tisdag 12 december 2017

Försoning?

Återkommande har det i kyrkomötet motionerats om försoningsarbete. Kommission eller samtal. Det kan ju för en kyrkokristen inte vara helt ointressant utifrån ett apostoliskt perspektiv, att det ska försonas. Det har blivit ansatser som inte fullföljts. Jag tar inte detaljerna här och nu. Så mycket roligare är det att dte nu kommit ett försoningsprogram, en, ja flera böcker. Där dras slutsatser:

* Svenska kyrkan måste kliva fram och ändra sitt förhållningssätt till kv*nn*pr*stm*st*nd*rn*

* Svenska kyrkan måste ställa sig på kv*nn*pr*stm*st*nd*rn*s sida

* Svenska kyrkan måste utveckla samrådsförfarandet i frågor om kyrkan och kv*nn*pr*stm*st*nd*rn*

* Svenska kyrkan måste fortsätta att driva kv*nn*pr*stm*st*nd*rfrågor

* Svenska kyrkan måste fortsätta att arbeta för att det ska inrätttas en sannings- och försoningskommission om Svenska kyrkans relation till kv*nn*pr*stm*st*nd*rn*

* Svenska kyrkan måste ta ansvar för sin delaktighet den utnämningspolitik som staten förde under 1900-talet och som systematiskt missgynnade och kränkte kv*nn*pr*stm*st*nd*rn*

* Svenska kyrkan måste systematiskt verka för rekrytering av kv*nn*pr*stm*st*nd*r*

* Svenska kyrkan måste genomföra utbildningar utifrån kv*nn*pr*stm*st*nd*rn*s perspektiv

* Svenska kyrkan måste systematiskt verka för rekrytering av kv*nn*pr*stm*st*nd*r* inom samtliga kategorier, alltifrån tillfälliga projektmedarbetare till biskopar

Det finns några punkter till i boken jag läste, men detta kan räcka. Detta är alltså svaret på frågan vad Svenska kyrkan bör göra, boken s 180-183. Antje var angelägen att vi skulle läsa den och underlaget för kyrkligt försoningsarbete är självfallet viktig läsning. Daniel Lindmark & Olle Sundström har redigerat och Gidlunds förlag gav ut boken 2017. Den är till och med tryckt med stöd av Svenska kyrkan. Då förstås ni bokens vikt och värde. Sträck på er, medlemmar. Ni har pröjsat.

Det där sträckandet kan behövas just år 2017 när utträdessiffrorna kommer att nå nya rekord. En rimlig bedömning kan vara att utträdena hamnar på lite drygt 93000. Det är 6000 fler än förra året och dubbelt så många utträdda som 2014 och 2015. Det är märkliga siffror för förr var ju utträdena relaterade till att det fanns så många kv*nn*pr*stm*st*nd*r* i Svenska kyrkan och allt folket blev uppbragt därav. Så är det inte längre och likväl når siffrorna nya höjder. Hur ska detta förklaras?

Har folk fattat att det finns ett försoningsprogram och detta vill man inte vara med om och drar sina färde? "Inga kv*nn*pr*stm*st*nd*r* på våra gator!" Folk reagerar inför försoningsarbetet? Jag vet inte. Ett fattar jag. Folk vill inte vara med. Ändå visas, ser jag på nätet, medial vrede, solidaritet och beslutsamhet efter attacken mot synagogan från de ledande kamraterna. Och det teologiska ställningstagandet inte minst gentemot (inte mot!) transpersoner behöver stärkas och förtydligas, HBTQ:s teologiska plattform ska förbättras. Jag tar till mig Torsdagsdepressionen men digitalt, som ni märker, postlådan nådde tidningen inte idag. Detta skulle väl kunna gälla i förhållande till kv*nn*pr*stm*st*nd*rn* också? Är detta vad folket ogillar så att utträdessiffrorna 2017 når historiskt höga nivåer?

Bloggardag är pigg, käck och munter och har kommit ut som en tramsperson. Boken jag läste handlar förvisso om försoning. Men med samer. Fast, tänkte jag i all oskuld, gäller detta en kategori så gäller det nog alla. Vad tror ni själva?

Utträdessiffrorna har jag inte tramsat med. De är som de är, som vår vän docenten O skulle säga. Men kanske inte allt ska kallas stämpling som folk kallar stämpling. Jag läser profeten Jesaja i advent. Så vad med de ledande kamraterna? "Mitt folk, de som leder dig för dig vilse och gör dig osäker om vägen." Det är så sant det är sagt. Profeter har alltid något att komma med. Så vad betyder analysen att de som ledde detta folk förde det vilse, de som blev ledda villades bort. Just så känner jag det understundom. Vem i hela världen kan man lita på?

Jag kan ge hänvisningar till Jesaja om ni vill kolla själva: 8:12, 3:12 och 9:16. Själva resultatet av eländesforskningen fattar jag kanske. Israels Heliges ord har de föraktat. Jes 7:24. Adventstidens allvar tycks vara på riktigt. Och slutsatsen? En grundläggande insikt om att tiden är kort, kanske, och att livet är på allvar. Det visste till och med gamla farmor.


50 kommentarer:

  1. Själv så tolkar jag utträdessiffrorna narrativt och inte så strikt bokstavligt.
    Då slipper jag ta ansvar för konsekvenserna och kan flumma lite som jag själv känner för.
    Kanske dags att även tolka kv*nn*pr*stm*tst*nd*rn* narrativt?

    SvaraRadera
  2. De ständigt ökande utträdessiffrorna är en gåva från Gud! Glöm heller inte att till årets välsignade 93.000 som 2017 har befriat sig från den bottenlösa meningslöshetens ok tillkommer de 70.000 "medlemmar" som avlidit. Summa: 163.000 färre för sv”k” att skamlöst kunna plundra pengar av!

    Sofia Lilly Jönsson har helt rätt i att sv"k" måste bli mycket, mycket mindre för att bli andligt trovärdig.

    Tiden har kommit för att sparka ut den håglösa ärkekommandorans innehållslösa värdegrundstjosan! Liksom de prålsjuka yogaprästinnorna av bägge kön och alla vedervärdiga giriga "förtroendevalda", (“demokratiskt valda” av en lallande köpt fårskock)!
    Vi har underbara dagar framför oss! /John

    SvaraRadera
  3. Kan vi få fler sakuppgifter om boken?

    -Undertecknad är ovetande om "boken", som bloggaren refererar till. Helt ovetande, erkännes oförbehållsamt. Kan vi alltså få närmare upplysningar om titel, författare och förlag, tack?

    -Vad gäller begreppet "försoning" i den aktuella frågan, måste ju inkörsporten vara denna:
    -Vem skall försonas med vem och på vilket sätt? Beslutet från 1958 ligger ju fast, kommer inte att ändras, som vissa på denna spalt hoppas och till och med tror i drömmarnas ögonblick. Svenska kyrkan har alltså sedan flera decennier kvinnliga präster och kommer så att ha även i fortsättningen.

    Därmed är den frågan avklarad; den står alltså inte på agendan. De frågor, som bloggaren punktvis nämner, är också både förvirrande och obegripliga, eftersom de utgår ifrån att kvinnoprästmotståndarna alltid - mer eller mindre - har varit förföljda och åsidosatta.
    Men förekommer förföljelse i Svenska kyrkan? Mot präster av alla? Är det förföljelse i ordets riktiga betydelse att slå fast nödvändigheten av att manliga präster måste kunna tjänstgöra tillsammans med kvinnliga och att den (man) som motsätter sig detta inte är behörig till en kh-tjänst?

    Hur skall en eventuell kompromiss se ut, dvs den "försoning" som högkyrkligheten vill ha. Detta ord innebär ju i riktig tolkning att det råder någon form av krigstillstånd mellan den och Svenska kyrkan.
    Men så är ju inte fallet; kyrkan "krigar" inte mot bloggaren och honom trogna signaturer, som brukar lufta sina (hårda) känslor mot kyrkoledningens förtroendevalda och biskopar. Bloggaren har ju fram tills nu också varit en del av denna kyrkoledning och står efter valet i september beredd att hoppa in som ersättare i KM.

    Försoning, när inget krigstillstånd råder?
    Kvinnliga präster eller icke kvinnliga präster?

    Vilka är högkyrklighetens krav vid eventuell förhandling? De måste ju preciseras.

    Summa summarum har nog bloggaren en hel del att förklara i saken.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den idag helt förvirrade Mörrums-politruken har helt missat att försoningen gällde samer! Helt bortkastat inlägg med andra ord!
      Ha ha haaa!!!/John

      Radera
    2. Bengt Olof, Bengt Olof,
      du måste läsa hela inlägget innan du börjar skriva. Här har du boken: https://www.bokus.com/bok/9789178449750/samerna-och-svenska-kyrkan-underlag-for-kyrkligt-forsoningsarbete/

      Radera
    3. Väldig slarvigt läst av BOD idag! bloggen handlar om ett ämne - BOD kommenterar nåt helt annat! Dags att ta time-out i Mörrum? Berit

      Radera
    4. Nu tror jag ju att samerna inte kom med några krav inför flrsoningsboken.
      Snarare är det makten som ensidigt insett sina tidigare övergrepp och i självrannsakan inlett en försoningsprocess.
      Visst finns det fler som behandlats illa av SvK, det senaste exemplet är alla församlingsmusiker som borde få en rejäl ursäkt lagom till pingst när nya handboken tas i bruk.

      Radera
    5. Men bloggaren försökte!

      -Ja, jag missade att boken handlade om samerna. Missade därför att bloggaren försökte föra över frågan på det som jag skrev om.

      Fast egentligen gjorde det inte så mycket, eftersom temat (som jag skrev om) har varit uppe vid flera tillfällen här och på samma sätt.
      Då var det faktiskt inte malplacerat av mig att göra den lilla faktapåminnelsen om att Svenska kyrkan inte har förklarat krig mot högkyrkligheten. Knappast ens försvarat sig. Det är nämligen just högkyrkliga företrädare som står för de återkommande attackerna, vilket denna blogg är just ett exempel på.

      Ämnet lär därför återkomma; om det är jag hundraprocentigt övertygad.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    6. Hr Dike vägrar se det han inte vill se. Nu lär det ju inte vara sant att strutsar sticker huvudet i sanden, annars kunde man varit frestad att ta till det ypperliga ordet "gubbstruts" här.

      den Lea

      Radera
    7. En sån genomskinlig undanflykt! BODs fanatiska intresse för tuttprästinnor är välkänt! Idag bevisade han att han ser dom även när de inte finns där! Berit

      Radera
    8. Snart nog påstår BOD att de med traditionell äktenskapssyn attackerade SvK fram till 2009.

      Radera
    9. Lea, man kan stundom även få lust att använda det utmärkta ordet "kärringstruts". (Inte för att det är applicerbart på dig här och nu.)
      Då kan man även ge en passande uppmaning i imperativ: "Gå och lägg ägg!"

      Radera
    10. den Lea och andra kritiker!

      -Jag är mycket tacksam, om ni bemöter mig i sakfrågorna, dvs att Svenska kyrkan inte har förklarat krig mot någon och att ämbetsreformen från 1958 inte kommer att förbytas i sin motsats, dvs att kvinnor återigen inte kommer att prästvigas.

      Har ni en annan uppfattning, så motivera då VARFÖR jag har fel. Det är bättre än att kalla mig struts, vilket ju är en personlig stämpel som saknar relevans för de aktuella frågorna.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    11. Hur kan Du vara så säker på att ämbetsreformen blir evigt bestående? Det är väl en gissning? Eller har Du kristallkula? När SvK har blivit liten och marginaliserad nog (vilket jag inte hoppas men f.n. finner ofrånkomligt), måste man kanske "återvända till källorna". Fler reformen än ämbetsreformen ligger då i riskzonen. Möjligen tar det så lång tid att varken Du eller jag hinner uppleva det under vår livstid./Paul

      Radera
    12. "Struts" syftar nog i detta fall på oförmågan att ta till sig sakliga argument och lyssna på någon annans åsikt med avsikten att förstå bakomliggande tankegång.
      För hur var det nu 2016, hade SvK 4 miljoner gudstjänstbesök eller 16 miljoner?

      Radera
    13. BOD, problemet med ditt bekymmer - att få tycks erkänna vad du vill hävda - beror på att bloggaren inte driver någon tanke om att stoppa prästvigning sv män o kvinnor. Bloggaren frågar om den sk reformen lett till bättre församlingsengagemang, varför man förnekar löften som var förutsättningen för beslutet osv

      Radera
  4. De kommande tio åren blir utträdena säkerligen minst en miljon och dödsfallen nästan lika många, år 2050 finns det en miljon fler muslimer i landet än medlemmar i Svky, det är väl det som Allahu-akbar Jackelén drömmer om?!
    Antony

    SvaraRadera
  5. Sverige funderar över hur man har behandlat sin urbefolkning, samerna. De tillåts inte stå i vägen för en modern tids utvinning av naturrikedomar. Men de tillerkänns rättigheten att, vid sidan av detta, få en erkänd plats i landet.

    Svenska kyrkan däremot fortsätter att förneka sin urbefolkning dess rättigheter.

    SvaraRadera
  6. Stig Walldin
    Kan detta intresse för de s k kvinnoprästmotståndarna orsakas av att det lär saknas uppåt tjugofem procent av prästerskapet i svenska kyrkan? Kan det vara så? Tyvärr kan man konstatera, att det saknas präster, även där tjänster är besatta. Detta om man ser på den förändring av läran som skett under det senaste halv-seklet.
    (Nu har Antony och John fått stoff till nya drapor, dock inte innehållsmäsigt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att det "saknas" 25% "präster" är helt i sin ordning. Det motsvarar ändå bara knappt den medlemsminskning som ägt rum de senaste 20 åren. Det är hög tid att anpassa prålkostymen efter verkligheten. Le jeu est fini! Stoppa ytterligare sk "prästvigningar"! /John

      Radera
    2. Otäckt att tjänsterna är besatta. Men det kanske förklarar varför vissa ryggar när man vill prata om Jesus, men har väldigt mycket att säga som allt annat. Finns det avledningsdemoner?

      Radera
  7. Se upp samer! Att försonas med svenska "kyrkan" är att försonas med hin håle själv!
    Berit

    SvaraRadera
  8. Lika lite som det i normalt tänkande är möjligt för en jude att vara annat än SKYLDIG till maktordningsbrott, är det möjligt för tradkristna att vara annat än SKYLDIGA.

    Omsorger riktas mot dem som upplevs vara i underläge. Inte mot dem i förment överläge. Sådana är det i stället en moralisk plikt att trycka tillbaka: Brunråttor, Frimodig Kyrka. De som fiskar i grumliga vatten. Den judiska lobbyn. Bornerade. Troende kristna av traditionell typ.

    Normkritiken har talat. Nuff said.

    AC

    SvaraRadera
    Svar
    1. Normkritik borde väl vara kritisk också mot sina egna normer - eller blev det jobbigt då?

      Radera
  9. När det gäller försoningsarbetet, kommer kvinnoprästmotståndarna då också att be om ursäkt för de fall där kvinnliga präster faktiskt mobbats och man låtit sin uppfattning gå ut över människor i stället för att driva en fråga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som vanligt har du inga exempel att komma med, Anna. Berit

      Radera
    2. Transpersonen Berit (inte Beirut, som man så glatt skämtade på min tid när någon var bombad): Du bör nog studera min kommentarslitteratur lite bättre, så skulle du se att jag inte är den som inte kan ge exempel på något, i de fall exemplen är viktiga för diskussionen.

      Radera
    3. Snicksnack-Anna! du har varken exempel eller argument utan följer bara strömmen slött och okritiskt! Berit

      Radera
  10. Anna,

    "...de fall där kvinnliga präster faktiskt mobbats och man låtit sin uppfattning gå ut över människor i stället för att driva en fråga?"

    Självklart skulle jag vilja säga men det vore bra med sanningsenliga exempel, mycket tycks vara ren lögn medan annat tycks handla om att vissa "bara" känner sig "kränkta" av att ha med "kvinnoprästmotståndare" att göra.

    Kvinnor som ser varje konsekvens av övertygelsen, endast exempel, att det innebär att en kränkning och i förlängningen skall rubriceras som mobbning att dessa inte vill delta i vissa "aktiviteter" t ex inte dela nattvardsbord.

    Oundvikliga konsekvenser av att vara övertygad om att det ingår i ämbetet och därmed inte kan ges av en kvinna men som av många då betecknas som exempel på just kränkning och mobbning.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH: Ja men det gäller kanske i motsatt riktning också? Att en kvinnoprästmotståndare inte tillåts "leva ut i handling" (eller icke-handling) sin övertygelse är inte heller det ett tecken på mobbning.

      Radera
    2. Många kvinnor känner sig gärna kränkta och utsatta även när det inte finns skäl till det. Man hulkar till lite som man tycker. Brukar ge bra rubriker i tidningarna. Berit

      Radera
    3. Att som på denna blogg läsa inlägg o kommentarer som skildrar vilka präster som är vigda och vilka som är ”vigda”, att kalla en biskop för ”stiftschef” och ärkebiskopen ”ärkekommandora” räcker alltså inte som sanningsenliga exempel på något som i det verkliga livet skulle vara mobbing ??

      Radera
    4. Sluggerliknande debattstil bör inte anses representativ för bloggen. Troligen måste en del övertramp tas för de petitesser och omdömeslösheter de är. Att en biskop som kallas stiftschef bör anses vara mobbad, är ett vågat påstående.

      Jag förvånas över att så många retar sig på en del skribenter. Varför i så fall inte bara sluta att läsa vissa signaturer? Eller ta till sig det som eventuellt är tankeväckande, berikande eller informationsbärande utan att ödsla magsyra på resten? Några av bloggens ibland tilltufsade skribenter är icke obetydliga tillgångar.

      Lars Jensen

      Radera
    5. Jag vill inte uttrycka mig på samma sätt som bloggaren, dvs uttala mig om folks intelligens, när jag påpekar det alldeles uppenbara men som många här inte verkar inse: Det är inte ÄB eller andra kvinnoprästförespråkare som är problemet för Dag och Co.Det är hans egna anhängare. Med kommentarer som några av dem ovan kan Dag argumentera sig blå för att en skev kvinnosyn inte också är inblandad i kvinnoprästmotståndet. Det kommer alltid att se lika löjligt ut när kommentarerna klart och tydligt strålar ut det motsatta.

      Radera
    6. Lars Jensen: Nu skrev den anonyme inte att enbart att bli kallad stiftschef var att mobba. Utan alla uttryck om ÄB och andra tillsammans som jag förstod det. De kan definitivt ses som mobbning, förutsatt att de som uttalar dem har ett visst inflytande eller anseende.

      Det är kanske just det de inte har, de känner att de slår från underläge och det är sant, om någon är tillräckligt mycket i underläge är det inte mobbning.Zamtidigt, om du dag ut och dag in fick läsa samma eller liknande glåpord om dig själv så tror jag ändå att du resonerat annorlunda och inte kallat det petitess och omdömeslöshet. Men jag kan förstås ha fel.

      Radera
    7. Givetvis har du inte fel, Anna. Men en biskop har bl a funktionen stiftschef. Andra lustiga beteckningar är inte nödvändigtvis lustiga. Snarare plumpa. Den andra ovan anförda beteckningen vill jag inte ens återge.

      Sen har vi ju oenighet i grundfrågorna. En ockupationsmakt måste inte respekteras i alla avseenden. Nazibiskoparna i Norge var onekligen stiftschefer och respekterades i allmänhet som sådana, men de var knappast andliga ledare eller kyrkans rätt valda ledare. De var ockupationsmaktens handgångna män. Givetvis smärtade situationen dessa ofta svagt meriterade marionetter. Konflikt är nödvändig för klargörande. Sen kan konflikter ta sig olika uttryck. Att bena ur svagare tankar och förhållningssätt är aldrig fel. Där gör bl a du en god insats.

      Lars Jensen

      Radera
    8. Det är klart att biskopen också är stiftschef, men när man systematiskt kallar Biskop Fredrik Modéus för "Stiftschef Modeus II" och då (illa dolt) underförstått säger att han inte är en riktig biskop eftersom ÄB är kvinna, då vill jag nog säga att man är på god väg in på mobbingspåret. Samtidigt som man titulerar biskopar vigda under en manlig ÄB för just Biskop....

      Att jämföra SvKy med en nazistisk ockupationsmakt och därmed legitimera ett dylikt beteende känns lika trovärdigt som ett fotbollslag som skyller på domaren efter en tio-målsförlust

      Radera
    9. Den Anonyme tycks vara varm anhängare av halmgubbebränning. SvK är i jämförelsen inte ockupationsmakten, utan det ockuperade landet. Sådana finesser går troligen den anonyme över huvudet. Eller mera troligt är vederbärande en idogt verksam kanal för ockupationsmaktens illasinnade propaganda. Rent av en kommunikatör på Rosa Bunkern, ett nättroll avlönat för att läsa Bloggardag? Eller blir nu den Anonyme kränkt redan av en sådan benämning på Kyrkokansliet i Uppsala??

      Lars Jensen

      Radera
    10. Du kan vara lugn Lars, jag är varken politruck eller anställd av kyrkan. Du får öva på talangen att bedöma folk. Jag är en helt vanlig församlingsbo, som ser hur en trollsvans på denna blog ägnar sig åt smutskastning av andra , av den enda anledningen att man gjort en annan tolkning i ämbetsfrågan.

      Du Lars, bagatelliserar deras uttryck som ”lustiga” eller möjligtvis ”plumpa”, och ger sedan bränslet att det är helt ok att bete sig så eftersom SvKy är ”ockuperad”.
      Sanningen är väl den att trollen och dess ledare haft årtionden på sig att övertyga de röstande medlemmarna i kyrkan att dom har rätt i sin tolkning, men lyckades endast få knappt 40 000 röster i senaste kyrkovalet. Att själva misslyckas att övertyga folk betyder helt enkelt inte att en organisation är ockuperad, man får nog söka orsaken till det på annat ställe.
      För övrigt, eftersom det verkar som det värsta hån-verktyg du kan tänka dig är SvKy centralt:
      Hade du frågat om min åsikt i frågan hade vi säkert kunnat ha en bra diskussion angående nationell nivå och förekomsten av politiska partier i KM. Jag misstänker att vi har samma syn i den frågan, dock är jag mer intresserad av att hitta konstruktiva förslag på hur man kan ändra det. Att hitta på lustiga namn menade att håna är inget jag vill lägga min energi på.

      Jag har läst denna blog i ett par veckor nu, har lärt mig mycket.
      Men att några ganska enkla påpekanden om att man faktiskt inte bör smäda andra människor verkar ha stört ankdammen.
      Jag inser att svansen här på bloggen inte vill diskutera, utan att det verkar vara en smädesklubb för inbördes beundran, och drar då också slutsatsen att jag varken är välkommen eller intresserad att vara med, så detta blir mitt sista inlägg (blev visst 17 totalt) och länken till bloggen raderas nu.
      Lycka till !

      Radera
    11. Oj, jag (den anonyme) glömde en sak. Varför hittade jag till denna blog? En ren lekman teologiskt, men med en stark tro o aktiv i en helt vanlig församling .
      Jo, för jag lyssnade på webbsändningar från KM, hörde Dag, insåg att kärnan i all hans kritik var ämbetsfrågan. Ville förstå den. Hittade till och läste ”Kyrka Ämbete Enhet”.
      Förstod en del, men oj, långt ifrån allt.Ville förstå mer.
      En googling ledde mig hit.
      Hittade jag undervisning? Ja, en del, men allt inramat av tillmälen mot meningsmotståndare som jag tycker är genuint ovärdiga och elaka, speciellt på en modererad blogg. Så, som sagt i inlägget innan, det här är sista gången jag går in o läser eller skriver, jag får helt enkelt hitta en annan källa till undervisning i frågan.
      Tror ingen av er sörjer mig. *poff*

      Radera
    12. Lars Jensen: "Rosa bunkern"? Måste man benämna något "rosa" om en kvinna är högste chef och kvinnor även återfinns högt upp på andra poster?

      Jag skulle önska att anonym inte var så rädd för att framföra sin mening att hen måste skriva anonymt. Men jag förstår också att hen inte menade att SvK ses som en ockupationsmakt i sig självt utan pekade på att flera anser att SvK i form av dess ledning och de som röstat på den är en "ockupationsmakt". Men - hur gick det till när de som i demokratisk anda valts blev en "ockupationsmakt"? Observera här att jag inte alls nödvändigtvis är för demokrati i kyrkan, men jag anser ändå inte att den som blivit vald av "folket" ska kallas ockupationsmakt.
      Och vilken färg hade bunkern i så fall när enbart män var präster och biskopar? Grått? Eller ljusblått?

      Jag förstår det som att du tänker att när bara män beslutar och sitter vid makten blir det könsneutralt, deras kön färgar inte av sig på det de sysslar med, men när kvinnor har samma position blir deras verk "rosa".

      Radera
  11. Re "bristen" på präster och 25 %!

    Det är nog i stort sett en skenbar brist. Dels finns alltför många "prästvigda" där de gömmer sig och / eller skriver obegripligt sammelsurium i den sk tjänsten.

    Dels har alltför många det svårt med det "tradiga" mässandet? DE finner alltid(?) anledningar att delegera sådant till andra. OK det hänger i viss män ihop med det tidigare nämnda-önskan att "jobba" på kansliet.

    Det är fantastiskt egentligen- förr hade en präst två tre mässor varje söndag, dessutom ett antal vigslar, dop i hemmen och begravningar inte minst. Nu om sköts det mesta(?) av pensionerade präster efter önskemål av det kvarvarande kyrkfolket. Ofta får de som önskar denna "service" betala extra för detta ty den ordinarie känner sig kränkt att inte ha blivit tillfrågad.

    Att anledningen till stor del beror på att kyrkfolket inte erkänner dena präst som "riktig" präst uppfattas sedan som kränkning , detta oavsett om det handlar om en präst i kjol eller byxor.

    (Påminner mig osökt om liberalerna och vad en gång en person uttalade om dem. En samling käringar varav en del i kjol.)

    Klarspråk saknas stort sett inom SVeK bara "typ" BOD"-svammel eller ren feminism oavsett sakskäl.

    //HH

    SvaraRadera

  12. Läste en artikel för en tid sedan, minns ej av vem, eller vad den egentligen handlade om så mycket....
    Slutraderna var dock: - Jesus är svaret, men vad var frågan - ....

    Minns dock att jag tyckte att den var intressant...

    Frågan är kanske då att själva - poängen - med kristendom, (dvs., Jesus - blodoffer - , dvs., - Det Fullkomliga Blodofferlammets blod - såsom - betalare - , eller såsom - ersättning - , (till Guden), för eventuellt begågna lagöverträdelser, enligt - Lagen - , i GT?......
    Det är då någonting som kanske i dagens värld inte ses som varken behövligt eller någonting begripligt? (= Vaddå lagöverträdelser? Vilken lag? Vilka principer, krav eller förusättningar (för liv), har överträtts, som då Jesus menas betala för med Sitt Blod, till Guden, alltsål med sitt - Blodoffer - ?...)...
    Och dessutom, så menas väl denna händelse, denna handling av Jesus, kunna - utsudda - alla tidigare behov (i GT), för s.k. lagöverträdare, att offra blod för att få Guden - Nådig - , och - Förlåtande - , och på - Gott Humör - , osv. ?...)....

    Det talas om - Laglöshetens Människa - , som skulle infinna sig....och kanske vi börjar närma oss den tiden när ingen vill fråga om någon Lag (för samhälleliga fortsatta livsmöjligheter, eller för kyrkliga fortsatta livsmöjligheter, eller för församlingars fortsatta livsmöjligheter...?)...

    Kristendom är svår nog att försöka förstå sig på eller begripa kontentan av....(och kanske inte lättare i en tid när en slags - anarki - , eller en slags inbillad - frihetsdyrkan - , tilltros vara Räddning, för människan....

    Svåra saker...
    JB

    SvaraRadera
  13. Jesus började sin verksamhet med att uppmana människor till omvändelse. Han sade: Tiden är inne och Guds rike är nära. Omvänd er och tro evangeliet!" Mark 1:15 (Folkbibeln)
    Förkunnare: Gör som Jesus predika omvändelse till syndernas förlåtelse och sluta med att förkunna ett urvattnat evangelium. (Som inte är ett evangelium) Det gäller människors frälsning för tid och evighet.
    Lekman

    SvaraRadera
  14. Det finns ingen prästbrist i Svenska kyrkan om man ser till antalet med prästtjänst. Problemet är att prästerna jobbar för lite med sitt kärnuppdrag, är mammalediga, lediga för vård av sjukt barn osv.

    Jonas M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jonas M: Och hur ska detta lösas? Genom att göra som katolikerna?

      Radera
  15. Föräldraledighet och VAB handlar om att ta det ansvar som åvilar föräldrar oavsett kön. Det finns tid för både evangelium och föräldraansvar, men nog inte för alla planeringar och policys som tiden kräver. Vem vågar tala klartext om det i sammanhang där makthavare finns?

    SvaraRadera
  16. Att i förekommande fall och av de som med all rätt anser att vissa "biskopar" inte är annat än just stiftschefer och alls inga andliga ledare kan jag inte tycka annat än att det är en konsekvens av synen på vad man skall mena med biskop.

    Däremot tycker jag att det knappast är skäl nog att anse någon vara "biskop" bara för att han vigts av en manlig ÄB vare sig dennu nu hette Wejryd eller Hammar.

    De var inga andliga ledare och vigde heller knappast efter kriteriet att tillsätta några sådana.

    Däremot är det fullkomligt onödigt och tangerar lätt sandlådenivå att tala om t ex ärkekommodoran , ja att överhuvudtaget ge öknamn.

    Att tala klarspråk och poängtera att man inte betraktar dessa "biskopar" som något annat än politiskt tillsatta anpasslingar där man noga sett till att de inte skall agera apostoliskt eller ens förfäkta apologi. Det är bara rakryggat och de som känner sig träffade får väl om de menar det vara orättvist försöka visa att de är något annat än politiskt tillsatta anpasslingar som skyr all apologi.

    //HH

    SvaraRadera
  17. Anonym du har fel: den som har ett prästämbete ska inte behöva välja mellan familj och familj (församlingen). Att vara präst är inte samma som att vara organist eller kyrkokamrer.

    Jonas M

    SvaraRadera
  18. Jonas, Du talar för återinfört prästcelibat. Det står Dig fritt att göra, men det ska framgå.

    SvaraRadera