Jag slog upp Smålandskomposten i fredags och såg att Svenska kyrkan Växjö annonserat stort. Ett helt uppslag, två sidor. Där var utbudet för advent men också lite nedslag om julen. Detta gjorde mig nedslagen. Bild på ett litet barn, puff för julfirande på julafton och, förstås, julsånger nästa lördag. Och vad med besök i en gudstjänst? Besök? Jag firar väl! Museer besöker jag, turistmål likaså och poängen är att jag som besökare egentligen inte är något annat än just detta. Men det är jag väl i Kyrkan, där jag firar det jag döpts för att tillhöra?
Tio gudstjänster i Växjö pastorat leds av pensionärer, tjugo av manliga präster och tjugosju av kvinnliga. Till vilken kategori jag ska föra en präst som har bytt juridiskt kön, vet jag inte. En är det fråga om i vart fall. Men jag lägger nu den tidigare kritiska mall över sidan och ställer frågan, hur många skulle de gamla högkyrkliga (f Gunnar t ex) definiera som präster? Min gissning är sju. Tjugofem präster träder fram inalles. Hur många skulle dessa forntida högkyrkliga definiera som präster man utan vidare kan gå och lyssna till? Jag vågar inte ha en mening. Skulle de gamla ha gått? De hade frågat om nattvardselementen i Växjö pastorat och gått någon annanstans. Detta torde vara läget när Svenska kyrkan på nytt firar ett nådens år från Herren.
Endast om man gör denna akademiska tankeutflykt, och den är självfallet rent akademisk, får man syn på något. Det handlar inte bara om nattvardselementen, frågan ingen vill reda ut, utan också om själva ämbetsfrågan. Med argumentet att det är 60 år sedan Kyrkomötet sa nej till kvinnliga präster och bara 59 år sedan kyrkomötet sa ja, är detta kanske en fråga om inte helt enkelt borde definieras bort som en "icke-fråga". Den förmår ju fortfarande hetsa upp andarna. Är inte för den delen den omständigheten lite besvärande, att det inte blev någon väckelse så som det utlovats och den omständigheten också besvärande, att alla löften har brutits för att få ett praktiskt genomslag för reformen?
Hetsa upp andarna, ja. Under trädgårdsarbete (måttligt men andfådd blev jag) funderade jag över hur det kommit sig att så många som inte tror ämbetsreformen i, säg, biblisk mening tror, ändå står ut och är kvar, medan de på den segrande sidan har så bråttom att bli de oliktänkande kvitt. 5-6 decennier, två generationer, är ju i Kyrkans liv inte så lång tid och Kyrkan vet väl att tålmodigt vänta skörd?
Utan att någon petat i frågan, hade den i tidens längd visat sig hålla och därmed kunnat konstateras vara ett utslag av Guds goda vilja och till välsignelse, skulle Gamaliel ha sagt (som han sa i Stora rådet). Ny vitalitet och skaror av människor, som tidigare varit kyrkofrämmande, hade kommit. Precis som de som var för reformen förutsagt. De, som varit emot 1958 års riksdagsbeslut och begärt mer teologi till beslutet, hade fortfarande kunnat prästvigas och få arbetsledande tjänster samt varit valbara till biskopar. Anden hade i allt detta drivit sitt verk utan åthävor, lugnt och stilla. Så blev det inte. Det var angeläget att kyrkoordningsmässigt hålla rent. Vem är det som har bråttom om vi ur Skriften hämtar information att Gud är tålmodig?
Det blir en del frågor när man läser den kyrkliga kommunikationen samt inlägg på Facebook. Det har säkert med det nya kyrkoåret öppnar sig. Framför ligger en räcka söndagar och kanske får vi vara med hela det nya kyrkoåret och fira söndag efter söndag. Ny kyrkohandbok, som tas emot utan, med måttlig eller stor entusiasm. Det visar sig att vi faktiskt inte är ett i tro i den arma Svenska kyrkan. Prognoserna talar inte om ny entusiasm utan om vikande medlemstal och sämre ekonomi.
I går läste jag Ivar Arpi i Svenska Dagbladet. Den läsningen gjorde inte mitt liv enklare men kanske utmanades jag något. De kyrkliga problemen speglar de samhälleliga. På ett sätt är det väl att det är så. Tänk om det kyrkliga varit förskonat från människors samhälleliga (vanliga) villkor. Vad hade det varit för Kyrka då?
https://www.svd.se/jordan-b-peterson-det-finns-inget-farligare-an-en-svag-man
Jag tänder ett adventsljus för den arma Svenska kyrkan, som alltmer liknar ett museialt turistmål, med förhoppning om att dess kristna "rester" kan resa sig ur moraset.
SvaraRaderaAntony
Antony framstår idag som en vänlig själ, med hjärta för de illa åtgångna. Själv går jag i eftermiddag till latinsk mässa, extraordinarie formen, i KK. Så slipper en språkligt inklusiva övergrepp ... /smun
RaderaStig Walldin
SvaraRaderaDen nya kyrkohandboken ska väl inte tas i bruk förrän till pingst.
Och här vore det bra, om präster kunde göra myteri och fortsätta med Noterias Missale,såsom väl +Göran föreslog. Vad skulle hända om tillräckligt många skulle göra det?
För dem som har möjlighet, får bilen fortsätta att frakta gudjänstdeltagare till kyrkor där man kan få fira inledningen på det nya kyrkoåret.
GOTT NYTT KYRKOÅR!!!
Ivar Arpi intervjuar Jordan B Peterson i SvD:
SvaraRadera"...Svenska kyrkan, vår gamla statskyrka, överväger att byta ut könspronomen i sin gudstjänsthandbok. På vissa ställen har man exempelvis ändrat ”herren” eller ”han” till ”gud”, som ett steg i att ha ett mer inkluderande språkbruk. Vad tänker du om det?
– Det visar att personerna som styr kyrkan inte har någon aning om vad någon av kristendomens doktriner innebär. Så enkelt är det. Tanken att du lite nonchalant kan skriva om dessa gamla texter är så intellektuellt narcissistiskt. Det är den sataniska frestelsen av det ohämmade och obundna intellektet. Det var precis vad John Milton varnade för i Det förlorade paradiset (1667). Man skriver om för att anpassa till de just nu rådande uppfattningarna.
– Allt det kommer att göra är att snabba på förstörelsen av kyrkan. Jag tror ärligt talat att det är vad detta syftar till faktiskt. Kyrkan är ju ändå bara en patriarkal konstruktion som har förtryckt kvinnor i evighet."
"– I den kristna tron är varje individ ansvarig för sitt eget mörker. Fördelen med det är att mörkret ses som något som finns på insidan, i stället för på utsidan. Så fort du rör dig bort från den tron blir du den gode, ihop med alla som tycker som du, medan ondskan förläggs någon annanstans."
https://www.svd.se/jordan-b-peterson-det-finns-inget-farligare-an-en-svag-man
Youtube har en mängd intressanta och närmast virala föreläsningar av psykologprofeten Peterson, som tycks reta gallfeber på postmodernister och nyfeminister.
Skallagrim
Bortdefinierade och osynliggjorda präster på det nya kyrkoårets första dag! Det är inte snyggt, inte snällt!
SvaraRadera-Nej, bloggarens text denna dag, då Svenska kyrkans gudstjänstlokaler samlar folket och det nya kyrkoåret stadfäst, är faktiskt varken upplyftande eller snäll. Detta trots många löften om att leverera snälla, om än inte menlösa, texter på söndagarna.
-Flera pensionerade präster i Växjö stift, ännu flera kvinnliga präster där.
Men hur många är verkliga, äkta präster? Bloggaren ställer inte frågan utan går omvägen via en egenhändigt tolkad tanke hos en sedan länge saligen avliden högkyrklig präst.
Slutsatsen är att de allra flesta - säkerligen då alla kvinnliga präster - definieras bort, osynliggörs, blir luft för bloggaren.
Men jag kan garantera honom, att de inte är luft för gudstjänstbesökarna; de är enligt Svenska kyrkans ordning - som bloggaren själv har varit med och fastställa - vigda till Guds, den Allsmäktiges, tjänare och skall med själ och hjärta förkunna Hans budskap.
Jag, och många med mig, är bedrövade över att just denna dag få läsa denna text.
Den passar inte i dag, den passar in te i morgon eller någon dag.
Varför, hr bloggare, dessa rader?
BENGT OLOF DIKE
Japp, denna dag samlar folket i gudstjänstlokalerna.
RaderaMen hur stor andel av folket?
1%? 2%?
Och inte minst, hur stor andel av de förtroendevalda? (Här får de hugade gissa på egna procentsatser, men inte ens BOD gissar väl på 100%?)
BOD:s intresse för kyrkliga frågor är helt obegripligt eftersom han ALDRIG NÅNSIN GÅR I KYRKAN SJÄLV! Och BOD, försök nu inte med dina standardmotfrågor. Jag och några till här vet mer om dina söndagsvanor än du tror. Berit
RaderaI "min" församling var det närmast business as usual från 70-80:talet till för några år sedan, då den under pekå-radarn liggande kyrkoherden med tradkristen profil blev pensionär. Den nya organisationen, där alla turnerar runt, där invanda och fasta gudstjänsttider blev oregelbundna och sporadiska gjorde sitt till. Dagens huvudgudstjänst samlade kanske en tredjedel jämfört med för några få år sedan. Körerna har också tagit rejält stryk. Det hjälper inte att den kvinnliga komministern och några ambitiösa kyrkvärdar gör vad de kan. Folkkyrkans tid är över.
RaderaLars-Gunnar
Tre adventsgudstjänster i vår lilla (knappt 5000 tillhöriga) idag.
RaderaResultatet blev: Fullsatt i stora kyrkan(ca 300), Lagom i lilla urgamla kyrkan(50st), Halvfullt i gtj#2 i stora kyrkan(150st).
Två körer, 8 kyrkvärdar, två präster(av olika kön). Lyckades pricka av alla i KR utom en (vi har inga politiska partier så det är ju inte så märkligt).
Otto Olsson avslutade. Det ÄR advent, och vår församling lever o frodas, trots glutenfria oblater, alkoholfritt vin och med präster av två kön. Märkligt, precis dom sakerna som förståsigpåarna på denna blogg är så säkra på leder till undergång.
Glömde jag nämna gtj igår ? Ca 100 plus stor barnkör.
En sann beskrivning av just ”undergången”!! SRK
RaderaPeter T,
Radera-I vilket annat samfunds kyrkor samlar gudstjänsterna så många deltagare som Svenska kyrkans? Adventsmässan i den kyrka i Växjö stift som jag besökte var fullsatt. Om vi gör en jämförelse med siffror, Peter, kan man summera dem genom upplysningen att missionsprovinsens sammanlagda antal gudstjänstbesökare i landet får plats i en enda av Svenska kyrkans större katedraler.
Så det är klokt att inte göra sig lustig över kyrkans besökssiffror, vilka inga andra kan överträffa.
BENGT OLOF DIKE
Låt bli, att riksdagen var som kejsaren och stiftade lagar. Om kejsarens beslut var giltiga och kyrkan höll med, då var riksdagens det också.Det var riksdagens känsla och övertygelse som tolkade budskapets och ordningens ande som rättvist och inte det kyrkliga etablissemanget, som var fången av traditionen lik fariseer som satt fast vid lagen.
SvaraRaderaBiskopar som medverkade att viga präster var bara mellanhand som förmedlade i himmelen fattade beslutet. Alla dom vigda blev så småningom kallad av någon församling, precis som NT förordade.Alltså det är 50+ giltiga präster som firar mässan i Växjö stift.Varför skulle inte gamla högkyrkliga gå att delta? Elitismen är inget vackert kristligt . Högmod är en av dom allvarligare synder.
-"The church that goes political is done." Det säger Jordan Peterson i videointervjun med Arpi, konstaterar Rickard från Rickomberga, som jämt flashar med sina språkkunskaper.
SvaraRadera-Well done! stilar Bill, min kommunikatör.
-Overdone! briljerar Bull, min teologiske sekterare.
-Antje tog med sig helt fel saker hit från Chikago och från sitt Heimat, fortsätter den Rickombergska expertisen. Hon är das Ende för Svenska Kyrkan. So sicher wie das Amen in der Kirche!
En förlägen tystnad sprider sig bland katterna runt Nathan Söderbloms Plan. Vi tittar förstulet på varandra. Hur ska de då gå med Ärkestolens frikostiga Whiskasskål i framtiden? Går Uppsala Öd in med bidrag till ekonomiskt strandsatta katt-migranter?
-Skyll inte bara på Antje! försöker Maja, som alltid har en förmildrande omständighet på lager. (Utom för förment mulliga mansgrisar, vill säga) Min snälle juristprofessor säger att så illa som Svenska Kyrkan hanterat sitt pund, kan en bara hoppas att en får ut sin dyrt betalda begravning inan allt rasar. Sen brukar hen tillägga att en får väl inte vare sig nån pension eller sjukvård heller. Idag gick hen rent av på adventsgudstjänst i Heliga Trefaldighet.
-Så jag åtminstone har fått nåt!, sa hen.
Maja märker Rickards spefulla blick:
-Åkej, han och man då. Men det inklusiva har satt sig i huvet numera, även när en bara citerar, gnyr hon.
Elaka Katten Måns
Ja tala om tabbe i den annonsen. Vi kristna FIRAR och besöker inte och allra mest firar vi genom att döma ut majoriteten av våra kollegor som odugliga och "inte värda att lyssna till" De är nog inte ens riktiga präster skulle fader (fader?) Gunnar ha sagt och han skulle haft rätt. Dessutom är någon av dem behäftad med ett svårt tillstånd som kallas könsdysfori och har fått hjälp inom sjukvården för detta. Vilket patrask! Glad första advent!
SvaraRaderaGlad Första Söndag i Advent tillönskas Anna liksom andra läsare!
RaderaSynpunkterna ovan tål att betänkas med allvar, trots humoristisk skrivning. Dock är vi nu i en situation där vi inte kan eller ens bör fira mässa överallt p g a sakramental osäkerhet. Förkunnelsen är på många/de flesta håll grund, och ibland felaktig uppåt väggarna, väggar, som jag givetvis bara EN gång - och då försiktigt - slänger mig i efter hemkomst.
Patrask? Snarare del av en dominerande västerländsk kultur i ett självdestruktivt stadium. Offer och samtidigt förövare.
Herrnhutarstjärnan lyser stilla, och betygar att tidens växlingar endast är krusningar på en yta i det lilla.
https://shop.herrnhuter-sterne.de/Herrnhuter-Sterne:::1.html
Lars Jensen
Då det är rätt sällsynt med mässa på första advent i SvK, så lär inte nattvardselementens beskaffenhet utgöra något större bekymmer för dagen.
RaderaOm man bekymrar sig mindre om vad som kommer ur predikantens mun, än var urinröret mynnar på densamma, så kanske man har lite fel fokus. Åtminstone just idag.
Man brukar förstås säga att vad som kommer ur predikantens mun går att ändra på men inte "var urinröret mynnar". Fast så är det kanske inte längre...
Radera/Per H
Tänk att spydig ironi öses över Svenska kyrkan också på kyrkoårets första dag!
SvaraRaderaSärskilt Antony och Peter T borde låta återhållsamhetens eventuella tanke prägla denna söndag.
Men i stället excellerar den förstnämnde med att kalla kyrkan för ett moras, medan Peter T ägnar sig åt en matematisk gissning över antalet gudstjänstdeltagare: en eller två procent av folket i kyrkan, frågar han sarkastiskt och utgår ifrån att inte många förtroendevalda finns på plats.
Då skall jag upplysa honom om, att i den kyrka, som jag var och där det också var mässa, var det - som det brukar sägas vardagligt - knökfullt: underbar kör- och barnsång, gedigen och tänkvärd predikan och en verklig adventsstämning.
Och vilket annat samfunds kyrkor samlade totalt fler människor än Svenska kyrkans? Kan Peter T upplysa oss om det? Här upphöjs ofta missionsprovinsen som ett kyrkoföredöme framför alla andra. Hur många samlade dess gudstjänster, Peter T?
Min (kvalificerade) gissning är denna: inte flera sammanlagt än att de hade fått plats i en enda av Svenska kyrkans stora katedraler. Uppsaladomen eller Växjödito exempelvis.
Din ironi är därför malplacerad, Peter, liksom antydan om de förtroendevaldas bristande kyrkogång är det. Därtill valde Du fel dag för den.
BENGT OLOF DIKE
Jag är väl för bornerad för att kunna flrstå hur en frågan om gudstjänststatistik just 1:a advent kan uppfattas som ironi.
RaderaJu fler som besöker gudstjänsten desto bättre och syndare är extra välkomna.
Men hur man det vara mer ironiskt att fråga om antalet gudstjänstfirare i SvK första advent, än att fråga efter medlemsantalet i Mpr?
BOD drar ner besöksstatistiken i Mörrum året runt genom att ALDIG SÄTTA SIN FOT I KYRKAN. Berit
RaderaSällsynt med mässa på 1 advent? Så är det väl inte längre.SRK
SvaraRaderaNog om spekulationer om vad de gamla kan ha trott. Vad tror Dag själv? Hur många av prästtjänsterna i Växjö pastorat har riktiga präster kallats till? Är till exempel undertecknad — vigd av en manlig biskop som biskopsvigts av en kvinnlig ärkebiskop — enligt Dags uppfattning att betrakta som präst på riktigt i Kristi kyrka?
SvaraRaderaErik Keijser, tjänare till Guds församling i Öjaby
Som väl är Bloggardag ingen frågelåda, men bortsett från det. Bloggardag analyserar akademabelt och nöjer sig med det. Vad menar du själv. Är du utifrån givna omständigheter präst på riktigt och med vilka sakargument?
RaderaÄven jag är något bekymrad över att man måste få bekräftelse av andra vad man kan vara. Det viktiga är väl hur man själv, med goda argument, uppfattar sig vara, och hur andra tar emot en – och själv fundera över varför somliga möjligen inte gör det.
RaderaJag brukar göra jämförelsen med dopet. Baptister menar att jag inte är döpt, eftersom jag som barn inte var medveten om vad som hände. Då svarar jag att jag, mot bakgrund av kyrkans tradition, själv vet hur det förhåller sig. Vad andra kan anse, bekommer mig inte.
Det tycks råda en grundläggande missuppfattning. Det saknar för min egen del betydelse om vad vare sig Dag eller Göran tror i frågan om jag är präst på riktigt. Jag vet ju att er uppfattning inte förändrar verkligheten mer än om ni skulle ha tydliga uppfattningar i frågorna om min skostorlek eller om jag är gift med min fru eller inte.
RaderaNej, det som föranledde min fråga en önskan att veta om Dag menar att den biskop under vilkens tillsyn han står verkligen är biskop. Är svaret ja, skriv då det rakt ut!
Men om svaret är nej eller kanske, så borde Dag kanske vara beredd att själva dra konsekvenserna därav, eller låta domkapitlet göra det. Eller är han inte karl till det, så manlig präst som han är?
Erik Keijser, tjänare till Guds församling i Öjaby – VDM
Där hör du, Dag, packa dig iväg. De toleranta har talat.
Radera/Laikos
Då MTD-prelater titulerar sig VDM blir det lika tragikomiskt som när Stasiofficerare ansåg sig vara demokrater!
RaderaAntony
Att utifrån "besöksstatistiken" den 1:a advent hävda att "SVeK" är en livaktig kyrka är verkligen att dra höga v'xlar och underlåta att erkänna det faktum att adventstid är den tid när vi normalt kan förvänta oss höga "besökstal(?)"
SvaraRaderaDå kan vi räkna med att finna "besökare" ,dvs sådana som annars sällan ses i kyrkan under "vanliga" gudstjänster. Även en hel del "förtroendevalda" kan vi då förvänta oss möter upp. Likaså kan vi då räkna med att få se en hel del "präster" tjänstgöra. Sådana som annars större delen av året gömmer sig i de olika kanslierna.
//HH