måndag 9 maj 2016

Krumelurer

Är det religionspsykologer eller religionssociologer eller båda i kategorierna alternativt psykologer och sociologer i största allmänhet och i skön förening som konstaterar, att de grundvärderingar vi har vid 18-19 års ålder, behåller vi livet ut? Det är då vi har ett mönster för att förstå världen. Vi lär oss mycket mer efterhand, men ett slags grundmönster består.

Svenskkyrklighet är ett sådant mönster.
Den som 18 år gammal genomgått Svenska kyrkans normalutbildning, Lillklass, Mellanklass, Storklass, konfirmerats och varit med i det kyrkliga ungdomsarbetet, kanske i min generation sålt Vår Kyrka och i varje fall läst om pastor David Crane, läst Lars Carlzons deckare om sjömansprästen i San Diego mm och Gunnar Helanders böcker om Sydafrika (barnbarnet Klara, 16, baxnade inför titeln Det nya kom från negern, men så har hon också varit några veckor i Sydafrika), varit på konfirmationsläger och sedan sommar- och vintermöten mm mm och börjat fatta något av trons hemligheter just i Svenska kyrkan, är präglad för livet. Om då församlingsprästen först och stiftsadjunkterna sedan tryckt på om det där att fälten vitnar till skörd och att det behövs präster och det finns en del goda kamrater som ägnar sig åt teologi, kan det bli bakgrunden till prästeri. Det svenskkyrkliga rundmönstret finns där.

Det är kanske inte alldeles ur vägen att fråga präster och biskopar var de fanns i livet 18-19 år gamla. Alla var inte svenskkyrkliga. Somliga var minst av allt svenskkyrkliga. Vi behöver inte vara så imponerade av dem trots deras fina karriärvägar. I grunden har de präglats av annat.

Konstaterar vi detta, uppstår stor veklagan under himmelen.

Plötsligt är det fint att bli präst när man är 50 eller mer, präglad av annat som är minst lika viktigt. Sägs det. Nå, det kanske är värt beundran att somliga så lätt vet att föra sig svenskkyrkligt, imponerande som en prestation. De spelar så bra och är så väl uppklädda i det liturgiska att ingen kan tro att de har kommit från ett helt annat sammanhang med understundom en annan teologi.

Eftersom stor veklagan under himmelen utbryter, ska detta inte påpekas.

Lika löjligt blir det med våra viktiga förtroendevalda, produkterna av demokratin. De vet förstås hur det ska vara i Svenska kyrkan men ibland, om franskan ursäktas, skiter det sig. Så gör det när somliga ägnar sig åt uppgörelser med sitt frikyrkliga förflutna och tror att det de gör upp med var hållningar också i Svenska kyrkan.
Idogt tog en förtroendevald kraftfullt avstånd från syndakatalogen. Vi andra bara glodde på varandra. Till sist samlade vi oss och försökte förklara hur Svenska kyrkan fördelaktigt skilde sig från syndakatalogsmiljön.
Lika illa blir det förstås med de förtroendevalda som känner att de har ett politiskt program och vitala partiintressen att implementera i det kyrkliga. Det är svårare att hålla emot då, för Frimodig kyrka har för få röstat på... Ja, ni förstår.

Varför övermannas jag av detta tänkande kring krumelurer i det kyrkliga?
Därför att jag ska resa till Uppsala.
Blir det för trist de närmaste dagarna ska jag fundera över dem jag umgås med och försöka tänka ut var de befann sig när de var 18-19 år och vad som format dem.
Detta är nog en mer utmanande övning än min gamla, att fundera över vilka på de höga kyrkliga höjderna som fått vara med i patrull Räven (scouterna, alltså) och vilka som inte platsat.

När det var aktuellt, konstaterade jag upprepade gånger för mig själv att Anders Wejryd nog inte fått vara med. Han var för ordentlig. Och räddhågsen. CB Ytterberg hade fått en plats omedelbart.
Av de nuvarande?
Fast och Dalman, båda prydnader för en scoutpatrull av Rävens kaliber. Möjligtvis Bonnier, för patrullen hade hjärta för dem det var synd om. Eckerdal som den ordningsamme, kanske. Han hade fått bli materielförvaltare/kassör. Tyrberg kunde haft en chans också. Jag säger inte heller att det hade varit kört för Stiglund, men hade han varit med hade han utvecklats lite annorlunda. Patrull Räven satt nämligen aldrig riktigt så stilla som avdelnings- och kårcheferna skulle önskat. Eftersom Wejryd varit svag för sådana önskemål, hade han haft det svårt just i patrull Räven.
Nu förstår ni.

Men tjejerna då?
Dom var i patrull Svalan och hur de rekryterade patrullmedlemmar var inte något vi la oss i.
Patrull Räven var dock mån om det goda samarbetet med patrull Svalan.

Får jag påminna om min lillebrors (också patrull Räven) fråga?
"Dom där som kom med äpplen och blommor till fröken när vi gick i skolan, vad blev det av dem?
Jag erkände att jag inte visste.
"Det var dom som blev våra chefer."

Om ni hör något i luften som surrar är det inte jag.
Jag tågar.

30 kommentarer:

  1. En tröst för senare tiders prästsöner?!an

    SvaraRadera
  2. Eftertanke - vart tog du vägen?


    -Svenska kyrkan lämnar dem ingen ro;
    den förblir ett objekt för utbrott, fördömanden
    och hat.

    -En och annan skjuter pilar med ironins båge;
    gör sig lustig över biskopar och förtroendevalda,
    kyrkans folkliga rygg.

    -Andra åter i fördomar och känslor excellerar;
    kyrkan sviker, är i förfall, har övergett Gud,
    sex miljoner har alltså ingen kyrka.

    -Ordkaskaderna sprutar och spretar som aldrig förr;
    tennsoldaternas ärtbössor har formen av datorer,
    skjut, skjut, leverera förkastelsedomar!

    -Ack önskade eftertanke, vart tog du vägen;
    du och din nyttiga kranka blekhet?
    Återvänd till de av känslor vilseförda!

    -Gör, älskade eftertanke och förnuft, att även de
    till slut behärskas av sanningens insikt;
    Fädernas kyrka står förankrad i fosterjorden!

    -I den speglas dåtid, nutid och framtid, historien, närvaron och optimismen;
    Välkomna tillbaka, kära kyrkfolk som trampat vilse!


    BENGT OLOF DIKE


    SvaraRadera
    Svar
    1. Dag har med sitt liv visat att han gjort något och inte bara skriver.
      Men varför är det inte fler som undrar över prästkandidaternas frekventa frikyrkobakgrund?
      1, De har ofta gudstjänstvana
      2. De har en tro sedan barnsben
      3. Teologiska spetsfundigheter är inte viktigt, bara en "rätt" förståelse av KO.

      Det är inte enkelt att få en präst i SvK av idag att förklara arvsyndens betydelse. Än mindre någon präst med frikyrkobakgrund.

      Radera
    2. BOD
      Svenska Kyrkan är så bra så bra
      bäst i hela världen
      Och biskopar de fjorderton
      vill oss så väl så väl

      Utse de bästa av de bästa
      O nomineringsgrupp
      Utse de klokaste av kloka
      O nomineringsgrupp

      Tänk den tid
      då statlig kyrka
      oss trygghet gav
      i psalmesången

      Och nu i eftertankens
      kranka blekhet
      vår längtan går
      till flydda tider

      Än vi slinka hit
      än vi slinka dit
      än vi slinka
      ner i Dike
      Tiger

      Radera
  3. Det finns säkert ett och annat svenskkyrklig i SDs förtapning. Traditionen är stark i svenska kyrkan. Om inte minnet sviktar, kunde man läsa på 70-talet att 60-70% av präster är söner till präster eller någon närstående hade varit det.Kyrkan var verkligen traditionens bastion. Med tanke på det, är det ett under att se vilken förnyelse kyrkan har kunnat genomgå.
    Numera är nästan hälften av präster kvinnor och snart kanske hälften av biskopar också.Det finns ett stort antal diakoner, dom flesta är kvinnor som tar hand om den utåt viktiga verksamheten med behövande.

    I storstäder och även i dom mindre ståra, fylls kyrkorna av invandrare och flyktingar vilka har inte en susning om Lillklassen eller Svalan.Det är dom som står för det nya fotfolket och svenskkyrkligheten.Dom är inte ängsliga för svenskkyrklighetens förvandling.
    Det är dom som med sin närvaro ropar efter bröd och berättigar kyrkans existens. Skall det brödet svara mögligt och förstenad när det finns färkst och näringsrikt?

    Reptilernas revirstrider är dels festliga dels tragiska att beskåda . Urtidsdjur kommer att tyna bort i och med att dom kan inte anpassa sig till det nya landskapet.

    SvaraRadera
  4. Herr Dike och andra! Vakna! Statskyrkans tid är förbi och kommer aldrig någonsin tillbaka! Den hade 500 år på sig att missionera men ägnade sig i stället åt förtryck. Verkligheten har hunnit ikapp. Maktens svartrockar/kjolar gör nu sorti. De har ingenting att säga till dagens människor. /John

    SvaraRadera
  5. Ack Ja,
    om vi bortser från det pekorala så OK vart tog eftertanken vägen och vad säger den om man betraktar SVeK i dag?

    Varför inte göra det BOD?

    Alltså , skall vi ha en synkretisk kyrka?

    Kommer det att dra folk, det verkar ju som om ditt bekymmer enbart är ekonomi?

    Skall vi följa Brunnes förslag att täcka över kristna symboler och peka ut vägen mot Mecka?

    Skall vi lyssna på ÄB:enAntje och hennes vapendragare Bonnier att kristendomen, (urvattnad naturligtvis med den logiska följden: påståendet att den endast är en väg till Gud?)

    Att detta innebär att det är meningslöst att missionera måste väl tom du kunna inse?

    Att det också innebär ett negligerande av Jesu uppmaning att sprida evangeliet till all världens folk kanske du också kan inse men du tycks tro att vad KM och dess handplockade efter PK-anpassning och säkerställande av att de inte är apologeter, prelater lär är riktigare och sannare än vad Jesus och i hans efterföljd apostlarna lärde?

    Att SVeK fortfarande kallar sig en apostolisk och bekännelsetrogen kyrka tycks vara viktigare än det faktum att de inte är det? Alltså skenet viktigare än sanningen?

    Att man läser trosbekännelsen,(inte alltid som du hävdar men dock ganska ofta är det viktiga inte att man förnekar innehållet i snart sagt varje del av denna mindre viktigt?

    Att man faktiskt även om du låtsas okunnig om detta läser egna hemgjorda icke apostoliska sk trosbekännelser är oväsentligt?

    Att samma partier som i riksdagen försöker kväsa "Kristi Kyrka" i KM gör sitt "bästa" för att just garantera att SVeK inte är en kristi kyrka har ingen betydelse så länge de är medlemmar?

    Kanske vore det ett steg framåt att avstå från medlemmar som inte vill verka för bevarandet / genomförandet av en Kristi Kyrka på jorden eller är tanken på detta för morbid för dig?

    Den var det inte förr- då hette det t ex dörrarna stängs! Likaså hände det att om en medlem gravt motarbetade evangeliet och läran han uteslöts oavsett hur mycket han eventuellt tidigare hade donerat till kyrkan. Han uteslöts men församlingen återbetalade intill sista skärva vad denne bedragit med.

    Vi har knappast de bekymren. Kyrkoavgiften betalar alla vare sig de är med och bestämmer eller bara måste åse hur de gudstjänstfirande sätts på undantag ihopp om att man skall kunna dra folk, inte till evangeliet men attrahera dem med jippon av olika slag så att de vill fortsätta betala medlemsavgiften. (Man vet att de gudstjänstfirande är så få, en försvinnande del av totalen och om några av dem lämnar - so what? , det märks inte. Framförallt litar man på att de gudstjänstfirande är så "trogna" att de stannar kvar oavsett vad som sker med SVeK. Nya räknar man inte med .Alltså inte nya gudstjänstfirare däremot hoppas man "naturligtvis på att de skall kvarstanna som medlemmar, det är ju tradition?
    (Är det en orsak , ett skäl, värdigt en kyrka att arrangera jippon av olika slag i hopp om att de ännu traditionellt döpta de är ännu en majoritet när de blir yrkesverksamma och noterra att medlemsskapet kostar pengar skall vara beredda att betala trots avsaknad av tro, trots högst dimmiga föreställningar om vad den kristna tron lär -och hur skall de kunna få en sådan kunskap för övrigt inte av våra PK-anpassade prelater i karriåren och absolut inte från våra biskopar alla icke apologeter- speciellt "valda" i "demokratiska" sk fria val efter sin PK-anpassning och efter garantier om att inte vara apologeter?

    Nå, jag räknar inte med svar ty Du har gång på gång visat att Du kan på din höjd som bäst med ställa frågor och sedan när du fått svar fortfarande låtsas att du inte fått sådana enligt devisen-oönskade svar är inga svar.

    Att ärligt svara på de frågor du fått- det har aldrig skett så länge jag bevakat denna blogg. Då kommer politrukknepen fram dvs att helt negligera dessa frågor eller att ta till halmgubbetaktiken.

    //HH

    SvaraRadera
  6. Men såna som jag då?
    Ett säger ett kyrkobesök per år, vid julbönen, som ett segt inslag före julklappsutdelandet.Ingen söndagsskola, oengagerad konfirmationstid, alltomslukande sportintresse


    osv osv.
    Den katolska inställningen tycks vara den enda rätta: det är dopet det kommer an på till syvende och sist.

    LG

    SvaraRadera
  7. Grrr.Morrrr.-lite spinn, spinn. ..
    Jag har vässat klorna.n
    Jag lämnade Hälleberga-skogen i morse och via Gullaskruv och Målerås är jag snart ifatt Sthlm-tåget f v t (t som i tass) Uppsala. Jag vet under vilket hus på Kvarngärdet jag kommer att bo.
    Men jag ska ju på middag också-om än som objuden gäst. Kravlistan på Antje har jag satt fast på svansen; s k hög svansföring...
    - tillsätt en icke-strukturutredning som sätter det kristna i förgrunden. En utredning med klös.
    - tillsätt en avpartipolitiseringsutredning.
    -endast lekmän, komministrar och diakoner till Almedalsveckan i år.
    -tillsätt en valprocedurutredning.
    Nå och fast och egentligen är jag här som religionspsykolog/sociologamatör. Jag planerar en studie om vad som hände biskoparna när de var i trettiofemårsåldern.
    Och nosa på Kungsängsliljor förstås. ..
    TIGER-på nostalgi-tripp. ...

    SvaraRadera
  8. HH,

    -Vilka frågor att svara på har Du ställt ovan? Inga.
    Men här får Du en väsentlig efter Dina fortsatta tirader mot Svenska kyrkan:

    -Vilket är Ditt alternativ till vår kyrka? Vilken annan kyrka, rekommenderar Du?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  9. BOD, Innantilläsning

    1, Skall vi verka för en synkretisk kyrka?

    2, Skall vi anamma Antje´s och Bonniers ideer om flera vägar till Gud och att därför helt logiskt mission är meningslös?

    3, Vad göra vi med de som menar att kyrkan skall vara PK på bekostnad av apostolicitet?

    Läser Du sedan noggrannare , innantilläsning! finner Du mer att besvara men börja med detta så kan jag sedan svara på vilka alternativen är.

    //HH

    SvaraRadera
  10. Den makalöse herr Dike upprepar sitt största kardinalfel när han återkommande kräver att alternativ ska redovisas för sv"k". Han betraktar sv"k" som en konstant rikslikare från vilket allt annat utgår och ska bedömas. Detta är det största politrukbedrägeriet. Som att jämföra tomhet med innehåll. Det tomhetens väktare herr Dike värnar om är organisationsformen, bevarandet av kjol- och avgiftsgemenskapen med dess håglösa statister. Samt inte minst möjligheterna att göra en politisk pseudokarriär på C- och D-nivå när andra vägar är stängda. Den statliga förtryckarkyrkans tid är över. Trosgemenskapens alternativ är fullt synliga för den som söker dem med öppna ögon och öron. Är de stängda ser man dem inte. /John

    SvaraRadera
  11. HH och John,

    -Stora ord, mina herrar, men inget kyrkobesked!

    Upp flyga era ord, det ena efter det andra med pilarna mot min ringa person. Men var finns det efterlysta kyrkoalternativet från er? Ni som lika permanent som cementen är hård på golvet fullständigt och, tycks det, vräker ur er galla mot Svenska kyrkan. Som hade den gjort er och oss alla något ont. Johns senaste text är, på ren och oförfalskad svenska, ett avskyvärt exempel på en kyrkohatisk semantik, som också på dessa spalter söker sin like.

    Man kan inget annat än att skaka på huvudet åt slika utfall, vilka naturligtvis ej blott är avslöjande groteska i simpelhet och osanning men också innebär en kränkning mot alla, som älskar Svenska kyrkan, som fått hjälp och stöd av den, som känner dess andliga, historiska, kulturella och känslomässig atmosfär och som inombords blir varma, när kyrkklockornas klang ljuder.

    Denna mer än tusenåriga kyrka baktalar och smutskastar ni utan att blinka eller hesitera.

    Den oseriösa kyrkodebattens personifierade har gjort entré, stannat kvar och ämnar tydligen fortsätta med att presentera vrångbilder på löpande band.

    Vem var den litterära gestalten som en gång utropade "Vet hut, vet sjufalt hut"?
    När gör HH och John detta i sin beskrivning av Svenska kyrkan?

    Och kyrkoalternativet då?
    Inget besked från dem, bara tystnad.
    Avslöjande.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  12. BOD,

    ..och när lär Du svara på någon enda fråga. Nya utfall men som vanligt inget svar på ställda frågor.

    Har Du svårt att tänka själv så tag hjälp av någon som åtminstone kan läsa innantill . Jag erbjöd mig att svara på din fråga om alternativ när du svarat på mina frågor och gjorde det lätt för dig mgenom att endast lista tre av flera medans du i förstone alltså inte kunde utläsa en enda fråga?

    Ja, jag säger det. Journalist, redaktör och nu politiker det tycks skada vissa hjärnceller eller har du alltid varit oförmögen att läsa innantill och att förstå vad Du läser?

    Återigen , är du representerande journalisterna så förklarar det mycket av dumheterna man läser i tidningarna. Enögdheten, bristen på logik och önskan / viljan att förstå vad dina medmänniskor vill ha sagt och varför de hyser , som det visar sig , välgrundad misstro mot såväl journalister som politiker. Får man sedan dessa i kombination ja vi ser resultatet här.

    //HH

    SvaraRadera
  13. BOD! Om Du läser Bexells översikt från 1800- och 1900-
    talen om Sv.Kyrkan och politikerna/samhället, så får
    Du en bättre förståelse för kyrkokritikerna.
    Anders Brogren.nu klicka uppe till vänster!

    SvaraRadera
  14. Dike svarar inte på några frågor. Han är ointresserad av debatt. För några dagar sedan ställde han själv tre frågor.
    Jag tyckte de var intressanta vilket jag berömde honom för, och skrev tre svar tillräckligt kortfattade för att lägga grund för ett meningsutbyte.
    Vad hände?
    Inte en reaktion, inte en replik från Dike.

    Hör du Dike, värför ställer du frågor om du inte är beredda att diskutera svaret?

    Är du bara intresserad av att försvara kyrkans vänstervridning?

    Canutus Hahn

    SvaraRadera
  15. På vilket sätt är biskop Dalman en scout? Dalman tillhör väl de värsta hycklarna, han som utger sig för att vara både universalist, feminist och hbtq-propagandist, har en "kvinnoprästmotståndare" som sin kaplan - sicken bredd på det "allmänkyrkliga"!

    Hieronymus

    SvaraRadera
  16. Bara för ordningens skull och undviande av missförstånd. Hieronymus ovan är inte signaturen //HH.

    I sak har jag inget att kommentera utom möjligen att det väl möjligens tyder på viss reell tolerans att kunna samarbeta även med en kvinnoprästmotståndare?

    //HH

    SvaraRadera
  17. HH och Canutus Hahn,

    Den förstnämndes frågor har sin utgångspunkt i frågeställarens subjektiva bild av kyrkan. Det ser vi i hänvisningen till två biskopar, som HH kritiserar med jämna mellanrum. Och vi ser det också i HH:s fråga om kyrkan skall vara PK på bekostnad av andlig.

    Detta sätt att fråga liknar den gamla klassikern "Har Du slutat att slå din fru?"
    Det är inte Din subjektiva bild av kyrkan som skall vara utgångspunkten för en diskussion. Det är den objektiva kyrkobilden som gäller HH.

    Hahn har fått för sig att jag förespråkar en vänstervridning av kyrkan. Hur han kan komma till slik slutsats övergår min slutledningsförmåga.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där citatet kan man nog få använding för fler gånger, för det är nåmligen dubbelriktat.
      "Det är inte Din subjektiva bild av kyrkan som skall vara utgångspunkten för en diskussion. Det är den objektiva kyrkobilden som gäller."

      Går det att ha en objektiv bild av en kyrka man själv är del av? Kan ens någon person uppvuxen i Sverige ha en objektiv bild av SvK?
      Är det inte mer sannolikt att en sådan objektiv - snarare än subjektiv - bild hämtas utifrån?
      Är det då den objektiva bilden som Ryska Ortodoxa kyrkan har eller den som finns hos Episcopal Church of the United States?

      Nej, vi får nog finna oss i att vi svenskar diskuterar SvK utifrån vår egen trångsynta subjektiva synvinkel, hur storsinta vi än tror oss vara.
      Apropå storsint så får jag gratulera POSK till att vara så storsinta som låter sig bli företrädda av Bengt Olof Dike som idag lyckas få in en stor debattartikel om att de borgerliga parttierna borde bilda en valallians inför nästa kyrkomötesval för att kunna bryta S-dominansen.
      Med sådana debattörer inom de egna leden så kan man förundras varför POSK petade bort kvinnoprästmotståndarna?

      Radera
    2. "Det är den objektiva kyrkobilden som gäller HH."

      Din bild då? ROTFLMAO :-D

      Radera
  18. Brunne är ju "biskop" i Stockholm och som sådan inte precis utan inflytande.

    Antje är "ärkebiskop" och som sådan formellt högsta hönset inom SVeK om vi bortser från politrukerna menar Du att vi kan strunta i hur dessa leder och driver SVeK mot synkretism och Svärmeri.

    Ja du må tala om subjektivt men vill du med detta antyda att deras sätt att leda SVeK är ointressant? Att det objektiva är politrukstyret?

    Ja, inte ser jag det som en tröst och inte ger det mycket hopp för SVeK.Dock för dig är det väl det men så är det inte precis objeltivitet och logik som är dina mest framträdande egenskaper utan en blind tro på politrukstyre.

    I sammanhanget kan vi ju ta Hahns konstaterande. Du inser inte ens fast du formellt menar dig vara moderat att det du bedriver och försvarar utan tanke på om det är apostoliskt eller ej är hur kyrkan drivs in i vänsterfåran.

    //HH

    SvaraRadera
  19. BOD,

    Innantilläsning igen!...

    Jag skrev på bekostnad av apostolicitet!

    Andlig är många rörelser , även den lede själv bedriver andlighet.

    //HH

    SvaraRadera
  20. HH m fl,

    -Vi saknar ännu läsning av vilket som är alternativet till Svenska kyrkan. Ni kritiserar den efter noter, har inget hop för den, beskyller den för svek etc, etc, men vägrar upplysa oss om vilken kyrka som är alternativet. Vart skall de människor gå som inte gillar Svenska kyrkan?

    Ni har blivit svaret skyldigt. Låt oss därför äntligen få läsa det.

    Någon gillar uppenbarligen inte min artikel i Världen idag om att en borgerlig allians i KM kan bryta S-dominansen i Svenska kyrkans ledning. Är det alltså bättre för högkyrkligheten att den viktiga 1:e viceordförandeposten i KS varje år är vikt för en S-ledamot, då hans nomineringsgrupp är den enskilt största i särklass?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bengt Olof, du behöver bli lite mer mångfasetterad.
      När man pratar om alternativ till Svenska Kyrkan så borde svaret bli olika beroende på vilket perspektiv man har.
      Alternativet för de som vill:
      - Vara medlemmar i Sveriges största medlemsorganisation? :Inget alternativ finnes.
      - Fira gudstjänst strikt efter HB86 i Luthersk bibeltolkningstradition. -> Missionsprovinsen
      - Vara del av den världsvida kyrkan med en apostolisk succession? -> Ortodoxa kyrkor finns det gott om.
      - Kämpa för ett fritt Palestina? -> gå med i någon Palestinagrupp.
      - Kämpa för miljön? -> Gå med i miljöpartiet.
      - Kämpa för mäns och kvinnors lika rättigheter? -> Gå med i Feministiskt Initiativ.
      - Få begravas i sin dopkyrka oavsett vilken liturgi som då erbjuds? -> Inga alternativ finns.
      - Kunna döpa sina barn i en kyrka där det finns samlingar för barn och ungdom? -> EFS eller Equmeniakyrkan ligger nog närmare till hands. Hur många SvK-församlingar har ungdomssamlingar?
      - Betala kyrkosavgift till något familjärt? -> Vem är familjär med SvK? Varför inte skänka de pengarna till Frälsningsarmén?
      - Kunna engagera sig politiskt och få en arena för att öva sig på inför kommunala uppdrag i framtiden? -> Inga alternativ finnns.

      Så alternativen beror alltså på vad man ser som syfte med SvK och vad man ser för personlig nytta med SvK.


      PS. Jag tyckte att ditt förslag om en borgerlig valallians till nästa kyrkoval var strålande, inte minst för att den skulle eliminera några partialluderingar till. Jag t.o.m. berömde POSK för sin storsinthet att inom sina egna led hysa någon som vill gynna konkurrerande nomineringsgrrupper i KM så mycket.

      Radera
  21. BOD,

    ...och jag väntar fortfarande svar på åtminstone några kommentarer och inte bara upprepaningar . HUr vore det om du svarade på / kommenterade de missförhållanden jag och andra påpekar.

    Problemet är inte fof att det finns galningar bland såväl politruker som prelater- det är snarare logiskt och i analogi med att när en blind leder en blind så faller de båda i gropen.

    Nej, problemet, det stora är att ingen vill ta tag i missförhållandena och visa att de menar allvar med deklarationen att de är en evangelisk luthersk kyrka bunden till skrift och bekännelse.

    En helig ,allmännelig och apostolisk kyrka?

    Istället för att slingra dig från frågan huruvida ens något av påståenden är sanna försöker du med politrukmetoder fråga efter alternativ?

    Kristi Kyrka är bara en om än i olika "klädedräkter" .Vad vi andra vill är att SVeK skall leva upp till sina deklarationer.

    Vill inte SveK detta utan fortsätter som nu ser jag ingen anledning till deras existens ty en Kristi Kyrka är inte en förening vilken som helst. Ingen fackförening där det viktiga är att medlemmen betalar sin avgift och sedan helst tiger och låter pamparna sköta sitt.

    Du tycks ha svårt att inse detta.

    //HH

    SvaraRadera
  22. HH,

    -Vi vet sedan länge att Du inte ser något existensberättigande för vår kyrka, som Du erinrar om ovan.

    Men, som jag har frågat tidigare, vilket är alternativet. Tänk om vi skulle avskaffa X-2000-tågen och stambanan för att ersätta dem med hästskjuts och skogsvägar?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  23. BOD,

    Fullfölj din liknelse.

    Vad är vitsen med X-2000 tågen om "stambanan" inte fungerar?

    Applicera det på SVeK. Vad är vitsen med en "kyrka" som inte verkar kyrka och har avskaffat sin grund , sin "stambana.

    Försök sedan svara på givna frågor istället för att slingra dig med påstående att du inte fått svar på dina eller att tala om alternativ där det inte handlar om alternativ utan ett antingen -eller.

    Antingen försöker SVeK ändra sig och återgå till att bli vad det var ett SvK eller så går det under. Det har inget med vad jag tycker och tänker att göra.

    Det är som en dödssjuk patient vars enda räddning är en medicin den vägrar ta.

    Medicinen är besk.Visst men det är inget jag kan göra åt.

    //HH

    SvaraRadera
  24. HH,

    -Du beskriver vår mer än tusenåriga folkkyrka som en dödssjuk patient, som vägrar ta utskriven medicin.

    Men kyrkan skall noga akta sig för att diagnostiseras av en kvacksalvare, som skriver ut fel medicin.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan det ju finnas anledning att titta på medicinen som tas av de kyrkorna i världen som växer.
      Lutherska kyrkan i östafrika, pingtskyrkorna i Brasilien och diverse kyrkor i Kina är några exempel.

      För inte kan väl individer nominerade av partistyrelsen i S och övriga makthavare i den snabbt minskande Svenksa Kyrkan uppvisa några som helst tecken på att ha ordinerat rätt medicin hittills?

      Radera