fredag 21 oktober 2016

Framtiden tillhör vem?

Framtidsfrågor ger mig ingen ro. Jag fortsätter min sakgranskning av stiftets18 framtidsbilder.Under våren 2017 är tanken att det ordnas sju samlingar där frågan vad framtidsbilderna betyder i den egna församlingen ska tas upp. Är det inte ett framtidsperspektiv som saknas genomgående? Jh 16:1-4.

Tänk att få berätta vidare
I Växjö stift ...
... finns mötesplatser där vi upptäcker och växer i kristen tro.

Det är väl bra. Men vad betyder det? 
Rubriken är ju att vi ska tänka på att få berätta vidare. Något skaver. Ska församlingarna vara mötesplatser eller bedriva gatuevangelisation? Är det mötesplatser eller möten människor emellan som blir det viktiga? 
Jag funderar över Lydia - var det platsen eller Lydias nyfikenhet och envishet som var det viktiga? (Apg 16:13-15) Om platserna är viktiga, vad gör vi då med insikten att  vi har allt färre gudstjänster och därmed allt färre kyrkkaffen. Och vad händer i församlingshemmen? De är mötesplatser, men Herre, ack huru!

... stärks vi att dela tro och liv i vardagen.

Detta är också bra, även om jag inte riktigt förstår den fina parollens praktiska gestaltning. Vem stärker? Sannolikt är det den Helige Ande. Kan man skriva in Anden i ett program som antas av stiftsstyrelse, kontraktsprostar och domkapitel?
Är avsikten ett rejält apologetiskt program, dvs konkret undervisning hur tron - inte Gud! - försvaras? Det vore bra. Och då bränner väl frågan om Sanningen till.  Träder tron fram med anspråket att uttrycka vad sant är eller handlar det om något mer modest, som att jag söker sanningen?

... är församlingen en naturlig del av samhälls- och kulturlivet.

Boken heter That was the Church that was (Andrew Brown and Linda Woodhead, Bloomsbury 2016) och är tydligen inte läst. Kanske är den tid förbi när Svenska kyrkan var den kyrka folk inte relaterade till och just därför hade någon relation till. 
Nu har vi fått den a-religiösa människan, den som alls inte kan förstå vad tron handlar om. Jag är inte uppdaterad på World Value Survey men nog finns det en sista fas i sekulariseringen, den som gör människor helt renons inte bara på kristen tro utan främmande för sättet att fråga. Hur ordna konserter för tondöva, liksom.
Måste vi inte ge upp tanken att församlingen skulle vara en naturlig del av samhälls- och kulturlivet och i stället säga att i samhälls- och kulturlivet finns medvetna kristna? Jordens salt. Världens ljus. 

Jag förstår traktan hos dem som medverkat till framtidsbilderna. De vill så väl. Men de vände kikaren åt fel håll och tittade på forntiden. Det vi här ser är en farlig felanalys. När utvecklingen blir en annan, blir de kristna med nödvändighet missmodiga. Om inte, tanken slår mig, församlingen som en naturlig del kommer att ägna sig åt sådant som ger samhällelig uppskattning och gläder den naturliga människan. Så kanske ska vi fråga om det är en betingelse för att få vara en naturlig del att nåden inte besvärar. Vi börjar tala om människans värde och påstår att detta var vad Jesus stod upp för. Så uppfattade Tage Erlander att arbetarrörelsens kristna tänkte. Dagböcker 1969 s 61.
På sitt sätt ska församlingen både vara en naturlig och en onaturlig del av samhälls- och kulturlivet, menar jag. Annars blir det absolut ingenting av något. Onatur är ett annat ord för "nåd".

... är det kyrkliga kulturarvet levande.

Bra, förstås. Men sätter vi ett "inte" i meningen, ser vi att den knappast uttrycker något. Det som inte är uttryck för något, kallas på vanlig svenska "plattityd". 
Hur hålls det kyrkliga kulturarvet levande när gudstjänster inte längre firas i sockenkyrkan? Ormesberga igen! Risken blir att kyrkosystemet göder medelklassens kulturella glädje över gamla pryttlar att beglutta. Att de en gång kom till för att vittna om Kristus, som krucifixet i Pjätteryd från år 1200, tappas bort. Kyrkligt kulturarv lever bara där kyrkolivet lever, dvs gudstjänst firas och eskatologin därmed realiseras. Där fick ni något att bita i.

Nå, det finns mer att skriva om framtidsbilderna, men vi ska inte gå för fort fram.
Jag talade med en präst, father B. Han hade sett ett BBC-program och undrade om jag kunde se BBC i Sverige. Det kunde jag. Glad blev jag inte. Blir ni?
https://www.youtube.com/watch?v=Ia74gDtUmHo

Här har ni en framtid som rapporteras som samtid i Sverige. Kartan ritas om. Det nämns föga om den saken i de aderton punkterna.

42 kommentarer:

  1. Då t.o.m vänsterliberala BBC beskriver sanningen om Sveriges islamiserade förorter är det verkligen en varningsklocka. Kardinal Schönborn i Wien har varnat för den muslimska massinvandringen och islamiseringen av Europa, vilket "Allahu Akbar" Jackelén, "High five" Dalman och den antimaterialistiske sportbilsfantasten Modéus II aldrig skulle göra eller ens begriper!
    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att varna för islamiseringen i Sverige medför att man omgående tilldelas en sjukdomsdiagnos kallad islamofobi. En diagnos som oblygt även används av representanter från Svenska kyrkan om man klassificeras som islamkritiker.

      Radera
    2. Jag upplever att det råder ett betydligt högre tak i Katolska Kyrkan i Sverige vilket mångt och mycket är tack vare våra systrar och bröder från Mellanöstern och Afrika vilka känner till sanningen om "fredens religion". Att Svky är islamistvänligt är knappast förvånande då det postkristna samfundet styrs av sossarnas Tro & Solidaritet!
      Antony

      Radera
  2. Om nu Tro är så centralt i framtidsbilderna så kanske stiftet återupplivar projektet "Till tro" som gav hopp om inspiration så länge det varade.
    Om inte så blir det bara tomma ord (igen?).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ligger "Till tro" på is? I så fall har man glömt att berätta det för min församling. De åker iväg på "till tro" med jämna mellanrum.

      Säger de i alla fall ... ;-).
      De kanske gör något helt annat?

      Radera
    2. Stiftsbudgeten lär innehålla svaret.
      Inga pengar - inget projekt.
      Att sedan församlingar tar eget initiativ är inte samma sak som framtidsbilder för hela stiftet.

      Radera
  3. De kronobergska framtidsbilderna framstår redan idag som passé på flera punkter. I dagens blogginlägg nämns hur man ser "församlingen" som "en naturlig del av samhälls- och kulturlivet". Här framgår tvärtom tydligt hur vilse sv"k" är i sin omvärldsanalys. Kopplingen är redan idag i det närmaste obefintlig. Ytterst få intresserar sig för vad sv"k" och dess företrädare har att säga - om det nu överhuvudtaget sägs något som har med vanliga människors vardag att göra. Sv"k" har sedan länge tappat kontakten med samtiden liksom potensen för att kommunicera med den. Ärkemitrans totala tystnad i för sv"k" viktiga frågor är ett av flera tecken. /John

    SvaraRadera
  4. Vad kardinal Schönborn i ett förtydligande lagt till är enl Catholic Herald: Cardinal Schönborn issued a clarification after suggesting many Muslims wanted an 'Islamic conquest' of Europe

    Cardinal Christoph Schönborn, Archbishop of Vienna, has said that Europe’s Christian legacy is at risk “because we Europeans have squandered it”, not because of Islam.

    He made the remark in his archdiocesan newspaper to clarify comments he made in a homily on September 11 that was covered widely by the world’s media.

    In his homily at St Stephen’s Cathedral he said: “Will there be a third Islamic attempt to conquer Europe? Many Muslims think this and wish this and say that Europe is at its end.”

    Cardinal Schönborn later clarified: “Europe’s Christian legacy is in danger, because we Europeans have squandered it. That has absolutely nothing to do with Islam nor with the refugees. It is clear that many Islamists would like to take advantage of our weakness, but they are not responsible for it. We are.”

    The cardinal said his homily was not a “call to defend ourselves against the refugees”.

    “The opportunity for a Christian renewal of Europe lies in our hands: if we look at and come to Christ, spread his gospel and deal with our fellow men, strangers included, as he has taught us, in love and responsibility,” the cardinal said.
    Hams J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, även Kardinal Schönborn tvingades att pudlar. Nåväl det han sa i sin predikan var sant, "pudeln" patetisk!
      Antony

      Radera
    2. Nåja, jag tycker att kardinalen har en poäng i sitt klarläggande. Om Europas folk hade värderat sitt kristna arv (det fick ju inte ens nämnas i EU:s beskrivning av Europas historia), och om människor format sina liv efter bekänd tro, så skulle de hit flyende muslimerna inte utgöra något hot. Den gamla insikten är ju: Som man bäddar, får man ligga!

      Radera
    3. Tja, +Göran: Jag tror att även ett betydligt mer kristet Europa gade hotats av den muslimska massinvandringen och dess konsekvenser. Vad vi nu upplever är ett galet naivt Europa som sponsrar en massinvandring av mohammedaner.
      Kardinal Schönborn blev utsatt för en massiv pk-kampanj efter sin sanningsfyllda predikan och han valde, tyvärr, att "pudla".
      Nåväl, det katolska Centraleuropas politiska ledare begriper bättre och har bestämt sig för att kämpa för vår civilisation!
      Antony

      Radera
    4. I Centraleuropa säger man oblygt:

      -Har vi blivit av med våra tyskar och judar, tar vi inte nu in muslimer!

      Hårdsmält påstående för våra mjukisislamistiska elitsvennar?

      Wehrwolf

      Radera
  5. I VÄXJÖ STIFT TRÄFFAS VI FÖR ATT SAMTALA OM G U D.
    -Du behöver mer än Guds nåd.
    Så skulle jag rubrisera mina framtidsbilder från ett Hällebergaperspektiv.
    Här skiljer sig mina ord från stiftsbildernas ord och biskopens valspråk. Det är en brist - jag understryker det - att orden Gud och samtal saknas. Jag hittar inte Jesus Kristus heller...
    För mig är det viktigt med mötesplatser för samtal,samtal där Gud, Jesus Kristus och den heliga Ande både är närvarande och ämne för samtal.
    Det är dessutom samtal som blir en styrka för oss i såväl söcken som vardag.
    Vi utsträcker våra samtal till våra medmänniskor i samhälls -och kulturlivet så att det kristna får genomslag här.
    Samtalet människa till människa bryter upp och förnyar vårt kulturarv.
    Det här kan vi åstadkomma när tro och gärning går hand i hand. Och att det är något som kostar på ;nåden är INTE gratis...
    Ulf Berggren, Hällebergsk kriarättare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att se hur man tänker i Kristensamfundet. Kristen tro som samtal om Gud. Så tror inte de evangeliska katolikerna. Där handlar det om Gud som talar till oss (Ordet) och om dem som talar med Gud (bönen). Gudspratet är något annat. Kanske närmast en kyrklig parallell till rödvinsvänstern?

      Radera
    2. Ånyo börjar jag med att påpeka att jag inte är representant för Kristensamfundet.Endast vid ett tillfälle i veckan känner jag mig som inofficiell representant för Kristensamfundet :vid stiftsmässan kl 8.00 o Lunds domkyrka
      Gud talar till oss och vi talar till Gud och tillsammans talar vi om Gud. Gud lyssnar, var så säker. Och samarbetet -det Paulus benämner synetgoi- kommer till stånd.
      I min rubrik ville jag ha två ord som saknas i Växjö stifts framtidsbilder. Och tänk om om inte fanns.
      Modellen för kyrkkaffe i Kristensamfundet -jag åker till Byen-är inte rödvinvänsterns utan det blir kaffe och smørrebrød.
      På den tiden det begav sig drack jag SSU:are och agnostiker rödvin med avgrundsvänstern...
      Ulf -medlem i Svenska Kyrkan

      Radera
  6. Bloggaren frågar var Joh. 16:1-4 finns någonstans i "framtidsbilderna". Man kan fråga sig om hantverkarna bakom bilderna överhuvudtaget läser NT. Detta ræknar ju med motståndet mot evangelium som en naturlig erfarenhet!

    SvaraRadera
  7. Den här typen av framtidsbilder förekommer ofta i företag/organisationer som tappat fotfästet i verksamheten och är på god väg att hamna snett. I och med att många inbjuds att delta i arbetet blir denna grupp sedan en slags gisslan med ansvar för resultatet om detta senare skulle visa sig slå fel eller ifrågasättas. Därmed frånhänder sig ledningen ansvaret. I regel är det en relativt nyinsatt ledare som börjat inse svårigheterna med uppdraget som är den pådrivande. Många gånger har det visat sig att det är dennes egna begränsningar i förmågan att leda organisationen som står bakom problemen.

    "Som trollkarl är han kanske usel
    men som humbug är han bra".
    (Mikael Wiehe, ”Trollkarlen”, 1994)

    /John

    SvaraRadera
  8. Kanske blev rubriken ändå en freudiansk felskrivning. Det slog mig till lunchsoppan att är inte Samtal om Gud titeln på en av kgh:s böcker. Jo,hans herdabrev.
    Dag vill gärna ha in mig i ett Kristensamfundshörn. KG har varit den präst i Svenska Kyrkan som betytt mest för mig. Jag kan tvivla på Svenska Kyrkan. Och jag kan bli arg på "rödtoppen" och göingen men jag kan aldrig tvivla på honom...
    Ulf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev ett glapp.Vad jag ville ha fram var också och det åpropå samtal.Är jag på väg ut ur Svenska Kyrkan eller har jag utträtt är det de mänskliga samtalen och mötena som får mig att bli kvar eller att återvända.Ty där minst ett par möts i hans namn är han mittibland oss. Av människor är KG:h den präst som kanske betytt mest...

      Radera
  9. KG?

    "präst"?

    /John

    SvaraRadera
  10. Nej, man blev inte glad av BBC-programmet. Men kan det verkligen vara så galet i Sverige som Lukas Berggren skriver i Världen idag att Sveriges kommuner håller på att planera att jihadister som återvänder efter sina terrorresor ska "få hjälp med körkort, skuldsanering och boende"?!

    http://varldenidag.se/ledare/abortmotstandare-katoliker-och-terrorister/Bbbpj!09KA6pUKZEjriMLs@pXACg/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så galet är det - och det applåderas av den postkristna nomenklaturan i Svky!
      Antony

      Radera
    2. Så galet är det - och det applåderas av den postkristna nomenklaturan i Svky!
      Antony

      Radera
    3. Nej det är en tidningsanka
      http://www.sydsvenskan.se/2016-10-20/politiker-vill-stanga-pastadd-graddfil-for-is-avhoppare

      Radera
  11. Framtiden tillhör socialismen! Detta vet vi eftersom Erich Honecker var tydlig med detta i varje tal ända in till murens fall.

    Se de första strålarna smiter redan över horisonten och morgonljuset kommer alldeles snart förjaga natten. Håll ut du trofasta lilla hop!

    SvaraRadera
  12. En vänlig uppmaning till bloggaren och hans ja-nickande kör!

    -Varför skall nästan allt som bär Svenska kyrkans stämpel, nagelfaras, kritiseras, ventileras, dissekeras och därmed underkännas?

    När bloggaren, som nu i tre avsnitt, gått igenom sitt eget stifts arbete, är det med ironiska, överlägsna och negativa ögon som det sammanfattas.
    Jag har betonat det förut men gör det igen:
    Varför aldrig några uppmuntrande, vänliga ord om vår - bloggarens - kyrka och dess arbete? Visst finns det anledning att ibland kritisera kyrkan, det gör jag minsann, men detta ideliga underkännande som är satt i system, är varken rättvist, snyggt eller stilfullt av dem som har kyrkan som huvudman.
    Slom om vår kyrka vore en belastning, ett tungt kristet ok för dem som står vid sidan av och tjurar.

    Jag skäms inte för att öppet uttrycka min kärlek till denna kyrka, som har betytt mycket för mig!

    Jag skäms inte för att erkänna stolthet för kyrkans stora roll i vårt lands utveckling, vad den betytt i historien, för kulturen, traditionen och demokratin!

    Men jag skäms för dem som förtalar kyrkan och faktiskt stundtals också vräker ur sig - starkt skrivet men sant - omdömen om kyrkan som borde varit förborgade!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller inte med. Jag misströstade efter att ha försökt förstå framtidsbilderna då det bara är ett hopkok av obegripligt flum. Utträdesblanketten var ifylld och halsbandet med konfirmationskorset avtaget. Kyrkan är obegriplig och själv föreföll jag rätt blåst. Är detta kyrkan? Hur kunde man en gång känna sig dragen dit?

      Men här får man en annan bild, någonstans bland alla flosklerna står kanske - Jesus?! Jag hänger kvar ett tag till, men det är sannerligen inte Modeus framtidsbilder förtjänst. Och egentligen vill jag inte vara kvar i samma organisation som en biskop (Hermansson), som kallar en manifestation som kommit till av en gruppvåldtäkt för folkfest. Det är olidligt.

      Förresten Dike, vad tycker du själv om framtidsbilderna? Är de höga, klara och rena?

      Radera
    2. Somliga anser att saklig kritik och tips om korrigering kan hjälpa mot steg ifel riktning.
      Andra anser att all kritik är kärlekslös och ovälkommen.
      Andra åter häver bara ur sig otidigheter.

      Vilken kategori tillhör du?

      Radera
    3. Écrasez l'infâme!

      François-Marie Arouet

      Radera
    4. För er som möjligen inte observerat det ingår herr Dike i den stora skaran arvoderade "förtroendelvalda" inom sv"k". Enligt sv"k":s egna uppgifter handlar det om 40.000 personer. Här återfinns den stora mängd av C- och D-"politiker" som av kompetensskäl inte kan komma ifråga inom den kommunala politiken. Som "kyrkopolitiker" är deras uppgift bland annat att statera "gudstjänstdeltagare" ett fåtal gånger om året eller agera på bloggar för att sprida information/desinformation om den "kyrkliga" verksamheten. /John

      Radera
  13. Kommentar till de nya utbrotten ovan!

    -Se och läs igen - läs oviljan att se allt positivt i kyrkan! Läs den oerhört nedlåtande tonen! Hånet mot förtroendevalda, som påstås vara engagerade i kyrkan av arvodesskäl! Notera den totala avsaknaden av självkritik! Av eftertanke och egenrannsakan!

    Nej, här lyder stridssignalen (i falsett) så här:
    -Bara slå, slå och slå igen på kyrkan! Döm ut den, förkasta allt den gör och säger. Måla nidbilderna i allt grällare färger.
    -Svenska kyrkan är i fritt fall, förtappad, fördärvad!

    Saklig, konstruktiv, seriös debatt? Ack ja, om det hade varit så väl! Jag upphör aldrig att förvånas över att mogna, teologiskt (ut)bildade, i kyrkolivet tidigare och än verksamma och åldersmässigt erfarna personer vill ägna sig åt en sådan här smutskastning av vår kära folkkyrka. Som om de inte ett ögonblick förstår kyrkans betydelse för Sverige.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. OM BOD ett ögonblick skulle besinna att han när det gäller andras i hans ögon misshagliga kommentarer ropar på självcensur och inte tillämpar detta på sina egna kommentarer utan då åberopar det öppna demokratiska samtalets företräde skulle mycket på denna bloggposts kommentarfält se annorlunda ut. Vidare om BOD reflekterade något över vad skillnaden mellan skrivsättet "betydelse för Sverige" och "betydelse för trons växt och mognad i Sverige" skulle kunna vara, skulle kanske en viktig kunskap vinnas om vad det är som kritiseras i dagens Svenska kyrka.
      Björn Fyrlund

      Radera
    2. Vad är förgripligt, Fyrlund?

      -Vänligen då exemplifiera vilka ord eller åsikter jag borde ha underkastat självcensur? Alltså vad som är förgripligt!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    3. Exempelvis det som invektiv i parti och minut brukade uttrycket doa-kör.
      Björn Fyrlund

      Radera
    4. Björn Fyrlund,

      -Var det inget annat? Doakör är faktiskt inget invektiv.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    5. Detta var faktiskt jätteroligt. Doakör är ett substantiv och används här givetvis som ett neutralt substantiv utan nedlagd värdering i ordet. Vem har trott något annat?

      Radera
  14. Svenska Kyrkan behöver inte önskas något illa.

    Hennes självskadebeteende är nu så gravt att föga hopp lär finnas. BOD:s envetna lojalitetsdeklarationer får mig mest att tänka på Rudolf Hess' sliutplädering i Nürnberg . Inga paralleller i övrigt, dock!

    Om ett folk får det styre det förtjänar, får det väl också den kyrka det förtjänar?

    Lars Jensen

    SvaraRadera
  15. Lars Jensen,

    -Det är under all tänkbar värdighet och anständighet att jämföra mina fakta om Svenska kyrkan med en nazistkoryfés plädering i den aktuella rättegången.

    -Ett veritabelt bottenapp, Jensen!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Inga paralleller i övrigt dock!", var det.

      Rudolf Hess meddelade i Nürnbergrättegångens slutplädering bland annat trotsigt, att han in i det sista var stolt över Tyskland, partiet, sin ställning i detta och att han inte ångrade något. Hess' skuld var ganska ringa. Han var en högbegåvad idealist med föga flexibilitet. Eldgaffeln satt gjuten i ryggbastet. Hans trotsiga ord och vägran till omprövning renderade honom livsvarigt fängelse under hårda villkor, tills han 93-årig tog sitt liv.

      -Ich bereue nichts!

      Lars Jensen

      Radera
    2. Eller som Hermann Göring uttryckte det i samma sal: "Jag har i huvudsak levt ett anständig liv de senaste tolv åren". /John

      Radera
  16. BOD kan som vanligt inte svara på en enkel fråga, så jag försöker igen.
    Om en kyrkokristen finner anledning till att tipsa kyrkan om en bättre riktning än den nuvarande, ska vederbörande då hålla käften eller konstruktivt tala ut?

    (Ja-sägare har ju all anledning att hålla käften, för de upprepar likt en papegoja bara någon annans åsikter.)

    SvaraRadera
  17. Peter T,

    Jo, det svarade jag på i går (söndag), fast det av någon anledning ej kommit med.
    Svaret är att jag alltid försvarar det fria ordet, så vederbörande får gärna tipsa så mycket han eller hon vill.
    Sedan är det en annan sak vad som är en "bättre riktning". I den frågan har kanske du och jag olika åsikter exempelvis.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera