torsdag 27 oktober 2016

Frassebesöket gör många hjärtans tankar uppenbara!

Inför Frassebesöket avslöjas mycket. Det är bara att tacksamt ta till sig vad som sker i det som synes ske. Och nu finns det 2000 platser kvar på Malmö Arena på måndag....

Sofia LillyJönsson varsnar en spänd stämning. Det handlar inte bara om Helene Egnell, som har synpunkter på vilka personer påven utnämner till helgon, helgon som lutheraner inte erkänner. Mer intressant är det som Anders Arborelius säger att "det har retts ut". Vad då? Ingen talar rent ut. Antje Jackelén säger att önskemålet var att ha "en helhet som inte konkurrerar med reformationsevenemangets syfte". Men då kanske den upprörde från Malmö som ringde har rätt?
http://www.expressen.se/kultur/spand-stamning-infor-pavens-sverigebesok/

Först talade han om vädret i Malmö.
Det kommer folk från Norrland men de har aldrig frusit så mycket som i Malmö. Det kan blåsa och regna och kylan tränger igenom. Påven är 80 år gammal, men ska fira utomhusmässa en novembermorgon. Det är skamligt, sa han från Malmö. Varför skriver inga journalister om denna skamlighet mot en gammal man? Tänk dig att Obama skulle komma och behandlas så här? Finns det ens tak på Swedbank-anläggningen?

Jo, trodde jag. Alla sitter på läktarna för på plan får ingen sitta eftersom det spelas fotboll fortfarande.
Han från Malmö var ihärdig och undrade hur det kunnat bli så här. Han var lite glad över MFF:s guld, klart i går - men jag anar nordliga vindar över landet. Hur kallt blir det på Swedbank Stadion egentligen kl 9.30 på tisdag? Och timmarna innan, insläpp från kl 06.30.

Jag trodde mig veta att påven ursprungligen skulle flyga till gudstjänsten i Lund den 31 oktober, men sedan flyga hem igen omedelbart efter gudstjänsten. Snabbvisit för att markera vikten av commemoration.
Sedan växte det och påven skulle stanna för att fira en mässa på Alla Helgons Dag. Då kommer katoliker från alla de nordiska länderna och från norra Tyskland och det kommer en del andra också. Här slog överraskningen till.
Nu insåg Lutherska Världsförbundet att med det upplägget skulle det mesta som handlar om reformationsjubiléet hamna i bakgrunden.
Fokus skulle ligga på påven och detta mer än vad de ekumeniska framstegen nog motiverat. Frasse skulle ta över allt överallt. Inte minst medialt. Vad hade Dr Luther sagt?

Det enda som kunde göras för att skademinimera var tydligen att säga till Frasse att han inte fick vara på Malmö Arena.
Fast vem bestämmer det?
Vi lever i ett på papperet fritt land och vill de romerska katolikerna hyra in sig på Malmö Arena kan väl Lutherska Världsförbundet inte ha några synpunkter. Kyrkostyrelsen, värd på platsen (hette det), har i varje fall inte fattat några beslut i frågan. Har Antje agerat? Det går rykten, men rykten ska man väl inte sätta tilltro till. Något har hänt. Några ville försvåra för påvens mässa, få ut påven i kylan. Bokstavligen.

På vanlig malmöitiska kallas detta "hämnd", sa han från Malmö. Själv skulle jag uttrycka mig mer diplomatiskt, men då vet jag å andra sidan inte riktigt vad jag skulle säga.

De romerska katolikerna i Sverige talar upprört sinsemellan, har jag anat. De säger inget utåt och inga journalister gräver i något som annars skulle kunna kallas skandal, dvs ett skandalöst bemötande av påven. Inte heller Sofia Lilly Jönsson kan ge besked men mellan raderna kan man förstå att det är spänd stämning på annat sätt än att det ska bli spännande att Frasse kommer, ler och firar. Vore det inte bra om de romerska talade ut, fritt som vi andra lärt av Luther. Några teser att anslå den 31 oktober med kritik och så öppen debatt. Det är ju detta vi commemorerar.

Modéus I menar att vi går från "vi har rätt - ni har fel" tänket. Verkligen? Ämbetet, påveämbetet, nattvarden, vigselfrågan? Lyssnar man till nyvordna romerska katoliker är de glada för att de kommit ur sina gamla sammanhang. Det kan jag naturligtvis förstå. Mikael Mogren formulerar saken så för Västerås stift att "vi är fria att förändra", det är vad reformation 2017 ska betyda. Men vad betyder det? Alla Svenska kyrkans biskopar ska finnas på plats med påven i Lund. De flesta företräder något som Frasse inte köper. Lite märkligt ter sig uppställningen om man betänker detta. Kyrkostyrelsen är inte med. Detta faktum är informationsbärande.

Ordenssystrarna Amanda och Karla gillar jag. De säger i Katolskt Magasin att de har svårt att förstå det ekumeniska mötet i Lund men "behöver inte åka till Lund för att påminna oss om reformationen, den finns och känns och syns överallt!" Vad är det de förstår som "reformationen"? Synden?

Receptionisten Catarina Andersson noterar att många är besvikna på Svenska kyrkan och frikyrkorna. De är välkomna hem efter undervisning, mässa och samtal, säger hon. Hem? Vilken är skillnaden mellan romersk-katolsk självförståelse och hybris?

Journalisten Annika Skenberg vet tydligen mer än jag.
Hon talar om allt trassel och alla märkligheter som tyvärr förtagit mycket av hennes glädje över påvebesöket. Hon undrar hur ekumeniken ska te sig efter detta. Hon säger just så mycket att det blir för lite. Hur är det egentligen? Vad har hänt? Vem kan berätta? Borde vi inte ta påvens böneintention för oktober på allvar, "att journalister alltid drivs av respekt för sanning och etik när de utövar sitt yrke"? Och själv är hon just - journalist.

Teologen och bloggaren Mikael Karlendal slår fast att påven "om den katolska läran är sann" egentligen är ledare för hela kyrkan och för alla kristna -"fast alla erkänner det inte". Det tyckte jag också om. Jag har läst logik på universitetsnivå och förstår därför att uppskatta vad jag läser.

Medge att påvebesöket rör upp. Mycket kommer till ytan.
Det är välgörande för oss, som anar att kattisiteten blir mycket yta mer än en teologisk ansats inför år 2017. Vid inpasseringen hoppas jag att säkerhetsfolket är särskilt uppmärksamma på dominikanerna. Har de tändstickor på sig, är det fara å färde. Kättare får ju brännas. Bullan är inte återkallad. Ska vi tänka att de romerska katolikerna planerar att hålla värmen på Swedbank Stadion på så vis? Det skulle förta rätt mycket av den ekumeniska yra som blivit preludiet till det stora, dvs påvens mässa i Malmö.

Spänningen stiger.
Har den katolik i Lund rätt som menar, att "relationerna mellan katolska och Svenska kyrkan nog inte blir bättre efter det här mötet, snarare sämre"?
Vad har då hänt?
Spänningen stiger.
I Dagen ska det komma ett öppet brev till Frasse. Redan idag?
Tidningen kommer i postlådan mitt på dagen. Jag hinner få den innan jag ska ha nya vinterdäck på bilen.
Jodå!
http://www.dagen.se/debatt/vi-behover-biskopen-av-rom-1.796576







15 kommentarer:

  1. "Öppet brev till påven från fyra ämbetsbärare i Svenska kyrkan: Vi behöver biskopen av Rom", http://www.dagen.se/debatt/vi-behover-biskopen-av-rom-1.796576

    SvaraRadera
  2. Sofia Lilly Jönsson har i sitt lilla alster klippt ihop olika citat från Facebook och det är något oklart vilken uppfattning hon bara refererar och vad hon själv anser. Oavsett ger hon uttryck för uppfattningen att Svenska kyrkan inte har helgon, vilket är fel.

    SvaraRadera
  3. Det går stora vågor av ångest och av längtan över människohavet. Vem ska lösa? Påven, biskoparna,kyrkan? Nej, ett folk betryckt och fattigt har bara En och Han heter Jesus Kristus. Han är långt ifrån att vara identisk med sin skapelse. Och Han kommer - dock inte med flyg utan på himmelens skyar och med en basun. varför alla dessa förhoppningar till en människa eller till en organisation?
    Per G.

    SvaraRadera
  4. Sofia Lilly Jönsson27 oktober 2016 kl. 09:42

    Hej Niklas N, berätta mer om det här klippandet från Facebook som jag ska ha gjort. Det var nytt för mig.

    SvaraRadera
  5. Hej SLJ! Du skrev i Expressen 25/10 -16 om Helene Egnells "uppseendeväckande uppdatering på Facebook" och avslutar med kolon och citat. Sedan skriver du om Centrets programförklaring och den är kanske inte från FB utan en "riktig" webbplats (vad vet jag?) men därefter följer ytterligare citat ur något meningsutbyte med Egnell. Jag tolkade detta som att återigen komma från FB.

    Det problematiska är dock meningen "Varför bry sig liksom, Svenska kyrkan har ju inte ens helgon?" som i din artikel står utan citattecken, varför den kan antas vara ditt eget påstående. Här vill jag dock invända att SvK visst bekänner att det finns helgon, även om vi inte kanoniserar nya eller tillmäter dem samma krafter som RKK.

    Sedan har du en mening om att lutheraner inte erkänner helgon och där misstänker jag att det är Egnell du syftar på, snarare än lutheraner i allmänhet. Viktigt att minnas är då att Egnell inte måste vara representativ för lutheraner i allmänhet och lutheraner i bekännelsetrogen mening. Tyvärr är det flera präster i SvK som brister i sin evangeliska (lutherska) bekännelse.

    Med vänlig hälsning
    Niklas N. (lekman)

    SvaraRadera
  6. Skulle tro att kritiken mot SvK:s lednings agerande kommer när Påven åkt hem.
    F Pierre

    SvaraRadera
  7. Både SvK och RKK lider av lite för stor självgodhet.
    Egnell är kanske ett av de värre exemplen, men lyckligtvis inte någon ekumenisk stöttepelare.
    William Kenney lyckas däremot avhålla sig från absurditeter i den ekumeniska dialogen, något som kanske kan mana till eftertanke hos somliga även på denna blogg.

    SvaraRadera
  8. Påvebesöket 31/10 väcker uppenbara känslor på flera håll. Broder Dag och andra här har de senaste dagarna gett uttryck för den lätta panik som har uppstått inom den mer förgrämda delen av fraslutherdomen. Betydligt mer omvälvande planer smids för sin del på annat håll: I den relaterade Dagen-artikeln ovan friar fyra sv"k"-anställda helt öppet i ett brev till påven Franciskus och vill se en förening snarast möjligt av den vida famlande qigong- och eventorganisationen med den stabila världsvida katolska kyrkan. Om hur ekvationen ska lösas nämns inte ett jota förutom att man tar uppseendeväckande lätt på den för katoliker så viktiga personliga konversionen.
    Det lär sannolikt dröja innan sv-"k"-prästinnorna, i strid mot all tidigare praxis, kollektivt släpps in bakvägen, om det ens någonsin kan komma på tal. Den som vill närma sig den katolska kyrkan konverterar som bekant personligen in i den. Det föregås av en tvåårsperiod där kyrkan och konvertiten lär känna varandra. Med andra ord så långt från inträdesblanketter per post och ”Tro på vad du vill eller tro inte alls!” det går att komma. Enskilda sv”k”-präster har tagit steget men det är ytterst sällsynt eftersom det innebär en stor personlig omställning på flera plan. Uppenbarligen vill de fyra brevskrivarna se en snabb genväg.
    Att det organisatoriska sönderfallet av sv"k" är långt gånget bekräftar slutklämmen i brevet där man föreslår "konkreta former för gemenskap med biskopen av Rom". Frågan blir: vad ”konkret” ska sv”k” bidra med? Rutiner för utköp av domprostar? Ordning för partipolitiska påveval? Ny lära för sakramentets onödighet vid prästvigningar? Sist men inte minst undrar man: var kommer fru Jackelén med uppvaktning in i sammanhanget? Det ska bli mycket intressant att följa de fyra myteristernas fortsatta bana framöver. /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. John, du är konsekvent väldigt nedsättande mot SvK. Jag förstår att du, liksom alla här, ser problem. Men varför beskriva SvK som en quigong- och eventorganisation? Vi döper tiotusentals personer om året, dop som din egen kyrka godtar som sina egna. Och så vidare.
      Alla ser att SvK de senaste decennierna har ballat ur. Innebär det att det är legitimt för alla att lämna henne? Nu känner jag inte personligen de fyra, men jag tror att de har inställningen att de vill bidra till att organisationen SvK återställs till vad den var innan reformationen. Liksom jag själv vill verka för, där jag är. De kan inte klara av det själva utan söker hjälp, lite här och där, också bland Romerska kristna - vad är det för fel med det?

      Jag tror inte att dom, eller någon annan, vill ha en halvdan omvändelse. Däremot så söker de hjälp för att leda Svenska kyrkan i riktning till den allmänna katolska kyrkan.

      Jag håller med dig att det vore ett jättekonstigt projekt, om SvK hade varit hopplöst fördärvad av yogapräster i fem hundra år, då hade det varit mera hederligt att bara konvertera. Men SvK har, vare sig man gillar det eller inte, burit fram människor i det här landet till Kristus, genom dopet och på andra sätt, i fem hundra år. Att säga att det alltsammans är skit, för att några sossar hållit låda i femtio år - vad är det för argument? Högkyrkliga i SvK vill se samma sak som seriösa romare vill se - omvändelse till Kristus, en situation där kristna tillsammans är i en gemenskap som på jorden är ledd av påven, och så vidare. Visst kan man jobba med individuella kristna som du nämner, om präster som konverterar, men är inte också Svenska kyrkan som helhet underställd kravet på omvändelse? Om så, varför detta motstånd mot att fyra präster ber Rom om hjälp? Jag skulle tycka att det var skitkul om jag var romare.

      Bästa hälsningar,
      JE

      Radera
    2. Tack för dina rader, JE. Att beskriva sv"k" som en "quigong- och eventorganisation" är inte svårt. Jag fick bilden bekräftad så sent som igår i en stockholmstidning där en "församling" presenterade sitt utbud för veckan och tydligt konfirmerade bilden. "Sveriges största konsertarrangör" har på sistone även lyckats med bedriften att förvandla pilgrimsvandringar till en helt profan företeelse som går ut på att hitta sig själv. Vad ett sådant samfund kan tänkas ha att erbjuda den världsvida katolska kyrkan är för mig obegripligt. Inte desto mindre måste man i första hand se de fyras brev som ett rop på hjälp från ett hjälplöst sjunkande skepp. /John

      Radera
  9. Vad säger man om de fyra kvasikatolska "ämbetsbärarna" som verkar eller har verkat (med relativt höga löner) i det postkristna samfundet (och i ett fall vigt ett gäng kvinnor till "ämbetet"). Är de naiva dagrömmare i sin bekväma tillvaro eller är de utstuderade hycklare?!
    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mja, med viss kännedom om några av de fyra undertecknarna, vågar jag påstå att deras tillvaro inte är särskilt bekväm.

      Kvasikatoliker? Snarare evangeliska katoliker.

      Lönerna är i ett svenskt sammanhang normala. Inga superherdelöner. En luthersk präst skall kunna leva på sin lön och dra försorg om sin familj.

      Hycklare är ett onödigt hårt ord i sammanhanget.

      Naiva dagdrömmare? Kanske måste vi ibland bli som barn. Vara lite naiva. Och att drömma goda drömmar, dag- som nattetid, kanske kan inspirera till positiv förändring?


      P

      Radera
  10. Eller har de lärt en annan hållning? Luk 1:37 och Apg 12:9.
    Det finns ett uppenbart problem. Är inte det ämbete som överantvardas av biskopen i följd tillbaka som Msgr Cavallin visat ett autentiskt ämbete när det överlämnas och hanteras efter Kristi instiftelse och, rätt förstått, ses som ett sakrament (CA)? Är det bara de romersk-katolska som har riktiga präster och hur kommer sig då detta? Är den reformatoriska ansatsen och intentionen någon annan än den en RKK-biskop skulle ha?

    SvaraRadera
  11. Sofia Lilly Jönsson29 oktober 2016 kl. 14:11

    Men Niklas N, det där handlar ju bara om vad du förstår och inte förstår. Jag vet inte varför man skulle vilja skylta med det på någon annans blogg, men läs igen så klarnar det kanske vad jag skriver.

    (För övrigt, "hopplöst fördärvad av yogapräster i fem hundra år", applåder för humor!)

    SvaraRadera
  12. Jag gläder mig åt att Dag tar sanningsfrågan på allvar, heder åt Dag! Skulle dock vilja föreslå att Dag förlänger sin lista med en mycket viktig punkt: Rättfärdiggörelsen. Se http://www.luk.se/LuthWebbArkiv/Luth1999-4.htm#Stridsfr%E5ga

    SvaraRadera