren. smärta är ju ofta en del av sjukdomen är den populäraste bland patienterna ty han verkar ju så empatisk, så medkännande men som doktor torde den andre vara den ende att förtrösta på.

    Alla patienter inser naturligtvis inte detta och när de väl har dött,(i förtid), lär de ju inte heller klaga- åtminstone på denna sida av graven.

    Annat är det med alla de som bibringats ett falskt evangelium av präster som enbart verkat terapeutiskt, måhända i bästa välvilja fast jag tvivlar, där ligger nog andra bevekelsegrunder bakom såsom önskan att vara populär, tanken på karriär och lönelyft och mycket annat. Oavsett de lär då få möta anklagelser från alla de som de lurade med sin terapi och sitt MTD-agerande.

    För dem är det sedan knappast någon tröst att den försumlige ämbetsmannen råkar värre ut.

    //HH

    Direkt farligt och därför inte oväsentligt är tendensen att göra all kristendom till terapi och intala att allt löser sig till slut se bara rövaren på korset!

    Du talar om 70-plusare. Jag är själv en av dessa och jag tror nog att det är dagens 70-plusare som inte känner igen frälsaren och evangeliet och därför likt mig och många andra söker oss till de få kvarvarande oaser, enklaver inom SVeK där vi känner igen evangeliet och hittar frälsaren. Om några dekader kommer antagligen den tidens 70-plusare om de ens bevistar / deltar i en Gudstjänst knappast känna igen vare sig evangeliet- de har ju inte fått någon undervisning -det gäller stort sett även de som då har konfirmerats ty undervisningen om den överhuvudtaget bedrivs läggs på så barnslig nivå att den just inte är värd något -i många sk konfirmationsläger tycks det mest handla om lekstuga och att umgås.

    SvaraRadera
  5. Israel är också en 70-plussare.
    én och én = två

    Idag uttrycker ärekebiskop Antje Jackelén och internationell chef Erik Lysén, sin djupa oro över att USA flyttat ambassaden till Jerusalem.
    Vidare uttrycker Lutherska världsförbundet sin förfäran över det eskalerade våldet och oproportionerlig användning av våld.
    Jack London

    SvaraRadera
    Svar
    1. Israel har aldrig stått starkare i arabvärlden. Landet ses numera som en garant för stabilitet och en bundsförvant. Tålamodet med palestinierna blir alltmer ansträngt. Israel ligger på topplistorna för patent, akademiska avhandlingar, teknologi, IT-innovationer och militär styrka och vinner dessutom Eurovision Song Contest! . I Sverige nämns inte med ett ord att Gaza numera försörjs helt av Israel, då Egypten sedan tre år spärrat av såväl persontrafik som varutransporter p g a palestinsk terrorism, PA vägrar av samma anledning att betala för bl a elektricitet och oljeleveranser till Gaza.

      UD och Antje förefaller alltmer isolerade i sitt Palestinaromantiska bakvatten. Det tycks inte hjälpa, att SvT och SR rapporterar sedvanligt enögt. Troligen svänger nu även merdiebevakningen med makten, liksom den gjort i migrationsfrågan:

      https://ledarsidorna.se/2018/05/israel-palestina-sverige-byter-position-i-samband-med-70-arsfirandet-av-staten-israels-fodelse/

      /smun

      Radera
    2. Det gamla judehatet tar sig allt modernare uttryck:
      Vilket land som helst får väl fritt avgöra var deras ambassad ska ligga?
      Alla länder, inklusive Israel, har väl rätt att försvara sig? T ex när stridslystna, potentiella terrorister försöker välla in över gränserna. Stackars missledda ungdomar med osäkra löften från högsta ort om att bli "martyrer".

      LG

      Radera
    3. Shin Beth/Shabak (Israels Inre Underrättelsetjänst) i gårdagens bulletin:

      "Hamas forbids its operatives to approach the border, fearing that they will be killed or captured by the IDF, unless the security fence is breached, in which case they must infiltrate [Israel] armed, under the cover of the masses, and carry out terrorist attacks."

      "From the information we have, it appears Hamas is encouraging and sending protesters to the border in order to carry out violent acts and damage security infrastructure. In addition, it was found that Iran is providing funding to Hamas in order for it to carry out these violent activities along the Gaza security fence."

      "The IDF and the Shin Bet will continue in their determined efforts to prevent any attempt to infiltrate Israeli territory and to defend Israel's citizens and sovereignty."

      Fredrik Antonsson:

      http://iotakt.se/historierevisionism/

      Och Svenska Kyrkans opinionsbildande röst sällar sig till bräkandet i den hjord, där den anser sig höra hemma. Är någon förvånad?

      Lars Jensen

      Radera
    4. https://www.facebook.com/helena.edlund.10/posts/10156506394349940

      Radera
    5. https://www.svenskakyrkan.se/nyheter/kommentar-med-anledning-av-usas-flytt-av-ambassaden-till-jerusalem

      Radera
  6. Dag, tro och tanke utesluter naturligtvis inte varandra. Inte ens enligt socialdemokraternas kampanj. Det handlar ju om rollfördelning, och det är faktiskt så, också enligt friskolereformen, att skolans uppgift är att lära eleverna en massa saker (också om kristendomen) men inte att lära dem tro på någon viss livsåskådning. (Att det krävs en del "tro" för att ens kunna lita på sitt tänkande är en annan sak, men det är inte i den bemärkelsen vi brukar använda ordet "tro").

    Så för att inte uppfattas som mer reagerande än reflekterande föreslår jag att frågorna kring det upplevt kränkande ställs in i kyrkostyrelsen. Det S och C ska tvingas svara på är om de accepterar icke-teistiska präster (och ungdomsledare!) i vår Svenska kyrka, alltmedan högkyrkliga, laestadianer, bv-are et c alltfort förvägras prästvigning!!!

    Målet är vidöppet. Slå in bollen, för hundra gubbar, och syssla inte med pseudointellektuella dribblingar i kyrkostyrelsen!

    SvaraRadera
  7. HH

    Tack för ditt långa svar .
    Jag tror att Gud kan ursäkta allt, men oftast det är människan själv och eller livets olyckor och omöjliga omständigheter som förstör hennes liv och hon blir inte mottaglig för nådens budskap.

    Jag tror inte på att omotiverat predika om att Gud förlåter allt även om det kan vara sant. Den skadade människan har ofta lång väg att gå och det går inte att avkorta med en principiell löfte om förlåtelse.

    Naturligtvis har du svårigheter att känna igen Frälsaren i det språkkultur vilket är härskande i dagens kyrka. En gång i tiden våran generation lärde sig ett språk som hörde hemma i dåvarande kyrklig kultur. Det har nästan försvunnit och för att förstå dessa nya måste man läras sig deras språk för att kunna översätta deras budskap på ett begripligt förståelse.

    Men för oss äldre , vilka har viss erfarenhet hör till att vara överseende med dom ungas ansträngningar och brottande med deras ansvar för kyrkan i dag.

    En gång i tiden lärde jag mig något från benediktinernas hållning när dom uppmuntrar att söka Gud i allt. Allt innebär att hitta Gud i en MTD- predikan också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Allt innebär att hitta Gud i en MTD- predikan också".

      Tack för den goda tanken, Markku! Den skall jag ta med mig i den alltmer frekventa ökenvandringen.

      /Ryszard

      Radera
  8. Om jag bortser från att Svky lämnat kristenheten då det gäller lära och praxis, måste jag ändå fråga mig vad för organisatoriskt pervers det postkristna samfundet är.

    Ateister som ska bestämma om läran, de sekulära poliska partiernas totala dominans, 1% deltagande i organisationens kärnverksamhet (eller det som åtminstone borde vara kärnverksamheten) och i bästa fall ca 15% deltagande vart fjärde år i dess inre "demokrati", en oomkullrunkerlig byråkrati av mandariner som verkligen inte är kristna etc....

    Kan det bli galnare än så?!

    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan alltid bli galnare, och blir det om det inte blir bättre.

      Radera
  9. markku,

    Jag vet inte om det var ett oavsiktligt misstag av dig är du skrev..Citat: Jag tror att Gud kan ursäkta allt" Slut citat. Tänker då på vad jag antar din finska bakgrund. Föralldel, min egen är tysk uppblandad med ironiskt nog amerikansk men hela min uppväxt är svensk och personligen talar jag bättre engelska än tyska och det säger inte mycket. De är erbarmerliga båda. Något sånär torde min svenska vara -i vart fall är det den jag utgår från när jag försöker översätta.Det språk jag tänker på.

    Oavsett såväl engelskan som svenskan gör skillnad mellan begrepp som ursäkt och förlåtelse. Har man en ursäkt för något krävs ingen förlåtelse. Förlåtelse är något man ber om och förhoppningsvis erhåller när man gjort något som inte kan ursäktas.

    Gud ursäktar inget men han förlåter om som skrivet mottagaren av förlåtelsen verkligen tar emot den och i sitt hjärta verkligen ångrar det som man ber om förlåtelse för.

    Ett drastiskt exempel. En tjuv ertappad mitt i sin gärning ångrar nog detta när han sedan ställs till svars. Ångrandet handlar de antagligen bara om rädslan för konsekvensen och att han var så "dum" att han just den dagen / på den platsen valde att utföra sin "stöt".

    Väl , det är förvisso en typ av ånger men ingen frälsande sådan. Varenda nazist som hamnade i de allierades läger och kanske dömdes till stränga straff ångrade säkert sina gärningar såtillvida att han / hon tänkte om jag inte ...
    Återigen det är ingen frälsande ånger. Det måste poängteras att ångern handlar om att ångra gärningen därför att den gjordes inte därför att man eventuellt åkte fast. MTD och ren terapi hjälper inte där

    //HH

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH,
      jag har många gånger i mitt yrkesliv fått den bestämda uppfattningen att brottslingen, som påstår sig ångra sig, inte alls ångrar sig egentligen men ångrar att han ställt det så för sig att han blev påkommen. Det är ingen ånger värd namnet.

      Radera
    2. HH
      Tack för ditt påpekande.Snart 50 år i Sverige och det kan bli så fel ändå. Svenskan är mitt andra språk viket jag har lärt mig som vuxen och det blir en hel del oavsiktliga fel.
      Vist förstår jag skillnaden mellan ursäkt och förlåtelse när jag tänker på och som du påpekade , jag borde ha använt ordet förlåtelse.

      Radera
    3. Domaren: "Ångrar du något?"

      Den dömde: "Att jag åkte dit."

      Feliks

      Radera
    4. Du ångrat Dig, Elisabeth?

      -Har Du någon gång djupt ångrat Dig, Elisabeth? Exempelvis om något Du anklagat Svenska kyrkan för eller på vilket sätt du gjort omdömen om den?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    5. Ja, Bengt Olof, jag har många, många gånger ångrat mig. När det gäller Svenska kyrkan har jag dock snarare ångrat att jag inte varit skarpare i min kritik. Kanske hade en mera tydlig kritik förmått någon stackare att inte låta sig vilseledas av det icke-kristna ledarskapet. Ibland måste man kalla en spade för en spade även om det kan låta hårt. Där har jag säkert brustit.

      Radera
  10. På tal om tanke och tro: Göteborgs Högskola har kallat och utsett Prosten Johnny Hagberg i Skara stift till hedersdoktor i teologi.
    +Arne Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göteborgs universitet ska det vara./+Arne

      Radera
    2. Så det är inte Göteborgs Universitet med sin teologiska fakultet som utsett honom?
      "Göteborgs högskola" har jag aldrig hört talas om.

      Hedersdoktor är en titel där man nog ska titta extra noga på motiveringen med tanke på vissa tidigare hedersdoktorer.

      Radera
    3. Den som känner Johnny Hagberg uttrycker sig inte så kränkande som Peter gör i sista meningen. Promotionen äger rum den 19 oktober. /+Arne

      Radera
    4. Kolla Hagbergs utmärkelser enligt Wikipedia!

      https://sv.wikipedia.org/wiki/Johnny_Hagberg

      PP

      Radera
    5. Jonas Gardell, som han själv (!) kallat sig ”riksfikus” promoverades 2007 till teologie hedersdoktor vid Lunds Universitet , (2013 Medicine hedersdoktor vid Linköpings Universitet, och promoveras denna månad till filosofie hedersdoktor vid Åbo Akademi vid fakulteten för humaniora, psykologi och teologi). Vad är i detta sammanhang så speciellt med att Johnny Hagberg blivit hedersdoktor +Arne? Är det den senkomna erkänslan från universitetshåll av Prosten Hagbergs gärning? Jag upplevde inte Peter T:s kommentar som kränkande! Hur menar du?

      Radera
    6. Det är nog svårsmält för heretikern Bonnier att en sådan konservativ lutheran som Hagberg blir hedersdoktor, men vad som förvånar mig än mer är art hagberg är ngn slags hedersriddare i Vatikanen, då prosten Hagberg är en av Sveriges högsta frimurare!

      Antony

      Radera
    7. +Arne, jag har inte läst motivering till Hagbergs hedersprofessur och kan därmed inte ha någon åsikt om den. De flesta hedersprofessorer har gjort sig förtjänta av uppmärkelsen, men förutom redan nämnde Jonas Gardell så fick Göran Persson en hedersprofessur i Örebro som var minst sagt ifrågasatt. SÅ jag anser inte att jag uttryckt mig kränkande i påståendet att man bör titta extra noga på motiveringen. Vem vill bli hedersdoktor med lika klen och ifrågasatt motivering som Göran Persson?
      Värt att tänka på är också att de många hedersprofessurer är tidsbestämda, så jag hoppas att Jonas Gardell inte fortfarande titulerar sig hedersdoktor.

      Radera
    8. Tanken med att upplysa om Johnny Hagbergs utnämning kom när jag läste Bloggardag denna dag.
      Att tro är inte något dumt, något oklokt! Alltså ett inlägg i anslutning till "dagens text". Därför började jag med "På tal om tanke och tro". Johnny Hagberg var ett ex på en mycket kunnig kristen som tror. Men i st f att fortsätta samtalet om tanke/tro blev det i stället samtal om Johnny. Så blir det ofta i dessa bloggarkommentarer. Håll er till ämnet!

      (Så småningom får vi nog veta motiveringen för utnämningen.)
      +Arne

      Radera
  11. Antony
    svar på din fråga: Kan det bli galnare än så?
    Svaret är .Det vet man aldrig .Galet är det men hur är det i RKK? Vilka bestämmer?

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. I den Katolska kyrkan är det biskoparna som bestämmer.

      Antony

      Radera
  12. Det är uppenbart tydligt att S mål med engagemanget i SvK är att förmå SvK att gå i (S)tatens ledband.
    Det behövs inte ett uns objektivitet för att se det, men t.o.m. det är oöverstigligt för somliga.

    SvaraRadera
  13. Johnny Hagberg har gjort ett fantastiskt arbete genom Skara stifthistoriska sällskaps bokutgivning, som har väckt erkänsla även i den eviga staden.

    Jonas M

    SvaraRadera
  14. Detta med hedersdoktor?

    Det är en titel som man borde ha anledning att vara stolt över och än så länge är väl de flesta som utnämnts till hedersdoktorer förtjänta av denna utnämnelse. De flesta N.B men det har sannerligen varit ett antal som verkligen kunnat ifrågasättas.

    Det är svårt att säga vad som är värst vid dessa utnämningar. Gardells utnämning som väl mest sågs som ett hån mot "klassisk" kristendom eller alla de som med donationer av andras pengar skaffar sig som belöning ett hedersdoktorat.

    Det har varit en hel del tvivelaktiga utnämningar, en viss inflation kanske man kan säga och därför är det inte alls konstigt att man som enskild person gärna är lite betänksam innan man fått veta på vad utnämningen baserats på och då naturligtvis på dessa grunder kunnat acceptera det rimliga i utnämningen.

    Som rimligt är i vart fall inte att donera pengar till en högskola eller ett universitet- de borde kunna visa sin tacksamhet på annat sätt. Direkt utmanande blir det sedan när pengarna de donerar inte är deras egna.

    //HH

    SvaraRadera
  15. Olle Burells kampanj!

    -Jo, den kampanjen om friskolor känner vi till. Men hur skall Olle Burell, bloggarens KM-kollega, när bloggaren satt i KM, göra nu. Jag skrev om saken i Världen idag rö några veckor sedan och skall ta upp den igen: Burell vill stoppa kristna friskolor men skall i KM verka för de fyra grundpelarna i kyrkans verksamhet. En sådan är undervisning- Han sitter som ordförande i stiftsstyrelsen i Stockholm och har genom detta och i KM satt sig på två stolar: pliktens att sprida kristen tro på den ena. Kravet att stoppa denna spridning på den andra.
    Kan bloggaren lösa dilemmat för honom - eller rikta ett välmotiverat krav på honom?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Burell måste tala med kluven tunga och då vet vi vem han företräder. Lite som getabocken till trädgårdsmästare.

      Radera
    2. Det dilemmat löses väl enklast genom att förbjuda nomineringsgrupper att ha namn som påminner om sekulära organisationers?

      Radera
  16. Samma gamla positiv, Peter T!

    -Förbud, Peter, i demokratiska val? Är det inte mer än nattståndet att tugga förbudskravet igen? När vem eller vilka som helst får ställa upp och kandidera i kyrkovalen?

    Försök i stället i de fria valen få över S-röstarna på Din sida.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan väl i sammanhanget inte vara den enda som med för kan anklagas för att tala samma gamla positiv?
      Ingen annan medlemsorganisation i detta land, kanske inte i hela världen, tillåter andra organisationer som valkotpotationer i medlemsval. Om SvK är unik i detta avseende så är hon unikt dålig.
      Kan en Bengt Olof Dike hitta ett årtal innan SvK styrdes av partiväldet (d.v.s. före 1982) då kyrkan räknade färre andel av befolkningen som medlemmar än idag?

      Radera