torsdag 6 september 2018

Hoppsan

Modéus II har begått en insändare i Smålandskomposten denna torsdag.
http://www.smp.se/debatt/tillsammans-byggs-en-manskligare-varld/
"Snart gryr valdagens morgon. Över sjöar och hagar dansar höstens dimmor."

Han får då till det. "När valdagens kvällsljus faller vet vi mer om framtiden." Verkligen? Det tror Bloggardag inte för ett ögonblick. Men vi känner alla Bloggardags uppenbara begränsningar när det handlar om kunskap om mycket. Ni andra som fattar, vad vet ni mer på söndag kväll just om framtiden?

Poängen för Modéus II är nog att vi behöver hjälpas åt. "Samhällets företrädare måste arbeta tillsammans med både näringsliv och civilsamhällets aktörer." Aktörer – now we are talking. Vilka kan månne dessa vara? Detta tänkt måste Modéus II anföra "den judisk-kristna traditionens gyllene regel". Syftet är att skapa en mänskligare värld, den vi längtar efter.

"Svenska kyrkan ger sitt bidrag i det arbetet. Genom att vårda kulturarvet, de heliga rum fär ord, tystnad och musik länkar samman med det som är större. Genom idogt vardagsarbete, där människor i nöd finner tröst och den ensamme hittar medmänniskor att tala med. Genom att vara barmhärtighetens tecken för den som förlorat hoppet. Genom att samverka med andra som också vill forma ett gott, öppet och tolerant samhälle."

Det är en pigg ordning, Modéus II. Han säger vad som ska sägas, Svenska kyrkan bidrar till allt gott han räknar upp, och han säger detta som hade han kommit på det själv. Det blir så, när vi visst "ska erkänna och motarbeta de destruktiva krafterna". Vilka nu dessa är. Vi ska också framför allt "outtröttligt vårda de konstruktiva visionerna", det är att "dela löftesrika framtidsbilder". Det är att "vässa möjlighetsperspektiven".

Här drabbas Bloggardag av något svårartat. Den sekunde Modei pigghet skapar en utmatttningsdepression och då har Bloggardag börjat med Smålandskomposten, Torsdagsdepressionen ligger fortfarande oläst bland de andra tidningarna. Varför har karln fått för sig att lägga biskopsgärningens arbetstid på att författa detta alster? Vad ger det Bloggardags svarta själ om inte bara ytterligare svärta? Detta är ju i eminent mening ett destruktivt beteende av en biskop. Han är ute och ror på allmänreligionens oändliga hav för att trösta med moralism, terapi och – nej det mer deistiska in artikeln är faktiskt borta. Begreppet "svårartat" ter sig som ett understatement.

"Varje människa är kallad att vårda hoppet om framtiden", det är det besked artikeln mynnar ut i. Är det konstigt att man kontrasterar detta tal med biskop Malmeströms psalm om den tvivelströtta tanken, uppgivenheten och oförmågan. Sv ps 217. Det där talet om, hoppet, är det något annat än  Moltmanns Theologie der Hoffnung?

Bloggardag gör en ny ansats: Är detta det rätt oprecisa men vackert elaborerade budskap vi ska tröstas, uppmuntras och fyllas av för vår kamp i samhället? Men vad har det egentligen med Frälsaren att göra? Detta är ett program som vi organiserar oss i Greenpeace, Röda Korset och Amnesty för. Men vad är då hopp för det fall vi spörjer Modéus II?

Hopplösheten får inte ta över, slår han myndigt fast. "Hoppet växer inte om man är fången i sin egen klagosång". Det kan väl diskuteras om man är något biblicistiskt anlagd (och det är man ju) för det finns tillfällen då man ska sjunga klagosånger, Jer 9, Hes 32:16ff och Job ska vi väl inte anklaga för att han klagar? Job 10:1ff. Lite uppiggande biblicism är inte att beklaga. Modéus II bangar dock icke utan vet att definiera:

 "Hopp är tillförsikt utan säkra prognoser. Hopp är att omfamna sin längtan och ta den på allvar. Hopp är tilliten att min enda röst och mitt lilla vardagsarbete gör skillnad. Hopp är att rikta blicken framåt, mot horisonten, mot de konstruktiva visionerna om en mänskligare värld." Detta tror inte Bloggardag, som bäst kan Bloggardag hoppas att folk ska uppfatta skitpratet just som vad det är: pretentiöst fromsint skitprat. Vi är faktiskt långt ifrån den andra hållningen, den där vi hoppas på Herren. Ps 130:7. Modéus II har i grunden ett uppenbart ego-hopp. Ta ut satsdelarna så märker ni arten.

Så var denna torsdag förlorad redan före gryningen. Då greppar Bloggardag Torsdagsdepressionen.

Redan på sidan 1 manar Antje: Odla hoppet som befriar till handling. Att de reformerta gillar Moltmann har jag fattat. Biskop Anders Nygren hade en mer distanserad hållning. Han läste Moltmann men förstod inte. Då tillkallade han sin hustru, hon förstod inte heller. Maliciöst förklarade han för de studenter han skulle tala till hur det varit men han hade mödat sig, professorn och biskopen: "Jag ville ju ge också de små en chans."

Vad kommer Antje fram till? Det blir ångest och klimatskuld att hantera som själavård. Och så är vi tydligen, alla röstberättigade, grenar i vinstocken Jesus. Här använder Antje en modell för vad Kyrkan är för att beskriva världen och där for mitt hopp om seriös teologi all världens väg. ""Vi har inget annat val än att möta rädsla och ångest." Vi har väl valet att inte själarota och göra kyrkliga poänger av människors villrådighet! Bloggardag antar att det är den förbannade relevansen som ställer till det för den kyrkliga överheten. "Även om det alltid finns de som kan göra mer än du och jag, så sitter vi alla i samma båt." Må vara, men det är skillnad på dem som ror och dem som styr.

Själavårdsmässigt vore det vettigare att göra frågan om klimatet till en fråga för ingenjörer mer än en fråga för teologer. Frågar Bloggardags barnbarn "vad gjorde du för att skydda jorden och dess liv" är ett rimligt svar att Bloggardag betalade skatt, skaffade bättre och mer miljövänliga pryttlar, sopsorterade men också släppte ut hälsobringande koldioxid till naturen, funderade över och ifrågasatte budskapen från dystergökarna, följde sin intuition när han såg Johan Rockström och med åren blev alltmer klar över att jorden slits ut som en klädnad och det är just så det är, men Gud skapar nya himlar. Intelligenta barnbarn kan imponeras av denna dådkraft.

En sak till: Bloggardag la in bergvärme å Lantegendomen och har fjärrvärme i boendet. Nedfallna äpplen ges till de svältande djuren. Klimatskulden infogar han i syndabekännelsen och sedan ser Bloggardag oanständigt glad ut.

Kommer en i kleresiet och vill låtsas ägna sig åt själasörjaransvar genom att tala om Bloggardags klimatångest finns ingenting att hämta. Absolut ingenting. Bloggardags otrosångest handlar om Svenska kyrkan! Så vad gjorde du för att skydda Svenska kyrkan och dess liv? Aj tusan, det är inte den fråga de högre upp i kyrkosystemet ställer mig, sig själva eller varandra. Tänkvärt. Så tänkvärt att vi apropå hoppets teologi undslipper oss ett "hoppsan". Men handen på hjärtat inför det kyrkliga. Antje menar att brist på frukt ger anledning till oro, ångest och rannsakan. Vilken frukt bär Svenska kyrkan egentligen? Hoppsan igen.



43 kommentarer:

  1. "Så var denna torsdag förlorad redan före gryningen." Dagens oneliner...

    svenskkyrklig dissident

    SvaraRadera
  2. När jag gör min medborgerliga plikt att rösta, så vet jag att den nuvarande Världen är ett provisorium. För "nysa himlar och en ny jord förväntar vi där rättfärdighet bor", 2 Petr.3:13. De av bloggaren nämnda biskoparna har tappat fokus.
    I konfirmandbiblarna skrev jag många gånger, Jer. 29:11-13 "Jag vet väl vilka tankar jag har för Eder, säger Herren, nämligen fridens tankar och icke ofärdens till att ge er en framtid och ett hopp... Har inte de nämnda en konkordans, där det finns många ord om hoppet. Men utanför Herren Kristus finns inget hopp.
    Stig W

    SvaraRadera
  3. En av de mest drastiska beskrivningarna av ett historiskt skeende kommer från en engelsk journalist och författare (vars namn jag just nu inte kommer på):

    ”The glorious British empire over which the sun never set, has been transformed into a ramshackle commonwealth over which it never rises.”

    Något liknande kan sägas om Svenska kyrkan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kom jag på vem det var: Malcolm Muggeridge (1903-1990). Han blev f.ö. bekännande kristen i 65-årsåldern.

      Radera
    2. Muggeridge var en fenomenal författare, essäist och satiriker som i unga år var socialist och agnostiker, blev (liberal) konservativ, fann den kristna tron och blev drygt tio år efter detta upptagen i den Katolska Kyrkans fulla gemenskap (vilket han bl.a. skrev om i sin sista bok, Conversion). En genuint kristen och bildad man med en integritet och resning som man ytterst sällan stöter på längre, d.v.s. närmast en motsats till Modéus II och fru dr Jackelén.

      Antony

      Radera
    3. Överraskande och helt oväntad tillsynes saklig kommentar av skarprättaren, jämförelsevis.
      Är det socialister fd agnostiker och liberala konservativa som slutar i Rom eller räcker det med satiren? an

      Radera
    4. Satiriker är så klart välkomna till Katolska Kyrkans fulla gemenskap, men dqt kriteriet uppfyller knappast an?!

      Antony

      Radera
  4. Man kan bara le av tanken på vad Nygren skulle ha sagt om dagens Svenska kyrkan och dess biskopar. Han skulle inte kunna tro att det var sant. Om Moltmann tillhör "de små", då är i sanning Antje "en dvärg". Det finns inte tillstymmelse till seriös teologisk bearbetning av samtiden i de ordkaskader som våra biskopar undertecknar. Läser de aldrig exegetik eller historisk dogmatik? Det sades att Antje skulle vara en driven teolog men nu är det för bedrövligt ihåligt. Tur att det finns annat att läsa för att söka nära tron.

    /Kyrkoherden

    SvaraRadera
  5. Ge ett enda exempel på det förkastliga i biskopens artikel! Gör det, BloggarDag!

    -Redan när jag för drygt en timme sedan läste Växjöbiskopens artikel i Smålandsposten anade jag att bloggaren kritiskt skulle kommentera den.

    Det har han också gjort - i vanlig ironisk och smått sarkastisk ordning. Men det finns inte en rad i artikeln som på minsta sätt är förgriplig, osann eller bör bli föremål för de ord och det tonläge, som är bloggarens. Ge mig i så fall konkreta exempel på detta, om någon kan!

    Jag förstår inte varför BloggarDag gång efter annan söker fel och brister hos sin biskop och aldrig någon gång skriver något positivt om honom och hans viktiga arbete. Jag frågar därför igen:

    -Vad har Modéus gjort bloggaren och Svenska kyrkan för ont?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handlar inte om osanningar utan om att det är ännu ett sorgligt bevis på hur Modéus II är en postkristen stiftchef som fullt ut omfamnar MTD-religionen (i artikeln saknas dock D:et).

      Antony

      Radera
    2. Vad du inte har gjort mot en av dessa mina minsta.. an

      Radera
  6. Här har Dike missat något väsentligt, nämligen Bloggardags stabila uppfattning att Modéus II är fin. Nog sagt.

    SvaraRadera
  7. BOD,

    Förkastligt? Det är väl bara det att om man läser uttalanden av en biskop och denne talar om hopp i allmänna termer blir man besviken. Hoppas på något gör väl alla. Nu hade man velat läsa något om det kristna hoppet och vem man bör sätta sin lit till. Där svek denne biskop såväl som alla "högt" uppsatta prelater och politruker inom SVeK gör när de uttalar sig å SVeK´s vägnar. Men visst varför vara besviken på SVeK . Den uppfyller sin ambition att vara just ett svek om än i fromma termer.

    //HH

    SvaraRadera
  8. Det är inga dåliga krav. Förstår ni nu hur svårt det är att ens våga kalla sig kristen?! Lägg till predikningar där "det är är vår uppgift som kristna att genom vårt sätt att vara och leva sprida en försmak av himmelrikets väldoft i våra spår".

    SvaraRadera
  9. För er som inte ännu har skaffat en prenumeration på Kyrka och Folk kan jag tipsa om dessa kloka tankar inför valet: https://kyrkaochfolk.se/1043-2/

    SvaraRadera
  10. Bengt Olof upphör inte att fascinera. Här presenterar bloggen en rad citat ur Modeus inlägg, och ställer frågor, blir förundrad, kommer med invändningar. Efter detta uppmanar Bengt Olof: Ge mig ett enda exempel …

    SvaraRadera
  11. Det finns inget hopp för "världen". Allt skapat är "lagt under tomhetens välde" och kommer att gå under. Hoppet finns i Himmelen. Hos Fadern, Sonen och den Helige Ande. DET är Kyrkans budskap.

    SvaraRadera
  12. Reklam i tunnelbanan:
    "GÖR OM!
    Gör om det goda du gjort för andra.
    Stå upp för rättvisa och allas lika värde.
    Varje mänsklig handling har betydelse."

    Undertecknat Stockholms Stadsmission och Svenska kyrkan.

    Den nya MT-(inget D här inte)-trosbekännelsen?

    /Per H

    SvaraRadera
  13. Vi kommer snart se tillbaka med längtan till den period som präglades av MTD. Dvs. då biskoparna åtminstone fortfarande fick in en referens till en frånvarande skapare. Fru Brunne valde visst att kalla sin valaffisch "evangelium". Det borde hon inte ha gjort.

    /Tapel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr tror jag att du har rätt, Tapel. Det stundar svåra tider. Det börjar bli dags för oss att lyfta våra huvuden.

      Radera
    2. Tron är grunden för det vi hoppas på och den är fast som klippan. Den är på den grunden kyrkan vilar. an

      Radera
    3. Svåra tider, Elisabeth?

      -Jaså, Du tycker det, Elisabeth? Ja, det är ju ett sätt att se på vår fria, demokratiska kyrka med mässor och gudstjänster varje söndag landet runt.
      Är tiderna svåra då?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    4. Nåja, BOD, i min avlidne fars pastorat (med fyra vackra medeltidskyrkor i något som förr var landsbygd men numera är mer "förorter") hölls på hans tid gudstjänst just VARJE söndag i alla kyrkorna. Idag möjligen - i bästa fall - i en av de fyra! Detta trots att såväl befolkningen som antalet prästtjänster ökat kraftigt. Men även prästerna (eller är det kyrkfolket?) tycks numera vilja sova länge på söndagarna. Det är förmodligen demokratiskt.../Paul

      Radera
    5. Ja, Bengt Olof, det kommer svåra tider. Svenska folket är nästan helt sekulariserat och Svenska kyrkan har svikit dem. Istället lägger man sig platt för en icke-kristen religion. Svenska kyrkan har svikit Kyrkans Herre. Läs Jesaja och se vad som händer då.

      Radera
    6. Elisabeth,

      -Vilken är den icke-kristna religion, som Du avser?
      Sedan ser varken jag eller andra, att Svenska kyrkan svikit Herren Jesus. Har Du glömt vad församlingen unisont läser i gudstjÄnster och mässor: "Vi tror på Gud Fader Allsmäktig...?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    7. Islam, självfallet. Judendomen har ju Svenska kyrkan inte mycket till övers för. Eller menar du kanske att islam är en kristen religion. (Det skulle inte förvåna mig.)

      Att man läser trosbekännelsen betyder inte att man är kristen. När man i övrigt agerar tvärt emot den kristna läran är detta läsande endast en läpparnas bekännelse och som sådan intet värd.

      Radera
  14. Ta inte del i mörkrets gärningar utan fastmer avslöja dem är Skriftens klara undervisning och uppmaning enligt Ef.kap 5. Tack att du hörsammat detta min broder i Herren Jesus. Frimodig och oförfärad är du.

    SvaraRadera
  15. Helt klart är dessa företrädare för Svenska Kyrkan i poesibranschen! Några poesipriser blir det nog ändå inte, tappra ansträngningar till trots.

    Lars-Gunnar

    SvaraRadera
  16. Det största problemet med att uttrycka sig MT och inte MTD är att substantivet försvinner. Följaktligen ser sig SvK inte längre som subjekt. Åtminstone är det det intryck som ges i artikeln.

    SvaraRadera
  17. BloggarDag, +Göran m fl:

    -Observera att jag bad er exemplifiera vad som i biskopens artikel var förkastligt, olämpligt eller opassande!
    Det gjorde ni inte, därför att något sådant finns nämligen inte i artikeln.

    Dä4rför är det så märkligt, faktiskt motbjudande, att bloggaren per automatik polemiserar, underkänner eller dömer ut biskopens tankar och åsikter, så snart han hör eller ser dem i tryck. Detsamma gäller KT: minuterna efter det att denna tidning hämtats från brevlådan, skriver bloggaren att han drabbats av "torsdagsdepressionen" och hittar alltid någon text, om än aldrig så liten, att hänvisa till som depressionsorsak.

    Ser då aldrig bloggaren och +Göran något gott, uppmuntrande och eftersträvansvärt hos Svenska kyrkans biskopar och deras arbete? Och hos Svenska kyrkan, som är bloggarens eget kyrkliga hem?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad som är förkastligt, olämpligt eller opassande är väl något subjektivt helt i betraktarens ögon.
      T.ex. tycker jag att det är förkastligt, olämpligt och opassande att kandidera till kyrkorådet under en gruppbeteckning vars huvudpunkt man argumenterar emot med näbbar och klor.
      Men ur andra betraktares ögon är detta tydligen helt ok.

      Radera
    2. Peter T,

      -Tycker Du detsamma om en enhällig kandidatur, väljarnas förtroende och demokratiska val utan protester?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    3. Att kandidera under falsk flagg är olämpligt vare sig det var en eller två enhälliga röster på nomineringsmötet.

      Radera
    4. Hoppsan!! Touché, Peter T.

      Radera
    5. Vem då Peter T?

      -Vem har kandiderat udner falsk flagg, Peter T?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    6. Varje kandidat för POSK som offentligen propagerar för nuvarande ordning med sekulära partier som nomineringsgrupper i kyrkan har kandiderat under falsk flagg.
      Enligt hemsidan ww.posk.se:
      POSK, finns till för att ge kyrkligt engagerade personer en plattform att kunna ställa upp i kyrkoval och ta ansvar som förtroendevalda i Svenska kyrkan utan att behöva tillhöra ett allmänpolitiskt parti, och utan att knyta sitt kyrkliga ansvarstagande till ett sekulärt partiprogram.
      POSK ger en möjlighet för dig som vill rösta på kandidater i kyrkovalet som i sitt uppdrag som förtroendevalda utgår enbart från sitt engagemang för kyrkan."
      På sidan "Vi vill" hittar man en mycket specifik åsikt om hur kyrkan bör styras:
      "POSK anser också att de allmänpolitiska partiorganisationernas inflytande över Svenska kyrkan måste upphöra."

      "Måste upphöra" är nyckelorden här. Den som är vald på mandat för POSK och propagera för att denna rådande ordning inte ska upphöra, seglar under lika falsk flagg som en Sverigedemokratisk riksdagskandidat som vill öka asylinvandringen till Sverige.

      Radera
  18. BOD,

    Tja varför exemplifierar du inte med det där som skall vara så positivt med SVeK för inte kan det väl bara vara arvodena?

    Alltså visa på något gott MTD-religionen har åstadkommit. Har den minskat sekulariseringen t ex. Har den lett fler till Kristus? Om inte så svara då på vad SVeK´s uppgift är om den nu ägnar sig åt annat än att evangelisera? När du sedan ändå är på gång kan du svara på vilken "kristendom" SveK skall bedriva.

    Kristendom utan Gud? Livgiverskans evangelium? Synkretism- alla religioner leder till Gud- många inom SVeK tycks mena detta och har även mer eller mindre klart uttryckt detta. Skall påskens budskap göras mera lättsmält och ges annan inriktning. Minns prästen som klart utskrev att detta med en Kristus som dog och sedan uppstod för oss inte var något för den moderna människan. Ett budskap som inte kunde säljas ens med "mördande reklam".

    Vilka delar av den apostoliska trosbekännelsen menar du att en SVeK-lig prelat kan förneka och ändock vara tom biskop?

    Hur länge skall SVeK finna sig i att låta sig styras av politruker varav en hel del är ateister, agnostiker eller utövare av annan religion? (Då talar jag inte om den stora skara som just inte bryr sig alls men gärna vill vara med och bestämma, lyfta sina arvoden, säkra sina politrukkarriärer.

    Är det inte snarare rimligt att om man inte delar Kyrkans tro och lära-Notera versalen får man inte vara medlem. Eller tycker du att t ex en nykterhetsförening skall låta sig styras av alkoholister bara de betalar medlemsavgift? Nej i nykterhetsföreningen accepteras inte sådana och likadant borde det vara inom en Kyrka men ni vänder på det. För er är kyrkans överhuvud inte Kristus utan Mammon och det enda ni ser till är "medlemsavgifter". Betalar de "medlemsavgiften" är de "kristna" med full bestämmanderätt och det tom när de förklarar sig vara ateister?

    Personligen känner jag t ex en närmast fanatisk ateist som dock inte har en tanke på att gå ur SVeK då han med sin röst vill hindra kristna att få något som helst inflytande över kyrkan.

    Nu kanske han ändrar sig såtillvida att han har tipsats om hur man med lite finurlighet kan klara att rösta i kyrkovalen utan att behöva betala ngn "medlemsavgift".

    Ja som poltruk är du väl inte intresserad men annars kunde väl ett första steg mot en Kristi Kyrka vara att se till att inte vara styrd av Mammon.

    //HH

    SvaraRadera
  19. Exemplen då, HH!

    -Var finns exemplen på det felaktiga, som biskopen skrivit då, HH! Eller dömer du generellt ut texten bara därför att den är skriven av en biskop för Svenska kyrkan?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  20. BOD

    ?? Vad är det du svarar på och sedan ber mig exemplifiera?

    På din andra fråga kan jag bara konstatera att jag inte dömer ut på förhand däremot är jag så luttrad av våra MTD-biskopar, av er politruker valda och jag helt enkelt inte väntar mig något av dem, blir glatt överraskad om jag hittar ngt att glädjas över tyvärr kan jag inte påminna mig att ngr biskopsord av idag gett mig anledning att fröjdas.

    Vad sedan gäller din kommentar om att "enbart" kommentera biskoparnas uttalanden? Tja det beror på att övriga väntar sig jag och säkert flera med mig inget gott av- de sitter där som politruker och kallar sig "folkvalda" men folket -vilka de nu skulle vara är i vart fall inte kyrkfolket. Vilka de vill ha inom KM , KS och ej att förglömma i predikstolen struntar man blankt i.

    Du fröjdas över att biskoparna inte har rösträtt. Ja dagens biskopar kan säkert kvitta de är ju era trogna vasaller men tiderna förändras- om än inte förr när alla kyrkor står tomma .

    Vad som då sker kan man naturligtvis fundera över, gissa men knappast veta, får de stå kvar som kulturminnesmärke eller blir de alla moskeér? Kanske bostäder , restauranger ,pubar? Oavsett den dagen är det knappast plats för politruker så även ur rent egoistisk synpunkt bör nog ni politruker fundera över framtiden. Visst ,du är gammal och lär väl kunna plocka arvoden fram till graven men ni är många politruker varav en del har många år kvar att styra och bestyra.

    //HH

    SvaraRadera
  21. I det gamla Moheda pastorat finns det nu söndagar då det endast är en gudstjänst, gudstjänst – inte högmässa. Bloggardag läser kyrkliga tidende och ser – tiden! Provinsialläkaren, medicine licenciaten hade häpnat och hon hade ändå sett mycket i sina dagar. Hon hade förresten hållit på Bettan, inte på Dike.

    SvaraRadera
  22. Kläm då fram vad som är förgripligt, HH!

    -Nej, Du vill, eller vågar, inte ange ett enda exempel, en enda mening, i Växjöbiskopens artikel i Smålandsposten som Du anser vara förgriplig. Men stämma in i kritiken motr honom och andra biskopar, vågar Du.
    Det är ett ynkligt agerande.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  23. BOD,

    Aha, hur är det med innantilläsningen. Var du lika ignorant som redaktör som nu som politruk? Ingenstans påstår jag att texten var förgriplig- jag hävdade och hävdar att av en biskop förväntar man sig mer än av t ex politruker som Dig. Man förväntar sig ngt kristet inte allmänt PK-tjafs och egenkomponerad lobbyism.

    Notera alltså att jag talade om att bli besviken på vad våra "biskopar" som representanter för SVeK. En "kyrka" som borde vara en Kristi Kyrka och ngt de ännu hävdar sig vara trots mångfalden av motexempel på att det omöjligt gäller.

    (Det finns ännu öar kvar, jag har påpekat detta många ggr. De finns , inte tack vare er politruker eller de av er valda "biskopar" utan trots detta.)

    Från er kan vi konstatera sådant som livgiverskans evangelium, kristendom utan Gud, en synkretistisk kyrka och lära -alla religioner leder till Gud? Ja kanske? men tas de då emot -vad säger Kristus själv?

    Du talar storvulet om att våga? Hur vore det om du föregick med gott exempel och vågade öppna dina ögon och öron. Lyssna till, se vad som sker i denna din sk "folkkyrka". Försök inse att en "folkkyrka" i din mening där politrukerna styr-med eller utan partibeteckning där slutar det alltid med en folkets religion inte kristendom även om man stjäl namnet, beteckningen.

    //HH

    SvaraRadera