tisdag 26 december 2017

En andra dag

Annandagen är, som varje dag, en annan dag än den som var i går. Annan betyder "andra" och detta är den andra dagen i julfirandet. Lite förvirrande för dem som tjuvstartat. Detta är också den dag då somliga städar ut julen. De förstår inte glädjen i att fira rejält. Som vi andra. Men jag undrar hur det blir med gudstjänster på Nyårsafton, som också är en söndag. Blir det inställd högmässa men nyårsbön så har något stilla och oförmärkt inträffat i församlingens liv. Församlingen firar när det förväntas komma folk. Församlingen firar inte längre därför att något höt i historien, som blivit frälsningshistoria. Jag säger inget om förändringen mer än att den tycks mig ha inträffat.Vart går den som vill fira Söndagen efter Jul år 2017?

På Julaftonens förmiddag lyssnade jag på P1. Där var en programledare, som jag mest uppfattade som pissträngd, när han påpekade att Sveriges Radio var ett public service-organ och därför var det viktigt att påpeka att det dubbla kärleksbudet fanns i alla religioner, inte bara i kristendomen. Studentprästen tycktes nödgad hålla med  och fick dra en vers om hur alla inkluderades i universitetskyrkans arbete. Vår tid har sannerligen blivit religiös. Ingen sa  vad som kunde ha sagts: Ponera, utmärkt ord, ponera att det verkligen förhåller sig så, att människan är skapad av Gud och just därför behållit en dunkelt insikt om hur livet ska levas, då är kärleksbudet mindre religiöst, mer gudomligt och därför mer mänskligt. Och radioprogrammets försök att definiera "godhet" var i många stycken rätt patetiskt. Ordet "pissträngt"blev min hjärnas tolkningsmönster och detta ska, tror jag, inte läggas mig till last. Varför ska man få skäll bara för att man förstår hur något ligger till?

Pastor LL utlade texten i gårdagens högmässa. Han fick till det väl: "Vi vet mer om Gud än vad folk tror." Det tål att tänka på en hel Juldag. Jag gjorde det och hann ändå få i mig lite direktimporterad akvavit från Danmark och direktimporterad konjak från Kazakstan. Jag nämner detta bara för att ni ska bli direkt imponerade.

Tillbaka till det kyrkliga. Är det nya i vår tid att kyrkokritiken inte kommer från de fientliga (som på professorerna Tingstens och Hedenius tid) utan från insiktsfulla med svenskkyrklig erfarenhet? Det är inte heller (enbart) en kritik från gubbsura pensionerade präster, som lägger ut sig på allsköns pigga, käcka och muntra bloggar. Det är kvinnliga journalister som ger sina insikter vidare. Sofia Lilly Jönsson är en av dem, förstår vi. Jag såg Susanna Birgerssons text i Expressen. Det är en del som inte går kyrkosystemets väg. Läs texten så förstår ni.
https://www.expressen.se/ledare/susanna-birgersson/varfor-later-arkebiskopen-som-en-personalchef/

Nu hålls vi med en kommunikationsavdelning i Antjeborg. Är den kalibrerad för att ta emot kyrkokritik från närstående eller är den bara upptagen av att torgföra MTD-religion till dem som ska betala för det kyrkliga kalaset? Betala för, ja. Det kostar en del. Blir jag alltmer trött på att betala i det lokala för något jag inte använder? Och vad är det för kyrka där jag i södra Sverige måste åka 114 km för att få komma till en högmässa 4 söndagen i Advent och sedan komma hem igen?

Hade jag bott i Algutsboda eller Emmaboda hade jag kunnat fråga vad det är för kyrka där mina pengar ska in i kyrkoapparaten men att det sedan är ideella krafter som ska sköta gudstjänster och diakoni och ja, jag vet inte om det finns någon ände på den idealitet som självklart förväntas. De anställda har förväntningar på denna idealitet, som de på betald arbetstid ska leda. Varsnar ni ett problem? Det gör jag. Dr F talade om katolicitetsmarkörer. Är inte en av dem att prästen finns till för att församlingen ska betjänas med ord och sakrament och att detta är det hela går ut på? Kring det  centrala växer en del fram i marginalen. Är inte det samtida problemet att kyrkolivet på många sätt flyttas från centrum till marginal? Denna förändring skyms till dels av att vår tid blivit religiösa och att somliga kristna tror att detta ä en fördel. De har illa tänkt igenom att kristen tro slog igenom i det romerska rike som var utomordentligt och omåttligt religiöst. Då framstod kristen tro som ett gott alternativ och evangeliet uppfattades befria.

Nu ligger en annan dag framför. Jag kom på att jag kunde blogga tidigt för att riktigt markera att hela denna dag är en resurs. Jag ska anstränga mig för att hantera vilsenheten i veckan. Det är tisdag men likväl gudstjänstdag. Vilken lyx! Blodiga martyrakter har sitt särskilda uppbyggelsevärde. Och de fortsatta juldagarna är möjligheter till fördjupad reflektion kring allt det vi fått höra och se. Julen rymmer en viss revolutionär potential, tror jag. Vi ser som det kyrkliga eländet kunde motiveras till motstånd.

Kyrkohandboken? Hahaha. När jag ser hur viktiga jultraditionerna ter sig i tv:s programutbud fattar jag att det är nys att folk så traktar efter en ny kyrkohandbok med nya formuleringar och ordningar. Det är uppenbart viktigt för människor att få känna igen sig. Detta är lärdomen så som den insupits framför bilderburken en svensk jul. I de senaste högmässorna har jag också hört den nattvardsbön som ratades i kyrkohandboksarbetet. Hippolytos. Så exakt vilka vill ha den nya kyrkohandboken? De som röstade för den i kyrkomötet? En majoritet av dem visste egentligen inte vad de röstade om. Så var det sagt också. Och det på självaste Annandag jul!


40 kommentarer:

  1. Söndag efter jul och nyårsafton i Lilla Edets pastorat:
    Fuxerna: högmässa kl 10
    Åsbräcka: Nyårsbön kl 16
    Hjärtum: högmässa kl 10
    Västerlanda: Nyårsbön kl 16
    Detta som en kommentar till Bloggardags undran.
    Roland K

    SvaraRadera
  2. På Söndagen efter Jul år 2017 kl 11, 57 km från Moheda, kommer Hippolytos nattvardsbön att användas. Om Herren dröjer så kommer den att användas även efter det att den nya kyrkohandboken kommit.

    Johan Kalin



    SvaraRadera
  3. I Julnattens predikan i en kyrka nära mig slapp jag höra tidsanpassade tankar om flyktingar. Däremot beskrevs barnet i Betlehem som Gud mitt ibland oss som en närmast självklar sak. Ingenting hördes om förunderligt och märkligt, omöjligt att förstå (som det dock sjöngs om).

    SvaraRadera
  4. Till dessa kloka annandagsrader lägger jag frågan vad nära sex miljoner "medlemmar" menar sig få ut av att år efter år betala motsvarande dubbla(!) TV-licensen till denna värdegrundslösa qigong-organisation? Även en fårskock brukar ju kunna räkna hjälpligt ibland. /John

    SvaraRadera
  5. Vad jag inte begriper är vem det är som egentligen styr? Bor man som jag på ett ställe där 11-högmässan är borttagen både julafton och nyårsafton, vem har då bestämt det? Kyrkorådet, församlingsrådet, kyrkofullmäktige eller kyrkoherden?

    Pratar man med de vanliga församlingstanterna så säger de att de inte vet. Men de vågar inte ifrågasätta heller. "Det är krångligt och prästen säger att vi har det bättre här i Frommaryd än de har på andra håll i Sverige så vi ska inte klaga".

    Det ska vi visst. Men jag vet inte för vem, det är lite Fort Knox över det hela.

    Sedan är det så klart problematiskt när prästerna själva poängterar att det inte är viktigt med kyrkbänksnötande, utan att allt handlar om vad vi gör. Det kallas "kyrka på riktigt". Till skillnad mot vad våra förfäder hållit på med i tusentals är, det måste ju i så fall varit "kyrka på låtsas".

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Bor man som jag på ett ställe där 11-högmässan är borttagen både julafton och nyårsafton, vem har då bestämt det? Kyrkorådet, församlingsrådet, kyrkofullmäktige eller kyrkoherden?"

      Hur det är i Frommaryd vet jag inte men när min man kom ut som präst var det kyrkoherden som avgjorde sådant. När maken slutade som präst i Svenska kyrkan var det kyrkorådet som satt och petade med predikoturerna. Kyrkoherden hade då inte mycket att säga till om.

      Vi fick t.o.m. vara med om att årets viktigaste gudstjänst (påskdagen) plottrades bort med en familjegudstjänst där församlingsassistenten skulle "predika". När maken föreslog att han kunde ha högmässa i någon av de andra kyrkorna avslogs detta.

      Radera
    2. Elisabeth
      Tack. Det kanske är "upp till det lokala" då, och så länge kyrkoherde och kyrkoråd är överens så är det väl inga problem. För dem alltså. Blir de osams så borde det bli obalans, om nu KR anställt KH. Okvalificerad gissning är att KR har överkörningsrätt över KH.

      Funderade på att ställa frågan via facebook. Nackdelen är att man då riskerar att bli offentligt uppsmiskad i kommentarsfältet av någon överlägsen kommunikatör med dito fan club. Det är inte alla dagar man klarar det.

      Radera
    3. Enligt kyrkoordningen är det KH som fastställer gudstjänstplanen, efter samråd med präster, musiker och KR.

      Finns också specificerat i FIN(församlingsinstruktionen) hur huvudgtj ska firas mm. Dispens kan ges om KH söker hos domkapitlet, dvs dom som tidigare godkänt FIN.

      FF

      Radera
    4. FF
      "I samråd med präster". Nu fattar jag ... KH i Frommaryds pastorat arbetar enligt schemat ensam hela veckan, därför faller så klart det KH inte hinner med bort. Givetvis har de andra tagit ledigt och "samrådet" betyder att det beviljats. KH vill inte reta sin personal i onödan, det är redan vakanser och grannpastoraten annonserar friskt efter präster. Stackars KH känner jag nu.

      Radera
    5. Alldeles nyss var det synd om KH för att han blev överkörd av dumma KR, nu är det synd om honom för att varken han eller de övriga prästerna vill jobba på en söndag ?? När det är KH som gör gtjplanen och i den planerar tjänstgöringen.
      Jag tycker synd om församlingen som verkar ha en syltrygg som KH.

      Radera
  6. Antje lårer väl som en HR-chef för att hon tror att hon är det, också.
    Fast för alla medlemmar, inte bara för anställda.
    Birgerssons observationer om avsaknad av kyrkliga reaktioner på sena aborter och det oproportioneliga Palestinafokus som verkar överskugga allt annat i Kyrkans hus. Kanske t.o.m. överskuggar Jesu födelse?
    Är det skolastikens renässans vi bevittnar i SvK?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Skolastikens renässans" – ?

      Radera
    2. Ja du +Göran, den kanakr var lite långsökt. Jag kanske är för influerad av Melanchtons aversion mot skolastikens förmåga att läsa in det ena eller andra som inte står i skriften. Lite som den politiska agendan i SvK försöker hämta teologiska argument utan textlig grund.
      När Melanchton säger att Guds ord inte är dunkelt utan klart, så får många SvK-prelater göra tankevurpor av bibeltexten som slår skolastiskerna med hästlängder.

      Radera
  7. Jag läste också Birgerssons observationer i Expressen. Mycket bra skrivet. Jag har haft så många hemska upplevelser i kyrkor i Stockholmsområdet med präster som predikat något annat än kristendom enligt Guds Ord. Ni som läser detta och bor i Stockholmsområdet - jag vill gärna ha tips på kyrkor där man fortfarande kan höra Guds Ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. S:t Stefanus koinonia som firar sina högmässor, varje sön- och helgdag kl. 11, i S:t Sigfrids kyrka i Aspudden, kan vara ett förslag!

      Radera
    2. Till Anonym!

      Dina påstådda hemska upplevelser av gudstjänster och/eller mässor - märk pluralis - måste exemplifieras: i vilka kyrkor och av vilka präster har Guds Ord ersatts av något annat. Om Dina uppgifter är riktiga, är ju händelserna domkapitelärenden, eller hur?

      Vill Du vänligen därför ge oss här på bloggen en inblick i orsak och verkan (alltså inte Ordet och Dina hemska upplevelser) och tid, plats och prästernas namn. Hesitera inte, eftersom gudstjänster är offentliga och det är viktigt att påtala starka avvikelser från KO:s bestämmelser.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    3. BOD
      Vederbörande reagerar nog mot avvikelser mot klassisk kristen tro och Bibelns lära. Alternativt att tiden i talarstolen används till något helt annat, som opinionsbildning i egen sak. Är det samma sak som att avvika mot KO:s bestämmelser? Hoppas på ett ja, men tvivlar.

      Radera
    4. BOD,
      Jag som skrev ovan om hemska upplevelser har tyvärr inte antecknat datumen - och jag vet inte om det är rätt att offentligt nämna prästernas namn. Men ett exempel är att jag en gång i en predikan hörde en präst säga att han trodde att Jesus om han varit på jorden idag skulle ha haft andra åsikter än dem han hade för 2000 år sedan. (Och av prästens antydningar att döma så skulle det vara särskilt beträffande frågorna om kvinnliga präster och om homosexualitet som Jesus i vår tid skulle ha ändrat sig.) För mig - jag reste mig och gick därifrån - var detta en hemsk upplevelse. Men alla andra satt kvar och såg nöjda ut då de lyssnade på predikan. Så jag var nog ensam där i kyrkan om att uppleva denna predikan som "hemsk".

      Radera
    5. Bengt Olof har nog rätt.
      Anonym 15.00 är nog ute i ogjort väder. Den som fortfarande lever kvar i tron som var på "den tiden då Julen firades till minne av Jesu födelse" (KB Jonssons Julafton) bör nog söka sig någon annanstans än SvK för att bil bevarad i sin kristna tro.
      Det är ett omvänt rättsläge som gäller, med försvinnande majoritet beslutat. Det kommer att bli ett grannlaga arbete för majoriteten i KM och förtroendevalda och engagerade medlemmar att "inte hesitera" utan gå på gudstjänster och finna präster och församlingar som inte rättar in sig i leden. Men hur skall rapporteringsplikten implementeras?
      Utifrån det perspektivet är det mera förståeligt att Missionsprovinsen är en anstöt, deras gudstjänster är ju också offentliga.

      Radera
    6. Det finns gott om (offentliga) gudstjänster i andra samfund än SvK där gudsordet predikas renare och klarare. Åtminstone rent statistiskt.
      När man minst sagt hickar till inför vad vissa biskopar har hävt ur sig de senaste åren så lär en anmälan till domkapitlet inte förslå? Fast det var ju inte så länge sedan någon fick en reprimand för "Livgiverskan".

      Radera
    7. Anonym och Peter T,

      -Det synes mig, som om den förstnämnde överreagerat och den andre (Peter) kraftigt överdrivit i sitt påstående att biskopar "häver ur sig" sådant som inte passar honom.

      -Är det då så stötande, att en präst möjligen förmodat, att Jesus skulle ha haft modifierade åsikter, om han varit på jorden i dag? Var denna förmodan verkligen en "hemsk upplevelse" för Anonym? Stred den mot KO?

      Nej knappast, enligt min lekmannabedömning. Och i signaturens text framkommer också att kvinnoprästfrågan spökar starkt. Det är som vore den fortfarande vattendelaren, frågan som får kvinnoprästmotståndarna att alltid utnämna sig till de enda uttolkarna av den sanna läran. Men är det inte förmätet av dem att se sig själva i den rollen? Särskilt som allt flera kyrkor i världen har motsatt åsikt. Därför måste de, förr eller senare, komma fram till en acceptans av faktum. Tro mig, den dagen kommer också, även om den ännu ligger långt framme.

      Det tråkiga är, att kvinnoprästmotståndarna inte förstår att de förmörkar sin egen vardag i bitterhet och grämelse - och till ingen nytta; de måste någon gång klä av sig martyrrocken. De kan aldrig förmå solen att gå upp i väster och ned i öster, om man uttrycker saken så.

      För övrigt behöver Anonym inte vara rädd för att - i en DK-anmälan - uppge prästernas namn och aktuell kyrka. De uppgifterna är ju själva förutsättningen för att anmälan skall tas upp.

      Men, handen på hjärtat, var det verkligen "hemska upplevelser", bäste Anonym?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    8. "-Är det då så stötande, att en präst möjligen förmodat, att Jesus skulle ha haft modifierade åsikter, om han varit på jorden i dag?", skriver BOD.

      Gud ha "åsikter"?! Och i dag skulle Gud förstås ha haft andra åsikter, påverkad som han skulle ha varit av tidsandan och de människor som lever i dag och som är så mycket klokare än de var när han vandrade runt på jorden. Tror du ens att Jesus är Gud?

      Jag är övertygad om att om Jesus tagit mänsklig gestalt i dag och kommit till Svenska kyrkan hade Hans utdrivande av månglarna tett sig som en västanfläkt i jämförelse med vad han gjort med den kyrka som t.ex. välsignar synden.

      "Då gjorde han sig ett gissel av tåg och drev dem alla ut ur helgedomen, med får och fäkreatur, och slog ut växlarnas penningar och stötte omkull deras bord." Joh. 2:15

      Radera
    9. Elisabeth och Bengt Olof.
      Dagens Blogg är just på Stefaos dag. Där fanns också angiveri, i Apg 6 och uppenbart fortsätter det. Det var "den tidens Folkkyrka" dvs demokrati, folkets vilja, makt. Inget annat är att vänta, trots att SvK i dag står för religionsdialog, sk öppenhet och en pragmatisk hållning, var och en blir salig på sin tro.

      Jesus var själv tydlig med att "Hans rike inte är av denna världen" så alla människor har ett personligt val vem vi vill ska vara vår personlige Herre och frälsare. Blir man salig på sin tro, så behöver man inte en frälsare. Då kan gudstjänsternas/ predikans innehåll variera efter marknaden. Det är också enkelt att städa undan det anstötliga, otidsenliga det man skäms för. Prästänka

      Radera
    10. Vad är det för högkyrklig variant av deism (HKD-religion kanske ?) som framkommer ? Att tro att Gud eller Jesus skulle säga exakt samma sak nu som för 2000 år sedan, att Gud inte har varit aktiv varje dag sedan dess, och idag skulle ha ett budskap för människan av idag ?

      Radera
    11. "Jesus Kristus är densamme i går och i dag, så ock i evighet. Låten eder icke vilseföras av allahanda främmande läror..." Heb. 13: 8-9

      Radera
    12. Gud är med oss varje dag, men i Guds väsen finns inget förflutet eller kommande. Han är evig.
      Canutus Hahn

      Radera
    13. BOD hickar inte till när biskopar häver ur sig saker som "det bibelordet hör hemma på historiens skräphög", "de som tolkar jungfrufödelsen bokstavligt har inte begripit", "trosbekännelsen ska förstås narrativt" eller inte kan svara på om "Jesus eller Mohammed ger en sannare bild av Gud".
      Nåväl, karln är väl hickresistent.
      Frågan är om jag förtjänar ovett av BOD för att jag får hicka när biskopar som kallar sig kristna häver ur sig sådana verbaliteter?

      Radera
    14. Peter T,

      -Vill Du vänligen precisera Dig mer med uppgifter om vem eller vilka biskopar Du avser och när det citerade uttalas. Jag känner inte igen det.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    15. Elisabeth 27 december 12:42 nämner månglarna i templet. Jag (som skrev 26 december 15:00 och 19:21) kände mig övertygad då jag hörde den predikan jag nämnde att Jesus skulle ha kört ut den prästen precis som han körde ut månglarna ur templet!

      Radera
    16. BOD verkar inte läsa vare sig KT eller andra alster som skildrar svenskkyrkligheten.
      Citaten ovan är från K-G Hammar & Antje Jackelén i salig blandning.
      Googla på "Hammar narrativt" och man hamnar i KT november 2013, där Hammar presenterar en tankekonstruktion som åtminstone jag får hicka av.
      Googla "Jackelén jungfrufödelsen" och hamna i SvD oktober 2013.
      Fler än jag fick hicka av den, men båda debatterna har gått BOD spårlöst förbi.

      Radera
    17. Peter T,

      -Ja, Dina icke specificerade exempel verkar vara just en salig blandning,

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    18. Så angivande av sökord och www.google.com är tydligen en otillräcklig källhänvisning för BOD.
      KT & SvD verkar vara honom okända, för det kan väl knappast vara datum och årtal som är oklara?

      Radera
  8. Sitter här däst och dåsig efter alla julmaten och funderar på allt nytt som kommer från Antjeborg. Det är verkligen svårt för en gammal man att förstå.
    Är det någon som kan hjälpa mig reda ut vad som är rätt.
    Är Jesus från Bibeln samma person som Jesus (Isa) från Koranen. Vilka muslimer skall vi acceptera Sunni eller Shia. Själv tar de livet av varandra
    Otto Sneider

    SvaraRadera
  9. Det är bra att Bloggardag också upptäckt att SR blivit "pissträngd" och vågar skriva det. Och att det som jag påpekat flera gånger i kommentarer här inte är någon kyrkohandbok som folk eftertraktar utan den svenska kristna traditionen (protestantisk Luthersk evangelisk om nu någon präst kanske glömt bort det) utan inslag av andra religioner eller politisk propaganda för det ena eller andra.

    Norska medier/bloggar vågar offentliggöra vad journalisten vid SvD och kriminologen Kärrholm tyckte om den politiska propagandan. Vågar Bloggardag?

    https://www.document.no/2017/12/25/reagerte-pa-politisk-propaganda-under-julegudstjenesten/

    PPP

    SvaraRadera
  10. Läs gärna kommentarerna på den länkade norska bloggen om den politiska propagandan i den svenska kyrkan som Kärrholm uttryckte så får ni en uppfattning om den politiska agendan mot vår kristna kyrka i västvärlden om nu någon trodde att det var endast en svensk företeelse. Kl 22,30 fanns det 97 kommentarer. Det upprör folk även utomlands och inte bara i Sverige.

    Så den svenska lilla kyrkan Yttergran i Uppsala stift är numera känd även i Norge. Och inte enbart för att den är vacker. Inlägget har också fått 14 rekommendationer.

    PPP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på övriga journalistiska alster på den sidan så kan jag knappast påstå att den ger utrymme för någon större politisk bredd.
      Verkar ligga mellan Fox News och Avpixlat i objektivitet.

      Radera
  11. Då kan jag bara konstatera att din kunskapsbredd inte är speciellt stor. Du kan ta del av dokumenten och uppgifterna som står där direkt vd källorna. Men jag förstår att du inte mäktat med det därav din okunniga kommentar.

    Sanning och kunskap grundar sig inte i VEM som framför den utan VAD som framförs.

    PPP

    SvaraRadera
  12. Det skulle vara oerhört intressant att få veta vad som står i det 900-sidiga dokument som hemligstämplats av UD angående kampanjen för plats i Säkerhetsrådet. Kanske Peter T som verkar vara en flitig läsare av Fox News och Avpixlat kan kanske redogöra för det? Dessvärre är min tid knapp så jag hinner bara göra "smårundor" i medierna för att orientera mig om det dagsaktuella. Men å andra sidan har man läst New York Times och Washington Post har man fått den dagliga dosen av journalisternas publikationer. Det andra är bara kopior med karbonpapper emellan. Och kan knappast kallas för objektiv samhällsinformation. Skall man få den demokratiska rättighet att få sig till livs den vederhäftiga information som behövs för att kunna leva sitt liv och rösta så måste man bredda informationsunderlaget. Det vore också bra om man därill hade en bred och djup kunskapsbas att stå på. Exemplet om undangömd information kan emellertid läsas i DN och Expressen. Här länken till Expressen om inte Peter har flera alster än Fox News och Avpixlat att tillgå.

    https://www.expressen.se/nyheter/ud-hemligstamplar-900-handlingar-/

    Jaja... jag vet...etablissemanget är flitiga läsare av det de kallar för "hatsajter". De måste ju få seriös information någonstans ifrån. Och bloggar är bättre på att avslöja det som var tänkt inte vanligt folk skulle få veta. Det är svårt att läsa det som är hemligstämplat eller det som läggs i skymundan för allmänheten.

    Det som gör att bloggarna kan avslöja sanningar som är obekväma för makthavare är att de inte är ägda av de stora mediemogulerna. Idag är det ingen större hemlighet att medier och den yrkespolitiska kåren är i symbios med varandra. Medierna har från att ha varit den tredje statsmakten, som granskade makten, i stället blivit en del av den.

    Så du skall vara stolt Peter T som läser fria obundna medier som Avpixlat och Fox News. Det borde fler göra. Även jag. Kan överhuvud taget inte minnas att jag gjort mig bekant med Fox News. Kanske något att lägga in i rundan. Tackar för tipset!

    Nu kan jag tycka att UD gjorde rätt som hemligstämplade just det. Det hade jag också gjort. För andra länder skall inte informeras om statsangelägenheter. Dessvärre borde regering och etablissemang tänka mera på det så hade vi inte haft skandaler som vid Transportstyrelsen eller okunnigt handlande där svenskar skinnas som nyheten som släpptes idag där viktiga samhällsfunktioner lättvindigt kan kapas av banditer.

    Tack Gode Gud att vi har Bloggardag med sin blogg. Annars hade vi varit en seriös källa mindre när det gäller hur det går till i Antjeborg. Må han inte tröttna.

    PPP

    SvaraRadera
  13. PPP,

    -Är Avpixlat ett obundet medium?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  14. BOD,

    Ospecificerat= Vad begär Du? Varför inte göra som han (Peter T) skriver och läs själv?

    Fast det är klart. Där det skaver är väl att Du helt enkelt inte vill veta för då kan man ju låtsas vara okunnig och förneka fakta. Taktiken fungerar kanske i politrukvärlden men garanterat inte inför vår Herre.

    Var förvissad om att Du liksom säkert jag om än i andra omständigheter får frågan -varför förnekade Du, ljög och medvetet agerade ovetande. Var tog samvetet vägen?

    //HH

    SvaraRadera