lördag 9 december 2017

Gubbsurt

Det slog mig. I min ålder får jag vara just gubbsur. Jag har åldern inne. Förr kunde jag skällas för att vara "gubbstrutt" men det blev allra roligast när något barn (gossen Danielsson i Kalmar, tror jag) upphetsat skrek: "gubbstruts" till sin fader. Fadern var kring 30 år, kanske. Man kan inte skälla på de vuxna efter en sådan felsägning. Allt möts av gapskratt.

Om jag vill vara gubbsur, vad kan jag då sura över. Svenska Akademien, förstås. Frågorna ställer sig i kö när jag hör vad jag får höra. Blir en yngre dam invald, börjar man fundera för det fall man är så förfallen i synd och nåd som jag är. Att jag annars skulle vilja veta vilka som drog igång denna kampanj är självklart. Det beror inte på min gubbighet utan på min forskarutbildning och mer än 60 års idogt läsande av detektiva berättelser. Cherchez la femme, följ pengarna eller definiera intressena. Så vad gör journalisterna när de inte tar sig bakom scenen för att ge oss nya interiörer och låta oss se sammanhang och syften med en kampanj. Och just så kallas avslöjandet av något som i "kretsar" varit väl känt.

Att Antje bara kunde hålla med de indignerade tror jag beror på att hon i grund och botten är reformert och alltså en avgjord och anständig kristen. Då tror hon med lärofäderna i Geneve att man kan säga att det ska vara slut med syndandet. Vi andra, som står i kyrkofadern Augustinus efterföljd och med honom och Luther satt oss in i paulinsk teologi, fattar saken annorledes. Det är inget att bråka om och inget att sura över. Det bara är så. Det betyder att det i nuvarande situation inte är läge att plädera för den skapelsegivna kättjan. Fast die Gedanken sind frei. Kan det vara så att kampanjer avspeglar en samtida dödskultur, där livsyttringarna alltid blir hotfulla? Vad vet väl jag, gamla fnask, som farmor sa. Om folk inte får vara kärleksfullt pilska, blir det på sikt inga barn gjorda. Men övergreppen då?

Övergreppen är maktutövning. Jag tror att det finns tillräckligt många gentlemen för att effektivt sätta stopp för sådant bara vi får veta. Min vän dr M skulle enkelt kunna gälla några sådana karlar. Han är snabb med skalpellen om detta är vad saken gäller. Annars kunde vi fråga prosten P, som ivrigt hävdar att det är något vett med sjätte budet. Är det ingen i det kyrkliga som längre vågar säga det? Eller är det så illa, att våra svagheter står i vägen för ett enkelt hävdande av vad som är rätt? Då är vi illa ute, för då blir vi våra egna livs måttstock. Kristen tro tänker lite större om oss än så,

Naturligtvis är ståndrätten ociviliserad om än gängse. Vi som känner ansvaret att läsa om Finland för 100 år sedan, hamnar förstås i inbördeskriget. Jarl Hemmers bok, En man och hans samvete, är väl obligatorisk läsning. Men ståndrätten är aldrig långt ifrån. Den är en sådan där omänsklighet som är mänsklig.

Inte vet jag vad som händer i Kyrkans Hus. Det har upprättats en handling av obestämt slag mot mig i Kyrkans Hus, förstår jag. Eftersom ärendet inte är avslutat är handlingen likväl inte upprättad i den mening som avses i 53 kap. 5§ KO. Begär ni ut den, blir svaret nej. Jag har inte heller fått se något. Prosten R kan annars träda upp som karaktärsvittne, jag har böjlig handled och viftar med den men inte med fingrarna. Distriktssköterskan fru H i Kalmar kollade min hand och sa, att jag hade "spretiga fingrar". Det har jag inte tänkt på. Men pågår då förföljelse mot en man därför att han i någon mening har ett lyte, som han nu får lida för? Inte vet jag. Då får jag nöja mig med det gubbsura över en rättsordning som föga har att göra med rätt. Anklagelsen fördes ut innan jag fått en chans att förstå vad den handlade om och bemöta den. Rättsskipning i Svenska kyrkan. Den som vill följa min gärning, det heter så, i kyrkomötet kan se, att jag påpekat brister i rättssystemet tidigare. Och då kunde jag inte med ålderns rätt ens vara gubbsur.

Om ni undrar har jag blandat tre sorters varianter av den kända glöggen Trivago. Den heter så, för när man druckit den känns det som om man är på resa. Varför tre varianter? Därför att gästerna förra året avvisade mitt omdöme att den var "frisk i smaken" med att den var "spritig". Nu har jag olika varianter av denna friska glögg, en finsk, en fransk och en karibisk. Ska jag låta gästerna prova alla tre sorterna blir det garanterat en lustig afton och sådana ska i denna fallna värld inte föraktas. Just den man som kallades "gubbstruts" har gett mig anvisningarna för glöggmakande en gång i tiden. Dessförinnan ska jag vara akademabel, dvs förirra mig in i fotnötternas förtrollade värld.




42 kommentarer:

  1. Det måste väl bli ett ordentligt förhör med den som utslungade anklagelsen. Ett sådant där man lovar att inget förtiga eller lägga till? Där den som anklagar måste förklara sig tvärsäker på vad hon såg, inte trodde sig uppfatta. Man vill ju ordagrannt veta vad hon sa.

    Eller är hon också en bricka i ett spel? Hon blev bortviftad, tyckte sig se något mer, berättar för någon som ser det som en skänk från ovan att få något komprometterande mumma om dig och som låter drevet gå INNAN du ens vet om det. Det är inte rättssäkert.

    Låt det inte passera. Kräv en riktig utredning och att få ditt namn rentvått när (eller om) det visar sig att den här anklagelsen inte håller. Både för din skull och för tilltron till rättssäkerheten.

    Man undrar ju. Varför frågade inte diakonen "hörrudu gubbstrutten, vad gjorde du nu?" Så du kunde svarat? Är det det som kallas tystnadskultur?

    Jag tror att diakonen funderade över den där bortviftningen och ventilerade det med en person som tog tillfället i akt att svartmåla dig. Det går inte att backa från det nu, men kanske sitter det en olycklig diakon någonstans och grubblar över vad hon egentligen såg. Hade jag varit henne hade jag förbannat den dag jag nämnde det utan att begripa vart det skulle leda, och över vad det innebär att vittna falskt. Vem vet vilka påtryckningar hon fick?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tänkt, formulerat och skrivet, Alphadeltagaren!!

      Jag i Halland

      Radera
    2. Det hör till spelet att sätta dit värdegrunds- och tankeförbrytare. Att eliminera dem som smutsar kyrkans självbild och välansade yta. De självständigt tänkande. De frimodiga. Kyrkan är helt enkelt en spegelbild av Sverige:

      https://www.facebook.com/helena.edlund.10/posts/10156073677764940

      Lars Jensen

      Radera
  2. Ju surare dessto bättre.
    /Lappen

    SvaraRadera
  3. Kan ett recept för någon variant av Trivago delges? /smun

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket enkelt. 2 fl Rödvin, 1 fl starkvinsglögg blandas och därefter delas vätskan upp i lämpliga delmängder och förses med lagom dos 1. Kosken om det ska vara den finska varianten, konjak för den franska och rom för den karibiska. En nypa socker la jag i varje. Så enkelt och lättdrucket! Och nu får jag en mängd ilska över mig bara för att jag hövligt svarat på en fråga! Jag genmäler: jag har inte hällt alkohol i min glögg utan vodka, konjak och rom.

      Radera
    2. Hur mycket är "lagom dos"?/Paul

      Radera
    3. Det handlar ju om ren självbevarelsedrift!! Saftglögg är så äckligt att julmust eller mineralvatten är att föredra. Det här låter ju som något ordentligt att gå igenom adventstiden med.
      F Pierre

      Radera
    4. Håller med om att saftglögg inte är drickbar. Det är bara en söt sörja.

      När vi gör glögg tar vi ett gott rödvin, kokar upp det med en påse glöggkryddor och låter stå och dra i en timme. Sedan silar man bort kryddorna och värmer upp glöggen. Jättegott! Den som inte tycker att det är tillräckligt sött kan sätta till lite honung.

      Radera
  4. Gubbsur, gubbstruts eller erfaren kyrkoföreträdare?

    -Kärt barn har många namn, sägs det. Ofta förväxlas de epitet, som bloggaren bekläder sig, med klokhet och erfarenhet. Fast, ärligt skrivet, har jag inte alltid sett alltför många inlägg på dessa spalter om Svenska kyrkan präglade av klokhet och erfarenhet. Mest sura och grälsjuka kaskader, subjektivt präglade domar mot kyrkan vilka i sin tur bygger på fördomar och egenrättfärdighet.

    Jag har på morgonen för första gången läst Sofia Lilly Jönssons nya nätfunderingar, som jag fick vetskap om via Kyrkans Tidnings intervju med henne i torsdags.

    Särskilt imponerad blev jag dock inte av hennes mycket långa text, som var den andra av sitt slag, sedan starten den 1 december. Och hennes slutsats är att kyrkan måste bli mindre, mycket mindre än den är i dag.

    Den slutsatsen är förstås feltänkt. Kämpar ett fotbolls- eller ishockeylag på planen eller rinken för att förlora eller bli nedflyttat i serien?

    Springer en löpare för att medvetet släppa förbi konkurrenter?
    Naturligtvis inte; Svenska kyrkan har redan förlorat alltför många tillhöriga för att läget är allvarligt. Alla krafter måste därför satsas för att stoppa nedgången och vända den i framgång. Man kan ju ställa frågan till SLJ om kyrkan var för stor, när den omfattade 95 procent av folket?

    Jag är dock inte förvånad om skribeten får stöd för sin slutsats av de kyrkokritiker på denna blogg som trots sin ålder och erfarenhet inte raka i ryggen demonstrerar klokhet och erfarenhet utan i stället önskar Svenska kyrkan åt fanders eller åtminstone till samma procentuella nivå som är SLJ:s.

    Trevlig helg!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. "hennes slutsats är att kyrkan måste bli mindre, mycket mindre än den är i dag" menar Sofia Lilly Jönsson. Hon har helt rätt! Och i framtiden finns ingen plats för det dreglande BOD-anhangets parasiter. Berit

      Radera
    2. Jag undrar om Gud hellre ser fler gudstjänstfirare eller fler medlemmar?
      När jag, vilket händer rätt sällan men faktiskt i torsdags, firar gudstjänst i DvK tillhör jag den senare kategorin men inte den förra.

      Radera
    3. Precis som förutsetts - de förnekar sig inte!

      -Jodå, här får hon sitt (enda) stöd, Sofia Lilly Jönsson, som av någon anledning blivit FK:s favorit, prisats av bloggaren och nu - som vore de kollektivt postade brev - får medhåll av kommentatorer här.

      Mindre kyrka, kyrkan MÅSTE bli mindre, reduceras till kanske en bråkdel av vad den är i dag? Så lyder budskapet, enfaldens och naivitetens budskap, det som talar emot de munnar och händer ur vilka det kommer. Vad lägger ni i missionsbefallningens ord? Att vi skall gå ut och fösa bort många människor i stället för att göra alla till lärjungar?

      Kyrkan skall alltså arbeta emot sig själv? Prästerna skall nära en önskan att allt färre människor lyssnar på dem och deras predikningar? Och de som trots allt kommer skall måhända med milt våld föras bort med orden att de inte är välkomna.
      Jo, mycket får man höra och läsa varje dag, men åsikter av detta slag tar not ett svårslaget pris.

      Bloggaren har häromdagen visserligen uttryckt att han inte är en frågelåda, men det är frestande att spörja honom huruvida han delar denna häpnadsväckande slutsats, att kyrkan skall såga av den gren, som den sitter på?

      Ur led är debatten om Guds hus,
      står tankarna hos dem still?
      De som vill släcka kyrkans ljus,
      skryter öppet med det de vill.

      Till fräck semantisk attack de går,
      vår kära folkkyrka skall slås ut;
      se, hur de av denna kamp utmärkt mår!
      må alla andra till dem ropa "vet hut"!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    4. Käre BOD - Din "folkkyrka" är redan utslagen och nere för räkning! Dina besvärjelser och hurtiga tillrop till trots! Dags att öppna ögonen och se verkligheten!/Paul

      Radera
    5. Bengt Olof, om fler går på gudstjänst men färre är medlemmar.
      Blir kyrkan större eller mindre då?

      Radera
    6. Paul och Peter T,

      -Utslagen kyrka - med 15 miljoner gudstjänstbesök under 2016?
      En märklig tolkning av begreppet "utslagen". Paul.

      Peter T menar uppenbarligen att ALLA medlemmar i Svenska kyrkan MÅSTE bevista gudstjänsten varje söndag.
      Skall alltså kyrkan bygga på tvång och krav?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    7. Om alla de 6 (nuvarande) miljonerna deltog i gudstjänsten åtminstone varannan söndag skulle det innebära 156 miljoner gudstjänstbesök på ett år. I det perspektivet är kanske inte 15 miljoner så mycket att skryta med.
      /Per H

      Radera
    8. En medlemskår om ca 6 miljoner lyckas alltså besöka kyrkan 2,5 ggr per år. Och BOD tycker detta är mycket? Märklig tolkning av gudstjänststatistiken!/Paul

      Radera
    9. 1. BOD kan inte räkna (4 miljoner gudstjänstbesök under huvudgudstjänst. Resterande mestadels konsertbesök)
      2. BOD kan inte svara på en fråga av typer "större än, eller mindre än?" Det kräver för mycket av intellektuell hederlighet tydligen.

      Radera
    10. Paul och Peter T,

      -Jo, 15 miljoner gudstjänstbesök är förkrossande många i jämförelse med den på dessa spalter ofta åberopade missionsprovinsens.
      Förkrossande!
      Men i likhet med tystnaden om provinsens medlemstal ligger väl locket på om antalet gudstjänstbesök där.

      Det är bara på bloggarens spalt som nämnda provins är stor, stark och medlemsrik!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    11. Jaså? Jag vet ingenting om den s.k. Missionsprovinsen, men nog torde dess medlemmar genomsnittligt gå i kyrkan oftare än 2,5 ggr per år?/Paul

      Radera
    12. Paul,
      i min församling inom Missionsprovinsen är gudstjänstdeltagarna vid högmässan mellan 100 och 200 procent av antalet medlemmar i församlingen. Om förhållandena varit desamma i Svenska kyrkan hade dess kyrkobyggnader varit fulla.

      Radera
    13. Paul,

      -Du anser tydligen att mycket flitig gudstjänstgång är det enda kriteriet för att kallas en god kristen.

      Som om inte de, vilka sällan eller kanske aldrig deltar i gudstjänsterna, räknas som "riktigt" kristna!

      En sådan värdering är mig främmande Paul. Den borde den vara för Dig också.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    14. Nej, BOD - inte "det enda" kriteriet. Men ett av dem, och ingalunda oviktigt. Och detta är ingen "värdering" (jag värderar även somliga icke-kristna högt) utan en beskrivning i sak. Apg. 2:42./Paul

      Radera
    15. BOD – Jag kom att tänka på att Du kanske inte skulle förstå min bibelhänvisning. Så för säkerhets skull ska jag förklara. Jag fick denna vers som ”minnesord” (naturligtvis i 1917 års översättning) vid min konfirmation i SvK (mot slutet av 1950-talet). Min konfirmationspräst förklarade att de flesta människor är hyggliga och skötsamma personer (vilket han också förväntade sig att jag skulle bli), men att en kristen genom sin konfirmation också uttrycker en vilja till något mer: att vara en aktiv medlem i kyrkan (”en helig, allmännelig kyrka, de heligas samfund”). Och ett sådant medlemskap innefattar då enligt apostolisk ordning – hävdade han – att hålla fast vid ”apostlarnas undervisning” (Bibeln, i synnerhet Nya testamentet) ”och brödragemenskapen” (församlingslivet), ”vid brödsbrytelsen” (dvs. Nattvarden) ”och bönerna” (gudstjänstlivet).

      Jag har – som jag ofta nämnt här på Dags blogg – sedermera lämnat SvK för en annan kyrka (jag är alltså inte ”högkyrklig”, och heller inte ”luthersk”); något som förstås inte gladde min (nu sedan länge avlidne) far, som var präst i SvK . Men det här minnesordet från konfirmationen sitter kvar i mitt sinne, och jag har alltså mycket svårt att förstå hur man kan vara aktiv – och t.o.m. inneha förtroendeuppdrag – i SvK utan att fästa stor vikt vid Bibeln och utan att delta aktivt i gudstjänst- och församlingslivet. Jag menar inte detta som något slags personlig kritik eller fördömande mot Dig (eller andra); jag är bara så förundrad. Vi är ju ungefär jämgamla, och - nog är väl också Du konfirmerad i SvK?/Paul

      Radera
    16. Bengt Olof Dike kan fortfarande inte svara på frågan om kyrkan blir större om fler besöker gudstjänster men medlemsantalet minskar.
      För klädsamhetens skull kan han ju även fördela statistiken lite så att det inte blir en vit lögn.
      2016
      1. Söndagens huvudgudstjänst - 3 990 868
      2. Förrättningar Dop begravning etc - 5 323 234
      3. "Andra" Gudstjänster - 5 441 107
      Totalt - 14 755 209
      Notera särskilt att SvK - inte jag - använt citationstecken.

      Jag undrar vilken av siffrorna ovan BOD tolkar som sexton miljoner?
      Att räkna in separata förrättningar som dop, begravning och komfirmation gör man inte om man vill jämföra gudstjänststatistik visavi andra kyrkor.

      Radera
  5. Vilken energi som ödas på Bloggaren!

    Han tycks hota det progressivt välkammade kyrkoetablissemangets själsfrid och världsbild. Obehagligt framgångsrika fiender får truten täppt, händerna bakbundna och alla tillgängliga skitlass hällda över sig.

    Man tager vad man finna må, och häller sedan outtröttligt på!

    Det kostar att utmana Grisfarmens grisar. Dags att stänga ned den uppsaliensiska farmen Antjeborg/Führerhauptquartier/Rosa Bunkern för gott! Nöffarna där kan gott söka riktiga jobb. Kanske i städ- och renhållningsbranschen?

    Lars Jensen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det ödslas ingen energi på bloggaren. Hans inlägg används ibland som goda exempel på retorik, ofta som exempel på en exempellös självsäkerhet där kloka människor i århundraden tvekat, men oftast som en källa till humor, den från bloggaren helt medveten, men från de regelbundna kommentatorerna (som är bland det roligaste som skådats) helt omedvetet. Just dessa regelbundna kommentatorer är denna bloggs livsluft. Att läsa dom ofta ohyggligt inskränkta och (tro det eller ej) ännu tvärsäkrare tolkningarna om sanningen än bloggaren själv kan producera, blir det perfekta beviset för att Jesus behövs.
      Att läsa Berit, John o Antony, som tvärsäkert VET, och BOD som tvärsäkert tvivlar är faktiskt helt underbart. Jag hoppas en bok ges ut en gång!!

      Radera
    2. Åjo, förbereds och görs det tillsynsärenden och Lex Sandahl, då läggs det nog rejält med energi i form av krut på Bloggaren.

      Lars-Gunnar





      Radera
  6. Men är inte SvK väldigt reformert och kongressionalistisk?
    Varje församling bestämmer själva vem som får vara präst där, har din egen twist på liturgin och snart nog egen variant på läran också.
    I somliga församlingar har det talats om Gud Moder länge.
    I andra bes det tidebön i åtminstone någon omfattning.
    I ingen församling efterfrågas påbud från Kyrkans hus, inte ens om Dag Sandahl.

    SvaraRadera
  7. Sura gubbar skall vårdas väl. De minns, och faller inte så lätt i farstun för nya vindars blåst. De har varit med förr. Sett Luthers druckne bonde/världen ligga redlös på andra sidan sadeln. Vet att det hjälper föga att ännu en gång lyfta upp honom.

    I torsdags demonstrerade en av Svenska Kyrkans mest omhuldade rörelser i Malmö:

    https://www.youtube.com/watch?v=CtN8LxIFYLU

    Efter ett dygn, när det hela inte längre kunde förtigas, kom den officiella versionen - d v s "väldigt ilskna ramsor":

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6839254

    Khaybar är en saudisk oas, numera känd som Medina. På Muhammeds tid med rent judisk befolkning. Under hårda strider intog Muhammed oasens många fort. De kvarlevande judarna, 800 överlevande män avrättades på direkt order från Muhammed med svärd och kniv, då de vägrade att omvända sig och erkänna Den Siste och Störste Profeten. Resten fick lämna sexslavar - även till Muhammed - fick sin egendom som mark, varulager, pengar och byggnader konfiskerad, och tvangs betala skyddsskatt för fortsatt överlevnad - 50 % av sina inkomster per år. Detta blev prototypen för yazian, skatten på de otrogna, som gick till muslim, representanterna för messiasriket, gudsstaten på jorden, idag IS. Pengarna från Khaybar gav Muhammed muskler att mera permanent ta sig an sina fiender i Mecka. Efter Muhammed utvisades ändå Khaybars judar och staden fick sitt namn Medina, den näst heligaste staden i islam. Kanske 15 % av den arabiska halvöns befolkning var på 600-talet judar. Efter några århundraden hade de, utom i Jemen, tagit slut. Något som kristna och judar brukar göra, där fredens religion befäster sin ställning.

    -Khaybar, Khaybar ya yahuda! är ropet som sedan 1400 år påminner världens judar, att Muhammed kommer tillbaka med sin armé och sina knivar.

    Nu hörs ropen i Sverige. Finns om tio år några judar i Malmö??

    Under alla omständigheter är konflikten mellan de goda och rättfärdiga muslim, och judar/kristna inbyggd i islams fundament och tidigaste historia. Medina/Khaybar står för segern över och underkuvandet av judendomen. Jerusalem för både kristendomens och judendomens undergång. Al Rum/Rom väntar på Profetens intåg, och den otrogne påvens skamliga uttåg. I Konstantinopel har nykalifen Erdogan dragit in. Den nuvarande patriarken Bartholomaios, 77, blir den siste och 274:e i raden.

    Antje och det svenska etablissemanget spelar ett högt spel om Sveriges och Europas framtid.

    Skallagrim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då, det kommer att finnas en patriark av K-opel, även efter Bartholomaios! Men frågan är möjligen var dennes residens då i realiteten kommer att vara beläget. Där är dock att märka att K-opel inte är ett lika - geografiskt "´unikt" - "apostoliskt säte" som t.ex. Rom. För patriarken av K-opel är således postadressen av underordnad betydelse. Biskopen av Rom kunde dock långa tider residera annorstädes än på sin "apostoliska stol" i Rom (t.ex. i Avignon) - hur nu detta var möjligt!? K-opel har redan tidigare länge legat under muslimskt styre. Så oroas inte! - vana finns!/Paul

      Radera
    2. https://www.facebook.com/PerspektivIsrael/videos/1232809713485791/

      Stockholm kan också!

      Radera
  8. "Finns om tio år några judar i Malmö??"
    I Sverige? Kom ihåg Khaybar! brukade Arafat påminna sina trupper om som visste vad han refererade till.

    SvaraRadera
  9. Bäste BloggarDag, som utmanat Grisfarmens grisar(Lars J). Om man viftar med en hand, oavsett höger eller vänster, så syns ett långfinger. Det sitter fast på handen. Anmälan sker utifrån selektiv perception. Personen tror, omedvetet, att den ser vad den ser. Detta är inte ljug/lögn i vanlig bemärkelse, utan personen kan "ta gift" på att det är sant. Detta måste du beakta om och när du får möjlighet att svara.
    Jag följer dig nu dagligen och önskar dig all lycka.//Länsmansdjäveln

    SvaraRadera
  10. BOD,

    Målet för något som vill kunna kalla sig en Kristi Kyrka på jorden kan aldrig uppnås med lögner och SVeK och inte heller med skönmålningar och förnekande av fakta.

    Du låtsas tro att vi kommentatorer vill att "medlemmarna" skall fly SVeK och uppenbart är ditt bekymmer enbart ekonomi. En ekonomi som uppehålls genom att på alla sätt få behålla betalande medlemmar.

    En ekonomi som sedan används för att betala en ständigt ökande kader av tjänstemän och politruker.

    Vad som sker med evangeliet och Kyrkans egentliga uppgift tar man lätt på. Vi kan bara notera att samtidigt som SVeK ökar sina utgifter bl.a genom denna ökning av politruker och tjänstemän toms kyrkorna på gudstjänstfirare. Vissa kyrkor läggs i malpåse medan andra säljs.Något man försöker dölja med det ena jippot efter det andra.

    Vill vi då minska antalet medlemmar? Ja om vi för ett ögonblick bortser från att t ex RKK kan se viss nedgång med tillförsikt då det kan förmodas öka dess eget medlemsantal genom att några väljer att konvertera till RKK.

    Dock, det är det lilla, de flesta som lämnar tror inte alls och återfinns varken hos RKK eller någon frikyrka.

    Dessutom skall man nog vara försiktig med att tro att RKK ser alla eventuellt nytillkomna konvertiter som enbart en tillgång. De är ofta också ett problem. Är ofta sådana som kanske bejakat SVeKs omformning av A,accepterat B även om de varit tveksamma men fått nog vid C. Andra har följt med längre och kanske fått nog vid D eller ännu längre fram.

    Nu skall de in i en Kyrka som helt förkastar dessa omformningar A,B,C... och dessutom har dogmer som de sedan barnsben lärt sig är emot den apostoliska tron.
    Är de sedan munviga får nu RKK problem med dessa konvertiter. Ja har det redan.

    De övriga. de som inte har en tanke på att konvertera eller ens gå in i något annat samfund de resonerar snarare som så att skall vi betala och underhålla SVeK med alla dessa tusenlappar skall vi också styra över SVeK. Väl, det är mänskligt och vad du kallar för demokrati och menar alltid är det rätta.Dvs vad majoriteten tycker är det enda som betyder något.

    En Kristi Kyrka, en Kyrka som står på apostolisk grund kan och får inte resonera på det sättet. Den måste i stället klart utsäga att tyvärr, önskar ni med era pengar ändra Kyrkans tro och lära, dess apostoliska grund så får ni ta era pengar och gå. Kyrkan och vi låter oss inte köpas.

    Det finns många exempel i kyrkohistorien allt från den första tiden att detta varit Kyrkans linje och gjort att den överlevt.

    Kyrkan har då trots stora uppoffringar betalat tillbaka de pengar som tidigare skänkts men vars givare börjat ställa krav som gått emot vad den står för. Det är så den skall och måste agera och enbart så kan den fortfara vara en Kristi Kyrka.

    Att det i nuläget innebär att SveKs medlemsantal sjunker är inget man önskar men är en nödvändig konsekvens om medlemmar menar sig med medlemsavgiften kunna styra och ställa. Självklart blir det sedan rent barockt när icke kristna går in och betalar en medlemsavgift för att sedan som politruk, "förtroendevald(?)", (av vem eller vilka kan man fråga sig få styra och ställa och via arvoden mångdubbelt kompenserar sig för denna avgift).

    En Kyrka, kan bara överleva, lita på Jesu Ord om att inte några helvetets makter skall bli den övermäktig om de ärligt och utan krumbukter låter sig styras av Jesu ord och på hans befullmäktigande apostlars lära.

    Egna tankar och ideér de må verka aldrig så förnuftiga och moraliskt högtstående. Är de i strid med vad vi av Jesu ord och apostlarnas undervisning vet är Kyrkans grund kan den inte bestå och erbjuder ingen frälsning bara falsk tröst och öronklieri.

    //

    SvaraRadera
  11. Vad handlar det här inlägget om? I synnerhet det andra stycket. Jag ser en anledning till att tycka helt annorlunda och på så sätt "får ur mig en del frustration" men vet inte EXAKT vad jag ska slå ner på.

    Det brukar dock finnas kommentatorer som ger mig sådana EXAKTA anledningar så jag väntar med spänning.

    Färdigköpt glögg innehåller till 97 procent bly och socker. Det är inte gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det tredje stycket också, menade jag förstås.

      Radera
    2. -Anna funkar precis som jag, bekänner Maja med eftertänksamt bakåtstrukna morrhår. Precis! Vi bara vet med nån sorts överordnad logik när det finns nåt som inte håller eller är outsagt men borde sägas.

      -Känna får man göra i TV-soffan! ler Rickard från Rickomberga.

      -Tro får man göra i Kyrkan! bygger Bull, min teologiske sekreterare på.

      Dekonstruera får man göra på högskolan! nickar Bill, min kommunikatör, med viktig min.

      Svanslösingen och jag tittar i tystnad och sällsynt samförstånd på varandra. När Maja väl sätter klorna i nåt, släpper hon inte taget så lätt.

      Elaka Katten Måns

      Radera
    3. 96 procent socker? För bly finns väl ändå gränsvärden?/Paul

      Radera
    4. När de tunga argumenten tryter, så får man ta till de tunga grundämnena.
      Anna verkar ha bättre koll på retoriken än på glögginnehållet idag.
      Kanske just därför?

      Radera
    5. Paul: Jag höftade lite. Kanske.

      Men till min övriga fråga: Vad är det för "yngre dam" som valts in i Akademien? Den yngsta lär vara Sara Stridsberg, 46. Är man då en yngre dam eller vad? Hur gamla är ni egentligen?

      Sedan det där med pilskheten som Dags fnask till farmor sa. Jo. Därför måste vi också alltid i de fall kvinnoprästmotståndare mobbas och utfryses tala om "det trevliga i att munhuggas" eller något liknande. Som om det fanns ett samband mellan utfrysning och munhuggeri.

      Nå nu har jag dock uppskattat att bloggaren utan omsvep förklarat att sexuella trakasserier handlar om maktutövning. Bara tyckte att det trots allt fanns lite omsvep med här. Det ville jag hugga på. Men förgäves.

      Därför hugger jag i stället på detta: "Jag tror att det finns tillräckligt många gentlemen för att effektivt sätta stopp för sådant."

      Det är ju det kampanjen har visat att det inte finns. Och det gäller för övrigt både kvinnor och män. Båda könen har varit ivriga att se mellan fingrarna och alls inte sätta stopp för någonting i de fall de fått veta.

      Radera