Jag hittade i Högby kyrka en text, som aldrig legat där om jag varit präst på norra Öland. Det finns måtta, som det heter. Jag kan dock använda texten för att underhålla mina engelska pelargoner. Aktstycket heter Space for everyone och är "more Information about the Church of Sweden". Det är många vackra lögner. I varje fall för den som alltmer kommit att ifrågasätta sin plats just i Svenska kyrkan.
Mina engelska pelargoner får nöja sig med baksidestexten. Jag kan ju inte stå och läsa för dem hela dagen, Inte denna tisdag, när Ekot ska avslöja allt resande. Mig roar det mest att Ekot missat den resa som borde avslöjat kopplingar till bankväsendet i Lichtenstein och på Cayman Island. Detta hittade inte Ekot!! Jag fick börja med Aftonbladet (som samarbetar med Ekot) i går kväll och så lyssna på Ekot kl 7 och det kommer mera under dagen. Sven Bernhard Fast ska man sätta - fast. Lyxhotell. Tja. Frun med och det blev fel, fast biskopens reseunderlag var korrekt ska han likväl jagas. Att felet var ett helt annat, fattade inte journalisterna, men det gör ni. 1Kor 9:5. Biskopsparet skulle alls inte betala något extra!
Sedan var det fel i nyhetsrapporteringen och i handläggningen, fast inte Fasts fel.
https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1473169
Jag får väl återkomma till den nyhetsrapportering, som resulterar i en utträdesvåg. Jag fattar det ädla syftet och den idéhistoriska kontexten. Ska jag tycka synd om SKUT, som blockade mig från prästtjänsten i Rom? Ska jag notera att församlingar i stiftet med lägst kyrkogångsfrekvens reser mest? Ska jag ta upp den svenska politiska/kyrkopolitiska ångerkulturen, den som varken är ånger eller kultur?
Jag tar upp det andra temat i väntan på överblick.
Vad vill alltså nu Svenska kyrkan berätta för mina engelska pelargoner och andra?
"6.4 million members
Largest concert organiser.
Voice for humanity and justice."
Rubrikerna visar vad som prioriteras. Storleken har betydelse - och det där med stora beynnelsebokstäver i engelskan är underordnat. Jag måste nog fråga dr Greek om hur det ska vara eller father Ben in Gothenburg.
Vi går vidare. och nu bortom rubrikerna
"With its 3,377 churches - our joint cultural heritage -, activities for people of all ages and in many languages, the Church of Sweden is important for everyone."
Många kyrkor och Svenska kyrkan viktig för alla samt aktiviter på många språk. Småländska, skånska, samiska av olika slag, torndedalsfinska som heter något jag inte vågar stava till för då får jag Stefan Aro på mig och en del annat vet jag talas, men i vilken mening blir detta "in many languages"? Är inte den busenkla sanningen den, att Svenska kyrkan är "a national church" med de begränsningar och den styrka som följer därav. Ni märker att jag skriver detta på svenska. Jag vill inte oroa mina engelska pelargoner i onödan. Annars kanske Svenska kyrkan skulle ordna en egen Prideparad för att visa sig stolt över sig själv?
Avanti! Nu kommer preciseringarna:
"Choral singing, baptisms, meditative worship, international work, cultural meetings, singing groups for babies, marriages, confirmation, Church politics, Bible translation, climate work and a lot more are all encompassed in the Church of Sweden."
Nu blev det väl inte riktigt rätt. Svenska kyrkan har inte bibelöversatt. Det gjorde en statlig kommitté, Bibelkommissionen, och i övrigt är det ett sällskap som har aktiviteten om hand, Svenska Bibelsällskapet. "Encompassed?" Det kan man säga, men då slirar man på orden. Preciseringarna av vad Svenska kyrkan pysslar med har gått fram. Vi går vidare.
"At its heart is a belief, spanning several thousands of years, in God who creates, liberates and renews and in human beings' equal value and significance as responsible co-creators. Eveything rests in the conviction that a human being is never alone."
När jag kommit hit till slutet tyckte jag mig höra en harmsen viskning från den ena engelska pelargonen. "Nor are we." Jag sa "Pardon?" och då begrep jag att inte heller de engelska pelargonerna var ensamma utan insatta i ett Guds sammanhang. Jag tyckte likväl att fotbollslagets i Liverpool hållning blir en oprecis beskrivning av människans villkor, men det där med alla människors lika värde som en trons flertusenåriga insikt, den var svår. Inte ett ord, inte ett enda, om Jesus. Det ska han nog vara glad för. Han hade kunnat maltraterats han också.
Mina engelska pelargoner hade fått nog, det såg jag.
Jag började inte läsa inledningskapitlet med rubriken "Presence and openness" för dem. Men som kv*nn*pr*stm*tst*nd*r* var det gott att läsa att "Faith is deeply personal and cannot be weighed, measured or judged." Själva hållningen, så som Svenska kyrkan beskrivs, är sympatisk: "Together we discuss life and faith."
Jag förstår. Jesus kom för att starta en diskussionsklubb. Men minns mina ord. Det våras för kv*nn*pr*stm*tst*nd*rn*.
Minns ni kärringen som gick efter biskop Yngve Brilioth, Växjö, och upprepade: "Biskopen, jag tror inte på något helvete." Brilioth ignorerade henne. Hon knackade då biskopen i ryggen och upprepade sitt credo. Då vände biskopen sig om, tittade på damen och sa: "Tänk vad Moster kommer att bli förvånad."
Sägs det verkligen inget om Jesus? Jo, men ska jag ha ihjäl mina engelska pelargoner?! Jag vägrar läsa för dem. Ni kanske kan klara detta:
"Even though the gospel is expressed in various words, there is always a relation to Jesus Christ. (Kan jag förstå vad detta betyder? DS). He is a person who we can get to know by reading the Bible, listening to sermons, singing hymns an watching films."
Det där med film var lustigt. Nästan lika roligt som det där med predikan...
"God needs us human beings and trusts in our ability."
Så lyder det heliga evangeliet!
Fast det finns en vers där något som kallas "The gospel" definieras. Det är en "turning point" som handlar om hur "Jesus overcame death".
Jag tror att vi här ser hur det metaforiska tänkandet fungerar:
"This means that there are always new opportunities for all people, a person who has done things wrong can be forgiven, a person who has been oppressed can receive redress and a person who feels that life is dark can see light return."
Om jag inte varit så aktsam med mina engelska pelargoner och alltså läst budskapet för dem, hade jag frågat: "How come?"
Förstår ni att denna broschyr inte legat i Högby kyrka om jag varit präst där?
Sorgligt. Eller ännu värre. Den som ev. vänder sig till SvK och ber om bröd får stenar.
SvaraRaderaJa nu lär det bära av utför i medlemsraset med acklamation! Här framgår tydligt hur de "folkvalda" i den "älskade folkkyrkan" på sina håll ser på sina "uppdrag". Det första intryck alla får är ju att den omhuldade "kulturinstitutionen" formligen badar i pengar! Inte otänkbart att det blir ett sexsiffrigt utträdesantal redan i år.
SvaraRaderaDyr yoga och qigong, sa Bill. Mycket dyr, sa Bull.
/John
Vem har modet att stå som författare eller utgivare av denna skrift, med så löjligt dålig engelska? ("Good morning, how stands it to today?")
SvaraRaderaJag är inte det minsta upprörd över att någon kanslist inte lyckats tolks biskop Fasts reseräkning korrekt.
SvaraRaderaAtt förtroendevalda på lokal nivå däremot åkt kors och tvärs på medlemmarnas bekostnad är skandalöst.
Som f.d. fullmäktigeledamot i ett större fackförbund så skulle det varit fullständigt otänkbart om resor för förtroendevalda inte varit kopplat till något specifikt projekt mellan verksamhet i olika länder.
Det är anställda som ska resa för den resebudget som finns på församlingsnivå, för det är de anställda som förväntas utveckla verksamheten.
Det verkar som om de kommunala partipampsfasonerna sitter i och detta blir ytterligare ett motiv för att förbjuda politiska partier att bilda nomineringsgrupper.
Finns det någonsin anledning för en förtroendevald i församlingen att i sitt uppdrag resa utanför stiftets gränser?
Det är dock inte helt lätt att kritisera en sådan här sak i den demokratiska folkkyrkan, om det finns utrymme i fastlagd budget, och om beslutet är taget i demokratisk ordning. Det är klart att man måste följa skatteregler, men annars kan väl majoriteten besluta som den vill. Kan den, som det har visat sig, besluta vad som helst i andliga ting, kan den väl göra det i materiella. Det är en sådan kyrkoorganisation vi har fått.
RaderaTouché!
RaderaMedlemmarna röstar med sina pengar mer än med sina röstsedlar.
RaderaDet finns inget i kyrkoordningen som hindrar en församling att sätta kyrkoavgiften till noll kronor och budgetera för bara frivilliga gåvor som intäkt.
Men det lär ju inte bli några pengar till förtroendevalda i den budgeten.
För ett kort tag sedan blev ett f.d. statsråd vald till ordförande för en frikyrkoförsamling. Det finns inte en chans i världen att det bli tal om vare sig arvodering eller resor betalda av församlingen.
Möjligen tågbiljett till nationell samfundsträff undantaget.
De i församlingarnas arbetslag som jobbar minst och sliter föga måste ju få något att fylla ut sin arbetstid med, nämligen resor i tjänsten! De som sliter och jobbar i sin kallelse (de finns) får vara glada om de hinner hem och sova några timmar mellan varven.
SvaraRadera/Sub versus/
Tack för granskningen! Det är dock inte helt lätt att "förklar så folk begrip", vare sej på svenska eller på engelska. Bästa motgiftet vore nog en alternativ, BRA, broschyr om (den verkliga) Svenska Kyrkan och dess Herre. Eller får en ersättare i kyrkostyrelsen inte konkurrera med verkligt goda broschyrer?
SvaraRadera(All heder åt dem som gör verkligt kristliga församlingsblad!).
Vida hon svamlar. Efter resekarusellen i församlingarna: Biskop Brunne får till det i KT: "Vi är del av den världsvida kyrkan och vi är en internationell organisation". /John
SvaraRaderaBiskop Eva behöver definiera hur hon i detta fall definierar det lilla pronominet "vi".
RaderaVi biskopar?
Vi anställda nationellt?
Vi anställda lokalt?
Vi förtroendevalda nationellt?
Vi förtroendevalda lokalt?
Vi gudstjänstfirare?
Vi medlemmar?
Trots att jag år efter år bevistar det någorlunda svenskkyrkliga arrangemanget Oas Sommarmöte, så kan jag inte på något sätt känna igen med i det "vi" som biskopen använder i citatet ovan.
Ekot: "Ett vanligt motiv till resorna är att ledningen ska skriva den så kallade församlingsinstruktionen. Så var det exempelvis när 32 politiker och anställda från Hammarby församling i Upplands Väsby åkte till ön Monte Isola. De bodde i ett slott i det som beskrivs som en Italiens vackraste byar till en kostnad av drygt 12 000 per person. Totalsumman blev cirka 400 000 kronor.
SvaraRadera– Ja, varför ska man välja ett fult och tråkigt resmål om man ska åka någonstans, säger Kristdemokraten Lars Tunkrans, ordförande i kyrkorådet."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6443920
/John
Först Elisabeth, sedan +Göran och sist bloggaren,
SvaraRadera-Varför kastar den försnämnda just stenar med sitt påstående om att det är kyrkan, som ägnar sig åt detta?
-Varför påstår den andre att man kan besluta vad som helst i andliga ting (en majoritet, månne?)när han väl vet att varje teologisk fråga skall behandlas i läronämnden först?
-Vad gäller den tredje bloggaren själv, är han förstås - i likhet med undertecknad - upprörd över särskilt Visbybiskopens utflykter och luftar också sin bitterhet över att inte ha fått SKUT-tjänsten som biskop i Rom.
Jag fick på äldre dagar inte heller - trots antagningen och översänt material till mig med besked om förberedelsedagar o dyl - åka som följeslagare till Israel. Den som stoppade mig i sista stund var - dåvarande SKR-chefen och nuvarande biskopen Fast. Och jag kan berätta att saken kom upp i KM, där självaste KG reagerade men sedan helt avstod ifrån att korrigera saken. Fasts agerande var inte snyggt, minns jag och berodde förstås i grunden på att jag uttryckt stöd för det demokratiska Israel och kritik mot styret i Palestina. Jag var alltså ej PK, som det heter!
Så jag vet, hr bloggare, hur det kan gå till bakom kulisserna.
Det som nu uppdagats om resekulturen och kostnaderna har kommit till ytan efter vad? Jo, journalisters grävande, inte revisorernas larm. Resorna kan givetvis inte ett ögonblick försvaras, och uppgivna skäl för dem är rätt och slätt svepskäl.
Det var faktiskt också en journalist, som en gång i tiden avslöjade den kostnadsmässigt mycket, mycket större skandalen i kyrkan som stavas Ansgarsliden. Min blygsamhet förbjuder mig att nämna hans namn, men han reagerade då - och än i dag - med samma harm som bloggaren utgjuter sig över de aktuella reseavslöjandena.
Det finns dock en skillnad här mellan undertecknad och bloggaren: jag var full av harm över båda skandalerna. Men han bara över de sistnämnda, vars sammanlagda kostnader är en bråkdel av Ansgarslidens cirka 150 miljoner.
Alltså harm och ilska med reservationer!
Kanske borde jag kontakta kollegan Bodin och hans medgranskare för att gräva upp det ännu icke presenterade men utlovade kyrkliga slutavsnittet om Ansgarsliden: de exakta kostnaderna!
Alla papper på bordet, som journalisterna brukar kräva!
Dock inte alla, replikerar DS
BENGT OLOF DIKE
Det där påståendet om att varje teologisk fråga måste avgöras i läronämnden först, är det sant eller är det en papperstiger?
RaderaHar läronämnden sedan 2000 nekat någon fråga att avgöras av KM?
Om inte, så är det de facto en papperstiger.
Trots tre biskopars reservation 2009.
"Resorna kan givetvis inte ett ögonblick försvaras." Bengt Olof, hur kan just du säga så om demokratiskt fattade beslut?
RaderaDag får tala för sig själv, men jag är inte särskilt upprörd över vad som kommit fram. Jag noterar vemodigt att det är så här det går till.
Har Svenska kyrkan delegation att behörigförklara någon att bli biskop av Rom?
SvaraRadera/Sub versus/
"-Varför kastar den försnämnda just stenar med sitt påstående om att det är kyrkan, som ägnar sig åt detta?"
SvaraRaderaDike, Dike, ser du då inte att det Svenska kyrkan ger är stenar och inte bröd? Jag kastar verkligen inga stenar. Läs det Dag skrev en gång till.
Jag sörjer djupt att den kyrka som en gång var min har fallit så djupt och jag sörjer också att du inte ser det. Måtte dina ögon öppnas.
Elisabeth Sandlund: "De inom Svenska kyrkan som har makten att genomdriva en förändring har alldeles för mycket att vinna på att inget sker".
SvaraRadera"Hela den demokratiska kostymen är på tok för stor och dessutom sydd efter det mönster som gäller i politiken, inte efter kyrkans behov. Men varför skulle kyrkans högsta beslutande organ, kyrkomötet, bita den hand som föder det?"
http://www.svt.se/opinion/om-sandlund
/John
Man får hoppas att detta blir en ögonöppnare för hur läget är i den kyrka som BOD vill att vi skall älska! RK
SvaraRaderaBloggardag sätter fingret på pinsamheterna: de som ska försöka förklara vad man håller på med, varför och vad man prioriterat saknar det mesta av djupare kunskap om syftet och motivet. Eva Brunne försökte få till det, hon som själv ordnade brakmiddag mitt i fastan.
SvaraRaderaMen något skårrar riktigt falskt när TV4s ekonominyheter ska försöka förklara vad dessa församlingar gjort för pengarna: jobbat med församlingsinstruktionen..
Har man själv en aning om vad man talar om??
För inte var det väl en nykterist som fått fritt spelrum av TT? Eller vilken redaktion var det?
För att knäcka eller för att en sista gång inbilla att SvKs begrepp och göranden angår alla??
Detta är något annat än kvinnopräst/bögbotardreven. Intressant fenomen. Hämnd av Hermansson på Fast?
Farligt om ÄB glömmer vilka som röstader fram henne.an
BOD,
SvaraRaderaMed risk att bli tjatig och möjligens även komma lite offside vill jag påpeka.
1, Det som upprör mig är inte kostnaderna för alla dessa resor och de tycks inte irritera dig heller med tanke på den irritation du visar över att inte ha fått följa med på en resa till Israel.
2, Vad som irriterar mig är den nonchalans mot kyrkfolket och sitt ämbete dessa präster och i tillämpliga fall de sk "förtroendevalda" visat inför vad deras ämbete och övriga uppgifter man borde ha kunnat förvänta sig av dem.
Vad gäller Ansgarsliden t ex , jag vet för lite i sak för att kunna eller ens vilja diskutera om miljonrullningen var befogad eller inte . Oavsett det är inte kostnaderna jag retar mig på . Var syftet med Ansgarsliden t ex något försvarbart kan man kanske beklaga om kostnaderna skenade iväg men kan knappast tala om något skamligt eller liknande som man med all rätt kan tala om det myckna resandet som enbart tycks ha varit nöjesresor på medlemmarnas bekostnad.
Det finns mycket som kanske kostar än mera än vad t ex Ansgarsliden tycks ha gjort men kan försvaras om syftet är gott. Att det sedan alltid finns en gräns där vissa projekt helt enkelt inte kan genomdrivas hur gott syftet än må vara är en självklarhet.
Lika självklart som att det är långt ifrån självklart att sk "förtroendevalda" är de rätta personerna att avgöra om syftet är gott och / eller kostnaderna är försvarbara.
//HH
+Göran, Elisabeth och HH,
SvaraRadera-Till den förstnämnde: Brist på omdöme hos beslutsfattare har vi ofta sett. Men det är förstås inte förbjudet i lagtexter. Men i nästa val, kan ju de omdömeslösa och slösaktiga få sitt straff. Det är det fina i en demokratisk organisation, Göran!
Sedan Elisabeth:
-Jo, Du skrev, att den som vänder sig till kyrkan får stenar i stället för bröd. Hur många av våra cirka 1.400 församlingar har kastat sten på Dig?
Slutligen till HH:
-Ansgarsliden torde vara den i särklass - beloppsmässigt sett - största ekonomiska skandalen i kyrkans moderna tid, åtminstone de senaste decennierna.
Kyrkoledningen har hittills vägrat presentera tidigare utlovad summering av kostnaderna. Jag försökte få fram den, när jag satt i KM.
Andra tiger. Bloggaren sitter i KM men kommer inte att begära kostnadsredovisningen.
Det är jag säker på.
BENGT OLOF DIKE
"Sedan Elisabeth:
SvaraRadera-Jo, Du skrev, att den som vänder sig till kyrkan får stenar i stället för bröd. Hur många av våra cirka 1.400 församlingar har kastat sten på Dig?"
Den text Dag återger är stenar istället för bröd. Den är lag och inte evangelium. Blanda inte bort korten genom att börja yra om stenkastande församlingar. Öppna dina ögon istället.
BOD.
SvaraRaderaAnsgarsliden kostade pengar -visst men det var inte min poäng utan frågan var vad syftet var och om det var försvarbart.
//HH