fredag 22 december 2017

AJ DÅ! 5 miljoner AJ DÅ!

Jag manades lägga ut en FLASH när Bloggardag passerat 5-miljonerstrecket, alltså 5 000000 sidvyer. Det skedde i afton. Jag tyckte dock att det var lite skräppigt att kalla detta "flash", men ett "aj då" var mer modest och passande. Jag har nämligen förstått att alla inte är så förtjusta i bloggardag och har lärt mig att gråta med dem som gråter. Å andra sidan ska jag glädja mig med dem som är glada och med tanke på försök till censuringripanden, domkapitelsingripanden och Warmlands distrinkta karaktäristik av Dag Sandahl kan jag förstå om det finns en del glädjeyttringar av värsta slag. Skadeglädje.

Några upprörs över att jag är så generös när det gäller att ta in kommentarer. Jag tror det är bra om det vildvuxna också kan studeras på nära håll. En del kommentatorer tycker att jag är för hård i mina bedömningar när jag inte publicerar vad de skrivit. Jag tror faktiskt inte att jag är det. De kloka kommentatorerna sover sedan på saken och inser att jag inte varit personligt illvillig.

När Bloggardag fungerar som ett forum där någon kan mana de debatterande till förbön blir jag lycklig. Inget mänskligt är Bloggardag främmande. Ska ni ha läsning så läs förresten Roos i nyöversättning av Hakon Långström, Med doft av salighet. Artos. Nu betyder inte detta att jag menar, som somliga, att Bloggardag inte är en doft av salighet också. Men Roos är uppbygglig. Och med dofter är det i kristna sammanhang lite komplicerat. 2 Kor 2:15-16 som ni vet.

Detta sagt upprepar jag både 5 miljoner (nu 32 fler) och Antjes härskri: "Han måste stoppas!" Fast med den saken går det lite si och så, tycker jag.

15 kommentarer:

  1. Ja, inte får man missa BloggarDag. Den enda blogg jag läser dagligen. Mycket läsvärd helt enkelt.
    //Faidon

    SvaraRadera
  2. Mycket väl förtjänt, dr Sandahl!
    Antony

    SvaraRadera
  3. Grattis. Det är välförtjänt uppmärksamhet. Sedan när räknas siffran?

    /TD

    SvaraRadera
  4. Hur många av dessa "5 miljoner" har föranletts av "den store tydliggöraren av den svenska folkpottan" i Mörrum? /John

    SvaraRadera
  5. Ja, själv har jag nyligen passerat 1 000 000 - strecket. Men då var det med hjälp av självaste psalmboken, se svps1986.blogspot.se !!! Att Sandahl tydligen är 5 gånger populärare än melodipsalmboken på nätet måste nog ses som rätt imponerande. Aj då!

    SvaraRadera
  6. Här ska inte stoppas någonting :-)
    God Jul och tack Dag.

    SvaraRadera
  7. I all anspråkslöshet kan BloggarDag förvånas.

    Hur många följer Antjes Twitter? Dompan Hermanssons skrivarmödor? De approberade bloggarna på SvK:s hemsida?

    Ajjjjj!

    Där har vi en klämmande och skavande sko. Bloggaren är relevant. Han talar inte som våra fariséer och skriftlärde. Snack och föga verkstad är fariséernas grej. Lönsamt samspel med ockupationsmakten. Klart att de funderar på en lösning, när nu BloggarDag tycks hota den dästa friden. Det har provats förr.

    Alltså, till Pilatus! /smun

    SvaraRadera
  8. -Hyllningskören sjunger upp!

    Vad läser vi om Sandahlbloggen? Jo, precis det förväntade - hyllningar i flertal till de fem miljoner sidvyer som bloggaren nu ger offentlighet åt.
    Det är bara att gratulera, vilket ju också doakören gör unisont, samtidigt som röster ur den passar på att ge bloggarens återkommande slagpåsar några tjuvnyp.

    Allt är således som det brukar vara: när bloggaren tar till orda, nickar kören. När bloggaren kritiserar Svenska kyrkan, förstärker kören kritiken genom ett extra tramp på kyrkan.

    Och när bloggaren har Bengt Olof Dike som måltavla, ropar de - också unisont - "På honom bara - han tål det, hans åsikter är aparta, han försvarar ju Svenska kyrkan"!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hr Dikes eviga tjat om doakör är både tröttsamt och oförskämt.

      den Lea

      Radera
    2. Det du, Dike, inte fattat, är att vi som gnäller på Svky gör det för att vi försvarar henne. Vi kämpar varje dag för att lyfta det som är hennes sanna väsen. I din värld så är vi besvärliga, trögfattade stofiler som inte kan få in i vår skalle hur knäppa vi är och hur klok du är. Men egentligen så har vi ofantligt mycket mer kunskap och erfarenhet av kristen tro än du har. Du kommer aldrig att få oss över på din sida, för det du står för är i våra ögon förfärligt. /M

      Radera
    3. Vad vore Sandahls blogg utan Dike som slav på triumfvagnen?

      LG

      Radera
    4. Nej, det tror jag inte ett ögonblick!

      -Att Du/ni skulle plötsligt älska, vårda och kämpa för Svenska kyrkan, tror jag inte ett ögonblick. Samtidigt skall Du inte försöka slå i mig, att Du/ni kritiserar kyrkan för att ni försvarar den.

      -Med ideliga utfall om kyrkans förfall?
      -Med dagliga attacker om hur usla biskoparna är? för att inte tala om den formliga vreden mot de ideellt engagerade förtroendevalda!
      -Med återkommande nidbilder av kyrkan och förutsägelser om dess undergång?
      -Med groteska påståenden om att Svenska kyrkan inte är en kristen kyrka?

      Etc, etc, etc i en harT när aldrig sinande rad av oförskämdheter mot kyrkan.

      Allt detta, signaturen M, kallar Du försvar av kyrkan. Betyder då orden, ordens valör och innehåll, inget för Dig?

      Jag kallar Ditt påstående om att ni försvarar kyrkan för kvalificerat hyckleri, men jag önskar Dig en God och Fridfull julhelg under Guds beskydd!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    5. Självcentrerat som vanligt!!! Det är nog inte alla miljonerna som orkat ta sig igenom den ändlösa svadan till statskyrkans försvar...
      Arg kyrkomedlem

      Radera
    6. Först sågar Dike mig jämns med fotknölarna och sen önskar han mig en fridfull helg. I min värld är det ett konstigt beteende. Så gör vi inte här i mina trakter. /M

      Radera
    7. Bengt Olof,
      det här är ingen lek. Betänk ditt eviga väl och öppna ögonen.

      Radera