Kooikervalpen (om man är valp vid 10 månaders ålder) Loke hittade framtidshoppet under köksbordet, bar fram det och ville leka med det, dvs vi skulle dra i det från två håll. Jag insåg att vi har underbara dagar framför oss. Men det var egentligen inte Lokes förtjänst utan resultatet av en perspektivvända.
Det som berövade mig framtidshoppet var att Anders Björnberg och kyrkomusiker som jag håller högt i varsin artikel sågat handboksförslaget. Anders var städslad som handläggare, men klev år 2010 plötsligt av. Detta avhopp uppfattade somliga av oss som en signal att allt inte stod riktigt rätt till. "Cherchez la femme" sades betyda att kyrkosekreteraren fattat nya beslut. Jag tror aldrig detta riktigt redovisas, inte i kyrkostyrelsen i varje fall. Där föredras halvkvädna visor, skillingtryck utan det tragiska slutet alltså. Och så har allt rullat på.
Jag antar att felet med det kyrkomusikaliska berodde på att de som skulle arbeta med kyrkohandboken inte riktigt förstod sig på vad som skulle vara musikaliskt problematiskt. De tuggade texter och den arme kyrkomusikern Lars Åberg blev alltmer frustrerad över att ingen ville bry sig om hans synpunkter. Så blev det sent i processen och musikfrågorna skulle kastas in. När då två av de tidigare experterna undertecknar inlägget Dysfunktionell process bakom kyrkohandboken borde också de mer kyrkopolitiskt förhärdade inse att Kyrkomötet står inför verkliga problem. Men noteringarna som Anders Björnberg ger om entusiasmen inför 1986 års handbok och det mentala läge som nu råder, skulle kunna utlösa en lavin av tvivel och tveksamheter. Jag kan återge musikernas mening: "Om detta material skulle antas lär det gå till historien som ytterst få förespråkade eller brann för." Kyrkomötet manas att inte rösta för det. Och förutom musiker har t ex vår vän professor Eva Haettner Aurelius markerat. Stackars Antje som sa det där om högsta möjliga språkliga och musikaliska kvalitet. Detta projekt har inte gått hennes väg, detta lika lite som bordet vid Uppsala domkyrka.
Det lilla problemet med det aktiva bortvalet av liturgiskt kunnigt folk, Voldemort, namnet som inte får nämnas (men detta n-ord är egentligen docenten Christer Pahlmblad), samt Mikael Isacson och Mikael Löwegren, har jag tjatat. Ett sådant borval sker under ivrigt ropande om bredd om transparens. Tror dom att vi är dumma i huvet? Klart vi fattar.
Inte alls konstigt att framtidshoppet gick förlorat. Till det kommer Anders Björnbergs inlindade varning att piskan ska användas som maktmedel för att få igenom den nya liturgin. Sådant skrämmer. Fast inte mig. Mig muntrar det upp. Det har alltså gått just så illa! Jag känner framtidshoppet spira. Och än bättre blir det då jag i samma Torsdagsdepression ser Birgitta Söderberg. Hon är oppmålter på bild och avspeglar en hållning att hon inte tar några fångar. Handboken från 1986 går direkt bort vid pingst 2018, inga dispenser men "det spännande" (det heter alltid så, DS) är att varje försmling måste (sic! måste) fundera över vad man vill fira för gudstjänst i just sin församling. Varför ska vi då ha en kyrkohandbok för Svenska kyrkan, kan vän av ordning undra. Voldemort ställde den frågan i boken Mässa för enhetens skull, som enkelt hittas på kyrkligdokumentation.nu
Söderberg vet att ställa kyrkoherde och den präst som firar gudstjänst till svars. Församlingen utsätts inte för några sanktioner. "Alla ska vara beredda att följa det nya", förklarar hon. Det är här det slirar. 86:an finns i det nya men kan inte vara kvar parallellt av något för mig obegripligt skäl. Finns det med men utsmetat i det nya, vore det väl lättare att tills vidare använda 86:an och fasa in efter hand? Men då blir det konstigt att alla ska vara beredda att följa det nya. Jag menar, om det nya också kan vara det gamla i den nya handboken. Jag tror att avsikten är en annan. Vrid liturgin så att den passar teologin i Mälardalen med omnejd, dvs MTD-religionen. Kunden har alltid rätt... Vi kallar detta "pedagogik för dagens situation".
Känner ni att vi har underbara dagar framför oss? Nu blir det möjlighet till liturgiska strider i varje härad. Räddhågade kyrkoherdar ska trycka till komministrar, som faktiskt har så mycket känsla för sina vigningslöften att de inte tar vad som helst. Det blir anmälningar till domkapitlen och några präster kommer att sättas åt. Det är det pris de får betala för lärjungaskapet. Om prästerna då står upp som kollegium, kommer dimkapitlen att få det svårt. Och vad ska domkapitlen göra med församlingar av typ Döderhult, som i 20 år minst firat högmässa väldigt lokalt.
Förresten tror jag att det var Birgitta Söderberg som förde in den fina inledningsformuleringen om att "vi är här, du är här, jag är här och Gud är här" (med möjlighet att flytta ordningsföljden). Och hon menar nu ,att alla präster har ansvar att följa kyrkohandboken! Nu blev jag glad och buren av framtidshoppet igen. På en pigg, käck och munter blogg hade allt annat varit en komplikation.
I går tog jag mig till Växjö. Jag såg Gösta Tingström vandra runt domkyrkan. De första varven jag såg honom talade han i telefon. på varv två anslöt hans vän meteorologen och så vandrade de vidare. Tingström skrattade högt på andra varvet. För egen del talade jag först med två damer som undrade vilken ras det var på Loke, kooikern och ömsint betraktade foxterriern Grynet också. Så kom nen dam som kollade båda och hon hade en hund som var 14 år och insåg att Grynet hörde till de åldrade hon också. 13 år. Vi utbytte tankar om den dystra framtid då en hund dör. "Men ni har i alla fall två", sa hon. När Tingström traskade, förde jag det existentiella samtalet. Intressant. På väg hem i bilen hörde jag att Tingström haft kontakt med det andliga och visat hur hans hår på bröstet stod rakt ut då. Det skrämde programledarem, fick jag veta. Nu skulle Modéus II in till Radio Kronoberg och kommentera ,men om det var hår på bröstet han skulle tala om, vet jag inte. Han talade ointressant. Vad skulle han göra?
Vid aftonvarden förtäljde jag om damerna som talat med mig.
- Brudmagnet, sa frun.
- Jag?, sa jag.
- Nä, hunden.
Ska jag försvara Bengt Olof Dike? Med vapen i hand var det en gång mitt ansvar att försvara också Dikes postlåda, KAB 44 ni vet. Jag har lämnat in mina vapen men jag står fast vid mitt försvar. Bengt Olof Dike gör oss stora tjänster med att tydliggöra vad en folkkyrka är. Till sist blir det en folkkyrka där Jesus nämns men inte träder fram som Herren. Bra att veta. Gör inte Dike ledsen. Han hjälper adrenalinproduktionen hos somliga så att de lever längre. Att han i ungefär samma utformning för vidare den folkkyrkosyn som Arndt Johansson och Karl-Manfred Olsson stod för gör inte saken sämre.
Bekymrad är jag något litet över Antje. Hon kan inte heller vara glad när allt går henne emot. Vad kan vi göra för henne nu? Skulle hon bli gladare om vi avslog kyrkohandboksförslaget och fick börja om för att få den där handboken med högsta möjliga kvalitet språkligt och musikaliskt - och kanske till och med teologiskt? Ska Frimodig kyrka, högst tillfälligt naturligtvis, släpa lite utemöbler att sätta framför domkyrkan och bjuda till fest med öl, korv och samtal? Murray leder allsången. Jag kan stämma upp Ein Prosit der Gemütlichkeit. Blir hon gladare då? Eller kommer Polizisterna farandes och hävdar att tillstånd saknas? Hamnar Antje i arresten tillsammans med Frimodig kyrkas kyrkomötesgrupp? Det kan verkligen med skäl hävdas, att vi har underbara dagar framför oss. Jag menar förstås om detta gemütlicha inte sker.
Det är med liturgin lite som T-forden, alla får välja vilken färg de vill, bara de väljer svart.
SvaraRaderaSvK-församlingar har i långa tider gjort förändringar i liturgin, inte minst med varianter av aronitiska välsignelsen. Mycket sällan har domkapitel tagit emot anmälningar om detta.
Nu ska helt plötsligt alla som inte köper det nya anmälas, trots att de som introducerade nymodigheter för handboksförslaget gick fri.
Det är tydligt att "gå före" är det som gäller inom SvK.
Undrar hur det skulle bli om någon gick före och införde liturgi à la SSPX? Det skulle ju verkligen vara att gå före *LER*.
Ett kyrkomöte som antar ett så från fackkunnigt håll kritiserat handboksförslag är ett skämt som inte ser till kyrkans bästa. Bruna näsor är det visst gott om på sina ställen.
Hunden hittar framtidshoppet men det gör inte FK!
SvaraRaderaFörst tack för försvaret av mina små enkla bidrag till stöd för den av folket omhuldade Svenska kyrkan, fast bloggaren på sitt ibland så spirituella humör inte kan låta bli att ironisera över både mig och den.
Det bjuder vi på - såväl den öppna generösa kyrkan som undertecknad personligen. Ironi över något är ofta dess producents inre frustration över något jordisk som är betydligt större och bredare förankrat än producenten vill och kan acceptera.
Så jag gläds förstås över detta större men är också generös nog att le över den humoristiska accenten i dennes ord. Ett skratt förlänger livet, och en stark folklig förankring för kyrkan är ett styrkebesked.
På tal om försvar tillbringade jag hela dagen i Karlskrona i går, där Pax Baltica gick av stapeln. Redan vid presskonferensen i det vackra residenset, som nyligen intogs av moderaten Sten Nordin från Stockholm, som visade sig vara en trevlig och gemytlig person, dök kollegan och FK-företrädaren från Kalmar, Per Dahl upp. Jag beklagade tröstande valförlusten, men Per viftade lätt bort den och lät mig snabbt förstå att det kanske inte var av djup, allvarlig övertygelse som han ställt sitt namn och sin person till förfogande på listan.
Ser man på, tänkte jag, det brukar ju annars vara den ständiga anklagelsen mot partierna i kyrkovalet: att de fyller sin listor med både kreti och pleti. Nu är det mig fjärran att smutskasta den gode Per eller FK men saken borde nämnas, tycker jag.
Och ser man på: Bloggarens pigga jycke tycks vara mer framgångsrik än FK att finna framtidshoppet. En väl utvecklas nosförmåga förstås, vilket tycks kontrastera mot FK-ledningens ibland märkliga brist på verklighetsförankring.
Kanske är det dags att skriva in jycken som ny medlem i FK för att nomineringsgruppen skall kunna hitta framtidshoppet - om inte husse redan har gjort detta.
Vov, vov!
BENGT OLOF DIKE
Skedde detta vid kolelden på residensets gård, eller?
RaderaIngalunda där!
Radera-Nej, bäste bloggare, meningsutbytet med den sedan länga i Kalmar baserade Per skedde i bussen, som fraktade oss från residenset till konserthuset i stadens mitt. Nyktert och belevat meningsutbyte, innan bussen startade.
Så blev jag då en upplysning rikare om engagemanget hos denne av FK värvade kandidat. Fortfarande dock med högaktning för densammes tillmötesgående vänlighet att låta mig ta del av hans inre känslor för FK.
Dock måste jag beundra FK:s förmåga att fylla ett antal kandidatlistor med namn. Var hittar gruppen alla, har jag undrat i mitt stilla sinne. Men det hjälpte ju inte denna gång.
Skam dock den som ger sig, fast jag upprepar mitt förslag att FK bör slå ihop sina påsar med ett par andra grupper i KM.
På fullt allvar, föreslår jag detta.
-Man måste vara flexibel både i åsikter och i kroppen, som en klok gymnast skulle kunna uttrycka saken.
BENGT OLOF DIKE
Bengt Olof, FK hittar sina kandidater bland gudstjänstfirarna.
RaderaPOSK påstår sig göra detsamma.
Peter T,
Radera-I så fall talar ju Ännu mer för en sammanslagning av grupperna!
BENGT OLOF DIKE
Bästr Bengt Olof.
RaderaOm nu bara POSK hade visat mer ryggrad och gjort som de sagt från början, så hade FK aldrig skapats.
Du fattade visst aldrig ironin i förra inläggets sista mening, så jag får be dig uppsöka en spegel.
Peter T,
Radera-Skall det månne vara en skrattspegel med Ditt leende mot mig?
BENGT OLOF DIKE
BOD, det finns nog inte något su skrivit på denna blogg någonsin som framkallat ett skratt.
RaderaMotsatsen till känsloyttring har dock förekommit.
Peter T,
Radera-Menar Du inte ens hånskratt?
BENGT OLOF DIKE
"Bengt Olof Dike gör oss stora tjänster med att tydliggöra vad en folkkyrka är." Ha ha haaa!
SvaraRaderaDet stora problemet lokaliserat!
Men Sandahls omdöme väcker verkligen frågor...
/John
John,
Radera--Och Ditt väcker ramaskrin!
BENGT OLOF DIKE
"vi är här, du är här, jag är här och Gud är här"
SvaraRaderaRamsan tyder på ett förflutet som dagisfröken.
För övrigt kan man fråga sig varför det är så viktigt att följa den nya handboken när många, utan påföljd, struntar i den nuvarande.
Var det inte Karl-Manfred Olsson som konverterade till Rom? Men han kanske har gått vidare..?/Paul
SvaraRaderaNej, det var redaktör Ekman. Läs boken Värstingkristna i drevet för vidare upphetsning och adrenalinpumpande.
RaderaLite mer källmaterial till revisionsgruppernas granskning av vad som har drivits igenom. Det inleddes ganska omgående efter att HB86 godkänts (jfr Liturgin som bekännelse. Förf Rune Klingert.):
SvaraRaderahttp://portal.research.lu.se/ws/files/5769314/5275961.pdf
"Denna artikel är i första hand inspirerad av den syn på teologisk metod som Per Frostin utvecklade i Lund fram till sin död 1992. Per Frostin fick aldrig färdigställa sin troslära, i vilken grundläggande metodiska riktlinjer diskuterades, men det utkast han hann skriva har i kompendieform använts på grundutbildningen i systematisk teologi i Lund under namnet Mysteriets grammatik."
Frostin, P., Mysteriets grammatik. Introduktion i systematisk teologi. Kompendium avsett för användning inom delkursen i Systematisk teologi / Dogmatik, kurs TL 001/005 vårterminen 1992, Lund 1992 (stencil) an.
Ett nytt kriterium på bekännelsetrohet: att bryta mot handboken! SRK
SvaraRaderaDen präst som inte är en ynkrygg bryter mot handboken.
RaderaNu är det i och för sig helt ofarligt att bryta mot den nya kyrkohandboken. För ingen kommer att hålla koll på vad som inte är i enlighet med den.
"Bengt Olof Dike gör oss stora tjänster med att tydliggöra vad en folkkyrka är" skrockar idag herr gravt bloggklickarfixerade Sandahl mellan de ymniga frukosttuggorna. Det är onekligen anmärkningsvärda ord. ”Stora tjänster”.
SvaraRaderaÄr det inte alls märkligt att den så ”tydliggörande” folkkyrkovännen själv aldrig någonsin går i kyrkan? Utan tvärtom briljerar söndag efter söndag helt öppet här på bloggen för var och en med att han hellre sitter hemma vid datorn och skriver. Hur kan en sådan person alls veta något om det han så gärna skriver om? Kan en sådan person betraktas som sakkunig och trovärdig?
Vad beror det på att den av herr Sandahl så omhuldade folkkyrkovännen själv aldrig går i kyrkan? Tycker han inte om sin "älskade folkkyrka"? Är det något fel på den? Eller har herr Dike kommit ihop sig med creti och pleti om vem som ska vara högsta hönset i Mörrum-Elleholm? Och gjort sig omöjlig? Där också?
När får vi läsa herr Sandahls pösmunkande utläggning om detta? Eller från någon annan av de vankelmodiga i det ömkansvärda följe av hållningslösa lutherister som dyker upp till försvar så fort herr Dike får luppen på sig och sitt.
Måtte vi ha underbara svar framför oss.
/John
Ironi kallas det visst. Kommentatorn låter avvundsjuk. Så läser nog de lutherister vad hen själv skriver. an.
RaderaJag undrar nog om inte Dike bevistar en svenskkyrklig gudstjänst oftare än John?
RaderaDet var bra att Dag tog upp detta. Här ett ännu mer skrämmande exempel hur man med vetenskapligt fusk försöker vilseleda folk i politiskt agenda syfte. Det finns ingen hejd på vad man kan ta sig för , för att legitimera Sverige som ett muslimskt land.
SvaraRaderaSVT erkänner men har inte riktigt dementerat men det har den regionala SVT-kanalen gjort delivis liksom Vetandets Världs Veckomagasin gjort idag. Eftersom public service länge drivit en kampanj där man beskyller andra medier för att vara oseriösa och lögnaktiga är det ännu mer beklagansvärt att själva hamna på pottkanten och skämma ut Uppsala Universitet och svensk vetenskap utomlands.
I Samhällsnytt beskrivs bakgrunden bra för dem som inte är informerade.
https://samnytt.se/svt-publicerar-gammal-fejknyhet-var-publicering-var-fullt-rimlig/
Läs även kommentaren från Trio CMB där han redovisar hur fusket gått till. ”Många har ingen aning om hur allvarlig situationen i Sverige är”
http://katerinamagasin.se/m...
och kommentaren: Snille som visar fusket
https://imgur.com/a/lflWz
Här tas det upp sist i SR, P1 Vetandets Världs Veckomagasin. I slutet ungefärligt 38:00 eller -06.00
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/963768?programid=415
Demokratia
Citat:
SvaraRaderaNu är det i och för sig helt ofarligt att bryta mot den nya kyrkohandboken. För ingen kommer att hålla koll på vad som inte är i enlighet med den.
Slut citat.
Tyvärr. Jag är inte alls övertygad om detta. Den nya handboken har blivit en prestigesak för fof politrukerna och deras utvalda biskopar. Det är sannerligen inte "bara" kyrkomusikerna som protesterat utan även de ännu kvarvarande av rättrogna som inte vill acceptera att den nya "handboken" öppnar upp för alla slags "gudstjänster(?)" även sådana som går emot den apostoliska läran och ännu gällande bekännelse , ja de facto även vigningslöftena om att klart och oförfalskad förkunna Guds ord.
Naturligtvis kommer inte SVeK och dess politruker och politrukanpasslingar att acceptera ngn präst som vägrar predika mot sitt samvete och mot Guds ord?
Även om politrukerna inte själva ids bevista en "gudstjänst" annat än vid speciella tillfällen ser de nog till att skaffa sig information om än bara ryktesvägen om en präst skulle ifrågasätta användandet av "handboken" eller tom gå så långt att vägra utnyttja densamma.
Politrukerna och deras anpasslingar tvekar ju inte att skaffa sig information kanske tom bevista (?) en av missionsprovinsens gudstjänster i hopp om att den vägen hitta något förhatligt som möjliggör för dem att få ngn präst inom SVeK avkragad.
Nej, nu har det gått prestige i frågan om ny "handbok" och nu tåls ingen opposition. (Det kan ironiskt nog iofs ha det goda med sig att en eller annan politruk känner sig nödsakad att bevista en mässa så att han / hon sedan kan någorlunda sanningsenligt hävda att de till sin fasa observerat avsteg från gällande "handbok".
//HH
HH,
Raderajag känner till ett fall där ett par (mannen präst och hustrun diakonissa) fick besked om att de, om de fortsatte att besöka gudstjänster inom Missionsprovinsen, skulle bli "avkragade". Så lite som ett vanligt gudstjänstbesök räcker tydligen.
Jag tycker ärligt talat att ni ska låta ett gäng kompetenta kyrkomusiker vara med, även om det är allsång som ska ledas. För en gångs skull...
SvaraRaderaJag har precis påbörjat läsningen av Maria Eckerdals avhandling om en av Antjes företrädare, "En katolsk liturgi för en katolsk kyrka". Det vi nu ser ut att få är "en protestantisk liturgi för en protestantisk kyrka". Det är på sitt sätt ett logiskt vägval med tanke på de senaste årens utveckling i Svenska kyrkan, men det är ett dåligt sätt att fira ett reformationsjubileum. Det var inte detta Luther hoppades på när han offentliggjorde sina teser för i dagarna femhundra år sedan.
SvaraRadera