Fortsatt läsarsuccé, heter det i stolt nyhetsrapportering. Räckvidden har ökat. Jag kollar Torsdagsdepressionens senaste nr, sidan 2 längst ner och finner att upplagan är 24 900 (2016). Den har alltså stadigt gått ner. Men upp! Det betyder att varje tidning läses av fyra personer. Det kan vara så. Det ligger en tidning på personalens fikabord och den bläddras av några. Läses tidningen? Men vart tog den digitala utgåvan vägen? Aj då. Den är inräknad som papperstidning för det är ju också tidningen fast digitalt.
Allt fler besökare är det på den dagliga nyhetssajten också. Jubel och sång, skulle psalmisten konstatera. "Och KT behåller greppet om läsarna". Noga taget är det väl jag som behåller greppet om tidningen, från tidningsfällan vid gatan till köksbordet om torsdagar. Och jag läser, deprimeras och redovisar min depression under några dagar, dvs tills den släpper. Då är det snart torsdag igen. Så fortsätter det, vecka efter vecka.
Om jag funderar bakåt i tiden var väl tidningen vassare i sin kyrkokritik med ledartexter som kunde ifrågasätta. Nu skrivs det inga granskande ledare utan något som mer är att förstå som reflektioner. De behöver inte vara harmlösa för det, men de är inte resultatet av en granskande tidning, en som biter den hand som föder den. Ni förstår. Ifrågasättandet finns långt bak i tidningen, som debattartiklar.
Sören Dalevi påstås debattera i en stor artikel som snarast är ett linjetal om reformationsjubiléet. Dalevi hoppar visserligen på Luther, som anklagas för antisemitism och för att onyanserat och ofta oförskämt föra polemik. Sicken Luther! Dalevi är uppenbart finare än Martin Luther. Han vet att det finns en del hos Luther han lämnar därhän. Tydligen, nota bene, utan debatt. Dom är roliga biskoparna. Inte konstigt att Djävulen älskar biskopar. De blir underhållande i vilket helvete som helst. Den lutherske biskopen i Karlstad lämnar somligt därhän hos - Luther.
Till det som Dalevi håller fram är att Svenska kyrkan "de senaste åren varit upptagen av stora administrativa och organisatoriska frågor." De senaste åren? Jojo. Men Dalevi tycker att det inte i och för sig är fel. "Det är inget fel i sig", skriver han. Den meningen uppskattade jag särskilt. Slugskallarna vet att trycka ut sig.
Dalevi preciserar: "Men nu är det tid för innehållslig substans, och på så sätt kom reformationsåret lägligt." Oss emellan var det lika lägligt för några decennier sedan, när precis detsamma som Dalevi säger sades. Tid för substans. När Svenska kyrkans fria synod var inne på det temat visste den veklagan som då uppstod inga gränser. Det var oförskämt att säga så om det fina kyrkliga livet. Och The March of Folly har fortgått med samma slagord upprepade som vore de begåvade. En rimlig förmodan är att det inte blir mer substans nu. Varför skulle det?
Kring slagordsupprepande skulle det kunna skrivas intressanta artiklar och ifrågasättanden skulle vara välkomna. Hur fungerar maktapparaten i Kyrkans Hus? Är det sant, i vanlig mening sant, som det sagts av en analytiker, att det i Kyrkans Hus finns en herrelös byråkrati som löper amok? Den repliken har jag undvikit att föra fram i Kyrkostyrelsen för att inte riskera att anklagas för "effektsökeri". Jag inser att i styrelsen sitter anständigt folk, som vill sova gott om natten. Men ska den kyrkliga tidningen låta dem göra det?
Samma sak med andra konstiga nyheter. Unga afghaner i Paris får en egen diakoniassistent. Men hallå! De är i Frankrike. De kommer dit från Sverige. När tar Svenska kyrkans ansvar slut? Ska vi ha motsvarande satsningar i andra länder? Hur tänkte ni nu och varför ställdes inte de journalistiskt relevanta frågorna? Vad händer efter det halva år som projektet pågår?
Kring en annan nyhet kunde också frågor ställas. I "rikshelgedomen" firas 500-årsjubileet vid fem gudstjänster. Till den som firas 31 oktober har kyrkostyrelsens ledamöter och ersättare bjudits in. Rikshelgedomen är en stor kyrka i staden Antjeborg. De inbjudna, som i någon rimlig mening måste anses företräda Svenska kyrkan, ska betala resa och logi själva. Så vilken typ av uppdrag saken gäller är mycket oklart. Detta är en variant på det som hände för ett år sedan, när kyrkostyrelsen först skulle vara värdar i Lund och under stort hemlighetsmakeri skulle skriva in datum i sina almanackor men sedan till sist satt och tittade på storbild i Malmö. Då betalades för resa och logi. Fanns det något seriöst över nyhetsarbetet skulle detta underliga belysas medialt. Vilken roll har Kyrkostyrelsen numera och vilken roll ska den ha? Vem bjuder in till firandet i rikshelgedomen i Antjeborg egentligen? Och vilken storhet företräder Svenska kyrkan? Kyrkostyrelsen har alls inte informerats. Jag vet inte vad det säger, men något säger det. Jag bojkottade bokmässan. Jag bojkottar rikshelgedomsgudstjänsten.
Allt detta bara därför att jag läser den där publikationen som kommer på torsdagar och mediterar över den. Också denna synnerliga lördag.
The dog eags its tail.
SvaraRaderaAtt det är kyrkostyrelsrn som är svansen är uppenbart.
Men frågan är om hundens eller hyndan herre är kyrkokansliet?
Lither var polemisk, kritisk och ville ha substans i tron och kyrkolivet. Ut med det som har fel fokus och dåligt underbyggd teologi kan tjäna som en kort sammanfattning.
Vem eller vilka har en sådan funktion i Svenska Kytkan idag?
Knappast den torsdagliga publikationen.
Men frågan om dagrns Luther kanske ska ställas till den svansande kyrkostyrelsen?
Luther var en ärkeheritker och ett djävulens redskap: https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://onepeterfive.com/german-bishops-hail-arch-heretic-luther-teacher-faith/&ved=0ahUKEwiussjgivHWAhXpO5oKHd3hBHIQFggcMAA&usg=AOvVaw1fJ8g7yJNR3XwqQFtec6Nq
RaderaAntony
Ja, 'ärkeheretiker och djävulens redskap' – det var väl inte riktigt så som Benedikt beskrev Luther.
RaderaAtt låta upphetsad retorik från 1500-talet avgöra sakfrågor är nog ingen höjdare. I konflikter tas lite allt möjligt till. Se hur riksdagspartierna värjer sig mot SD:s framgångar! Inga intellektuella och balanserade mästerstycken direkt.
RaderaI konflikten mellan islam och den föregivet kristna världen är språk och defamation likartad 1500-talets mentala klimat. Balanserade röster fanns även då, men t ex Erasmus av Rotterdam nådde trots sin överlägsna argumentation och sakposition aldrig ut. De tyska, katolska biskoparna verkar idag att betrakta reformationen med Erasmus' ögon.
Den europeiska kristenheten lär behöva samlas inför kniptången av vänsterliberalism och segrande islam. Helt enkelt en överlevnadsfråga.
Lars Jensen
Låtsasspel
SvaraRaderaär det väl, när nu det s k Lutherjubileet går av stapeln. I månader har man förberett konserter, sångkörer och samlingar av olika slag. Bara tröttsamt för den som undrar hur mycket Luther och hans verk betyder i vår svenska kyrka. Visst, undantag finns, men i det stora hela?
2017 betyder inte virrhjärnan Luther ett jota. Förutom att panikkrängas som namn på diverse affischer.
RaderaSnart är han glömd och begraven igen.
Vi har underbara dagar framför oss!
/John
Orättvis kritik mot Kyrkans Tidning!
SvaraRadera-Ja, dagens bloggtext underkänner KT:s journalistik. Det gör inte jag. Vad saknar bloggaren i den? Jo, granskande ledare. Men granskningen återfinns ju oftast i nyhetstexter. Och ingenting är förstås så bra, att det inte kan bli bättre. Själv saknar jag exempelvis en KT-granskning av Missionsprovinsen: var den finns geografiskt, och hur många medlemmar den har. Sedan bör ju tidningen exempelvis fråga Dan Sakar, FK-kandidat från Lunds stift och invald i KM, varför han hoppar av innan han tillträder. Vad säger hans väljare om detta? (Jag bortser då givetvis ifrån om avhoppet sker av skäl som inte kan ifrågasättas)
Hur slom helst läste jag detta i går. Det plötsliga avhoppet innebär att Göran Skytte, "lite oväntat", som det står i Världen idag tar plats i KM. Men det var ju detta han ville. dock inte fullt ut FK, eftersom han sattes först på fjärdeplatsen och naturligtvis inte helst passar in i FK-familjen. Men gruppen ville ha honom som draglok och tog inte avstånd från hans groteska kritik av Svenska kyrkan. där det råder "liturgisk förflackning" och som ordnar "flamsiga jippon". Plus andra, ännu värre omdömen om vår kyrka.
Men på ett sätt är det bra att Skytte nu tar plats i kyrkans beslutande finrum. Då får han ju, redan vid KM :s inledningsgudstjänst, på plats se att hans beskrivning kommer på skam.
Fast jag tror förstås inte att Skytte kommer att erkänna att han hade fel. Därvidlag är han nog lika envist stoisk som flera av denna bloggs kommentatorer, som både efter och utan noter dömer ut och spelar skräckmusik om Svenska kyrkan dag efter dag, månad efter månad och år efter år.
Men de flesta känner väl till talesättet, att det inte går att lära gamla hundar att sitta?
Trevlig helg önskas bloggaren, Skytte och alla andra FK-are!
BENGT OLOF DIKE
Hunden,
Raderasägs det, biter inte den hand som ger den mat.
Hur skulle KT kunna granska Svenska kyrkan, när tusentals förtroendevalda får denna tidning gratis, eftersom den betalas på kyrkoavgiften. Bet tidningen till, skulle pastoraten upphöra att prenumerera, och då skulle tidningen gå i graven.
För skam skull tar den in en del kritiska insändare men dessa vet vi ju, att man i Antjeborg betraktar som undergrävare av kyrkans förtroende.
Också dig, Bengt-Olof tillönskas en trevlig helg, där man i en del svenskkyrkor samlas kring ämnet "att växa i tro".
BOD!
RaderaAtt få veta var Missionsprovinsen finns geografiskt är inte särslilt svårt. Bara att läsa på dess hemsida. Där finns en lista över alla anslutna gudstjänstgemenskaper.
Till samtliga (eller åtminstone många) finns även kontaktuppgifter. Bara att ringa el Maila om man vill veta hur många som är med i respektive grupp.
Varför tjata så fasligt om detta? Du gör lätt jobbet själv på någon timme!
Det är då för väl att Göran Skytte själv på plats får se att kyrkomötet vare sig är lider av "liturgisk förflackning" eller kan räknas som ett av av många "flamsiga jippon".
RaderaEller kanske det rent av bekräftar hans bild?
KM:s hantering av nya handboken kan mycket väl bli en fullpoängare i båda kategorierna.
Walldin, Lindahl och Peter T,
RaderaDen förstnämnde kan vara lugn: KT skall inte underkännas på sådana grunder. Tidningen har gjort många avslöjanden genom åren. Tipsa så får Du se.
Lindahl bortser tyvärr ifrån att provinsens ledning vägrar upplysa om medlemsantalet, vilket såväl Svenska kyrkan, frikyrkosamfunden och andra organisationer självfallet gör.
Har Lindahl någon förklaring till hemlighållandet? Jag har en: provinsen vill inte erkänna sin litenhet.
Om Skyttes och Din bild bekräftas (vilkeT den naturligtvis sakligt inte kan göras) får vi se vad Skytte kan göra åt saken från sin KM-plats.
BENGT OLOF DIKE
Bengt Olof, du har vid flera tillfällen upplysts om att man inte har någon central statistisk för hur många medlemmar de olika församlingarna inom Mpr har. (Det är församlingarna som är medlemmar i Mpr, inte de enskilda människorna.) Det är vidare så att olika församlingar räknar på olika sätt. En del har medlemsregister medan andra ser till antalet kommunikanter och för en kommunionlängd istället.
RaderaAtt Svenska kyrkan m.fl. kyrkliga organisationer redovisar medlemsantal beror på att de måste göra det för att få del av statliga bidrag, vilket inte Mpr får (eller vill få för den delen - man vill inte tvinna sig en egen snara).
Men - för dig som är så intresserad av statistik kan jag berätta att jag nyss har kommit hem från en härlig högmässa (all inclusive och av högsta klass) i min Mpr-församling. Vi var 40 gudstjänstfirare.
Som lite överkurs kan man också fundera över den intressanta frågan om vad en församling är. Det finns de som är medlemmar men nästan aldrig bevistar en gudstjänst. Det finns också de som inte är formella medlemmar men är trogna gudstjänstbesökare. Det är en intressant fråga men, som sagt, överkurs här.
Av Bengt Olofs svar skulle man kunna få uppfattningen att han högaktar KM:s behandling av nya kyrkohandboken.
RaderaReceptionsprocessen har tydligen omfattat åtminstone en individ redan.
Elisabeth,
Radera-Åjo, det är naturligtvis lätt att få fram siffror, om viljan finns. Tyvärr finns den inte.
Men jag besöker gärna en gudstjänst i provinsen. Upplys mig bara om var jag geografiskt närmast Blekinge eller Småland hittar den!
BENGT OLOF DIKE
Jaha, BOD, du fortsätter framhärda fastän du fått klara och tydliga svar. Jag får snart säga som Ingemar Stenmark...
RaderaVilken församling som är närmast dig vet jag inte men här hittar du dem inkl. gudstjänsttider: http://www.missionsprovinsen.se/koinonior
Grattis på födelsedagen! Hoppas du slapp kaffe på sängen bland alla hundarna. (Jag har sett filmen med Loke. Han är söt.)
SvaraRaderaDen som är intresserad av att veta mera om Luthers s.k. antisemitism kan läsa professor Knut Alvsvågs artikel ”Luthers förhållande till judarna” i Församlingsfakultetens tidning ”Hälsning” nr 5/2017. Rune Imbergs ledare är också väl värd att läsa. Tidningen finns här: http://www.ffg.se/w/wp-content/uploads/2017/10/Halsning-5-2017-1.pdf
Antjeborg var kul! Även om jag inte räknar mig som ankist föredrar jag dock Ankeborg och avnjuter veckoligen det som utspelar sig där. Där har jag t.ex. lärt mig ett så förtjusande kraftuttryck som ”milda makaroner”.
Som f.d. förtroendevald för Kalle Anka partiet, så får jag nog betrakta mig som gul ankist. Även om det på den tiden fanns de som var gulare.
RaderaMen Kalle-emblemet hänger fortfarande med på min gamla jeansjacka, om än i några få stygn.
Ja av BOD´s kommentar ser man vad som intresserar honom. Missionsprovinsen?
SvaraRaderaHade det inte varit av större intresse att fundera över vart SVeK är på väg?
Missionsprovinsen försöker vara det en gång SvK var och SveK lögnaktigt påstår sig vara.
Det blir väl så när man måste försvara sina arvoden och det lilla man åstadkommit där bl.a nedläggningen av Ansgarsstiftelsen är den "stora" trofe´n.
Att som jag påpekat "kyrkans hus i Uppsala drar mångdubbelt mer ,ca en kvarts miljard om året enbart i personalkostnader utan att kunna uppvisa något som helst positivt resultat vad gäller mission eller att "bara" klart och oförfalskat framföra evangeliet.
Missionsbefallningen har man helt strukit. Den kan ju skada relationerna med en allmänreligiös "kyrka".
//HH
Stig Walldin och HH,
SvaraRadera-Den förstnämnde upplyses om att det ibland är församlingar som betalar prenumerationen för några förtroendevalda - exempelvis KR-ledamöter - liksom det inte är ovanligt att företag gör detta för vissa av sina anställda. Det är för övrigt positivt att kyrkliga beslutsfattare läser KT.
Den andre, HH, vill förstås inte att fakta om Missionsprovinsen skall komma i dagen. Men där har KT en journalistisk uppgift som är viktig. Fakta och verklighet, sanning och (medlems)siffror bör alla vänner av intellektuell hederlighet vara anhängare av.
BENGT OLOF DIKE
KT vågar nog inte skriva om Mpr, då denna organisation enligt höga kyrkliga företrädare (läs biskopen i Göteborgs stift) nog är den religiösa organisation i Sverige som SvK vill ha minst samröre med. En artikel i KT om Mpr skulle nog föranleda ett ömmande öra för chefredaktören.
Radera2016 hade SvK 22 600 000 000 kr i omkostnader.
SvaraRaderaJag hade kunnat nå samma nettonivå av frälsning (om ni ursäktar det vanvördiga Tetzelska uttrycket) för 10% av den summan.
Några mindre genomgripande förrätter: sparka 95% av den nationella nivån, 70% av stiftsnivån, gör kyrkovalen digitala med BankId (med en hjälp-tjänst i församlingar för de som inte har egen mobil/dator/teknisk färdighet), avskaffa alla arvoden för förtroendeuppdrag-politiska uppdrag och andra åtgärder för att spara pengar på stiftsnivå och nationell nivå. Ge procentuell provision till ekonomiska förvaltare och lägg ut förvaltartjänster på en öppen marknad med riktigt hungriga-duktiga hajar.
Sätt alla pengarna i en fond eller nåt, och ge alla församlingar rätt till stöd från den fonden. Säg stöd i tre nivåer, brons, silver och guld. För att få rätt till bronsnivån av stöd ska församlingen allokera 60% av sina resurser till gudstjänster och annat som involverar tillbedjan och sakrament. För silver, 70%, och så vidare. Oavsett detaljer, poängen är att resurser bör allokeras till samling runt sakramenten, i.e. sådant som kommunicerar frälsning.
Vill man komma ner till en (från detta perspektiv) verkligt effektiv organisation, en som bygger på tillbedjan-sakrament, tror jag att en ganska hög % av anställda måste vara präster och, uppenbarligen, de flesta av församlingens aktiviteter måste vara av det slaget. Prästtjänsten skulle bli lite bredare (dra ett betydligt större lass av pedagogik och diakoni). Man skulle behöva vara tvungen att reducera kostymen vad fastigheter beträffar med 60%+.
Ett problem är att när man har gjort ca 2% av möjliga effektiva åtgärder så kommer folk att dra öronen åt sig och en principdebatt uppstår om "vem kyrkan är till för" och att det ska vara en folkkyrka och inte en elitkyrka. Underförstått, effektiva åtgärder, från frälsningsperspektivet-det sakramentala perspektivet sett, är inte i folkets intresse. Den idén är ett sänke som Svenska kyrkan kanske aldrig blir av med.
Sobald der Gülden im Becken klingt, im huy die Seel im Himmel springt!
RaderaJohannes Tetzel
BOD.
SvaraRaderaRe missionsprovinsen är inget hemligt. Du kan ju besöka någon men det skulle väl skada dina fördomar och dina illusioner?
Du tänker väl som ordspråket: Tag mitt gods och mitt guld men låt mig behålla mina illusioner?
Problemet vid närmare eftertanke är väl att för dig gäller bara det sistnämnda. Detta att behålla dina illusioner så att du med "gott samvete" kan fortsätta plocka arvoden och motarbeta posk som gett dig möjligheten.
Hederlighet?
Har inget med SVeK att göra och tydligen inte heller dess politruker.
//HH
Ännu en bekräftelse!
Radera-Föga oväntat har återigen HH utfallit i personangrepp och öst galla över Svenska kyrkan.
Från honom alltså intet nytt! Fast undrar ni inte, kära andra läsare, hur han vet något om mina arvoden?
Det undrar jag också.
BENGT OLOF DIKE
När slanten från arvodet klingar
Raderasig Dike i klockkläppen svingar!
/John
-John tror att han är intressant,
Raderafast hans inlägg blott är fjant;
På löpande band han smörja producerar,
i tron, att alla andra den applåderar!
BENGT OLOF DIKE
Min gratulation översänds härmed också!
SvaraRadera-Av trätosystern Elisabeth (som dock ibland har sina ljusa stunder med mjuka och vänliga inlägg) fick jag veta, att bloggaren har födelsedag den 14 dennes, alltså i dag.
Då måste jag också få sälla mig till gratulanterna och hoppas att firandet med barn, blomma och hundar blir fint och minnesrikt och inte lämnar minsta plats för besvikelse och dysterhet över förlorad KM-plats.
Alltså önskar jag gott kaffe, välsmakande kakor och tårta och ett extraben till de, förstår jag, alltid närvarande jyckarna!
Dock passar jag på att sätta en tanke på plats vad gäller KM-valen:
-Varför inte nu börja planera en sammanslagning av POSK, FK och Kristdemokrater i Svenska kyrkan? Bloggaren och den sistnämnda gruppens ordförande, Bertil Ohlsson bor ju bara en dryg mil från varandra och kan alltså träffas vid ett nytt kaffebord för att förbereda ett samgående.
BENGT OLOF DIKE
Fast röstar man POSK så vet man ju inte vad man får. Det rymmer allt från aggressiva vänsterpartister till trojanska hästar.
RaderaGratulationer på födelsedagen denna vackra höstdag.
SvaraRaderaDemokratia
Oj, jag ser att Dag fyller år! GRATTIS OCH GUDS VÄLSIGNELSE ÖVER DITT KOMMANDE ÅR!
SvaraRaderaJag i Halland
"Reformationsjubiléet!?" Ha ha haa!
SvaraRaderaDet blev inte mycket av den vanten. Utöver påvens historiska Lundabesök har inget vettigt åstadkommits. Allt djävulskap som statskyrkan gjort genom de 500 åren har tigits ihjäl - liksom de härligt galopperande utträdessiffrorna: all time high! Utöver dem blir minnet för eftervärlden ett tomt sammanträdesbord utanför Uppsaladomen. Varför inte ett också utanför den av herr “förtroendevalde” Dike aldrig besökta domen i Mörrum? Hyckleri som hyckleri.
Den givna finalen på “reformationsjubiléet” 2017:
Bränn Martin Luther på bål!
/John
John hade nog känt sig hemma i reformationstidevarvets upphetsade tonläge?
RaderaLars Jensen
Jensen: Jag trivs utmärkt i vårt eget århundrade. Kritik hör hemma även här. /John
Radera