måndag 1 maj 2017

Erotikmässan

Jag ska få se biskopen Tyrberg på onsdag och förstås Lars-Ivar. Var de på erotikmässan i Hässleholm i fredags? Hade jag fattat att den skulle äga rum, hade jag kunnat ta tåget och ansluta. Kyrkoherden, dr Sturesson har kommit fram till att den kristna tron "egentligen" inte är emot kroppslighet och sinnlighet. Det var då för väl att det blev sagt. Fast i min barndom var det bara provinsialläkare och präster som hade många barn... Jag menar, något borde de ha fattat av detta kroppsliga. Egentligen!

Kyrkans Tidning målar stort ut att Hässleholms församling deltar i erotikmässan. Det är två församlingspedagoger som står för läroämbetets insatser. Linda Sjöö, min gamla bekanting. Var det inte hon som anmälde mig till domkapitlet i Växjö? De ska visa bilder från Ecce Homo. Betalar de royalty eller har vi ett problem här? Vad säger kyrkoherden?

Församlingspedagogerna gör en stor insats genom att vara med, de främjar en bra relation till människors sexualitet genom sin blotta närvaro, om jag läser rätt. Tyrberg får rätta mig om jag fattat fel. Församlingspedagogerna tar ansvar för människor, deklarerar Linda Sjöö. Men har människor bett om detta ansvarstagande? Kan vi inte själva? Måste en församlingspedagog i tjänsten infantilisera oss? Kanske. Men har vi inte ett problem då?

Nu är det ingen porrmässa (om det ändå varit det så vi vetat vad det handlat om, som i Lund 1968 eller med den fina filmen Pornopop som vevades i svartvitt). Det är en erotikmässa. "Vi vill visa på en befriande Gud som vill att människor blommar ut i hela sin personlighet. Kyrkan (Kyrkan? DS) menar inte att det ska vara som det länge har varit (länge? DS) att kroppen ska vara något skuldbelagt." Men vem har sagt detta? Augustinus? Inte Luther. Vem? Kyrkoherden, dr Sturesson i Hässleholm?

"Enligt Linda Sjöö har kyrkan ofta skuldbelagt sexualitet och bidragit till att människor ska uppleva att de ska skämmas för sin sexualitet." Med all respekt, det krävs nog mer inläsning av materialet än församlingspedagogen kan förmodas ha gjort för att förstå ärendet. Kanske kyrkoherde Sturesson kan visa sig bättre påläst. Men Sjöö kommer loss:

"Vi vill visa att vi hade fel som kyrka och att vi tror på en befriande Gud." Observera bruket av ordet "vi". Sjöö är också klar över sambandet mellan Kyrkans skuldbeläggande av sexualiteten och framväxten av en porrindustri med en förvriden syn på kvinnor. Om detta vet jag för lite. Borde det inte vara tvärtom då? Hade Gud inte kunnat befria mig så att jag i tid i fredags fattat, att jag bort ta tåget för en helafton i Hässleholm? Jag hade kommit hem som en i kretsen av illuminati.

Stackars kyrkoherde Sturesson i Hässleholm, som ser ut att vara en blid man och (därför?) särskilt inläst på Johannesveangeliet, tar reaktionerna efteråt, säger han. Han vill bland sexleksaker och annat vara en positiv kraft. Sängkammarlekar erbjuds också. Kanske kan man köra den gamla rullen När det gick för kyrkoherden? Allt som är positivt, menar jag och kyrkoherden. Och nu syftar jag på kyrkoherden i Hässleholm.

"Många tror att kyrkan står för en fördömande syn och blir överraskade när vi säger att det inte är så." Det är ännu ett uttryck för vad som pågår i församlingspedagogen Sjöös tankevärld. Men det retar mig att så många missat detta, hela min nomineringsgrupp ser jag. Det är ju "Syndig mässa för frimodiga", inte för sossar, poskare, gröna kristna eller centerpartister - andra att förglömma. På Sjöös FB-sida ser jag att det hela är till för frimodiga. Varför sa ingen något i tid? Kan förklaringen vara den, att vi inte är riktigt manipulerade ännu. Som somliga, menar jag. Ingen nämnd, ingen glömd.

Vad gjorde jag som missade köttets lustar i Hässleholm i fredags kväll? Jag åt i vart fall råbiff. Om jag drack sprit? Det säger jag inte. För er räcker köttets lustar och detta utan spiritus. Det kanske förresten är det som var problemet i Hässleholm. För lite Spiritus i egentlig mening.

28 kommentarer:

  1. Nog var det Spiritus i Hässleholm. Frågan är bara vilken.
    Jag har aldrig förstått vad medlemmarna har för nytta av försanglingspedagoger. Men nu förstår jag att de kloka kyrkoråden budgeterar för dessa tjänster för att främja erotiken bland medlemmarna.
    Var det kanhända därför jag aldrig såg någon församlingspedagog under gudstjänsttid de åren jag var aktiv i SvK?
    Som dåvarande tjugoåring med måttlig porrkonsumtion ansågs jag väl för pryd för att få skåda församlingspedagogen under gudstjänsttid.
    Men när Algot Mattsson och Bo Giertz 90+ var på besök en kväll så var församlingspedagpgen på plats. Det var väl svårt att påstå att en biskop emeritus gift för tredje gången skulle vara för pryd för den närvaron.

    Församlingspedagoger i alla församlingar, förenen eder i missionen att få just det svenska folket mindre pryda!

    SvaraRadera
  2. Alphadeltagaren1 maj 2017 kl. 08:40

    Det är nog dags att definiera ordet "kyrka". Att man en gång kände sig dragen dit ter sig bara mer och mer obegripligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alpha, jag har skrivit det förr och skriver det igen, du kan lämna det sjunkande hedonistiska och nihilistiska skeppet för att bli varmt mottagen i den sanna Katolska och Apostoliska Kyrkan, som förmedlar trons sakrament i dess fullhet!
      Antony

      Radera
    2. Alphadeltagaren1 maj 2017 kl. 11:27

      Anthony

      Slipper jag "prida" då?
      ("Skulle Gud ha något emot alla människors lika värde")

      Får jag tycka att den randiga regnbågsmattan är ful?
      ("Skulle inte Gud tåla lite färg?")

      Får jag smita från interkulturella aktiviteter när jag inte orkar mer?)
      ("En kristen är kallad att ...")

      (Får jag ta emot nattvard av en präst?)
      ("Skulle Gud vara titelsjuk?")

      Har katolska kyrkan typ alphakurser?



      Radera
    3. Alpha och andra: ta de mycket lätt på Anthonys katolska löften o utspel. Nån katolik är han inte. Han vet inte ens namnet på kyrkoherden i kyrkan där han "brukar gå". Marcus

      Radera
    4. Oraklet Marcus är i farten igen, men jag kan lugna den spekulerade protestanten att jag känner min kyrkoherde mycket väl, samt känner/är bekant med ytterligare ett tjugotal präster i stiftet ( en handfull är goda vänner), och går regelbundet i mässan i två församlingar.

      Få se nu, Marcus, vilken församling är det jag tillhör. Kan du rabbla dina formler och skåda djupt i glaskulan för att svara på det?

      Alpha, ignorerar oraklet, jag kan svara jakande på alla dina frågor, med tillägget att Katolska kyrkans "alphakurser" är i form av studier i Katolska Kyrkans Katekes.

      Antony

      Radera
    5. Anthony: vill du övertyga nån här att du verkligen "är katolik" så gör du det inte med att be om ledtrådar. Om du vet vad du ska svara så gör det. Annars är din tystnad talande. Marcus

      Radera
    6. I vilket stift finns din kyrka Anthony? Marcus

      Radera
    7. Det är märkligt vad lite oraklet Marcus begriper. Mitt stift är Stockholms katolska stift. Vilket stift tillhör du, Marcus?
      Antony

      Radera
    8. Att jämföra alphakurser med studiegrupper av katolska katekesen, är bokstavligen som att jämföra dialog med monolog.
      Det sistnämnda är kanhända en romersk-katolsk specialitet?
      (Åtminstone på den här bloggen....)

      Radera
    9. Peter T; har du överhuvudtaget deltagit i en katakeskursen, och i så fall i vilken församling?

      De jag har deltagit i har haft mycket "högt i tak"!

      Antony

      Radera
    10. Själv har jag deltagit i katekeskurs i KK. Mycket riktigt Antony. Högt i tak och glädjande kunnig kursledning. Knappast envägskommunikation, men klara linjer och klart mål trots det.

      Målle

      Radera
  3. Bloggaren kritiserar ofta i sina poster med rätta många företeelser. Det jag undrar är om han är nöjd eller inte med detta. D.v.s. självklart är han inte nöjd med det han kritiserar, men min fråga gäller själva situationen på ett mer principiellt plan: Ska det. i en kyrka råda pluralism? Alternativet är att Gud fixerat i Bibeln vad vi kristna ska tro och lära. Jag kan inte komma ifrån intrycket att DS är rätt nöjd med pluralismen.

    SvaraRadera
  4. Här åts hemlagad pytt (från grunden, inte hänt-i-veckan) med dansk korv "av salamityp" i fredags. Ingen sprit, inte ens rödtjut.

    O så såg jag filmen "Amazing grace" om William Wilberforce, John Newton o de andra som med mycken slit o möda fick slavhandeln förbjuden i det Stora Kungadömet. Jag satt o funderade över vad de herrarna skulle tänkt om dagens situation. Vad de skulle tänkt om de fattiga kvinnor som forslas runt i Europa för att sexuellt tillfredsställa stackars män. Ensamma män eller de vars fruar/flickvänner kanske inte ställer upp på det som vissa församlingspedagoger verkar plädera för.
    Dagens slavhandel, som till viss del underhålls av just fixeringen vid sex o det (förment kristna) skamsna kring det. Min skamsenhet kom sig av hur lite vi ärat Wilberforce o andras arbete.
    Läser församlingspedagoger aldrig Höga Visan? Bara för att ta ett exempel då.
    (Det "vi i kyrkan" som används får mig att se rött, men det passar kanske just idag.)
    Eva H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alphadeltagaren1 maj 2017 kl. 09:56

      I vanliga fall får man inte säga "vi och dom". Men i Hässleholm finns det ett "vi". Dags att definiera "vi"-et också.

      Radera
  5. Hässleholms hedonistiska stollerier är bara toppen på ett isberg, då jag fått höra från konfirmanders föräldrar att Svky lär dessa att kortsiktiga sexuella relationer i tonåren är något naturligt och närmast"välsignat" (en pedagog hade även betonat att det var bra med bisexuella erfarenheter, för att veta "vem man är"!) men nåde den förälder som kommer körandes i en bensinslukande SUV - det är en dödssynd!
    Antony

    PS. Pytt i panna och råbiff på en fredag? Nån jäkla ordning får det väl vara på högkyrkligheten?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag betvivlar inte alls att dina källor talar sanning. Församlingspedagoger är ett släkte för sig, med en odefinierad roll som gör att de kan rumstera runt lite hur som helst. Kanske har många av dem misslyckats med att bli lärare och så har de hittat en fristad i kyrkan där de är befriade från betygsättning och Pisamätningar.

      De församlingspedagoger jag är närmast bekant med utmärker sig dock på så sätt att de behandlar konfirmanderna som förskolebarn. Illa, men ändå i sammanhanget positivt eftersom de då kanske anser att ungdomarna är för små för samtal om sex och samlevnad. Kuddrummet räddar alltså traktens femtonåringar från att förledas in på transsexualitetens träskmarker.

      Radera
    2. Den där med fredagsfastan satt i krysset, Antony:-))

      Sen tar väl Svenska Kyrkans medlemmar inte så hårt på fasteregler någonstans längre. Enstaka undantag finns dock.

      Bekymmersamt det där med obekymrade sexuella relationer i tonåren. Lite fasta är en nyttig hjälp mot osundhet även i det sexuella. Beträffande diet, ålägger man sig annars alla möjliga regler och avhållsamheter. Socialt acceptabelt är det dessutom. Men sex? Kan någon förundras över att våra nysvenskar med muslimsk bakgrund blir förvirrade angående vad som gäller? Eller att vi har ca 35.000 aborter om året?

      PP

      Radera
    3. Nja, hur vet någon att råbiffen inte var gjord på rårivna morötter? Bortsett från att fastereglerna inte gäller åldringar. Ska de egentligen praktiseras i påsktid när vi firar stort?

      Radera
    4. Vi som blir mognare behöver mera fasta, inte mindre, i träningen inför att avklädas detta livet och gå in i Det Kommande!
      Askesis betyder träning-för himmelriket.

      Radera
    5. Niklas N!

      Kan någon "misslyckas med att bi lärare" idag?

      Lars-Gunnar

      Radera
    6. Varför år Anthony så rädd för sex? Marcus

      Radera
    7. Hur kan oraklet få det till att jag är rädd för sex?

      Marcus är nog så förblindad av tillståndet i det hedonistiska postkristna samfundet att han tycker att en kritik mot uppmuntran till bisexuell promuskuitet, till 14-15 åringar, är att vara "rädd för sex".

      Tillståndet i Svky är uppenbart betydligt värre än vad ens jag har förstått!

      Antony

      Radera
    8. Dr Sandahl har en poäng, men med tanke på dennes uppenbara "virilitet" så tycker jag att han gott kan hålla fredagsfasta efter påskoktaven.

      Morötter? Vem försöker han lura?! ;)

      Antony

      Radera
    9. Tack för komplimangen, PP!

      Svkys hedonistiska antropologi är nog ännu värre för de ortodoxa och Katolska araber som det postkristna samfundet så aktivt proselyterar.

      Massmorden på de ofödda barnen är väl något som Svky i "bästa" fall ignorerar eller i värsta fall försvarar!

      Antony

      Radera
    10. Antony är alls icke rädd. Han är liksom många av oss andra en förfinare av samtalet. Varför bara tala sex, när vi kan prata om sex och stamlevnad, som di säger't i klankultuerna!

      //Ruhollah

      Radera
  6. Några tankar:

    Att provinsialläkare och präster hade många barn, kanske berodde på att de dels hade stora tjänstebostäder, dels hade hög lön, åtminstone läkarna och de befordrade prästerna. Fortfarande finns ett samband mellan trygga arbetsförhållanden/hög inkomst och antal barn. Det är inte så kul att börja sätta en mängd barn till världen om man är låginkomsttagare och hänvisad till den stockholmska bostadsmarknaden.

    Sedan får man vara glad att Linda Sjöö säger "vi" om kyrkan. Ibland hör man kyrkoanställda omtala kyrkan som "dom". Troligen menar hen "vi anställda", dock.

    Är det en tillfällighet att prästerna, inkl kh, dr Sturesson, håller sig undan? Kanske lite känsligt skitjobb? Bättre att lämna över till tjejerna, som inte blir så utsatta för närgångna och raljerande frågor?

    Om församlingspedagogerna tror att besökarna på mässan får lust att bli kvar i kyrkan eller återinträda, bedrar man sig. Snarare får man bekräftat att kyrkan inte har något att erbjuda utöver hedningarnas "Ät, drick och var glad, i morgon skall du dö!" Varför skall man då vara medlem eller respektera en sådan organisation?

    Något är rejält i olag i Lundastiftet. Svenska Kyrkan Malmös infamösa församlingsblad Feminista. Utbrett stöd för antisionistisk aktivism bland prästerna. Den inklusiva Livgiverskan som dragit in i kyrkorummen. Ovilja bland många präster och anställda att tjänstgöra på helger. Gudstjänstlös landsbygd.

    Ja vad säger biskop Johan Tyrberg, en lyssnandets man, som med städse vänligt leende inte drar sig för att delta i kontroversiella och känsliga sammanhang? Lyssnande har en tid. Handling och ledning en annan. När kommer handlingen och ledningen? /smun

    SvaraRadera
    Svar
    1. Räkna inte med någon reprimand från stiftchefen i Lund, denne är ju först och främst en galjonsfigur!
      Antony

      Radera