tisdag 17 oktober 2017

NY FLASH! Mörkret över Uppsala och röd måne NY FLASH!

De små tecknen är också tecken. Inte konstigt att Ansvarsnämnden måste sammanträda men Erik Johansson går rimligtvis fri och är fortfarande biskopskandidat. Undrar hur många som röstar på honom som en markering inte så mycket i biskopsvalet som när det handlar om den egna integriteten som väljare, dvs hands off!

Erik Johansson svarade. Han är konsekvent sin funktionalistiska ämbetssyn. Det är en grund teologisk uppfattning som inte håller att dö på och knappast ens leva på fast många gör det. Jag hade röstat på Erik i just detta biskopsval fast han tydligt säger att han aldrig skulle prästvigt mig. Det uppskattar jag inte efter alla år som präst och jag har nog gjort mer för Svenska kyrkan än Erik men mindre för EFS än han. I detta läge är det ändå Erik som gäller och därefter allvarliga samtal. Det är han som ska ha problemet, inte jag. Min röst hade han fått i detta val. Lite integritet har jag. Men det är ett öde att utmönstringspolitiken får detta resultat som försvagar det svenskkyrkliga/katolska. Till Eriks många fördelar hör att han är konsekvent och står för vad han tror. Jag hoppas ni fattar att jag tycker om den mannen trots hans brister i ämbetsteologi.

Jag tror mig förstå vad Erik skriver i den första meningen. Åthävorna är små men han anmodades tydligen i dag att inkomma med svar i dag. Vad var klockan i Iringa, Tanzania då? Vad håller anmälarna på med egentligen?

Vad Ansvarsnämnden beslutar vet jag inte ännu. Böcker kommer dock att upplåtas och vi får läsa.

Som vanligt kan man läsa på kyrkligdokumentation.nu, en institution som besparar kyrkosystemet mycken möda för ni slipper ringa och begära ut handlingar. Men kom ihåg var ni först fick läsa nyheten!

3 kommentarer:

  1. Svky har inte haft någon katolsk biskop på över 500 år, men väl vissa "katolska" stiftchefer, även om det nu var ganska länge sedan. Den nihilistiska feminismen har fördärvat EFS, som numera knappast går att beteckna som en evangelisk-luthersk rörelse!
    Antony

    SvaraRadera
  2. Rättelse: SvKy har inte haft någon romersk papist som biskop på över 500 år. Deo gratias! SRK

    SvaraRadera
  3. Vänta nu! Säger sig Erik (i motsats till EFS-arna Agne Nordlander och Anders Sjöberg) verkligen vägra prästviga högkyrkliga kandidater? Hur går det ihop med Frimodig Kyrkas linje "försoning i ämbetsfrågan"? (Som alltmer verkar ha blivit också "försoning i äktenskapsfrågan"). Vägrar han även prästviga kandidater som tror, lär och bekänner det könsneutrala äktenskapet (alltså inte bara homosexuellt samlevande)? Liksom alla kandidater som tror att Jesus har ruttnat (de kan ju alltid bli prästvigda i Västerås)?

    SvaraRadera