torsdag 21 december 2017

Ett annat julupprop

Kyrkoledarna träder upp för att försvara juluppropet. Argumenten är desamma som förra året och utfallet kommer att bli sämre i år än det dåliga resultatet förra året. Det är något fel som är trasigt. Antagligen är det bristande folklighet. Den Ranghögste gör så gott han kan, i Stockholms katolska stift finns många med utländsk bakgrund. Men i andra församlingar funderar också det fromma folket på migrationspolitiken. Den är ju obegriplig. Det talas tyst men det tals om gruppvåldtäkter och om skjutningar, tyst men inte tystare än att det måste markeras att alla som kommer inte är kriminella. Jag är inte säker på hur nyheten att romerna, som organiserat en tiggarliga och nästan dräpt en landsman som inte ville fortsätta, haft nattkvarter på Diakonicentrum i Växjö. Och jag är inte ens säker på att prästerna i staden citerat Luther och sagt att det hör till kärlekens självklara risker att den blir sviken. Fråga Gud!

Modéus II går ut för att i Barometern/OT och Smålandsposten (20 dec) föra den generösa migrationspolitikens talan. Den Heliga Familjen hade inte släppts in i Sverige, menar han. Det hade den nog, svarar ledarredaktionerna på Barometern och Smålandsposten. 99% av de syriska medborgarna och 67% av medborgarna i Palestina får komma och stanna. Pojkarna från Afghanistan, som egentligen är från Iran, är det värre med. Somliga, kanske många, har ljugit sig in i landet. Ska de få stanna? Alla kommer inte att bidra till vårt välstånd. 1 av 10 var en uppgift jag hörde. 2 av 10 om man är generös i bedömningen. Då blir jag bekymrad för i detta land har vi i första hand ansvar för de egna medborgarna. Det var så landet byggdes. Om vi importerar unga män innebär det en framtid av annat slag. Man kan vara för denna framtid, men då måste man kanske förklara för fattigpensionärerna att det blivit ändrade planer. Pengarna för innovationen måste tas någonstans ifrån. Och när det finns papperslösa, som måste stjäla för att klara sig i landet när de inte får samhällelig hjälp - vad säger vi då? Killarna från Marocko till exempel.

Det finns inga enkla svar. Det finns till och med besinningsfulla människor som varnar för islam och menar, att de koranläsande är en invasionsstyrka som redan är på plats. De tar ingen hänsyn till de sekulära eller kristna som bor i landet. Ponera att de dystra förutsägelserna är sanna och att vi nu importerar de konflikter som ödelägger i Mellanöstern. Ponera! Detta är, och det är min poäng, komplikationer som ingen vill ta i. Men vad gör vi om det i tystnadskulturen likväl talas högt om tre kriminella bröder från Mellanöstern som utan körkort kör oskattad bil på cykelbanorna i samhället och i övrigt bara är just kriminella?

Vad kunde kyrkoledarna gjort? De kunde förankrat en annan hållning i församlingarna och sagt att i juletid behöver ni tala om hur rättfärdighet och barmhärtighet ska vara hållningar och fundera över vad det betyder. Det kunde vara ett samtal med flyktingar och migranter på plats i församlingshemmet, men ett fritt samtal med plats för frågor och undringar och möjlighet till sakinformation. Är det möjligt?

Jag undrade i kyrkomötet över flyktingsituationen i Afghanistan och pekade på ett faktum. Plan flyger in till Kabul med familjer som ska til landet på ferier eller semester. Det fick Antje till att det påståtts att Kabul var en "lämplig plats för semester". En doktor som inte kan citera rätt och som springer undan alla komplikationer, nej det övertygade inte mig. Jag vill veta hur det egentligen är i ett klansamhälle. Kan någon hamna utanför där? Och så vill jag veta mer om det som berättas, att det säljs politiskt lämpliga berättelser för att migranter ska få flyktingstatus. Det måste, menar jag, finnas möjligheter att vara för en anständig flyktingpolitik och mot allt bedrägeri. Jag ogillar att det finns en officiell sanning och en inofficiell. Jag vill veta hur det är och ta ställning på sakunderlag efter förnuftigt samtal. Skulle en kristen församling kunna vara platsen för detta? Och vore inte detta en mer trovärdig satsning i juletid? Skulle, frågan är enkel, församlingen som firar gudstjänst kunna se sig som och uppfattas som ett ansvarigt och kompetent subjekt?

Modéus II argumenterar med exempel från det forna Jugoslavien att migrationen varit positiv för svensk ekonomi. Nu finns det ju färskare studier som hävdar att detta är nys? Hur är det egentligen? Min fråga är egentligen banal: Varför går det inte att föra förnuftiga samtal? Vilka är de dolda agendorna och vem agerar?

Så undrar jag över gårdagens nyhet. Kyrkosekreteraren ska göra något annat och mer spännande. Det handlar om att skriva och resa runt och tala. Cristina Grenholm har alltså gjort sitt i Kyrkans Hus. Om detta fick den faktiskt tjänstgörande styrelsen inget veta, inte ens en grå liten e-post. Borde den inte fått det? Vad har så plötsligt inträffat? Två ord har förmedlats mig från två personer. "Sparken" är det ena, passligt i vintertid. "Kicken" är det andra.

Vad händer nu med kyrkosekreterartjänsten, som kom till också för att markera att det ska vara teologi i ledningen, inte bara byråkrati? Det var på den tiden väldigt viktigt. Ska jag misstänka att tjänsten görs om med hänvisning till att det finns teologisk sakkunskap på högsta nivå. Antje t ex. Nu har jag försökt kolla vad som sägs om denna nyhet. i andra medier, Torsdagsdepressionen t ex. Det kan väl inte vara så, att det var här ni hörde nyheten publikt först?

48 kommentarer:

  1. Om det bara hade varit den centrala, ideologiproducerande kyrkan som krängde samhällskonform agenda, hade sakernas tillstånd varit mera uthärdliga. Nu kommer vi ännu en jul i kyrkorna att få höra om flyktingbarnet Jesus och den Heliga Familjen från Mellanöstern på flykt. Pekpinnen kommer osynligt att banka upprört i den osynliga katedern. Odefinierad generositet och öppenhet blir kravet från predikopulpeten. Främlingsfientliga har inte i civilicerade sammanhang att göra. En kristen kan inte rösta med främlingsfientliga partier. En biskop övertygade(?) redan förra julen mig och sin talrika församling:

    -All erfarenhet visar att länder med stor invandring är de mest framgångsrika.

    En markör för religiöst vansinne och samhällsnitisk fanatism tycks vara migrationseuforiska predikningar. Att tyst avstå denna i nationalekonomi föga insatta änglakör har blivit en stillsam markering för kristet ansvarstagande. Länder med framgångsrik migrationpolitik (Läs Kanada och Australien) tar in endast lönsamma migranter. I Australiens fall helst och skamlöst med västlig bakgrund. Världens fjärde mest generösa migrationsland, Danmark, brukar i Sverige utmålas som ett brunt, avskräckande exempel.

    Svenska Kyrkan är på dekis och döende liksom Sverige. Den Hasse Alfredssonska påsen är andligt tom. Om någon generation är också penningpåsen tom. Välfärd och kyrka möter samma öde i migrationens tidevarv. Mellanösterns liksom Afrikas befolkningar fördubblas redan till 2050. Krig och kaos blir ofrånkomliga med unga, oförsörjda befolkningar. Migrationstrycket mot Europa ökar. 2050 bör europeisk islam vara större än europeisk kristenhet.

    Skönt så!

    Allahu akbar

    SvaraRadera
  2. Ständigt denne MTD-ritualist Modéus II, som säkerligen sover en självgod sömn drömmandes om ickematerialistiska sportbilar!
    Antony

    SvaraRadera
  3. Hum,

    Det skrivna får mig att tänka på vissa feminister, De som alltid talar om att de visserligen vill vara kristna men sedan tillägger ett men-inlindat eller inte som alltid går ut på att kristendomen minsann inte varit "snäll" eller "rättvis" mot kristna.

    Att de inte brytt sig så mycket om vad man kan mena med rättvisa eller snällhet. Man kan till döddagar om man så vill diskutera vem som har det "bäst" eller vem som är mest missgynnad av lagar och paragrafer liksom vems som är skulden till det man tycker är tokigt.

    Jag som karlslok om än gammal och knappast till förfång för någon kan ha mina tankar om det men oavsett. Diskuterar man kristendom bör man kanske påminna sig att Jesus inte likt en galen Muhammed kom för att stifta borgerliga lagar utan för att visa oss hur vi skulle bete oss för att följa skaparens vilja.

    Kanske kan man burdust säga att det handlade om hyfs rent generellt. då behövs inte diskussioner om rättigheter hit och dit eller vad mannen kan kräva av kvinnan och vice versa.

    SVeK är ingen organisation som talar å Kristi vägnar, det är ett PK-fäste idagsläget vänsterorienterat men som i morgon mycket väl kan vara något annat ty dess "gud" är inte Kristus utan tidsandan och dess feminister bryr sig inte om vad Jesus eller hans apostlar på hans uppdrag undervisade om.

    De vill enbart finna ursäkter att negligera hans bud och apostlarnas undervisning genom att ifrågasätta och i tillämpliga fall vränga vad Han lärde, Idag genom att göra "stor affär" av vad han inte sa.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite trött på detta eviga svartmålande av 'feminister' i det här kommentarsfältet. Feminister är en stor och synnerligen heterogen grupp som kan ha väldigt olika åsikter. Vad de har gemensamt är insikten om att vi lever i ett samhälle där mannen är norm och ses - medvetet eller omedvetet - som bättre och förmer än kvinnan, samt att detta är fel och behöver ändras. Något som varje vettig människa borde hålla med om.
      I övrigt finns det så mycket olika uppfattningar bland feminister att det är helt meningslöst att tala om att 'feminister tycker si eller så', för det kommer aldrig att stämma på mer än en liten del.

      den Lea

      Radera
    2. Feminismen är ett stort dravel! /John

      Radera
    3. Sa John Kvinnohatare,som blir upprörd vid blotta tanken att kvinnor skulle ha några rättigheter.

      Säg,John Kvinnohatare, betraktar du överhuvudtaget kvinnor som människor?

      den Lea

      Radera
    4. Åter igen! Feminismen är ett stort dravel! /John

      Radera
    5. Men när blev rättvisa och lika villkor dravel om det är detta saken i grund och botten gäller?

      Radera
    6. Lea,
      jag har också reagerat över Johns kvinnohat men tror numera att det egentligen handlar om ren och skär kvinnoskräck. Han ger uttryck för ett sådant extremt äckel över allt som har med kvinnokön att göra att man förundras över hur han kan stå ut med att vara av kvinna född. Antagligen gör han inte det och det är därav alla spyor kommer.

      Radera
    7. De förment “förtryckta” Lea och Elisabeth bjuder frikostigt på exempel hur man med “kvinnligt” intrigerande och beljugande kan vrida en diskussion helt till sin egen “fördel”. Precis så här byggdes den unken-moral-pryda Hollywood-kampanjen Metoo upp. Den alltmer blåögde vulvisten Sandahl, som för länge sedan fastnat i sitt offerego, tar okritiskt in smörjan under sken av "mångfald". Tesen besannas: Feminismen är ett stort populistiskt dravel. /John

      Radera
    8. Tack John för att du bekräftade min misstanke.

      För övrigt är jag inte feminist.

      Radera
    9. Sök hjälp, John. Du har grava problem. Det är inte friskt att hata halva mänskligheten.

      den Lea

      Radera

    10. Att vara s.k. motståndare, eller kritiker, till en s.k. feministisk beskrivning, eller tolkning, av tillvaron och verkligheten, behöver inte automatiskt innebära att vara hatare av kvinnor per se.

      Människor, både män och kvinnor, har ju brister, och så har därför även ideologier, ismer, läror och religioner...

      En feminism har brister på så sätt att den är - enväga - i sitt tolkande, tydande och i sin förståelse och beskrivning av en social verklighet...
      En feminism framställer kvinnor som kollektivt förtryckta av män, kollektivt åsidosatta av män...
      Samtidigt menar sig en feminism behöva mana, pocka, uppmana, stressa, pressa och kräva av flickor, kvinnor, systrar, tanter, mammor, mormödrar och farmödrar, att de alla skall eftersträva att - efterlikna - män,( dvs., efterlikna fäder, bröder, farbröder, morbröder, farfäder och morfäder), i allting, t ex då lära sig tala mäns och fäders språk, tävla mot män, fäder och bröder, vad gäller styrelseuppdrag, ledaruppdrag för partier, företag och länder, samt i övrigt inom allt arbetsliv att eftersträva och avkrävas att anstränga sig för att då anses kunna uppnå och erövra ett s.k. - lika värde - som män.....(som pappor, bröder, farfäder och morfäder osv. )....

      Detta är en absur paroll, och en absurd ism, det är en kvinnoförnekande ism, och också en ensidigt visande paroll...

      Detta därför att män uppmanas inte att lära sig att - efterlikna - kvinnor, t ex så att lära sig att tala kvinnors språk, att se ut som kvinnor, eller att klä sig som kvinnor, för att då anses kunna uppnå ett - lika värde - , som kvinnor, (som mödrar, systrar, mostrar, fastrar, mormödrar och farmödrar osv.)... Dessutom är ju verkligheten den att män är fullkomligt och komplett oförmögna att kunna - efterlikna kvinnor - därför att män över huvud taget inte kan föda barn och kan alltså inte, hur mycket de än skulle anstränga sig för den saken, verkligen kunna uppnå ett - lika värde - som kvinnor ....

      Så en feminism är i sig en kvinnoförnekande ism, i det att den förnekar det som är kvinnors absoluta, definitiva och verkliga förmåga, att kunna föda barn...
      Den vill istället försöka att negligera denna den absolut viktigaste förmågan som kvinnor har, för att istället, på alla vis, försöka jämföra sig själva och sitt - värde - , i relation till män och vad män gör, kan och presterar, och därmed vilja totalförneka ett eget unikt - egenvärde - , och egna unika prestationsförmågor som just kvinnor, nämligen att just kunna föda barn.....

      JB

      Radera
  4. Men det är väl gott om teol.kand. i tjänstemannakadern i Kyrkans Hus.
    Det förändras ju inte beroende på vem som är tjänstgörande ÄB, då det inte är en tjänstemannaroll.
    Sedan undrat jag om det inte är så att teoligin i Kyrkans hus förflackats under den tid tjänsten varit tillsatt?

    SvaraRadera
  5. Väl talat! Nu har damerna väl rykt ihop så då får den teologiskt sakkunniga respass, tillsammans med kaplanen och andra. Kanske läge att efterhöra om det går att köpa in sig i elefantkyrkogården i Rosenbad där avställda tjänstemän får skrivbord och pappersbuntar att pyssla med då lön fortfarande utbetalas. Alternativt uppföra nåt kyrkligt Samhall nånstans där de portade kunde få några tillskapade arbetsuppgifter.Undrar vem som åker härnäst??
    Arg kyrkomedlem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arg kyrkomedlem, enligt föreställningen att 'damer' alltid ryker ihop, eller?

      den Lea

      Radera
    2. Det är ett välkänt faktum att kvinnor intrigerar och konkurrerar med varandra. Fru Grenholm är värd all respekt och aktning för att hon insett det meningslösa i ärkekommandorans nära hägn. Hon bekräftar även tendensen att det är de skärpta kvinnorna som drar. Vart fru Grenholm tar vägen frågas det. Knappast till något kyrkligt Samhall, det finns redan, det "Kyrkans" hus i Uppsala hon nu överger. /John

      Radera
    3. Jag fortsätter att följa bloggen och att alltsomoftast inte alls tycka att jag kan bidra med något.
      Men frågan om man kan hamna utanför i ett klansamhälle har jag en tanke om.
      Jag tror - vad vet jag egentligen om något?!? - att utanför är väl just vad man kan hamna i ett klansamhälle. Och det rätt rejält. Om man nämligen tillhör fel klan. Den klan som den härskande klanen bestämt sig för att utplåna. Och det är väl just det som är den stora tragiken för hazarerna. Som först flytt för livet till Iran, där de visserligen kunnat överleva men inte särskilt människovärdigt. Och sedan flytt vidare. För att överleva. Och när de blir återförda till Afghanistan, som de flytt från som mycket unga för en existens i Iran som fabriksarbetande - mattor, läderarbeten - då är de åter hazarer, de som skulle utrotas. Och den onda cirkeln fortsätter.
      Jag anser att vi behöver organisera flyktingmottagande oändligt mycket bättre än vad vi hittills lyckats med. Men precis som jag motsätter mig dödsstraff, är jag motståndare till att människor skickas till antingen en säker död eller ett liv med obegripligt svåra förhållanden.
      Jag vet inte säkert hur allt ligger till och hänger ihop, men så länge som skuggan av en misstanke finns, att vi stänger en dörr för någon som bad oss om att få leva, så länge vi stänger den dörren i stället för att göra allt vi kan för att få flyktingmottagandet att fungera, så länge har jag svårt att sova gott om natten.
      Ingrid Berlin

      Radera
    4. Men snälla Lea, det gör de ju. En kvinna tål ingen konkurrens, det vet väl alla ;-)

      PP

      Radera
    5. Noterar att kvinnohataren John spyr ur sig dravel igen.

      Ingrid Berlins inlägg har väl hamnat på fel plats, men innehåller mycket som är rätt. Vi kan inte ta emot hur många som helst, men det är grymt att ta in människor och sedan kasta ut dem efter två år. Och frågan är hur mycket koll migrationsverket har på hazarernas situation. Jag lutar nog mest åt att de som kan uppföra sig kan få stanna. De som begår sexuella övergrepp och/eller trakasserier ska däremot ut. Den sortens beteende behöver vi verkligen inte importera.

      PP, jo, det är väl så att 'alla vet' det. Jag är generellt skeptisk mot det som 'alla vet'. :)

      den Lea

      Radera
  6. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157081508289498&set=a.88440469497.103486.527239497&type=3&theater

    SvaraRadera
  7. Ingen torsdagsdepression i dag!

    Förvånad över att bloggaren i dag uppenbarligen - tacksamt nog - inte har drabbats av en torsdagsdepression, läste jag dock förnyad kritik mot hans egen Växjöbiskop.

    Men, snälla nån, är det då aldrig något bra, gott, korrekt och föredömligt som Modéus gör i sitt ämbete? Eller varför får vi vanliga dödliga aldrig läsa något positivt, uppskattande, uppmuntrande om biskopen? Visst blir man ledsen över de ständigt neddragna mungiporna hos bloggaren bakom datorn, när biskopen göranden och låtanden nagelfars.

    Tänk om DS i stället hade skrivit exempelvis så här:

    "Nu när jag inte längre är ordinarie KM-ledamot och även har lämnat uppdrag i stiftsorganisationen har jag mera tid tid till att ge biskopen och stiftet ett handtag. Därför planerar jag att skriva till biskopen för att be om ett samtal om på vilket sätt jag kan ställa min prästerliga, teologiska och förtroendemannaerfarenhet till Modéus och stiftets förfogande.

    Kan jag exempelvis bidra med utredningsarbete om församlingarnas gudstjänstverksamhet? Om antalet gudstjänster, om andra satsningar i missionerande och andra väsentliga kyrkosyften? Utredningsarbete om kanske den framtida organisationen och byråkratin med inriktning på rationalisering, större effektivitet och därmed minskade kostnader? Behöver stiftet och församlingarna bli mer aktiva och offensiva vad gäller missionsarbetet?

    Ett samtal med biskopen om sådana här, och andra, frågor tror jag skulle vara värdefullt. Jag är alltså beredd att framkasta förslaget i ett kommande brev till M0déus och ser med glädje fram emot att få göra en insats för kyrkan på min geografiska hemmaplan"

    Ja, tänk om vi hade fått läsa dessa rader? Men de förblir väl en dröm, gissar jag, även om undrens tid aldrig är förbi. Dag Sandahl är ju förvisso en kyrklig resurs som kan utnyttjas för många goda gärningar i Växjöstiftet.
    Att då ställa sig till förfogande på detta sätt inför sin jordiske huvudman, som jag brukar skriva, är ett stort steg i rätt riktning.

    Därtill är jag övertygad om att hans återkommande torsdagsdepression tämligen snabbt botas, om han anammar förslaget. Konstruktivt arbete, positiv stämning, känslan av att göra en verklig stiftsgärning är nog den bästa medicinen mot depressionen.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad i all världen skulle det vara för bra som framkommit i biskopens uttalande i tidningarna? Det var ju blaha, blaha från början till slut. Godhetsfloskler.

      Och inte var det väl efter 'bara några dagar' som den heliga familjen fick fly? Julkrubban förvillar, tycks det.

      den Lea

      Radera
    2. Annas har jag ett förslag som främjas gudstjänst, mission och undervisning.
      Påbjud förtroendevalda gudstjänstbesök i snitt varannan söndag. De blir då mer undervisade och Jesus, kanske för fördjupad tro och bevistar då onekligen gudstjänster.

      Radera
    3. den Lea, Peter T med flera biskopskritiker!

      -Har ni aldrig något positivt att komma med vad gäller biskoparna? Är deras uttalanden, texter och handlande alltid felaktiga, malplacerade, eller t om okristliga?

      Jag nästintill häpnar över den ragg ni reser, så snart en biskop har sagt eller gjort något.

      Vad gäller Peter T:s övriga förslag, påminner jag om det som jag flera gånger tidigare har föreslagit: att Svenska kyrkan måste använda medierna mycket mer: prästerna och de förtroendevalda bör regelbundet visa sig där och föra kyrkans talan.

      Ty glöm inte, Peter, att många förtroendevalda också kan undervisa, när Du återigen försöker förringa deras roll och betydelse för kyrkan.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    4. Bengt Olof,
      kan du vänligen ge ett (1) exempel på något positivt ur kristen synvinkel som någon av dagens biskopar sagt? Det räcker med ett enda exempel. (Då menar jag inte någon allmän snällism utan rejäl kristendom.)

      Vidare skulle jag gärna vilja veta hur man missionerar via medierna. Du har tidigare föreslagit att vi ska skriva insändare och nu undrar jag på vilket sätt människor omvänds på detta sätt (om nu tidningen alls skulle ta in en predikan).

      Till sist skulle jag också gärna vilja veta vilket predikoämbete de förtroendevalda innehar eftersom du menar att dessa kan undervisa. Det vore då också av värde att få veta om dessa undervisande förtroendevalda är gudstjänstbesökare eller inte. (Dvs. finns det någon chans att de har något att komma med eller inte.)

      Tacksam för svar.

      En som aldrig frågat förr...

      Radera
    5. Nu får den gode BOD gärna exemplifiera var i denna tråd jag kritiserat någon biskop.
      Kritekens innehåll skulle väl vara mer intressant att bemöta än titeln på adressaten? Även om det nämns i någon annan tråd.

      Sedan kan nämnde BOD läsa lite mer ordentligt, jag skrev att förtroendevalda behövde undervisas (specifikt i gudstjänsten) inte det omvända. Om nu inte BOD menar att de förtroendevalda som aldrig bevistar gudstjänst ska undervisa?
      För då kan man ju undra vilka de då ska undervisa, när och i vad?
      Jag har dock endast förringat den delmängd av de förtroendevalda som kandiderat trots att de inte ställer sig bakom organisationens huvudsyfte. På BOD verkar det som att det skulle vara samtliga förtroendevalda i SvK, Gud förbjude.
      Nåja, jag har hört både Leif Nordlander och Håkan Sunnliden predika och vet att de längtar efter väckelse och lärjungaskap.

      Radera
    6. Hr Dike tycker att man inte får kritisera biskopar, förstår jag. Hur relevant kritiken än är.

      den Lea

      Radera
  8. Apropå något helt annat och som har varit uppe här. Ha överseende om jag slänger in en fackla i fel kontext. Men det bådar nyheter från Visby.

    http://www.kyrkanstidning.se/nyhet/hermansson-illojal-mot-biskopen-falls-av-domkapitlet

    Märkliga saker händer.

    /Snow

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske blir ändå inte det säkra pekå-kortet Hermansson biskop?

      PP

      Radera
  9. Juluppropet UPA. Ord utan handling är av 0 och intet värde. Har initiativtagarna gjort en konsekvensanalys?
    -Tänker de stå för bostad och försörjning till de drygt 350 000, det prel berör?
    - stå för delfinansiering av det ökade kravet på moskéer?
    - stå för begravningskostnaderna vid gängkrig och strid mellan shia och sunni?
    - aktivt trösta och stödja de pojkar, flickor och kvinnor som fått sina liv och underliv söndertrasade? (1678 nov -17).
    - aktivt stoppa SveK:s idé om att placera kåta araber i konfirmationsflickors sovsal?
    - aktivt stödja och ersätta misshandlade och rånade gamlingar?
    mm mm
    Nähä! Kunde väl tro det. Det skall du och jag betala.
    Juluppropet har två avsikter
    - att smeka deltagarnas egon, tills full tillfredsställelse uppnås.
    - att aktivt stödja den antisemitiska lobbyn inom S, SveK och muslimska organisationer.
    Skämmes ta mig fan, ni bigotta hycklare.
    Tänk om juluppropets budskap hade varit:
    - vi skall kämpa gemensamt för att återfå Sveriges kvinnofrid.
    - vi skall kämpa gemensamt för en allmännerlig samhällsfostran, för att begränsa no-go-zonernas utbredning.
    - vi skall kämpa gemensamt för att norrländska kvinnor skall få föda i trygghet och inte i bilar?
    För SveK gäller frågan: Vad kan vi göra, så att de kristna kan återta sitt medlemskap?
    En välsignad Jul önskar Länsmansdjäveln

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt förslag:

      Släpp flyktingmigrationen helt fri! Betala genom sponsring! Norska beräkningar visar att utomvästliga migranter kostar det norska samhället närmre 4 miljoner nkr per person förutom anhöriginvandring. Anhöriginvandringen uppgår i Sverige till ca 2,7/person. Alltså bör man kräva ca 20 mkr/flykting av dem som önskar och garanterar flyktingarnas PUT/medborgarskap. Kostnader för andra och tredje generationen är inte medtagna i den norska kalkylen. Studier från bl a Norge, Danmark och Nederländerna visar att integrationen är än sämre för dessa efterkommande än för första generationen. Alltså subventionerar kommande generationer svenskar ett sådant 20-miljonersåtagande.

      Troligen blir det trots subventionen inte så värst många upprop med denna liberalisering.

      AC

      Radera
  10. Anders Lundberg21 december 2017 17:58

    Det är ju så lätt att skriva under ett upprop, som inte är helt klart i sin betydelse. Kyrkoledarna gör här på samma sätt som världen: Skriv under diffusa uppror och gå i parader och försök ge det en spridning med en betydelse som det för dagen behöver.

    Detta sagt utan att förneka att även människor som enligt svensk lagstiftning inte har asylskäl kan ha, och väldigt ofta har det, väldigt svårt. Jag tänker till exempel på mannen i SvD:s reportage för några veckor sedan som i en två år gammal bild stod med Hennes & Mauritz-påse på Kungsportsavenyn i Göteborg, men på den bild som tagits i det aktuella reportaget, och som skildrade hans nuvarande liv, lassade sten på en kärra med några farbröder i Afganistan.

    SvaraRadera
  11. 2050 bor det 3 miljoner muslimer i Sverige. Hur många tror ni är "integrerade" - 10, 20 eller (maximalt) 30%?! "Du förlorade, du ofria, su shariastat i nord..."!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur är denna siffra framräknad? Jag har svårt att få det att gå ihop.

      Radera
  12. Det märks att kardinal AJ reser på fortbildningar till Rom: det börjar åka ut folk till höger och vänster.
    /Sub versus/

    SvaraRadera
  13. Den Lea,

    notera att jag uttryckligen skrev "vissa feminister"!

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag noterade det, men sedan blev det rätt generaliserande ändå.

      Men för all del, hur mycket än de flesta kommentatorer på denna blogg skulle behöva lära sig lite elementära fakta om feminism, borde jag kanske i det här fallet, hellre påpekat det osannolikt naiva i att tro att det skulle räcka med hyfs.

      den Lea

      Radera
    2. Hyfs?
      Bland de här bloggkommentarerna?
      Det var dagens skrattsalva det, men hoppet är väl det sista som överger människorna?

      Radera
  14. Den Lea,

    Ja nu gäller ju detta med "hyfs" här mer än allmänt artigt betende, ja faktiskt något annat och i vart fall inte "bara". Den värste skurk kan vara både len i munnen och galant mot damer.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske det hade varit skäl att förtydliga det.

      den Lea

      Radera
  15. Den Lea,

    det är väl ett gammalt känt faktum att man alltid skulle kunnat önska att man på några få rader fått sagt vad man ville ha sagt utan att detta sedan kan missförstås.

    Tyvärr går det knappast. Framförallt inte om man skriver till och mot sådana som ser som sin huvuduppgift att "missförstå" , att vränga andemeningen för att sedan kunna angripa halmgubben och därmed känna sig intelligent och kanske skryta med att vara "fördomsfri".

    Själv ser jag inte allt det de så "toleranta" och "fördomsfria" menar sig hylla som något beaktansvärt. För att ta ett drastiskt exempel, forna tiders änkebränning och krukbarn i indien förtjänar ingen respekt hur "välmotiverad(?) man än må anse den vara utifrån tidens seder och bruk.

    Engelsmännens kolonisation av Indien kanske ses som något förfärligt hemskt av nutidens liberala och medkännande toleranta men en god sak(?) medförde det. Änkebränning och krukbarn avskaffades.

    Kanske, säger bara kanske, var det ett sätt av Gud att med engelsmännen som medel avskaffa detta barbariska. PSS som han tidigare använt fientligt sinnade nationer i GT för att stoppa annat förhatligt.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH
      Vad i all sin dar pratar du nu om och vad har det med saken att göra???

      den Lea

      Radera
  16. Den Lea,
    jag kommenterade din önskan om förtydligande och något inlindat Anna´s eviga försök att jämställa GT´s berättelser om krig och straff som att GT´ beskriver samma gud som Allah.

    Ville visa att ibland är enda medlet att fördriva något ont just med något annat ont. I sammanhanget kan man lämpligen påminna sig vad som fordom klart utsades även från predikstolen.

    Vad?, Jo,just det faktum att Gud och enbart Gud kan använda även det onda till något gott medan människan av egen kraft inte ens kan bevara det genuint goda utan det alltid slutar med något ont.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. God jul HH! Men vad menar du med ditt första stycke? Kan du förklara på vilket sätt det inte går att jämföra GT:s berättelser om krig och straff med Koranens dito?

      Jag vill gärna veta. Även hur du ser på hur Gud dikterade lagar och straff Mose. Gjorde Gud det, dvs dikterade lagen och straffen, eller gjorde han det inte, enligt din tro?

      Ett ja eller nej vore fint här. Men är väl knappast att vänta?

      Radera
  17. Anna,

    Svar och svar?

    De tio Guds buden är väl inget att ifrågasätta. Enligt uppgift har sedan GT om jag minns rätt över 600 lagar (614?) varav de mesta är fariseiska uttydningar vilka om de används med förstånd och omtanke knappast skadar. Lagar och paragrafer som Jesus flera gånger visade hur de missbrukades liksom direkt Mose lag. (Han visade ju bl.a hur man använde Mose lag för att slippa det väsentligare- ta hand om sina gamla föräldrar.

    Jag återkommer till vad jag skrev tidigare. Jesus kom för att visa oss hur vi skulle leva enligt skaparens vilja- detta hyfs(?) som vissa förväxlar med allmän artighet liksom idag man med en gentleman menar något helt annat än vad ordet ursprungligen betecknade.

    f.ö ett gott nytt år gärna med seriösa frågor men då inte för att söka ursäkter för att gå emot skaparens vilja.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH: Min fråga gällde alltså på vilket sätt GT:s krigsuppmaningar inte går att jämställa med Koranens. Inte Tio Guds bud.

      Min fråga gäller också om du eller alla som menar att hela Bibeln är "Guds ord" tror på så sätt att Gud verkligen, innan Jesus kom, dikterade att en kvinna var oren dubbelt så länge efter att hon fött en dotter som efter att hon fött en son. Som ett exempel, det finns många andra "konstiga" lagar som Gud enligt Mose hade på den tiden.

      Jag tror inte att Bibeln bara består av Guds ord på så sätt att de människor som nedtecknat dem verkligen förstått hans innersta vilja, men jag vill försöka förstå hur den som menar att det är så tänker.

      Gott nytt år själv! Då gärna med seriösa svar där du svarar på det jag skrivit och inte något som du tror att jag skrivit eller önskar att jag skrivit för att få en anledning att bli av med frustration och ilska.

      Radera
    2. HH: Hur går det för dig?

      Visserligen misstänkte jag redan från början att du bara var ute efter att få "prata lite skit" om Anna som "gör eviga försök" - till vad?

      Obs att jag inte har "jämställt någon gud". Min fråga gällde på vilket sätt Guds uppmaning till krig och våld i GT Skiljer sig från Koranens uppmaningar till våld.

      Vi talar alltså Gamla Testamentet här. Inte nya.

      Men när det nya året kommer, HH, kan du då låta bli att på ett helt kärringaktigt sätt snacka skit om andra om du ändå inte kan förklara vad du menar? Obs kärringaktigt är inte ett ord jag skulle ha valt, men jag ville tala ett språk som du förstår.

      Radera